SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Snabba analysen – så tyckte jag om Brynäs–Frölunda 2–5

► Frölunda vann 5–2 borta mot Brynäs.
► Här får ni snabba analysen. Alltid upplåst. Mer senare på sajten.

LYSSNA GÄRNA TILL mina tankar om Frölundas 5–2 mot Brynäs i Gävle på lördagen. Häng med så kommer det mer här på sajten – men då bara för prenumeranter.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

Den som inte redan prenumererar kan göra det via den här länken. Kostar bara 2,30 kr/dag.

***

Målen:
1–0 (8.52) Samuel Johannesson (Ölund, Friman)
* Skott från blå, fin skymning av Oscar Birgersson gjorde att Lasse Johansson såg pucken sent.

1–1 (13.32) Max Friberg (Carlsson, Lundqvist)
* Joel Lundqvist bröt när David Sklenicka ville lobba ut pucken, till slut friläge för Friberg som åter fann femte hålet, nu på Anders Lindbäck.

1–2 (26.25) Patrik Carlsson (Lundqvist, Greco)
* Joel Lundqvist stressade Brynäskeepern Anders Lindbäck, Anthony Greco stängde sargen, tic-tac-toe mellan amerikanen, Lundqvist bakom mål och Carlsson framför.

2–2 (40.31) Nick Olesen (Kinnvall, Timasjov)
* Skott långt utifrån, en fladderpuck, högt på stötsidan på Lasse Johansson. Kanske en puck som Frölundakeepern ville ha tillbaka?

2–3 (45.59) Loui Eriksson (Born, Nilsson)
* Mycket bra förarbete av Jacob Nilsson, Isac Born sköt ”genom” Anders Lindbäck, pucken dansade på mållinjen, Loui Eriksson kastade sig fram, liggande petade han in trissan.

2–4 (53.18) Nicklas Lasu (Greco, Hasa)
* Uppspel Filip Hasa, Anthony Greco drog iväg med fart, frånvändning, Nickals Lasu bröt in mot ett passivt Brynäsförsvar, fann femte hålet på Lindbäck med en backhand.

2–5 (59.24) Max Friberg, tom kasse (Nässén, Folin)
* Starkt jobb av Frölunda i flera minuter när Brynäs spelade sex mot fem, lite tur när Friberg slapp undan en hakningsutvisning på Dmytro Timasjov, till slut kunde skaraborgaren göra sitt andra mål för kvällen i tom kasse.

 

50 Kommentarer

  1. Dagens insats gör det ännu mer obegripligt att laget kom ut som en potta skit i torsdags.
    Men sanslöst underbara och oväntade poäng in

  2. Håller med om att Greco in och Lasch ut var ett lyft framåt.

    Kul att du nämner att tunga namn är borta i form av Mursak och Borgman utan att inkludera Lasch med ett ”och Lasch”. Medvetet? 🙂

    Mycket som var bra ikväll även om Brynäs var rätt usla.

  3. Låt Ryan sitta på bänken några matcher, han behöver verkligen tänka till, vad tillför han i fem mot fem? Fem mot fyra?

  4. Mest otroliga är att Frölunda får med sig ett powerplay, två solklara utvisningar från målvakten Lindbäck. Sen tykcer ja Brynäs bör får varningar för sina förstärkningar, de är så otroligt tråkigt att se. Där är ditt jobb Leman & trycka på detta, de måste bort, spyr på Brynäs agerande!!

    • Vilka förstärkningar då? Du tänker väl inte på Timasjov? Han tappade ju skäret. Sådant händer i hockey. Tufft för domarna att se.

      • Friman får klubban på tröjan rätt högt upp & tar sig för ansiktet, Timasjov faller väldig lätt, Olesen kör dödende svannen innan lasus 2-4 mål.
        Kan nämna väldigt mycket som Brynäs förstärker hela tiden, så otroligt löjligt agerande av en hockey klubb!!

      • Otroligt svar. Ta ert ansvar som journalister och belys problemet med förstärkningar i hockey! Gillar din sida men det här får du gärna ta tag i!

  5. Leman, som proffs på det du gör, hur tänker du om att sätta Ryan på bänken några matcher? Förra säsongen var han ju borta ett tag, då gick vi som tåget om jag inte missminner mig.

    • Hur tycker du det gick säsongen 20/21? Då var han borta hela säsongen….. gick så där då eller?!

      • Det finns nog ganska många sätt att få ihop ett lag utöver ”med Lasch” och ”utan Lasch 20/21”? Alla andra lag spelar utan Lasch, för en del går det ganska bra.

  6. – Rönnberg får sätta på sig ”glajerna” (glasögonen) och kolla ordentligt på videoklippet innan han yttrar sig, säger Brynäsforwarden efter 2–5-förlusten mot Frölunda, innan han skickade en passning till domarna:
    – Domarna är helt blinda, helt sjukt.
    Haha Timasjov, kolla på hur du agerar på isen istället för klaga på domaren när ni får hur mkt PP som helst. Kanske bör agera på sitt spel utan klaga på domaren!!

    • I sin iver att filma till sig en andra utvisning där i slutet så släpper han ju vänster han ifrån klubban fast han får slashingen på högern, sen gör han en klumpig filmning i att kasta sig därefter så måste varit betydligt närmare att han fick 2min diving än att Friberg skulle blivit utvisad!

  7. Bra insats. Särskilt med tanke på att många ”starka” är borta med. Gott å skaka av sig torsdagens insats med. Ända negativa var att jag spelade 2-4 på tipset.

  8. Skellefteå har en 18 årig junior i mål som är hur säker som helst. Varför kan inte Frölunda få fram en målvakt som håller i SHL har inte lyckats sedan 2003. Dom måste byta målvaktstränare har inte haft en bra sedan Lehners tid…..

  9. Var det ? som fick två minuter och var inte det knätackling? Kollar man bara på 5 minutersutvisningar i efterhand eller kan det bli avstängning? Har inte riktigt koll här, inte på situationen eller avstängning, som ni förstår. Men knätacklingar och VF ger rysningar…

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07

Önskar dig en glad midsommar och en skön sommar ! Prenumerationen rullar på som vanligt.

Av ToreL
2026-06-16 19:34

Önskar en härlig sommar till dig Leman!

Av LarsL
2026-06-16 19:13