SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Ombytta roller – Frölunda behöver göra saker bättre på lördag i Växjö

► Den här gången nollade Växjö Frölunda. 0–2 på tavlan i Scandinavium. 2–2 i semifinalserien. Match 5 i Växjö på lördag.
Patrik Carlsson visste vad som behöver förbättras.

Här gör Joachim Blichfeld 2–0 för Växjö mot Frölunda. Foto: C MORE (skärmdump)

Växjö gjorde 1–0 tidigt, 2–0 i andra – stängde sedan effektivt semifinal 4 mot Frölunda.
– Ombytta roller från två dagar sedan, sa Roger Rönnberg.
– Vi slarvar lite med pucken. Vi vet vad vi kan behöver göra det bättre, sa Patrik Carlsson.

–––––
Glöm inte den fina dealen som Glenn Ullevi erbjuder er prenumeranter:
Tio procents rabatt på notan.
Varje gång, oavsett om Frölunda spelar eller inte.
Koden: KALLIOS KLUBBA
.
–––––

PERFEKT START FÖR Växjö med Erik Josefssons 1–0 efter 2.56. Än bättre för gästerna när Joachim Blichfeld kontrade in 2–0 (32.11) i andra perioden.

Växjö älskade matchbilden. Lät Frölundas spelare stånga sina skallar blodiga (metaforiskt) på väg fram mot skicklige Emil Larmi. Frölunda nådde sällan dit, kom inte in på mål bra nog för att ställa tuffa frågor. Forechecken bet inte heller som den skulle.

På så sätt blev det en jobbig match för Frölunda, i underläge flöt den  liksom bara iväg.

– Ombytta roller från två dagar sedan (1–0 Frölunda, likartad matchbild). Två lag som är otroligt jämna, i varje match skiljer det någon studs i ytterzonen om man vinner eller förlorar, sa Frölundas tränare Roger Rönnberg.

Jere Innala hade en magisk soloraid i ett PP sent i första perioden. Fick ner Larmi, tom kasse, träffade virket. 1–1 där … tja, ni vet – annan match.

Men Frölunda hade inte effektivitet som i match 2, inte samma tryck i grejorna, släppte också in lite för enkla mål, och egentligen såg man riktigt bra ut först i 6/5-spelet mot slutet.

Så dags då.

– Vi kommer inte upp i den nivå vi vill. Vi slarvar med pucken, får omställningar emot oss. Även om vi inte hittar blad borde vi kunna sätta pucken bättre så vi får upp fem man, kan sätta forecheck och hemgångar bättre så vi inte blir så långa, sa Patrik Carlsson i vad som var en synnerlien klok analys.

***

LYSSNA till Patrik Carlsson här.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

***

Det var ingen plattmatch – men Frölunda var inte riktigt bra nog den här kvällen för att rubba ett smart Växjö som tilläts styra på ett stabilt och trygg sätt.

– Lätt att känna sig liten och svag efter en sådan här match. Vi ska gjuta mod och vara redo. Vi är redo för sju matcher, sa Rönnberg.

På lördag krävs att forechecken biter bättre, att Frölunda är svårare att göra mål på. Annars är det fördel Växjö. 2–2 i matcher nu, vilket lag kopplar grepp i nästa match?

***

Växjö tappade Martin Lundberg tidigt, Erik Josefson spelade inte mycket efter sitt 1–0.

Här lyssnar ni till Växjökaptenen, bland annat om laget har hittat nycklarna för att bemästra Frölundas press.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

***

Målen:

0–1 (2.56) Erik Josefsson (Nilsson)
* Spelet vände efter att Andreas Borgman och Erik Borg haft lägen för Frölunda, Ryan Lasch täckte först bort Ludvig Nilssons skott men lite senare hittade kaptenen Erik Josefsson en lucka på en lite skymd Lasse Johansson. En puck som denne nog säkert ändå ville ha tillbaka.

0–2 (32.11) Joachim Blichfeld (Cooper, G Gustafsson)
* Spelvändning där det kändes som Frölunda hade folk med hem, Andreas Borgman valde dock att stöta till höger, inte lita på Linus Nässén, lämnade därmed Joachim Blichfeld fri i mitten och denne fann femte hålet på Lasse Johansson.

 

35 Kommentarer

  1. Har nymålade köksväggar. Önskar jag tillbringat aftonen med att se färgen torka istf att sitta i Scandinavium. Underhållningsvärdet nära noll, Växjö stänger ner effektivt och har man ingen skarp offensiv händer ingenting. 95% av Frölundas anfall ikväll föregicks av dump ner i ett sarghörn, i bästa fall Hanna pucken upp varefter den spelades utmed sargen till nästa hörn. Oftast vann Växjö pucken direkt.

    Lasse är ngt ojämn, har kanske lite otur ikväll, tycker han ska vara tät på åtminstone andra målet. Friberg väger lätt efter skadan, förlorar många dueller, har han problem att hålla klubban? Hasa slarvade en hel del denna kväll. Tom Nilsson var inte riktigt lika bra som vi vant oss vid.

    Ska vi slå Växjö måste Lasse vara på topp hela matchen och man kan inte slarva som vi emellanåt gjorde. I synnerhet inte när PP är förhållandevis svagt och i 5/5 krävs det en enorm ansträngning för att göra mål på Växjö.

    • Håller med, Lamprologus.
      Frölunda måste få in några skickliga forwards, som kan bryta mönster och göra mål på egen hand. Nu är det jämntjockt. Kanske hade det räckt med en enda toppspelare som gjort mål ikväll, höjt självförtroendet och skapat nervositet hos motståndarna.

  2. Bedrövlig insats, ingen bra reklam för hockeyn … tänk Växjö- Örebro i final- vem orkar se den skiten? Nä fotbollen drar ifrån hockeyn mer o mer

    • Det är nog Cmore-redaktionens värsta mardröm, tror inte ens Lasse Granqvist skulle kunna göra den finalen intressant!

    • Håller med dig, Janne. För hockeyns skull är Växjös spel en katastrof, ingen orkar titta på Växjö spela hockey om man inte är supporter till laget. Samtidigt gäller det för övriga lag att steppa upp och hitta nycklarna.

      Frölunda kommer sannolikt inte åt Växjö, för att göra det skulle man behöva spela enormt disciplinerat defensivt i ytterligare två matcher samtidigt som Lasse måste stå på huvudet. Då kanske, skulle man kunna vinna om man bara kan göra mål. Det senare är Frölundas akilleshäl, vem ska göra mål när offensiven inte riktigt kuggar?

    • Örebro spelar riktigt bra. Spelar som jag vill att Frölunda skall spela. Hårt, fartfyllt och gör mål på sina chanser.

  3. Kul att höra Bagdad Bob på presskonferensen.
    Jag såg årets tråkigaste match i ett slutsålt och knäpptyst Scandinavium. I mina ögon var det inte några studsar som avgjorde, Växjö var starkare och bättre matchen igenom.
    Lasse släppte två billiga mål, Borgman och Lasch var återigen klappkassa. Bara för att de tre höjdes till skyarna sist

    • Tyckte också det var en enormt tråkig match, blev aldrig någon nerv i den.

      Lasse är ngt ojämn. Tycker inte han hade svårare lägen mot sig idag jämfört med Larmi, den senare vann målvaktskampen denna dag.

      Tyckte kanske inte Borgman och Lasch var klappkassa, den förra var ok, den senare var väl så där. Däremot kommer Lasch helt bort när motståndarna spelar fysiskt på honom, som Växjö gör, särskilt när de går över gränsen och domarna tittar på. Ingen domare bryr sig längre om att Lasch far som en vante när han blir uppvaktad, tycker han fick utvisning med dig oftare förr. Av dessa skäl måste man ifrågasätta Rogers coachning, där Lasch går in i 6/5. Funkade hyggligt idag men oftast inte.

  4. Mycket kan man säga om Växjö, men inte att de är underhållande! Matchen blev som filmen Groundhog day efter att de tog ledningen: dumpförsök, bortscreenad Frölundait, Växjö tog hand om pucken och vände, på repeat! 😛

  5. Ombytta roller? Växjö tokdominerade 50 av 60 minuter och vi lyckades hålla undan. Om man är snäll mot Frölunda idag var matchen spelmässigt jämn.

  6. Nä ska hockeyn fortsätta med denna utveckling…. Misstagsminimerad hockey, profillösa lag som Växjö… så får du nog skaffa dig ett jobb Leman… o ett gott råd: satsa inga reportage på en död final . Skriv om silly season eller ta en lååång semester

  7. Fruktansvärt oinspirerat och slarvigt idag. Tror man att man kan tråka ut sina motståndare crje gång?¿?

  8. Det skall oerhört mycket till för att det skall bli utdelning framåt.12-20-72 har ja ej något större hopp för bl.a Möjligtvis lite flyt och ett backmål kan öka chanserna att knipa en victoria.

  9. Säsongens ( hittils ) viktigaste hemmamatch och frölunda viker ner sig.
    Totalt. Växjös match från början till slut.
    Så här lojt får det inte se ut. Iallafall inte om man vill gå till final.

  10. Varför får Frölunda det svårt att gå till final ?
    Bara att titta på matchen igår.
    En inställning och ett spel som inte ens skulle vara godkänt i omgång 23 av grundserien.
    Och detta i säsongens hittills viktigaste match.
    Fast Lindbohm var bra.

  11. Lasse har nu haft två svagare insatser mot Växjö. Han hade en mot FBK, men där lyckades vi ändå.
    Jag hade hoppats på mer från Lasse men ser inte att han är bättre än de andra målvakterna som är kvar i slutspelet. Det krävs om vi som ett mindre spelskickligt lag ska ta oss till final.

    • Tror det kan vara läge att vila Lasse en match nu, då honom fräsch till match sex och eventuellt sjunde avgörande

    • Tycker det är läge att vila Lasse nu så att han är fräsch till match 6 och 7, om vi kommer dit.

  12. Hur kan man säga att det var det omvända ! Växjö har totaldominerat de två senaste matcherna att Frölunda på ett mirakulöst sätt vann i Växjö är i sanning en gåta . Som spelet ser ut är det inget som talar för att Frölunda kommer att göra ett enda mål ens fortsättning av denna serien . Innala har väl Frölundas enda riktigt skarpa målchans den sätter han givetvis i ribban som den ”skarpskytt” han är . Frölundas backar har väl stått för målskyttet i detta slutspel i de två senste matcherna har dessa variråt helt osynliga offensivt . Nej jag tror inte Frölunda kommer vinna nån mer match denna säsongen tycker att Joel börjar se VÄLDIGT trött ut nästan uppgiven faktiskt .

    • Håller tyvärr med om det du säger. Energinivån sjunker när man känner att man möter en övermäktig motståndare

  13. Det är löjligt hur många gånger spelare får åka på Lasse, det är så Jönsson vill spela, för att få Lasse ur balans. Domaren måste vara så mycket hårdare på detta.

  14. Jag var för arg och besviken igår kväll för att skriva. Växjö spelade otroligt smart igår, tyvärr. Köndes som att Frölunda inte fick träffa i sin forecheck en enda gång. Man jagade och jagade men spelades bort gång på gång. Mittzon öppnades upp och Växjö kom med fart in i Frölundas zon. Man fick långa anfall på Frölunda. Det var en match där första målet blev avgörande.. Äckligt disciplinerat Växjö. Påminde om italiensk fotboll från 90-talet. Andra målet är tyvärr billigt. Jag förstår inte hur en backcheckande spelare kan gå på samma spelare som en back har och lämna ytan framför eget mål helt fri. Minns ej vilka spelare som var inblandande men sånt får inte hända. I mina ögon så var det inte en svår situation att uppfatta vem som ska ha vem. Kan givetvis ha fel men det är min känsla. Ja ja, ta nästa i Växjö och sen får vi avgöra hemma.

    I slutet på andra perioden så hände något i klacken. Blev tjafs och s84 slutade sjunga. Ärligt talat, kom igen nu. Sånt får ni lösa efter säsongen. Kan inte tjafsa i en semi. I tredje så verkade det ha löst sig så vi hoppas det fortsätter så.

    • Tyvärr var laget så dåligt igår så publiken tände aldrig till.
      Bedrövlig stämning för att vara en sådan viktig match.
      Klacken får inte med övrig publik, det är riktig illa

      • Ågren, nu vet vi inte varför det blev tjafs. Lägger ingen skuld på S84 eller GG. Ni som var på plats kanske märkte en kort stund i slutet på andra att det blev ovanligt tyst.

        Olle, jag tycker att klacken försökte få med sig sittplats igår. Som sjöng en del enklare ramsor. Sen är det upp till sittplats att hjälpa till. Tyvärr så var det en konstig match, den tände liksom aldrig till.

        • Jag tycker de skall köra de absolut enklaste ramsorna hela tiden, typ Frölunda -klapp -klapp -klapp.
          Där jag sitter högt uppe är det totalt stendött iallafall.
          Vill man ha stämning, då får man åka med på bortamatcherna. Där bjuder alla i klacken till och det räcker långt

  15. Växjö gjorde det bra, inget snack om den saken. Underhållande? Nej, men effektivt. Frölunda vaggades in i en falsk säkerhet och vi vet att när Frölunda ska vara spelförande men utan desperation i sitt spel så blir det smånätt, drippass mellan benen, sarggnugg, vida cirklar osv.

    Ingen bröt mönstret igår, ingen drev på mål, ingen prövade med tidiga skott och hårt in på retur. Talande var en situation där det blev en 2 mot 1 situation där Lasch har pucken. Det blev inte ens ett skottförsök. Växjöspelaren åt upp Lasch som om han vore påskgodis.

    Till nästa match måste Frölunda spelare en rakare spel och tvinga deras backar till svårare beslut. In och böka framför mål. Kryp under skinnet på grisen Lowe. Här hade MRO varit nyttig.

    Sedan vill jag åter klanka ner på FJ och hans agerande innan 0-1 målet. Ännu en situation där pucken är vid sargen och FJ har möjlighet att resolut trycka ut pucken eller suga in den. Istället gjorde han en vintage FJ och skvätter iväg den för att inte bli tacklad. Svagt agerande.

    • Är ju slarv vi åker på. Ena dagen är Lasse en vägg, sen släpper han två skitpuckar igår. Det håller ju inte, då vårat lag inte kan göra mål.
      Dvs, det är helt upp till Lasse om vi skall vinna. Tråkigt, men sant

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15