SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Läsarinformation, ställ frågor – och så närmar det sig premiär och hyresavtal

► Har ni frågor om Frölunda, om SHL, om hockey? Ställ dem då i kommentarsfältet.
► Hyresavtal inte klart – och vad tycker ni om min klubbmärkesranking?

Lite nytt tänk vad gäller läsarfrågor i vinter, inte samma upplägg på Morning Mailbag.
”Detaljer” återstår i förhandlingarna mellan Frölunda och Got Event.
Jag har tyckt till om SHL-lagens klubbmärken.

PÅ LÖRDAG SPELAR Frölunda sin första hemmamatch i SHL – och ännu är inget hyresavtal för Scandinavium klart. Nå, det där löser sig givetvis, ingen av parterna har ju något direkt val, men man kan ändå fascineras av hur långt ifrån varandra de två parterna alltid står, hur svårt de tycks ha att jobba med varandra.

Got Events VD Lotta Nibell:

– Vi har några mindre detaljer kvar då vi även förhandlar avtalet för damerna och SDHL.

Herrarna i Scandinavium, damerna i Frölundaborg, båda arenorna kommunala där Frölunda hyr in sig och betalar för matchspel. Kanske är avtalet i hamn till på onsdag, den förmiddagen har Frölunda i alla fall kallat till presskonferens, ordföranden Mats Grauers ska tala om hyror, storstadshockeyns problem, med mera, med mera.

Gissningsvis finns även Got Events biljettsystem på agendan. Enligt Frölunda fungerar det dåligt, man kan inte se sålda säsongsbiljetter eller hur ”säljet” ser ut till Leksandsmatchen på lördag.

Fortsättning följer – garanterat.

***

Morning Mailbag, lite ändrat den här säsongen, så här blir det:

Jag kommer lägga ut en text en del måndagsmorgnar, inte varje men lite och då, i texten får ni skriva era frågor – sedan kommer de att tas upp i podden ”Puckar och passningar” som Alex Gustafsson och jag planerar att köra varannan, var tredje vecka.

Alltså: Morning Mailbag finns kvar, dock inte varje måndag, ni får svar i podden, inte direkt på sajten samma dag. Lite grand är detta för att lätta min arbetsbörda något. Hoppas på förståelse för detta.

Den här veckan, premiärveckan, så poddar Alex och jag tisdag eftermiddag. Ös på med frågor i kommentarsfältet nedan. Jag räknar med att ni har mycket som ni undrar över.

Skriver ni frågor i andra texter så går det säkert bra den här gången, i framtiden kommer det dock en specifik Måndag & Mailbag-text för detta.

Jag har en annan tanke, detta för att väga upp en viss måndagsnedskärning:

Om jag hinner så ska jag försöka vara lite mer aktiv i kommentarsfältet just före matcher, svara på en del frågor före nedsläpp, säg från 18 till 18.30 en vardag, från 14.15 till 14.45 en lördag. Typ, så.

Lovar inget, men låt mig i alla fall känna på det, se hur det känns.

Dock ej på torsdag, ser ut som jag är upptagen av ett event då.

***

På söndagen roade jag mig med att ranka alla klubbmärken i SHL. Det är självfallet fullständigt subjektivt, därför blev jag lite förvånad när någon kallade mig ”idiot” på Facebook bara för att jag satte ett Smålandslag som nummer 1. Tycke och smak, mina damer och herrar, tycke och smak. Finns inget rätt och fel här.

Men kanske lite kul läsning ändå?

Texten finns att ta del av om ni klickar här.

 

***

Ni missade väl inte att ta del av Roger Rönnbergs tankar?

 

16 Kommentarer

  1. Jag är en av dem som uppskattar morning mailbag, Har lite svårt att få till tiden före match ibland:) förstår dock att tid behöver man ibland och hoppas att det blir bra!

  2. Jag vet att det undrats och frågats mycket om detta med ytterligare en center.
    Frölunda har ju själva varit rätt tydliga på att de söker en center till.
    Jag har själv varit fram och tillbaka.
    Rydahl är given, Lasu är given.
    Då återstår Edstrom och Borg

    Säg att center kommit idag, vem hade ni / tror ni blivit petad?

  3. Hur ser du/ni på att Burströms fått en ny friare roll? Ett försök att optimera hela coachteamet mer eller som det skrevs lite om i kommentarerna i din artikel att det är en petning?
    Min åsikt är ”if it aint broke, dont fix it”, så något måste dom tyckt går att göra bättre med en ”rockad”.

  4. Hur funkar det med reklamintäkter på siten? Får du intäkter för alla som ser en banner eller om man klickar på de? Jag själv använder adblockers men om du får intäkter bara för att jag ser de men utan att interagera kan jag stänga av de mot siten.

  5. Låt oss gärna prata om klubbmärken i ishockey och då utanför SHL – så har jag alltid tyckt att Chicago Blackhawks har det fräckaste av dem alla i hela hockeyvärlden.
    T.o.m. hemmasonen Terry Kath (1946-1978) och som var en virtuos på gitarren i den kända amerikanska musikgruppen ”Chicago”, bar alltid också en liten logotype med det indianska huvudet i profil – framtill och högst upp på sin modifierade elplanka (Fender Telecaster), när det begav sig för hans del.
    P.S. Verkade som TK gillade hockey ganska så mycket överhuvudtaget – då man kan hitta bilder på honom iklädd i såväl ”New York Rangers”, ”Chicagos” som ”St. Louis Blues” matchtröjor, bärande vid olika scenframträdanden. 🙂

  6. Hello ibland önskar man att Frölunda hade haft en egen arena och fått alla intäkter själv,men å andra sidan kostar det mycket mer att driva .kommunen hade tappat en massa pengar ,så ett nytt avtal måste bara i hamn.tack Leman för jätte bra information

  7. När kommer ni investera i en ny mikrofon till podden? Podden är grym men ljudkvalitén håller tyvärr inte samma kvalité som er rapportering!
    Skulle till och med övervägt att betalat för en prenumeration på podden för bättre ljudkvalité på den.
    Sluta inte med det ni gör. Ni är helt grymma <3

  8. Har du/ni någon koll på intro? Samma som tidigare år vad gäller ”bära hjälmar av guld” och lillasyster?

    • Bära hjälmar av guld lär vara kvar. Säkert till Scandinavium också. Själv tycker jag man borde ersätta allting till 1 enda låt. Den kan börja långsam, för att sedan explodera mot slutet då Frölunda gör sin entré. Att ha 3 olika låtar och ett långdraget intro tycker jag inte é optimalt.

  9. Tack för bra bevakning av Frölunda. Hoppas ni är lika laddade som vi för en ny säsong!Podden är ett utmärkt tillägg i medieimperiet Raka Puckar!
    Några frågor/funderingar från min sida
    – Har ni några uppdateringar kring Rosseli?
    – Känner ni att Juniorerna har fått chansen som nämndes som en av anledningarna i samband med utköp /tack och farväl av spelare).
    – Vilken junior blir årets utropstecken?

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51