fredag, 1 december, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Snabba puckar
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Snabba puckar
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

Måndag morgon 211025 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

av Henrik Leman
2 år sedan
A A
91

► Just another Manic Monday … eller kanske inte, men det är i alla fall måndag, och då vet ni:
► Mina fem bästa i Frölunda den gångna veckan.
► Morning Mailbag.
► Välkomna!

I DAG TAR Tomas Montén ut sin juniorlandslagstrupp till turneringen i Ängelholm i november, sista truppen före junior-VM i Kanada. Lucas Raymond och William Eklund är förstås borträknade, litet, litet hopp om Alexander Holtz som spelar i AHL.

Är Montén smart låter han Frölundas Simon Edvinsson vara den här gången. 18-åringen har ju absolut inget att bevisa, redan dominant på SHL-nivå, låt honom vara hemma och träna, ta ett steg tillbaka, andas, förbereda sig för vad som komma skall.

Än mer korkat vore ju om Johan Garpenlöv tog ut honom till det förhållandevis meningslösa hemmalandslaget för seniorer.

ANNONS

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Simon Edvinsson är 18.

Nyckelspelare i JVM.

Nyckelspelare i Frölunda i jakten på framgång (redan nu men framför allt efter JVM).

Att killen själv vill spela så mycket som möjligt begriper jag givetvis, men folk runt honom bör kunna vara smarta.

Vila, andhämtning, träning vore värdefullt. För Simon Edvinssson. För juniorlandslaget och dess chanser i JVM. För Frölunda.

***

Det är ingen enkel uppgift det här med att ta ut fem Frölundaspelare som ska ha varit snäppet bättre än andra.

Tycke och smak.

Finns inget rätt och fel.

ANNONS

Boka ett snabbare expressbud med PEX

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Boka ett snabbare expressbud med PEX

Boka ett snabbare expressbud med PEX

Boka ett snabbare expressbud med PEX

Men vad tusan, har jag nu gett mig på det här så är det ju bara att köra på, så får ni i alla fall något att snacka om …

Förra veckan innehöll matcher mot Timrå (5–2), Växjö (3–2) och Malmö (3–4). Så här blev det.

1. Ryan Lasch
Sex poäng på veckans tre matcher. Snittar 1,50. Toppar nu SHL:s poängliga. Say no more.

2. Simon Edvinsson
Match efter match efter match. Bra, bra, bättre. Inget mer behöver sägas här heller.

3. Jens Olsson
Tillbaka i PP lossade han kanonen mot sitt gamla lag Malmö, fortsätter spela mycket bra hockey.

4. Michael Spacek
0+5 veckan som gick, det finns mer att plocka ut, många andraassist i PP, men Spacek försöker hela tiden, är stark på pucken, spelar fram, hotar.

5. Niklas Rubin
Matchvinnarräddningar mot Timrå, bra mot Malmö, hade räddningar som kunde kallats matchvinnande även nere i Skåne – om bara utespelarna gjort ett bättre jobb.

ANNONS

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

***

Lucas Raymond hattrick i natt, han gjorde till och med 3+1, svårt att inte ta till ord som succé även om det är tidiga dagar. Tredje tonåringen i Detroits historia med en fyrapoängsmatch, göteborgaren är nu i sällskap med Steve Yzerman och Gordie Howe.

"It was fun, for sure. First to get the bounce back win after a tough night last night and of course to score my first career hat trick. It's for sure a special night."

🗣: Lucas Raymond & Jeff Blashill
🤝: @meijer | #LGRW pic.twitter.com/cM9nhQLYoX

— Detroit Red Wings (@DetroitRedWings) October 25, 2021

***

Djurgården hemma på torsdag, före det tränar Frölunda bara. ”Bara” för enligt Roger Rönnberg är ju träningarna tuffare än matcherna. I alla fall lät det så förr.

Intressant att se vad klubben hittar på för att locka åskådare till det som benämns ”storstadsmöte.”

Okej, ska inte orda mer, er tur – välkomna att fråga och/eller tycka.

***

Ni har väl sett att Elite Prospects ger er läsare ett superfint erbjudande:

Tre månader gratis premium-medlemskap om ni använder koden rakapuckar när ni tecknar ett årsabonnemang .

Något att nappa på, tycker jag. Gratisvarianten är bra, men premium ger verkligen ett mervärde.

Man får mer – av allt.

## Den statistiskt intresserade kan få sitt lystmäte stillat, följa spelare, jämföra spelare, ta reda på deras frukostvanor … nå, nästan i alla fall.

## Den som mer törstar efter texter om sporten, om spelarna, om profilerna, här går att njuta av allt det exklusiva innehåll som finns på EP Rinkside, till exempel stora specialsatsningar inför junior-VM och NHL-draften.

Reklamfritt. Snabbt som tusan går det också.

Det gör mig stolt och glad att Elite Prospects är med som partner den här hockeysäsongen.

ANNONS

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

***

Hockey när den är som bäst.
Hockey när den är som sämst.
I samma klipp …
a) Klockren, hård, absolut juste tackling.
Härligt! Måste bevaras.
b) Spelare som känner behov av att hämnas trots 0,00 fult spel.
Patetiskt. Fjanteri. https://t.co/KPiFAhmnnB

— Henrik Leman (@henrikleman) October 24, 2021

Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg
Tack, alla ni som betalar för journalistiken på rakapuckar.com Tisdag – då är det dags för podd igen, med Christian Olsson som gäst.

25:e igen, tack till alla som betalar – kanske har ni poddfrågor?

Kommentarer 91

  1. Erik says:
    2 år sedan

    God morgon! Vet du status på Henriksson, om det blir operation eller icke?

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Nej, gissar att sådant besked kommer i veckan.

  2. Rallyclay says:
    2 år sedan

    Bra vecka av Frölunda, 7 av 9 poäng. Någongång kommer en dip som mot Malmö. Finns saker som kan förbättras helst vill jag se mer poäng av Murzak, Purre och Sundström med det kanske är ett önsketänkande?
    Rosseli ser lite trög ut men det är ju långt till slutspel :-)
    Dagens ämne är väl ändå Lucas första hattrick i NHL! wow

    • Christoffer says:
      2 år sedan

      Jag tror man får ta Mursak och Sundström för vad dom är vid detta laget.

      Mursak kommer att sprattla till några gånger /säsong och storspela, men kommer annars att få oss att vilja se mer.
      Sundström kommer ha vissa matcher eller byten dör han totalt dominerar, men finns inget som tyder på att han kommer att dominera regelbundet.

      När det gäller Raymond, kul för honom!
      Haha och tänk att det fanns vissa ”experter” här som bland annat skrev att det skulle dröja tre år innan han ens skulle få testa på att spela i NHL.

      • Henrik Leman says:
        2 år sedan

        Jag ser inte heller att det plötsligt ska ”lossna” för vare sig Sundström eller Mursak. Den sistnämnde tycker jag blivit en annan spelare nu, inte på något så dålig eller att han ”glider” som vissa skriver, det tror jag bygger på besvikelsen att han inte snittar en pinne per match som under förra sejouren. Han jobbar hårt, han skyddar pucken bra, skapar långa anfall – men har till stor del tappat attackpsyket. Sundström vill mycket, jobbar också bra, tar sina skott, försöker med allt han kan, skulle må bra av att det satt en puck någon gång.

        • Rallyclay says:
          2 år sedan

          Helt enlg om Mursak, jobbet kan man inte klaga på. Ja, Sundström behöver verkligen sätta en puck. / Claes

          • Per says:
            2 år sedan

            När man betygsätter Mursak och Sunken bör man tänka på hur Raymond och Peterson presterade hos oss. Vårt sätt att spela hockey passar inte alla typer av spelare. Det finns en risk att det är spelsystemet som påverkar Murre och Sunken negativt, precis som med Raymond och Peterson.

  3. EDWARD 51 says:
    2 år sedan

    Är det inte nu snart dags för Frölunda ledningen att officiellt presentera den nya avlösande loggan? De skulle ju bli klara om den under denna höst, eller?

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Ja, någon gång under senhösten, ”förvintern” var väl tanken. Så det kan nog hända något.

      • Hugo says:
        2 år sedan

        Såg målen Detroit-Blackhawks .
        Vilken indian dom har på isen Chicago laget,hela mittcirkeln.
        Skulle Frölunda indianen vara värre.
        Löjligt.

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Vem har sagt att Frölundaindianen skulle vara värre? Det är ju individuella beslut som klubbarna fattar. I Chicago finns stark koppling till den legendariske hövdingen Blackhawk som var från området, klubbens grundare stred under WW1 i en division uppkallad efter Blackhawk, därav namnet. I Frölunda finns noll koppling, man valde till slut att ta bort. Individuellt beslut.

        • Ste1ffoS says:
          2 år sedan

          Precis..Jävla dummheter..
          Ny logga bara för att??Ja varför då..Fegt o krokryggat

          • William says:
            2 år sedan

            Håller med helt! Tycker det är mycket märkligt att byta logga nu när det ändå har blivit en del av historien och kopplingen av Frölunda HC. Man kan tycka vad man vill och att man ska gå tillbaka till den ”gamla” loggan, men det är bara så det är!

    • E23 says:
      2 år sedan

      Största felet med frölundas indianlogga är inte att man tar bort den, utan att den aldrig borde lanserats.
      Den är fel på så många sätt. Det är ju inte så att det kryllar av före detta indianer i Göteborg, så kopplingen är högst oklar (ja, jag vet, vilda västern, men kom igen..).
      Sedan är det en pubertal amerika-vinkel som kanske var cool för tonåringar under 90-talet, men funkar inte för en seriös svensk klubb.

      Så, bra beslut utifrån förutsättningarna. Men det hade aldrig behövts.

    • Robertino Hökklo says:
      2 år sedan

      Jag tror man passar på under landslagsuppehållet så att det inte drar fokus från matcherna. Känns som det é bästa tidpunkten i alla fall.

      • Henrik Leman says:
        2 år sedan

        Klok tanke där, Robertino. Kan vara så.

      • EDWARD 51 says:
        2 år sedan

        Vi får väl se då vad som händer i samband med kommande Karjala Cup – vilken inte är så långt borta.

  4. Karl says:
    2 år sedan

    Hej, försökte teckna på Elite Prospects men fick Coupon is not valid

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Är du gammal medlem som försöker förlänga eller ny? Ska undersöka detta. Vet inte mer än du.

      • Karl says:
        2 år sedan

        Ny medlem

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Väldigt ledsen för detta, tar det vidare, det är – som du säkert förstår – utanför min kontroll. Tack för att du hör av dig.

          • Karl says:
            2 år sedan

            INga problem så klart! Men bra att du känner till så att de kan åtgärda det.

          • Hockeykillen says:
            2 år sedan

            Stora bokstäver som gäller…

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Nu är jag inte med.

          • Hockeykillen says:
            2 år sedan

            Skriv RAKAPUCKAR istället för rakapuckar, så funkar det.

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Åh, är det sant? Kanon. Inte hunnit få svar från EliteProspects-Peter, han har just vaknat borta i Florida. Tack!

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Det stämmer, tidigare fungerade bara versaler, nu även gemener.
            RAKAPUCKAR eller rakapuckar spelar inte längre någon roll.
            Tack för att du tipsade.

  5. Nolte says:
    2 år sedan

    Inga frågor idag, bara konstateranden. 1. Timrå är redan klarar för kval, kanske föga förvånande, men ändå tråkigt att det redan är klart. Nykomlingars chans är första matcherna på säsongen när man kommer in med mer motivation än många andra lag, men Timrå tog inte sina poäng då och kommer inte göra det nu heller. 2. Det va mycket positivt snack om Brynäs i början, det va manner hit och nytt lag dit, men nej, dom är bottenlag i år igen. 3. Ruskigt imponerad av Rögle, blir av med en handfull stjärnor och fyller primärt på ifrån HA och bara fortsätter gå som tåget. Har garanterat en hel del pengar kvar i kistan och kan krydda laget längs vägen, kommer bli livsfarliga. 4. ”Krislagen” är tydliga Djurgården/Linköping/Brynäs där samtliga redan agerat och tagit in spelare, men kommer bli än mer desperat vart tiden lider, här är läge för Sjöström att plocka upp luren och säga ”Tjenare, vi har en Jan Mursak här om ni är sugna” och inte då för att han är kass, utan för att han inte är den spelaren man värvade honom som och som man behöver. Lasch har gått på vatten i inledningen av säsongen, det kan han inte göra en hel säsong och vad händer om han blir skadad? Här tycker jag att man ska se chansen till att göra sig av med ett saftigt kontrakt (nåja till viss del hade det väl blivit) för att göra plats till något målfarligare.

    • Daniel B says:
      2 år sedan

      Intressanta saker du tar upp nolte. Jag skrev ju i en annan tråd om att jag inte är för att bryta kontrakt (syftade på elliott) men samtidigt så har Frölunda betalat stora pengar för honom och mursak och får man inte det man har betalat för så kanske man ska se om det går att lösa på något sätt. Håller med om det att om Lasch går sönder… Alla i ligan vet hur bra och viktig han är, tänk då under ett slutspel där man kör tuffare mot Lasch och han går sönder… Mm, jag är nog med på det med mursak, absolut inte för att han har varit dålig utan mer att man kanske kan hitta en bra poängspelare för dom pengarna som han kostar.

      • Henrik Leman says:
        2 år sedan

        Full förståelse för ert resonemang, två kloka herrar som resonerar, har bara en invändning:
        Frölunda har i dag blott tolv forwards.
        13 när Kalle (månad?) är tillbaka, 12 när Niederbach åker på JVM.
        Man ska spela CHL, man ska spela Spengler Cup, det dräller inte av juniorforwards som anses redo, att i det läget göra sig av med någon … handlar ju mer om att ta in någon. Men visst, när denne kommer, om det är en bra som spelar mycket (här vet vi nada), om Frölunda förblir skadefritt, om publiken sviker om varje krona är värdefull … kanske.
        Men jag är tveksam.

        • Nolte says:
          2 år sedan

          Absolut, men scenariot bygger på att man ersätter just Mursak med en ny spelare, för att bli numerärt lika många. Och som sagt, jag tycker inte att han är så dålig, bara lite svårt att motivera så stora pengar för en grovjobbare. Och jag väger också in att han har kontrakt även över nästa säsong och att han kommer vara precis samma spelare då med. Men tror som dig, not gonna happen.

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Ah, jag förstår, du menar RR och Sjöström skulle ta in två forwards, inte bara en. Då är jag med. :)

          • #18 says:
            2 år sedan

            Jag kan förstå resonemanget, men ser inte vilken typ av spelare som man skulle kunna stoppa in istället för att spela i linen med Joel och Max. Själv har jag funderat på om det inte vore dags att byta plats på Mursak och Rosse. Joels lina är inte den målfarligaste och i den miljön tror jag att Mursak, eller vilken annan spelare som helst för den delen kommer att få svårt att lyfta poängmässigt. Att kedjan är grym på att flytta upp spelet från egen zon till anfallszon är dock glasklart. Där är 12/20/9 fullständigt grymma. Är det godkänt för en såpass dyr impoirtspelare? Vet inte, men efter att ha specialstuderar Mursak i de två senaste matcherna ser jag en spelare som är fullkomligt lysande på att trasa sönder motståndarnas spel och att med sina kedjekamrater lyfta spelet. Sen att det är tre spelare som har kolossalt svårt att göra mål i 5/5 är en annan sak.

          • Christoffer says:
            2 år sedan

            #18

            Ja det finns nog få som är så duktiga på att trasa sönder försvaret som Mursak är.
            Problemet för Mursak tror jag är att han inte har tillräckligt bra ”vision”/hockey-iq för att utnyttja öppningarna han skapar.
            Samt att han skjuter på tok för lite.

            Tycker egentligen vi fans har skrivit det sedan förra säsongen, men jag tror att det bästa sättet att utnyttja Lundqvist är i en brunkar kedja, med t.ex. Lasu + MRO, och att dom jobbar ner sina motståndare. Och sen har man Mursak + Friberg + t.ex. Niederbach (eller annan valfri offensiv spelare) i en kedja och hoppas att Friberg och Mursak kan hitta det spelet dom visade förra säsongen.

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Det är möjligt att Mursak och Friberg skulle få ut mer med någon annan, jag vet inte, ibland tror jag man överdriver det där med vem som spelar med vem. Som individ behöver du göra dina saker bra, en sådan som Mursak skulle till exempel må bra av att få upp attackpsyket, tror jag. Ta fler skott, få medspelarna medvetna om att han gör det, få mer av ett tydligt attackspel med skott och trafik.
            Men visst finns det ibland tillfällen då man känner att den borde spela med den och inte den och så vidare. Vet bara inte om jag ser riktigt samma saker som ni just här. Men det kan förstås vara mitt problem. ;)

    • Matte says:
      2 år sedan

      Bli gärna av med Mursak och Elliot – men ta in fler motiverade juniorer istället. Köp ingen ny. Niederbach nässen elmer och Karl H är utomordentliga för sin ålder. Alla skall väl inte till JVM? Det låter för enkelt svepskäl – de kommer väl tillbaka efteråt JVM dessutom? Ingen dryg kommentar att efter JVM presterar de inte längre…
      Backar finns det väl massor som vill till FHC – speciellt sådana som vill bli utvecklade på slutet av karriären?
      Men jag föredrar ändå junior eller yngre backar som varit i FHC – finns en hel drös i HA.
      Lura inte Sjöström till desperata köp – då kommer Pardy mfl istället

  6. Lövet says:
    2 år sedan

    Morning:)

    Lite nyfiken på vilka av backparen som har varit inne på mest mål bakåt i spelet 5 mot 5. Själv är jag nervös varje gång Elliot och Grönlund är inne ihop….

    Gällande Sundström och Mursak så håller jag med om att dem tillför andra saker än mål och till viss mån ass. Det de flesta är irriterade på är nog att dem anses ha för hög lön för att vara ”grovjobbare” och det kanske är fallet? Dem vände väl hemåt för att vara förväntade poängspelare?

    Sundström fick nog en knäck både mentalt och fysikt av spelet i KHL tror det finns mer att hämta där om det släpper för honom mentalt.

    Så här långt in i serien känns ju VF mer som det lag som tog guld 2016, snabba spelvändningar en backtalang som blommar ut en annan som städar bakåt, juniorer som tar chansen när dem får dem, stabilt målvaksspel m.m.

    En skör tråd kan ju dock skönjas, vad händer om Ryan blir borta en längre tid?

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Sämst stats vid lika styrka av backarna har Grönlund, -3 (Sundström också), precis som Norlinder på sin enda match. Elliott har -1. Folin 0, Edvinsson och Olsson +3, Filip J +5.
      Ja, skulle Lasch gå sönder en längre tid är det förstå inte bra. Alls. Men … så där är det ju när man har bra spelare i sitt lag, man önskar de ska få vara hela.

      • Per says:
        2 år sedan

        De backar som varit inne på flest mål bakåt är Folin, 11 st och Edvinsson, 10 st.

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Ja, Edvinsson har 13–10, Folin 11–11.

    • Per says:
      2 år sedan

      Det är nog inga fler topplag än vi som är så extremt beroende aven spelare. Lag som Rögle och saik har ett SPEL som vinner matcher. Vi har Lasch. Stor skillnad.

      • Henrik Leman says:
        2 år sedan

        Ja, det finns absolut mer att önska av offensiven i fem mot fem.

  7. R@Y says:
    2 år sedan

    Grattis till Raymond för 4 poäng i en och samma match, dessutom hattrick! Må vara not ett dåligt Chicago men dock stort för killen. Annars helt ok vecka, lite onödig förlust senast, men man kan inte vinna allt.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Tror det är klokt tänkt som supporter, inget lag vinner allt, man bör som tränare (likt RR i lördags) vara besviken vid poängtapp men ändå inse att allt kommer inte gå vägen.

  8. Benji says:
    2 år sedan

    Håller med i stort!
    Dock har jag svårt att se Rubins storhet.
    Kul för Raymond men kanske säger det något om Frölunda när kreativa spelare inte presterar hos oss utan allt går ut på jobba jobba. Sundström är på tok för svag för sitt kontrakt det jobb han gör gör alla hockeyarbetare. Mursak är inte dålig men har också för mycket betalt sett till insatts, Rosselli har absolut inget extra men bra betalt. Lasu blandar och ger. När det gäller backsidan!!! Där har vi problem. Elliott är en väldigt svag back defensivt och livsfarlig när han går upp, dessa ständiga felavägningar och tappade puckar. Grönlund funkar när han får spela enkelt men fastnar ständigt vid sargen och tappar puck. Vi har gått bra men finns mycket att förbättra!

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Raymond har gått bra, det är tidiga dagar, men visst är det över förväntan. Det är liten rink (som jag hävdar passar honom bättre, blir inte samma ”överjobb” på stora ytor), han spelar med bättre spelare, och har fått en bra start.
      Sedan stämmer det ju inte att Frölunda bara är jobba, jobba. Inte så att Lucas inte lyckades fullt ut för att han tvingades jobba så hårt, tvärtom är det vad han får mest beröm för i Detroit, hans mogna, disciplinerade spel, att han tar sådant ansvar, fungerar så bra över hela banan.
      Mursak fick sitt kontrakt, producerar inte så som förhoppningarna säkert var hos ledningen, men han har det kontrakt han har, så många kronor som han i det läget ansågs värd.
      Lasu tycker jag är raka motsatsen till blanda och ge, han gör hela tiden bra insatser, har bäst plus minus, tror inte han varit inne på ett baklängesmål. Däremot gör han inte mål/poäng i varje match, på så sätt blandar han ju. :)
      Ja, Elliott tappar lite för många puckar. Grönlund gör det ibland, men inte så ofta som det ibland framställs, tycker jag.
      Mycket att förbättra – absolut. Fem mot fem-offensiven, målskyttet, det skulle behöva vara ett snäpp bättre.

  9. Ingemar B says:
    2 år sedan

    Vad händer med Rosse? En av mina absoluta favoritspelare de senaste åren. Har alltid gillat hans kämpa, åka, riva å slita. Om jag minns rätt så hade han en bra försäsong förra året, precis som i år. Men sedan har det gått trögt. Var har han varit den senaste tiden? Eller ser jag inte? Absolut syns han i boxplay, men sen… Han verkar ha en säker plats…
    Hjälp mig med några tankar om detta.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Han har ju bara 0+1, visst – men nog syns han? Där i varje match, åker och river och sliter, men … nej, det händer inte så mycket. Även om han inte är någon poängspelare så är det möjligt att svaga poängproduktionen påverkar honom lite. En andraassist på ett mål i tom kasse är ju inte mycket att skryta över.

    • Knutte says:
      2 år sedan

      Det kommer snart släppa för Rosse. Alla kan inte vara på topp alltid. Om han får nöta på med istid så släpper det snart.

      • Ingemar B says:
        2 år sedan

        Hoppas på det!

  10. Mattias says:
    2 år sedan

    Olyckligt med hemmamatch även för Blåvitt på torsdag (också mot djurgåren). Lär bli en svag publiksiffra. 7000?

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Oj, spelar Blåvitt också mot Djurgården då? Vilken tillfällighet. Mm, kan bli svårt. Men det kanske det blivit ändå.

      • LG says:
        2 år sedan

        ”Någon” skrev här om denna krock redan i säsongsstarten :-)

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Du är förutseende, du. Och jag har dåligt minne. :)

  11. Mats Emanuelsson says:
    2 år sedan

    Blir nog tufft att locka folk till Scandinavium på torsdag då Blåvitt också tar emot Djurgården på torsdag kl 19. Många individer i Göteborg som är supportrar till både Blåvitt och Frölunda och i detta skede av säsongen väljer de allra flesta fotbollen. Blir nog liknande publiksiffra som mot Timrå.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Är man både och så kan nog IFK GBG gå före just nu, ja.

  12. TP says:
    2 år sedan

    Om träning är tuffare än matchande borde det väl vara perfekt om Edvinsson får bli uttagen till J20 landslaget och vila upp sig lite där?:)
    Lär ju aldrig ske att han inte blir uttagen till sista chansen att spela ihop ett lag innan man åker till JVM. Oavsett om man tycker han bör få ”vila” lite eller inte….

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Haha … men det finns en mental påfrestning också som jag tror är lätt att glömma bort.

  13. #18 says:
    2 år sedan

    Den, i mitt tycke absolut viktigaste utmaningen för Näslund och Rönnberg att ta sig an är Elliotts utvecklingskurva. Killen presterar bara sämre och sämre. Våghalsiga, eller snarare valpaktiga initiativ i övermod som mer och mer sällan går hem, ideliga felbedömningar och tappade markeringar i egen zon samtidigt som han ser vekare och vekare i det fysiska spelet för varje match nu. Det smärtar att se en kille som har så mycket i sig få ut så lite. Så här kan det inte fortsätta. Det gynnar ingen.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Han presterar för sällan riktigt starka insatser, jag håller med. Lite för många tappade puckar. Samtidigt en hel del bra saker, frånvändningar, bra uppspel. Men förväntningarna var högre.

  14. TC Uddevalla says:
    2 år sedan

    Förlusten mot Malmö är till stor del ledningens fel! Varför ger inte Rönnberg och Co direktiv till spelarna vid ledning 2-0 att nu spelar vi defensivt. Inga rusher av backarna upp runt deras mål!

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Inte helt lätt, det där. Lätt att man blir väldigt passiv om man ska spela defensivt. Men man behöver spela smart, täcka upp när en back som Edvinsson går högt t.ex.

      • TC Uddevalla says:
        2 år sedan

        Om Ronnberg lär spelarna att spela smart sipper han vara förbannad efter slutsignalen.

  15. Ingvar says:
    2 år sedan

    Av många glädjande saker under säsongsstarten är jag kanske allra mest nöjd med Rogers ändrade beteende. Att han lagt en del av sin tjurskallighet åt sidan och ändrat mer i formationerna hittills än vad han gjort på de två senaste åren sammantaget, både mellan och under matcher. Han coachar mer aktivt än tidigare både med formationsförändringar och time-outer (även om det inte hjälpte just i lördags). Och han blossar mindre på kinderna vid utvisningar (eller kanske Cmore som tröttnat på att alltid zooma in där ;-).

    Mina frågor till dig, Henrik, som har nära kontakt med Roger och laget:
    * Tror du att spelarna vid summering av förra säsongen tryckt mer på att Roger _ska_ ändra om mer? Att de inte kommer att bryta ihop för uteblivet förtroende om de flyttas från sin ”säsongspartner”, eller petas från PP för att någon annan känns hetare.
    * Har du även märkt någon skillnad i Rogers personliga framtoning denna säsong?

    Och stort tack för att du driver Raka Puckar så förnämligt!

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Tack för så fint beröm! Uppskattas.
      Roger känns avslappnad, glad, men det kan ju också vara för att det går bra. :)
      Två timeouter som inte kommit först i slutminuten har jag noterat, glädjande. Men ändrandet i formationer … är det verkligen så mkt mer än tidigare? Så där jättemycket har väl inte hänt? Så mkt mer än annars, menar jag.
      Eller tänker du under match? Där har det hänt lite, faktiskt.

      • Ingvar says:
        2 år sedan

        Jag tänker både under match och mellan matcherna. Han har ändå ändrat förhållandevis mycket utan att det varit påtvingat av skador. T.ex. så har han släppt flera (alla?) sina ursprungliga ”tvåor”.

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Mja, Joel och Max är kvar, Lasch och Carlsson också. Spacek och Mursak är splittrade, Sundström och Lasu också. Jag håller med om att det varit en del förändringar, rent allmänt känns som att det kan hända mer under matcher. Intressant att följa.

  16. Andreas says:
    2 år sedan

    Har egentligen ingen fråga, skulle dock vilja belysa Raymond. Tycker nog man kosta på sig att, iallafall, snudda vid termer som succé? Succé så här långt iallafall.
    Nä… skämt åsido. Kul att se. Hoppas han njuter.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Det gör han säkert. ;)

  17. Jaxx says:
    2 år sedan

    Sundström och Mursak är kassa och Elliot och Grönlund är kassa och Rubin är helt värdelös!
    Men ändå leder Frölunda serien och gjort flest mål och spelat en helt okay hockeyn till och från!
    Vad är problemet!
    Det delas inte ut något guld nu, och säsongen är lång!
    Tålamod vänner!

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Värt att påminna om, ja … att det är mycket kvar. :)

    • pupule says:
      2 år sedan

      Problemet är väl att det inte finns jättestora förhoppningar till bättring i ett eventuellt slutspel, då egentligen ingen av dem brukar lyfta nämnvärt förutom vid något enstaka tillfälle. Elliott är inte känd som en ”slutspelslirare”. Hade 1 poäng på 7 matcher senast och minus 6. Sundström 2 poäng på 7 matcher, minus 1. Det är katastrofalt dåligt med tanke på att det skall vara två tongivande spelare offensivt. Sundström försöker men får ut väldigt lite av sitt spel. Elliott är generellt för dålig med väldigt många slarvfel och tappade puckar i fel lägen. Är inte bra i någon ände faktiskt. Går inte ens in på sju backar.

  18. Christer says:
    2 år sedan

    Tack för fina reportage Henrik!

    Jag skulle verkligen uppskatta ifall du kunde få tid för en intervju med Burström, som uppenbarligen coachar våra forwards. Personligen tycker jag han vid flera tillfällen visat bristande fingertoppskänsla och allting bara ”rullar” på.
    Likadant hur vi tänker kring vilka som ska spela i sudden death. Märkliga val emellanåt…

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Roligt att du gillar. Men … tycker du det, med rullar på? Tycker snarast att Frölunda mer än tidigare förändrar under match, i alla fall försöker göra något än bara rulla på. Förut kunde jag verkligen tycka att det var så. Men visst, allt kan bli bättre. :) Matchningen i tre mot tre är inget jag reflekterat över, något speciellt du tänker på?

      • Christer says:
        2 år sedan

        Ofta väldigt defensiva forwardspar, där man har en förkärlek att spela MRO….

        En lite detalj till: Folin borde var på topp 5. En stabilare back har vi inte haft på väldigt länge…:)

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Roger gillar ”Rosse”, vet väl inte om det är så hemskt att spela honom i tre mot tre, bra på rören, kan bryta in på mål, kan gilla den tre mot tre-cirkusen. Och även i förlängningen behöver man kunna försvara.

          • Christer says:
            2 år sedan

            MRO = 1 poäng hittills i år…Jag kan nog finna ganska många spelare jag låtit spela i sudden…men, smaken är olika.

          • Henrik Leman says:
            2 år sedan

            Fair enough. Tror inte att det är riktigt så enkelt, men … okej. :)

  19. E23 says:
    2 år sedan

    Dina fem bästa är jag enig med. Skulle kanske lyfta upp Olsson till andraplatsen, men lasch rubbar ju ingen.

    Enskilt positivaste punkten senaste veckorna måste ändå Rubin vara. Oerhört viktigt att Frölunda har två bra målvakter, och att Tomkins (för ja, han är etta) känner konkurrens.

    Kanske kan målvaktstränaren få lite credd nu, han har annars varit överdrivet kritiserad för länge nu.

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Håller verkligen med, tror det är av yttersta vikt att en klubb har två målvakter man litar på.

  20. Tobias says:
    2 år sedan

    Å Edvinsson med i en sket turnering i November … Har klubbarna inget att säga till om ?

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      I det fallet: nej. Någon sketturnering är det iofs inte, det är förberedelse inför JVM, men jag tycker som jag skrev att Edvinsson hade mått bäst att få lite mental vila. Tids nog kommer han slitas enormt på.

  21. Tobias says:
    2 år sedan

    Nä det var väl överdrivet sagt :)
    Men borde inte förbundskaptenen veta vart man han vid det här laget .. Borde man inte testa ”osäkra kort” i just en sån här turnering.. Frölunda kan ju inte vara jättesugna att släppa honom på detta

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Jag tog upp just detta, att jag kände mental vila, andhämtning, varit bättre för Edvinsson – och i långa loppet för JVM-laget och dess chanser. Men Montén och jag tyckte visst inte lika här. :)

    • Christoffer says:
      2 år sedan

      Oftast är sommar-campen mer för att testa ”vildkort” November-campet är mer genrepet. Sen får man ju också säga att Edvinsson har inte spelat någon U20 match för Juniorkronorna, och därför inte haft Montén som huvudtränare.

      Tror Montén vill veta hur Edvinsson svara på coaching honom och hans coaching innan det blir allvar.

      • Christoffer says:
        2 år sedan

        Blev lite konstig svenska där i sista stycket, men tror andemeningen kommer fram oavsett :)

        • Henrik Leman says:
          2 år sedan

          Förstår absolut din poäng.

  22. Mattias says:
    2 år sedan

    Bara en spelare från Frölunda i Småkronorna, J18, i form av forwarden Isac Born. Klubben brukar ha fler med.
    Hur ser det ut med återväxten?
    Är väl tunt på backsidan. Inga stora talanger efter Edvinsson? Hugo Gabrielsson som försvann till Västervik, är han utlånad?
    På forwrdssidan finns det ju fler i Dower Nilsson, Hasa, Ludqwig Persson

    • Henrik Leman says:
      2 år sedan

      Det där går ju i vågor. Och bara för att man har en landslagsman eller två i U18 så finns ju ingen garanti att de sedan får chansen i A-laget. Krävs nästan att du är på Edvinsson-nivå i Frölunda. Gabrielson inte utlånad, men i praktiken spelar det ju mindre roll. Frölunda följer ju honom noga, den dagen han anses mogen för SHL – om så blir fallet – så kan han ju värvas ändå.
      Frölunda har haft flera utlånade där det ändå inte blivit något. Känner att det där med vikten av att vara utlånad överdrivs en aning.

  23. Danne says:
    2 år sedan

    Är förvånad över kritiken som Mursak och Sunken får! Dom gör exakt det som RR förväntar sig av dom, utifrån spelmodell och taktiska linjer.
    Ingen kan väl ändå klaga på jobbet från dessa 2?
    Om ni förväntar er att laget skall sprudla och spruta in mål i 5-5 spelet, har man inte riktigt följt Frölunda senaste säsongerna el förstått sig på RRs filosofi.

    Den enda som ”sprutar” in poäng är Lasch, men oftast i PP, där han spelar 90%. Och självklart gör det sjukt bra! Men i övrigt är det ingen i VF som gör direkt poäng i 5-5 spelet. Inte som är att räkna med iaf.

    Det är lite oroande inför våren. Ser dock några tendenser per match, men för sällan för att man skall vara lugn.

    Angående publiken och pengar för ev nyförvärv. Jag tror man värvar om man anser sig behöva. Dock har RR stor tro på sina spelare. På gott och ont. Han räknar nog med att Friberg, Mro, Lasu mfl tar steget nu och blir poänggörare. Helt plötsligt. Vi utanför, ser att det inte kommer ske.
    Kan räcka ändå. Men tror inte det. I ett slutspel står vi nog ganska slätt. Tyvärr.

  24. Conta says:
    2 år sedan

    Jag tyckte Elliot var dålig redan förra säsongen, då sa många här ge han tid. Nu denna säsongen är han ännu sämre.
    Skicka den usla spelaren åt helvete.
    Klappkass, 250 000 per månad åt helvete.
    Sätt han på läktaren tills han tröttnar och lämnar. In med en junior tills vidare. Kan inte bli sämre än nr 16

SENASTE NYTT

Hockey

Innala slog ifrån sig – och nu måste Rydahls lår undersökas ordentligt

1 december, 2023
Hockey

Det här behöver bli en läxa för Frölunda som kan mycket – när man spelar rätt

30 november, 2023
Hockey

Snabba analysen – så tyckte jag om Rögle–Frölunda 5–4

30 november, 2023
Hockey

Rögle–Frölunda 231130 – här kommenterar ni matchen

30 november, 2023
Frederik Dichow och Jayden Halbgewachs – spelare i fokus.
Hockey

HV71 för Dichow, spelklart för Halbgewachs – men hur ska det gå under JVM?

30 november, 2023

Social Media

  • 3 084 fans
  • 1 720 följare
  • 280 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

Innala slog ifrån sig – och nu måste Rydahls lår undersökas ordentligt

av Henrik Leman
1 december, 2023
56

Det här behöver bli en läxa för Frölunda som kan mycket – när man spelar rätt

av Henrik Leman
30 november, 2023
92

Snabba analysen – så tyckte jag om Rögle–Frölunda 5–4

av Henrik Leman
30 november, 2023
58

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Snabba puckar
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?