SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

”Jag tycker det är coolt att han sätter så stort värde på landslagsspel”

► Max Friberg är svårstoppad. I fler avseenden än ett.
► Bäste blågule Frölundajunior – Isac Born. 

Isac Born och Max Friberg, två av landslagsspelarna i Frölunda.

Frölunda måndagstränade utan landslagsspelarna.
Men – skulle Max Friberg ens ha varit iväg?
– Det är han …, sa tränaren Roger Rönnberg och smålog.

TRE DAGARS LEDIGT var säkert välbehövligt för de av Frölundas spelare som inte var i nationens tjänst den gångna veckan, på måndagen var de tillbaka på is.

Fyra landslagsforwards saknades dock:

Max Friberg (A)

Isac Born (J20)

David Edstrom (J20)

Otto Stenberg (J20).

– De har inte hunnit landa än så jag hade inget val, skojade tränaren Roger Rönnberg och tillade:

– Det är nog bra för dem att vara lediga.

Att Max Friberg var iväg med Sam Hallams landslag förvånade kanske en del givet den ansiktsskada han drog på sig nyligen. Friberg spelar med heltäckande mask, man kunde ha tänkt sig att Hallam och Friberg kommit överens om att lite vila var bäst för veteranen.

Men icke.

Rönnberg log och sa om sin kaptens val att spela Karjala Tournament:

– Det är han …

Med mer allvar kom det sedan:

– Jag tycker det är coolt att han sätter så stort värde på landslagsspel.

** Ingen rädsla hos er att han skulle förvärra något?
– Nej, då hade vi aldrig släppt iväg honom.

Friberg var målskytt mot Schweiz, spelade rätt mycket och gjorde enligt rapporterna en bra turnering.

I Magnus Hävelids J20-landslag (som vann turneringen i Tjeckien) var Isac Born den av frölundaiterna som stod ut mest, med sina 1+3 var han poängmässigt en av de bästa svenskarna. Bara LHC:s Filip Bystedt (2+3) och Växjös Noah Östlund (1+4) slog Born här.

David Edstrom och Otto Stenberg var poänglösa (om jag inte grävde för dåligt i den tjeckiska statistiken).

Nästa uppgift – JVM i Göteborg över jul/nyår.

Frölunda spelar (nästan) inte under den tiden, behöver alltså inte gå med kort lag eller värva för att täcka upp.

***

Frölunda startar om SHL på torsdag, Malmö på besök. Ni har kanske sett att gästernas succéback Teemu Kiivihalme är skadad och borta en tid.

***

Sverige tog brons i inofficiella VM för U17-landslag. Ivar Stenberg, lillebror till Otto, levererade på hög nivå.

***

Ingen Mats Rosseli Olsen på isen den här dagen heller. Dock inga bakslag enligt Roger Rönnberg, norrmannen varvar väl is med gym.

***

 

12 Kommentarer

  1. Vad tror vi om närmsta månaden vilken väg väljer VF uppåt mellan eller nedåt i tabellen.
    Vem kan svara på det??

      • Kan de hålla i det samtidigt som Innala kan hitta tillbaka till storformen (kan nog ta lite tid) så det man nog ta stora kliv uppåt.

        Samtidigt, tummar man på det stabila så kan man falla lika handlöst nedåt, som supporter kanske man ska ladda med lite åksjukepiller? 😉

  2. Inte förvånad över Born! Som jag skrivit många gånger tidigare. Tycker alltid han imponerat betydligt mer på isen än både Stenberg och Edstrom.
    Tackar gudarna för att NHL inte upptäckt detta och hoppas Frölunda binder upp Born för framtiden. Kommer bli en ny Friberg med sitt frejdiga och roliga spel!

  3. – Vi är glada över att ha nått en överenskommelse med Frölunda där vi lånar Pontus tills vidare. ”PJ” har gjort bra ifrån sig under tiden som gått och den här lösningen passar alla parter, säger KG Stoppel.

    • Oerhört bra nyheter! PJ har mycket kvar att lära sig som back innan han borde vara aktuell för SHL-spel igen. Hans defensiv är bedrövlig och det är en kunskap jag själv gärna ser att backar har full koll på!

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...
Senast kommenterat

De mindre klubbarna, där hade SHL-klubbarna nog kunnat matcha totalen om man verkligen velat. Alltså om man betänker högre levnadskostnaderna i Schweiz, att spelarens fru/flickvän kanske har jobb i Sverige men inte i Schweiz, skolavgifter m.m.
500 K i Sverige, trots våra skatter, hade i några fall k...

Av Henrik Leman
2026-06-16 16:23

Schweiz lön är nog svårt då skattenivån skiljer avsevärt

Av Lars Påhlson
2026-06-16 16:07

Sent på bollen och pucken även här. Men jag kan inte låta bli att framföra detta.
Varför inte damma av Hasse Bulas gamla ide om två arenor i en. Ett nytt Scandinavium åt ena hållet, en ny fotbollarena åt det andra. Mitt emellan gemensamma evenemangsytor, restauranger och annat som hör till. Detta b...

Av akezata
2026-06-16 15:41

Alla SHL-klubbar har dessutom kommit överens om att inte erbjuda '"Schweizlöner." Rögle var runt 400 K på Ryfors, det var ett undantag.

Av Henrik Leman
2026-06-16 14:51

Så är det ju.
Rent ekonomiskt kan vi säkert erbjuda en Schweiz lön för en spelare.
Men tror inte Frölunda vill vara den klubben att trissa upp lönerna så, sen vad sker i truppen om den bäst betalde spelaren tjänare det dubbla mot den so har nästa mest?

Vad jag menar är, rent ekonomiskt så kan ...

Av Christian
2026-06-16 14:41

Det kan man. :)

Av Henrik Leman
2026-06-16 14:20

Ja, i Ryssland betalar de mycket för spelare med ett riktigt kanonskott.

(Under parollen: man kan skämta om allt…).

Av Karl Forsberg
2026-06-16 14:06

Yes. Därav att det är rätt intressant nu. Frölunda bjuder sällan allra bäst om det drar iväg riktigt långt (lex Simon Ryfors), men ... kanske kan det vara så att man måste den här gången? Beror förstås på hur många vettiga centrar det finns att slåss om. Jag tror ju att spelare som Lettieri, Barré-B...

Av Henrik Leman
2026-06-16 13:45

Rätt. Men ibland verkar det som att vissa tror att Frölunda är en klubb på dekis. Fasiken, det är plusresultat år efter år på slutraden så pengar finns det gott om. Beror endast på vilka hål de väljer att stoppa dessa i...

Av Jojje
2026-06-16 13:16

Att pengarna finns, det är det ingen som debatterar.

Av Henrik Leman
2026-06-16 12:42

Pengarna är fortsatt inget problem. Betala det som krävs om det ska finnas några chanser för guld.

Av Jojje
2026-06-16 12:03

Absolut, jag är helt med dig.
Man hoppas på ett riktigt guldkorn.

Gärna nån som sticker oss supportrar i ögonen så vi gnäller riktigt ordentligt och sedan blir det rena rama håll häften bara :D :D :D

Av Christian
2026-06-16 11:41

Oj Linköping och Rögle efter center. Frölunda MÅSTE få in en toppcenter minst. Öppna plånboken!

Av Hampus Olofsson
2026-06-16 11:25

Ja, det kommer bli oerhört dyrt detta. Och inga garantier att det kommer in en center av bra klass, det finns ju inte en uppsjö av sådana som vill till SHL.
Skulle tro att säsongens möjligheter avgörs i sommar och vad Sjöström lyckas med.

Av HenrikM
2026-06-16 11:05

När man skulle bygga nya Ullevi så var ett förslag uppe om att bygga ett parkeringsgarage under arenan.Hade det gjorts så skulle inte vibrationerna uppstått.Men som alltid snålheten bedrar visheten ..........

Av Herzog
2026-06-16 10:50

Absolut kommer Frölunda lassa in cash. Man måste ju. Lyfte mest att ... tja, konkurrensen om centrarna ökar. Och den var redan hård. :)

Av Henrik Leman
2026-06-16 10:31

Så är det.
Men tror man kan lasta upp ganska rejält i en eventuell budgivning, samtidigt vill man kanske inte att det helt rubbar balansen inom löner i laget.
Men vi får se, skulle gissa vi får vänta 1 månad minst innan nåt presenteras :)

Av Christian
2026-06-16 10:26

Jag tror det beror på den tidiga selekteringen. Redan i 10-11 årsåldern plockar man ut de man tror på. Och då handlar det om skridskoåkning. Endast. De som är sämre på det men smartare får ingen plats bland dem man satsar på och halkar efter år efter år. De som är bäst på att åka skridskor hamnar hö...

Av Sventon
2026-06-16 10:25

Som känslan var innan så verkar Frölunda "klarat" sig från spelare som signade med NHL lag.
Det känns bra, då är det bara den där MR X vi väntar på. Men vi får säkert vänta 1 månad till :)

Av Christian
2026-06-16 10:23

Det fungerar bra. Det går på autogiro. Även om du inte skulle skriva något, så ser jag det som semesterersättning.

Av Morgan Magnusson
2026-06-16 07:07