torsdag, 1 juni, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

Lyssna – jag blickar bakåt och framåt, och så gårdagens hockeykväll i bilder

av Henrik Leman
2 månader sedan
A A
84

► Jag snackar ner kvartsfinal 6, blickar lite mot kvartsfinal 7.
► Se också snygga bilder av Mathias Pelkonen.

Hård kamp under kvartsfinal 6. Alla bilder: MATHIAS PELKONEN

VAKNA MED NIO minuters hockeysnack, dagen efter Frölundas 2–4 mot Färjestad. Jag berör bland annat detta:

## Mod att våga ”gå för det”, spela sitt spel – det kommer avgöra match 7. Har Färjestad det, eller kan man bli lite hämmat som Frölunda på måndagskvällen? Kan Frölunda spela på ångorna från i lördags, åka in i Löfbergs Arena med en skön vinnarkänsla, eller är det besvikna spelare vi ser?

## Domarna har ytterst sällan med utgången av matcherna att göra. Hoppas verkligen alla förstår det. Men visst var det en jättemiss när Henrik Björklund inte blev utvisad efter att ha kört på Lasse Johansson.

## Onsdag kväll kan Joel Lundqvist göra sin sista match som hockeyproffs. Han kan också ha minst fyra matcher kvar.

ANNONS

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

## Färjestads måndagsseger logisk på två sätt. 1) Hetare i närkampsspelet. 2) I en så jämn serie vinner ett lag sällan tre matcher i rad.

## Credd till Färjestad, men Frölunda tappade bort det här med att spela på instinkt och förlorade därför. Enormt viktigt att hitta den, våga spela på den igen.

## Chanser fanns, till och med många, Frölunda kunde mycket väl ha vunnit, men det fanns en anledning till att man inte gjorde det.

 

LYSSNA HÄR 🔽

https://rakapuckar.com/wp-content/uploads/Nedsnack-Fr-Fa-KF6.m4a

 

ANNONS

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

***

Som väntat, Henrik Björklund inte anmäld för smällen som tog i skallen på Lasse Johansson. I alla fall fanns inget på shl.se vid 08.30 – och 08 är ju tiden då anmälningar läggs ut.

Jordens klaraste utvisning, jag förstår verkligen inte hur den kunde missas, men det var ju rätt tydligt hur den bedömdes i efterhand av domaren Linus Öhlund – som en tvåminutersförseelse, inte mer.

Jag trodde inte Björklund skulle bli anmäld. Det blev han inte heller. Det hela bedömdes inte grovt nog för att leda till disciplinnämnden, mer olycklig situation än en medveten attack på en målvakt. Har inga problem alls med den bedömningen.

***

Mathias Pelkonen gjorde tillfällig comeback, här några av hans bilder. Det kommer fler på Instagram vad det lider.

ANNONS

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Boka ett snabbare expressbud med PEX

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Boka ett snabbare expressbud med PEX

ANNONS

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?


ANNONS

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

 

 

Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg

Om Frölunda har tur som Tom blir det nog avancemang till semifinal ...

Kommentarer 84

  1. Rasmus says:
    2 månader sedan

    Jag tycker absolut inte att domarna ska hängas och få böter osv, men jag tycker att det är rimligt att det får någon form av konsekvenser när man gör matchavgörande missar, om det är att man inte dömer mer i den här matchserien eller hur man ska göra låter jag vara osagt men någon form av konsekvens borde det finnas.

    • Charlie_D says:
      2 månader sedan

      Skulle bli väldigt förvånad om Öhlund dömer match 7. Där har du troligtvis konsekvensen.

      • Conny-Hasse says:
        2 månader sedan

        Nu vill man ju ha Öhlund nästa match och inte Nord så man har jobbat upp lite kapital för utjämning?

        • Charlie_D says:
          2 månader sedan

          Haha…antagligen just därför de inte tar ut Ölund till den matchen

        • JohanF says:
          2 månader sedan

          Vi har jobbat ihop kapitalet hos Nord också

  2. GöranA says:
    2 månader sedan

    En otroligt jämn matchserie skall avgöras i match 7.
    Rätt logiskt.
    Fbk favorit pga hemmaplan.
    På samma sätt som Frölunda var favorit i match 6.

  3. Olle* says:
    2 månader sedan

    Matchen ges bort. Frölundapass på samtliga mål bakåt och Lasse var inte Lassebra. Då vinner man inte dessa matcherna.
    Dessvärre är domarna återigen dåliga, det hjälper ju inte till när man är vansinnig.
    Nu är nog golfsäsongen nära om inte allt klaffar

  4. GöranA says:
    2 månader sedan

    Angående domare.
    Där har du lite fel.
    Historien är full av matcher som avgjorts på felaktiga domslut.
    Gäller inom ishockey såväl som fotboll och övrig bedömningssport.

  5. Lindbjor says:
    2 månader sedan

    Lasse står still (glider inte utåt). Björklund ser Lasse i förväg och har gott om tid att undvika krocken med Lasses huvud. En olycklig situation? Jag hade inte haft några problem med att klippa ut en formulering för en avstängning från DN:s tidigare beslut.

  6. Mattias Wahlgren says:
    2 månader sedan

    Kan man anmäla Björklund och domaren som privatperson

    • peter sepp says:
      2 månader sedan

      Ja men vet inte hur

    • Teddy says:
      2 månader sedan

      Den kommer inte att behandlas då den kommer från en privatperson. Skulle de göra det så skulle nämnden ha 100-tals anmälningar varje omgång från enögda fans som tycker att just de har blivit förfördelade. Så ett tips är: bespar dig det arbetet.

  7. pupule says:
    2 månader sedan

    Domarnas påverkan på utgången av en match blir ju som sagt högst hypotetisk. Men det påverkar ju så klart. Särskilt när man inte får spela på lika villkor. En domare som står och tittar rakt på Lasse får självfallet göra bedömningen att det inte är en femma, men får verkligen inte missa att det är en tvåa. Att sedan ha den dåliga fingertoppskänslan att ge Lindbohm en tvåa för att han brottar ner den som körde på Lasse – det är under all kritik. Sedan kan man ju aldrig säga att det avgör matchen, men dåliga domslut ger ju ett lag fördelar, det andra….not so much.
    Med felaktiga domslut tas det bort flera minuter från det förfördelade laget. Får färre möjligheter att utjämna. Att vi sedan inte är lika bra som senast, det är en sak. Domarnas beslut påverkar dock. Utan tvekan.

    • Per says:
      2 månader sedan

      Självklart påverkar domarnas insatser resultatet i matchen. Det begriper väl alla?

      • BMG says:
        2 månader sedan

        Precis, det är ju helt avgörande i vissa matcher. Där har du fel Leman

  8. Dallasm3 says:
    2 månader sedan

    Det är väldigt viktigt att målvakter, spelare och coacher skall stäppa upp när det blir slutspel. Vara som bäst när det gäller. Alla pratar om det. Varför gäller inte detta domare? Hur ska man göra för att få upp domarnivån? Vi har väl inte haft en huvuddomare som dömt under en längre tid på internationell nivå? Alla domare skyddas. Locket på, knäpptyst. Varför har vi inte en öppnare dialog och bättre förklaringar av domare, domarchef och SHL?

    • Johan Carlander says:
      2 månader sedan

      Precis detta jag stör mig på, det är skyddad verkstad och locket på! Tror det är gravt kontraproduktivt för alla inblandade parter!

    • Mats Dahlin says:
      2 månader sedan

      Vi har flertalet domare som dömer konstant i internationella matcher såsom Os, Vm osv och där oftast tar sig väldigt långt och oftast dömer finalerna om inte Sverige spelar så där har du fel

      • Dallasm3 says:
        2 månader sedan

        @ Mats Dahlin Domare som till vardags dömmer SHL? Om så är fallet tackar jag för svaret på frågan.

        • Per says:
          2 månader sedan

          Kan du förklara den inkonsekventa bedömningen mellan olika matcher?

    • Sincan says:
      2 månader sedan

      Domarna i övriga Europa är betydligt sämre och med ännu mer pilotbrillor-attityd, glöm inte det.

  9. Per says:
    2 månader sedan

    Domarna kommer aldrig ge oss chansen att vinna imorgon. Lika bra att domarna ställer in matchen och dömer seger till Loob och hans gäng så slipper vi se alla pinsamma bedömningar från domarn.
    Någon som vet hur många matchstraff och avstängningar vi drabbats av under säsongen? Och hur många vi fått med oss? Ganska stor skillnad vilket är ytterst märkligt.
    Också konstigt att det inte är stor skaderisk att tackla någon i huvudet som dessutom är långt ifrån pucken. Jag tänker på Mursaks bentackling som han fick två matcher för. Snacka om att vi bedöms enligt annan måttstock.

  10. Ingemar Bernthsson says:
    2 månader sedan

    Första gången jag kommenterar domarinsatser. Men jag kan inte låta bli. Oavsett vilken grad av brott tacklingen på Lasse var och vilket straff det eventuellt skulle renderat, så tycker jag att det är ett något märkligt sätt att uttrycka det från domaren. Han säger att ”det skulle NOG utdelats en tvåa”?!? Dessutom kan en ju inte säga att situationen inte påverkade matchens utgång. Det är ju något som ingen vet… även om tendensen pekade åt det hållet.
    Hur som helst, nu är det överspelat även om vi har det med oss in i den sjunde.
    Favoritskapet får gärna FBK ha, det har de haft sedan 0-0 i kvarten. Det intressanta är vad de kan göra av det.

  11. Nike says:
    2 månader sedan

    Jag stör mig mer på Björklunds jävla agerande i massa situationer, killen dör så fort någon kuddar honom, slänger sig och ”filmar” till sig utvisningar, som Lindbohm igår, killen dör ju, fötterna bara försvinner, samma kille som ligger kvar när Folin trycker till honom, nej usch, hatar de beteendet.

    • Charlie_D says:
      2 månader sedan

      Håller helt med. Dessutom skriker han som en stucken gris fort någon petar på honom… Det var väl även han som slängde sig bakåt och skrek när Loui gav honom en kram i slutet av match 2…

      • JohanF says:
        2 månader sedan

        Det var det

  12. Fredrik Björck says:
    2 månader sedan

    Jag fattar INTE hur gårdagens situation kan bedömas som 2 minuter sett i ljuset av Ludvig Perssons matchstraff. Det bara osar OLOGIK.

    • Fredrik Björck says:
      2 månader sedan

      Ludvig LARSSON ska det visst va, sorry.

    • Per says:
      2 månader sedan

      Logiken ligger i att vi bedöms efter en annan måttstock än våra motståndare. Har varit så ände sedan Dicken sa att Joel bestämmer. Då har domarna fått för sig att minsann visa att så inte är fallet. I match efter match efter match.

  13. Per says:
    2 månader sedan

    Björklund ska sänkas i varje närkamp på onsdag. Fult.

  14. pupule says:
    2 månader sedan

    Varför man hakar upp sig på det här är ju inkonsekvensen från alla parter; domare, situationsrum, disciplinnämnd, domarbas osv. En sådan här tackling på en spelare hade garanterat renderat i två-fyra matchers avstängning. Öhlund säger efter att ha sett reprisen att det inte är en femma. Vill man ha lite trovärdighet så skall domarbasen uttala sig i att detta är självfallet en femma med följande avstängning, samt att Öhlund & co har dömt färdigt i slutspelet. Men eftersom ingen ansvarig kommenterar (läs; korrigerar) Öhlunds uttalande – så är det alltså fritt fram att tackla en målvakt i huvudet och få en två-minutare samtidigt som man kanske skickar målvakten till omklädningsrummet. Good to know…..

    • Per says:
      2 månader sedan

      Du missar att nästa gång det sker som kommer det bli avstängning.

      • Teemo says:
        2 månader sedan

        Exakt och det kommer säkerligen drabba Frölunda imorgon det är ungefär så det har fungerat i alla serier i slutspelet i år… X gnäller på Y för en förseelse nästa match blir X utvisad för samma förseelse.
        Ingen ide att en diskutera domar basen för att det är en sluten diktatur. De borde vara mer öppna och förklara deras misstag,tankar,beslut inte lägga locket på bara för att dom inte vågar. Hockeyn tillhör inte bara förbundet/ligan utan också oss publiken som betalar för att se på matcher!

  15. Benji says:
    2 månader sedan

    Tror tyvärr att bussen har gått! FBK fick en rejäl injektion igår, dom släpper inte en match till hemma. Frölunda har stått upp bra dock. Hoppet är det sista osv…. men det blir väldigt tufft.

  16. Ingo says:
    2 månader sedan

    När jag tittar på reprisen ser jag en Frölundaklubba under armen på Björklund som gör att han får en olycklig vridning. Varför är det ingen mer förutom möjligen domaren som tar hänsyn till hakningen i situationen.

    • Per says:
      2 månader sedan

      Trams. Ser du inte att han medvetet kör över Lasse är du blind.

  17. Nils-Olof Jiteg says:
    2 månader sedan

    Helt klart att Färjestad körde på och störde Lasse.
    Det var utstuderat hela tiden.
    Match sju reta upp Tomkins lägg er på honom kör på och tackla honom mot huvudet.
    Det tillåtet med svenska zebror.

  18. Johan Jönsson says:
    2 månader sedan

    Med domare Öhlunds uttalande efter matchen så är det tydligen okej att göra vad som helst så länge det sker omedvetet.. Så om säg Rosse ”råkar” köra över Tomkins och Folin ”råkar” sänka Björklund imorgon så ska det inte ge någonting….

  19. Johan says:
    2 månader sedan

    Passa på också att vifta och slå lite extra med klubborna, om den råkar träffa någon gör inget enligt domarna så länge det inte sker avsiktligt så…

  20. Peter Kalsson says:
    2 månader sedan

    Känner att frölunda har varit det bästa laget i 5 av 6 matcher även om det är jämt och små marginaler, tror att Frölunda faktiskt vinner i Karlstad! Känner inte att Färjestad är bättre än Frölunda i något!
    Nej med rätt insällning och desperation så vinner Frölunda, bättre en så är inte Färjestad!

  21. Charlie_D says:
    2 månader sedan

    Tyckte faktiskt domarna var riktigt bra igår bortsett från missen i slutet. Ett misstag på en hel match i det tempot som var……det är ett utsatt jobb att döma.

    • pupule says:
      2 månader sedan

      Generellt sett håller jag med dig. Ett svårt jobb i ett högt tempo. MEN….det finns saker man inte får missa, särskilt inte när man står och tittar på den specifika händelsen och väljer att inte blåsa. Regelboken blir inte tydligare än så här:

      ”En målvakt är aldrig tacklingsbar även om målvakten befinner sig utanför sitt målområde. En
      utvisning ska utdömas i alla situationer där en motståndare utsätter en målvakt för onödig
      kroppskontakt.”

      • Per says:
        2 månader sedan

        Det är så sorgligt att lösa regelboken och sen se hur usla våra domare är som inte kan följa ens de mest självklara och enkla paragrafer. Vilka dårar är det som dömmer? Är alla från Samhall?

  22. EDWARD 51 says:
    2 månader sedan

    Det extra mod som saknades i Frölunda från igår kväll och som Leman här pratar om – kunde RR också ha haft genom att ha försökt ingjuta mer av det i sina spelare, alldeles speciellt efter 2-2 kvitteringen. Tagit en timeout, lugnat ner dem och samtidigt på det bestämdaste tydliggjort allvaret av resterande matchtid för 3:e perioden, att nu fasiken släpper vi inte alltför lättvindigt upp dem till vår försvarszon med deras långa diagonalpassningar och anstränger oss verkligen för att från och med här nu kunna gå för en förlängning – allra minst.
    Men som sagt vad, vida känt – RR och timeouter har ju alltid varit ett säreget kapitel för sig själv, tyvärr. :(

    • Per says:
      2 månader sedan

      Våra tre Luleåtränare är ju inte direkt Sveriges största taktiker…

      • EDWARD 51 says:
        2 månader sedan

        Ja, Per – kanske inte de mest ”elastiska”.

  23. Bemo says:
    2 månader sedan

    Jag förstår vad du menar med att domare sällan avgör matcher och kan hålla med om att det inte var ologiskt att Färjestad vann i går. Däremot måste man vara ödmjuk och säga att när det är såhär lite som skiljer mellan lagen så nog fasen kan domarnas bedömningar vara tungan på vågen. Vi kommer aldrig att få veta hur utfallet hade blivit om… eller om inte… men att det påverkar utfallet av matchen råder väl ingen tvekan om? Det är tusen grejer som påverkar utfallet och domarnas bedömning är ju en av sakerna.

    Jag är inte helt inläst på regelboken men hade det varit möjligt för domaren att blåsa av för en femma, videogranska, och om de skulle ha upplevt att det inte var något regelbrott av FBk-spelaren utan en filmning av Lasse, har de möjlighet att ge Lasse en tvåa för diving isf? Jag menar naturligtvis inte att Lasse filmar i den här situationen utan jag bara undrar varför domaren är på väg upp med handen och sen tar ner den igen?

    • Markzman74 says:
      2 månader sedan

      Det var väl domarens naturliga reaktion, sen kom han på den där diskreta inbetalningen på sitt konto FBK hade gjort innan matchen……:)

  24. STM says:
    2 månader sedan

    Skönt att veta var nivån är satt. Hoppas MRO sätter Tomkins på plats i morgon. De kan ju knappast höja armen. Vore ju rent av pinsamt!

    • Sincan says:
      2 månader sedan

      De kommer leta målvaktsinterference imorgon och vi vet ju vilket lag som kommer åka på det…

  25. Åke Zetterström says:
    2 månader sedan

    Nu har Färjestad tre gånger kommit undan i den här matchserien. Ejdsells huvudtackling på Joel, Davidssons överkörning av Borgman och fulspelaren Björklunds huvudtackling i målgården på Lasse J. Summa: 2 minuters utvisning. Klart att situationsrummet inte ska anmäla sådana här bagateller. Färjestad har med andra ord fri lejd och kan dunka på obehindrat. Vem är det som bestämmer i svensk hockey?

    • Per says:
      2 månader sedan

      Just därför kommer jag att skita i att kolla på onsdagens match. Varför utsätta sig för detta match ut och match in?
      Igår var droppen.

    • Thomas Gustafsson says:
      2 månader sedan

      Glöm inte den höga klubban på Lasch.

  26. Roger says:
    2 månader sedan

    Öhlund säger att han höjer armen för att stoppa spelet då Lasse ligger ner men direkt han tar ner den igen gör han en ”wash out”. Menar han då att det är ok att han ligger ner? Eller, var det inte så att han var på väg att ta en utvisning och ändrar sig och därför gör en ”wash out”?

    • Per says:
      2 månader sedan

      En huvuddomare höjer väl inte handen för att blåsa av spelet när någon ligger ner? Idioten är ju komplett galen. Den en ena efterhandskonstruktionen är värre än den andra.

  27. #18 says:
    2 månader sedan

    Tycker synd om domarna efter matchen igår. Tycker synd om oss som följer SHL på nära håll. Kan för mitt liv inte begripa att det saknas verktyg för ligan att gå in och rätta till när det blir så här fel. Nu är hela onsdagens tillställning redan märkt av slutet på matchen igår. Överväger på riktigt att ge upp allt vad SHL heter efter ett sånt här fiasko.

  28. Sincan says:
    2 månader sedan

    Tycker Frölunda gör sin sämsta match, tillsammans med matchen den 21e. Man ser mentalt underlägsna ut, vinner inte närkamper, går inte på returer framför mål, man skjuter alibiskott, backarna träffar inte mål och man spelar duttande i egen zon stundtals vilket leder till 3 insläppta, kunde varit fler. klart Nässén äntligen gör mål med hjälp av en motståndare. bedrövliga avslut från Purre, Lasch, FJ, mfl. Mursak gör sin sämsta match på länge, Greco såg ensam ut och de få gånger han kom in med speed var de andra och köpte popcorn eller något.

    Lasu såg dock ut att ha tuggat taggtråd, men han fick inte med sig så många.

    Sedan är det sådan extremt dålig bollkänsla av domaren att missa på-åkningen av Lasse, domarern ”ser” dessutom situationen från sin vinkel, men endast tar Lindbohm, man får tydligen inte stå upp för sin försvarslösa målvakt, dom domaren missar att skydda. Det är bedrövligt, hade kanske kunnat få matchen att sluta annorlunda, men samtidigt, Frölunda var inte där igår. Synd, för jag tror att man nu gett FBK oförtjänt stor tuppkam till på onsdag. Men är det något jag hoppas och tror på, så är det att Joel får igång laget ordentligt.

  29. Conny-Hasse says:
    2 månader sedan

    Det brinner fortfarande ur öronen från igår..!

    Håller inte med om att FBK är bättre än VF igår. De är effektivare men vi driver spelet och skapar mest målchanser. Problemet är väl att vi skulle gjort mål tidigare..?

    Domarna gör inte bara ett fel igår när det står och väger utan det är tre fel beslut på raken.

    Först charching på Mursak mot Ejdsell, kom igen?!

    Sen missad huvudtackling på Lasse (oavsett valör)!?

    Ne då tar de efter dyningen (Lindbohm) och ger ett 5-3 läge istället!?

    Det blir bara så jäkla fel. Ja VF kunde avgjort innan. Men suger de utvisningarna musten ur spelarna både mentalt o fysiskt klart att det gör i slutet på matchen. Dessutom blir det mindre tid kvar för att kunna kvittera.

    Tappade lite lusten med en match 7 faktiskt. Trodde inför matchen igår att man skulle älska det..

    • Per says:
      2 månader sedan

      Att ge ett lag 5-3 i slutet av en match när det är oerhört jämnt, ja då brukar det krävas något utöver det vanliga. Men igår skiter man i den stora förseelsen och tar istället den mindre, som ju dessutom är en direkt följd av huvudtacklingen. Självklart är inte domarna så usla. Det måste finnas andra faktorer som spelar in. Korruption? Utpressning? Hot?

      • Lamprologus says:
        2 månader sedan

        Jag tror inte det handlar om korruption, men som du är inne på, det är väldigt märkligt att man i slutspel tar ut en spelare i slutet av en match då man redan har PK, det händer väldigt sällan. Att man dessutom blundade för huvudtacklingen på Lasse var anmärkningsvärt. Måste vara ngt slags märkligt försök att visa att man minsann inte ger hemmalaget någon otillbörlig fördel.

  30. PG says:
    2 månader sedan

    Fruktansvär pinsamt att det inte komemr en anmälan/avstängning. Helt fritt fram att tackla målvakten om han står på gränsen till målgården framöver……

    Trodde i min enfald at man försökte skydda målvakterna och stoppa filmningar. Istället frå Ejdsell filma till sig fördelar, Lasse köras över med huvudtackling och dessutom tillåts FBK att hala, slasha och köra interference i stort sett varje byte utan åtgärd.

    Domarna är inte färgade och dömer rättvist. Årets största skämt, dom är antingen korrupta eller otroligt inkompetenta.

    Leman försöker skydda domarna, dom gjorde ett misstag men det var inte det Frölunda förlorade på. Hur man kan säga det med 5 minuter kvar och 3 helt horribla, med tanke på alla interference som släppts under matchen, domslut som tar bort chansen att spela PP i 5 minuter.

    Jag kommer troligtvis säga upp min prenumeration på Rakapuckar, kan inte sponsra sån här ryggdunkande pravda journalistik som inte vågar säga ifrån när det är uppenbart för alla tänkande människor att det inte är ett misstag utan samma lag drabbas i match efter match av desssa korrupta domare.

    • Avstängning? says:
      2 månader sedan

      Hade jag haft en prenumeration hade jag gjort samma. Är glad nu att jag inte besitter en. Trodde Leman hade mer till ryggrad än det han nu senaste påvisat. Tråkigt som fan.

      Att inte skriva som det faktiskt är; inkonsekventa och dåliga domare i alla matcher utom 1, och säga att det är färgat? Nej, i 5 av 6 matcher syntes dom, konstiga beslut och beteende. I en (EN endaste) så var dom osynliga, märktes inte. Bästa betyg en domare kan få.

      Lätt räknat, står 3-3, så jag har tyckt domarna varit dåliga när Frölunda vunnit med… Det om något borde säga allt.

      Men fy och skam, kalla domare inkonsekventa och konstiga beslut, och att inte i efterhand åtgärda detta med att, grabbar ”ikväll var det en sämre insats från oss, vi borde rannsaka oss själva och be om ursäkt och berätta hur vi skall bättra oss”.

      Exempelvis, att inte stå i tv och ”ljuga”, hitta på/efterkonstruktion är fel väg.

      Det bästa vore ju för dom att i efterhand anmäla den och se vad utfallet blir, blir det inget fine, vi får vidare, får en förklaring och fattar dom gjort allt i efterhand dom kan.

      Att missa att det är huvudtackling och att detta till största mån brukar bli avstängning är ju horribelt på så många plan.

      Förr minns jag rakryggade domare, erkänner sina fel och brister och ber om ursäkt. Och dessa förtjänar all respekt. Dessa var vad jag förstår också omtyckta i större omfattning av både spelare och ledare.

      Dialogen mellan domare, spelare och ledare är bortblåst sedan många år och känns som om detta leder till sämre insatser år för år.

      Sen borde SHL vilja ha bättre domare, färre incidenter och mer konsekvent och ärlighet i sin produkt. Istället får jag känslan av att produkten senaste 5,6,7,8,9 åren blivit sämre och sämre.

      Mer som har den känslan om man talar om bedömning och domare.

      Jag har i minnet en match bakåt i final (?) Där domaren gick på en filmning mot (Luleå). Annars inget jag på rak arm känner var riktigt dåligt ifrån domarna om vi går 10 år bakåt, 20 år. Bara för skojs skull kan vi backa längre. Nej, inget som jag minns mer än besvikelse från att laget förlorade, och att man ibland tyckte ett beslut va fel.

      Skillnaden? Dom sa och erkände sina fel. Så för mig är det glömt i det stora hela. 👍

  31. LG52 says:
    2 månader sedan

    ”One or two bad apples could ruin the whole basket”

    Det är många som inte fattar att sååå många verkligen ogillar domarnas inkompetens, inkonsekvens, situationsanpassade lögner, efterhandskonstruktioner avseende vad man hade på armen (LOL), ibland tittande på jumbotronen ibland inte, ibland titta (länge) på situationer, ibland inte. Inte reagerar för att man gjort fel, när en egen spelare (i RBK) skickar in sin klubba i ansiktet på medspelaren Bengtson och SEDAN ÅKER OCH SÄTTER SIG I UTVISNINGSBÅSET. Nej lika förbannat skall SAIK-spelaren sätta sig, ”annars hade det väl sett ut som om vi gjort fel”.

    Det är synd att så många inte fattar att detta verkligen kommer dra ned intresset för en sport som börjar närma sig konståkning/simhopp med domares klart subjektiva tolkningar av det som skett.

    Skall köpa in mig i någon sportbar för dit kommer många som tröttnat vallfärda.

    Va!? Går det fort och det är inte så lätt? Kanske ha 6 domare då. Eller 4 st som dömer efter regelboken och inte efter sina egna hävdelsemekanismer.

    Jag gör en pudel nu, Nordh är inte sämst, Öhlund gick förbi igår. Det är de två ”äpplen” som…….

    • PG says:
      2 månader sedan

      Glöm inte Sjöqvist, han är det tredje…..

      • LG52 says:
        2 månader sedan

        Helt rätt, jag glömde lanthandlarn från ÅSA-Nisse filmerna. Han är en klar ”bubblare”….

        • Åke Zetterström says:
          2 månader sedan

          Håller med dig i allt om domarna, LG52. Domarna är verkligen sportens prinsessor på ärten. Feldomsluten nu är så många att hockeyn som sport är i fara. Detta kan inte få fortsätta utan åtgärd från SHL som organisation.

  32. J W says:
    2 månader sedan

    Gör 5 mål i match 7 och skit i domarna

    • LG52 says:
      2 månader sedan

      Klart det är bästa lösningen, det hade det varit igår också. Frölunda hade 9-2 i skott i första och det stod 0-1 på jumbon. Med riktiga. skott (inte de intränade) hade VF varit för med 2-0 i det läget. Med lite fler spelare som hanterade nerverna bättre och inte slarvade så in i h-e så hade matchen vunnits.
      Så långt spelet, MEN i domardiskussion vinklas det mot att den usla insatsen inte AVGJORDE matchen! Hur fasen nu man kan påstå det, möjligtvis om man heter SAIDA. Men att den påverkar matchen är väl helt dj-a uppenbart. Eller tror man att matchen är avgjord med 5 minuter kvar???
      Så, för mig är det viktigt att skilja på diskussionerna och att kalla spadar för spadar.

  33. Peter Johansson says:
    2 månader sedan

    Frölunda chans var igår ! Man slarvade bort den många underpresterade Borgman tex . Ger Frölunda 30/70 chans imorgon gör Färjestad första målet tror jag Rönnbergs pojkar rasar ihop och förlorar med låt oss säga 5-1 !

  34. Markzman74 says:
    2 månader sedan

    Jag tror nog ändå att det är enklare att komma som bortalag till en match 7, hemmalaget har alltid högre press på sig och det tror jag Frölunda kan utnyttja, så länge man inte får domaren mot sig så tror jag på vinst till Frölunda.

    Sen är det ju klart att det känns surt idag

    • Marcus Gustavsson says:
      2 månader sedan

      Håller med, kolla bara SM-finalen förra året. Får vi första målet imorn kan det bli väldigt jobbigt mentalt för Färjestad.

  35. Marcus Gustavsson says:
    2 månader sedan

    Många fanns blandor ihop orden ”avgör” och ”misstag”. Självklart gjorde domaren ett misstag igår när dom missar utvisningen i slutet, där håller jag helt med, det är utvisning! Men att det avgör matchen? Absolut inte! Det är bara Frölundas fel att det går som det går, det är inte domaren som släpper in 3 skitmål, det är inte domaren som inte kan ta tillvara på alla chanser som vi har. Man kan gå ännu längre bak och säga att vi inte ens skulle varit i denna kvartsfinalserie, vi skulle varit 3a i grundserien och spelat kvartsfinal med hemmaplansfördel mot Örebro i detta nu. Minns inte exakt skottstatistiken i sista grundseriematchen mot Färjestad men den var väl förkrossande? 45-15 eller nåt? Hade vi bara gjort ett enda mål där så hade vi inte spelat mot Färjestad i kvartsfinal. Misstag av domare görs hela tiden men skyll aldrig på det, det är spelarna som förlorar matchen.

    • Marcus Gustavsson says:
      2 månader sedan

      Rättelse: menar att vi skulle blivit 4a i grundserien.

    • LG52 says:
      2 månader sedan

      Bra skrivet i det du beskriver i den ENA diskussionen. Köper allt om spelarnas (uteblivna) prestation. Håller också med om att det är omöjligt att säga att olika domarmisstag AVGJORT matchen. Möjligtvis Bruce den allsmäktige, skulle kunna hävda att han har den gåvan.
      Men om man tror att domarmisstagen inte PÅVERKAR matchbilden då är man fel ute och det är just den påverkan som många av oss börjar tröttna på. Jag blir lika trött av att höra ”hade inte den på armen” som att höra ”vi satt kvar i bussen”,.

      • Marcus Gustavsson says:
        2 månader sedan

        Där håller jag helt med dig! Men ibland känns det som vissa supportrar tror att Frölunda hade vunnit 10 matcher mer per säsong om bara domarna va bättre, man är så jäkla färgade.

  36. Daniel R says:
    2 månader sedan

    Man kan ju inte veta om domaren avgjorde matchen. Men det är ju rätt stor skillnad att spela 3 mot 5 och 6 mot 4. Högst troligt hade frölunda lyckats få in en puck. Så att säga defenetit att matchen inte avgjordes av den situationen är nästa lite gudskomplex.

    • pupule says:
      2 månader sedan

      Precis.

  37. Bäckmörten says:
    2 månader sedan

    Nä, Färjestad kommer inte vara hämmade och vika ner sig i den sjunde kvartsfinalen.
    De tar chansen när dom får den.
    Kanske det som skiljer lagen åt..?
    Hoppas vi avslutar säsongen med flagga i topp.

  38. STM says:
    2 månader sedan

    Gillar känslan inför morgondagen. Vi kliver in som underdogs igen. Allt annat än vinst för Färjestad vore ett gravt fiasko. De skulle ju enligt deras fans vinna med fyra raka, lätta matcher. Nu står det 3-3. De har hemmapressen! Tänk 0-1 eller 0-2 på tavlan och en publik dom buar…
    Nej bara blåsa mod, ut och njuta och köra i morgon! Detta tar vi!!!

    • FBKmot torget says:
      2 månader sedan

      Ingen som buar åt de egna i Löfbergs.
      Där sjungs det även i underläge.
      Lite skillnad mot hos Frölunda.
      1000 fbk-fans hördes ju mer 11000 förutom vid kvitteringen och nån påstådd utvisning.
      Men vad kan man förvänta sig av en klubb som behöver klappor för att få nåt ljud alls, och utser matchens 3 stjärnor 😅.
      Nä oavsett hur sista matchen slutar så har FBKs fans vunnit en jordskreds seger.

      • Daniel R says:
        2 månader sedan

        Enda anledningen till att Färjestad inte utser matchens tre stjärnor är ju att dom inte har några. 😅😉

      • Nilsson84 says:
        2 månader sedan

        Det sjungs även ”hata Göteborg”, ”Hata Frölunda” och skriks könsord så frekvent från klacken att det hörs i TV-sändning. Eller tänder bengaler borta. Hade larmet gått hade man fått utrymma.. Är det normen tycker du? Då ska vi tända bengaler imon, så vi har en lika ”bra” klack som ni har..

  39. Lindbjor says:
    2 månader sedan

    Hur kan en domare avgöra om ett agerande är avsiktligt? Öhlund uttalar sig med säkerhet om att Björklund inte agerat med avsikt – vilket var avgörande för Öhlunds beslut. Det måste vara handlandet i sig som avgör – inte gissningar om vad någon möjligtvis tänker i en situation! Inte undra på att det blir kortslutning!

  40. Nilsson84 says:
    2 månader sedan

    Leman, nu blir jag förvirrad!!!
    2:51 – ”Frölunda förtjänade inte riktigt att ha marginalerna med sig och jag tycker att det är så enkelt”

    5:20 -”jag tycker att man drev spel, så med lite mer mod från start borde man vunnit det här”

    Frölunda drev alltså spel, blir rånade på PP som du säger. Men motsäger inte det du sa 3 min innan totalt?

SENASTE NYTT

Nicklas Lasu, Linus Nässén, Gustav Rydahl och Erik Borg - en centersida god nog för att Frölunda borde kunna lägga sitt krut på ytterforwards.
Hockey

Jag ser inte samma behov – däremot är det rätt tydligt vad som saknas

31 maj, 2023
Hockey

Edlund har skött Frölundas fys sedan 2001: ”Det gjorde vi inte förr på samma sätt”

31 maj, 2023
Hur länge vågar Fredrik Sjöström och Frölunda vänta på Andreas Johnsson? Svar om Mats Rosseli Olsen och Frederik Dichow finns i texten nedan.
Hockey

Sjöström om att kanske vänta på Johnsson: ”Vad vågar vi, vad vågar vi inte?”

30 maj, 2023
Hockey

Hanna Olsson om att träna med herrarna: ”Framför allt visar det vad Frölunda menar”

30 maj, 2023
Hockey

Full fart mot nästa säsong – då vill kvicke Born få ut ännu mer på isen

29 maj, 2023

Social Media

  • 2 733 fans
  • 1 720 följare
  • 278 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
26 apr 1651241081265168391

Här får ni (rätt) klara besked:
▶️ Det här ska in Frölundas trupp.
▶️ Så här mycket nytt kan ni förvänta er.
https://t.co/89hhZ6AMFX
#twittpuck #rakapuckar #shl #frolundahc

Image for twitter card

Det börjar klarna vad gäller Frölunda 23/24 – så här ligger det till - RAKAPUCKAR.COM

► Här får ni lite mer koll på hur Frölunda kommer se ut 23/24. ► Det här kan ni förvänta er i n...

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
26 apr 1651151318470279168

Frölundas senaste nyförvärv spelade A-lagshockey redan som 15-åring. Här får ni allt ni behöver om Isac Heens, 23 – och varför han kan bli att ... hosthost ... räkna med.
https://t.co/EVSqmPTd5u
#twittpuck #rakapuckar #shl #frolundahc #moraik #vansbroaik

Image for twitter card

Heens kan bli att räkna med i Frölunda, en kille som har huvudet på skaft - RAKAPUCKAR.COM

► Isac Heens spelade seniorhockey redan som 15-åring – i division III.  Åtta år senare nådde han SHL. Med...

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
25 apr 1650940788308582407

Finns mer än John Klingberg i texten – om nu inte det räcker ...
https://t.co/7A8ccxKKen
#rakapuckar #twittpuck #nhl #wild #minnesotawild #lerumsbk

Image for twitter card

Speciell match väntar för hetaste ex-frölundaiten i NHL-slutspelet - RAKAPUCKAR.COM

► John Klingberg är hetaste ex-frölundaiten i NHL-slutspelet. ► Erik Portillo är senaste att skriva kontrakt.Detta ...

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

Nicklas Lasu, Linus Nässén, Gustav Rydahl och Erik Borg - en centersida god nog för att Frölunda borde kunna lägga sitt krut på ytterforwards.

Jag ser inte samma behov – däremot är det rätt tydligt vad som saknas

av Henrik Leman
31 maj, 2023
32

Edlund har skött Frölundas fys sedan 2001: ”Det gjorde vi inte förr på samma sätt”

av Henrik Leman
31 maj, 2023
10

Hur länge vågar Fredrik Sjöström och Frölunda vänta på Andreas Johnsson? Svar om Mats Rosseli Olsen och Frederik Dichow finns i texten nedan.

Sjöström om att kanske vänta på Johnsson: ”Vad vågar vi, vad vågar vi inte?”

av Henrik Leman
30 maj, 2023
27

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?