SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Två skäl för Frölunda att fira – Fribergbeskedet och segern mot Skellefteå

► Frölunda fick fira dubbelt den här lördagen.
► Först: positivt besked om Max Friberg, bara borta tre till sex veckor.
► Sedan: ännu en ”kamp och attityd”-seger, nu 3–1 på Skellefteå.
► 
Elmer Söderblom avgjorde – med ett ”in åt helvete bra skott.”
► 
– Den satt bra, sa Söderblom och bjöd på ett litet leende.

Elmer Söderblom sköt 2-1, han och Ryan Lasch jublar här. Än viktigare var glädjebeskedet vad gäller Max Friberg.

DEN SOM KAN sin Frölundahockey vet – den postiva prognosen vad gäller Max Friberg trumfade tre poäng mot Skellefteå.

Så viktig är ju den gubben.

Tränaren Roger Rönnberg sa om beskedet:

– Bästa tänkbara. Jag blev jätteglad. Om det varit främre eller bakre lårmuskeln som skurits av, då kunde det varit säsongen. Nu var det lilla lårmuskeln (på sidan).

Frölunda spelar SHL-hockey fram till 11/12, drar till Schweiz och Spengler Cup, återstartar SHL 8/1. Att Friberg spelar efter uppehållet är alltså en fullt realistisk möjlighet, det är drygt två månader dit.

– Det är någonstans där vi tror, sa Rönnberg.

Snacka om bingo, tur i oturen, kalla’t vad ni vill.

Max Fribergs värde för det här laget är enormt stort.

Den här lördagen vann Frölunda (3–1) utan honom, och det var Elmer Söderblom som sköt det matchavgörande 2–1-målet 8.40 in på tredje periode (givetvis var isens bäste, Michael Spacek, inblandad.

Skellefteås Robert Ohlsson sa på presskonferensen:

– Vill Strauss (Mann, målvakten) ha tillbaka tvåan? Ja. Var det ett in åt helvete bra skott? Ja.

Elmer Söderblom log åt det där och sa:

– Jag försökte få den mot första krysset, ser att den går in. Den satt bra.

** Du hade ett liknande läge igen?
– Ja, då tog den på axeln.

Frölunda (knappt man trodde det var sant) förlorade Theodor Niederbach (sannolik hjärnskakning) tidigt i matchen, gick hårt på åtta forwards och fyllde på med juniorerna Daniel Torgersson, Liam Dower Nilsson och Ludwig Persson.

Michael Spacek styrde in 1–0, Oscar Möller 1–1-svarade när Frölunda för en gångs skull inte hade täckning framför utsökte Matt Tomkins, sedan klev Söderblom fram, och så 3–1 i tom kasse (Johan Sundström fick målet).

Skellefteå spelade bäst.

Skellefteå styrde och förde.

Frölunda tävlade hårdast, tog ännu en seger på kamp, attityd, grymt bra försvarsspel, det där sättet att spela tajt framför egen målvakt, en del marginaler på rätt sida – och så fanns matchvinnarkvalitéer när det behövdes.

– Jag sitter här och är jäkligt stolt, rörd över insatsen, sa Roger Rönnberg och tillade med ett leende:

– Jag tror inga forwards kommer och gnäller om för lite istid i dag.

På tre matcher den här veckan har Frölunda släppt in två mål (3–1 Timrå, 1–0 Malmö, 3–1 Skellefteå).

Ett enastående facit vad gäller det här lagets nyfunna förmåga att spela försvarsspel.

Som det har behövts. För offensiven har hackat, passningsspelet svagt, här krävs höjd kvalité efter uppehållet.

– Vi behöver ”resetta” spelat, långsiktigt går det inte att motståndarna pressar tillbaka oss så här, medgav Rönnberg.

***

Theodor Niederbach ådrog sig säkert en hjärnskakning efter tacklingen från Petter Granberg (inget fult), därmed missar han juniorlandslagets turnering nästa vecka.

Simon Edvinsson är fortsatt sjuk, högst tveksamt om han kommer medverka.

Michael Spacek, nu med poäng i åtta SHL-matcher i rad, och Christian Folin ska spela Karjala Tournament. I övrigt får Frölunda behålla sina spelare.

***

Analysen.

 

***

Målen:

1–0 (38.34) Michael Spacek (Lasch, Ekbom)
* Viktor Ekbom stod upp bra i mittzonen, pucken fram till Ryan Lasch,  pass tillbaka till Ekbom som sköt och Spacek styrde.

1–1 (41.38) Oscar Möller (Kapla, L Lindström)
* Möller bortglömd framför Matt Tomkins som räddade men inget kunde göra på returen.

2–1 (48.40) Elmer Söderblom (Spacek ,Elliott)
* Frölunda ställde om, bröt mittzonen, Skellefteå på väg framåt, Elmer Söderblom växelspelade med Michael Spacek och sköt ett superskott från en bit ut.

3–1 (59.59) Johan Sundström, tom kasse (Ekbom, Lundqvist)
* Hakad i skottögonblicket – dömt mål.

32 Kommentarer

  1. Friberg tillbaks om några veckor. Vi andra dödliga hade nog behövt ett år eller så. Tänk er jublet Friberg kommer få i sin första match. Galet.
    Sjöström förtjänar en julbonus. Fina värvningar, minst sagt.
    Men jag kan inte låta bli att undra var de svenska Spacek och Lasch tar vägen? Gallras de bort tidigt pga fysiken?

  2. En tydlig skillnad denna säsongen gentemot den förra är att jag känner mig inte orolig när Frölunda blir satta under press, men så bra försvarsspel och en så grym målvakt, det måste vara grymt jobbigt att vara motståndarlag och möta Frölunda just nu.

    Väldigt skönt för dem med ett uppehåll, hoppas nu inga av dem som skall iväg med landslaget blir skadade.

  3. ”Det finns 32 lag i NHL, alltså 64 målvakter som är bättre än tomkins. Det undrar jag om det finns”… Rogers ord under PK. Tomkins är ju galet bra, det är bara att njuta för han lär inte spela hos oss nästa säsong.

    • Ja, det är ofattbart att han inte spelar i NHL. Hur många matcher har han vunnit åt oss? Jag har tappat räkningen.

      • Ja du Per. Har heller ingen aning hur många matcher han vunnit åt oss. Tänk dig tomkins i den form han är i idag och ett bra spel och pp på det, vem hade kunnat stoppa oss då?

        • Har man en målis som Tomkins har man alltid chans på guld. Och som du säger, får vi till offensiven samtidigt som defensiven sitter så får vi alla trängas med Poseidon i vår!

        • Är nog så att han inte vill uttala en förstemålvakt. Skulle ju knäcka Rubin och han måste ju få tro att dom tävlar om det. Kan ju också vara bra för Tomkins att inte ”sitta säkert i sadeln”. Då kan han ju hålla uppe skärpan bättre……

    • Jag anser mig vara en supporter med väldigt mycket tålamod, men nu är gränsen nådd. Fanskapet Elliot måste bort? Snälla Leman, våga ställa kritiska frågor om gubbar som Elliot osv till Rönnberg.

  4. Kolla intervjun med Lasch han ser så otroligt glad o nöjd ut, verka stor trivas enormt i Frölunda. Man blir så glad att se sånt!!

  5. Otrolig strong krigarseger igen =0) Men det kan inte hålla i längden, att ge motståndarna så långa anfall hela tiden!
    Kul att se Torgersson ta för sig =0)

  6. Vilken härlig seger! Vi är oerhört tunga iår.

    Några spelare jag tänkte nämna

    Spacek – Stjärna, succé-värvning, hatten av Sjöström.

    Lasch – Värdelös i 5v5? Nej, verkligen inte. Sprider ett jäkla lugnt med pucken och det smittar även av sig till laget.

    Folin – Herrejösses vilken back, snälla låt Folin vara skadefri

    Ekbom – Inte samma nivå som Folin, men en bjässe.

    Grönlund – Helt OK, inget mer.

    Elliott – Splittra 15-16, nu. Tyvärr inget samarbete alls.

    Olsson – Behöver spela enklare, i alla spelformer. Slarvar alldeles för mycket just nu.

    Johansson – Inte den starkaste, snabbaste eller skickligaste, men smartness, det har killen gott om.

    Milosevic – Onödigt att ta med, tar hellre med en extra forward varje kväll. Varför behöver han nöta bänk i 10 matcher?

    Tomkins – Hyfsat stabil… 🙂

    Sundström – Väldigt bra, gör inte poäng men är grymt nyttig ändå, inte alls så dålig som vissa vill få det till.

    Carlsson – Inte dålig, men förväntar mig lite mer.

    Lasu – Vilken go gubbe! Sätter en standard

    Lundqvist – Sätter standard och kämpar, vinner tek

    Dower Nilsson – jag är väldigt imponerad känns definitivt som en spelare som bör vara given i nästa års trupp så mogen, så jäkla skicklig… och tuff! såg Sjöström på läktaren igen, verkade oerhört nöjd även han.

    Söderblom – Något speciellt i den killen döh! Verkar blyg utanför isen, men på isen, då jäklar!

    Persson – Sliter men jag ser inte riktigt hans spetskvaliteter? Då tycker jag Dower Nilsson är bra mycket spetsigare.

    Torgersson – Lite samma där.

    Niederbach – Satan så tråkigt, det finns så jäkla mycket hockey där! Behöver bara komma loss! Krya på dig!

  7. Men, Leman. Du vet väl att Friberg inte är så viktig och att vi har totalt 8 spelare borta, det är ingenting. Det går ändå.

  8. Ett halv J20 lag slår SAIK:s stjärnor efter en jävla kamp! Matchen påminner mycket om den mot Malmö. Så jävla goooooottttttttttttttttttttttt!

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51