SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Leksand 2, Frölunda 4 – matchtexten

► Frölunda red på sitt power play, gjorde en mycket mer rejäl insats och fick med sig ett bra besked inför CHL-finalen på tisdag.
► 4–2 på Leksand i Dalarna, det hann aldrig bli riktigt oroligt trots två sena Leksandsmål.
► Flyg hem på lördagskvällen. Ledig söndag. Till Tjeckien på måndag. Final tisdag.
► En positiv känsla i spelarnas kroppar är förstås oerhört viktig.

En skön daladans av Frölunda den här lördagen, seger 4-2 och äntligen tre poäng på bortaplan. Foto: C MORE (skärmdump)

LEKSAND–FRÖLUNDA 2–4: Daniel Gunnarsson sköt 1–3 (53.30) i power play, på enda målchansen efter det gjorde Martin Karlsson 2–3 (57.57), men det blev aldrig riktigt spännande.

Starkt närkampsjobb av Frölunda ledde fram till att Nicklas Lasu kunde sätta 4–2 (59.09) i tom kasse; Lasus andra, för övrigt.

Värdefullt inför CHL-finalen mot Mountfield på tisdag? Tacka tusan för det.

Värdefullt i jakten på en topposition i SHL? Mycket.

Jag gillade hur Frölunda stängde saker och ting efter 3–0, ett PP-mål emot är inget att säga om, ett misstag ledde fram till 2–3, men i övrigt var defensiven bra.

Leksand satte en hel del tryck i en spelmässig jämn match.

Tilläts sällan komma in på kassen och skapa chanser.

Helt annan ordning och reda på Frölundas positionsspel nu än i andra bortamatcher. Kan också ha att göra med Leksands bristande kvalitéer, men man möter ju det lag man möter.

Frölunda kom ut mycket hårdare än mot Djurgården, det var bestämt, rejält, resolut, matchbilden därför rätt bra från start, och när sedan PP levererade såg vi hur mycket lättare det är att spela i ledning.

Johan Sundström var en bjässe i den här matchen, han och Samuel Fagemo var inblandade i båda PP-målen, Nicklas Lasu stark, Ryan Lasch mycket bättre än i torsdags, Max Friberg var som vanligt (ni vet vad det betyder), och bland backarna tyckte jag Jacob Moverare tog ett steg framåt.

Niklas Rubin trygg i målet.

Det var en ingen superprestation av Frölunda, men i ett läge där bortaspelet varit ursvagt tyckte jag det här var ett bra besked.

Rejält och effektivt.

Det kommer man långt med.

***

Power play gav Frölunda kommandot i andra perioden, och det var andrauppställningen som stod för det.

Samuel Fagemos fina sidledspass utnyttjades av Mats Rosseli Olsen för 1–0, Fagemo hade en assist även på 2–0 där Johan Sundström sköt och Nicklas Lasu styrde.

Rosseli Olsen PP-vikarierade för Patrik Carlsson redan mot Djurgården, den hör lördagen slog han till, och jag vet inte vilket leende som var bredast – hans eget eller lagkamraternas.

Norrmannen hade 15 (!) mållösa matcher i rad innan han nu spräckte nollan.

Simon Hjalmarsson firade sin 31-årsdag på bästa sätt. Han hade sju mållösa när han klev in i handlingen sent i andra perioden.

Stark individuell prestation, bröt in, satte pucken högt.

Smålänningen var 0+1 på de där sju matcherna, kanske formpil upp nu.

***

Spencer Abbott var inte skadad, han var petad enligt C Mores Petter Rönnqvist.

Säger lite om hans säsong, det.

Abbotts, alltså. Rönnqvists, den tuffar på …

Leksands chansning med Jonas Ahnelöv, den höll förresten inte, han klev av efter tre minuters spel. Tungt, givetvis.

***

Sebastian Stålberg saknades, han och fästmön Rebecca blir föräldrar till en liten tjej när som helst, eller har kanske redan blivit.

Klubbdirektören Christian Lechtaler gifte sig tydligen i dag. Grattis!

***

Karl Henriksson åkte på en tung smäll (men schyst) från Mattias Karlsson i första perioden, var dock snabb tillbaka i spel.

Det såg otäckt ut när Samuel Fagemo for in i sargen med fötterna först, men även här gick det bra.

***

Frölunda gick hårt på elva forwards, Jonatan Lundin Andersson och Daniel Torgersson spelade rätt lite, 4.13 respektive 2.35.

***

Nicklas Lasu målskytt. Ni noterade var ni kunde följa det tipset, va?

***

I Göteborg möttes även Frölundas och Leksands J20-lag, den fajten vann leksingarna med hela 7–2.

***

## Fakta:

0–1 (21.50) Mats Rosseli Olsen 5/4 (Fagemo, Sundström)
* Spel över centrallinjen, norrmannen nöp till – och skönt leende efteråt.

0–2 (31.27) Nicklas Lasu 5/4 (Sundström, Fagemo)
* Skott där Lasu styrde in pucken.

0–3 (38.27) Simon Hjalmarsson (Lasch, Grönlund)
* Hjalmarsson bröt in i skottsektorn, stod för en finfin prestation när han satte pucken högt.

1–3 (53.30) Daniel Gunnarsson 5/4 (Knuts, Olsson Trkulja)
* Bra skott där Rubin var skymd.

2–3 (57.53) Martin Karlsson (Knuts, Nordsäter)
* Låst situation vid sargen, till slut kom Leksand ut med pucken, Frölunda tappade bort Karlsson som skapade spänning med en backhand.

2–4 (59.01 Nicklas Lasu, tom kasse
* Starkt jobb i egen zon, till slut chansen för Lasu

Så spelade Leksand

Kedjor:
12 Fredrik Forsberg–13 Jon Knuts–100 Martin Karlsson
14 Oskar Lang–26 Patrik Zackrisson–21 Mattias Ritola
17 Daniel Olsson Trkulja–23 André Hult–22 Sebastian Wännström
9 Marcus Karlberg–25 Linus Persson–24 Thomas Valkvae Olsen

Backar:
55 Jonas Ahnelöv–28 Mattias Göransson
16 Daniel Gunnarsson–34 Philip Samuelsson
20 Mattias Karlsson–10 Johan Fransson
7 Lucas Nordsäter–8 Filip Johansson

Målvakt:
30 Janne Juvonen (1 Jakob Hellsten) 

 

Så spelade Frölunda 

Kedjor:
40 Joel Mustonen–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
11 Samuel Fagemo–28 Johan Sundström–18 Lucas Raymond
21 Karl Henriksson–59 Simon Hjalmarsson–81 Ryan Lasch
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–47 Daniel Torgersson
16 Jonatan Lundin Andersson

Backar:
36 Brandon Gormley–15 Anders Grönlund
55 David Printz–7 Karl Stollery
8 Viktor Ekbom–3 Jacob Moverare
63 Julius Bergman

Målvakter:
41 Niklas Rubin (33 Johan Mattsson)

 

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09