Örebro–Frölunda 220227 – försnack och eftersnack

Örebro–Frölunda 220227 – försnack och eftersnack

Örebro–Frölunda 220227 – försnack och eftersnack

Örebro–Frölunda 220227 – försnack och eftersnack

► Frölunda drev mycket av spelet mot Örebro, hade dock svårt att komma in på mål, gjorde lite för många misstag, och då gick det som det gick: 3–4 och helgens andra förlust.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN


Så var matchen

Första perioden.
Mål:

0–1 (10.38) Joel Lundqvist 5/4 (Elmer Söderblom, Borgman)
* Skott där Joel Lundqvist skymde Jhonas Enroth och tydligen styrde.

## Frölundas period, allt går snabbare i kväll, snabbare i ben, snabbare i tanke, snabbare ur egen zon, bättre spelbarhet.

Mycket tid i offensiv zon, 10–2 i skott, utöver PP-målet två jättelägen (Mats Rosseli Olsen från Max Friberg; Michael Spacek fri), flera halvchanser, två bortslarvade två mot ett-lägen.

Om Frölunda kan fortsätta så här, ta lite fler skott, komma in på mål, så bör segerchansen vara god. Men Örebro lär lyfta sitt spel, hittade in mot slutet, Spacek, Lasch och Söderblom i egen zon är bra för hemmalaget.

Andra perioden.
Mål:
1–1 (34.16) Linus Öberg 5/4 (Audette, Ebert)
* PP-skott som Niklas Rubin inte fick koll på, Öberg petade in pucken bakom Frölundamålvakten som inte heller fick hjälp med jobbet.

2–1 (38.46) Jani Lajunen (Kovacs, Zamorsky)
* Tre mot två för Örebro, Frölunda tappade en gubbe i ett byte, brett spel där Mattias Norlinder trodde han hade koll på Lajunen men finländaren fick fram klubban och stötte in ledningspucken.

## Frölunda länge något mer speldrivande, många långa anfall, flera ”kanske nu då”-lägen, men egentligen hade Elmer Söderblom enda farliga chansen.

Örebro försvarar sig mycket bra, gör det trångt.

Spelvändningarna farliga, en sådan gav Örebro-PP och 1–1 när Linus Öberg hörde Niklas Rubin skrika var pucken var och petade in den.

2–1 när Frölunda bytte lite segt, tre mot två, och ni med sympatier för Frölunda tycker förstås att Mattias Norlinder inte ska släppa Lajunens klubba där. Det tycker för övrigt inte jag heller.

Örebro två mål på nio skott. Effektivt i dag igen.

Frölunda gör egentligen en rätt bra match, mycket snabbare och enklare i egen zon i dag, fart i spelet – men man tar alldeles för dåligt betalt. Det går för långsamt i anfallszonen, blir för runt och omständligt, Örebro hinner ställa upp och försvara ytan framför Jhonas Enroth.

Här krävs bättring. Rejäl bättring. Mycket rakare. Mycket snabbare.

Sedan hade jag gjort om i kedjorna, men så tror jag inte ledningen resonerar.

Tredje perioden.
Mål:
2–2 (51.46) Theodor Niederbach (Lasu)
* Bra initiativ, bröt fram i banan, sköt, tog egen sargretur, var aggressivare än två Örebrospelare, såg att Enroth var lite ur position.

3–2 (53.04) Robert Leino (Halloran, Carlsson)
* Frölunda hade full koll, två mot två bakom mål, då blev Michael Spacek ivrig, vann inte pucken – hux flux var Leino ren för trean.

4–2 (58.31) Emil Larsson, tom kasse (Zamorsky)
* Just efter en möjlighet för Elmer Söderblom så stängde Larsson matchen.

4–3 (59.42) Ryan Lasch (Spacek, Borgman)
* Amerikanen vallade in pucken från bakom mål.

 

***

FAKTA INFÖR MATCHEN ÖrebroFrölunda.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Behrn Arena/18.00
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 17.50.
Senaste matcherna, Örebro:
Växjö (h) 6–2
Luleå (h) 3–5
Rögle (b) 2–3 (förlängning)
Frölunda:
Färjestad (b) 0–3
Timrå (b) 3–2
Leksand (b) 5–4 (förlängning)

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Örebro.
Kedjor:
16 Daniel Audette–18 Rodrigo Abols–96 Robin Kovacs
36 Emil Larsson–24 Jani Lajunen–21 Linus Öberg
9 Nick Halloran–62 Robert Leino–10 Leo Carlsson
73 Oliver Eklind–33 Christopher Mastomäki–40 Elias Ekström
71 Juuso Pustinen
Saknas: Joel Mustonen

Backar:
5 Gustav Backström–74 Nick Ebert
34 Libor Sulak–23 Petr Zamorsky
77 Kristaps Zile–7 Marcus Hardegård
27 Simon Forsmark
Saknas: Kristian Näkyvä, Rasmus Rissanen

Målvakt:
1 Jhonas Enroth (31 Jonas Arntzen) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Frölunda.
Kedjor:
25 Elmer Söderblom–43 Michael Spacek–81 Ryan Lasch
75  Radan Lenc–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén–28 Johan Sundström–21 Karl Henriksson
72 Patrik Carlsson
Saknas: Jan Mursak, Jacob Nilsson.

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
6 Mattias Norlinder–5 Filip Johansson
10 Jens Olsson
Saknas Viktor Ekbom.

Målvakter:
41 Niklas Rubin (90 Matt Tomkins)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen:

## För den som missat mina tankar om Frölundas 0–3 mot Färjestad så finns texten här (nedan).

I korthet: jämn hockeymatch, Färjestad maximalt laddat och intensivt under nye tränaren Tomas Mitell, Frölunda förmådde inte riktigt, riktigt matcha detta vad gäller intensitet, kamp, snabbhet i tanke och ben.
Chanser fanns till 1–0, till 1–1, matchbilden kunde därmed ha förändrats, men över 60 minuter kändes det ändå som att Frölunda inte fullt ut orkade topprestera i den tredje av veckans fyra bortamatcher.
Spännande att se hur det ser ut i Örebro.
Frölunda behöver, menar jag, våga lyfta ut lite fler puckar från egen zon om Örebro träffar rätt i forecheckingen som Färjestad, om Frölunda åter hamnar i ett läge där man är lite, lite för långsamt i beslutsfattandet.
Örebro spelade också i går (6–2 på Växjö), även Rodrigo Abols och hans gäng bör känna av lördagen i benen, låt vara att veckans schema varit något lättare (hemmamatcher torsdag/lördag/söndag).

## Som väntat Niklas Rubin in, Matt Tomkins (utmärkt insats i går) ut, så gör ju lag nästan alltid när det är back-to-back. Annars inte en endaste ändring i Frölundas lag jämfört med Färjestadsmatchen. Lite förvånande ändå, att man inte använder fräscha ben mer i fjärde matchen på sex dagar, till exempel Patrik Carlssons och Anders Grönlunds. Nå, Carlsson är extraforward på papperet, kan givetvis få en hel del speltid ändå.
För den som undrar: Jan Mursak är krasslig, men det är inte så att han ånyo har covid-19.
Det här är lite intressant, och gör vad ni vill av det:
Mursak saknades mot Färjestad – förlust.
Mursak saknades mot Oskarshamn, Linköping och Skellefteå före Frölundas covidavbrott – tre förluster.
Där emellan, när slovenen var tillbaka från sin överkroppsskada – sex segrar i rad. Naturligtvis hade detta inte enbart med Mursak att göra, men hans frånvaro stör, inte minst eftersom jag tycker hans kedja med Johan Sundström och Linus Nässén sett riktigt bra ut.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Örebro gjorde sex mål på 22 skott mot Växjö (som sköt 31), vann 6–2, och det var inte så konstigt att kloke tränaren Niklas Eriksson sa på presskonferensen:
– Vi hade effektivitet i vårt spel, men vi behöver bli mer intensiva.
Ingen toppinsats spelmässigt, men en sjuhelsikes effektivitet. Det blir så ibland, men sällan flera matcher i rad. Eriksson sa också, vilket var talande både för matchen och sporten:
– Ibland när man står i ett hockeybås och alla puckar går in, då är det lätt att vara tränare. Ibland är det märkligt med hockey, hur det utvecklas, alla matcher lever sitt eget liv.
Lite det jag menar med att rätt lite skilde när Frölunda 0–3-föll mot Färjestad. Om Roger Rönnbergs gäng gjort 1–0 (två bra lägen), om Elmer Söderblom satt dit 1–1 på något av sina två utsökta PP-möjligheter, då hade Frölunda sedan sett piggare och mer energirikt ut. Hockey fungerar så.
Detta sagt – inget som helst konstigt med att Frölunda förlorar en hockeymatch efter sex framgångar i rad, det behöver alla förstå.

## Örebro var ett av de fyra lag som jag inför säsongen kände absolut borde vara topp 6. Skador har stört (Rasmus Rissanen nog borta säsongen ut, Kristian Näkyvä på väg tillbaka), en del nyförvärv slog inte väl ut (Miika Salomäki har lämnat, Juuso Puustinen får inte till det), men tittar man på laget nu så finns här rätt mycket att gilla.
Intressanta förstärkningar, inte minst Nick Halloran har sett pigg, rivig och målfarlig (11, 4+3) ut, och det blir intressant att följa de båda KHL-förvärven:
Daniel Audette, forward (17+22 i Vitiaz Podolsk).
Kristaps Zile, back (tuff, rejäl, Rissanen-ersättare).
Joel Mustonen, den som undrar, är på väg tillbaka efter ännu en ersättare.
Nick Ebert, han spelar kanske med dubbla suspensoarer i dag. Täckte i går skott med … ja, ni förstår.

***

Ni såg kanske Dinamo Rigas besked i dag.

 

► Frölunda drev mycket av spelet mot Örebro, hade dock svårt att komma in på mål, gjorde lite för många misstag, och då gick det som det gick: 3–4 och helgens andra förlust.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN


Så var matchen

Första perioden.
Mål:

0–1 (10.38) Joel Lundqvist 5/4 (Elmer Söderblom, Borgman)
* Skott där Joel Lundqvist skymde Jhonas Enroth och tydligen styrde.

## Frölundas period, allt går snabbare i kväll, snabbare i ben, snabbare i tanke, snabbare ur egen zon, bättre spelbarhet.

Mycket tid i offensiv zon, 10–2 i skott, utöver PP-målet två jättelägen (Mats Rosseli Olsen från Max Friberg; Michael Spacek fri), flera halvchanser, två bortslarvade två mot ett-lägen.

Om Frölunda kan fortsätta så här, ta lite fler skott, komma in på mål, så bör segerchansen vara god. Men Örebro lär lyfta sitt spel, hittade in mot slutet, Spacek, Lasch och Söderblom i egen zon är bra för hemmalaget.

Andra perioden.
Mål:
1–1 (34.16) Linus Öberg 5/4 (Audette, Ebert)
* PP-skott som Niklas Rubin inte fick koll på, Öberg petade in pucken bakom Frölundamålvakten som inte heller fick hjälp med jobbet.

2–1 (38.46) Jani Lajunen (Kovacs, Zamorsky)
* Tre mot två för Örebro, Frölunda tappade en gubbe i ett byte, brett spel där Mattias Norlinder trodde han hade koll på Lajunen men finländaren fick fram klubban och stötte in ledningspucken.

## Frölunda länge något mer speldrivande, många långa anfall, flera ”kanske nu då”-lägen, men egentligen hade Elmer Söderblom enda farliga chansen.

Örebro försvarar sig mycket bra, gör det trångt.

Spelvändningarna farliga, en sådan gav Örebro-PP och 1–1 när Linus Öberg hörde Niklas Rubin skrika var pucken var och petade in den.

2–1 när Frölunda bytte lite segt, tre mot två, och ni med sympatier för Frölunda tycker förstås att Mattias Norlinder inte ska släppa Lajunens klubba där. Det tycker för övrigt inte jag heller.

Örebro två mål på nio skott. Effektivt i dag igen.

Frölunda gör egentligen en rätt bra match, mycket snabbare och enklare i egen zon i dag, fart i spelet – men man tar alldeles för dåligt betalt. Det går för långsamt i anfallszonen, blir för runt och omständligt, Örebro hinner ställa upp och försvara ytan framför Jhonas Enroth.

Här krävs bättring. Rejäl bättring. Mycket rakare. Mycket snabbare.

Sedan hade jag gjort om i kedjorna, men så tror jag inte ledningen resonerar.

Tredje perioden.
Mål:
2–2 (51.46) Theodor Niederbach (Lasu)
* Bra initiativ, bröt fram i banan, sköt, tog egen sargretur, var aggressivare än två Örebrospelare, såg att Enroth var lite ur position.

3–2 (53.04) Robert Leino (Halloran, Carlsson)
* Frölunda hade full koll, två mot två bakom mål, då blev Michael Spacek ivrig, vann inte pucken – hux flux var Leino ren för trean.

4–2 (58.31) Emil Larsson, tom kasse (Zamorsky)
* Just efter en möjlighet för Elmer Söderblom så stängde Larsson matchen.

4–3 (59.42) Ryan Lasch (Spacek, Borgman)
* Amerikanen vallade in pucken från bakom mål.

 

***

FAKTA INFÖR MATCHEN ÖrebroFrölunda.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Behrn Arena/18.00
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 17.50.
Senaste matcherna, Örebro:
Växjö (h) 6–2
Luleå (h) 3–5
Rögle (b) 2–3 (förlängning)
Frölunda:
Färjestad (b) 0–3
Timrå (b) 3–2
Leksand (b) 5–4 (förlängning)

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Örebro.
Kedjor:
16 Daniel Audette–18 Rodrigo Abols–96 Robin Kovacs
36 Emil Larsson–24 Jani Lajunen–21 Linus Öberg
9 Nick Halloran–62 Robert Leino–10 Leo Carlsson
73 Oliver Eklind–33 Christopher Mastomäki–40 Elias Ekström
71 Juuso Pustinen
Saknas: Joel Mustonen

Backar:
5 Gustav Backström–74 Nick Ebert
34 Libor Sulak–23 Petr Zamorsky
77 Kristaps Zile–7 Marcus Hardegård
27 Simon Forsmark
Saknas: Kristian Näkyvä, Rasmus Rissanen

Målvakt:
1 Jhonas Enroth (31 Jonas Arntzen) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Frölunda.
Kedjor:
25 Elmer Söderblom–43 Michael Spacek–81 Ryan Lasch
75  Radan Lenc–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén–28 Johan Sundström–21 Karl Henriksson
72 Patrik Carlsson
Saknas: Jan Mursak, Jacob Nilsson.

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
6 Mattias Norlinder–5 Filip Johansson
10 Jens Olsson
Saknas Viktor Ekbom.

Målvakter:
41 Niklas Rubin (90 Matt Tomkins)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen:

## För den som missat mina tankar om Frölundas 0–3 mot Färjestad så finns texten här (nedan).

I korthet: jämn hockeymatch, Färjestad maximalt laddat och intensivt under nye tränaren Tomas Mitell, Frölunda förmådde inte riktigt, riktigt matcha detta vad gäller intensitet, kamp, snabbhet i tanke och ben.
Chanser fanns till 1–0, till 1–1, matchbilden kunde därmed ha förändrats, men över 60 minuter kändes det ändå som att Frölunda inte fullt ut orkade topprestera i den tredje av veckans fyra bortamatcher.
Spännande att se hur det ser ut i Örebro.
Frölunda behöver, menar jag, våga lyfta ut lite fler puckar från egen zon om Örebro träffar rätt i forecheckingen som Färjestad, om Frölunda åter hamnar i ett läge där man är lite, lite för långsamt i beslutsfattandet.
Örebro spelade också i går (6–2 på Växjö), även Rodrigo Abols och hans gäng bör känna av lördagen i benen, låt vara att veckans schema varit något lättare (hemmamatcher torsdag/lördag/söndag).

## Som väntat Niklas Rubin in, Matt Tomkins (utmärkt insats i går) ut, så gör ju lag nästan alltid när det är back-to-back. Annars inte en endaste ändring i Frölundas lag jämfört med Färjestadsmatchen. Lite förvånande ändå, att man inte använder fräscha ben mer i fjärde matchen på sex dagar, till exempel Patrik Carlssons och Anders Grönlunds. Nå, Carlsson är extraforward på papperet, kan givetvis få en hel del speltid ändå.
För den som undrar: Jan Mursak är krasslig, men det är inte så att han ånyo har covid-19.
Det här är lite intressant, och gör vad ni vill av det:
Mursak saknades mot Färjestad – förlust.
Mursak saknades mot Oskarshamn, Linköping och Skellefteå före Frölundas covidavbrott – tre förluster.
Där emellan, när slovenen var tillbaka från sin överkroppsskada – sex segrar i rad. Naturligtvis hade detta inte enbart med Mursak att göra, men hans frånvaro stör, inte minst eftersom jag tycker hans kedja med Johan Sundström och Linus Nässén sett riktigt bra ut.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Örebro gjorde sex mål på 22 skott mot Växjö (som sköt 31), vann 6–2, och det var inte så konstigt att kloke tränaren Niklas Eriksson sa på presskonferensen:
– Vi hade effektivitet i vårt spel, men vi behöver bli mer intensiva.
Ingen toppinsats spelmässigt, men en sjuhelsikes effektivitet. Det blir så ibland, men sällan flera matcher i rad. Eriksson sa också, vilket var talande både för matchen och sporten:
– Ibland när man står i ett hockeybås och alla puckar går in, då är det lätt att vara tränare. Ibland är det märkligt med hockey, hur det utvecklas, alla matcher lever sitt eget liv.
Lite det jag menar med att rätt lite skilde när Frölunda 0–3-föll mot Färjestad. Om Roger Rönnbergs gäng gjort 1–0 (två bra lägen), om Elmer Söderblom satt dit 1–1 på något av sina två utsökta PP-möjligheter, då hade Frölunda sedan sett piggare och mer energirikt ut. Hockey fungerar så.
Detta sagt – inget som helst konstigt med att Frölunda förlorar en hockeymatch efter sex framgångar i rad, det behöver alla förstå.

## Örebro var ett av de fyra lag som jag inför säsongen kände absolut borde vara topp 6. Skador har stört (Rasmus Rissanen nog borta säsongen ut, Kristian Näkyvä på väg tillbaka), en del nyförvärv slog inte väl ut (Miika Salomäki har lämnat, Juuso Puustinen får inte till det), men tittar man på laget nu så finns här rätt mycket att gilla.
Intressanta förstärkningar, inte minst Nick Halloran har sett pigg, rivig och målfarlig (11, 4+3) ut, och det blir intressant att följa de båda KHL-förvärven:
Daniel Audette, forward (17+22 i Vitiaz Podolsk).
Kristaps Zile, back (tuff, rejäl, Rissanen-ersättare).
Joel Mustonen, den som undrar, är på väg tillbaka efter ännu en ersättare.
Nick Ebert, han spelar kanske med dubbla suspensoarer i dag. Täckte i går skott med … ja, ni förstår.

***

Ni såg kanske Dinamo Rigas besked i dag.

 

► Frölunda drev mycket av spelet mot Örebro, hade dock svårt att komma in på mål, gjorde lite för många misstag, och då gick det som det gick: 3–4 och helgens andra förlust.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN


Så var matchen

Första perioden.
Mål:

0–1 (10.38) Joel Lundqvist 5/4 (Elmer Söderblom, Borgman)
* Skott där Joel Lundqvist skymde Jhonas Enroth och tydligen styrde.

## Frölundas period, allt går snabbare i kväll, snabbare i ben, snabbare i tanke, snabbare ur egen zon, bättre spelbarhet.

Mycket tid i offensiv zon, 10–2 i skott, utöver PP-målet två jättelägen (Mats Rosseli Olsen från Max Friberg; Michael Spacek fri), flera halvchanser, två bortslarvade två mot ett-lägen.

Om Frölunda kan fortsätta så här, ta lite fler skott, komma in på mål, så bör segerchansen vara god. Men Örebro lär lyfta sitt spel, hittade in mot slutet, Spacek, Lasch och Söderblom i egen zon är bra för hemmalaget.

Andra perioden.
Mål:
1–1 (34.16) Linus Öberg 5/4 (Audette, Ebert)
* PP-skott som Niklas Rubin inte fick koll på, Öberg petade in pucken bakom Frölundamålvakten som inte heller fick hjälp med jobbet.

2–1 (38.46) Jani Lajunen (Kovacs, Zamorsky)
* Tre mot två för Örebro, Frölunda tappade en gubbe i ett byte, brett spel där Mattias Norlinder trodde han hade koll på Lajunen men finländaren fick fram klubban och stötte in ledningspucken.

## Frölunda länge något mer speldrivande, många långa anfall, flera ”kanske nu då”-lägen, men egentligen hade Elmer Söderblom enda farliga chansen.

Örebro försvarar sig mycket bra, gör det trångt.

Spelvändningarna farliga, en sådan gav Örebro-PP och 1–1 när Linus Öberg hörde Niklas Rubin skrika var pucken var och petade in den.

2–1 när Frölunda bytte lite segt, tre mot två, och ni med sympatier för Frölunda tycker förstås att Mattias Norlinder inte ska släppa Lajunens klubba där. Det tycker för övrigt inte jag heller.

Örebro två mål på nio skott. Effektivt i dag igen.

Frölunda gör egentligen en rätt bra match, mycket snabbare och enklare i egen zon i dag, fart i spelet – men man tar alldeles för dåligt betalt. Det går för långsamt i anfallszonen, blir för runt och omständligt, Örebro hinner ställa upp och försvara ytan framför Jhonas Enroth.

Här krävs bättring. Rejäl bättring. Mycket rakare. Mycket snabbare.

Sedan hade jag gjort om i kedjorna, men så tror jag inte ledningen resonerar.

Tredje perioden.
Mål:
2–2 (51.46) Theodor Niederbach (Lasu)
* Bra initiativ, bröt fram i banan, sköt, tog egen sargretur, var aggressivare än två Örebrospelare, såg att Enroth var lite ur position.

3–2 (53.04) Robert Leino (Halloran, Carlsson)
* Frölunda hade full koll, två mot två bakom mål, då blev Michael Spacek ivrig, vann inte pucken – hux flux var Leino ren för trean.

4–2 (58.31) Emil Larsson, tom kasse (Zamorsky)
* Just efter en möjlighet för Elmer Söderblom så stängde Larsson matchen.

4–3 (59.42) Ryan Lasch (Spacek, Borgman)
* Amerikanen vallade in pucken från bakom mål.

 

***

FAKTA INFÖR MATCHEN ÖrebroFrölunda.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Behrn Arena/18.00
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 17.50.
Senaste matcherna, Örebro:
Växjö (h) 6–2
Luleå (h) 3–5
Rögle (b) 2–3 (förlängning)
Frölunda:
Färjestad (b) 0–3
Timrå (b) 3–2
Leksand (b) 5–4 (förlängning)

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Örebro.
Kedjor:
16 Daniel Audette–18 Rodrigo Abols–96 Robin Kovacs
36 Emil Larsson–24 Jani Lajunen–21 Linus Öberg
9 Nick Halloran–62 Robert Leino–10 Leo Carlsson
73 Oliver Eklind–33 Christopher Mastomäki–40 Elias Ekström
71 Juuso Pustinen
Saknas: Joel Mustonen

Backar:
5 Gustav Backström–74 Nick Ebert
34 Libor Sulak–23 Petr Zamorsky
77 Kristaps Zile–7 Marcus Hardegård
27 Simon Forsmark
Saknas: Kristian Näkyvä, Rasmus Rissanen

Målvakt:
1 Jhonas Enroth (31 Jonas Arntzen) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Frölunda.
Kedjor:
25 Elmer Söderblom–43 Michael Spacek–81 Ryan Lasch
75  Radan Lenc–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén–28 Johan Sundström–21 Karl Henriksson
72 Patrik Carlsson
Saknas: Jan Mursak, Jacob Nilsson.

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
6 Mattias Norlinder–5 Filip Johansson
10 Jens Olsson
Saknas Viktor Ekbom.

Målvakter:
41 Niklas Rubin (90 Matt Tomkins)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen:

## För den som missat mina tankar om Frölundas 0–3 mot Färjestad så finns texten här (nedan).

I korthet: jämn hockeymatch, Färjestad maximalt laddat och intensivt under nye tränaren Tomas Mitell, Frölunda förmådde inte riktigt, riktigt matcha detta vad gäller intensitet, kamp, snabbhet i tanke och ben.
Chanser fanns till 1–0, till 1–1, matchbilden kunde därmed ha förändrats, men över 60 minuter kändes det ändå som att Frölunda inte fullt ut orkade topprestera i den tredje av veckans fyra bortamatcher.
Spännande att se hur det ser ut i Örebro.
Frölunda behöver, menar jag, våga lyfta ut lite fler puckar från egen zon om Örebro träffar rätt i forecheckingen som Färjestad, om Frölunda åter hamnar i ett läge där man är lite, lite för långsamt i beslutsfattandet.
Örebro spelade också i går (6–2 på Växjö), även Rodrigo Abols och hans gäng bör känna av lördagen i benen, låt vara att veckans schema varit något lättare (hemmamatcher torsdag/lördag/söndag).

## Som väntat Niklas Rubin in, Matt Tomkins (utmärkt insats i går) ut, så gör ju lag nästan alltid när det är back-to-back. Annars inte en endaste ändring i Frölundas lag jämfört med Färjestadsmatchen. Lite förvånande ändå, att man inte använder fräscha ben mer i fjärde matchen på sex dagar, till exempel Patrik Carlssons och Anders Grönlunds. Nå, Carlsson är extraforward på papperet, kan givetvis få en hel del speltid ändå.
För den som undrar: Jan Mursak är krasslig, men det är inte så att han ånyo har covid-19.
Det här är lite intressant, och gör vad ni vill av det:
Mursak saknades mot Färjestad – förlust.
Mursak saknades mot Oskarshamn, Linköping och Skellefteå före Frölundas covidavbrott – tre förluster.
Där emellan, när slovenen var tillbaka från sin överkroppsskada – sex segrar i rad. Naturligtvis hade detta inte enbart med Mursak att göra, men hans frånvaro stör, inte minst eftersom jag tycker hans kedja med Johan Sundström och Linus Nässén sett riktigt bra ut.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Örebro gjorde sex mål på 22 skott mot Växjö (som sköt 31), vann 6–2, och det var inte så konstigt att kloke tränaren Niklas Eriksson sa på presskonferensen:
– Vi hade effektivitet i vårt spel, men vi behöver bli mer intensiva.
Ingen toppinsats spelmässigt, men en sjuhelsikes effektivitet. Det blir så ibland, men sällan flera matcher i rad. Eriksson sa också, vilket var talande både för matchen och sporten:
– Ibland när man står i ett hockeybås och alla puckar går in, då är det lätt att vara tränare. Ibland är det märkligt med hockey, hur det utvecklas, alla matcher lever sitt eget liv.
Lite det jag menar med att rätt lite skilde när Frölunda 0–3-föll mot Färjestad. Om Roger Rönnbergs gäng gjort 1–0 (två bra lägen), om Elmer Söderblom satt dit 1–1 på något av sina två utsökta PP-möjligheter, då hade Frölunda sedan sett piggare och mer energirikt ut. Hockey fungerar så.
Detta sagt – inget som helst konstigt med att Frölunda förlorar en hockeymatch efter sex framgångar i rad, det behöver alla förstå.

## Örebro var ett av de fyra lag som jag inför säsongen kände absolut borde vara topp 6. Skador har stört (Rasmus Rissanen nog borta säsongen ut, Kristian Näkyvä på väg tillbaka), en del nyförvärv slog inte väl ut (Miika Salomäki har lämnat, Juuso Puustinen får inte till det), men tittar man på laget nu så finns här rätt mycket att gilla.
Intressanta förstärkningar, inte minst Nick Halloran har sett pigg, rivig och målfarlig (11, 4+3) ut, och det blir intressant att följa de båda KHL-förvärven:
Daniel Audette, forward (17+22 i Vitiaz Podolsk).
Kristaps Zile, back (tuff, rejäl, Rissanen-ersättare).
Joel Mustonen, den som undrar, är på väg tillbaka efter ännu en ersättare.
Nick Ebert, han spelar kanske med dubbla suspensoarer i dag. Täckte i går skott med … ja, ni förstår.

***

Ni såg kanske Dinamo Rigas besked i dag.

 

► Frölunda drev mycket av spelet mot Örebro, hade dock svårt att komma in på mål, gjorde lite för många misstag, och då gick det som det gick: 3–4 och helgens andra förlust.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN


Så var matchen

Första perioden.
Mål:

0–1 (10.38) Joel Lundqvist 5/4 (Elmer Söderblom, Borgman)
* Skott där Joel Lundqvist skymde Jhonas Enroth och tydligen styrde.

## Frölundas period, allt går snabbare i kväll, snabbare i ben, snabbare i tanke, snabbare ur egen zon, bättre spelbarhet.

Mycket tid i offensiv zon, 10–2 i skott, utöver PP-målet två jättelägen (Mats Rosseli Olsen från Max Friberg; Michael Spacek fri), flera halvchanser, två bortslarvade två mot ett-lägen.

Om Frölunda kan fortsätta så här, ta lite fler skott, komma in på mål, så bör segerchansen vara god. Men Örebro lär lyfta sitt spel, hittade in mot slutet, Spacek, Lasch och Söderblom i egen zon är bra för hemmalaget.

Andra perioden.
Mål:
1–1 (34.16) Linus Öberg 5/4 (Audette, Ebert)
* PP-skott som Niklas Rubin inte fick koll på, Öberg petade in pucken bakom Frölundamålvakten som inte heller fick hjälp med jobbet.

2–1 (38.46) Jani Lajunen (Kovacs, Zamorsky)
* Tre mot två för Örebro, Frölunda tappade en gubbe i ett byte, brett spel där Mattias Norlinder trodde han hade koll på Lajunen men finländaren fick fram klubban och stötte in ledningspucken.

## Frölunda länge något mer speldrivande, många långa anfall, flera ”kanske nu då”-lägen, men egentligen hade Elmer Söderblom enda farliga chansen.

Örebro försvarar sig mycket bra, gör det trångt.

Spelvändningarna farliga, en sådan gav Örebro-PP och 1–1 när Linus Öberg hörde Niklas Rubin skrika var pucken var och petade in den.

2–1 när Frölunda bytte lite segt, tre mot två, och ni med sympatier för Frölunda tycker förstås att Mattias Norlinder inte ska släppa Lajunens klubba där. Det tycker för övrigt inte jag heller.

Örebro två mål på nio skott. Effektivt i dag igen.

Frölunda gör egentligen en rätt bra match, mycket snabbare och enklare i egen zon i dag, fart i spelet – men man tar alldeles för dåligt betalt. Det går för långsamt i anfallszonen, blir för runt och omständligt, Örebro hinner ställa upp och försvara ytan framför Jhonas Enroth.

Här krävs bättring. Rejäl bättring. Mycket rakare. Mycket snabbare.

Sedan hade jag gjort om i kedjorna, men så tror jag inte ledningen resonerar.

Tredje perioden.
Mål:
2–2 (51.46) Theodor Niederbach (Lasu)
* Bra initiativ, bröt fram i banan, sköt, tog egen sargretur, var aggressivare än två Örebrospelare, såg att Enroth var lite ur position.

3–2 (53.04) Robert Leino (Halloran, Carlsson)
* Frölunda hade full koll, två mot två bakom mål, då blev Michael Spacek ivrig, vann inte pucken – hux flux var Leino ren för trean.

4–2 (58.31) Emil Larsson, tom kasse (Zamorsky)
* Just efter en möjlighet för Elmer Söderblom så stängde Larsson matchen.

4–3 (59.42) Ryan Lasch (Spacek, Borgman)
* Amerikanen vallade in pucken från bakom mål.

 

***

FAKTA INFÖR MATCHEN ÖrebroFrölunda.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Behrn Arena/18.00
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 17.50.
Senaste matcherna, Örebro:
Växjö (h) 6–2
Luleå (h) 3–5
Rögle (b) 2–3 (förlängning)
Frölunda:
Färjestad (b) 0–3
Timrå (b) 3–2
Leksand (b) 5–4 (förlängning)

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

ANNONS

Så startar Örebro.
Kedjor:
16 Daniel Audette–18 Rodrigo Abols–96 Robin Kovacs
36 Emil Larsson–24 Jani Lajunen–21 Linus Öberg
9 Nick Halloran–62 Robert Leino–10 Leo Carlsson
73 Oliver Eklind–33 Christopher Mastomäki–40 Elias Ekström
71 Juuso Pustinen
Saknas: Joel Mustonen

Backar:
5 Gustav Backström–74 Nick Ebert
34 Libor Sulak–23 Petr Zamorsky
77 Kristaps Zile–7 Marcus Hardegård
27 Simon Forsmark
Saknas: Kristian Näkyvä, Rasmus Rissanen

Målvakt:
1 Jhonas Enroth (31 Jonas Arntzen) 

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Så startar Frölunda.
Kedjor:
25 Elmer Söderblom–43 Michael Spacek–81 Ryan Lasch
75  Radan Lenc–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén–28 Johan Sundström–21 Karl Henriksson
72 Patrik Carlsson
Saknas: Jan Mursak, Jacob Nilsson.

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
6 Mattias Norlinder–5 Filip Johansson
10 Jens Olsson
Saknas Viktor Ekbom.

Målvakter:
41 Niklas Rubin (90 Matt Tomkins)

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

Inför matchen:

## För den som missat mina tankar om Frölundas 0–3 mot Färjestad så finns texten här (nedan).

I korthet: jämn hockeymatch, Färjestad maximalt laddat och intensivt under nye tränaren Tomas Mitell, Frölunda förmådde inte riktigt, riktigt matcha detta vad gäller intensitet, kamp, snabbhet i tanke och ben.
Chanser fanns till 1–0, till 1–1, matchbilden kunde därmed ha förändrats, men över 60 minuter kändes det ändå som att Frölunda inte fullt ut orkade topprestera i den tredje av veckans fyra bortamatcher.
Spännande att se hur det ser ut i Örebro.
Frölunda behöver, menar jag, våga lyfta ut lite fler puckar från egen zon om Örebro träffar rätt i forecheckingen som Färjestad, om Frölunda åter hamnar i ett läge där man är lite, lite för långsamt i beslutsfattandet.
Örebro spelade också i går (6–2 på Växjö), även Rodrigo Abols och hans gäng bör känna av lördagen i benen, låt vara att veckans schema varit något lättare (hemmamatcher torsdag/lördag/söndag).

## Som väntat Niklas Rubin in, Matt Tomkins (utmärkt insats i går) ut, så gör ju lag nästan alltid när det är back-to-back. Annars inte en endaste ändring i Frölundas lag jämfört med Färjestadsmatchen. Lite förvånande ändå, att man inte använder fräscha ben mer i fjärde matchen på sex dagar, till exempel Patrik Carlssons och Anders Grönlunds. Nå, Carlsson är extraforward på papperet, kan givetvis få en hel del speltid ändå.
För den som undrar: Jan Mursak är krasslig, men det är inte så att han ånyo har covid-19.
Det här är lite intressant, och gör vad ni vill av det:
Mursak saknades mot Färjestad – förlust.
Mursak saknades mot Oskarshamn, Linköping och Skellefteå före Frölundas covidavbrott – tre förluster.
Där emellan, när slovenen var tillbaka från sin överkroppsskada – sex segrar i rad. Naturligtvis hade detta inte enbart med Mursak att göra, men hans frånvaro stör, inte minst eftersom jag tycker hans kedja med Johan Sundström och Linus Nässén sett riktigt bra ut.

ANNONS

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

PEX Bud – för alla budbehov

## Örebro gjorde sex mål på 22 skott mot Växjö (som sköt 31), vann 6–2, och det var inte så konstigt att kloke tränaren Niklas Eriksson sa på presskonferensen:
– Vi hade effektivitet i vårt spel, men vi behöver bli mer intensiva.
Ingen toppinsats spelmässigt, men en sjuhelsikes effektivitet. Det blir så ibland, men sällan flera matcher i rad. Eriksson sa också, vilket var talande både för matchen och sporten:
– Ibland när man står i ett hockeybås och alla puckar går in, då är det lätt att vara tränare. Ibland är det märkligt med hockey, hur det utvecklas, alla matcher lever sitt eget liv.
Lite det jag menar med att rätt lite skilde när Frölunda 0–3-föll mot Färjestad. Om Roger Rönnbergs gäng gjort 1–0 (två bra lägen), om Elmer Söderblom satt dit 1–1 på något av sina två utsökta PP-möjligheter, då hade Frölunda sedan sett piggare och mer energirikt ut. Hockey fungerar så.
Detta sagt – inget som helst konstigt med att Frölunda förlorar en hockeymatch efter sex framgångar i rad, det behöver alla förstå.

## Örebro var ett av de fyra lag som jag inför säsongen kände absolut borde vara topp 6. Skador har stört (Rasmus Rissanen nog borta säsongen ut, Kristian Näkyvä på väg tillbaka), en del nyförvärv slog inte väl ut (Miika Salomäki har lämnat, Juuso Puustinen får inte till det), men tittar man på laget nu så finns här rätt mycket att gilla.
Intressanta förstärkningar, inte minst Nick Halloran har sett pigg, rivig och målfarlig (11, 4+3) ut, och det blir intressant att följa de båda KHL-förvärven:
Daniel Audette, forward (17+22 i Vitiaz Podolsk).
Kristaps Zile, back (tuff, rejäl, Rissanen-ersättare).
Joel Mustonen, den som undrar, är på väg tillbaka efter ännu en ersättare.
Nick Ebert, han spelar kanske med dubbla suspensoarer i dag. Täckte i går skott med … ja, ni förstår.

***

Ni såg kanske Dinamo Rigas besked i dag.

 

234 Kommentarer

  1. Förstår inte hur så många kan klaga på Mursak och att vi ska bryta hans kontrakt.
    Bara kolla när Mursak är borta i laget hur de ser ut, han gör sånt enormt jobb över hela planen, men alla tror ju Mursak skulle vara sniper när han värvades och ösa in mål. Det var Röönnberg rätt tydligt med när han värvades att det inte skulle vara sådan spelare. Men ändå gnälls de så otroligt mycket på Mursak, men skönt att ni får se hur det ser ut utan Mursak på planen.

  2. Carlsson var pigg igår vid inhopp. Henriksson också tycker jag. Niederbach gick ned sig vann inte många lösa puckar. Mycket soloåkning när ingen kan slå en passning till den som har fart. Kanske är Niederbach den mest troliga som står åt sidan idag likaså Olsson. Överlag dåliga passningar både från backar och forwards igår också. Arbetsinsatsen kunde inte mätas med FBK. Hoppas verkligen att vi taggat upp nu.

    • Som du ser ovan så startar Niederbach på tolv forwards. Men allt sådant kan ju ändras under matchens gång.

  3. Uppdaterat med Örebros bekräftade startuppställning. Även här samma lag som i går minus målvaktsbyte,

  4. Är veckan så tuff vecka egentligen? i NHL spelar man ju ofta 3 matcher i veckan med betydligt längre resor och mer påfrestande spel. Känns som att det ofta klagas på det tuffa matchshemat här när det inte är så farligt. Aldrig läst någon artikel eller sett någon intervju där man beklagar sig över det iaf.

  5. Vill inte se Spacek med Lasch och Söderblom, vill se Spacek med friberg och den nya lenc! En blind höna kan se att Lasch formationer inte klickar fullt ut, men inte RR för han har 0 koll hur man sätte ihop formationerna!
    Snacka om slöseri med resurser och spelar kemi!
    Fan! inte bara jag kan väl se att flera spelarae spelar med fel spelare!!!

  6. Varför petas inte Henriksson. Usel och varit så hela säsongen.

    Den där Lenc. Snacka om att köpa grisen i säcken.

  7. Sparvens form efter OS…mm totalt klappkass. Syns att han inte bryr sig och inte kommer vara kvar nästa säsong.

  8. Niklas Eriksson har gjort ett bra jobb i Örebro.
    Mycket sympatisk, kan tänka mig honom som tränare efter Rönnberg

  9. I princip Frölundas period rakt igenom. Mycket bra första period borta! Bara att kötta på!

  10. Räkna med att Örebro kommer komma ut mer helt annat lag, tycker de såg lika ödet ut som stämningen i arenan.
    Var helt tyst under första perioden

  11. Elmers mål var mer en individuell prestation än resultatet av ett bra PP. Bra att det kom i PP men inte fasen var det en indikation på att själva spelet i PP är på väg upp.

    I övrigt fortsätter Spacek spela med (för) små marginaler. Och, återigen, varför värvar vi in en gubbe sent som ska göra skillnad (Lenc) och så får han spela med Joel o Friberg? Vem ska spela fram honom? Ska han skolas in i brunkarmentaliten?

  12. Känns som vi vinner mer närkamper idag. Och det är ett gott tecken. Hoppas vi vinner nästa period också så vi har lite att gå på i sista perioden.

  13. Hoppas Örebro har en lika dag idag som vi hade igår! Ser bra ut i första men det har det gjort många matcher sen går det åt helvete när man tror man kommer vinna för lätt!

  14. Vi behöver ta mer betalt, som det tydligen heter nu mera. Det är ju spel mot ett mål.

  15. Så jävla slappt Frölunda. Briljant försvarsarbete av Nr16 Elliot.
    Eller hur?? Vilken klass back
    Fan Frölunda verkar inte intresserade av att vinna idag heller tydligen

  16. Tät som en träbåt…. det här skulle vara klart redan om vi lärde oss göra mål. Ser grymt trötta ut, riktigt seg tillställning

  17. Bara jag som reagerar på att lasu trycks ner och hålla kvar efter tekningen? Är det inte interference

  18. Så jävla slappt och uselt Frölunda.
    Nu ser det lika dåligt ut som innan Frölundas corona uppehåll.
    Många spelare som är anonyma i Frölunda idag. Men alla ska ha saft och bulle som vanligt

  19. Edvinsson har inte varit bra efter jul. Tyvärr är det så.

    Men Norlinder? Vad det detta spel vi väntade flera månader på? Varför tog vi ens tillbaka honom?

  20. Vi kanske ska snurra lite mer i sarghörnen och skjuta fler skott i magen på målvakten, blir nog mål snart! Sen har ju verkligen inte Lenc visat något som tyder på att han är en målskytt.

  21. Helt värdelös hockeymatch. Två extremt trubbiga lag och vi har den darrigaste målvakten helt enkelt

  22. Allt som behövdes va Elliot och en rubin tavla för att vi skulle tappa allt.. pinsamt. Vi va så otroligt mycket bättre utan OS spelarna.. usch

  23. Frölunda har tyvärr återfallit i gamla synder. Långa anfall utan att man sticker in näsan där det gör mest ont. Runt runt ska det spelas, helst mycket bakom mål, långa anfall mot samlat försvar. Trots massiv spelövertag och många (alibi)skott så ligger man under 1-2.

  24. Nu känner man igen Frölunda på vårsäsongen igen. Kan inte göra mål och släpper in mål, på få chanser bakåt. Rubin släpper 2 av 9 skott än så länge. Tycker han har lite otur, Frölunda måste utnyttja övertaget.

    Däremot är det inte otur att Rubin talar om för Örebroaren att pucken ligger lös bakom honom. Lägg dig på bakåt då, gör nåt. Men säg inte var pucken är så motståndaren hör.

  25. Herrigisses hur skall detta impotenta lag överleva en slutspel serie! Inte än jävel kan sluta ett skott på mål! Sitter som frimärken längst sargerna!
    Och Lenc vilken klassvärvning, han bidra lika mycket som Lasch i 5 mot 5!
    Frölunda behöver målgörare! Då värvar Sjöström en brunkare till!

      • Sitter Sjöström kvar efter säsongen så kommer jag säga upp mitt säsongskort.

        Den där Lenc. Kommer han från division två? Kan ju knappt åka skridskor.

  26. 9 skott på mål för Örebro: 19 skott för Frölund,
    2 – 1 till Örebro: Sundström tycker dom spelar bra !!! En målskytt är absolut inget Frölunda behövt eller behöver denna säsong enligt ledningen, tänk så olika man kan se på lagbygget, själv tycker jag att det är vad som saknats hela säsongen

    • Ja. Trodde Lenc var värvad för att göra skillnad i målskyttet men han ska uppenbarligen lära sig brunka med Joel innan han kan få viktigare uppgifter.

  27. Är det en slump att vi spelar som skit igen efter att spelarna som va på OS kom tillbaks?
    Friberg och Folin ser otroligt trött ut, Elliot ser lika osäker ut som han gjorde innan OS lirarna försvann, Edvinsson håller Norlinder klass…. Lenc………….. Rubin orkar jag inte ens skriva om.

    • Frågan är vad som händer med dynamiken i laget när dessa är tillbaka? Tror inte det är en slump.

  28. Det är för svagt framåt. Saknas kvalité. Elmer är alldeles för ensam med att ta initiativ och vilja skapa något. För mycket böka och för lite spets.

  29. Spearing. Solklar utvisning! Men, varför blåser inte domaren när vi har pucken, passar, tar emot och gör mål?

    Det är väl snarare frågan…

  30. Nejfan, blir nog bättre och mer jämt med en förskoleklass som dömer istället. Lite som dom vill. Det jämnar ju ut sig…

  31. Om dettt är utvisning får la han som höjt armen blåsa direkt, Frölunda gör ju mål efteråt säger han det är utvisning.

  32. Man får väl ändå ge sjökvist att han är skicklig som hittade den, var inte helt enkelt ens efter att ha snurrat reprisen i fem minuter

  33. Jag har varit kritisk timme många av Sjöströms värvningar men då var ju dom, Frölunda vann några matcher på raken och allt var glömt.
    Nu verkar flera inte vara så imponerade av Sjöströms värvningar längre

  34. Finns bara en enda spelare som driver på mål och skjuter och det är Elmer. Resten är ”oslipade diamanter”. Så Lenc är än så länge en klockren frölundavärvning.

  35. Jag hoppades in i det sista före 15e februari att Frölunda skulle värva in spets, Lenc har inte visat mycket hittills

    • Det man inte vet är om han spelas i en brunkarlina och därmed inte får chansen eller om han är kass och därför spelas i en brunkarlina.

  36. Syns tydligt att vi skall förlora denna matchen, tyvärr går det inte att lipa och skylla på domaren då VF skall avgöra detta tidigare men det är ju så synd om oss alla domare är emot oss. Jävligt tröttsamt att läsa sett hela tiden och samma som skriver varje gång. VF är dåliga idag kan dom få med en poäng skall vi vara glada

    • Såna som dig som gör att vårt samhälle ser ut som det gör idag. Domarna har en skyddad verkstad och avkrävs aldrig ansvar när dom gör bort sig. Dom lyfter stora pengar för att åka omkring å gissa på isen

  37. Härligt Nies, det är juniorerna som gör mest mål i Frölunda, inte någon av Sjöströms stjärnvärvningar

  38. Hur troligt är det att tränartrojkan får vara kvar till nästa säsong, om det blir en repris på förra säsongen?? Spelet är stundtals oroväckande likt

  39. För Helvete!! Satt precis här och irriterade mig på att man spelar #5 och #6 med Laschkedjan. Så jäkla dåligt av ledarstaben.

  40. För helvete alla Frölunda spelare bakom mål, sämre än pojklagshockey. 6 raka matcher med vinst sedan trodde Frölunda man var världsmästare. Så uselt.
    Kvitterar men tappa det omgående.
    Mera stenar och läxläsning krävs tydligen???
    I min enfald trodde jag Frölunda skulle vara jävligt taggade idag och sugna på revansch. Men nejdå, ingen risk.

  41. Men herre gud!!! Är det pojklags hockey som Frölunda spelar , sånt försvarsspel förekommer inte ens i serien pojkar födda 2015

  42. Det har gått snart 42 matcher och fortfarande så har vi inte fått ihop laget maximalt. Trollar med kedjorna och det är höga toppar och djupa dalar. Både med försvarsspelet och anfallsspelet.

  43. Hur fan kan 3 spelare gå på samma puck vid 3-2 målet..snacka om småbarns hjärnor..hur är det möjligt att Elmer match efter match skall skall få vara så enormt puckkåt..sedan har vi tappat viljan att skjuta på mål igen..denna match har varit våran från start till mål och ändå blir det så här..

    • Ja men leif det känns som försvaret är tryggare med tomkins och våra chanser att ta poäng varje match känns större det är så jag känner. Klart att försvarsspelet varit dåligt också.

  44. Ja varför ska man ha en bra defensiv center med dom två mest offensiva spelarna i laget?! Hur många mål har den linan gjort sen purre försvann därifrån?!

  45. 2.4 kvar och matchen, varför i h-e sätter man in Joel för?

    Får han fortsätta nu efter Timeout så ger jag upp allt med Roger…

  46. Nästa säsong får Frölunda värva 12 backar. För får man inte fram sex av klass med nio så ös på med fler……

  47. Har bara kollat senaste 10 minuterna. Ser precis ut som innan coronauppehållet. Runt, runt i anfallszon samt skott i magplattan och så släpper vi in så enkla mål

  48. sedan vill jag ha in lenc i pp..elmer kommer ju fel hela tiden i skottlägena och så förbannat puckkåt..elmer behöver verkligen träna på skott då dom kommer var som helst…noll känsla…ja han har gjort många mål men hade gjort det dubbla men lite bättre feeling..

  49. Haha… Joel får alltså fortsätta, byte efter byte när man jagar kvittering nu i slutet.

    Joel är mycket, men INtE den spelaren man skall ge istid i en sån situation., finns liiiite hetare spelare att spela.

    Fy fan för Roger.

    • Men Rubin är så upp och ner, Finns ingen som helst jämnhet i hans spel tyvärr.
      släppa in 3 mål på 12 skott det är inte SHL nivå

      • Pinsamt. Därför Frölunda går vidare. Det är ju inte så att Dischow är så mycket billigare att ta in, han har varit jagad. Löneskillnaden är inte dramatisk. Ingen SHL-klubb kommer ta in Rubin och se honom som förstamålvakt,.

  50. Grattis Örebro, tacksamt att möta Frölunda en sån här dag men en vinst är en vinst.
    Frölunda får hem och läsa läxan

  51. 29-12 i skott och 2-4. Det är så otroligt mycket Frölunda att göra en sånn grej 🙂 så många förluster vi haft där vi vunnit skotten med 10-20 st. Sitter i väggarna i klubben numera och kan man inte göra mål förtjänar man inte att vinna! Örebro vinner fullt rättvist, gör man mål på vart tredje skott så är man bra på det sporten går ut på, att göra mål.

  52. USELT FRÖLUNDA.
    USELT RÖNNBERG.
    Nu gäller bara en sak, inget SM Guld denna säsongen, då ska ledartrojkan entledigas, Sjöström med.
    Hybrisen slår till gång på gång.

    • Som vanligt ska alla avgå i din värld, är det inte jobbigt att vara så bitter? Finns det nåt positivt med att vara supporter i din värld 🙂 Hade ju inte spelat nån roll om Frölunda vann 20 raka matcher med 5-0, du hade garanterat hittat nåt negativt ändå:)

      • Finns mycket positivt med Frölunda, men efter 6 raka seger är Pelelt lika uselt som innan Frölundas corona uppehåll.
        3e säsongen på raken det ser så här illa ut, men du Kanske tycker det är att åka ut i kvarten gång på gång?????

        • Vi har inte åkt ut i nån kvartsfinal än! Varför är du redan inställd på det? Och tidigare säsonger har vi legat längre ner med 10 matcher kvar. Vi har fortfarande flera poäng ner till 5e plats plus hängmatch. Så topp 4 har vi god chans på så jämför inte denna säsong med tidigare 7e platser.

      • Och inte avgå, dom skall få sparken. Stor skillnad. Rönnberg lär aldrig avgå, han är så tjurskallig och tror han kan vända några stenar till och läsa mera läxor..

    • Tycker det är dags för skilsmässa oavsett hur det går. För att kunna förnya truppen och spelet krävs en ny ledning. Vad gäller Sjöström så gav han oss , som skriker efter en målskytt, Lenc. Frågan är om det är Sjöström som scoutat fel eller om RR använder honom fel.

    • Norlinder sämsta backspel kostar oss matchen, han är så bedrövlig dålig, att han ens fick åka över till NHL är ju helt obegripligt

    • Du verkar inte förstå att ett misstag från domaren kan avgöra en hel match. Men det är väl aldrig så att domarna gör bort sig enligt dig utan dom är världens bästa.

  53. Rånade av både Enroth och domarna idag. Man inser att man klantar sig och ser sin enda väg ut att låtsas bedöma för 5 min för att kunna döma bort det.

    Håller inte att ha en målvakt som tar 75% av skotten. Gött att Rubin försvinner till nästa.

  54. Inte sett matchen men Rubin under 70%…?
    Men det är väl som en del säger alltid försvarets fel när Rubin har usla siffror. Vilket han ju har alldeles för ofta för att vara förstamålis i SHL. Över tid ljuger inte siffrorna, de är tvärtom väldigt tydliga.
    Tomkins måste spela om vi ska gå långt. Så är det,

  55. För impotenta framåt och svaga bakåt. Rönnberg: Släpp din envishet och din prestige. Spela de som är heta för dagen och inte efter namnet på tröjan. Välgörenhet, det kan du hålla på med på annat håll. I padelhallen tex.

  56. Hah. Emil är ju som Bagdad Bob. Är man nöjda med 13 skott på hemmaplan? Örebro kommer inte gå förbi en kvart, tror jag. Skellefteå och Rögle de två favoriterna i år:

  57. För helvete Roger Rönnberg! Är du helt puckad! Eller har Joel ett speciellt avtal att han skall vara inne jämt! Ser du inte??? han hänger inte med överhuvudtaget längre När vi skall forcera då tar han in Joel igen! Hur är det möjligt! Nej lägg av självmant efter denna säsongen för du har gjort stanggerat som tränare totalt!

    • Det är ett skäl till att Roger borde ersättas till nästa säsong, han kan inte släppa sina favoriter.

  58. Talande att det är de egna juniorerna som gör mål. De dyra, fina, välscoutade värvade forwardsen är riktigt iskalla. Bra gjort Frölunda!
    Ännu en match vi förlorar dör Murre är borta. Måtte han vara med snart.

  59. Galet dåligt coaching! Det finns ingen kravställning alls i Frölunda. Norlinder är typ -4 på 10 matcher och då har han kommit undan med blotta förskräckelsen i vissa matcher när #41 stod på huvudet. Att spela # 5 #6 tillsammans är ju dömt att misslyckas från början. Samma med 81,43 och 25. Sluta nu RR. Skall man spela # 6 måste man göra det med Folin eller Borgman som kan rädda upp för alla felbeslut som tas.

    • Norlinder är + 2 på sina senaste 5 matcher. (sen finns det brister hos Norlinder men han är i alla fall närmare NHL än jens Olsson).
      Snälla, ha lite koll innan ni skäller. Alla stats finns på shl.se,

      • Norlinder är -1 på 10 matcher och -4 på 11 matcher. Klart underkänt. Sen tycker jag #10 #5 är ett mycket bättre backpar än #6 #5

  60. Jag skiter fullständigt vad alla säger men tycker inte Rubin håller SHL nivå, släppa tre rätt kassa mål på 12 skott. Det är inte okej någonstans och Frölunda kommer inte vinna matcher med sådant målvaktsspel.

    • Håller med. Men när Rubin har dåliga siffror säger många alltid att det beror på dåligt försvarsspel.
      I enstaka match kan det vara så. Men inte över flera säsonger.

      • Japp så är det alltid, att försvarsspelet är kasst när Rubin släpper in mål.
        Folk kanske ska förstå att spelarna blir otrygga med ostabilt målvaksspel istället!!

        • Mattias1: Kolla målet vi får bortdömt, det är nog största skandalen i SHL kan jag nog säga. Sjöqvist höjer armen men blåser inte Frölunda kontrar och gör mål, efteråt så blåser han utvisning på Söderblom & dömmer bort målet. Helt otroligt!!

  61. Det blev sämre när OS-spelarna kom hem. Varför skulle Rönnberg in och peta i kedjor som fungerade så bra när dom va borta…Tjeckerna och Friberg kunde skapat en OS-kedja. Men istället ska han sabba balansen i flera femmor, jag förstår verkligen inte…..

  62. Visst Söderblom har gjort mest mål, men känns mest bara som en tillfällighet att det är han. För jag tycker han är oerhört ”divig” i sitt spel. Håller i pucken för länge, passar inte när det hade öppnat upp stora ytor för medspelare och istället försöker gå igenom 3 man själv och få till nåt ”Youtubemontage”-mål. Hände ett flertal gånger bara idag. Ge Niederbach en chans på Elmers plats istället.

    Sen så tycker jag verkligen Joel inte ska spela i en andrakedja. Är det så svårt att spela 2 toppkedjor/offensiva & 2 gnuggarkedjor? Släpp idén om ”4 producerande kedjor” och använd spelarnas styrkor istället för att alla ska spela lika och enligt systemet. Låt toppkedjor få vara kreativa & offensiva. Sätt in gnuggare som Lasu, Rosselli, Joel för att jaga & äta tid. Det känns verkligen som det måste finnas lite mer struktur i rollerna.

  63. Jag blir ibland – tom ofta – djävligt trött på Frölundas enorma förmåga att hitta vägar till att torska. Tre man bakom eget mål vid 3-2, när man precis lyckats kvittera. Starkt jobbat😩

  64. Funderar återigen på om Rubins prestation blir sämre när han har konkurrens. Med Tomkins på OS var han bättre än nånsin, nu är han tillbaka.

  65. Hur man inte kan se att Norlinder och Johansson är ett brutalt dåligt backpar övergår mitt förstånd.

    Elmer skall behandla pucken minimalt. Vet inte hur många pucktapp han har varje match.
    Han hade fan legat på 25+ mål om han skulle kunna lära sig skjuta direkt och inte behandla pucken.

    Rubin….jag vet inte var jag skall börja.
    Han behöver verkligen ett miljöombyte.
    Överarbetar dom flesta situationer. Utstrålar osäkerhet.
    Verkar inte klara av att prestera i närheten av någon maxkapacitet när det finns konkurrens.

    Lenc??
    Jag vet det är han fjärde (?) match. Men när Sjöström säger att det är en spelare vi har haft ögonen på länge?

    Har ni blandar ihop Lenc med en annan Lenc?

    Vi behöver en ersättare till Nilsson, en målskytt.
    Men vi värvar någon med medioker skridskoåkning som fan inte kommit till avslut på 4 matcher?

    Fattar inte.

    • Håller verkligen med vad gäller Rubin och Lenc. I den senares fall känns det som man antingen kväver honom i en lina med Joel, alternativt försöker maskera att han är relativt medioker. Han har i vart fall inte visat något särskilt än.

      Har lättare att överse med Elmers dribblingar, ibland väldigt onödiga men han gör i alla fall mål även i 5/5 vilket man inte kan säga om många forwards i laget.

    • För det första är inte Nilsson en målskytt. Förstår inte varför alla envisas att tjata om det?

      För det andra lider jag med Lena som får underkasta sig Rogers spelide och spela ihop med Joel.
      Joel är ingen bra spelare som bidrar med fart och taktiskt finess i spelet med puck. Han är bilden av en brunkare som skall döda motståndarnas offensiv.

      Problemet är bara att Roger använder Joel som om han vore Bäckström el Foppa…

    • Anders: Inte kommit till avslut? Då har du inte sett matcherna. Sedan spelar han med två brunkare. Vem ska spela fram?

      • En bra spelare bryter mönster. Oavsett vem han eller hon spelar med.
        Det syns inte på Lenc.
        Kolla hans statistik på EP. Det är inte direkt en poängmaskin om man tittar förbi vad han producerat i tjeckiska-ligan.

  66. Får va nöjda om vi fixar 4e platsen och det finns goda möjligheter till det, fortfarande flera poäng till godo plus hängmatch. Då är det ändå klart bättre än tidigare 7e platser. Däremot känns det som chansen till serieseger försvann denna helgen. Efter matchen i torsdags va vi ju nästan ikapp Skellefteå, nu känns det tuffare. Hade ju varit kul att nån gång vinna denna förbannade grundserie, 17 år sedan vi vann senast…..vi får sikta på att gå om Luleå och bli 3a, det ger ju bra vibbar :)Om inte mitt minne sviker mig så blev vi väl 3a i grundserien både 2016 och 2019?

  67. Lenc?
    Kan vara en ok/bra SHL-spelare sett till hans karriär men är ingen som för skillnad. Bara kolla hans siffror på EP.
    Inte som Zaar, Lennström, Hrivik eller Audette som har en helt annan nivå,

    • Innan man ska börja gnälla på Lenc, så måste ha få en ärlig chans spela med en kedja som han kan visa sina kvaliter och få chans i PP1.

      • Zaar, Lennström, Hvrivik har alla spelat på SHL rink, Lenc har spelat på en helt annan mått på rinken. Det är nog svårare än vad man tror och byta till en helt ny liga och en större rink att spela på.

  68. – Det är definitivt ett situation som jag ska titta närmare på. Den var tuff, givetvis, säger Roger Rönnberg.

    Efteråt kollade han på situationen med sina coacher.

    – Det är helt otroligt! Det är jättesvårt att hålla sig lugn en sån här gång. Det kostar ju oss matchen. Det kan mycket väl vara så, säger Rönnberg.

    Är det en efterhandskonstruktion från domarna?

    – De missar ju en situation innan (när Simon Edvinsson bentacklar Rodrigo Abols), så det känns som om de försöker kompensera den. Det är tråkigt. Jag tycker inte att vi förtjänar det, säger Roger Rönnberg.

  69. Grattis alla domedags profeter nu fick ni nått att gotta er i. Vissa har inte skrivit något på den här sidan när Frölunda började vinna matcher igen utan man har suttit med sina profit hungriga händer och väntat på några förluster så att man får vädra sina aggressioner. Rent osmakligt.

  70. Sätt i hop 5-10 på backplats mycket säkrare än nr 6 går trögt nu 6 har ej passningstempo åker upp innan pass

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Senaste nytt

Senaste nytt

Senaste nytt