lördag, 1 april, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

I Göteborg tycks klapporna behövas, kanske kan de vara på väg tillbaka

av Henrik Leman
3 månader sedan
A A
152

► Stämningen i Scandinavium är numera sämre än Frölundas power play. Den tycks ha försvunnit med klapporna som klubbens medlemmar röstade bort i somras.
► Men – dessa kan vara på väg tillbaka.

Detta är en låst artikel. Välkommen att bli prenumerant. Redan betalande läsare? Logga in för att fortsätta.

Logga in

Månadsbetala

För endast 69 kronor per månad får du tillgång till allt material på rakapuckar.com
Klicka här

Köp artikel

För 19 kronor får du rätt att låsa upp en valfri artikel.
Klicka här
Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg

Visst behöver Frölunda förstärka: ”Skulle gärna vilja få in något"

Kommentarer 152

  1. LarsL says:
    3 månader sedan

    Värt ett försök att återinföra klapporna, för som det är nu liknar det mer en likvaka.

    • Tommy Skoglund says:
      3 månader sedan

      Helt rätt👍👍

    • Tommy Skoglund says:
      3 månader sedan

      Bra sagt där!!

  2. Åsa says:
    3 månader sedan

    Jösses – det är knappast avsaknad av klapporna som gör att det är tystare. GotEvent borde få ordning på musiken i arenan och sluta med KissCam och discodunk så snart klacken är i full fart. Låt oss slippa klapporna även i fortsättningen- det går utmärkt att använda händerna.

    • Manne says:
      3 månader sedan

      Håller med dig, Åsa. Musiken dunkar man på så fort tillfälle ges och med högsta bas.
      Är det fortfarande så att den som sköter musiken sitter nere i gångarna och sköter det hela?
      Då kan man förstå varför musiken dras igång i tid och otid ganska ofta.

      • Tommy Henningsson says:
        3 månader sedan

        bra

  3. Eric Stahre says:
    3 månader sedan

    Är folk så efterblivna så dom inte kan klappa händerna utan klappor så är det nog någon annanstans felet ligger..

    • Alexander Gustafsson says:
      3 månader sedan

      Du har rätt i sak men tänk på tonen.

  4. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Klapporna är en del i det men sen tycker jag att det är lite folk som står i klackarna. Är folk avstängda? Bojkottar folk? Har folk tröttnat? Ingen aning vad orsaken är men jag tror att det största problemet är att klackarna har minskat i antal och därför kan dom ej skapa en stämning som får igång oss ”vanliga”.

    • Millior says:
      3 månader sedan

      Håller helt med! Många av de som står i ”klacken” nu, står där bara för att biljetterna är billiga!

  5. patricagblad says:
    3 månader sedan

    Nu får han släppa det här, Grauers. Medlemmarna var överens om att oavsett vad klapporna fyllt för syfte eller löst för problem så var det en dålig lösning på problemet. Man får ge klacken tid att växa in i sin utökade roll, man får ge sittplatspubliken tid att ”hitta tillbaka” till hur de betedde sig innan klapporna och samtidigt kan ”Grauers organisation” jobba tillsammans med Västra Ståplats på att hitta nya lösningar istället för att upprepa de gamla. Jag var ingen stark förespråkare för någon sida innan, men blir ändå lite irriterad på vad som verkar vara en brist på förståelse för hela anledningen till varför de röstades bort.

  6. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Klapporna kan säkert ha en liten del i det men jag tror att problemet ligger i att det står väldigt lite folk i klackarna. Är folk avstängda? Bojkottar dom? Tröttnat? Förr så var det oftast fullt på den sektionen och då skapades det en bra stämning som i sin tur fick med sig oss andra ”tråkiga”. Vi är flera som har reagerat på stämningen i höst/vinter.

    Med det sagt så vill jag passa på och tacka S84 och GG för allt ni gör på matcherna.

  7. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Test

  8. Martin Rosen says:
    3 månader sedan

    Stämningen i Scandinavium av tyvärr sämst i hela Shl.Det är otroligt hur de kan sitta 9-10000 fågelholkar.
    De va betydligt bättre drag på 80-90 talet.

  9. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Konstigt, jag försöker skriva ett lite längre inlägg men det publiceras ej.

  10. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Klapporna kan säkert ha en liten del i det men jag tror att problemet ligger i att det står väldigt lite folk i klackarna. Är folk avstängda? Bojkottar dom? Tröttnat? Förr så var det oftast fullt på den sektionen och då skapades det en bra stämning som i sin tur fick med sig oss andra ”tråkiga”. Vi är flera som har reagerat på stämningen i höst/vinter.

  11. Roger Ödebrink says:
    3 månader sedan

    Är lite kluven i frågan om klappor, men om det får upp stämningen så är det definitivt värt att pröva igen.
    Beslutet om klapporna är absolut, enligt min mening, ingen årsmötes fråga och skulle aldrig tagits upp där. När det nu ändå blev ett beslut på mötet så är det bara ett medlemsmöte eller årsmöte som kan ta ett nytt beslut om man ska vara riktigt petig.
    Så lyft frågan på nästa medlemsmöte om styrelsen tycker den är viktig

  12. Jonas Å says:
    3 månader sedan

    Klappande med ett vikt pappersark i 20(10?) sekunder efter make some noise är inte ”stämning”, Mats. Problemet sitter djupare än klappor, fundera på hur vi engagerar nuvarande publik istället. Eller hur vi byter ut den till en som är engagerad.

  13. Henrik Leman says:
    3 månader sedan

    Jag testar, det fungerar väl?

    • Daniel B says:
      3 månader sedan

      Klapporna kan säkert ha en liten del i det men jag tror att problemet ligger i att det står väldigt lite folk i klackarna. Är folk avstängda? Bojkottar dom? Tröttnat? Förr så var det oftast fullt på den sektionen och då skapades det en bra stämning som i sin tur fick med sig oss andra ”tråkiga”. Vi är flera som har reagerat på stämningen i höst/vinter.

      Med det sagt så vill jag passa på och tacka S84 och GG för allt ni gör på matcherna.

      • Kjelle says:
        3 månader sedan

        Nu har du skrivit detta fyra gånger vi är inte korkade!

        • Daniel B says:
          3 månader sedan

          Kjelle, varför så otrevlig? Tagga ner. Det blev flera ggr för att det inte gick att skicka iväg inlägg förut. Jag försökte några ggr och sen sket jag i det. Efter en stund såg jag att alla kom med. Och nej, ni är inte korkade. Vem har sagt det?

  14. patricagblad says:
    3 månader sedan

    Test

  15. NiklasL says:
    3 månader sedan

    Jag bor i sthlm så har mest sett DIF-VF senaste åren, men var på plats igår. Jag var chockad över hur tyst det var, vi göteborgare som brukar vara på Hovet gör mer väsen av oss än 10 000 i scandinvaium…
    Noterade igår att klacken inte ens var utsåld, är inte det ovanligt när det är över 10 000? Biljetterna kostar ju bara 100:-, verkar vara väldigt oattraktivt att stå i klacken. Kan det ha att göra med stämningen mellan goa gubbar och sektion84?
    Man spelade betydlgit mindre musik igår än vad jag är van vid, jag har varit emot musiken som spelats då den är för frekvent, otajmad och dålig men matcher som igår behövs musiken för att publiken ska komma igång tror jag.

    • Daniel B says:
      3 månader sedan

      I mitt inlägg som ej publiceras så skriver jag att det ser ofta tomt ut på den sektionen. Förr var det knökat, näst intill.

      • LG52 says:
        3 månader sedan

        Ditt inlägg har publicerats flera gånger och JAG begriper att det sannolikt är något teknikfel när du får uppfattningen om att dina inlägg inte publiceras. Tolkar det – självklart – inte som ”tjat”

        • Daniel B says:
          3 månader sedan

          LG52, det var nåt strul på morgonen. Givetvis inte meningen att det skulle bli så. Och nä, du är inte korkad. Om du nu trodde det för att jag hade publicerat mina inlägg 3-4 ggr.

    • Sincan says:
      3 månader sedan

      Exakt, på Hovet brukade det bli bra drag, trots oorganiserad ledning.

  16. bamse says:
    3 månader sedan

    Klapparna kanske har gjort en del. Men klacken är tystare i år. Väldigt sällan det är fullt i klacken, tycker man ofta man ser tomma områden i klacken. Sen vet jag inte om s84 och goa gubbar är helt överens. För när dom gick ut för ett par år sen och sa att dom ville åt samma håll, då var det bra tryck från klacken. Men har sinat sakta sen dess

    • Daniel B says:
      3 månader sedan

      Precis.

  17. Henrik Leman says:
    3 månader sedan

    INFO: Av någon anledning hade ett antal inlägg lagts i papperskorgen. Ingen aning varför. Har nu återställt. Måste iväg på julshopping men tittar in igen sedan.
    Ber om ursäkt.
    Detta inget jag råder över.

  18. Herr Lakers says:
    3 månader sedan

    Har man sagt något om att det tyst i scandinavium har man fått diverse troll på sig direkt. Bra att leman tar upp det. klappar är bättre om det hjälper för stämningen. frågan är dock om det är problemet.

    Hade hellre försökt med en ståplats någon eller några delar av scandinavium bort med lite stolar.

    • Manne says:
      3 månader sedan

      Lika tyst i Vida, förutom när det är Smålandsderby.
      Du engagerar för mycket i fel klubb, ägna dig åt Fakers istället.

      • Herr Lakers says:
        3 månader sedan

        Verkligen inte lika tyst men sedan är det bara runt hälften så mycket folk. Sedan är det verkligen inte alltid tryck i vida eller andra erinrar heller men du är ju så osäker att du inte vågar prata Frölundas låga Ljudvolym eller andra brister i Frölunda spelare. Skulle förvåna mig om du varit på så mycket hockey i Scandinavium eller vida den här säsongen. Du är lite av en ickesuppryer.

        • Kjelle says:
          3 månader sedan

          Jaha och hallen hälften så stor….

        • Manne says:
          3 månader sedan

          Her Lakers: Blir sjukt trött på dig! Vad är det du inte förstår?
          Vill du inte ta in eller har du något fel, berätta det i så fall.

          Jag har för 1000:ende gången säsongskort sedan 20 år tillbaka i Scandinavium och åker på så många hemmamatcher jag kan, när det går med jobb osv. Även bortamatcher blir det mycket. Är ofta i Vida Arena när Frölunda spelar där och det har inte varit något ordentligt tryck där under dessa matcher.

          Att ljudvolymen i Scandinavium är sämre nu än tidigare beror på mycket, men framförallt skulle jag säga att man inte bjuds på den underhållningen som man tidigare blivit van med.

          Återigen! Prata inte om sånt du inte har någon som helst aning om. Blir bäst så!

          Fakers, det är ditt lag och sluta tjata om Joel som är din hackkyckling nummer 1. Tröttsamt.

  19. Sincan says:
    3 månader sedan

    Jag håller verkligen med om att det är rätt avslagen stämning i Scandinavium, ofta hör man motståndarklacken mer genom TVn. Ja ni hör ju, jag sitter framför TVn och ska kanske inte klaga, men jag bor på annan ort så kan inte göra så mycket åt saken.

    Med all respekt för att de i klacken lägger ner fritid och pengar på att hålla det igång, men den verkar inte riktigt kugga i. Är det fortfarande splittringar mellan Goa gubbar och sektion 84? Leder någon klacken/klackarna?

    Har senaste åren mest varit på bortamatcher och det spelar ingen roll om det är slutspel eller helgmatch i hufvudstaden, ingen organiserad klack på plats. Lite skillnad om man jämför med Brynäsklacken igår, en tisdag, även om många bor runt Göteborg så var den ändå med en ledare som styrde och ställde såg det ut som.

    Vanligt folk kommer sjunga med när tillräckligt många tar ton.

    Sedan är faktiskt underhållningsvärdet av hockeyn som spelas inte särskilt hög om man ska vara ärlig, i hela SHL. Dagens hockey är tråkigare att titta på och väcker färre känslor. SÅ ÄR DET!

  20. EDWARD 51 says:
    3 månader sedan

    ”Frölundas julnatt”
    Midnatt råder, det är tyst i arenan, tyst i Kålleseum,
    alla vila, släckta äro törsten, äro törsten.
    Klipp klapp, klippe-klippe-klipp-klapp, klipp, klipp, klapp. :)

    • Herr Lakers says:
      3 månader sedan

      Brukar bli lite ljud när godisregnet når kissen.

  21. Szymon Szemberg says:
    3 månader sedan

    Tillhör den tynande skara som följde med från från Frölundaborg till Scandinavium 1971. Den fantastiska stämning som oftast infann sig (inte alltid, ska erkännas, men oftast) byggde på att hela hallen – upprepar: HELA HALLEN – var en enda stor hejarklack. Det typiska var, i all enkelhet, men oj så massiva: FRÖ-LUN-DA, klapp, klapp, klapp, FRÖ-LUN-DA… och det där ”klapp-klapp-klapp” kom från – hör och häpna – klappande händer! Jo, det stämmer. Händer! Nästa gång någon av er är på en Håkan Hellström eller Bruce Springsteen-koncert, kolla om några har tagit med sig klapppor för att förhöja stämningen.

    Om någon har jubileumsboken från 1993 ”Från Bittans Pojkar till Boorks Boys” så skrev jag på sidan 228 i kapitlet ”Den bästa publiken – och det enda laget” att det just unika med Frölundas publik är att det inte finns några klackar, utan hela hallen är en enda stor klack. Detta gjorde Frölundas publik och stämningen i Scnadinavium unik.
    Nånstans i samma veva som man införde indianen, tog bort ”Västra” ur klubbnamnet och ändrade klubbens huvudfärg från grönt till rött bestämdes det på något möte att man skulle ha en klack – och därmed raserades den unika läktarkultur som uppstod redan under Ullevi-tiden på 60-talet innan Borgen byggdes.
    Nu resonerar de flesta som inte är med i klacken ”varför ska jag klappa och tjoa när det tydligen är klackens jobb att sköta det.”

    Bra stämning har f.ö. inget med klappor eller inte klappor att göra. Om laget kämpar och spelar bra – då blir det stämning. Om laget är sömnigt och spelar dåligt, då är det ingen stämning och då spelar det ingen roll vad klacken gör, eller hur många som klappar med klappor. Jag upplever det ljudet som konstlat och tillgjort.
    Till sist, för några år sedan satt jag på en av de finare platserna framför två män som klappade slentrianmässigt i sina klappor, samtidigt som de diskuterade om man skulle investera i kryptovalutor och hela blockchain-grejen eller om det var klokare att hålla sig till traditionella svenska näringar, verkstad, skog och järnmalm. Är det den stämningen man vill ha?

    • Per says:
      3 månader sedan

      Jag tror som du, det är laget som tänder publiken. Det egna och motståndarna.
      Det gäller att spela en sådan hockey som publiken tänder på.

    • GöranA says:
      3 månader sedan

      Håller med. Är 65 år och såg Frölunda för första gången som liten grabb med farsan i den berömda utematchen på Ullevi mot djurgården i tidernas begynnelse. Sedan massor av matcher i Frölundaborg. Flytten till scandinavium var ett lyft. Vilken stämning. Som du säger, hela hallen var med. FRÖ-LUN-DA klapp klapp klapp. I snabbt tempo. Sedan det långsamma, mässande FRÖÖ-LUUN-DAA. Så mäktigt.
      Sjöngs dessa ramsor nuförtiden?
      Hörs inte i tv:n iallafall.
      Det var bättre förr, ju förr desto bättre.

      • GöranA says:
        3 månader sedan

        För övrigt anser jag att klappor är ett fördärv. Konstgjord andning. Som inte skall behövas.

      • Berra says:
        3 månader sedan

        En fråga som kanske inte har något lätt svar. Men mer av en fundering.
        Om man ser till hur vår publik ser ut nu, och jämför med då. Vad är skillnaden nu mot då?

        • Johan Carlander says:
          3 månader sedan

          Helt klart ett annat klientel idag, förr i tiden var det väl mer överkomligt att gå på hockey. Så om jag får killgissa lite och dra det till sin spets så var det nog rätt mycket arbetare som satt på läktarna förr i tiden. Idag är det allt annat än billigt så det känns som det är fler slipsnissar idag, och jag vete fasen om de är lika bra på att skapa stämning som gamla tiders publik!?

          • Ingemar Rundquist says:
            3 månader sedan

            Där tror jag att du träffade huvudet på spiken.
            Har blivit mer VIP/slipsnissar på många idrottsarenor ,och det blir fler för varje år.
            Känslan är att de inte har samma inlevelse för spelet som ”vanlig”publik.
            Sedan är publik på idrott ,precis som i övriga samhället,ganska bortskämda med att ANDRA skall göra ”jobbet”,och inte tar eget ansvar .Vill gärna ha det serverat på silverfat.
            Man drömmer sig tillbaka till förr i tiden ,då de flesta hade en enorm inlevelse i spelet.
            Behövdes ingen mediakub med :Make some noice,kisscame m.m.,publiken själva fixade drag under galoscherna.
            Tror aldrig man kommer tillbaka till det draget under matcherna som då ,men förhoppningsvis kan det bli bättre än nu .
            Hur man får det ,det är en svår nöt att knäcka.
            Klappor hit eller dit ,ingen större grej för mig ,även om det känns lite ”oäkta” inlevelse/engagemang,lite slentrian.
            Lycka till ,för den som har lösningen.

    • Alex says:
      3 månader sedan

      Jag satt på läktaren igår och tänkte att det skulle finnas några klackledare på ett antal platser runtom i arenan som kan dra igång vanliga publiken så som det faktiskt var på 90-talet (och tidigare om man lyssnar på er som var med då). Jag och säkert många andra vill inget hellre än att gasta halsen hes men tycker det är lite jobbigt att vara den som börjar. Fånigt såklart men så är det.

      • Martin Rosen says:
        3 månader sedan

        Mycket bra förslag.

    • Tommy Henningsson says:
      3 månader sedan

      Bra skrivit, själv har jag aldrig använt klappor!

    • Roger says:
      3 månader sedan

      Det var ju också så att biljettpriset var detsamma oavsett var du satt i arenan. Detta gjorde ju att långsidorna fylldes först och dom som drog igång ramsorna allså satt där och det tror jag bidrog till att alla följde med. Man stod i kö innan biljettsläpp för att få en biljett på R, att sitta på T, C eller liknande var nitlott! Sektion A var ju bara för loosers😉
      Idag är långsidorna fyllda med VIP o Partners och om dessa skall höras kanske dom behöver klappor eller alternativt stänga barerna under perioderna så dom sitter på sina platser.

  22. Olle* says:
    3 månader sedan

    I vanlig ordning skall problem lösas från fel håll.
    Rönnberg och klubben har ju öppet meddelat att Frölunda inte är underhållning och det kanske kan ligga något i detta varför arenan numera aldrig är full och knäpptyst.
    Igår 10600, men det var nog 9000 där på sin höjd efter att de vräkt ut gratisbiljetter.
    Mot Brynäs som alltid drog fullt förr.
    Här borde varningsklockor ringa och det rejält, men istället är klapporna lösningen.

    Är det Bagdad Bob som driver klubben eller?

  23. Roger Frantzen says:
    3 månader sedan

    Men spelet är ju så förbannat tråkigt att klockorna stannar? När ägde Frölunda sin hemmabruk senast?

    • Roger Frantzen says:
      3 månader sedan

      Hemmaplan

  24. Olle* says:
    3 månader sedan

    Helt rätt. Underhållningen vi får är inte tillräckligt bra för att publiken skall leva sig in i matcherna

    • Kjelle says:
      3 månader sedan

      👍👍👍

  25. pupule says:
    3 månader sedan

    I ärlighetens namn så är ju spelet emellanåt så sömnigt att stämningen blir därefter. Är ju ett givande och tagande och man förstår att folk tuppar av.

    • Kjelle says:
      3 månader sedan

      Precis så är det. När det bjuds på sådant spel som nu så får man vara nöjd att publiken över huvud taget kommer!!

  26. Olle* says:
    3 månader sedan

    Grauers alias Bagdad Bob har tänkt till.
    Fråga oss som har säsongskort istället.
    Problemet är att underhållningen vi får är för dålig och enligt Rönnberg är det ju skitsamma.
    Klacken är ju så trött att man blir ledsen. Har de tröttnat helt? Otrolig skillnad till det sämre

  27. Olle* says:
    3 månader sedan

    Klapporna löser så spelarna spelar bättre och kommer göra fler mål framöver. Kanon!

  28. Oscar says:
    3 månader sedan

    Men alltså.. tror dom klapporna är problemet?
    Jag tror som jag skrev till dom i en enkät som vi fick utskickad för någon månad sen att dom jobbar så hårt för att hitta ny publik (vilket egentligen inte är fel) att dom glömt bort att värna om dom lojala supportrarna som kommer år efter år. Vi som går för att kolla hockey och inte bryr sig om eller inte villa ha massa jippon utan bara vill se vårt Frölunda spela just hockey.
    Hur är dialogen med klacken egentligen? Ger man dom ens chansen att skapa stämning innan man måste dra igång ”make som noise”? Jag står inte i klacken men som jag förstått det så är inte kortsidan inte direkt nöjda över dialogen och när man då under säsong ändrar och drar till med ett flaggförbud och stänger av supportrar så tycker jag det säger en hel del.
    Nej se er själva i spegeln och var lite självkritiska innan man tror att problemet ligger i klapporna…

  29. Daniel B says:
    3 månader sedan

    Ser att några skriver att spelet inte är så underhållande och därför är det sämre stämning. Möjligt att det är så men 2019 när vi vann guld, spelade vi så mycket mer underhållande då? Då var det bra stämning ofta och under slutspelet så var det är helt underbar stämning.

    Jag tror tyvärr att klacken har blivit mindre och det gör mycket. Finns en del platser lediga bland GG och bland S84 är det väldigt tomt. Varför det är så vet jag ej. Men så har det inte varit innan.

    • Kjelle says:
      3 månader sedan

      Tror du resten av publiken som inte står på A och B inte klappar och lever för att klacken blivit mindre? Nej det är uteslutande för att spelet som bjuds är fruktansvärt dåligt. Förlorar man den ena hemmamatch en efter den andra så får man inte bli förvånad att folk tröttnar. Jag är förvånad att 9-10 tusen orkar ta sig dit och betala för sig….

      • Kjelle says:
        3 månader sedan

        Se bara mot Brynäs senast. Ett Brynäs som knappt fick ihop ett fullt lag lyckades nästan vinna. Frölunda lyckades via ett självmål och studspuck klara av att få två poäng PÅ HEMMAPLAN!!!!

        • Daniel B says:
          3 månader sedan

          Kjelle. Spelet på hemmaplan har inte varit bra i år. Sant. Men Innan matchen mot Brynäs så har Frölunda vunnit många matcher på bortaplan. Dom har trots allt vunnit dom senaste på hemmaplan så att det kommer folk på matcherna är inte konstigt. Sen är klacken som har minskat i antal och därför är det lite sämre stämning. Det jag menade med mitt första inlägg är att vi spelade inte så mycket roligare hockey 2019 än vad vi gör nu. 2019 var det grym stämning men inte nu. Varför?

  30. Olle* says:
    3 månader sedan

    Ett ämne som berör.
    Anställ en tränare som vill spela en kul hockey för sin publik så löser vi detta problem utan miljöförstörande klappor

    • Kjelle says:
      3 månader sedan

      Och en sportchef som någon jävla gång lyckas på jobbet!!!

  31. STM says:
    3 månader sedan

    Klapporna ser jag inget fel i att de kommer tillbaka. De som vill använda dem använder de och de som inte vill skippar. Fine. Ser inte ”problem” med om de skulle återkomma.
    Men de borde jobba mer med musiken som spelas. Kanske skapa flera mindre klackar som är utspridda utöver den ”stora” som finns.
    Hur aktiverar man fansen mer till fler småklackar? Kanske billiga bra biljetter med något extra till mot fans som kan tänka sig dra igång stämning och publik?
    Finns nog många enkla och bra lösningar. Blir lite moment 22 just nu. Får man bara igång det tror jag det fäster sig igen sen. Annan publik nu än vad det var förr när man var på matcher…
    Vi ser ju mer och mer en amerikanisering i samhället i stort och vet inte om jag gillar det amerikanska ”biobesöks/underhållning” stämningen som är i NHL. Folk som inte bryr sig om hockeyn utan bara är där för jippo…

  32. STM says:
    3 månader sedan

    Klapporna ser jag inget fel i att de kommer tillbaka. De som vill använda dem använder de och de som inte vill skippar. Fine. Ser inte ”problem” med om de skulle återkomma.
    Men de borde jobba mer med musiken som spelas. Kanske skapa flera mindre klackar som är utspridda utöver den ”stora” som finns.
    Hur aktiverar man fansen mer till fler småklackar? Kanske billiga bra biljetter med något extra till mot fans som kan tänka sig dra igång stämning och publik?
    Finns nog många enkla och bra lösningar. Blir lite moment 22 just nu. Får man bara igång det tror jag det fäster sig igen sen. Annan publik nu än vad det var förr när man var på matcher…
    Vi ser ju mer och mer en amerikanisering i samhället i stort och vet inte om jag gillar det amerikanska ”biobesöks/underhållning” stämningen som är i NHL. Folk som inte bryr sig om hockeyn utan bara är där för jippo…

  33. Berra says:
    3 månader sedan

    Jag tror nog att svaret finns litegrann i ”frågan”.
    M.G. Säger alltså: ”Om man ser till hur vår publik ser ut…”.
    Min fråga blir då: Ja, hur ser vår publik ut egentligen?
    Och följdfrågan blir. Varför ser den ut som den gör?

    Vilka är människorna som är där och tittar? Hur är läktarkulturen bland dem egentligen?
    Som jag ser det så har ”supportrar” bytts ut mot ”fans”, i större utsträckning. Då blir även publikens uppträdande förändrat.

    Ska vi vara brutalt uppriktiga så kan vi t.ex. jämföra med när t.ex. Leksand var på besök senast. Deras förhållandevis lilla del av publiken fullkomligt överröstar hemmapubliken. Både deras klack och deras supportrar på sittplats.

    Varför är det så? De har inga klappor.

    Det hävdas ibland att frölunda har sveriges bästa publik. Tittar man ärligt på situationen så ser man ju snabbt att så inte är fallet. Det är en stor folkmassa. Men ingen speciellt högljudd publik.

    • Olle* says:
      3 månader sedan

      Numera troligen SHL:s sämsta. Skrämmande.

    • Kjelle says:
      3 månader sedan

      Jaha och hur tror du det låtit om Frölunda spelat ut Leksand?! Tagit ledningen genom bra spel och snygga mål? Vunnit med ett par mål. Nu fick man stryk i SIN HEMMABORG! Vi har för närvarande ett lag bestående av en grå massa. Då får man vara glada att folk över huvud taget kommer!!!

      • Berra says:
        3 månader sedan

        Intressant synpunkt.
        Antag att frölundas publik alltså är rejäla medgångssupportrar. Hur löser vi ett sådant problem?

        • Berra says:
          3 månader sedan

          En egen tanke eller fundering på min egen fråga är ju…

          att vi ingjuter mod i medgångssupportrarna. T.ex. genom mer kiss-cam, ”make some noice”, godisregn, hög musik, eller varför inte handklappor. Allt detta i kombination kommer att stärka ”fansen” och gör att de kommer att växa och stötta laget ännu starkare, trots motgångar. (obs. kan finnas spår av ironi här)

          • Kjelle says:
            3 månader sedan

            Jasså så det är ”medgångssupportrar” som match efter match betalar dyra biljetter till denna undermåliga produkt? Jag trodde ”medgångssupportrar” bara kom i medgång……

          • Berra says:
            3 månader sedan

            Ber om ursäkt. Jag ska förtydliga vad jag menar. Med medgångssupporter syftar jag på supportrar som bara stöttar sitt lag i medgång. Och med ”stöttar” syftar jag på diskussionen om hur högt och ljudligt supportrarna stöttar sitt lag i arenan under matcherna.

    • Erik says:
      3 månader sedan

      Sveriges mest bekväma publik.

  34. Niklas5090 says:
    3 månader sedan

    Oavsett klappor eller ej så är stämning bedrövlig jämför med förr, all cred till klacken som försöker men de blir mindre å mindre. Oftast är bortklacken större än hemma tex. Vad d e beror på vet ja inte , och tänker att Frölunda behöver titta på en lösning , ja har ändå varit i Scandinavium sedan 2001 och saknar när hela arenan sjöng med .

    • Allen says:
      3 månader sedan

      +1

      • Manne says:
        3 månader sedan

        Här finns ett annat problem. Ställer man sig vid sektionen och försöker få igång arenan, då kommer Got Events folk och säger till att du måste sätta dig. Minns förr, då var det alltid några stycken vid varje sektion som drog igång publiken. Framförallt i slutspelet, men även i grundserien. De har säkert slutat gå på matcherna nu… Ledsnat.

        • Sirvio says:
          3 månader sedan

          Jag var en av dom- satt på Sektion S. Det var 7-8 st som drog igång det, det fanns ingen musik, inga fånerier som dj:s o kisscam o fan o hans moster. Inget regisserat intro med bomber och granater, utan världens finaste intro: Frölunda äntrade isen och alla spontanvrålade in dom. När motståndarna kom in buades dom ut likt en orkan.
          Domarna sattes under obarmhärtig press. Det var vida känt hur tunga Frölunda var första 10. Det dog ut med Johnson/ Kallio/ Andersson…
          Idag besöker jag matcherna sporadiskt, det är tragiskt att se. GG o S84 eller vad dom heter försöker säkert men så menlöst. Alla som jag känner som gick förr slutade att gå nånstans efter Dahléns era och Lill-Kentas sövande spel.
          Spelet 2022 är med en stor anledning, Frölunda spelar fruktansvärt tråkig hockey

          • RabarberGlenn says:
            3 månader sedan

            Fyyy faaan vad underbar kommentar, precis så jag minns det👍👍👍👍👍👍👍
            Stackars er som ej gjort det!

          • RabarberGlenn says:
            3 månader sedan

            Precis, och samtidigt var det ju ett jäkla gött buande när motståndet hade PP, dom tappade ju pucken bara av det… nu applåderar publiken!!!

  35. Tommy Skoglund says:
    3 månader sedan

    Klapporna behövs dom ger ett bättre ljud o sen vem fan vill klappa händer en hel match så nävarna värker efter 20 minuter, lättare och högre med klappor och sen är det bra information på dom! Återinför dom!!

    • Christian Rahmner says:
      3 månader sedan

      Om dina nävar värker efter 20min hej så borde du börja träna

      • SkoglundTommy says:
        3 månader sedan

        Träna nävarna?😊 beror ju på hur hårt och länge man applåderar! Du är helt ute o cyklar! In med klapporna!!!!

      • Manne says:
        3 månader sedan

        Värker? Ta en kartongbit i vik ihop. Lite samma grej. Sedan kan du skriva egna nostalgi-minnen på den :)

        Två flugor i en smäll.

    • Cc says:
      3 månader sedan

      +1

  36. Anton Stahre says:
    3 månader sedan

    Följde matchen på tv igår. Kändes som en träningsmatch i stora delar.

  37. Viktor says:
    3 månader sedan

    Jag tror också att ett problem är de höga priserna på stolarna. Detta gör att mycket av folket som kommer är slipsnissar eller folk som kommer dit på företagsbiljetter och som inte har Frölunda i hjärtat.

    • Berra says:
      3 månader sedan

      Förhållandevis få leksandssupportrar kommer till Scandinavium. Köper samma biljetter. Och överröstar hemmapubliken.

      Varför är det så?

      • Rasmus says:
        3 månader sedan

        Eftersom de ”frölundaiter” som köper biljetterna just slipsnissar, läs är inte typen av supporter som sitter och hejar på, utan är där för att de får en biljett via bolaget eller är för fina för detta…

        • Berra says:
          3 månader sedan

          *En kortsiktig workaround är då kanske M.G.s spår. Att sätta klappor i händerna på slipsnissarna. (Jag tror inte på det spåret.)

          *En långsiktig lösning är förmodligen att byta ut slipsnissarna eller få dem att bli mer ”som förr” då det upplevs att det var bättre stämning då. Också svårt.

          *Ett tredje alternativ är att vi alla år ut och år in (inklusive mig själv) sitter och gnäller på att det minsann var bättre förr. ;)

          • Kjelle says:
            3 månader sedan

            Eller så kanske Frölunda skulle försöka få ihop ett lag som kan slå en passning till medspelare. Då helst i fart och inte efter sargen och ner i hörnet. Dom bör ju också kunna träffa målet och då inte i magen på målvakten. Som det är nu får vaktmästaren måla om sargen efter varje match då merparten av spelet förläggs dit…..

          • Berra says:
            3 månader sedan

            Det är inte heller någon dum ide Kjelle.
            Det löser dock troligtvis inte problem med dåligt upplevd stämning när laget har dalar eller perioder där laget inte spelar lika bra.

    • NiklasL says:
      3 månader sedan

      Varför såldes ”klackbiljetterna” inte slut igår i så fall? De kostar 100:-..

  38. Alexander says:
    3 månader sedan

    Att återinföra klapporna är tror jag att blunda för det verkliga problemet.
    Evenemanget i samband med match är väldigt avskalat när väl pucken släpps. Ansvarig för matcheventet måste kunna kommunicera bättre med klack och publik. GG/S84 körs fullständigt över när de drar igång högtalarna på max med ”make some noice” och diverse löjliga ljudkulisser. Sätt er ner och samtala. ”Hur ger vi mervärde till publik?”
    Niklas Brink (speakern) kan ta ton, ta in frölle i powerbrakes, sätt ut en/flera roterande person/er vid vissa sektioner drar igång sin sektion och tävlar mot övriga sektioner, se över underhållningen i periodpauserna, vad som helst för att ge ett mervärde till publiken som redan bekostar en dyr biljett.

    • Manne says:
      3 månader sedan

      Bra, Alexander. Mycket bra!

  39. Christian Rahmner says:
    3 månader sedan

    AVGÅ MATS GRAUERS!! Du har gjort ditt nu! Att man på fullaste allvar tror att klapporna ska öka stämningen är man ju helt funtad i huvudet. Folk har väl för fasiken händer att klappa med?? ANVÄND DOM!!
    Ta bort alla trötta jippon istället!!!
    1. KISS CAM
    2. MAKE SOME NOISE
    3. CANDY RAIN
    4. Får ursäkta ordspråket FAN BORT MED JÄVLA SWEET CAROLINE!!! DET RÄCKER NU!!
    5. EEEEEY OOOOO 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
    Att djn inte har någon som helst fingertoppskänsla att skippa ”Make some noise” när man hör att klacken äntligen fått upp lite stämning och dödar den helt…istället för att ta tillbaka klapporna kansle man ska sätta sig ner med dom riktiga fansen och fråga hur man ska göra istället.
    Ett enkelt knep är att sänka dwn otroligt höga musiken!
    Och vaaaarfööööör ska musiken till ”hymmen” vara så satan hög så man inte ens kan höra publiken…
    Frölunda kan ingenting om hur supporterkultur funkar, och det bevisar dom genom att bedriva Frölunda HC som ett bolag och inte en förening…

    • MG says:
      3 månader sedan

      Ja tack. Bort med Sweet Caroline som halva europa och i synnerhet även Växjö kör. Vi har för helvete en egen måljingel med typ 30 år på nacken, det räcker. Dessutom är det en del av vår identitet och kultur. Men som du säger, Frölunda kan ingenting om supporterkultur.

      • Christian Rahmner says:
        3 månader sedan

        Jag spyr i munnen varje gång Sweet Caroline kommer och ännu mer när man hör publiken… 🤮🤮🤮🤮 Vi har en perfekt jingel som är jävligt unik, kör bara den! Den håller än idag!

    • Daniel B says:
      3 månader sedan

      Håller med i en del saker du tar upp. Sweet Caroline tror jag många gillar. Sen är det det med dj:n, han/hon måste sitta i arenan eller nånstans där man har koll på hur stämningen är. Det är Eee Ooo är så korkat. Just när man har fått igång publiken efter ett mål så drar man igång den. Inte så smart.

      • MG says:
        3 månader sedan

        Det är faktiskt precis det är som en del av problemet, Daniel, att många gillar Sweet Caroline trots att det inte har något med Frölunda att göra alls och att många andra klubbar inom fotbollen och hockeyn har samma. Det är inte genuint överhuvudtaget, tvärtom. Det är PLAST och ingenting man bygger en riktig supporterkultur på.

        • Daniel B says:
          3 månader sedan

          MG, är det så? Att många lag har den? Växjö spelar den i samband med ett mål, det vet jag. Men vi kör ju den ibland efter ”nu strider vi för tre poäng” så vi får båda delar. Men det är det minsta bekymret om den ska vara kvar eller ej. Varför är det många personer borta från klackarna? Det är den första frågan jag vill ha svar på. Sen måste Frölunda jobba MED dessa klackar. Möjligt att det redan görs men vad är då problemet? Så här var det ej förra året eller åren innan det utan detta har börjat i år vill jag minnas.

    • Lamprologus says:
      3 månader sedan

      Kiss cam med flera jippon är verkligen stämningsdödare. Värst är ändå den alldeles för höga musiken kopplat till total brist på känsla för när man ska spela musik.

  40. Peter Kalsson says:
    3 månader sedan

    Ärlig talat hockeyn i Skandinavium i år och senare tid har varit mördande tråkig oftast rena sömnpiller!
    Svårt att engagera sig när förväntningarn före match är för låga.
    För ägde Frölunda Skandinavium och körde över motståndarn med fart och tryck och det smällde i sargerna nästa hela tiden!
    Det mesta av detta är minne blått!
    Det Frölunda levererar på isen idag är inte mycket att skriva hem om, och det tänder knappast den så kalade vanliga publiken i en skitarena som är mest lämpad för hästhoppning och annat!

    • Manne says:
      3 månader sedan

      Kom igen nu, Peter. Scandinavium stavas med C :)

  41. Patrik says:
    3 månader sedan

    Någon annan som minns för flertalet säsonger sedan att man anlitade någon form av DJ för att få igång stämningen i arenan?

    Ganska säker på att jag inte ”drömt ihop” detta på egen hand, men har inte direkt något minne av att det varit så uddlöst som det är nu heller.

    • Christian Rahmner says:
      3 månader sedan

      Jo, det var fanimej värre… Riktig skämskudde..

      • MG says:
        3 månader sedan

        Ni minnes väl även hur det var i slutet av 90-talet då vi under slutspel hade en riktig flane som satt och spelade elgitarr och agerade förstärkt klackledare, så även då gjordes misstag.

        • Christian Rahmner says:
          3 månader sedan

          Omg haha ja Fyfan! 😂😂😂

    • Peter Kalsson says:
      3 månader sedan

      Ha ha gött att du såg detta!

  42. Henrik Leman says:
    3 månader sedan

    UPPDATERING: Det är något tjall med kommentarerna till den här texten, många hamnar i papperskorgen. Jag går in manuellt när jag har tid och ”släpper in”, några kan då hamna dubbelt.
    Jag ber om ursäkt för allt detta.
    Tack för att ni har överseende, tack för att ni läser och betalar.
    Ha en go dag!

  43. Puckdanne says:
    3 månader sedan

    Saknar ”indiantrumman” som konstant matade på tillsammans med hela publiken. Den var medryckande och gick igenom ljudbilden i tvn. Tycker det känns orättvist på något sätt att vi inte har ett jäkla visslande och tjoande när motståndare gör något som är på gränsen till utvisning – så som andra lags publik gör. Visst, till viss del sker det idag, men det ska höras att det är hemmaplan än mer.

    • MG says:
      3 månader sedan

      Vilken av dem? När det var som värst (eller bäst i ditt fall) hade Goa Gubbar hela fyra(4!!!!) trummor.

  44. pupule says:
    3 månader sedan

    Visst skall publiken dra igång stämning men ett passionerat spel med kamp, tacklingar och ”full fart mot mål” som vi så ofta inledde matcherna med tidigare drog igång publiken på ett helt annat sätt. Man levde sig in i det mer då. Nu är matcherna som sömnpiller och satt och undrade senast mot Brynäs vad fan det är jag ser på. Helt dött på isen och på läktaren. Det hänger ju givetvis ihop. För mig har aldrig klapporna varit ett problem, använder aldrig dessa själv men om folk vill göra det….so what? Däremot är det ingen lösning på något sätt. Man får den publik man förtjänar och med den produkt man levererar är det inte särskilt konstigt att det är svalt från läktarhåll. När det finns något att jubla åt brukar stämningen komma av sig själv.

    • LG52 says:
      3 månader sedan

      Pupule och Peter Karlsson! Håller med Er helt. Här snackar vi om hönan eller ägget. Är det publiken som skall elda igång spelarna eller tvärtom. Som P och PK skriver är det givetvis spelarna och deras engagemang, närkampsspel, tryck mot motståndarna mm som är tändvätskan. ”Motion creates emotion”

  45. Tommy Skoglund says:
    3 månader sedan

    In med klapporna igen eller dra igång klackarna rejält! Grauers for life💪

  46. Manne says:
    3 månader sedan

    Frölundas eventansvarig kan se över hur jobbet sköts just nu, det är bättre.

    Musiken är på alldeles för hög nivå och spelas i tid och otid. När väl ljudnivån börjar öka i arenan, från publiken… Ja, då slås musiken på och förstör allting.

    Det är inte heller så att spelet värmer som förr. Då var det… Pang, pang och pang. 3-0 efter första 10 och bortamålvakten fick hjälpas av isen då det var för varmt. Kramp. Helsike vilket tryck det var då, ståpäls bara jag tänker på det.

    Nu är det mer viktigt att vi drar in pengar än vinner titlar, sedan kan självklart vi också sprattla till emellanåt. Men överlag, trist. Det måste in nytt folk i ledningen, nya ideer, nytt tänk – inte bara vad gäller arrangemangen utan också ihopsättningen av laget, men framförallt – hur ska vi få en hockey som folk älskar att titta på. Där man är nervös och går och längtar hela dagen tills matchen ska starta…

    Nuvarande ledning ser bara sitt eget och vill/kan inte göra förändringar. Risken är då att vi inte hakar på, utan halkar efter. Tappar mer och mer.

    Ja, vi ligger trea i serien – och det klappas säkert på bröstet både här och där. Lite i farozonen då spelet inte värmer som det borde kunna göra, med tanke på vilken budget vi har till förfogande.
    Ge unga chansen och spetsa till det med spets utifrån, men var för den sakens skull inte dumdristig. Det finns som sagt pengar, använd de och värva varje säsong ihop ett slagkraftigt lag som bjuder på underbar ishockey, där teknik, fart, initiativ, individuell skicklighet osv står i centrum.

    Vi ska kunna få se en och annan back hos motståndarna sitta uppe på läktaren med en lite för mycket grillad bratwurst, med extra allt på, samtidigt som man själv jublar över dragningen och tycker att hockeyn är det bästa som finns.

    Nu kokar man mer än vad man tycker om den underhållning som det bjuds på, men för den sakens skull så slutar man aldrig älska Frölunda HC.

    • Husse says:
      3 månader sedan

      +1

    • LG52 says:
      3 månader sedan

      Ditt bästa inlägg, ever! Visste att du hade det i dig, en ”långmilare med Frölundahjärta”

      • Manne says:
        3 månader sedan

        LG52: Långmilare? Jo, det är väldigt många mil jag betar av varje säsong.

    • Johan Carlander says:
      3 månader sedan

      +1

  47. Allen says:
    3 månader sedan

    På tal om något annat. Varför görs knappt några intervjuer, som läggs upp innan och efter matcher som tidigare?

    • Olle* says:
      3 månader sedan

      Bra fråga, har ifrågasatt detta innan.
      Och varför blir klacken mindre och mindre?
      Sist mot Rögle borta såg det ut att vara 10 personer på bortastå, vad händer?
      Ingen med info vad som händer runt klacken

      • Daniel B says:
        3 månader sedan

        Precis. Det undrar jag med. Varför är det färre och färre personer som står i klacken? Avstängda? Bojkott? Någon från GG eller S84 borde väl läsa här på sajten, kan den personen berätta om det är något. Eller har folk bara tröttnat.

        • Björn says:
          3 månader sedan

          Det jag hört är att flera från S84 har blivit avstängda (röst starka), sen finns de massor s84 som bojkottar för de inte får vifta med flaggor under spelet. Det har gnälls att sikten skyms pågrund av viftande flaggor.

          • Berra says:
            3 månader sedan

            Trist att stämningen gått ner i Scandinavium. Tänk, tänk, tänk. Tänk om det bara fanns något sätt att höja stämningen i arenan? Få lite mer liv och rörelse på läktaren. Få supportrar att engagera sig mer.

            Hörrrni! Jag har en ide!
            Vad sägs om att låta supportrar svaja sina flaggor, i mängder av vackra motiv kopplade till klubben och laget…

          • Björn says:
            3 månader sedan

            Roger haft möte med s84 & GG för de inte kom överens, försökte lösa deras gräll.
            Vet inte om de helt 100 mellan supportergrupperna idag.

  48. Bertil Lundin says:
    3 månader sedan

    Nej återinför inte klapporna!
    Se istället till att de som sköter musiken synkar sig med klacken, så att de inte lägger ut musik som ”dödar” det klacken drar igång.

    • Tommy Henningsson says:
      3 månader sedan

      bra

  49. Alex says:
    3 månader sedan

    Jag får lov att hålla med samtliga om att den där Växjölåten kan dom behålla (och var i ärlighetens namn först med).

  50. RabarberGlenn says:
    3 månader sedan

    Förr när hockeyn var underhållande och det fanns intresserad hockeypublik på läktarn, INTE företagsfest som som diskuterar dipsåsen på Danilo…..
    Då fanns det EN person på läktaren som bestämde sig för att nu j….r drar jag igång arenan, Hawks-Jonas!!!
    Många har säkert sätt och hört mannen med Jonas bak på ryggen, då behövdes vare sig påhittade ”reklamklappor” eller ”klack”!
    Saknar verkligen det trycket som upplevdes då, därför man gick till Scandinavium.

    Kan inte förstå gamla spelare som nu jobbar i klubben, att dom tillåter detta trams som nu pågår.

    • Martin Rosen says:
      3 månader sedan

      Va de han som satt i vid sektion S förr(90 talet?)

      • RabarberGlenn says:
        3 månader sedan

        👍Helt rätt!

        • Martin Rosen says:
          3 månader sedan

          Han va ju en riktig lirare som kunde dra igång hela arenan.Vet du va han heter?Går han på matcherna idag?

          • RabarberGlenn says:
            3 månader sedan

            Ja, och han har tröttnat på företagspubliken…

          • Johan Carlander says:
            3 månader sedan

            Har för mig att han ”påminde lite om satan med ett spetsigt skägg som gjorde att han såg lite elak ut, kanske jag som minns fel men jag saknar både honom och den tiden!

          • Manne says:
            3 månader sedan

            Han går inte på matcherna idag. Han skrev det i ett tidigare inlägg tror jag.

  51. KLH says:
    3 månader sedan

    Ang. minskad klack. Kan delge varför jag och min äldsta dotter beslutade oss för att gå ur Goa Gubbar. För att det var inga Goa Gubbar, styrelsen var en klubb för inbördes beundran, sket fullständigt i oss medlemmar. På västra stå är det ”fria” platser, man kan stå var man vill om det nu inte råkade vara en av den inre kretsens ”plats”, då fick man veta att man levde.
    Ett år när Frölunda åkte ur (i kvarts/semi, kommer inte ihåg vilket) stod vi några stycken och ville klappa in spelarna, för att tacka för säsongen. Jag uppmanade då trumslagaren (som satt o lipa) att köra igång igen. Då kommer ordföranden i GG fram o skäller ut mig! För att man försökte få igång lipsilen igen. Vi gick ur det året.
    Ett annat problem är S84. De är grymma på att hålla igång och försöka få upp stämningen. Det som drar ner det är när de skriker könsord och viftar med långfingret, så fort ett domslut inte faller dem i smaken.

    • Daniel B says:
      3 månader sedan

      KLH, tack för att du berättade. Tyvärr så är det mycket svordomar på matcher, oavsett lag i shl. (Tror jag) Eller i fotbollen. Det kommer man inte ifrån. Sen kan jag förstå att du inte vill stå där, speciellt inte med din dotter om det skriks en massa könsord. Tråkigt.

      • KLH says:
        3 månader sedan

        Ja, nu är hon vuxen, så hon tål det nog ;) men det är så tröttsamt att höra det hela tiden. Jag kanske är gammeldags men tycker man skall lägga energi på att stötta sitt eget lag och inget på motståndarna!

        • Jonas Å says:
          3 månader sedan

          Den vokabulären hör du oavsett var i arenan du är, svordomar är svårt att komma undan när du går på idrott :)

          • Daniel B says:
            3 månader sedan

            Jonas, skriks det könsord på sittplats också? Visst man svär och gapar men könsord trodde jag ändå inte.

  52. HasilAdkins says:
    3 månader sedan

    Publiken i scandinavium är faktiskt riktigt trött.
    Oftast har jag grabben med mig så det blir sittplats och vi båda gillar att skrika/sjunga med,men nästan varje gång är det folk som gnäller och ber oss vara tysta och sätta oss ner när vi hoppar upp från platserna vid mål eller målchanser.Det har aldrig hänt på någon annan arena trots att vi är bortasupportrar.Snarare tvärtom att folk tycker det är kul att vi hejjar och låter.

    • JK says:
      3 månader sedan

      HasilAdkins bara så att du förstår varför folk inte vill att du och din son ställer er upp eller hoppar vid måltillfällen.
      Det är inte så djävla kul och se era arslen när det är måltillfälle.
      Eller hela röven bar när kallingar och byxor hänger nere vid knäna.
      Vi som sitter bakom sådana vill också se vad som händer vid dessa tillfällen på isen.
      Men det är väl lite för mycket begärt att du fattar detta.

      • Berra says:
        3 månader sedan

        Hasil verkar inte uppleva problemet i andra arenor. Någon idé om varför?

  53. Varberg says:
    3 månader sedan

    Man måste ge något för att få något.
    Vet inte hur många gånger RR har höjt klacken i hörnet till skyarna. Inte ett ord om resten av arenan. Alla spelarna åker till hörnet o tackar klacken efter matchen, vilket är helt ok. Några enstaka spelare tackar resten av publiken när de åker till båset, vilket är sådär roligt. Har suttit på långsidan i över 30 år och håller med om att musiken är för hög och kommer vid fel tillfälle

  54. Anders Bergelin says:
    3 månader sedan

    Den förbaskade musiken dödar all stämning!

  55. Conny-Hasse says:
    3 månader sedan

    Det blir ju tyst när spelet inte direkt är bländande.. är ju inte så att man trollbundits på många matcher i år. När ännu en brukare åker ner o ställer sig i ett hörn med pucken o sen blir det inte ens ett skott.

  56. Filur says:
    3 månader sedan

    Frågan är vad det får kosta för föreningen att få tillbaka stämningen?
    Är dom beredda att t.ex offra sponsorläktaren så jag får tillbaka min plats?

    Under många år satt jag, mamma, pappa och min syster på samma ställe. Nämligen sektion G höger rad 7. Det kunde inte bli bättre!

    Men helt plötsligt så valde Frölunda att byta kurs och göra om flera hundra platser till sponsor-platser. Just där och då tror jag stämningen dödades i scandinavium. Frölunda skulle helt plötsligt bli den ”produkten” dom är idag. I match efter match såg man dom där tomma platserna där man tidigare satt för att sponsorerna inte hade kunder/anställda/partners att dela ut biljetterna till.
    Priserna steg mer och mer så den vanliga arbetaren inte hade råd att gå på mer än några matcher i månaden.

    Vad hände med mig och min familj som hade haft seriebiljett i sisådär 15-20 år tro. Jo, vi blev förpassade till sektion J, mitt i kurvan, till samma pris som innan på sektion G.
    Allt för att få lite fler slipsar på läktarna som inte tillför läktarkulturen ett jota.
    Det dröjde inte många år innan våran familj insåg hur lite värda vi var som supportrar.

    Nu har inte mina föräldrar varit på en hockeymatch på flera år. Min syster har tappat allt intresse.
    Själv har jag fortfarande en glöd som brinner för Frölunda, men många gånger känner jag att syret för att hålla glöden igång är på väg att försvinna.

    Nä, sanningen är (min bedömning iaf) att Frölunda valde att döda stämningen på egen hand. Det är inte vi supportrar som svikit dom, det är Frölunda som svek oss riktiga supportrar.

    Sen skadar det inte om Frölunda återgår till den hockeyn dom blev kända för. Den hockeyn som fick scandinaviums tak att lyfta…

    • Oscar says:
      3 månader sedan

      Intressant och bra fråga, Filur.
      Vad är egentligen Frölunda beredda att offra i intäkter för att hjälpa till med stämningen?
      Tyvärr tror jag svaret på frågan är mycket lite..

  57. Gal Straman says:
    3 månader sedan

    Hm,.. amazing post ,.. just keep the good work on!

SENASTE NYTT

Hockey

Lukas vände semifinalen för Växjö, Frölunda måste tanka energi på lördagen

31 mars, 2023
Hockey

Snabba analysen – så tyckte jag om Växjö–Frölunda 6–2

31 mars, 2023
Hockey

Växjö–Frölunda 230331 – här kommenterar ni matchen

31 mars, 2023
Hockey

Det finns mer att ta ut av båda lagen, här några av mina frågor inför semifinalen

31 mars, 2023
Hockey

Filip och Frölunda tillät sig att njuta i går, nu är siktet inställt på Växjö

30 mars, 2023

Social Media

  • 2 682 fans
  • 1 701 följare
  • 280 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
12h 1641900002158026753

Krönikan om semifinal 1 där lördagen kan få avgörande betydelse för Frölunda.
Strypkoppel, John Blund och en del annat finns med.

#twittpuck #rakapuckar

Image for twitter card

Lukas vände semifinalen för Växjö, Frölunda måste tanka energi på lördagen - RAKAPUCKAR.COM

► Starten på semifinal 1 mot Växjö gav Frölunda hopp. ► Starten på semifinalserien (2–6) gjorde det inte ...

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
13h 1641884812330803200

LYSSNA (öppet): Slutsignalstankar efter semi 1.

#twittpuck #rakapuckar

Image for twitter card

Snabba analysen – så tyckte jag om Växjö–Frölunda 6–2 - RAKAPUCKAR.COM

► Frölunda föll 2–6 borta mot Växjö i den första semifinalen. ► Här får ni snabba analysen. Alltid up...

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
17h 1641826026236911619

MATCHGUIDE (öppen): @VLHlive – @frolunda_hc
Tre avbräck i Frölunda, Växjö i princip ordinarie.

#twittpuck

Image for twitter card

Växjö–Frölunda 230331 – här kommenterar ni matchen - RAKAPUCKAR.COM

...

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

Lukas vände semifinalen för Växjö, Frölunda måste tanka energi på lördagen

av Henrik Leman
31 mars, 2023
26

Snabba analysen – så tyckte jag om Växjö–Frölunda 6–2

av Henrik Leman
31 mars, 2023
45

Växjö–Frölunda 230331 – här kommenterar ni matchen

av Henrik Leman
31 mars, 2023
354

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?