SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda vände – tro’t eller ej via mål i power play

► STRÖMSTAD: Ödets ironi att när Frölunda lyckades vända 0–2 till 5–4 mot Leksand i Strömstad Hockey Classic så kom avgörandet i … tro’t eller ej – power play.
► – Tredje perioden är det enda vi kan ta med oss, vi får hem och träna special teams. Då slipper vi kanske skridskoåkningen, skojade matchhjälten Simon Hjalmarsson.

Roger Rönnberg segerintervjuas efter Frölundas 5-4 på Leksand.

1.37 KVAR AV tredje perioden när Simon Hjalmarssons 5–4-skott smet genom Leksandskeepern Janne Juvonen.

Ge Elmer Söderblom ett lastbilslass med credd för målet, han räddade kvar pucken på blålinjen, Lucas Raymond och Jan Mursak spelade fram Hjalmarsson.

Rätt snyggt.

Och inte helt ologiskt.

I tredje perioden såg Frölunda helt okej ut, enormt mycket bättre än i svaga period 1 och 2.

– Det är en den vi får ta med oss. Vi skärpte till oss, vann puckar, fick fast dem, lyckades göra några mål. Tredje tar vi med oss. Men vi får hem och träna special teams. Då slipper vi kanske skridskoåkningen … haha, skrattade Hjalmarsson.

Frölunda spelade typ halva matchen (det kändes så) i power play utan att få till ett passningsspel värt namnet. Momentum gavs bort allt mer i takt med varje misslyckande.

Leksands 2–0 och 3–1 kändes tryggt.

Men Theodor Lennströms snygga aktion gav 2–3 sent i andra, tredje var riktigt bra, Joel Mustonens 3–3, Patrik Carlssons 4–3 (turligt i 5/3) och så Hjalmarssons avgörande.

Men när Daniel Olsson Trkulja på tok för enkelt gjorde 4–4  symboliserade det hur Frölunda ofta såg ut. Segt, långsamt, osynkat.

– Kul att se att allt funkar, kul att vi kan maximera så här tidigt på säsongen, sa tränaren Roger Rönnberg i ett humoristiskt uttalande som dröp av geggig ironi.

Segerskytten Simon Hjalmarsson.

Han såg samma som vi, ett lag där inte mycket stämde i 40 minuter, där sista 20 var rätt bra, och faktiskt räckte till seger.

Lite tur, som när Patrik Carlssons 4–3-puck gick in via Daniel Gunnarssons skridsko, och där Jonas Ahnelöv inte borde suttit utvisad – men ändå.

– Tredje var riktigt bra, sa Rönnberg.

Tunga ben, tunga skallar, Frölunda tränade tufft på förmiddagen medan Leksand mer matchvärmde.

Sådant är inte helt oviktigt.

Linus Nässén (1+1) var bra, Karl Henrikssons ungdomskedja med Fabian Lysell och Elmer Söderblom blev sittande mycket under alla PP och PK (Elmer spelade dock PP), men jag gillade det jag såg.

Rent allmänt: det här var försäsong, det ska se ut så här, upp och ner, de unga bättre än de gamla.

***

Matchstraffet på Marek Hrivik (mitt i andra perioden) sänkte nog Leksand, hans kedja med nyss influgne Peter Cehlarik och Patrik Zackrisson var dominant – och jag tror Leksand vunnit med honom kvar på isen.

Oerhört kul att se unga Emil Heineman och Nils Åman.

Jag vidhåller: Leksand blir bättre än många tror.

Det Hrivik sa, förresten, var visst så allvarligt att han blir avstängd.

***

Inget besked på indianen på årsmötet på måndag. Kommer senare i augusti. Mer om detta i krönikan fredag morgon.

***

Frölunda–Färjestad på lördag. Färjestad–Leksand i morgon fredag.

***

Målen:

0–1 (13.50) Peter Cehlarik (Caito, Hrivik)
* Skott och styrning där Jens Olsson inte kunde ta bort klubban på Cehlarik.

0–2 (14.06) Emil Heineman (Åman)
* Kvickt, snabbt, fint passningsspel, bra skott av unge talangen Heineman.

1–2 (32.11) Linus Nässén
* Gratis när pucken stannade och keepern Janne Juvonen lurades.

1–3 (38.10) Jon Knuts
* Frölundas PP fungerade inte, just efteråt tappade Mattias Norlinder pucken, Knuts bröt in och tryckte in trean.

2–3 (39.42) Theodor Lennström (Nässén, Carlsson)
* Frölundas bästa anfall, snabb spelvändning som Lennström startade, fint inspel från kanten av Linus Nässén, på Lennströms blad.

3–3 (42.10) Joel Mustonen (Henriksson)
* Kort inspel som Mustonen rakade in, knappt styrfart. Bra spel av Henrikssons kedja där Mustonen kom in sent – och rätt.

4–3 (51.00) Patrik Carlsson 5/3 (Johansson, Sundström)
* Turligt, pucken gick in via Daniel Gunnarssons skridsko.4

4–4 (54.23) Daniel Olsson Trkulja
* Jens Olsson tam i närkampsspelet, leksingen fick lite för fritt fram.

5–4 (58.23) Simon Hjalmarsson 5/4 (Mursak, Raymond)
* Elmer Söderblom räddade pucken på blå linjen, Hjalmarsson sköt genom Janne Juvonen.

***

Så spelade Frölunda

Kedjor:
59 Simon Hjalmarsson–9 Jan Mursak–18 Lucas Raymond
72 Patrik Carlsson–28 Johan Sundström–22 Linus Nässén
25 Elmer Söderblom–21 Karl Henriksson–27 Fabian Lysell
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–40 Joel Mustonen
3 Theodor Niederbach

Backar:
8 Viktor Ekbom–5 Filip Johansson
58 Jesper Sellgren–34 Theodor Lennström
10 Jens Olsson–6 Mattias Norlinder
15 Anders Grönlund

Målvakt:
33 Johan Mattsson (41 Niklas Rubin)

Leksand

Kedjor:
29 Emil Heineman–66 Nils Åman–21 Mattias Ritola
14 Oskar Lang–15 Otto Paajanen–22 Sebastian Wännström
23 André Hult–13 Jon Knuts–17 Daniel Olsson Trkulja
34 Peter Cehlarik–27 Marek Hrivik–9 Patrik Zackrisson
24 Isak Rosén

Backar:
55 Jonas Ahnelöv–8 Matt Caito
10 Johan Fransson–7 Lucas Nordsäter
26 Patrik Norén–16 Daniel Gunnarsson
28 Mattias Göransson

Målvakt:
30 Janne Juvonen (33 Axel Brage)

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51