SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Movember-femettan, då stod Hjalmarsson i centrum

► Frölunda fortsätter vinna, andra femettan i rad nu, och både spelare och fans mår säkert bättre än för några veckor sedan.
► Härlig stämning i Scandinavium när Johan Gustafsson plockade fram ett stort målvaktsspel och utespelarna hade bra fart i offensiven.
► Simon Hjalmarsson mådde nog bättre än de flesta, dubbel målskytt – och mot just LHC …

Jubel i Scandinavium. Simon Hjalmarsson i centrum. Frölunda 5–1-vann igen. Foto: TOMMY HOLL

FRÖLUNDA–LINKÖPING 5–1: 1.58 kvar när Simon Hjalmarsson säkrade segern med en 4–1-puck i tom kasse.

”Hjalles” andra för kvällen.

Mot sitt gamla lag, där han var målkung.

Kändes nog inte så dumt …

Hjalmarsson var en av de bästa i Frölunda, som vanligt, med sitt kloka spel, den här gången också målskytt; han dubblade sin total, från två till fyra.

I slutskedet tic-tac-toe-lirade Rasmus Dahlin och Lias Andersson fram Jonathan Sigalet till 5–1 – och Scandinaviums lördagsparty var fullständigt.

Frölunda red på sina ”special teams”, en fortsatt stekhet målvakt, för att fixa fjärde raka segern.

Simon Hjalmarsson sköt 1–0 i box play.

Victor Olofsson (2–0) och Lias Andersson (3–0) målade i power play.

Däremellan bra, fartigt spel i fem mot fem, inte lika enkelt och rejält spel i egen zon, det kunde ha straffat sig – men i gengäld stod Johan Gustafsson för ett stort målvaktsspel i sin femte (!) start på raken.

Stundtals ser det numer ut som att det inte går att göra mål på honom.

Det gick till slut, när Jimmy Andersson styrde in 1–3 (47.09) men det krävdes att nummer 37 var helt skymd.

I en match som Frölunda långa stunder styrde rent spelmässigt skapade LHC en del farligt, träffade virket några gånger, och så plockade ”JG” fram några riktigt massiva räddningar.

Han var stor även i slutet av matchen då LHC spelade sex mot fyra och gick för ett 2–3-mål.

Utan killen från Köping kunde det här mycket väl ha slutat illa för Frölunda och bra för LHC.

Men Roger Rönnbergs gäng hittade än en gång ett sätt att vinna, den här kvällen var offensiven sprakande, PP bra, PK bra, och målvaktsspelet storartad.

Bäst på isen: Ryan Lasch. Knapp ett fel. Magnifik.

***

Till Movembermatchen hade Goa Gubbar och Goa Gubbar Värmland samlat in inte mindre än 54 000 kronor.

Imponerande.

Snyggt jobbat, gummor och gubbar.

Vansinnigt snygga är de, Movembertröjorna, för övrigt.

***

Något negativt med Frölunda i dag? Ja, kalla det hybris eller vad ni vill efter den senaste tidens framgångar, men jag såg ett antal tillfällen då spelare inte spelade så enkelt som behövs.

Lite för dålig ödmjukhet.

Lite för stor tro på att ”äh, det löser sig nog.”

Christoffer Ehn var nära att bli straffad tre gånger om i ett och samma byte, Jonathan Sigalet, Rasmus Dahlin och ytterligare några syndade också.

Inga stora grejor, men även små avsteg från ”den rätta vägen” kan vara oroande – om de inte omedelbart rättas till.

Det syntes väldigt väl i just den här matchen:

När Frölunda spelade rätt, när man tog sig snabbt ur egen zon, då hade LHC svårt att skapa tryck.

När Frölunda spelade snäppet svårare, slog ett extrapass, var lite, lite för långsamt – då var gästerna hyperfarliga.

***

Victor Olofsson fortsätter se riktigt, riktigt bra ut – ett snäpp vassare efter höftoperationen.

Kvick, aktiv, sätter sig i bra lägen, och så ett supervapen i power play.

2–0-skottet i andra perioden, Jacob Johansson kunde fått tio chanser till, han hade inte tagit pucken ändå.

***

Precis som Frölunda saknade LHC viktiga forwards (Andrew Gordon, Nick Sörensen, Daniel Olsson Trkulja) och då var det ånyo bröderna Olimb som bar.

Mathis och Ken André ihop med göteborgaren Sebastian Karlsson var hela tiden ett orosmonent, Ken André hade ribbträff i mellanakten, Mathis spelade så när fram Fredrik Karlström till öppet mål och träffade själv ribban i tredje perioden.

***

Rena F1-tempot på första perioden, full fart hela tiden, massor av lägen, puck for lite vart den ville, publiken levde sig verkligen med – och när Simon Hjalmarsson sköt 1–0 i numerärt underläge var det nästan så taket lyfte i gamla Kålleseum.

Mest Frölunda som träffade rätt i forecheckingen, satte press, hade svårt komma in på mål men skapade en del ändå, skotten dock förbi målet eller i täcket av Victor Olofsson, John Nyberg med flera.

LHC skapade två superlägen, båda via Jakob Lilja. Första gången räddade Johan Gustafsson friläget, andra gången var ribban i vägen.

***

## Fakta:

1–0 (16.29) Simon Hjalmarsson 4/5 (Sigalet, Stålberg)
* Skott från långt ut, pucken tog på Chad Billins klubba och ställde nog målvakten Jacob Johansson.

2–0 (32.06) Victor Olofsson 5/4 (Almquist, Andersson)
* Snabbt, bra PP-spel där Olofsson nöp till direkt som brukligt är.

3–0 (41.05) Lias Andersson 5/4 (Lasch, Hjalmarsson
* Läckert Lasch-pass till en fristående Lias framför buren.

3–1 (47.09) Jimmy Andersson (Näkyvä, Lundgren)
* Skott från blå där Johan Gustafsson var skymd och Andersson styrde.

4–1 (58.02) Simon Hjalmarsson, tom kasse (Friberg)
* LHC satsade allt framåt, ”Hjalle” fick chansen för sitt andra för kvällen och tog den.

5–1 (59.57) Jonathan Sigalet (Andersson, Dahlin)
* Klapp-klapp-hockey på slutet.

 

Så spelade Frölunda:

Målvakt:
Johan Gustafsson (Johan Mattsson)

Backar:
Rasmus Dahlin–Adam Almquist
Matt Donovan–John Nyberg
Mike Weber–Jonathan Sigalet
Kristoffer Gunnarsson

Kedjor:
Ryan Lasch–Christoffer Ehn–Mats Rosseli Olsen
Sebastian Stålberg–Simon Hjalmarsson–Jesper Emanuelsson
Ponthus Westerholm–Lias Andersson–Victor Olofsson
Max Friberg–Joel Mustonen–Pontus Widerström
Jacob Peterson

Linköping

Målvakt:
Jacob Johansson (Jonas Gustavsson)

Backar:
Eddie Larsson–Anton Karlsson
Chad Billins–Patrick Mullen
Kristian Näkyvä–Niclas Lundgren
Adam Ginning

Kedjor:
Fredrik Karlström–Tony Mårtensson–Jakob Lilja
Emil Sylvegård–Derek Roy–Olle Lycksell
Sebastian Karlsson–Mathis Olimb–Ken André Olimb
Jimmy Andersson–Niklas Persson–Johan Södergran
Jonathan Rodensjö

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07

Önskar dig en glad midsommar och en skön sommar ! Prenumerationen rullar på som vanligt.

Av ToreL
2026-06-16 19:34

Önskar en härlig sommar till dig Leman!

Av LarsL
2026-06-16 19:13

Tack för den här säsongen Henrik. Ett lysande jobb som vanligt. Hoppas du får en trevlig midsommar och en härlig sommar.

Av Daniel Rafalski
2026-06-16 19:08