torsdag, 26 januari, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

Måndag morgon 221205 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

av Henrik Leman
2 månader sedan
A A
111

► God morgon. Redo för veckans frågestund?
► Välkomna till ännu en Morning Mailbag.

FRÖLUNDA TOG SEX av nio poäng på Norrlandsturnén, det vill jag hävda är ett riktigt bra facit givet avstängningar och sjukdomar.

Att man dessutom studsade tillbaka prestationsmässigt mot Brynäs, la Timråmatchen åt sidan och åter var det där defensivt stabila laget – det imponerade.

Man kan känna så, menar jag, utan att på något sätt blunda för det faktum att det kommer krävas mer av offensiven, enormt mycket mer av power play, om Frölunda vill gå långt i vinter.

Men det är en bra början, en bra grund att stå på, det som Frölunda visar upp med sitt nya – eller nygamla – sätt att spela.

ANNONS

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

I dag ska jag hålla mig kort, jag bredde ut mig desto mer i söndagskrönikan, om ni inte läst den kan ni göra genom ett klick nedan.

Tio tankar, bland annat om ett lag på riktigt, bra bieffekt och ”fem man i bild"
► Tio tankar – dagen efter att Frölunda snabbt hittat stilen igen och vunnit 5–2 mot Brynäs i Gävle. ► Det gavs ett besked i veckan. Ett viktigt. Och så upprepar jag mig. Handlar om en bra bieffekt. En med gôtt sting. (Texten är upplåst till 12.00. Ett bra tips är att prenumerera, kostar bara […]
LÄS MER

Skellefteå i CHL på tisdag kväll, ännu en Norrlandstripp, sannolikt en snabbis, gissar att Frölunda gräver i kassakistan och chartrar. Oskarshamn i SHL hemma på torsdag, prestigefajt mot Färjestad i Karlstad på lördag – där har ni veckan.

Jan Mursak tillbaka från avstängning tisdag, Andreas Borgman torsdag.

ANNONS

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

I dag måndag tränar Frölunda vid elvasnåret, vi får se om några av sjuklingarna Pontus Johansson, Anders Grönlund och Ryan Lasch är tillbaka, om det möjligen är andra som smittats av förkylningen.

Okej, då kör vi veckans Morning Mailbag. Frågor, funderingar, tankar, synpunkter? Välkomna!

ANNONS

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Boka ett snabbare expressbud med PEX

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

ANNONS

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

 

Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg
Jan Mursak kopplade av en stund på måndagsträningen. Tisdag gör han comeback för Frölunda mot Skellefteå. Roger Rönnberg berättade om den feberfyllda förkylningen som grasserar i Frölunda, även Mursak har förresten varit drabbad.

Tre man saknas, men med Mursak tillbaka växer Frölundas offensiv

Kommentarer 111

  1. Rassie1521 says:
    2 månader sedan

    Jag undrar en sak och det är hur ser du detta här frölunda som nu har presterat bra efter landslags upphållet posetivt och negativa saker och vad ser du dom utvecklar mer?

    Fortsätt med vad du gör du gör ett jävla bra jobb alltid bra läsning varge dag 👌👍

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Hej, Rassie. Vad som är bra för Frölunda är att man hittat en trygg defensiv, ett tajtare, mer samlat sätt att spela, är därför svårare att besegra. Nästa steg är att utveckla offensiven, och framför allt – få till ett power play.
      Tack för snälla ord.

  2. FHC4life says:
    2 månader sedan

    Varför spelar Ryan på en lägre nivå i år än tidigare? Är det främst kemi som saknas eller vad tror du?

    Hur ska man få upp tempot och fler hot i PP?

    Kommer det finnas några bra forwards lediga innan fönstret stänger?

    Ska Hasa gå före PJ just nu? Hasa mer stabil i mitt tycke men PJ med inneboende uppsida.

    Varför har inga juniorer tagit chansen denna säsong? Varför får vi inte upp juniorer med offensiv spets?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      1. Gör han det? Är ju frågan då? Är det Ryans fel att PP inte fungerar? Är det han eller är det spelare som inte nätar på hans passningar, är det SHL som blivit bredare/bättre vilket betyder att det är inte lika ”lätt” längre att leta finurliga passningar som Lasch är van vid?
      Och i fem mot fem, är han inte rätt lik sig, skapar chanser – men de utnyttjas inte.
      Fundera på det. Jag är själv fundersam.
      2. Där är tiotusenkronorsfrågan, det. Jag vet faktiskt inte. Tydligt i min text med Burström att Frölunda verkligen vill. En del har med självförtroende att göra också, passningstempot finns där i fem mot fem.
      Byt plats på Lasch i PP1, dock. Viktigt.
      3. Tuff marknad. Men … kanske.
      4. Bra om det är konkurrenssituation. Spela båda. Gå runt på folk.
      5. Svår fråga det där. I fjol tog Söderblom chansen, i år inte riktigt Dower Nilsson. Steget är stort, det är en stor fråga, ber att få återkomma en annan gång.

      • Kjelle says:
        2 månader sedan

        Att Söderblom tog steget och chansen i fjol kan bero på, att är en stor talang och var/är 202cm och drygt 100 kg. Han hade kropp och förmåga att utmana äldre motståndare. Bara min tanke…..

  3. Fredrik says:
    2 månader sedan

    Alltså man får säga vad man vill men en en poängspelare av rang MÅSTE in i truppen omgående eller?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Vad är en “poängspelare” egentligen? Hur vet man att han gör poäng i Frölunda? Lurigt, det där. Men visst, jag har skrivit det ett antal gånger, med bara tolv seniorforwards är det en självklarhet att Frölunda försöker få in en bra forward. Men det är inte så lätt. Någon tror jag ändå det blir.

      • Rasmus says:
        2 månader sedan

        Klart det aldrig finns några garantier; men en spelare som gör mycket poäng i en liga gör ju ofta det på andra ställen med. Ponera att Connor McDavid skulle få för sig att flytta till Sverige och börja spela i Frölunda så skulle aldrig någon sitta och fundera på huruvida han skulle göra poäng här borta också.

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Nä, snackar vi den nivå, så. :) Men det är lite svårt att se CMD här, eller hur?

          • Rasmus says:
            2 månader sedan

            Jag har slutat hålla tummarna för just CMD, det ska erkännas.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Haha … det är nog klokt.

          • Philip Lindberg says:
            2 månader sedan

            Han hade bänkats då han är för kreativ ;-)

      • Sincan says:
        2 månader sedan

        En poängspelare är en spelare som gör poäng sett över flera säsonger (i en relevant liga), Frölunda väljer alltför ofta att värva en oslipad diamant utan den bakgrunden. Kollar man topp 10 idag, i SHL, så blir man inte särskilt förvånad över namnen som står där, Smejkal är kanske ett litet utropstecken, en klubb som Frölunda borde kunna öppna plånboken och plocka in en av dem, eller motsvarande, men nej, man har någon annan modell man går på, typ att plocka in någon från finska ligan som gör mycket assist och sedan sätta den personen i tredjekedjan och sedan bli förvånad att den inte snittar ett mål per match…

        Man borde som sagt göra det enkelt för sig, snegla på poängligan, kanske med tyngdpunkten mot antal mål, men nej, man vill inte det ser det ut som.

      • Rassie1521 says:
        2 månader sedan

        Om vi skullr ta in en poäng spelare kanske max vereno kanske hade varit något han producera ju som sjutton föra sesongen kanske hade varit något att titta på kanske?

  4. STM says:
    2 månader sedan

    Lade detta i gårdagens inlägg:
    Intressant Leman, det du nämnder om tränare som ev. skulle kunna få sparken om inte lagen “levererar”.
    Här har ju drevet för Rönnbergs avgång jobbat hårt i perioder (oftast efter någon förlustmatch).
    Jag är ju för kontinuitet och tror inte så mycket på detta med att byta ut tränare. MEN det är intressant att diskussioner förs av fans till många klubbar just nu. Även Malmö är ju en het kandidat där…
    …för i slutändan tror jag det handlar om hur jämnt SHL är i år. Och som jag skrivit många gånger tidigare – som hockeyfan är det otroligt kul. Så tajt det är mellan botten och toppen just nu måste det vara många år sedan det var sist? Har du någon fakta på hur tabellen mellan bott och topp sett ut efter omgång 24 tidigare år? Jag kanske har fel. Men känslan är att det brukar skilja betydligt mer poäng. Ligan har aldrig varit intressantare än i år. ALLA lag har bra lag, alla kan slå alla. Bra för sporten och SHL.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Hej! Nej, jag har inte det, tyvärr. Statistik, alltså. Och jag är medveten om att man ofta säger så där, att det är “jämnare än någonsin.” Men i vinter … inte bara poängen, men det känns när man ser matcherna att det verkligen är rätt lite som skiljer.
      Nå, sorry, inget bra svar.
      Och jag är som du, känner att tränare ska sparkas enbart när det är absolut, absolut, absolut nödvändigt.

    • Lars-Göran Karlsson says:
      2 månader sedan

      Det var ett intressant inslag om just jämnheten i programmet inyhetsmorgon i morse! Kan ses i repris på TV4 play under ”sportsnackisar”. Styrker din teori!!

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Se där. Du har koll. :)

  5. Ingemar Bernthsson says:
    2 månader sedan

    Ser fram emot matchen i morgon. Skellefteå borta måste väl vara den häftigaste utmaningen en kan stå inför just nu. Någon slags “examen” i försvarsskolan. Som hockeyälskare kan en ju bara beundra den offensiv de svart-gula presterar just nu. De tuffa oddsen och möjligen historien, samt Timrå-smällen, gör att jag ger FHC en rejäl chans att göra en bra match. Vad tror du?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      På något sätt känner jag att Frölundas chans är extra stor för att det är CHL. Kanske dumt, men det är min känsla. På något sätt lyfter sig Frölunda där.
      Men de senaste åren har ju alla andra svenska klubbar också verkligen tagit CHL på allvar, så …
      Skellefteås offensiva spets ska bli riktigt, riktigt kul att se på nära (nå, TV) håll.

    • FBKmot torget says:
      2 månader sedan

      Jag har sett Skellefteås 3 senaste. I brist på annat… Och nån sprudlande offensiv har det inte varit tal om! Totalt utspelade stundtals mot Växjö och Lhc. Lite jämnare mot Luleå. Men dom har hittat sätt att vinna ändå och det är ju en styrka det med

      • Saik-Småland says:
        2 månader sedan

        Ja du har helt rätt VI har inte varit bra särskilt mot Växjö var vi utspelade men det är en stryka att vinna rätt man spelar dåligt

  6. Herr Lakers says:
    2 månader sedan

    Har du kollat med sjöström om han hottade något intressant i nordamerica? Eller vara det bara interna diskussioner. Med så många sportchefer på samma ställe borde det ju bli några dealar?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Det var en sportchefskonferens. Mycket mer så än scoutingresa för klubbarna. De har redan rätt bra koll via sina kontakter, “spioner.” Tror ingen klubb värvar spelare för att deras sportchefer var på konferens. Inte till den här säsongen, i alla fall.
      Möjligt att någon av dem hann med att följa upp något som redan var på gång, dock.

  7. Ivar says:
    2 månader sedan

    När kommer Frölundas forwardsvärvning tror du?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Omöjligt att svara på. Sorry. Det beror helt på vad som hittas på den här rätt fattiga marknaden. Hux flux finns något att hugga på – eller inte. Och Frölunda är inte ensamt.

      • Manne says:
        2 månader sedan

        Marknaden är lika torr som öken för tillfället.

  8. Emil says:
    2 månader sedan

    Kommer det verkligen komma loss spelare i AHL som gör skillnad i SHL med tanke på att de tjänar bättre där än i SHL? Johan Svensson berättade i sin podd tidigare att t.ex. Fredrik Olofsson hade ca 5.5 miljoner kvar att kvittera ut denna säsong på sitt kontrakt. Om man nu skulle få loss en spelare som kan göra skillnad lär man få betala “överpris” då AHL betalar bättre nu än tidigare, är det värt att betala den summan pengar som det lär röra sig om då det finns ingen garanti att den spelaren kommer producera i SHL.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Många tjänar inte alls bättre i AHL än vad de skulle göra som mer av “stjärnor” i SHL. Om du har envägskontrakt, absolut (typ Ante Johnsson), men inte annars. Handlar mer om att du ska vilja lämna, ge upp NHL-chansen, i alla fall innevarande säsong. Ju längre den går, desto större chans, kanske. Därför flera värvningar görs januari/början februari.

  9. Daniel B says:
    2 månader sedan

    Är det inte konstigt att ingen klubb har värvat Sundström? Nåt är ju konstigt med denna soppa. Eller är det så att vissa klubbar har velat ha honom men att det skitit sig med det ekonomiska? Tänker att det inte är bra för Johan sjölv att inte ha spelar på länge. Det lär ju knappast vara bra om man vill till en annan klubb. Eller så är det helt enkelt så att ingen vill ha honom. Men nåt känns skumt här.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Ekonomiskt är det inga konstigheter, Johan skulle sannolikt ha sina 300/månad oavsett, t.ex. var HV berett ta 150, Frölunda resten, men Johan sa nej.
      Det är han som valt att inte hugga på något erbjudande, något som han förstås är i sin fulla rätt att göra. Inget har riktigt lockat honom, kanske tar han då hellre en vinter där han får vara heltidspappa till lilla Ella och så hoppar han på något till nästa vinter då Frölunda blött färdigt pengar.
      Så … jag vet inte om så mycket är så skumt.
      Men man kan förstås säga att han tar en risk genom ett år utan hockey (om det blir så). Samtidigt är folk långtidsskadade och kommer tillbaka.

      • Daniel B says:
        2 månader sedan

        Ok. Tack för svaret.

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          My pleasure. :)

      • Andreas says:
        2 månader sedan

        Skulle du säga att detta har något med “klubbhjärta” att göra? Att Sundström inte vill spela för några andra än Frölunda om han ska spela i Sverige. Men han kanske har tackat nej till utländska möjligheter med, det vet ju inte jag något om.
        Att ta vara på småbarnstiden, vara pappa på heltid och (eventuellt) låta partnern satsa på karriär är ju också en fullt rimlig anledning:-)

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Det tror jag inte. Klubbhjärtat. Men det kan förstås bara Johan svara på. Och han vill inte.

          • Andreas says:
            2 månader sedan

            Full respekt för det. Var bara en “önsketanke” som for igenom huvudet om den rakryggade hockeyspelaren som i dag stod över lukrativa anbud från andra klubbar;-)

          • pupule says:
            2 månader sedan

            Jag har mer känslan att det skurit sig ordentligt och att Johan inte tycker att det gör så mycket att ligga och plocka ut lön från Frölunda. Sedan vill han säkert spela och skulle säkert tacka ja om rätt erbjudande infinner sig. Tror dock att han ändå är rätt sval på marknaden med tanke på hans senaste säsonger.

          • #28# Oto says:
            2 månader sedan

            Rättelse, får inte.

      • JonasG says:
        2 månader sedan

        Set är väl inte orimligt att tro att förhandlingen med Sundström omfattade innevarande kontrakt samt vas som skulle gälla när “frölundakontraktet” löpt ut. Om HV “bara” ville betal 150.000 fortsatt då så kanske Sundström hellre väntade på ett bättre erbjudande.

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Absolut, om HV och Johan diskuterade mer än den här säsongen så … visst kan det ha varit så. Eller inte. :) Kan inte alls vad de hade för planer/önskemål.

      • #28# Oto says:
        2 månader sedan

        Sjöströms förlängda arm har talat, så fort sista lönechecken kommit från frölunda lär Johan prata med media.

        Återigen är du säker på att det du förmedlar vidare stämmer med verkligheten?

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Mycket möjligt att han gör det. Och Johan väljer självfallet när och med vem han pratar. Inga som helst konstigheter. Men jag förstår inte din tråkiga, fjantiga ton. Du tycks få det till att jag skriver något “mot” Johan, att jag kritiserar honom. Alla andra ser ju att så inte är fallet. Får jag be dig förklara på vettigt vis.

          • #28# Oto says:
            2 månader sedan

            Nej Johan väljer inte när och med vem han pratar.

            Han FÅR inte prata så länge frölunda betalar hans lön.

            Det vet du och ändå använder du konsekvent vill inte istället för får inte.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Inte alls. Det vet jag verkligen inte. Ogillar personer som du, som är här för att hitta på saker. I den mån det är så, jag har sökt Johan ett antal gånger, det hade inte varit svårare än att han sagt: “Sorry, jag får inte uttala mig.” Jag har även varit i kontakt med Johans agent, inget där som framkom att Johan har munkavle. Men igen: all respekt för att Johan inte pratar.

          • #28# Oto says:
            2 månader sedan

            Då får jag be om ursäkt, trodde du kände till lojalitetsplikten och vad den innebär.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Jag har ingen som helst insyn i förhandlingarna mellan Sundström och Frölunda när de försökte hitta ett utköp. När detta sprack är det möjligt att de kom överens om att ingen skulle uttala sig mer än nödvändigt.
            Att Frölunda skulle vilja/kunna stoppa Sundström från att svara på frågor typ “Vill du spela mer hockey i vinter?”,”Tar du hellre ett sabbatsår och är pappa till din lilla dotter?”, “Hur ser du på att komma tillbaka om du inte spelar i vinter?”, det faller förstås på sin egen orimlighet.

          • #28# Oto says:
            2 månader sedan

            Utsrag ur Kollektivavtal Sico nedan.

            Johan och agenten tolkar nog avtalet som att det inte ligger i frölundas intresse att Johan svarar på frågor kring sin kontraktssituation. Avtalsbrott kan leda till löneavdrag eller avsked.

            § 3 Allmänna åligganden
            Mom. 1 Lojalitet, förtroende och diskretion
            Förhållandet mellan arbetsgivaren och spelaren grundar sig på ömsesidig lojalitet och ömsesidigt förtroende. Spelaren ska ta tillvara och främja arbetsgivarens intresse. Full diskretion ska iakttas såväl inåt som utåt i arbetsgivarens angelägenheter.

  10. KLH says:
    2 månader sedan

    Godmorgon Henrik, Tack för en mycket bra sida!

    En fråga först. Om en målvakt byts in efter 1 eller 2 perioder (eller när som helst) och håller nollan. Räknas det i statistiken eller måste han/hon stå hela matchen för att räknas?

    Ang. pp enligt RR, så “lägger han sig inte i, utan spelarna får bestämma själva”. Är det inte på tiden att ledarstaben sätter ner foten och strukturerar upp detta? Själv är jag för skymning av målvakten i mycket större uträckning än vad som sker idag.

    Önskar dig en bra dag!

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Hej! Tack för fina ord. :)
      En målvakt behöver stå hela matchen för att få nollan, om jag inte missa att vi har andra regler i Sverige. Inte min starka sida, detta.
      Jag tror man lägger sig i mer nu, behovet finns ju. Fick den känslan av Burström senast.

  11. Peter Kalsson says:
    2 månader sedan

    Visst starkt av Frölunda och det har sätt mycket bättre ut efter förra uppehållet! Borgmans återkomst och att Greco äntligen fått bra kompisar på isen!
    Men samtidigt får vi inte glömma i all uppståndelse att vi van mot 2 krislag som är i regält i gungning, men fick en smocka mot ett bra topplag Timrå!
    Nej jag väntar lite med att vara för positiv, känner fortfarande att det måste in spets framåt om detta skall bli ett försök att inta Götaplatsen igen!

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Vi delar alltså uppfattning. Skrivit om det flera gånger, att visst behöver offensiven dels stärkas numerärt, dels lyfta något över tid – framför allt givetvis via ett PP värt namnet. Men allt sådant är lättare, eller “lättare”, när du har en stabil grund att stå på.
      På så vis var det bra besked som gavs i förra veckan.

    • Per says:
      2 månader sedan

      Peter: håller med. Vi slog två mycket svaga krislag som i nuläget inte kan vinna. Det sägs annorlunda ut mot ett bra lag (Timrå). Jag tycker att många är lite väl glada i hågen över vinsterna. Spännande att se hur det blir denna veckan, är vi med mot saik och fbk?

      • KLH says:
        2 månader sedan

        Med det sagt: Ändå viktigt med 6p!

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Det tror jag är klokt, Per. Fötterna på jorden för er som håller på Frölunda. Det positiva är att det numera finns en trygghet, ett spelsätt som gör att man kan vinna matcher, även utan stjärnor som Borgman och Mursak, det kan ni glädjas åt.
        Det negativa är förstås att offensiven rent allmänt är lite tunn, men framför allt att PP knappt ens existerar. Över tid är det svårt då.

    • Rogerout says:
      2 månader sedan

      Vi slog absolut två krislag MEN om man ser tillbaka på föregående år så har i princip alla krislag vänt sin trend mot just Frölunda så alla åka iväg och slå två krislag på bortaplan måste ändå räknas som bra gjort (tycker jag personligen)
      Sen kan man inte dra för stora slutsatser av resultatet mer än att vi borde vara ett topp 8lag som vinner mot sämre motstånd!
      Att prata Götaplatsen med detta lag är väl inteens något som det mest optimistiska supportern gör?!

  12. Brostroms pekfinger says:
    2 månader sedan

    Läste den intressanta texten med Burström och de känns som det kan vara läge för rätt stora förändringar i PP. En sådan skulle kanske vara att inte vara så fast besluten om att det nödvändigtvis måste vara 4 forwards och en back. Om inget fungerar så skulle ju det ju vara intressant att de prövade en vänsterskjutande back istället…

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Det där med back eller forward tror jag är mindre viktigt. Jag hade satt Filip P som skotthot i vänster tekningscirkel, då skulle det bli två backar i PP1 (Borgman, Johansson), men det blir ju inte mer defensivt för det. :)

      • Brostroms pekfinger says:
        2 månader sedan

        Defensiven i PP är ju faktiskt något som blivit bättre :-)

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Haha.

  13. Kulle says:
    2 månader sedan

    Hej Henrik, har en fråga angående ledarskapet i klubbarna.

    Vem anser du bär ansvaret för att attityden och spelarnas “allvar” är som det ska i laget? Lagkaptenen eller någon av tränarna?

    Vissa anser att tränarna enbart ska hålla sig till dem taktiska sakerna och att laget självt med kaptenen ska se till att attityden är rätt men vad anser du?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      I den bästa av världar är gruppen så stark att den själv styr över tävlingsnivå, följa spelplan et cetera. Sedan ska man också minnas att under en lång serie har alla lag kvällar då man inte är på topp. Oavsett liga, land, sport. Det är mänskligt.

  14. Johan Carlander says:
    2 månader sedan

    Vad tänker du kring avstängningen på Ludvig Nilsson (3 matcher) för bentackling, återfallsförbrytare osv, om man tänker på att Borgman fick 4 för sin?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Reagerade inte så mkt på det. Borgmans fart/kraft så mycket högre, finns anledning att Little skadades. Respekt för andra åsikter men inget jag reagerade på.

  15. Willan95 says:
    2 månader sedan

    Två spelare som jag tycker lyft något enormt på senaste har varit Greco och Lindbohm. Upplever att Greco med sin speed och sitt rappa skott skapar en väldigt bra dynamik i spelet för Frölunda då det sticker ut från mängden. Enligt mig är detta en spelare man borde se över en förlängning med just av den anledningen. Han kommer ju trotsallt inte att tappa sin speed och skott inför nästa säsong och kan vara ovärderlig som jag ser det om han används på rätt sätt. Gällande Lindbohm så har han ju varit stabiliteten själv efter Frölundas skifte i deras spelsätt. Jag tycker att han har inte bara varit stor i det defensiva arbetet, men varit stark längs med sargerna och oftast kommer ut med pucken i behåll. På så sätt har han varit väldigt nyttig i omställningsspelet som jag ser det. Tycker att han har varit vår bästa back efter Folin och därav kanske man borde se över om förlängningsmöjligheten finns (eller är han för dyr?). Jag tycker även att Mursak som varit en av våra bättre spelare under hösten och vintern borde ses över. Han börjar komma upp i en ålder och ligger på en hög lön för tillfället och bör därmed erbjudas något, men med lägre lön. Vad är din take på detta Leman? Hur ser du på utgående kontrakt och på ovannämnda spelare? Ser du likt det jag ser i Greco (skapar dynamik) och Lindbohm (skapar trygghet)?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Jösses, ja. Vad gäller omdömen om Greco och Lindbohm. Båda lyfte ju så fort de började användas rätt. Lindbohm när han blev tillsagd att spela sitt spel, defensiv först och inget annat (ett bra tag sedan nu, PL sett bra ut rätt länge). Greco lyfte när han äntligen fick spela med Innala/Mursak och framför allt – när Frölunda fick till ett omställningsspel som passar amerikanen.
      Rätt tydligt att Mursak inte finns i planerna för framtiden. Tror nog inte Lindbohm heller. Men vem vet …. Frölunda vill dock föryngra, har nog mkt på gång vi inte vet om.

      • Daniel B says:
        2 månader sedan

        Mursak som har varit en av dom bästa spelarna i Frölunda och klubben kanske inte förlänger, är det inte dumt? Ja, möjligt att andra spelare är på väg in men mursak kan Frölunda, kan spela i en defensiv kedja och han kan spela i en offensiv kedja. Om man nu väljer att inte förlänga, vad tror du det beror på? Jag menar, han är ingen dålig spelare eller en spelare. Inte säkert det blir bättre med en ny.

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Väldigt svårt att veta när man inte vet vilka spelare som är på väg in. Lönekraven, kan JM tänka slg gå ner, hade Frölunda bestämt sig tidigt innan Janne fick sin offensiva roll? M.m.

  16. Magnus Petersson says:
    2 månader sedan

    Har glömt kollat svaret du ev gav tidigare på denna fråga. Ställer den därför igen. Vad är summan som vinnaren i CHL kammar hem i år?

    Hur länge sträcker sig Roger R’s kontrakt?

    Upplever du att Lindbohm är uppe i den kapaciteten som VF förväntade sig av han när han värvades?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Åh, jag minns inte riktigt, 6-7 milj totalt till vinnaren, va?
      2025.
      Ja, ungefär, skulle jag vilja säga. Kansle att man hade något större förhoppningar helhetsmässigt.

  17. Björn says:
    2 månader sedan

    Hörde att NL kommer höja till 7 st import spelare, detta betyder att de blir ännu svårare hitta spelare till SHL!!
    För klubbar som blir lösa kommer NL ligan hugga på direkt, känns som de kanske blir svårt & hitta nya spelare eller vad tror du Leman?

    Skrivit det så många gånger vilken fantastiskt hemsida du har & bara öser ut nyheter hela tiden om vårt Frölunda.
    Kom ihåg den dagen du la ner Sportsday, trodde aldrig de skulle bli så här otroligt bra med rakapuckar när jag verkligen älskade Sportsday reportagen.
    Återigen stort tack för allt jobb du lägger ner varje dag för oss hockeyfans!!

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Jättetack för så fina ord! Det värmer.
      Vad gäller Schweiz och NLA … en plats till per lag ger ju några fler öppningar, samtidigt tar de många lirare från Nordamerika, men … visst kan det påverka lite.
      Har dock ej sett uppgifterna.

  18. Henrik Leman says:
    2 månader sedan

    Ingen Lasch, ingen Pontus J, ingen Filp J på träningen. Om jag inte missade.
    Återkommer sedan.

  19. Per says:
    2 månader sedan

    Leman, vad säger du om spaningen om John Quenneville till Frölunda. Kan spela center, har offensiva spetsegenskaper. Skulle kunna få en skjuts i karriären i Frölunda. Kan helt klart vara den som Lasch klickar med.

    • LarsL says:
      2 månader sedan

      Skrivs det om detta någonstans?

      • Per says:
        2 månader sedan

        Nej, hörde på Sanny & Svenssons podd att Quenneville inte är speciellt högt upp i rang och Sanny sa vad han trodde rörde sig i Johns huvud nu ”Please, can I get the f**k out of here”. Därför började jag spana och fundera. Frölunda behöver få in någon som kan spela center och faktiskt kan göra mål och göra poäng bara han får chansen. Skulle vara en enorm tillgång för Frölunda och få spela PP och vara den som Lasch så väl behöver för att PP ska funka.

        • LarsL says:
          2 månader sedan

          Intressant!

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Kul att du skriver om detta. Fick tanken redan när Sanny toksågade JQ tidigt på säsongen, för trots allt finns ju någit skarpt i spelet hos honom. Men jag vet inte alls om det är så att JQ är på väg bort, och ddt här med dålig attityd, sådant kan skrämma många klubbar.
            Men visst, ibland kan ny miljö, annat lag, andra röster betyda något.

    • Daniel B says:
      2 månader sedan

      Är det han i leksand? Han var väl petad för inte så längesen vill jag minnas. Sen om det berodde på att han inte har levererar eller annat, det vet jag ej.

      • Per says:
        2 månader sedan

        Yes, det är Leksand Quenneville. Han är inte högst upp i rang i dalaklubben, men skulle vara det i Frölunda när det kommer till det offensiva. Enorm offensiv uppsida.

      • Manne says:
        2 månader sedan

        Enligt Leksand så var han inte fullt tränad. Det sa de utåt, men kan vara annat givetvis.

        • Per says:
          2 månader sedan

          När man säger en sån sak så visar det på att han inte är den som är mest välkommen. Pärra i Frölunda skulle nog älskat att tjöta med Quenneville i gymmet.

      • Per says:
        2 månader sedan

        Skulle Quenneville lirat i Frölunda skulle han gjort tredje mest poäng (eller fjärde mest) med sina hittills gjorda 12 poäng.

        • Daniel B says:
          2 månader sedan

          Ok, tack Per. Har ej sett honom mycket men är det en offensiv skicklig spelare så absolut kan det vara något för Frölunda. Leksand går ju inte bra just nu, man kanske vill släppa honom och hitta annat.

          • Per says:
            2 månader sedan

            Quenneville har lirat med J. Nilsson i AHL, vill tillägga detta plus att han kontor i PP är höger tekningscirkel.
            Har ett ruskigt bra skott, framförallt direkt skottet. Är även bra på att läsa av situationer och veta var han ska vara för att kunna stöta in puckar.

  20. Kjelle says:
    2 månader sedan

    Vad tror du om att nu när inte PP fungerar köra med den/de kedjor som är bäst för tillfället. En back och en extra forward eller två backar. Det är väl inte en naturlag att ha speciella PP enheter……

    Kan ju knappast bli sämre än nu……

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Inga direkta ändringar pä träningen i dag. Frölunda kör nog rätt mkt på, tror jag

  21. #18 says:
    2 månader sedan

    En viktig parameter när det gäller att ta in spelare från AHL är den historiskt höga dollarkursen vi lever med nu. Att ta in en spelare som skall ha ersättning i USD är idag fullkomligt hysteriskt dyrt. Min misstanke är att det är endast lagen som riskerar nedflyttning som kommer att försöka sig på att värva från AHL. Mot denna bakgrund är jag skeptisk till att Frölunda skulle öppna den stora börsen och ge sig ut och handla. Jag tror att man med dagens lag och spel klarar en topp 6 placering och rent av en kvartsfinal. Tveksam till om den egentliga ambitionsnivån ligger så hemskt mycket högre för Frölunda i år med tanke på den frånvaro av offensiv spets som vi gick in i säsongen med.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Ja, alldeles riktigt, bra påpekat, dollarkursen är en viktig faktor att ta hänsyn till. Kan göra att klubbar blir mer restriktiva, också tittar annorstädes. Inta bara Nordamerika, alltså.

  22. Paul Axel says:
    2 månader sedan

    Sjöström letar efter att finna en målgörare, har du något namn på vem det skulle/kan bli?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Han skulle nog inte uttrycka det så, men visst är det så att Frölunda gärna skulle vilja ha in en forward av god klass. Men nej, har inget tips att komma med här.

  23. Sincan says:
    2 månader sedan

    Tror du snacket om “att det är jämnare nu än någonsin” hänger kvar till nästa säsong? Är personligen trött på det, då det bland annat används som förklaring till att man förlorar, istället för att kritisera den egna prestationen. Det blir lite till vad man gör det till…

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Haha … det hänger väl kvar om det ÄR väldigt jämnt. Och det är det nog. Tiden är ju förbi då vissa lag i SHL “ska” vinna mot vissa andra.

  24. GöranA says:
    2 månader sedan

    Med Mursak och Borgman tillbaka i laget påbörjas marchen mot toppen.

    Potentiella målskyttar finns redan i laget. Många mål skola göras framöver.

    Kunnande i pp finns i truppen. Kommer att lossna rejält.

    Lägg därtill en av shl:s bästa målvakter och ett knippe ramstarkta defensiva backar.

    Framtidstro.

    • GöranA says:
      2 månader sedan

      Marschen……

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Säkert många supportrar som hoppas att du har rätt.

  25. GöranA says:
    2 månader sedan

    Är osäker på att John Quenneville skulle vara något för Frölunda. Lite varningsklockor ringer hos mig angående den gubben. Fick bara spela ett år i Schweiz under grönborg.
    Petad i Leksand på lite oklara grunder. Frågetecken hopas.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Ja, en massa frågetecken eftersom just hans attityd ifrågasatts. Men detta är alltså inget som är “på gång”, det var bara en tanke som väcktes av någon. Tyckte mest det var kul eftersom det tanken även slagit mig.

  26. Tompa says:
    2 månader sedan

    I början på säsongen lyckades FHC förlora i OT en rad gånger. Flera av dessa matcher borde de kanske ha vunnit med tanke på spelövertaget man ofta hade. Tänk om det blivit fler vinster och laget parkerat sig i den trygga toppen. Då hade kanske det inte känts lika akut att vidta vissa åtgärder för att förbättra spelet. Jämför ex.vis med FBK, på ungefär samma poängsnitt, där det mesta verkar frid och fröjd. Om jag räknat rätt så har FHC tappt två poäng sedan uppehållet vilket är otroligt bra i denna jämna serie, trots ett svagt pp. Alla är nog överens om att grundspelet sitter ganska bra just nu och det är heller inte första gången FHC haft långa perioder med problem i PP. Jag tror att det finns mer potential i det man har och att framgång kan föda framgång, att trygghet kan föda framgång. Är jag för optimistisk?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Det avgör du. Om du är för optimistisk. Optimisten har ju roligare, sägs det. :)
      Förändringarna tror jag varit nödvändiga ändå.

      • Tompa says:
        2 månader sedan

        Självklart hade förändringarna varit nödvändiga oavsett. Är inte lika säker på att åtgärderna blivit lika hårda då man haft mer luft under sig i tabellen. Att man nu gjort lite mer än vad andra lag borde gjort/göra. Men vad vet jag.

        • Henrik Leman says:
          2 månader sedan

          Inte för att säga emot för sakens skull … haha, men jag tycker inte åtgärderna är så “hårda.”
          Rätt normalt att man vill ha ett tryggt försvarsspel. Dessutom får man ju ett bättre anfallsspel om laget är samlat och kan vända spel snabbt.

          • Tompa says:
            2 månader sedan

            Du sa inte emot :-)

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            :o)

          • Daniel B says:
            2 månader sedan

            Tompa, jag har också varit inne på det du skriver nu. Ett bättre pp och Frölunda hade förmodligen haft 3-5 poäng mer. Sen är det som Leman säger att försvarspelet behövde förbättras. Kan man hålla i detta spel och pp blir liiiite bättre, det gör mycket.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Jösses, ja. Så viktigt är ett i alla fall hyggligt fungerande PP.

  27. Jan says:
    2 månader sedan

    Hej HL, tack för bra texter! Om Joel slutar efter nästa så skulle jag vilja se en ordentlig rebuild med en ny toppkedja, typ som Johnson-linan. Drömmen hade ju varit att se Simon Ryfors centra bröderna Johnson, dom hade kunnat vara en ledande lina i 10 år. Hur ser du på tiden e.jl. (Efter Joel L)? Tänker att när han kom hem så var given i landslaget tills han inte ville längre, saknar den typen av hemvändare. Sundström hade ju kunnat vara det, men det gick ju som det gick.

    • Acke says:
      2 månader sedan

      Jonathan Johnson är center och har dessutom kontrakt ett år till med SAIK. Vi får vara mer än glada om brorsan väljer oss före dem när det blir dags att vända hemåt.

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Ja, Jonathan är center, har kontrakt med Skellefteå och lär knappast vara på väg till Frölunda. Ante, undrar om det inte finns andra NHL-klubbar som är sugna när kontraktet med Devils går ut i vår. Nästan lite för bra för att vara sant för en SHL-klubb att att få hem sådan sådan spelare. Men vem vet. Och vem vet vad Ryfors vill göra i frantiden, var han vill spela om han inte blir kvar i Nordamerika. Men det kanske han blir?

        • Jan says:
          2 månader sedan

          Tänkte mer på en ”rebuild” med en tydlig förstakedja som kan bära laget under en lång tid, som Johnson-kedjan gjorde eller som Joel har gjort. Gillar ju Lasu men har ju inte riktigt landslagsnivå. Vilka spelarna blir, var mer menat som ett exempel.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Jag förstår. Ser inte riktigt vilka spelarna skille vara, bara.

      • Rogerout says:
        2 månader sedan

        Finns juh även risk att JJ väljer att förlänga med SAIK med tanke på att Frölunda inte trodde på honom ifrån början och att AJ hellre spelar “under” Robben och Pierres ledning och självklart med brorsan!
        Men tänk tanken om man nu får hen JJ och kunna locka både AJ och fagermo till en kedja!
        Sen hem med Klingberg på de! Drömma måste man få göra!

SENASTE NYTT

Hockey

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

26 januari, 2023
Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.
Hockey

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

25 januari, 2023
Hockey

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

25 januari, 2023
Talande leenden hos Anders Burström och Roger Rönnberg efter att Andreas Borgman knäckt koden i power play. Foto: C MORE (skärmdump)
Hockey

Se på fan, det gick – men nu blir det nu intressant att se om …

25 januari, 2023
Hockey

Frölunda vände – då kunde Stenberg njuta lite extra av debutmålet

24 januari, 2023

Social Media

  • 2 442 fans
  • 1 668 följare
  • 280 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
3h 1618554771056779264

Läs och tyck.

#twittpuck #frolundahc #sektion84 #goagubbar

Image for twitter card

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

► I väntan på ännu en hockeykväll med Frölunda, låt mig bara testa två saker med er: ► Nya policyn angående

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
5h 1618532144850309120

ICYMI

rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)
https://t.co/BSxdiywB7b
#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
19h 1618309146914488322

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)

#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

Image for twitter card

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

► I tisdags nätade Otto Stenberg, 17, för Frölunda – Sander Wold, 18, SHL-debuterade. Mot Skellefteå är det dags för

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

av Henrik Leman
26 januari, 2023
53

Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

av Henrik Leman
25 januari, 2023
31

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

av Henrik Leman
25 januari, 2023
29

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?