► En timmes Frölundasnack har ni framför er.
► Puckar & Passningar – välkomna att lyssna.
Ni fick vänta en vecka längre den här gången, men den som väntar på något gott och så vidare … Var grundläggs Frölundas framgång? Hur besvarar jag era frågor? Snart vet ni.
VI LÄT PODDEN dröja till landslagsuppehållet, det var så många matcher i förra veckan, nu är det uppehåll, nu finns mer tid över för er att lyssna. Så tänkte i alla fall Alex Gustafsson och jag. Hopppas ni accepterar dröjsmålet.
Jag hade – tro’t eller ej – med mig lite statistik att öppna sändningen med, den här gången tyckte jag faktiskt att siffrorna fyllde ett syfte, de visade på något intressant. Låt oss se om ni håller med.
Gott om intressanta frågor från er läsare också, till exempel om årets säsong inte påminner lite om 2018/2019. Jättekul att ni vill vara med – tusen tack! En liten korrigering i efterhand: bäst av fem rakt över i SDHL-slutspelet, bäst av fem.
Okej, välkomna att lyssna, här på sajten eller via Spotify/Podbean. Hoppas ni ska finna det värt er tid.
Nu ska Frölunda få full koll på spelarnas fysiska belastning
► Hockeyn blir mer och mer high tech. ► Frölunda ska nu få än bättre koll på vad spelarna gör. Ni har säkert sett fotbollsspelarnas ”sportbehåar”, de här GPS-västarna. Nu är hockeyn på gång. Frölunda är en av bara tre SHL-klubbar som noggrant mäter vad spelarna gör på isen, detta för att säkerställa att man ligger rätt vad gäller belastning och träningsmängd. SPORTBEHÅARNA BLEV EN snackis för sisådär tio år sedan när vi såg fotbollsspelare ta av sig tröjorna, med GPS-teknik hade man börjat mäta mer exakt hur Zlatan Ibrahimovic & Co ansträngde sig ute på planen. – Sedan tidigare har vi […]
Listan (17), Frölundas bästa spelare den gångna veckan – plus mailbag
► Frölundas fem bästa spelare, vad tycker ni om listan? I dag också detta: ► Mailbag – ställ frågor i kommentarsfältet, svar kommer i kvällens podd. Här har ni dem, mina fem bästa frölundaiter i veckan som gick. Läs och tyck. Ni har också chansen att ställa frågor till redaktör Leman – missa inte den. FRÖLUNDA GÅR PÅ landslagsvila som SHL-trea, med en form som är bäst i ligan sedan 28/11. ## Poängsnitt: 2,28. ## Elva segrar på de 13 senaste matcherna. ## En grupp som tycks ha kommit samman och köpt spelsättet. Tolv matcher kvar av grundserien, inga av siffrorna […]
Tack för en bra podd. Härligt att lyssna på ert tjöt.
Tjöt kommer från Göteborg eller?
Nej, Kiruna.
Tack för podd!
Enda oron nu är väl att PDO:n ligger såpass högt, över en säsong ligger de flesta lag kring 100 eller lite över eller under. De två senaste säsongerna har bästa lag i PDO legat på drygt 102.
Så lite överpresterar Frölunda just nu i målvaktsspel och skotteffektivitet. Men – kan kompenseras av bättre BP, kanske? I PP är laget ändå hyfsat bra sett till senaste 15 matcherna.
Grym podd! Jag ska lägga mig platt och erkänna att laget spelar efter förutsättningarna riktigt bra. Om än på ett annat vis än vad man räknat med (bra PDO, uselt PP samt uselt BP). Dock är min känsla att man lättare kan hitta till ett bra PB/PP än lösa ett dåligt grundspel.
Dock behöver vi lösa special teams då Inget lag har ju vunnit någon titel utan att också ligga i toppen vad gäller BP/PP, tyvärr.
Men vi kan inte (som jag gjort) klaga när vi trots allt tagit flest poäng av alla lag sista delen.
Otto Stenberg klar för BIK Karlskoga.
Nej. Som tidigare rapporterats här så är Otto dubbelregistrerad, kan spela för både Frölunda och Bik Karlskoga. Nu gör han några matcher i veckan med Bik. Vettigt.
Hej,
Ni missade att svara på den stora frågan kring Tömmernäs utvisning. Om ingen domare har armen lyft, får dom titta på video då?? Jag har för mig att dom bara får titta för att bekräfta eller ta bort stora straffet och aldrig när ingen har armen lyft för att se om dom missat något.
Domarstandarden i SHL är bedrövlig och Sjökvist ogillar frölunda, jag tror tillochmed SHL insett det och han dömer mycket färre frölundamtacher i år. Tidigare dömde han 90% av alla hemma matcher, nu endast sporadiskt. Sjökvist dömer alltid emot frölunda i varje situation och borde aldrig få döma mot Frölunda.
Nej, då. Detta tog vi upp och talade om.
Jag kanske var okoncentrerad men det jag hörde var att ni spekulerade i att en linjeman sett förseelsen men jag hörde inte om domaren får titta på video utan utvisning på armen.
Video tror jag bara man får titta på vid större straffet (om detta inte ändrats och jag missat). Däremot, vilket beskrevs i podden, kan ju linjemän uppmärksamma huvuddomare på saker och ting. Detta skedde säkert när de fyra randiga samlades på isen.
Trevlig kväll.
Domarna kollar alltid på högklubba och huruvida det skall vara 2+2 eller bara 2, kanske inte alltid men väldigt ofta. Så tror man får kolla på högklubba, har ju alltid varit så är min känsla.
Dvs linjemannen tog högklubba i detta fallet, domarna kollade sedan om det var 2 eller 2+2 som skulle utdömas. Inte huruvida det var högklubba eller ej.
Peter. Jag missuppfattade lite förut, trodde frågan mer rörde varför det blev utvisning trots att ingen av domarna höjde armen initialt. Ber om ursäkt för detta. Vad gäller video: japp, det stämmer, när straffet 2+2 för hög klubba utdöms får domarna ta videon till hjälp för att kolla så beslutet är korrekt.
Det går inte att kommentera detta inlägg
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Någon säger att SAIK o Växjö har bättre verksamhet. Det skulle jag vilja ha definierat. Inte för att skribenten har fel, för det vet jag ju inte. Om det är A-lagsverksamheten som menas är det ju en sak, om det är HELA verksamheten från U och uppåt, då TROR jag att Frölunda är bäst. Men, det är olika...
Det bästa laget vinner alltid guld. Vi hade det klart bästa laget 2005 och 2016. Det var inte små marginaler som gjorde att vi vann.
Saik och Växjö är bättre på att få ihop riktigt bra lag som vinner de tajta matcherna. De har hårdhet med också riktigt spets.
Vi faller på att alla ska producera....
Enig med dig, Claes. Vi har stagnerat litegrann, men tror fortfarande att vi är bäst på att utveckla osv. Det är Skellefteå, tyvärr. Spelar knappt något roll vilken spelare de värvar, spelaren blir bättre och inte bara lite bättre utan mycket bättre. Se bara på backen Grahn från Södertälje, som han ...
Jag tycker Evertssons styrka är att få till lagbyggen som är anpassade efter Växjös spelmodell. Han värvar ju sällan de allra största namnen men lyckas ändå alltid få till en helhet som är extremt svårslagen och som i slutändan hittar ett sätt att vinna.
Man kan se det på lite andra sätt också hur klubbar går in med lägre spelarbudget för att sedan spetsa till i slutet av serien och för ett slutspel samt föreningar som kämpar för att stanna kvar hur de värvar in spelare under året.
🏒 SHL – värvningar under säsong per lag (2013–2026)
Lag \ Säsong...
Intressant sammanställning som jag tycker visar att Frölunda över tid har en hög lägstanivå, men skulle behöva bli ytterligare något spetsigare för att nå en en högre högstanivå som gör att man på allvar kan utmana om SM-guldet.
Leman, om du träffar Sjöström så får du gärna fråga honom om vad han...
Henrik Evertsson har förstås varit en avgörande person för Växjö. De har ju heller aldrig haft SAIK:s talangfabrik och fyllt på den vägen i någon större utsträckning.
Bekräftar min bild över hur det ser ut.
Tyvärr har SAIK och Växjö en bättre verksamhet än vad Frölunda har.
Rögle och Luleå är där och nosar efter dem.
Frölunda är bra men inte bäst utan det blir en kvarts-/ semifinal.
Tror Frölunda måste lämna lite av det gamla bakom sig och våga testa n...
Tack för en bra podd. Härligt att lyssna på ert tjöt.
Tjöt kommer från Göteborg eller?
Nej, Kiruna.
Tack för podd!
Enda oron nu är väl att PDO:n ligger såpass högt, över en säsong ligger de flesta lag kring 100 eller lite över eller under. De två senaste säsongerna har bästa lag i PDO legat på drygt 102.
Så lite överpresterar Frölunda just nu i målvaktsspel och skotteffektivitet. Men – kan kompenseras av bättre BP, kanske? I PP är laget ändå hyfsat bra sett till senaste 15 matcherna.
Grym podd! Jag ska lägga mig platt och erkänna att laget spelar efter förutsättningarna riktigt bra. Om än på ett annat vis än vad man räknat med (bra PDO, uselt PP samt uselt BP). Dock är min känsla att man lättare kan hitta till ett bra PB/PP än lösa ett dåligt grundspel.
Dock behöver vi lösa special teams då Inget lag har ju vunnit någon titel utan att också ligga i toppen vad gäller BP/PP, tyvärr.
Men vi kan inte (som jag gjort) klaga när vi trots allt tagit flest poäng av alla lag sista delen.
Otto Stenberg klar för BIK Karlskoga.
Nej. Som tidigare rapporterats här så är Otto dubbelregistrerad, kan spela för både Frölunda och Bik Karlskoga. Nu gör han några matcher i veckan med Bik. Vettigt.
Hej,
Ni missade att svara på den stora frågan kring Tömmernäs utvisning. Om ingen domare har armen lyft, får dom titta på video då?? Jag har för mig att dom bara får titta för att bekräfta eller ta bort stora straffet och aldrig när ingen har armen lyft för att se om dom missat något.
Domarstandarden i SHL är bedrövlig och Sjökvist ogillar frölunda, jag tror tillochmed SHL insett det och han dömer mycket färre frölundamtacher i år. Tidigare dömde han 90% av alla hemma matcher, nu endast sporadiskt. Sjökvist dömer alltid emot frölunda i varje situation och borde aldrig få döma mot Frölunda.
Nej, då. Detta tog vi upp och talade om.
Jag kanske var okoncentrerad men det jag hörde var att ni spekulerade i att en linjeman sett förseelsen men jag hörde inte om domaren får titta på video utan utvisning på armen.
Video tror jag bara man får titta på vid större straffet (om detta inte ändrats och jag missat). Däremot, vilket beskrevs i podden, kan ju linjemän uppmärksamma huvuddomare på saker och ting. Detta skedde säkert när de fyra randiga samlades på isen.
Trevlig kväll.
Domarna kollar alltid på högklubba och huruvida det skall vara 2+2 eller bara 2, kanske inte alltid men väldigt ofta. Så tror man får kolla på högklubba, har ju alltid varit så är min känsla.
Dvs linjemannen tog högklubba i detta fallet, domarna kollade sedan om det var 2 eller 2+2 som skulle utdömas. Inte huruvida det var högklubba eller ej.
Peter. Jag missuppfattade lite förut, trodde frågan mer rörde varför det blev utvisning trots att ingen av domarna höjde armen initialt. Ber om ursäkt för detta. Vad gäller video: japp, det stämmer, när straffet 2+2 för hög klubba utdöms får domarna ta videon till hjälp för att kolla så beslutet är korrekt.