Frölunda–Brynäs 211211 – försnack och eftersnack

Frölunda–Brynäs 211211 – försnack och eftersnack

Frölunda–Brynäs 211211 – försnack och eftersnack

Frölunda–Brynäs 211211 – försnack och eftersnack

Frölunda orkade inte alls ladda om efter den fina insatserna i Leksand. Brynäs kontrade bort ett tamt hemmalag så det stod härliga till, vann 4–0 till slut.
Här min snabba analys. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

 

Så var matchen:

Första perioden.
Mål: inga.

## Total Brynäsdominans första tio, mentalt var Frölundas spelare någon helt annanstans än i Scandinavium. Det blev lite bättre sedan, i alla fall några vunna närkamper, snäppet rejälare – men detta var verkligen Brynäs period.

Frölunda hade ett bra PP med flera nästan-lägen, i övrigt drog man på sig massor med omställningar, tappade puckar på fel ställen, gjorde så många fel att 0–0 är väldigt bra att ha med sig i i första vilan.

En coach som tror på timeouter hade nog tagit en sådan vore han klädd i Frölunda jultröja.

Andra perioden.
Mål:
0–1 (29.17) Linus Ölund (Gunler, Kvist)
* Tamt försök av Ryan Lasch att vinna pucken med klubban i egen zon istället för att täcka med kroppen, Ölund nöp till direkt.

0–2 (33.51) Noel Gunler (Sallinen)
* En av alla omställningar, Gunler fri och lyfte retfullt enkelt upp pucken högt.

0–3 (34.58) Anton Rödin (Genoway, Bergman)
* Skott genom trafik från blå linjen som Matt Tomkins nog såg sent.

## Frölunda lyckades med konststycket att göra en andraperiod som var ännu sämre än den första, det är bara att konstatera faktum:

Spelarna var inte beredda när matchen började, kom med fel inställning, fel attityd, vinner så få närkamper, tappar så många puckar, drar på sig så många omställningar att jag faktiskt tycker lite synd om alla hemmasupportrar som köpt biljett. Blev det för mycket med allt fokus på Drottning Silvias att matchen liksom glömdes bort?

All credd till Brynäs som spelar smart och rejält, backar hem (frånsett första tio i period 1, ni minns hur det såg ut då), sitter ihop, på ett bra sätt utnyttjar alla pucktapp som Frölunda bjuder på, men:

Så här svagt ska inte Frölunda kunna uppträda en lördag när hemmaarenan nästan är full.

Ryan Laschs tama agerande före 0–1 talande, Stefan Elliotts två tavlor där han lätt blev blåst på pucken likaså.

Jag hade omedelbart tagit ut Matt Tomkins efter 0–3, satt in Niklas Rubin, gjort om i varje formation för att ta den lilla, lilla chans som finns för att väcka laget – om jag varit Frölundatränare.

Kanske gör de riktiga tränarna något till period 3.

Tredje perioden.
Mål:
0–4 (46.43) Nicklas Danielsson (Palve)
* Friläge och läckert avslut. Den som gissar på omställning gissar rätt. Oddset? Ej spelbart.Texten uppdateras

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Brynäs.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/15.15.
TV: C More live 3 (samt cmore.se), 14.30.
Senaste matcherna, Frölunda:
Leksand (b) 4–2
Linköping (h) 1–2 (förlängning)
Luleå (b) 2–3 (straffar)
Brynäs:
Färjestad (b) 1–2
Djurgården 4–0
Rögle (b) 2–4

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Frölunda.
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–81 Ryan Lasch
72 Patrik Carlsson–43 Michael Spacek–12 Max Friberg
25 Elmer Söderblom–28 Johan Sundström–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén
Saknas: Jacob Nilsson (långtidsskadad). 

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
10 Jens Olsson–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund–16 Stefan Elliott
3 Stefan Milosevic
Saknas: Viktor Ekbom (skadad), Mattias Norlinder (Montreal).

Målvakt:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Brynäs.
Kedjor:
95 Nick Olesen–41 Greg Scott–18 Anton Rödin
44 Nicklas Danielsson–20 Oula Palve–88 Dmytro Timasjov
10 Noel Gunler–36 Linus Ölund–28 Oskar Kvist
34 Oscar Eklind–40 Tomi Sallinen–22 Adam Pettersson
29 Oscar BirgerssonSaknas: Emil Molin.

Backar:
5 Chay Genoway–15 Simon Bertilsson
7 Marcus Björk–62 Tom Hedberg
2 Kristofer Berglund–9 Anton Mylläri
63 Julius Bergman

Målvakt:
35 Veini Vehviläinen (45 Viktor Andrén)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen.

## Viktor Ekbom skadade knäet i torsdags, oklart hur illa det är, beskedet av sportchefen Fredrik Sjöström på lördagsförmiddagen var ”Ska undersökas”, fanns alltså inget besked att få rörande Ekboms eventuella medverkan i Spengler Cup. Klart dock att han inte spelar i dag, inte heller i CHL-matchen mot Leksand på tisdag. Till den matchen är förre Frölundajunioren Filip Hasa inlånad från Modo, ni vet ju att även Simon Edvinsson (JVM) saknas då, Frölunda har bara fem friska backar utan Hasa.

## Matt Tomkins i kassen, unge backen Stefan Milosevic in för att sitta på bänken (antar jag).

## Det är Drottning Silvias-match i dag, spel i (snygga, tycker jag)  specialtröjor, kulmen på insamlingen till de sjuka barnen på Östra, projektet som i år kallas ”En juligare jul.”
Max Friberg sa i går så här (texten nedan) om sina känslor inför i dag, om att bidra till en bättre tillvaro för de sjuka barnen.

Ni minns väl att ni kan bidra via rakapuckar.com? Till och med söndag betyder swishande till 0736–854501 pengar till Drottning Silvias barnsjukhus. Jag har lagt en femhundring i potten.

 

## Brynäs var nära att följa upp 4–0 på Djurgården med poäng borta mot Färjestad (1–2), inte långt från kvittering på slutet. Roger Rönnberg, Frölundatränaren, vet att hans lag i dag ställs mot en lurig motståndare, videoanalytikern Erik Lignell har gett honom sådan information:
– Erik säger att de spelar bättre och bättre, lite olika från match till match. Mot Färjestad styrspel, mot Rögle full forecheck, de ändrar även i matcherna. Lurigt. Men vi vill styra.
Styra – och spela så där disciplinerat, tajt och bra försvarsspel som mot Leksand i torsdags. Med maximal backchecking. Men … man orkar kanske inte alltid det?
– Jag tror det är mycket mentalt, ganska jobbigt.
** Mm, annars skulle ju bästa laget vinna varje match i en lång serie.
– Ja, det är jäkligt tråkigt. Frustrerande.
Sagt med ett stort leende.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Frölundas kedja med Patrik Carlsson, Michael Spacek och Max Friberg stod ut under de två matcherna mot Leksand. Så även i dag?
Nicklas Lasu fortsätter rada upp stora insatser, en sådan som Stefan Elliott har gjort flera bra matcher i rad, hemmamötet med LHC undantaget.
Värt att upprepa: Simon Edvinsson och Theodor Niederbach gör i dag sina sista matcher innan de ansluter till JVM-laget. Hur mycket SHL-spel de missar är oklart, beror lite på hur långt Juniorkronorna går i JVM (Edmonton/Red Deer), finalen spelas 6/1, samma dag som Frölunda återstartar i SHL efter Spengler Cup.

## Spelarna att hålla koll på i Brynäs? Framför allt skicklige men oberäknelige Dmytro Timasjov, denne har fungerat väldigt bra med finske centern Oula Palve. Greg Scott och Anton Rödin håller toppklass i SHL, och så finns ju en viss Chay Genoway i Gävlelaget …
Värt att notera: Brynäs är SHL:s svagaste bortalag, tabellraden 2 2 9 och nio inspelade poäng av 39 möjliga.

***

Från i förmiddags, den som missade.

***

 

Frölunda orkade inte alls ladda om efter den fina insatserna i Leksand. Brynäs kontrade bort ett tamt hemmalag så det stod härliga till, vann 4–0 till slut.
Här min snabba analys. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

 

Så var matchen:

Första perioden.
Mål: inga.

## Total Brynäsdominans första tio, mentalt var Frölundas spelare någon helt annanstans än i Scandinavium. Det blev lite bättre sedan, i alla fall några vunna närkamper, snäppet rejälare – men detta var verkligen Brynäs period.

Frölunda hade ett bra PP med flera nästan-lägen, i övrigt drog man på sig massor med omställningar, tappade puckar på fel ställen, gjorde så många fel att 0–0 är väldigt bra att ha med sig i i första vilan.

En coach som tror på timeouter hade nog tagit en sådan vore han klädd i Frölunda jultröja.

Andra perioden.
Mål:
0–1 (29.17) Linus Ölund (Gunler, Kvist)
* Tamt försök av Ryan Lasch att vinna pucken med klubban i egen zon istället för att täcka med kroppen, Ölund nöp till direkt.

0–2 (33.51) Noel Gunler (Sallinen)
* En av alla omställningar, Gunler fri och lyfte retfullt enkelt upp pucken högt.

0–3 (34.58) Anton Rödin (Genoway, Bergman)
* Skott genom trafik från blå linjen som Matt Tomkins nog såg sent.

## Frölunda lyckades med konststycket att göra en andraperiod som var ännu sämre än den första, det är bara att konstatera faktum:

Spelarna var inte beredda när matchen började, kom med fel inställning, fel attityd, vinner så få närkamper, tappar så många puckar, drar på sig så många omställningar att jag faktiskt tycker lite synd om alla hemmasupportrar som köpt biljett. Blev det för mycket med allt fokus på Drottning Silvias att matchen liksom glömdes bort?

All credd till Brynäs som spelar smart och rejält, backar hem (frånsett första tio i period 1, ni minns hur det såg ut då), sitter ihop, på ett bra sätt utnyttjar alla pucktapp som Frölunda bjuder på, men:

Så här svagt ska inte Frölunda kunna uppträda en lördag när hemmaarenan nästan är full.

Ryan Laschs tama agerande före 0–1 talande, Stefan Elliotts två tavlor där han lätt blev blåst på pucken likaså.

Jag hade omedelbart tagit ut Matt Tomkins efter 0–3, satt in Niklas Rubin, gjort om i varje formation för att ta den lilla, lilla chans som finns för att väcka laget – om jag varit Frölundatränare.

Kanske gör de riktiga tränarna något till period 3.

Tredje perioden.
Mål:
0–4 (46.43) Nicklas Danielsson (Palve)
* Friläge och läckert avslut. Den som gissar på omställning gissar rätt. Oddset? Ej spelbart.Texten uppdateras

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Brynäs.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/15.15.
TV: C More live 3 (samt cmore.se), 14.30.
Senaste matcherna, Frölunda:
Leksand (b) 4–2
Linköping (h) 1–2 (förlängning)
Luleå (b) 2–3 (straffar)
Brynäs:
Färjestad (b) 1–2
Djurgården 4–0
Rögle (b) 2–4

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Frölunda.
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–81 Ryan Lasch
72 Patrik Carlsson–43 Michael Spacek–12 Max Friberg
25 Elmer Söderblom–28 Johan Sundström–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén
Saknas: Jacob Nilsson (långtidsskadad). 

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
10 Jens Olsson–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund–16 Stefan Elliott
3 Stefan Milosevic
Saknas: Viktor Ekbom (skadad), Mattias Norlinder (Montreal).

Målvakt:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Brynäs.
Kedjor:
95 Nick Olesen–41 Greg Scott–18 Anton Rödin
44 Nicklas Danielsson–20 Oula Palve–88 Dmytro Timasjov
10 Noel Gunler–36 Linus Ölund–28 Oskar Kvist
34 Oscar Eklind–40 Tomi Sallinen–22 Adam Pettersson
29 Oscar BirgerssonSaknas: Emil Molin.

Backar:
5 Chay Genoway–15 Simon Bertilsson
7 Marcus Björk–62 Tom Hedberg
2 Kristofer Berglund–9 Anton Mylläri
63 Julius Bergman

Målvakt:
35 Veini Vehviläinen (45 Viktor Andrén)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen.

## Viktor Ekbom skadade knäet i torsdags, oklart hur illa det är, beskedet av sportchefen Fredrik Sjöström på lördagsförmiddagen var ”Ska undersökas”, fanns alltså inget besked att få rörande Ekboms eventuella medverkan i Spengler Cup. Klart dock att han inte spelar i dag, inte heller i CHL-matchen mot Leksand på tisdag. Till den matchen är förre Frölundajunioren Filip Hasa inlånad från Modo, ni vet ju att även Simon Edvinsson (JVM) saknas då, Frölunda har bara fem friska backar utan Hasa.

## Matt Tomkins i kassen, unge backen Stefan Milosevic in för att sitta på bänken (antar jag).

## Det är Drottning Silvias-match i dag, spel i (snygga, tycker jag)  specialtröjor, kulmen på insamlingen till de sjuka barnen på Östra, projektet som i år kallas ”En juligare jul.”
Max Friberg sa i går så här (texten nedan) om sina känslor inför i dag, om att bidra till en bättre tillvaro för de sjuka barnen.

Ni minns väl att ni kan bidra via rakapuckar.com? Till och med söndag betyder swishande till 0736–854501 pengar till Drottning Silvias barnsjukhus. Jag har lagt en femhundring i potten.

 

## Brynäs var nära att följa upp 4–0 på Djurgården med poäng borta mot Färjestad (1–2), inte långt från kvittering på slutet. Roger Rönnberg, Frölundatränaren, vet att hans lag i dag ställs mot en lurig motståndare, videoanalytikern Erik Lignell har gett honom sådan information:
– Erik säger att de spelar bättre och bättre, lite olika från match till match. Mot Färjestad styrspel, mot Rögle full forecheck, de ändrar även i matcherna. Lurigt. Men vi vill styra.
Styra – och spela så där disciplinerat, tajt och bra försvarsspel som mot Leksand i torsdags. Med maximal backchecking. Men … man orkar kanske inte alltid det?
– Jag tror det är mycket mentalt, ganska jobbigt.
** Mm, annars skulle ju bästa laget vinna varje match i en lång serie.
– Ja, det är jäkligt tråkigt. Frustrerande.
Sagt med ett stort leende.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Frölundas kedja med Patrik Carlsson, Michael Spacek och Max Friberg stod ut under de två matcherna mot Leksand. Så även i dag?
Nicklas Lasu fortsätter rada upp stora insatser, en sådan som Stefan Elliott har gjort flera bra matcher i rad, hemmamötet med LHC undantaget.
Värt att upprepa: Simon Edvinsson och Theodor Niederbach gör i dag sina sista matcher innan de ansluter till JVM-laget. Hur mycket SHL-spel de missar är oklart, beror lite på hur långt Juniorkronorna går i JVM (Edmonton/Red Deer), finalen spelas 6/1, samma dag som Frölunda återstartar i SHL efter Spengler Cup.

## Spelarna att hålla koll på i Brynäs? Framför allt skicklige men oberäknelige Dmytro Timasjov, denne har fungerat väldigt bra med finske centern Oula Palve. Greg Scott och Anton Rödin håller toppklass i SHL, och så finns ju en viss Chay Genoway i Gävlelaget …
Värt att notera: Brynäs är SHL:s svagaste bortalag, tabellraden 2 2 9 och nio inspelade poäng av 39 möjliga.

***

Från i förmiddags, den som missade.

***

 

Frölunda orkade inte alls ladda om efter den fina insatserna i Leksand. Brynäs kontrade bort ett tamt hemmalag så det stod härliga till, vann 4–0 till slut.
Här min snabba analys. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

 

Så var matchen:

Första perioden.
Mål: inga.

## Total Brynäsdominans första tio, mentalt var Frölundas spelare någon helt annanstans än i Scandinavium. Det blev lite bättre sedan, i alla fall några vunna närkamper, snäppet rejälare – men detta var verkligen Brynäs period.

Frölunda hade ett bra PP med flera nästan-lägen, i övrigt drog man på sig massor med omställningar, tappade puckar på fel ställen, gjorde så många fel att 0–0 är väldigt bra att ha med sig i i första vilan.

En coach som tror på timeouter hade nog tagit en sådan vore han klädd i Frölunda jultröja.

Andra perioden.
Mål:
0–1 (29.17) Linus Ölund (Gunler, Kvist)
* Tamt försök av Ryan Lasch att vinna pucken med klubban i egen zon istället för att täcka med kroppen, Ölund nöp till direkt.

0–2 (33.51) Noel Gunler (Sallinen)
* En av alla omställningar, Gunler fri och lyfte retfullt enkelt upp pucken högt.

0–3 (34.58) Anton Rödin (Genoway, Bergman)
* Skott genom trafik från blå linjen som Matt Tomkins nog såg sent.

## Frölunda lyckades med konststycket att göra en andraperiod som var ännu sämre än den första, det är bara att konstatera faktum:

Spelarna var inte beredda när matchen började, kom med fel inställning, fel attityd, vinner så få närkamper, tappar så många puckar, drar på sig så många omställningar att jag faktiskt tycker lite synd om alla hemmasupportrar som köpt biljett. Blev det för mycket med allt fokus på Drottning Silvias att matchen liksom glömdes bort?

All credd till Brynäs som spelar smart och rejält, backar hem (frånsett första tio i period 1, ni minns hur det såg ut då), sitter ihop, på ett bra sätt utnyttjar alla pucktapp som Frölunda bjuder på, men:

Så här svagt ska inte Frölunda kunna uppträda en lördag när hemmaarenan nästan är full.

Ryan Laschs tama agerande före 0–1 talande, Stefan Elliotts två tavlor där han lätt blev blåst på pucken likaså.

Jag hade omedelbart tagit ut Matt Tomkins efter 0–3, satt in Niklas Rubin, gjort om i varje formation för att ta den lilla, lilla chans som finns för att väcka laget – om jag varit Frölundatränare.

Kanske gör de riktiga tränarna något till period 3.

Tredje perioden.
Mål:
0–4 (46.43) Nicklas Danielsson (Palve)
* Friläge och läckert avslut. Den som gissar på omställning gissar rätt. Oddset? Ej spelbart.Texten uppdateras

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Brynäs.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/15.15.
TV: C More live 3 (samt cmore.se), 14.30.
Senaste matcherna, Frölunda:
Leksand (b) 4–2
Linköping (h) 1–2 (förlängning)
Luleå (b) 2–3 (straffar)
Brynäs:
Färjestad (b) 1–2
Djurgården 4–0
Rögle (b) 2–4

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Frölunda.
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–81 Ryan Lasch
72 Patrik Carlsson–43 Michael Spacek–12 Max Friberg
25 Elmer Söderblom–28 Johan Sundström–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén
Saknas: Jacob Nilsson (långtidsskadad). 

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
10 Jens Olsson–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund–16 Stefan Elliott
3 Stefan Milosevic
Saknas: Viktor Ekbom (skadad), Mattias Norlinder (Montreal).

Målvakt:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Brynäs.
Kedjor:
95 Nick Olesen–41 Greg Scott–18 Anton Rödin
44 Nicklas Danielsson–20 Oula Palve–88 Dmytro Timasjov
10 Noel Gunler–36 Linus Ölund–28 Oskar Kvist
34 Oscar Eklind–40 Tomi Sallinen–22 Adam Pettersson
29 Oscar BirgerssonSaknas: Emil Molin.

Backar:
5 Chay Genoway–15 Simon Bertilsson
7 Marcus Björk–62 Tom Hedberg
2 Kristofer Berglund–9 Anton Mylläri
63 Julius Bergman

Målvakt:
35 Veini Vehviläinen (45 Viktor Andrén)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen.

## Viktor Ekbom skadade knäet i torsdags, oklart hur illa det är, beskedet av sportchefen Fredrik Sjöström på lördagsförmiddagen var ”Ska undersökas”, fanns alltså inget besked att få rörande Ekboms eventuella medverkan i Spengler Cup. Klart dock att han inte spelar i dag, inte heller i CHL-matchen mot Leksand på tisdag. Till den matchen är förre Frölundajunioren Filip Hasa inlånad från Modo, ni vet ju att även Simon Edvinsson (JVM) saknas då, Frölunda har bara fem friska backar utan Hasa.

## Matt Tomkins i kassen, unge backen Stefan Milosevic in för att sitta på bänken (antar jag).

## Det är Drottning Silvias-match i dag, spel i (snygga, tycker jag)  specialtröjor, kulmen på insamlingen till de sjuka barnen på Östra, projektet som i år kallas ”En juligare jul.”
Max Friberg sa i går så här (texten nedan) om sina känslor inför i dag, om att bidra till en bättre tillvaro för de sjuka barnen.

Ni minns väl att ni kan bidra via rakapuckar.com? Till och med söndag betyder swishande till 0736–854501 pengar till Drottning Silvias barnsjukhus. Jag har lagt en femhundring i potten.

 

## Brynäs var nära att följa upp 4–0 på Djurgården med poäng borta mot Färjestad (1–2), inte långt från kvittering på slutet. Roger Rönnberg, Frölundatränaren, vet att hans lag i dag ställs mot en lurig motståndare, videoanalytikern Erik Lignell har gett honom sådan information:
– Erik säger att de spelar bättre och bättre, lite olika från match till match. Mot Färjestad styrspel, mot Rögle full forecheck, de ändrar även i matcherna. Lurigt. Men vi vill styra.
Styra – och spela så där disciplinerat, tajt och bra försvarsspel som mot Leksand i torsdags. Med maximal backchecking. Men … man orkar kanske inte alltid det?
– Jag tror det är mycket mentalt, ganska jobbigt.
** Mm, annars skulle ju bästa laget vinna varje match i en lång serie.
– Ja, det är jäkligt tråkigt. Frustrerande.
Sagt med ett stort leende.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Frölundas kedja med Patrik Carlsson, Michael Spacek och Max Friberg stod ut under de två matcherna mot Leksand. Så även i dag?
Nicklas Lasu fortsätter rada upp stora insatser, en sådan som Stefan Elliott har gjort flera bra matcher i rad, hemmamötet med LHC undantaget.
Värt att upprepa: Simon Edvinsson och Theodor Niederbach gör i dag sina sista matcher innan de ansluter till JVM-laget. Hur mycket SHL-spel de missar är oklart, beror lite på hur långt Juniorkronorna går i JVM (Edmonton/Red Deer), finalen spelas 6/1, samma dag som Frölunda återstartar i SHL efter Spengler Cup.

## Spelarna att hålla koll på i Brynäs? Framför allt skicklige men oberäknelige Dmytro Timasjov, denne har fungerat väldigt bra med finske centern Oula Palve. Greg Scott och Anton Rödin håller toppklass i SHL, och så finns ju en viss Chay Genoway i Gävlelaget …
Värt att notera: Brynäs är SHL:s svagaste bortalag, tabellraden 2 2 9 och nio inspelade poäng av 39 möjliga.

***

Från i förmiddags, den som missade.

***

 

Frölunda orkade inte alls ladda om efter den fina insatserna i Leksand. Brynäs kontrade bort ett tamt hemmalag så det stod härliga till, vann 4–0 till slut.
Här min snabba analys. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

 

Så var matchen:

Första perioden.
Mål: inga.

## Total Brynäsdominans första tio, mentalt var Frölundas spelare någon helt annanstans än i Scandinavium. Det blev lite bättre sedan, i alla fall några vunna närkamper, snäppet rejälare – men detta var verkligen Brynäs period.

Frölunda hade ett bra PP med flera nästan-lägen, i övrigt drog man på sig massor med omställningar, tappade puckar på fel ställen, gjorde så många fel att 0–0 är väldigt bra att ha med sig i i första vilan.

En coach som tror på timeouter hade nog tagit en sådan vore han klädd i Frölunda jultröja.

Andra perioden.
Mål:
0–1 (29.17) Linus Ölund (Gunler, Kvist)
* Tamt försök av Ryan Lasch att vinna pucken med klubban i egen zon istället för att täcka med kroppen, Ölund nöp till direkt.

0–2 (33.51) Noel Gunler (Sallinen)
* En av alla omställningar, Gunler fri och lyfte retfullt enkelt upp pucken högt.

0–3 (34.58) Anton Rödin (Genoway, Bergman)
* Skott genom trafik från blå linjen som Matt Tomkins nog såg sent.

## Frölunda lyckades med konststycket att göra en andraperiod som var ännu sämre än den första, det är bara att konstatera faktum:

Spelarna var inte beredda när matchen började, kom med fel inställning, fel attityd, vinner så få närkamper, tappar så många puckar, drar på sig så många omställningar att jag faktiskt tycker lite synd om alla hemmasupportrar som köpt biljett. Blev det för mycket med allt fokus på Drottning Silvias att matchen liksom glömdes bort?

All credd till Brynäs som spelar smart och rejält, backar hem (frånsett första tio i period 1, ni minns hur det såg ut då), sitter ihop, på ett bra sätt utnyttjar alla pucktapp som Frölunda bjuder på, men:

Så här svagt ska inte Frölunda kunna uppträda en lördag när hemmaarenan nästan är full.

Ryan Laschs tama agerande före 0–1 talande, Stefan Elliotts två tavlor där han lätt blev blåst på pucken likaså.

Jag hade omedelbart tagit ut Matt Tomkins efter 0–3, satt in Niklas Rubin, gjort om i varje formation för att ta den lilla, lilla chans som finns för att väcka laget – om jag varit Frölundatränare.

Kanske gör de riktiga tränarna något till period 3.

Tredje perioden.
Mål:
0–4 (46.43) Nicklas Danielsson (Palve)
* Friläge och läckert avslut. Den som gissar på omställning gissar rätt. Oddset? Ej spelbart.Texten uppdateras

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Brynäs.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/15.15.
TV: C More live 3 (samt cmore.se), 14.30.
Senaste matcherna, Frölunda:
Leksand (b) 4–2
Linköping (h) 1–2 (förlängning)
Luleå (b) 2–3 (straffar)
Brynäs:
Färjestad (b) 1–2
Djurgården 4–0
Rögle (b) 2–4

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Frölunda.
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–81 Ryan Lasch
72 Patrik Carlsson–43 Michael Spacek–12 Max Friberg
25 Elmer Söderblom–28 Johan Sundström–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén
Saknas: Jacob Nilsson (långtidsskadad). 

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
10 Jens Olsson–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund–16 Stefan Elliott
3 Stefan Milosevic
Saknas: Viktor Ekbom (skadad), Mattias Norlinder (Montreal).

Målvakt:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Brynäs.
Kedjor:
95 Nick Olesen–41 Greg Scott–18 Anton Rödin
44 Nicklas Danielsson–20 Oula Palve–88 Dmytro Timasjov
10 Noel Gunler–36 Linus Ölund–28 Oskar Kvist
34 Oscar Eklind–40 Tomi Sallinen–22 Adam Pettersson
29 Oscar BirgerssonSaknas: Emil Molin.

Backar:
5 Chay Genoway–15 Simon Bertilsson
7 Marcus Björk–62 Tom Hedberg
2 Kristofer Berglund–9 Anton Mylläri
63 Julius Bergman

Målvakt:
35 Veini Vehviläinen (45 Viktor Andrén)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen.

## Viktor Ekbom skadade knäet i torsdags, oklart hur illa det är, beskedet av sportchefen Fredrik Sjöström på lördagsförmiddagen var ”Ska undersökas”, fanns alltså inget besked att få rörande Ekboms eventuella medverkan i Spengler Cup. Klart dock att han inte spelar i dag, inte heller i CHL-matchen mot Leksand på tisdag. Till den matchen är förre Frölundajunioren Filip Hasa inlånad från Modo, ni vet ju att även Simon Edvinsson (JVM) saknas då, Frölunda har bara fem friska backar utan Hasa.

## Matt Tomkins i kassen, unge backen Stefan Milosevic in för att sitta på bänken (antar jag).

## Det är Drottning Silvias-match i dag, spel i (snygga, tycker jag)  specialtröjor, kulmen på insamlingen till de sjuka barnen på Östra, projektet som i år kallas ”En juligare jul.”
Max Friberg sa i går så här (texten nedan) om sina känslor inför i dag, om att bidra till en bättre tillvaro för de sjuka barnen.

Ni minns väl att ni kan bidra via rakapuckar.com? Till och med söndag betyder swishande till 0736–854501 pengar till Drottning Silvias barnsjukhus. Jag har lagt en femhundring i potten.

 

## Brynäs var nära att följa upp 4–0 på Djurgården med poäng borta mot Färjestad (1–2), inte långt från kvittering på slutet. Roger Rönnberg, Frölundatränaren, vet att hans lag i dag ställs mot en lurig motståndare, videoanalytikern Erik Lignell har gett honom sådan information:
– Erik säger att de spelar bättre och bättre, lite olika från match till match. Mot Färjestad styrspel, mot Rögle full forecheck, de ändrar även i matcherna. Lurigt. Men vi vill styra.
Styra – och spela så där disciplinerat, tajt och bra försvarsspel som mot Leksand i torsdags. Med maximal backchecking. Men … man orkar kanske inte alltid det?
– Jag tror det är mycket mentalt, ganska jobbigt.
** Mm, annars skulle ju bästa laget vinna varje match i en lång serie.
– Ja, det är jäkligt tråkigt. Frustrerande.
Sagt med ett stort leende.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Frölundas kedja med Patrik Carlsson, Michael Spacek och Max Friberg stod ut under de två matcherna mot Leksand. Så även i dag?
Nicklas Lasu fortsätter rada upp stora insatser, en sådan som Stefan Elliott har gjort flera bra matcher i rad, hemmamötet med LHC undantaget.
Värt att upprepa: Simon Edvinsson och Theodor Niederbach gör i dag sina sista matcher innan de ansluter till JVM-laget. Hur mycket SHL-spel de missar är oklart, beror lite på hur långt Juniorkronorna går i JVM (Edmonton/Red Deer), finalen spelas 6/1, samma dag som Frölunda återstartar i SHL efter Spengler Cup.

## Spelarna att hålla koll på i Brynäs? Framför allt skicklige men oberäknelige Dmytro Timasjov, denne har fungerat väldigt bra med finske centern Oula Palve. Greg Scott och Anton Rödin håller toppklass i SHL, och så finns ju en viss Chay Genoway i Gävlelaget …
Värt att notera: Brynäs är SHL:s svagaste bortalag, tabellraden 2 2 9 och nio inspelade poäng av 39 möjliga.

***

Från i förmiddags, den som missade.

***

 

297 Kommentarer

  1. Vi behöver stärka upp med en back i truppen.

    Tycker Sjöström borde agerat för länge sedan, att JVM kommer och att vi behövt luta oss mot en junior och Folin defensivt är uppenbart

    Att då inte agera i tid är inte bra, tänk om Folin, Filip eller Olsson skadar sig idag….

  2. Norlinder the Never Ending Saga continues, och man kan väl nästan räkna bort honom vid det här laget? Ekboms skador tar inte slut. Börjar det inte bli lite i tunnaste laget på backsidan?

    Annars så ska det bli kul med match. Segt bara att behöva vänta så länge till nästa match. Tror det blir en svår match idag. Brynäs har steppat upp på senare tid känns det som.

  3. Flest brynäsare utanför scandinavium ssom inte tänkt att ta ansvar för att hålla smittspridningen låg i scandinavium idag.

      • De ovvaxinerade och de som visar vaxinpass borde få betala sin sjukvård själva. Klassiskt argument.

          • Kommer från antivax som användes flitigt här innan samt den nya typ av vaxare som inte tar ansvar ser sig som att de ska få fler rättigheter i samhället. Tycker vi som tjänar mest i samhället inte borde betala för de som tjänar mindre. Samma typ av argument. Alla måste var med men npnga här tänker inte långre än sitt eget ego.

    • Stämmer. Skrev lite om det i texten ovan. 🙂 Kul att få se lite av Filip som har gått bra i Modo.

  4. Brynäs måste väl vara våran värsta motståndare senaste säsongerna hur dåliga de än är hittar de vägar att vinna mot oss? Dags att bryta denna trenden?

  5. Domaren har redan satt en nivå att de är okej med fasthållningar när han släpper den solklara på Brynäs spelaren.

  6. Roger Röd. Samma klädsel som Peter Andersson och tränarna i malmö körde för några år sedan. Passar Roger bra tycker jag.

  7. Jesus..2-8 i skott på vår hemmaplan och vi är inte med det minsta. Inget spel, ingen tanke, ingenting!

    Men vi tar nog ledningen ändå. Antingen på ett misstag el individuell prestation.

  8. Jaga, jaga, jaga…vi spelar och ser ut som ett lag som spelar för vår,överlevnad, inte som ett topplag. Märkligt match efter match…

    PP nu.. skall det rädda oss?

  9. Jävlar PW skriker så fort Brynäs rör pucken! Han är såååå tröttsam, han hänger inte med i spelet för allt tjöt.

  10. Jag hoppas verkligen Sjöström va med å högg på timasjov (hur fan man nu stavar) och han bara valde Brynäs för missade man både honom och sen Åberg så måste man nog överväga om man behöver införskaffa sig en ny sportchef!
    Skulle ju själv tycka Affe borde vara drömnamnet på denna posten!

  11. Att ha 0-0 efter en sån här period är inget annat än en skänk från ovan. Tänk ändå, Brynäs med forecheck och vi som håller insidan. Känns som ombytta roller.

  12. Inte klaga gott folk! Det ser hur bra ut som helst. Det är mycket folk på läktarna, bra stämning och det är härligt spel. Vi kunde ha haft ledningen med 2-0.

    Allt är lugnt.

    • Jag hade väntat på frågan. Tycker den är i högsta grad lämplig. Tycker absolut Max ska svara på den.

  13. Herrejävlar vilken idiotisk fråga om tränarnas kostymer Åsa Nisse Westberg ställde nyss till Friberg. Tro fan att Max blev förbannad. Kan inte han lära sig värdera frågor innan han ställer dem?

    • Ja det där är så jävla bedrövligt Cmore måste säga till han, inte första gången han ställer såna helt vrickade frågor!!

      • Jag tror inte att det är kommentatorerna själva som bestämmer frågor, utan det är någon annan inom Cmore som sköter det. Vet att det var så tidigare i alla fall. Var någon kommentator som sa det. Nu är det kanske annorlunda.

      • Pw är ju alldeles för förtjust i din egen röst. Kombinera det med noll hockeykunnande och det blir Åsa-Nisse.
        Mute. Det är mitt tips.

    • PW har inte fattat att han kommenterar i en kanal som ingen utom de verkligt intresserade betalar för.

      För oss med koll, som betalar, blir det som att kolla på film med en ointresserad kompis. Kompisen pratar och pratar och efteråt har man missat det mesta i filmen.

      Helt obegripligt att vi ska behöva stå ut med skiten, klarar man inte att prata utan att det låter som att man skiter ut varje ord och man är hård i magen har man kanske hamnat fel.

  14. Förlåt till er som är emot kritik mot enskilda spelare.
    Grönlund vinner inte en enda närkamp, blir bortspelad hela tiden p.g.a att han verkar ha en konstig självbild att han är bra offensivt.

    Hans passningar landar allt som oftast på en motståndares klubba.

    Det är fullständigt obegripligt att han placeras med Elliot som har en offensiv uppsida men ständigt får täcka upp för Grönlunds misstag och förmåga att ständigt vara på fel ställe.

    Den här ”sagan” om att man kan slå igenom som 30-åring i SHL har också en krass verklighet, man var inte tillräckligt bra helt enkelt.

    • Absolut inget att be om ursäkt för. Blir man som spelare rundad gång på gång måste man få kritisera det. Det är elitidrott vi håller på med…

  15. Säger det återigen vilken jävla värvning nubben lyckas med Ty Rattie vilken avslutare han är, rätt upp i krysset hela tiden!!

  16. Kul ändå att kunna konstatera att Johan Sundström ser riktigt bra ut i först perioden. Hoppas RR kan premiera det med ökad istid.

  17. Tomkins är bra. Varför byta ut honom mot Lasse. Betala dubbla pengar minst för samma räddningsprocent ungefär. Försök förläng med Tomkins.

  18. Detta är ju katastrof än så länge när ska man vakna till? Vi ligger 1a och Brynäs 11 man kan tro att det är tvärtom

  19. Kom igen, det är ju för helvete Brynässpelarens klubba. Klara man kan inte att se det på fyra domare får man ju fundera över kompetensen, men men krav på domare kan väl räknas som kränkande. Buhuu.

  20. Det här laget blir jag inte klok på…Vi är verkligen helt borta och allting bara rullar på. Ska vi inte göra någonting för att förändra matchbilden?

    Det är ju ett mirakel att vi bara ligger under med 1-0!!!

  21. Grattis Roger du har inte lyckas förbereda spelarna igen när de är så viktig match som han säger, det är fan en gåta!!

  22. Hur är det änns möjligt att spela så här dåligt! Finns ingen stolthet överhuvudtaget i laget! Helt jävla handlingsförlamade totalt!

  23. Vad händer???
    Nu kommer Roger att agera…när allting är för sent!
    Vårt uppträdande är faktiskt pinsamt uselt!!!

  24. Vi kan inte besegra detta lag. Bara att konstatera. År efter år är de ett bottenlag, men vi kan inte besegra dem. Obegripligt.

    • Pinsamt är de pissa på sin hemmapublik, bedrövligt att se!!
      När alla spelare säger detta är så viktig match för oss för vi ska samla in pengar till drottning silvias sjukhus. Så upträder det så här, för mig är helt helt ofattbart??

    • Ser matchen på plats idag. Bra inramning, men Frölunda verkar redan gått på julledighet. Sett några i publiken som lämnat redan. Synd att de inte kan bjuda till bättre när det är sista hemmamatchen innan jul. Tre mål går att hämta in, men finns ju inget som tyder på att det skall ske som spelet sett ut i matchen…..

  25. Snacka om att man underskattar bottenlagen. Nu kan ingen säga nått annat när man får stryk mot 3 bottenlag i rad på hemmaplan!

  26. Roger sätt att spela hockey är sönderläst sedan länge! Tack för två SM-guld men nu är det dags att avgå!

  27. Ras-Frölunda e tebax. Rasa ihop fullständigt mot ett skitlag som Bif är onekligen en bedrift…

  28. Joel, Lasu, Carlsson, Rosse mfl, var fan är ni.?? Gräsligt svag insatts igen, väldigt likt förra säsongen det hjälper inte att HL påstår att vi är bättre defensivt i år då aldrig alla backpar är bra i samma match. Titta på våra avslut så enormt svaga. Men PW är riktigt nöjd, han låter som en orgasm är nära och har han tur får han duscha med Brynäs efteråt!!!

  29. Tycker synd om Tomkins, utan honom hade det varit 0-6 nu…

    Vi är inget bra lag. Punkt. Ni tror att allt är lugnt pga tabellen… vänta och se. Jag kommer få rätt i år igen.

    Vi har inget anfallspel. Eller inga linjer eller spelsystem för det idag. Bara gnugga, jaga och spela sarg. Hoppas på PP och lite tur el individuell prestation.

    Kommer bli magplask till våren med. Garanterar det!

    För övrigt har Frölunda dödat mitt hockeyintresse totalt nu. Är helt likgiltig. Den lilla glädje o längtan som tidigare fanns kvar, är nu borta. Tråkigare hockey finns inte!

    Tyvärr…

    • Du har skrivit detta hundra gånger nu, Danne. Det innebär att det finns en stor sanning i det. Bra!
      Jag har varit inne på samma också, men orkar inte längre. Har gett upp.

    • Håller med till fullo. Den här norrländska skoterragarhockeyn vi spelar hör hemma i ett bottenlag. Inte i ett lag som vill vara ledande.

      • Per: nja ” norrländsskoterraggarhockey”. Ha- ha. Kan förstå ni är besvikna Frölunda är ett topplag , but shit happens.
        Kan förstå er kritik mot PW, men än VÄRRE är wikegård: den mannen tycker ( som det låter) genuint illa om AIK Skellefteå. Så illa låter det inte om PW. Sov gott på er

  30. Helt otroligt, hade jag underpresterat så här ofta som vissa spelare i Frölunda gör på mitt jobb hade jag aldrig fått vara kvar eller ens haft en chans att hitta ett nytt…

  31. Efter två minuter av matchen hade vi bjudit dem på två riktigt farliga målchanser. Redan där såg vi ju att de inte ville spela idag.

  32. För mycket fokus på välgörenhet. Både Roger och Max står och säger att matchen är viktig med tanke på insamling och att man spelar för att underhålla barnsjukhuset. Nej, ni spelar för 3 poäng, och det är av den anledningen som matchen är viktig.

  33. Klasskillnad. Påminner lite om Växjömatchen där Växjö gick ner sig i sista så Frölunda har fortfarande chansen.

  34. Sundström vill iaf.
    Han kämpar och sliter och försöker i varje byte han får. Lite glädje iaf

  35. Nej får räcka för idag tänker inte ge VF denna lördag när inte VF är intresserade över huvudtaget!

  36. Så jäkla sjukt…Hur är det möjligt att agera så svagt på hemmaplan inför alla som köpt biljett?

  37. En hel hög spelare som kom till Scandinavium idag icke redo för match. Ändå rullar det bara på. Obegripligt. Efter 3 minuter av matchen kunde man se att tex. #10 Olsson inte var på tårna. Men gör något RR. Visa åtminstone supportrarna att ni försöker.

  38. Roger kommer säga efter matchen
    ”Jag får ta på mig denna förlust, för jag lyckas inte få laget att var förbereda för denna match”

    • Ja. Men vad gör det? Ingenting. Det är under matchen han måste agera för att försöka få till en förändring. Få till momentum och framförallt, få med sig spelarna.

      • Framförallt idiotförklarar han spelarna. De borde väl veta vad de ska göra? Är ju liksom inte första gången de ska spela match.

  39. Lika roligt varje gång att läsa i de svagbegåvades hemviste. ;D

    Alt right Leman får ju lite det som önskas.

  40. Obegripligt att 5 och 10 får fortsätta spela. De har varit så sjukt dåliga idag. Kolla bara hur 10 agerar innan deras mål. Hur kan man spela så om man inte är pojk. Så sjukt dåligt agerat att jag inte finner ord.

  41. Som ja nämnde i förra artikeln inför dagens match. Varför förlorar Frölunda så ofta lördagsmatcher i scandinavium mot lag utanför topp 6? Det är skrämmande hur ofta det händer. Man sitter här i scandinavium i pausen inför tredje och är inte ens förvånad, trots att vi möter Brynäs….Scandinavium är sedan länge ingen stark borg längre. Bara att inse, däremot är vi ett starkt bortalag denna säsong. Man vet liksom redan hur starten på 2022 kommer bli, vi kommer slå Malmö borta 6e januari och sen i henkes hyllningsmatch lördag 8e med fest och fullsatt så kommer det bli förlust med 1-5. Det sitter i väggarna….

  42. Ruskigt pinsam insats! Var man glad i onödan efter Leksand då man trodde dom hade hittat spelet igen men fan så illa dom spelar idag.

  43. Grauers kan betala tillbaks alla pengar för de som köpt biljett idag och kräva de av spelarnas lönerna. Inte mer än rätt för så här får man aldrig uppträda inför ett fullsatt Scandinavium!!

  44. Vi spelar inte som ett topplag, med axlarna högt upp eller bröstet utåt. Knappt gjort det på hela säsongen. Bara ut och jaga och gnugga. Som ett desperat bottenlag.

    Vill fortfarande få EN endaste förklaring på vilket sätt Roger förändrat anfallspelet i år? Förutom att värvat Lasch då och massa ”gratispoäng”….

    • Har svarat dig förut. Det finns inga förändringar från tidigare, förutom att man är lite mer varsamma med att forchecka. Värderar bättre där.

      I övrigt, i spelet med puck är det exakt samma.

    • Ja, det är helt hemskt. Inte någon gång under hela säsongen har Frölunda varit bra. Enbart klapp-kasst.
      En jävla tur att alla andra har varit ännu sämre så man leder tabellen ändå.
      Lite synd att Danne, Manne, Per eller andra av de reguljära kommentatorerna här inte styr, då hade Frölunda varit ännu mer i ledning.

      • Pratar om idag. Är insatsen bra idag? I så fall får du mer än gärna förklara vad som är bra. Du som är expert.

        • Kan påminna dig om du har glömt det att matchen i torsdags var riktigt bra. Då spelade man som ett topplag. Två dagar senare så ser man helt annorlunda ut. Rönnberg inte heller nöjd som du kanske hört. Du vet säkert vad det beror på…

          Kom igen, förklara för oss!

          • Ja, det är en sämre match mot en motståndare som är desperat.

            Det finns många saker som spelar in, varav Frölundas spelare helt plötsligt är klapp-kassa Inte är en relevant förklaring.
            Men men, låt oss se i maj hur det ser ut. Du m.fl som ständigt bara lyfter fram negativitet har ingen plats, samhället skulle förmodligen må bättre utan din existens. Ett tips, gör något åt det.

          • De är klapp-kassa? Har jag inte skrivit, överhuvudtaget.

            Du behöver se över din syn om du bara ser negativa inlägg. Idag var det inte bra, i torsdags var det riktigt bra. Det går upp och ner, men så här svaga får vi inte vara. Framförallt inte på hemmaplan i en match som var så viktig.

  45. Leman: håller med dig. Ut med Tomkins och in med Rubin efter 3-0. Gör om i varje formation och matchcoacha.

    Men, våra coacher…herregud, det är så hopplöst låg klass på dem att jag känner total frustration.

    Vi supportrar såg efter 3 minuter att det här kommer inte att fungera…men, vi bara rullar på…alla måste känna förtroende…Men, publiken som betalat dyra biljetter känner inga positiva känslor för Frölunda idag!!!

  46. Domaren är lika värdelösa som Frölunda, att det inte ser fasthållningen på Spacek är ju en gåta??

  47. Wow. Brynäs visar hur man spelar hockey i denna match. Stänger ner frölunda totalt (i och för sig inte så svårt när frölunda fortsätter att nöta sargen). Sedan så åker man raka vägen på mål och skjuter högt.

  48. Efter dagens insats borde alla i laget ge sin lön till barnsjukhuset man skulle spelat för idag! Inteens Friberg och lasu kämpar! Fyfan va pinsamt detta var!

  49. Tre raka förluster på hemmaplan är fan inte okej! Pinsamt!

    Rogers tråkiga spel, dumpa puck i sarghörnen och kriga sig till en målchans är för jävla tråkigt att se på….. Det här är tredje säsongen i rad det ser ut så här….

    Ps. Sämre matchcoach än Roger får man leta efter.

    • Tänk om de kunde prioritera SHL lika högt som den tillfälliga jippoturneringen CHL som ingen bryr sig om…..

      • Precis – fullständigt felprioriterat av föreningen ..igen.. CHL måste ses som träning om ens det inför SHL inget mer.

    • Denna insats har inget, absolut ingenting med CHL att göra.

      Laget har spelat lika uselt 3 säsonger nu. Fins vissa förbättringar i år, men den som tror på semifinal/final bör förbereda sig på en besvikelse.
      Laget spelar som ett bottenlag, spelidén är lika idéfattig som tidigare år och ointresset ökar mer o mer hos folk.

  50. Man undrar ju onekligen hur vi ska kunna vinna en kvartsfinal. Så här dåliga vi är idag var väldigt länge sedan vi var.

  51. Man tror ju att åtminstone någon spelare skulle vara förbannad och trycka till lite extra. Men icke. Alla mår så gott. Alla ska med. Alla får paket. Och våra spelare tjänar miljoner på att vika ner sig som ett grässtrå i en vindpust.

    • Håller med! Hade velat se jävlar och anamma, frustration, dåligt humör..vad fan som helst förutom det här fullständigt avslagna laget…

  52. Det gör ont att möta Frölunda direkt.
    Tänk om Söderblom hade haft psyke att tackla, köra över Bertilsson framför målet. Har sett honom tackla två gånger under säsongen.

    Brynäs behöver inte ta fram ispåsarna direkt.
    Saknar någon som kan spela på gränsen och skrämma spelare som Gunler, Rödin och Timashov

      • absolut..men fler behöver följa.
        Joel har inte tacklat ordentligt på länge t.ex.
        Ingen som gör det jobbigt för motståndarnas stjärnor, ingen som spelar fult och tänder det egna laget samt gör att det andra laget tvekar att gå in framför målet.

  53. Haha.. vi vinner puck i egen zon, behöver gå för mål, men vad gör man? Lyfter bara iväg pucken till två ensamma brynäsbackar som hämtar puck i egen zon och anfaller på nytt…

    Ärligt talat. Jag är trött på RR nu. Iaf på hans spelsystem och vilja el förmåga att justera spelet,

  54. Jippomatch blir alltid katastrof. Dessutom har Frölunda alltid problem med Brynäs ( av nån konstig anledning)

  55. Om den här matchen är så jävla viktig som Frölunda vill understryka, varför spelar dem sin sämsta match på säsongen då…….

    • Den här matchen är total katastrof…!! Nog aldrig sett en så uselt genomförd match i Scandinavium.

      Jag ser matcherna på TV och efter den här matchen, kommer jag definitivt inte köpa några biljetter. Herregud, folk måste ju känna sig helt lurade

      • Jag var så nära att lägga ut 10000kr på att ta hela familjen från Stockholm till matchen idag. Fan vad glad jag är att jag inte gjorde det!

  56. Det är sådana här stunder man överväger att skita i att följa laget överhuvudtaget.
    Jag kan ta en förlust.
    Men att inte ens vara påkopplad är oförlåtligt.

  57. ”Vi klarar inte av att ladda om mentalt från Leksandsmatchen”… är han dum i huvudet vår käre Roger?

    Hemmaplan, fullsatt, välbetalda heltidsproffs. Och man klarar inte av att ladda om?!?! Blir förbannad när jag hör sådant.

    Han tar på sig ansvaret för att laget inte var förberett… herregud, han säger ju detta efter varje förlust. Kanske dags att han rannsakar sig och börjar förbereda sina spelare till matcherna?

    Men, när inte Lasch el PP levererar är vi inte bättre. Tyvärr.

  58. Nåja, en förlust i Scandinavium.

    Kommentarer här har väl ingen större betydelse, som vanligt har samma personer ”tänkt köpa biljett” men av ”orsaker” inte gjort det denna gången heller.

    Ni vet, ni är betydelselösa.

  59. Bedrövligt på ALLA JÄVLA SÄTT! Fokus på helt fel saker. Insamlingar, jippo, underhållning, matchtröjor, jultröjor, julkostymer och swish-nummer på hjälmarna. Fokus på allt förutom det väsentliga, dvs. 3 poäng.

  60. Om Frölunda inte klarar av att ladda om kanske man borde lägga ner engagemanget i chl. Det är inte schysst mot alla åskådare och sponsorer att vika ner sig som idag.

  61. Imponerande av Rögle att nolla SAIK borta.
    Guldglans på det laget, i nuläget svårt se att något lag kan rubba dem. Vi kan nog, men då behövs en toppback och en vass forward in, inget tyder på att vi lyckas med det.

    • De fick med sig 0-1 mål på en bedrövligt misstag av domaren. Möller blir nerdragen och så gör Rögle 0-1 istället för klockren utvisning på Rögle.
      Så de tog la hårt på SAIK

      • Du. kommenterar inte Möller Filmningspiruette..
        Du kommenterar inte Oskar Nilssons Spark med skridskoskenan mot Tambelinis skrev.
        Du kommenterar inte SKAIKS 4 PP som inte bar frukt.

  62. Ofattbart att Frölunda vägrar anpassa sig för motståndarna. Varför inte spela mer fegt? Försiktigt? Varför pressa så jäkla hårt. Brynäs bara stod i mittzon och väntade in Frölundas forwards. Brynäs dumpar med bakom Frölundas backar, men istället för att ta bort pressen så skall vi försöka spela oss igenom. Varför inte dra sarg ut? Varför inte spela simplare? Varför inte ta enklare skott i offensiv zon? Varför skall vi alltid leta bättre chanser i slottet? Varför kan vi aldrig attackera ”on the fly?” Flygande anfall. Finns så jäkla många frågor som man verkligen inte förstår. Sedan där det gärna komma in en till forward.

    Hur kommer det sig att Frölunda kan bli så utspelat mot bottenlag, det är oerhört sällan man blir utspelade av topplag. Passar spelet bättre mot mer spelförsnde lag och sämre mot fegare försvar?

    värva en back och en forward.

      • Sant.
        Rögle skjuter typ minst i SHL, är effektiva men är ju i grunden ett lag med ett defensivt spel. Därför lag som vi, Leksand och idag Skellefteå går bort oss.

        • Framförallt har Rögle många riktigt bra spelare och dessutom är deras trupp väldigt välbalanserad. Lite nyfiken på hur fan de har råd men det är en annan femma.

          • Många smarta billiga värvningar.
            Ekeståhl Jonsson tjänar nog som Grönlund, gissar jag.
            Anton Bengtssons lön hälften av Mursaks.
            Lesund, samma sak, ett billigare fynd.
            Och så vidare.

  63. Vårt anfallsspel är ju för det mesta precis lika dåligt som förra säsongen. Runt, runt och mest ute vid sargerna. Känns oftast helt ofarligt…
    När inte Tomkins agerar vägg och PP levererar, är vi ett väldigt mediokert lag.

  64. Härligt att läsa alla kommentarer på den här sidan. Där man försöker hitta syndabockar överallt. Jag frågar mig hur mycket ni följer Frölunda igentligen. Det här har varit Frölundas största problem under många säsonger. Man klarar inte av att möta lag som packar ihop det framför mål och går på kontringar man har inte tålamodet att spela nogrant och förstå att vi kommer bara att vinna med 1-0. Roger har nått att jobba med där. Och ni som ofta spyr galla över Johan Sundström och hans spel hur mycket hockey kan ni igentligen? Titta på Rayan Lasch som många gånger tappar puck vid blålinjerna och ställer till det och inte tar samma defensiva ansvar som Sundström tar. Sen har Rayan andra kvalitéer det vet jag och det gör han bra men utan Sundström och andra hårt jobbande spelare så gör inte Rayan och andra offensiva spelare sina poäng.

    • Sundström är inte dålig. Men han kan mer. Spelar med väldigt dåligt självförtroende. Skulle behöva sätta ett par baljor i samma match, då skulle det kunna lossna lite. Få självförtroende och jobba vidare utifrån det. Det sitter mycket i huvudet. Kunskapen finns.

  65. Kolla Sveriges moral i innebandy VM finalen från 0-2 till 4-2, det går att vända matcher om man bara tro på det och ändrar runt lite!!

  66. Nu kommer nässen ta över ordenarie platsen för Neiderbach, även när han kommer hem från JVM så kommer han inte få spela.
    Tycker de är helt rätt för han dräller för mycket & tappar pucken i farliga lägen.
    Efter sin skada hände de något, har inte alls kommit upp i den nivån han hade innan sin hjärnskakning.

  67. Per: nja ” norrländsskoterraggarhockey”. Ha- ha. Kan förstå ni är besvikna Frölunda är ett topplag , but shit happens.
    Kan förstå er kritik mot PW, men än VÄRRE är wikegård: den mannen tycker ( som det låter) genuint illa om AIK Skellefteå. Så illa låter det inte om PW. Sov gott på er

  68. Vi blev totalt avklädda av Brynäs… med handen på hjärtat var siffrorna för små. Rödvin missade öppet mål två ggr, Tomkins höll nere siffrorna i 2 perioder…

    Vi spelar som det mellanmjölkslag vi är när inte Lasch levererar.

    Trist att klubben hamnat här, trots absolut bäst förutsättningar i hela SHL….3-4 säsonger nu med krampaktigt spel utan glädje, finess, kreativitet. Lasch undantaget, men går inte att förlita sig på honom under en hel säsong.

    Jag KRÄVER nytt spelsystem, eller offensiv spelidé. Spelare som Sunken, Mursak och Spacek skall inte behöva vara gnuggare i SHL. Är pinsamt och ett jäkla skämt!!

  69. Folk som tror detta beror på CHL kan bara lägga ner, även om Frölunda inte spelat CHL hade vi ändå fått uppleva dagens resultat. Dom senaste åren har jag varit på plats på väldigt många hemmamatcher på lördagar mot lag på nedre halvan av tabellen. Och jag har bevittnat väldigt många förluster av dessa lördagsmatcher. Det sitter i väggarna. Jag känner större tro på vinst när vi möter topplagen borta än ett bottenlag hemma en lördag. Detta sitter i väggarna sedan några år tillbaka och man undrar va det beror på? Som jag nämnde tidigare så blir jag inte ett dugg förvånad om vi slår Malmö borta 6e januari och sen förlorar med 1-5 lördag 8e mot djurgården när henke ska hyllas och det är fullsatt…..har sett detta scenario hända en gång för ofta nu….

  70. Danne tror inte du ser problemet. Frölunda ligger i topp och kommer säkert att spela semifinal. Och om du tror att Roger Rönnberg inte ser att Frölunda har svårt mot lag som grötar ihop det framför eget mål och går på kontringar då är du naiv. Du skall inte inbilla mig att Roger står i omklädningsrummet och säger att dom skall gå ut och spela som dom gjorde idag. Men hur Roger skall kunna krypa in i huvet på spelarna och få dom att förstå att man måste spela med ett mer lugn och tålamod mot dessa lag där har han ett problem att lösa. För hur än det är så spelar Frölunda fan så mycket bättre hockey än vad Brynäs gör. En tabell ljuger aldrig.

    • Problemet är att Frölunda har haft problem i flera år att lösa upp tajta försvar. Roger har försökt länge men inte lyckats.

    • Vi får se Leif…haft rätt de senaste säsongerna iaf. Ser ingen skillnad mot i år. Går Lasch sönder är laget rökta på riktigt.

  71. Den som lever får se Danne. Inget träd växer till himmlen. Bakslag kommer alltid ibland. Om du och jag var Färjestadssupportrar då skulle jag förstå oron och frustrationen.

  72. Sundström och Elliott måste vara två av seriens mest överskattade och överbetalda spelare!
    Får inte ut ett skit, gör mängder med misstag, felbeslut och agerar svagt och virrigt allt för ofta…

    Bara 6 poäng och minus 7 på Sundström som skall vara en av de främsta spelarna offensivt
    Och med Elliott på backplats hade det behövts en Folin 10.0 för att man ska känna sig någorlunda trygg…..
    Måtte det dyka upp en vettig backvärvning snart!
    Frölundas backsida är skrämmande tunn….
    Ekboms skadedrabbning oroar och Grönlund håller inte SHL-nivå….

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Senaste nytt

Senaste nytt

Senaste nytt