torsdag, 26 januari, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

Tio tankar, bland annat om öppen dörr för Loui, Lasse-behovet, PP och fotfel

av Henrik Leman
4 dagar sedan
A A
118

► Tio tankar, mitt emellan Frölundas magplask i Jönköping och tisdagsmatchen mot Örebro i Scandinavium.
► Livet utan Max Friberg, jakten på en forward, den svåra målvaktssituationen – lite av vad ni bjuds på i dag. Välkomna.

Detta är en låst artikel. Välkommen att bli prenumerant. Redan betalande läsare? Logga in för att fortsätta.

Logga in

Månadsbetala

För endast 69 kronor per månad får du tillgång till allt material på rakapuckar.com
Klicka här

Köp artikel

För 19 kronor får du rätt att låsa upp en valfri artikel.
Klicka här
Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg

Måndag morgon 230123 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

Kommentarer 118

  1. Peter Johansson says:
    4 dagar sedan

    Tror att säsongen är lite körd för Frölunda med en lövtunn trupp och skador på tongivande spelare gäller det nog att överleva på ett någorlunda värdigt sätt . Troligtvis kommer Frölunda möta Växjö lr Skellefteå i en ev kvartsfinal och då blir sannolikt mycket svårt .
    Min amatöranalys säger att det blir lite att börja om från början inför nästa säsong och hoppas på ett bättre utfall ! Ingen optimistisk syn på läget från min sida hoppas jag har fel men så tycker jag det ser ut .

    Svara
    • tampa65 says:
      4 dagar sedan

      Lag ett och två möter Play in lagen i kvartsfinal. Så om vi blir topp sex slipper vi Växjö och Skellefteå om dom blir etta och tvåa . Sedan är det lag tre mot lag sex och lag fyra mot lag fem. Så en semifinal är inte omöjligt och där kan allt hända

      Svara
      • Anders101 says:
        4 dagar sedan

        Precis så!
        Finns alltid möjligheter i ett slutspel…

        Svara
    • GöranA says:
      4 dagar sedan

      Håller med dig. Tippade Frölunda som 7:a vid säsongsstart. Är nu en bra bit in i säsongen stärkt i detta tips.
      Skador på fel spelare.
      Inget pp som funkar.
      Dåligt bp.
      Oförmågan att göra mål.
      Skandalöst dåligt spel utan puck.
      Svag tränartrio.
      Det är inga detaljer som leder till framgång inte.

      Svara
  2. Nilsson Per says:
    4 dagar sedan

    Tråkigt med skador men måste ändå förundras över “konkurrenten” Färjestad. Som trots alla skador bjuder på bra matcher i stort jämt. Nu gäller det för övriga i Frölunda att steppa upp men även för Coacherna att låta de som är hetast spela. Låt det även ske i pp som för närvarande är “B”

    Svara
  3. Ågren says:
    4 dagar sedan

    Lasch har inte kemi med någon. Låt han vara 13:e forward ett tag, spela endast pp2.

    Svara
    • Willan95 says:
      4 dagar sedan

      Med 11 seniorforwards? Det blir nog svårt…

      Svara
    • Matte says:
      4 dagar sedan

      Läktaren? Är platsen för honom

      Svara
  4. Fredrik Björck says:
    4 dagar sedan

    Kul att du citerar Allan Karlssons mor!

    Svara
  5. Daniel B says:
    4 dagar sedan

    Jacob Nilsson hade jag flyttat till lasus kedja. Måste få igång Lasu och rosse igen. Du har vi två kedjor som fungerar. Sen får man se hur Loui ser ut med Joel. Lasch får spela med Nässen och Born. Otto som 13:e. Håller med om att pp:t vi fick mot hv hade ett bättre pucktempo. Liiiite hopp om att det kanske kan bli något bättre.

    Svara
  6. HenrikM says:
    4 dagar sedan

    Våga ge Otto Stenberg chansen nu! Han gör säkert misstag i försvarsarbetet men har offensiva skills få i laget kan matcha. Skulle kunna ta Jacob/Purres position i PP, där spelar han väl i J20 med framgång?
    Born gör det okej, men gör ingen skillnad. Stenberg kan med förtroende tillföra något vi saknas.
    Leo Carlsson spelade 36 matcher i Örebro förra säsongen som 17-åring. Möjligen mer mogen i spelet, jag vet inte, men talangen hyfsat jämförbar.

    Undrar om inte Wallin och Mitell i FBK funderar på Sundström nu när Ellie gick sönder? De sökte förstärkning redan innan. Och Mitell har varit duktig på att få spelare att lyfta, se bara på Ejdsell.

    Svara
  7. Göran says:
    4 dagar sedan

    En sak som förvånar mig är att dom kan ha en bredare och spetsigare trupp än vad dom har. Jag menar det finns ju resurser. Frölunda måste väl ändå vara bland dom rikare klubbarna i Shl.

    Svara
  8. HenrikM says:
    4 dagar sedan

    Leman, vad tror du om Simon Hjalmarsson? Skulle han vilja komma tillbaka?
    Center. Poängtrea i visserligen svaga Liiga. Spelar i ett bottenlag som kanske kan tänkas släppa spelare. Har funkat med Lasch först.
    Jag hade testat om jag varit Sjöström.

    Svara
    • pupule says:
      4 dagar sedan

      Du skojar?

      Svara
      • HenrikM says:
        4 dagar sedan

        ej, i brist på annat. Säsongen ut. Tror han är en bättre center än Lasch och går starkt u Finland.
        Vet hur Frölunda spelar, enkel acklimatisering.
        Tar såklart hellre poängspelare från Nordamerika men kommer de ens dyka upp? Och om så – Rögle och FBK söker också centrar.

        Svara
        • HenrikM says:
          4 dagar sedan

          Menade bättre center än Nässén.

          Svara
          • Henrik Leman says:
            4 dagar sedan

            Spännande tanke. Medger ärligt att jag inte haft den. Det där med att ta tillbaka gamla spelare är jag alltid lite tveksam till, man har nästan alltid skilts åt av en anledning, men jag förstår ditt resonemang, Henrik. “Desperate times call for desperate measures”, sägs det ju.

          • Björn says:
            4 dagar sedan

            Leman då hade ja ställt upp så här:

            Lasch, Purre, Hjalmarsson
            Friberg, Joel, Loui
            Greco, Mursak, Innala
            Rosse, Lasu, Nilsson

    • STM says:
      4 dagar sedan

      Hållet med. Hjalmarsson skulle vara ett stabilt alternativ.

      Svara
    • Matte says:
      4 dagar sedan

      Nej tack – använd istället fler junisar

      Svara
      • Gustav says:
        4 dagar sedan

        Hjalmarsson skulle påminna om Färjestads värvning av Patrik Lundh inför slutspelet förra våren. Jag har dock svårt att se att det skulle bli så.

        Svara
  9. PG says:
    4 dagar sedan

    Det är självklart att de som spelar med Lasch (Louie) inte lyfter, det årsomsättning att spela BP hela tiden. Lasch åker omkring och alibispelar och när han tillslut får pucken så spelar han fel.

    Lasch borde bänkas och är den största anledningen att PP inte fungerar. RR måste sparkas för att Frölunda skall kunna föryngra och förändra sitt spel. Med Friberg skadad så fårRR en anledning att skylla på.

    Ersätt Lasch med Born och en junior på Fribergs plats

    Svara
    • Lamprologus says:
      4 dagar sedan

      Lite så tror jag det är. Lasch har ingen kemi med någon, till viss del beror det nog på att han är sämre än tidigare. Om det beror på att han är äldre, skavanker eller vad det nu kan vara spelar mindre roll, han har över säsongen varit en belastning för laget. Inte lätt att lyfta i den miljön om man inte är så skicklig att man kan skapa lägen på egen hand efter att ha spelat försvarsspel på 4 o 1/2 man.

      Svara
    • Matte says:
      4 dagar sedan

      Klokt👍

      Svara
    • Nilsson84 says:
      3 dagar sedan

      Han uttalar sitt namn “Loii” med skarpt i på slutet.

      Svara
  10. allanborje says:
    4 dagar sedan

    Med Friberg borta och Folin, ej fungerande PP, Lasch som helt ärligt inte får ut något av spelet, Nässén superblek med flera skulle det inte förvåna om säsongen redan är körd, har laget haft sina bästa stunder redan borde man på riktigt börja diskutera tränarfrågan! Burström? RR?

    Svara
  11. Daniel B says:
    4 dagar sedan

    Glömde fråga, hur är Halloran? Är det en bra spelare? Eller en ok spelare?

    Svara
    • pupule says:
      4 dagar sedan

      Medioker spelare, som aldrig spelat en hel säsong. Skadebenägen. Stort NEJ!

      Svara
      • Daniel B says:
        4 dagar sedan

        Haha. Ok. Ord och inga visor där Pupule..

        Svara
    • STM says:
      4 dagar sedan

      Enligt deras fans är han bra. De vill inte ha iväg honom utan andra lirare…

      Svara
      • Henrik Leman says:
        4 dagar sedan

        Speedig, aggressivt, rätt händelserik, är min bedömning från enstaka matcher. Men jag vet också att Timrå haft vissa problem med att få honom att passa in i sättet att spela, tänka lag, lite så. Slarvigt uttryckt, kanske. Men även här, desperate times and all that …

        Svara
  12. Grundin says:
    4 dagar sedan

    Hur kunde man släppa Lenc utan att ha en ersättare klar?

    Svara
    • Daniel B says:
      4 dagar sedan

      Mm. Med en redan tunn trupp. Men något måste ha hänt. Sällan Frölunda släpper spelare mitt under säsong.

      Svara
    • STM says:
      4 dagar sedan

      Det hade man ju i det läget – Loui. Men de borde tagit in Loui och behållit Lenc.

      Svara
      • Daniel B says:
        4 dagar sedan

        STM, precis. Så hade jag gjort. Men som jag skrev, något måste ha hänt.

        Svara
        • STM says:
          4 dagar sedan

          Ingen hemlighet att Lenc hade stora svårigheter med språket. Fick det ju riktigt svårt när Spacek lämnade…
          Tror faktiskt det hade med det att göra. Ha genomgångar med någon som knappt fattade engelska är ju inte lätt…

          Svara
          • Daniel B says:
            4 dagar sedan

            Ok. Men han har det nog svårt i hv också. Hade han bytt land så hade jag köpt det.

          • Björn says:
            4 dagar sedan

            STM: Det bad Lenc ta engelska lektioner vid sidan av hockeyn, undra vad som hände med detta. Han kanske inte ville de tillslut?

          • STM says:
            4 dagar sedan

            Okej Björn det visste jag inte.
            Kan tänka mig HV i sin sits faktiskt slet helt i språkförbistringarna.

      • Grundin says:
        4 dagar sedan

        Ja det stämmer, men alla visste ju att Louie skulle behöva tid för att komma i form.

        Svara
        • Björn says:
          4 dagar sedan

          Tycker Loui gör det betydligt mycket bättre än Niklas Hjalmarsson i HV71, fruktansvärt dålig är han, hinner inte med tempot, svag framför mål, göra väldigt stora misstag.

          Svara
  13. Fredrik Björck says:
    4 dagar sedan

    En värvning av en inte jättelyckad spelare KAN ju få en positiv effekt. Spelaren får en nytändning i en ny omgivning. Vi har ju två exempel i Printz 2019 och Crabb 2016.

    Svara
    • Anders101 says:
      4 dagar sedan

      +1
      Bra synpunkt

      Svara
    • Conny-Hasse says:
      4 dagar sedan

      Crabb var grym! Men han anslöt till ett bra lag och var en typ som saknades med.

      Svara
  14. Olle* says:
    4 dagar sedan

    Börja bygga nytt nästa säsong skriver någon.
    Men då måste man nog byta tränare om det skall bli någon som helst långsiktig effekt, som att laga bilen med tejp och täcka rosten med lite ny färg. Det kommer inte hålla i längden…

    Svara
  15. Peter Kalsson says:
    4 dagar sedan

    Helt ärligt Frölunda får vara glada om dom fixar en play in plats, lagen bakom kommet med en hisklig fart och med Örebro hemma och 5 tuffa bort matcher mot lag som inte är Frölundas favorit motståndare i vanliga fall, då ser jag just nu med det som händer i laget att det blir 0 poäng på dessa resor! Pessimist nej! Men laget är just nu inte bättre en sista matchen, och nu när alla lag slåss om överlevnad så är matcherna ännu mer viktigare för alla och det gynnar inte Frölunda precis!

    Svara
  16. STM says:
    4 dagar sedan

    Medhåll på Lindbohm! Han ligger på en stabil hög defensiv nivå! Som du säger hjärta i allt han gör. Visar vilja!

    Ang. Mursak. Ifjol sa ju Mursak själv att han inte hade något emot att INTE spela PP. Han var ju själv inne på att han fick ut mer av spelet utan PP. Så tror faktiskt ärligt att han inte är intresserad av att tugga tid där…

    Svara
  17. pupule says:
    4 dagar sedan

    Mycket snack om värvningar nu – fullt förståeligt. Men, kommer det göra någon större skillnad? Förmodligen inte. Får vänta ett par år, sedan så kan vi köra på riktigt.

    Svara
    • Daniel B says:
      4 dagar sedan

      Tror du inte det hade kunnat göra skillnad?

      Svara
      • Björn says:
        4 dagar sedan

        pupule: En center hade gjort skillnad. Inne på Julius Nättinen, stor stark center, bra skott, gjorde de riktigt bra i Växjö.

        Svara
  18. Herr Lakers says:
    4 dagar sedan

    sportsligt ledningen ville inte ha loui och så borde det slutat. Nu tog man in loui efter att Joel ville det. slutade I en Krupp och 8nte mycket mer. loui och Joel tror jag blir för långsam. De är inte som gynge och Rosen som klara att spela I lågt tempo. Joel lina kommer bara bli sämre om friberg försvinner. sätt Joel som defensiv center.

    Svara
    • STM says:
      4 dagar sedan

      Det tar sig. Nu lyckades du bara klämma in Joel fyra gånger i samma inlägg!

      Svara
      • Daniel B says:
        4 dagar sedan

        Hahahah.

        Svara
      • Herr Lakers says:
        4 dagar sedan

        Ja tänk om Frölunda använde pengarna till att värva offensiva spelare. Då skulle Frölunda vara dubbelt så bra. Men vi rullar på en toppledare med en 41 och 38 åring. Heja heja.

        Svara
        • VF says:
          4 dagar sedan

          Ursäkta, “vi rullar på..”. “VI”? Försa du dig nu? Jag garvar ihjäl mig. The truth shall set you free.

          Svara
          • STM says:
            4 dagar sedan

            Exakt vad jag tänkte med. Äntligen avslöja han sig!!!

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Ledarna rullar på. Leman tycker vi ska sätta ihop den trubbigaste förstalinan på länge och ingen här undrar vad som pågår och vad Joel gör efter han passerat röda linjen. När jag är i Scandinavium kan man snart inte göra mer än att skratta åt eländet. Som tur är går vi ner sällan nu för det äran förutsägbart offensivt.

          • Henrik Leman says:
            4 dagar sedan

            Jag tycker ingenting. Reflekterade mest över att Loui är en spelare som nu kan behöva ta ytterligare ett steg, att han skulle kunna ta plats i Lundqvists kedja. En tanke jag fick, bara. Men som jag skrev, viktigaste är inte var Loui spelar, mer att han behöver lyfta ett hack.
            Förstakedjan, den bärande, tycker jag självfallet inte ska ändras. Skriver just om det, Mursaks enhet leder Frölunda.
            Som på intet sätt är förutsägbart offensivt, för övrigt. Det märker man om man ser matcherna.
            Men man kan inte klappa ihop defensivt som i fredags, inte går det att spela utan PP-hot heller.

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Tolkade det som om du tyckte det vore en bra ideee att sätta ihop Joel och Loui men det kanske du inte gjorde då. Att Loui måste höja sig är givetvis självklart. Samma gäller Joel. Tills dess minska is tiden spela murslev formation som etta och i PP1. Försök bygga en offensiv formation till om det går.

          • Manne says:
            4 dagar sedan

            Herr Fakers bara flöjtar. Sitter på sin kammare och samlar navelludd. Inte mycket att tro på.

          • Manne says:
            4 dagar sedan

            Murslev? Hahaha, ja Jösses…

      • Erik says:
        4 dagar sedan

        Visserligen, men håller med. Det blir en för trög kedja. Ser bra ut på pappret men inte så mkt mer.

        Svara
  19. Mikael says:
    4 dagar sedan

    2. – Värva spets. Är ju knappast bara i år som det inte gjorts utan det ses hela tiden till att det ska passa Rogers modell. Den lilla spets man trodde på (Innala, Greco) har ju effektivt slipats ner till så trubbigt att en smörkniv kan tyckas vassare…
    Hur länge sen var det Frölunda hade en skyttekung som vann eller iaf var topp i målligan?

    Svara
    • Daniel B says:
      4 dagar sedan

      2017. Olofsson. 2016 tror jag lehkonen vann skytteligan i slutspelet.

      Svara
    • HenrikM says:
      4 dagar sedan

      Året vi vann guld senast, 2019, var bästa målskytt Simon Hjalmarsson med 15 mål. Så det går vinna utan den utpräglade målskytten.

      Svara
      • Nilsson84 says:
        3 dagar sedan

        Word!
        Backar vi ngn vecka så låg vi trea med Friberg på 11-12 mål (motsvarar ungefär 18 på en säsong), trots sämst PP och näst sämst BP.

        Det betyder ett par saker.
        1) Vi har blivit mer disciplinerade och tar färre utvisningar.

        2) Vi har stabil defensiv

        3) Vi har ändå vi har stabil defensiv i grunden och många med hjärta. “Alla bidrar”.

        Som kontrast, när Leksands förstakedja låg top 4 i poängligan men laget dåligt placerat.
        Det visar värdet av “spets”, när defensiven och målvakten inte håller!!!

        4) Vi är bra 5 mot 5

        5) Hög lägstanivå hos de flesta.

        Just my 2 cents

        Svara
    • HenrikM says:
      4 dagar sedan

      Elmer gjorde 21 mål förra säongen, kom åtta i målligan.

      Svara
      • Björn says:
        4 dagar sedan

        Då missa Elemer väldigt många chanser & sköt utanför. Frågan är hur många mål han hade gjort med Lasch idag 3-4 max.
        Sån skillnad är de på Lasch nivå iår.

        Svara
        • Björn says:
          4 dagar sedan

          Elmer*

          Svara
  20. Conta says:
    4 dagar sedan

    Förra sö2lyckades inte Sjöström hitta någon förstärkning innan transferfönstret stängde, lär till 99%bliexakt likadant dem här säsongen.
    Truppen inte tillräckligt slagkraftig den här säsongen heller, och en tjurskallig tränaresom bara coachar efter namn och ej prestation.
    Powerplay bedrövligt svagt, offensiv 5 mot 5 trubbig. Kvartsfinal och sedan är säsongen över för Frölunda. Sedan kommer det vanliga svamlet från Rönnberg och Sjöström och Lechtaler: Vi är inte nöjda, vi ska vända på alla stenar, läsa mer läxor bla bla bla dravel dravel dravel. Med feg handlingsförlamad styrelse såkan Frölunda tidigast nå nytt SM Guld 2026

    Svara
    • PG says:
      4 dagar sedan

      Jag tror kvartsfinal är väl optimistiskt, inte osannolikt med 0 till 3 poäng de kommande 5 matcherna, då är vi nere i botten och slåss..

      Svara
  21. GöranA says:
    4 dagar sedan

    Tippade Frölunda som 7:a vid säsongsstart. Är nu en bra bit in i säsongen stärkt i detta tips.
    Skador på fel spelare.
    Inget pp som funkar.
    Dåligt bp.
    Oförmågan att göra mål.
    Skandalöst dåligt spel utan puck.
    Svag tränartrio.
    Det är inga detaljer som leder till framgång inte.

    Svara
  22. HL says:
    4 dagar sedan

    Svårt att hitta spelare nu? Tja, varför värvades inte spets i somras? Greco och innala var chansningar. Det fattade väl de flesta. Varför lämnade Lenc? Hade ju varit bra att ha honom nu. Att Louie Eriksson ersatte Lenc är bara snömos. Att inte få in en enda forward hittills utöver Eriksson är under all kritik. Sjöström har gjort ett fuskjobb. Verkar ju dessutom som att Dichow inte riktigt håller. Och den där ”PP-backen” kom aldrig. Kan mycket väl bli tre ytterligare förluster i nästa vecka.

    Svara
    • Herr Lakers says:
      4 dagar sedan

      Samma snack i Växjö. Saknas spets framåt. Gäller nog samma i alla klubbar. Förra året klagades det på backsippan och där har Växjö fått bra utveckling både på befintliga som nya. I Frölunda är det inte de nya som varit svaga. Det är stommen som inte håller längre. Joel och rajan framförallt men lady och mro är inte tillräckligt bra.

      Svara
      • Nolte says:
        4 dagar sedan

        Vet inte om Joel gjort dig något, om du har någon släkt/vän eller likande som spelar hockey som han har tacklat, men skit samma. Jag tror att om du försöker kollar sunt på det, Herr Lakers, så är det inte Joel som fallerar. Joel har lika många poäng som Lasch den här säsongen och utöver det så river och sliter han varje byte och vinner närkamper och tekningar. Stommen och jobbet är där, men spetsen saknas, men det ska knappast läggas på Joel. Dock kan man absolut kritisera Lasch som inte producerar poäng och aldrig går in i en närkamp. Man kan kritisera Innala/Greco som skulle vara offensiva spetsar men som inte mäktat med mer än 0.5p per match. Sen tycker jag att man kan kritisera ledningen som ansåg att Jacob Nilsson skulle kunna vara en produktiv spelare, vilket han inte är. Att stommen med Joel, Friberg, Rosse, Lasu skulle vara problemet…nej problemet är att man gått bom på sina offensivt spetsiga värvningar den här säsongen där man inte fått någon utdelning alls.

        Svara
        • STM says:
          4 dagar sedan

          Håller med. Kritisera Lasch kan man verkligen! Men när Lakers “ger sig på” Joel gång på gång blir det bara löjligt.
          Joel gör ju ta mig fan en riktig kanonsäsong. Oerhört bra nivå på honom.

          Svara
        • Anders101 says:
          4 dagar sedan

          +1 Bra synpunkt
          Rörandr Lasch, han dras ju med någon skada/skavank, virus eller vad det är som hindrar honom.
          Det har ju kommuniceras ganska många gånger från Frölunda….

          Svara
          • Lamprologus says:
            4 dagar sedan

            Om han nu dras med en skavank eller virus eller vad det nu än är så finns det väl än mindre skäl att spela honom, det är inte precis så att spelet i vare sig PP eller 5/5 riskerar rasa ihop om han skulle sitta på läktaren och kurera sig.

        • Herr Lakers says:
          4 dagar sedan

          Om vi lämnar joel utanför och tittar på ett av tre lag som var favorittippade. Studerar du laget från nu från förra säsongen och inte tabell så har det inte blivit bättre. Tre stora problem är att stommen blir sämre och med det menar jag att den inte spelar på nivå med toppen av shl, sedan har vi PP1 som inte producer på acceptabel nivå. Slutligen gör Frölunda förliste mål. Allt det här kokar ner till de som spelar mest. Vilka spelare som tar istid i offensiven i Frölunda kan ni själva se. Det gäller inte bara att göra lite poäng utan även bygga för kommande år. Här har Frölunda också problem eftersom istället för att kommande spelare förtroende och investera för kommande år. Att inte se vilka spelare som står vägen för Frölundas framtida framgångar är svagt och ibland undrar jag om ni bryr er mer om spelare än Frölunda. Frölunda kan ta guld men det förändrar ingenting. Över längre tid håller spelarna för låg skicklighet i spelet. Kämpa kan dem men det räcker nog inte när det alltid finns något lag som kan spela pucken och kämpa.

          Svara
          • Nolte says:
            4 dagar sedan

            Håller inte riktigt med dig där om stommen. Skulle man jämföra Lasus & Joels kedjor mot Kellmans kedja & Josefssons kedja, så tycker jag att Frölundas är bättre. Sen dock om man ska kolla på Frölundas offensivt lagda kedjor och växjös så är det ju jordskredsseger för Växjö. Och backsidan är total utklassning från växjös sida. Sen vet man ju aldrig, hur hade det sett ut om Frölunda träffat rätt och fått in Kossila istället och växjö fått Innala som inte ens hittar rätt på ett fotbollsmål..

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Kanske. Men då ska du titta på det med att Kellman och Josefssons kedjor inte är Växjös mest offensiva linor, snrare defensiva och tunga att möta.

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Så det jag sagt hela tiden är att hade Joel empelvis haft en roll som Josefsson kunde han gjort det bra men nu spelas han som en offensiv stjärna i Frölunda. Det är han inte längre.

          • Nolte says:
            4 dagar sedan

            Joel har aldrig varit en offensiv stjärna. Problemet är ju här att Frölunda tilltänkta offensiva spelare har ju inte åstadkommit något. Hade Greco/Innala varit dom målskyttarna dom va tänkta att vara så hade det garanterat sätt annorlunda ut. Nu har Joel gjort fler mål än båda dom. Och det har nog inte heller varit Frölundas tanke att Friberg-Joel-Purre skulle vara den offensivt starkaste kedja under större delen av säsong, men ingen offensivt lagd spelare i Frölunda har ju producerat… så ja, hade man haft ett lag rustat för guld så hade Joel säkert spelat mindre, men nu har man tyvärr inga vassare alternativ (på pappret ja, men inte i verkligheten)

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Han matchas som det och har gjort i många år. Tidigare kunde han med kraft få saker att hända men nu är han långsam och stillastående. Utan friberg kommer det bli mer tydligt. Därför måste frölunda våga matcha andra centrar offensivt. mursak har fått mer istiden men en center till måste ha mer istiden än Joel offensivt.

          • Nolte says:
            4 dagar sedan

            Övertygad om att det hade sett ut så också om vi haft en Kossila/Rosen i truppen…men nu får du välja på Jacob Nilsson/Lasu/Nässen isåfall…så blir inte spetsigt hur man än vrider och vänder på det.

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Men de kunde haft det om inte Joel ska spela hela tiden.

            de kunde haft nu om de inte skulle spelat Joel hela tiden och även tagit in något vassare. Joel kunde även spelat istället sundstrõm eller lasu och tagit in någon center istället för mursak.

            Spacek
            Mursak
            Sundström
            Lasu

          • Herr Lakers says:
            4 dagar sedan

            Men Joel kommer förhoppningsvis sluta någon gång och även sunken kontrakt går ut så först då kan vi hoppas att de vill ta in skicklighet som centrar.

      • Manne says:
        4 dagar sedan

        Rajan och Lady… Man får sig ett gott skratt!

        Svara
      • Janne says:
        4 dagar sedan

        Vem är “lady”?

        Svara
        • Herr Lakers says:
          4 dagar sedan

          lasu blev lady

          Svara
      • Nilsson84 says:
        3 dagar sedan

        Leman, snälla banna Fakers!

        Joel har smittat samma istid i år (ca 18min) som han gjort i snitt under sin karriär i Frölunda och gissa vad?
        Han har gjort lika mkt poäng i snitt i år som han snittat under hela sin karriär i Frölunda.. Så han är lika dålig som den Joel som va kapten i landslaget och lyckats vinna OS & VM…

        Usch! Om Joel hade gått ut med att han vill byta klubb för resten av säsongen, så hade han haft minst 10 bud inom en dag.

        Fy så kass han är Joel. Arkebusering tack (digital, helst)!

        Svara
        • Nilsson84 says:
          3 dagar sedan

          *snittat

          Svara
  23. Åke Zetterström says:
    4 dagar sedan

    SHL måste som ägare till ligan ta tag i problemet med vad som ska anmälas och bestraffas. Två killar som pucklar på varandra ser ju inte snyggt ut men avstängning är väl att ta i. Där håller jag med dig Leman. Men för att minska problem under matcherna är det en bra idé att ge lagen chans att utmana domarna. Med det möjligheten hade Rönnberg i Jönköping fått domarna att granska den vidriga satsningen på Lasch. Den var totalt respektlös med stor skaderisk och – enligt mig och många – ett uppenbart fall för disciplinnämnden. Nu blev det varken utvisning eller granskning. Frölunda åkte i stället på ett lagstraff för protest. Säger allt om hur domarna är – okänsliga, högdragna och utan bollkänsla. Ishockeyns prinsessor på ärten. Här måste rensas upp på något sätt. Ett akut fall för SHL

    Svara
    • Conta says:
      4 dagar sedan

      Ja Shl borde ta tag i detta, men det blundas lika friskt som från både domare och situationsrum. Är ju tyvärr så att det inte är vilken typ av förseelse som sker på isen som spelar roll, utan vem som gör det.
      Frölunda spelare är populärt att både ge matchstraff och stänga av.
      Andres fula tackling kunde avslutat Lasch karriär.

      Svara
  24. Tomas Lönnqvist says:
    4 dagar sedan

    Vila Lasch ett tag så han får träna upp sig och återhämta sig från smällen. Kör en juniorkedja så länge med Nässén som center. Och förläng Mursak NU!

    Svara
    • Matte says:
      4 dagar sedan

      +1

      Svara
  25. Mikael Löfstrand says:
    4 dagar sedan

    Att värva spets nu är såklart brutalt svårt det skulle man gjort innan säsongen började nu trodde man att gjort det så blev det ju icke. Loui är ingen frälsare eller en toppspelare i SHL det tror jag nog alla innerst inne vet. Hade han varit en förväntad sådan hade han anslutit redan i somras. Vår danske keeper krigar på men har inte fått många chanser inte heller
    känts trygg. Det är för få unga spelare inkl juniorer i VF som har utvecklats under säsongen och detta behövs i varje lag för att nå framgång. Genomsnittsåldern för hög i VF just nu. Vad händer om Lasse blir skadad?

    Svara
    • Nilsson84 says:
      3 dagar sedan

      Du tänker på Fredrik Andersen, men han spelar i Carolina.

      Lasse in the kasse är född i Avesta, Sverige.

      Svara
      • Nilsson84 says:
        3 dagar sedan

        Dichow menade du såklart. Korkat av mig. Förlåt.

        Svara
  26. EDWARD 51 says:
    4 dagar sedan

    Tankarna 1, 4, 7 och 8 av Leman har faktiskt också varit kommande och gående omvartannat till o från mitt huvud sen fredags omgången mot HV71.

    Först denne Loui: “I ärlighetens namn har han inte imponerat.” Verkligen inte.

    Mursak med sina två mål sist. Frölunda se till och förläng med karln för fasiken!

    Visst, såg jag hur bra Petteri Lindbohm agerade som målvakt. Kanske han t.o.m. hade plockat pucken med sin ena klubbhandske om så också hade varit nödvändigt för att förhindra den gå i mål och därefter då bara hade sagt “Perkele”. ;)

    Tydligen inte riktigt samma bra jordmån just i Frölunda för Frederik Dichow denna gång tyvärr – i jämförelse med den han förra säsongen ändå fick vara med om i Kristianstads IK.

    Svara
    • Herr Lakers says:
      4 dagar sedan

      Angående dickhow så tror frölunda på honom försök med ett utlån. Kellgren höll inte och evertsson kollade med kallio som tog ett halvår i finland. Kom tillbaka och gjorde en succesäsong och drog till NHL. spela så lite som han gör känns inte bra för en så ung målvakt. Sedan ta in någon veteran som som backup innan fönstret stänger.

      Svara
  27. Marta says:
    4 dagar sedan

    Persson i Mora är en intressant spelare

    Svara
    • Daniel B says:
      4 dagar sedan

      Det är det. Frågan är om Mora vill släppa honom.

      Svara
      • Marta says:
        4 dagar sedan

        Vi kan byta Sundström mot Persson

        Svara
        • Björn says:
          4 dagar sedan

          Sundström har redan tackat nej till Mod.

          Svara
          • Björn says:
            4 dagar sedan

            MoDo*

          • Björn says:
            4 dagar sedan

            Så tror inte Hockeyallsvenskan är intressant för honom.

  28. Philip Lindberg says:
    4 dagar sedan

    För mig har Loui gjort det jag hade förväntat mig att han skulle göra i SHL.
    Han är inte så mycket bättre och har tidigare när han varit lyckosam haft betydligt bättre spelare runt sig som Marchand, Richards, Bergeron m.fl. Han har ett ganska bra hockey-IQ som gör att han är bra på att snappa upp puckarna runt målet men han har alltid haft en ganska begränsad åkning och spel i de övriga momenten.

    Kul ändå att han får avsluta karriären i Frölunda.

    Svara
  29. Sincan says:
    4 dagar sedan

    All empires fall. Det är bara en fråga om när, och att inse det innan det är för sent. Jag säger inte av vi är där nu men ett par varningsklockor tycker jag mig höra, då mycket på gått fel som den sportsliga ledningen gjort.

    Man stängde truppen med ett par chansvärvningar som man hoppades skulle producera, med motiveringen att man ville ge juniorer chansen att få speltid. Juniorerna har än så länge, offensivt, inte varit redo. De juniorer som faktiskt gör det ok får bara någon match här och där. Man tog inte in Loui så han fick en vettig försäsong.

    Man skickade Lenc som var en av de som ändå såg offensivt hungriga ut, gör det bättre i HV, får han friare roll där? Man har än så länge inte förlängt med Mursak. Nässén tycker man att man bör binda upp ett par säsonger till, trots att vi behöver någon spetscenter istället för någon som inte gör poäng. Nässén kan kanske ta ett par steg till, men vi har tex redan Lasu.

    Man rör absolut inte på något i PP, enstaka spelare hit eller dit som inte kan skjuta räknas inte. Ett PP som är katastrofalt.

    Lasch får det sjukaste av förtroenden jag nog sett i hockeyvärlden sett till förväntan, lön och leverans.

    Roger kan inte coacha under match, med enstaka undantag. Han kan inte bänka, spela de heta, byta målvakt eller knappt ta timeout, där skulle han behöva hjälp men tror inte han vill ta emot den hjälpen. Bryta mönster och ha en plan B är helt uteslutet. Med det sagt har han gjort mycket för klubben. Han behöver dock ändra sig och sluta hålla fast vid heliga kossor som bara han ser.

    Svara
    • Matte says:
      4 dagar sedan

      Bra sammanfattning

      Svara
    • Rogerout says:
      4 dagar sedan

      +1

      Svara
    • Filur says:
      4 dagar sedan

      Håller med dig fullt.
      Och angående målvakterna, som jag skrev om i en tidigare text, så tror jag lagledningen skjutit sig själva i foten med att bara köra Lasse. Stackars Dichow har verkligen inte blivit inmatchad på ett tryggt sätt.

      Svara
    • Ågren says:
      4 dagar sedan

      Bra skrivet

      Svara
  30. Sektion S says:
    4 dagar sedan

    Bra sammanfattat- Men Roger kommer aldrig att ändra sig. Det är dags att låta bilan falla, vi var vid vägs ände redan 2021

    Svara
    • J1 says:
      4 dagar sedan

      Anton blidh uppsatt på waivers

      Svara
      • Gustav says:
        4 dagar sedan

        Vi har nog med hans spelartyp.

        Svara
  31. Ågren says:
    4 dagar sedan

    Vad tror vi då? Ska vi inte ge Herr Lakers förtroendet bakom bänken, ut med Roger. Se om han med den visdom kan rädda vårt kära VF?

    Svara
    • Lampan says:
      4 dagar sedan

      Hade haft större förtroende för guld om Herr lakers blev tränare och fick ta med sig 2 slumpvalda kompisar från hans lokalkrog.

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SENASTE NYTT

Hockey

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

26 januari, 2023
Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.
Hockey

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

25 januari, 2023
Hockey

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

25 januari, 2023
Talande leenden hos Anders Burström och Roger Rönnberg efter att Andreas Borgman knäckt koden i power play. Foto: C MORE (skärmdump)
Hockey

Se på fan, det gick – men nu blir det nu intressant att se om …

25 januari, 2023
Hockey

Frölunda vände – då kunde Stenberg njuta lite extra av debutmålet

24 januari, 2023

Social Media

  • 2 442 fans
  • 1 668 följare
  • 280 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
2h 1618554771056779264

Läs och tyck.

#twittpuck #frolundahc #sektion84 #goagubbar

Image for twitter card

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

► I väntan på ännu en hockeykväll med Frölunda, låt mig bara testa två saker med er: ► Nya policyn angående

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
4h 1618532144850309120

ICYMI

rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)
https://t.co/BSxdiywB7b
#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
18h 1618309146914488322

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)

#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

Image for twitter card

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

► I tisdags nätade Otto Stenberg, 17, för Frölunda – Sander Wold, 18, SHL-debuterade. Mot Skellefteå är det dags för

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

av Henrik Leman
26 januari, 2023
42

Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

av Henrik Leman
25 januari, 2023
31

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

av Henrik Leman
25 januari, 2023
29

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?