SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Rönnberg vill se det igen mot Brynäs: ”Den här matchen är superviktig”

► Roger Rönnberg njöt av Frölundas 60-minutersinsats mot Leksand i torsdags. I dag vill han njuta igen – när SHL-hösten avslutas hemma mot Brynäs (15.15):
► – Den här matchen är superviktig för oss.
► 
Drottning Silvias-match. Vilken specialtröja tror ni inbringade mest pengar? Svaret får ni snart.

Frölundas tränare hoppas få se sitt lag uppträda på samma vis mot Brynäs i dag som mot Leksand i torsdags. Foto: C MORE (skärmdump)

FRÖLUNDAS SUPPORTRAR UPPSKATTADE säkert hur laget såg ut under dagarna i Leksand.

5–2 i CHL.
4–2 i SHL.

– Vi gör det på rätt sätt, tredje perioden i tisdags var starten och så fortsatte vi i går (torsdag) på samma väg, sa Max Friberg efter fredagens träning.

Han fortsatte när den starka defensiven kom på tal:

– Det är lite grunden för oss, att den sitter. Offensivt, där har vi kvalitéer, i fem mot fem men även i PP.  Det var en stabil insats i går, något att bygga vidare på.

När defensiven är av torsdagsklass, när spelarna jobbar så där hårt och samlat ”i systemet”, då kommer på något vis offensiven automatiskt.

– Tvärtom när vi är lite ”lösa”, sköt Max Friberg in, då får vi jaga mer.

Mot Brynäs i eftermiddag har Frölunda extra stor anledning att prestera på topp, det är ju Drottning Silvias-match i specialtröjor, och Friberg sa i den här texten:

– Man vill det ska bli en fest av det, en bra känsla kring matchen, då vill det till att vi bjuder till och gör en bra match så det blir mycket positivt att ta med sig.

Tränaren Roger Rönnberg sa nöjt om 4–2-matchen i Leksand:

– Jag gillade den verkligen, defensivt, men också att vi fick fart på våra spelvändningar. Nu fick vi tre perioder när vi verkligen satt ihop som ett lag, jag har tjatat om det i nästan en månad, det har varit så här.

Så här? Mm, den upp och ned-gående rörelsen med ena handen visade Rönnbergs åsikt om Frölundas prestationer ett tag. Nu hoppas han att insatsen mot Brynäs håller samma höga klass som den i Dalarna torsdag kväll.

Höstens sista SHL-match, därmed ”kräma ut allt som går”-läge? Japp.

– Det är en match kvar, vi har ”pointat” (pekat) ut det för killarna, en match kvar, sedan har vi ingen i SHL förrän sjätte januari. Den här matchen är superviktig för oss, fastslog Rönnberg.

På tisdag är det CHL-retur mot Leksand, sedan försöker Frölunda klämma in lite julledigt, bäst det, för redan på juldagen lyfter planet mot Davos och Spengler Cup.

För Michael Spacek blir det minimalt med ledighet och vila, han ska hinna klämma in spel med Tjeckien i Channel One Cup (Ryssland) också. Smartast hade nog varit om Spacek slapp Spengler Cup och istället fick ta igen sig hemma i landet som gett oss världens bästa pilsner.

***

På tisdag, i CHL-kvartsfinalen mot Leksand, spelar Filip Hasa med Frölunda mot Leksand. Filip, som tidigare representerat Frölunda och nu går bra i allsvenska Modo, ersätter Viktor Ekbom som är knäskadad. Hasa är inlånad just för tisdagsmatchen, men vem vet om han finns på radarn för framtiden.

Filips bror Noah spelar i Frölundas J20 och har medverkat i några SHL-matcher.

Simon Edvinsson (och Theodor Niederbach) missar ju CHL-kvarten på tisdag, har då anslutit till JVM-laget, så utan Hasa hade Frölunda bara varit fem backar.

***

Över 11 000 biljetter sålda i går, troligt att det blir fullsatt eller nära på i eftermiddag. Brynäs får tillbaka viktige backen Simon Bertilsson, Frölunda ser ut att sakna Viktor Ekbom som skadade knäet i torsdags.

***

I texten ovan fick ni i går Max Fribergs tankar om att spela för barnen på Drottning Silvias, ni vet ju att det är en specialdesignad matchtröja som gäller i eftermiddag.

Alla spelare – förutom Ryan Lasch och Joel Lundqvist, där har partners fått chansen att köpa – har fått sina tröjor utauktionerade, köparna/vinnarna tar emot dem efter Brynäsmatchen i dag.

Vilken tröja tror ni inbringade mest pengar till Drottning Silvias? Så här blev det (siffran avser förstås kronor):

31 500 – Patrik Carlsson

24 500 – Matt Tomkins 

20 500 – Simon Edvinsson

16 000 – Elmer Söderblom 

14 500 – Mats Rosseli Olsen

10 000 – Christian Folin 

10 000 – Max Friberg

Ni följer väl på Instagram?

  9550 – Nicklas Lasu 

  8600 – Viktor Ekbom

  8600 – Niklas Rubin 

  7700 – Jan Mursak

  7700 – Johan Sundström 

  7100 – Michael Spacek

  6400 – Anders Grönlund 

  6300 – Stefan Elliott

  5700 – Theodor Niederbach 

  5600 – Filip Johansson

  5600 – Jens Olsson 

  5400 – Linus Nässén

  5201 – Mattias Norlinder 

  5200 – Jacob Nilsson

  4750 – Karl Henriksson 

***

När blev det här med jultröjor en grej? Har gått mig förbi. Såg att IFK Göteborg hade en också. Inte alls emot, bara att jag missat.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Frölunda HC (@frolunda_hc)

 

 

18 Kommentarer

    • Jultröjor kommer väl feån usa där snyggfula jultröjer blivitt en grej för att öka konsumtion liknande halloween och black friday.

  1. Är det någon som vet hur tidigt de släpper in folk inne i arenan idag? Vore mkt tacksam för snabbt svar?

    • Jag var där förra helgen o då var jag där strax efter 14 för att vara säker på man inte skulle stå i köer.. flöt hur bra som helst. Dom hade öppnat dörrarna bredvid Scandinavium skylten o kollade covid bevis o körkort … riktigt smidigt gick det

  2. Otroligt viktig match idag! Statistiskt så har Frölunda det svårt med lördagsmatcher i scandinavium inför mycket folk mot lag på nedre halvan av tabellen. Jag vet att SHL är en jämn liga men det är anmärkningsvärt hur mycket förluster Frölunda har just här senaste 2-3 åren. Hade varit så jävla skönt att idag bara kunna motbevisa statistiken och bara städa av Brynäs och kunna sitta avslappnad i scandinavium hela sista perioden. Det är väldigt liten chans men nån gång ska det väl kunna hända! Att vinna idag och på tisdag och gå till uppehåll som serieledare och CHL-semifinalist kommer ge en jävla boost inför 2022. Förlust idag och man kommer tänka som vanligt att vi inte kan slå dom sämre hemma och att detta lag aldrig vinner guld….Kom igen nu Frölunda!! Både förra säsongen och denna så har vi merparten av säsongen alltid haft en match mer spelad än alla andra, det är irriterande att se när man kollar tabellen. Skönt att det spelas 3 SHL omgångar i mellandagarna när vi spelar spengler cup, då har istället vi 1-2 matcher mindre spelade när vi kör igång igen mot Malmö 6e januari!

  3. Filip Hasa känns helt rätt att plocka in till nästa säsong. Fostrad i akademin, växt rejält i Modo (15:e bästa plus minus bland allsvenskans backar) och borde vara SHL.-redo. Vill inte att vi missar fler spelare vi utbildat (Pontus Andreasson, Filip Roos med flera) även om det inte är självklart att de vill till just Frölunda, det förstår jag.
    Dessutom många backar som ska in till nästa säsong. Edvinsson, Norlinder, Filip Johansson, Viktor Ekbom och kanske Jens OIsson lär väl behöva ersättas,

  4. Tomkins gav precis bort en målvaktsklubba till ett ungt fan. Sådant är fint att se 🙂

    Minns själv hur stort det var

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51