SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Snabba analysen – så tyckte jag om Linköping–Frölunda 0–2

► Frölunda vann 2–0 borta mot Linköping på tisdagskvällen.
► Här får ni snabba analysen. Alltid upplåst. Mer senare på sajten.

LYSSNA GÄRNA TILL mina tankar om Frölundas 2–0 mot Linköping i Saab Arena. Roger Rönnberg utvisad –men upp på 395 segrar, tangerade Roger Melin i tränartoppen.  Häng med så kommer det mer här på sajten – men då bara för betalande läsare.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

Det kostar bara 2,30 kr/dag att ta del av texterna med på rakapuckar.com – om du inte redan är prenumerant så klickar du med fördel här.

***

Frölunda spelade utan Henrik Tömmernes (skavank) samt sedan tidigare tskadade Erik Thorell och förstås Mats Rosseli Olsen. Jayden Halbgewachs ännu inte spelklar. LHC var utan långtidsskadade Henrik Törnqvist, sjuke Patrick Russell och Arvid Aronsson.

***

Så startade Linköping.
Kedjor:
17 Sebastian Strandberg–61 Markus Ljungh–39 Ty Rattie
41 Broc Little–26 Fabian Wagner–13 Anthony Greco
77 Taylor Leier–25 Filip Bystedt–18 Remi Elie
90 Lance Bouma–21 Christoffer Ehn–22 Vilmos Gallo
20 Arvid Westlin

Backar:
5 Oscar Fantenberg–28 John Nyberg
27 William Worge Kreü–3 Linus Hultström
37 Jesper Pettersson–8 Jonathan Myrenberg
6 Mattias Hävelid

Målvakt:
63 Marcus Högberg (31 Jesper Myrenberg)

Så startade Frölunda.
Kedjor:
12 Max Friberg–15 Gustav Rydahl–88 Malte Strömwall
22 Linus Nässén–31 Nicklas Lasu –17 Isac Born
16 Otto Stenberg–75 David Edstrom–18 Linus Öberg
21 Jere Innala–32 Noah Hasa–48 Carl Klingberg
11 Erik Borg

Backar:
26 Isac Heens–6 Filip Hasa
25 Pontus Johansson–2 Christian Folin
33 Linus Högberg–43 Tom Nilsson
55 Max Lindroth

Målvakt:
1 Lasse Johansson (30 Frans Tuohimaa) 

Målen:
0–1 (5.40) Gustav Rydahl 5/4 (Strömwall, Klingberg)
0–2 (49.59) Tom Nilsson (Stenberg, Öberg)

 

33 Kommentarer

  1. Väntad men skön seger!!!! Fanns inget annat på kartan idag… Jayden är på ingång vilket ger konkurrens = leverera. Lasse har fått konkurrens på riktigt = leverera. Helt rätt signaler!

  2. Håller med om Noah hasa. Väldigt bra ikväll. Gillade Nässens insats också. Det kändes stabilt i nästan 60 min och det är ett gott tecken.

  3. Ejdsell har tydligen utgående kontrakt.. Tror iofs inte att han hamnar i Frölunda men hade varit mäktigt om man fick honom.

    • Känner viss oro att han inte är signad ännu. Brukar vara ett dåligt tecken denna tiden på året.
      FBK? Modo? Man vet aldrig.

  4. En fundering jag haft ett tag, Stenberg born edstrom får spela väldigt mycket . Borde de inte få ut mer av all speltid de får om de nu ska vara de jätte talanger vi önskar ?

    • Born har varit bra hela säsongen, klart överraskat på mig. Edstrom har börjat dippa, men inte konstigt för en så ung spelare. Stenberg däremot är alldeles för valpig för SHL.

      • GR, Edstrom har dippat lite. Men ser man vilka han har spelat med så är det ändå starkt av honom att ha varit bra under säsongen. Otto har varit osynlig stora delar av säsongen. Jag tror Edstrom hade varit bra i en kedja med Friberg och nån till. Noah hasa var väldigt bra som center ikväll. Hoppas han får fortsätta där i nästa match också.

  5. Jag är glad att jag jinxade åt fel håll. Haha! Orkade inte tro på seger ikväll. Jaja. En bra match i alla fall. Bara de inte får hybris nu utan gör jobbet igen. Och igen.

  6. Ska man spela Frölundahockey så ska man göra det ordentligt, som ikväll. Räcker långt mot mellanskiktet. De bästa lagen spelar sig ur pressen men inte Linköping idag. Hoppas energin går att hålla uppe på turnén. Med eller utan huviudtränare i båset:-) men gott gjorde det att börja med vinst.

    Skönt att Greco, Ehn, Fanten m fl inte kom loss🤗

  7. Självklart, de är ju tonåringar som utmanar åldringar hos motståndarna :-), klart att de skall göra MER än VF:s stjärnor som HAR ÄNNU MER SPELTID. Born o Stenberg är riktigt bra idag. Vilka fler lag ställer upp med 5-6 man yngre än 23 år i startuppställningen? Jag är iaf nöjd med deras prestation och att de får speltid. Vilka andra skall få MER? Och varför??

    Eftersom vi inte vet vilken statistik (ett annat ämne, I know) RR hänvisar till i sina analyser får väl vi andra inse att 34 skott på mål kanske ökar sannolikheten för vinst än de 4-5 skott på mål VF åstadkommit i första perioden de tre senaste matcherna varav två på hemmaplan.

  8. Märkligt ändå, Rönnberg fick matchstraff men
    blev inte panik eller kaos i båset efter det?
    Nu kanske Burström och Näslund fick göra som dom önskat i andra matcher?
    Ingen Rönnberg som bestämde allt..

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15