Lyssna – jag snackar ner Frölundas tuffa serie mot Leksand

Lyssna – jag snackar ner Frölundas tuffa serie mot Leksand

Lyssna – jag snackar ner Frölundas tuffa serie mot Leksand

Lyssna – jag snackar ner Frölundas tuffa serie mot Leksand

► Lyssna – här kommer en periods hockeysnack.
► Tre spelare i Frölunda lyfts fram lite extra.

Pontus Johansson, Henrik Tömmernes och Linus Högberg. Viktiga backar mot Leksand.

Från match 4 och framåt i kvartsfinalserien mot Leksand såg Frölunda bra ut.
Nyckeln: spelet i egen zon.
Nycklar: tre skickliga backar.

UNGEFÄR 20 MINUTERS nedsnack efter den härliga kvartsfinalserien mellan två bra hockeylag: Frölunda och Leksand. Bland annat detta:

## Därför var Henrik Tömmernes, Linus Högberg och Pontus Johansson så viktiga.

## Därför hade Frölunda mod i match 7.

## Kanske ska Malte Strömwall ha annan lekkompis.

## Skön reaktion av Roger Rönnberg när slutspelsrekordet kom upp.

## Albin Sundin (ja, sorry, igen).

Trevlig lyssning.

 

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

***

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

 

► Lyssna – här kommer en periods hockeysnack.
► Tre spelare i Frölunda lyfts fram lite extra.

Pontus Johansson, Henrik Tömmernes och Linus Högberg. Viktiga backar mot Leksand.

Från match 4 och framåt i kvartsfinalserien mot Leksand såg Frölunda bra ut.
Nyckeln: spelet i egen zon.
Nycklar: tre skickliga backar.

UNGEFÄR 20 MINUTERS nedsnack efter den härliga kvartsfinalserien mellan två bra hockeylag: Frölunda och Leksand. Bland annat detta:

## Därför var Henrik Tömmernes, Linus Högberg och Pontus Johansson så viktiga.

## Därför hade Frölunda mod i match 7.

## Kanske ska Malte Strömwall ha annan lekkompis.

## Skön reaktion av Roger Rönnberg när slutspelsrekordet kom upp.

## Albin Sundin (ja, sorry, igen).

Trevlig lyssning.

 

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

***

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

 

► Lyssna – här kommer en periods hockeysnack.
► Tre spelare i Frölunda lyfts fram lite extra.

Pontus Johansson, Henrik Tömmernes och Linus Högberg. Viktiga backar mot Leksand.

Från match 4 och framåt i kvartsfinalserien mot Leksand såg Frölunda bra ut.
Nyckeln: spelet i egen zon.
Nycklar: tre skickliga backar.

UNGEFÄR 20 MINUTERS nedsnack efter den härliga kvartsfinalserien mellan två bra hockeylag: Frölunda och Leksand. Bland annat detta:

## Därför var Henrik Tömmernes, Linus Högberg och Pontus Johansson så viktiga.

## Därför hade Frölunda mod i match 7.

## Kanske ska Malte Strömwall ha annan lekkompis.

## Skön reaktion av Roger Rönnberg när slutspelsrekordet kom upp.

## Albin Sundin (ja, sorry, igen).

Trevlig lyssning.

 

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

***

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

 

► Lyssna – här kommer en periods hockeysnack.
► Tre spelare i Frölunda lyfts fram lite extra.

Pontus Johansson, Henrik Tömmernes och Linus Högberg. Viktiga backar mot Leksand.

Från match 4 och framåt i kvartsfinalserien mot Leksand såg Frölunda bra ut.
Nyckeln: spelet i egen zon.
Nycklar: tre skickliga backar.

UNGEFÄR 20 MINUTERS nedsnack efter den härliga kvartsfinalserien mellan två bra hockeylag: Frölunda och Leksand. Bland annat detta:

## Därför var Henrik Tömmernes, Linus Högberg och Pontus Johansson så viktiga.

## Därför hade Frölunda mod i match 7.

## Kanske ska Malte Strömwall ha annan lekkompis.

## Skön reaktion av Roger Rönnberg när slutspelsrekordet kom upp.

## Albin Sundin (ja, sorry, igen).

Trevlig lyssning.

 

ANNONS

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

SF Pontona - Pontoner och betongbryggor sedan 1918

***

ANNONS

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

Fuktbehandling.se

 

44 Kommentarer

  1. Pontus Johansson har pucken under kontroll i egen zon och vänder åt fel håll varje gång han blir pressad bakom mål, blir fast tryckt och av med pucken…
    Förstår inte att han får så mycket istid. Vek i närkamper o tappar i markeringen gång på gång.
    Om Nilsson kommer tillbaka så spela på 6 backar men Pontus kan gå till SAIK redan o bli stressad o tappa puck.

  2. Min fru reagerade, hajade till, när du sa Pontus Johanssons namn. Min fru har alltid trott på honom, men jag har varit väldigt besviken på honom under en längre tid, inte så att vi pratar skilsmässa, men oj så kul att han levererar!

  3. Bra tugg Leman. Tycker det gör sig bättre än texterna. Blir mer personligt med en röst kontra texterna. Men det är min åsikt. Rubbet håller hög klass.

    • Hur går det med din Swish-kampanj? Leman väntar fortfarande på din femhundring.

      A _ _ _ _

      • Patetiska lilla varelse. Jag kom med ett förslag i all välmening för att hjälpa Leman. Tyvärr verkar ingen vilja haka på. Allra minst du…

        • Haha, alla vet ju att du bara snackar skit. Så även här, vilket var väntat. Så frågan är vem som verkligen är en patetisk liten varelse. Tror vi alla vet svaret på den frågan.

    • Även om jag är född i Göteborg, har jag svårt för alltför grov göteborgska😀😉 och gillar inte poddar heller i allmänhet. Däremot är Leman väldigt produktiv och bra med alla texter han levererar👍.

  4. Apropå uttryck klyschan ”gilla läget”.
    Till sjöss kunde frågan ibland exempelvis vara den när man angjorde en främmande hamn: Vilken kajplats ska vi lägga till vid? Och när svaret på den kom, så kunde den erfarne sjömannen som tidigare hade varit där – plötsligt hojta till genom att säga: Ajajaj, det är ett besvärligt ställe att förtöja vid och där det då också replikerades snabbt tillbaka med meningen: Det är bara att gilla läget (kajläget).
    Skön flertydighet. 😉

  5. Lyssnade på Sanny å Svenssons pod där tyckte MR Madhawk att matchen igår kväll var en tillknäppt och tråkig tränarmatch ! Saker ting kan uppfattas på olika sätt .

  6. Jag tror att anledningen till att Frölunda vågar mer i sudden samt att dom vinner , beror på erfarenhet och rutin från tidigare viktiga matcher. Därav tror jag att Frölunda drog det längsta strået.

    Kanske är det även dags för Frans Tuohimaa att stå en match för att inte slita ut Lasse allt för mycket.

    Domarnivån har varit bra tycker jag. Misstag sker , men med lite distans från denna matchserien så har dom varit riktigt bra

  7. Tack för en väldigt fin och intensiv bevakning av Frölundas slutspel!
    Brukar hålla med dig, men inte vad det gäller domarnas agerande i kvartsfinalserien. Inkonsekvent och med en mängd missade, solklara utvisningar. Riktigt uselt faktiskt!

  8. Jag tycker Heens är svagaste back kortet just nu, skall kanske Tom eller Albin på Heens plats?

  9. Hm, lyssnade i duschen, för jag har så jävla många puckar i luften, och glömde skriva något så ska försöka minnas nu i efterhand, dvs inte det lättaste.

    Gällande PP1 håller jag med om att man borde ge PP2 chansen, men kanske först efter att ha startat med PP1 ca två gånger och om det inte flugit byta till PP2, ny matchserie, med nytt motstånd. Sedan tycker jag det blir lite väl statiskt när man har två som vill hålla och trixa med pucken, det är inte bara Malte, utan även en viss Tömmernes, som inte heller får till det offensivt. Man ska dock inte underskatta Maltes förmåga att ta in pucken i anfallszon vid PP.

    Sundin tycker jag har spelat på en sådan nivå så med Tom tillbaka så går Sundin före Heens och PJ, den senare har fortfarande förbaskat svårt att få igenom skottet och träffa mål, speciellt så det blir farligt. Sedan är det alltid svårt med juniorer, hur länge de spelar med den ungdomliga entusiasmen och inte faller tillbaka in i gamlas mönster eller får hybris och tror att de är Hedman.

    Sist men inte minst, har inte sett någon som reagerat på vad Ruohomaa sa i segerintervjun i TV, om att det var bra av tränarna att göra om i kedjorna, vilket innebar att han gick från första till andra, kanske en bagatell, men tänker på det snacket som cirkulerat om honom om tiden i Leksand och Modo.

  10. Tack för trevligt nedsnack.
    Håller med om mycket, men inte allt 🙂
    Tömmen och Högberg absolut lyfte de sig. PJ, nja, han får briljera lite när han väl kommit loss och får åka i anfallsriktning. Men han låses fast på tok för ofta i defensiven.Mycket felbedömningar, vänder åt fel håll m.m Personligen tycker jag han är det absolut svagaste kortet i defensiven.

    Är med på din tanke kring Strömwall, men jag hade nog valt tvärtom. Fortsatt med de kedjor vi startade med i sista matchen. Skulle det inte funka då kan man tänka sig skifte mellan t.e.x Friberg – Nässén.

    Domarnivån? Nja, tycker det är en ganska svag insats över 7 matcher. De börjar ju tillåta MER hakningar/fasthållningar än i serielunket, det kan knappast anses som som godkänt?
    Sen är de nog, sett över 7 matcher, konsekventa, tror kanske inget lag har dragit mer nytta än nåt annat.
    Visst är Lindblom en ryggsäck, men det är i ärlighetens namn t.e.x Rouhoomaa också.

    Sen med match 7 på näthinnan så finns det väl incidenter som gör en förbryllad. Säsongens tydligaste tripping/slewfoot på Friberg.
    Att domaren inte ens kan kika på målkameran vid deras 1-1 mål.

    Men jaja, ibland är det så.

    • Sett till backarna så hade jag nog ändrat en hel del när Tom är tillbaka
      Tömmernes – Sundin
      Högberg – Nilsson
      Johansson – Folin
      Heens

  11. Bra lyssning, tack!

    Tror att SAIK vinner max två matcher i denna serien. De passar oss bra. Betydligt svagare backsida än Leksand. Vårt sätt att spela passar SAIK illa. Vi har fått fart på fler forwards, Malte kommer det att lossna för. Tom är tillbaka.

    LHC var det bättre laget i ett par av matcherna mot SAIK, de hade flyt som vann fyra raka. Nu möter de ett lag med lika bra målvakt.

    Stjärnorna står rätt.

  12. Domarinsatsen i matchserien är inte mycket att säga om. Liksom matcherna går den upp och ner i prestation.

  13. Har ej lyssnat på podden (har inte fått in den vanan ännu, oavsett avsändare). Alltså kan jag inte kommentera vad den gode HL sagt MEN dela mina tankar utifrån skribenterna här inne.

    OM PJ:s uppsida är att han är kreativ när det gäller att ÅKA UPP MED pucken men nedsidan att han ofta vänder åt fel håll, kladdar med pucken och blir av med den (ger motståndarna långa anfall), borde han väl inte spela alls.

    Frölundas spelidé (den som de tränar/nöter på) bygger definitivt inte på att backarna skall ÅKA UPP MED PUCKEN. Den skall spelas – SNABBT – upp för att skapa fart i anfallen. Se praktexemplet som föregick Thorells mål! Hoppas de kollat in den sekvensen noggrant!

    PP1 är för stillastående och av någon märklig anledning skall de alltid finna den obligatoriska bakåtpassningen i uppspelsfasen, trots att det finns läge att spela framåt.
    Att de då skall få två chanser – när vi knappast får fler PP än just två – blir i mina ögon fel. PP2 levererar och borde isf få de två chanserna. Eller varför inte ”toppa” en PP-enhet utifrån hur resp spelare ”sett ut” i matchen.

    Kul som fasen, oavsett! 🙂

  14. Om Tom Nilsson är spelklar så är det självklart för mig att PJ skall vara 7 back!
    Sundin har levererat storartat och med tanken var PJ skall spela nästa säsong så är väl valet ganska självklart!

  15. Rögle är min favorit till sm-guldet och den moraliska finalen är semifinalen mot Växjö.
    Dvs Rögle och Växjö är de två formstarkaste och bästa lagen just nu.

    • Skitsnack finns ingen ”moralisk final”! De lag som vinner semifinalerna förtjänar finalplatsen. Hade det varit talan om ”moral” så skulle finalen i så fall vara mellan FBK och Växjö. Rögle skulle i så fall inte vara i slutspelet….

  16. För mig är PJ given på sex backar, finns ingen anledning att splittra på Tömmernes och PJ som fungerat bra.
    Likaså Nilsson-Högberg.
    Det par som haft problem är Folin-Heens. Där är utmaningen att ingen av dem kan göra sin gubbe, det saknas lite spelskicklighet. Tyvärr är ju heller inte Sundin lösningen på det. Hade Hasa varit frisk och kunnat spela med Tömmernes hade jag sagt PJ med Folin för att balansera.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Prenumerera

För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Prenumerera

Senaste nytt

Senaste nytt

Senaste nytt