SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda 1, Brynäs 0 – matchtexten

► Det var en av de roligaste 0–0-matcher jag sett.
► Synd att en helgalen utvisning avgjorde.
► Patrik Carlsson frälste Frölunda med sitt mål 2.05 in på förlängningen.
► Två sköna hemmapoäng. Viktigt bryta förlustrenden.

FRÖLUNDA–BRYNÄS 1–0 (efter förlängning): Logiskt att det krävdes övertidsjobb i den här matchen.

En massa fräck offensiv.

En massa chanser.

En massa tryck på kassen från Frölunda, en skön fart i kontringarna från Brynäs.

Men – det kändes som om lagen kunde spelat i 60 minuter till. Grymt bra målvaktsspel – men inte världsklasskvalitet i avsluten.

Det kunde gått precis hur som helst, detta. Till slut knep Frölunda extrapoängen via Patrik Carlsson mål i 4/3 – för att domarna hittade en vanvettig utvisning på Brynäskeepern David Rautio (som snarast blev pååkt av Tim Söderlund).

På samma stollenivå som den tidiga på Joel Lundqvist.

Grymt värdefullt för Frölunda att få med sig en framgång efter insatserna mot Färjestad och Rögle.

– Nu ser vi ut som vi brukar, sa Kristofer Näslund.

– Jätteglad att vi kan nolla, glad för JG:s (Johan Gustafsson) skull.

Jag satt långa stunder och njöt, NHL-stuk på matchen, det svänge än hit, än dit.

Stundtals var Frölunda lite slarvigt i egen zon, stundtals gav man upp omställningslägen, men i det stora hela:

Stort steg framåt.

Härlig gå på mål-attityd, kampmoral, allt det där som behövde finnas.

Kvalitén i avsluten? Inte alltid på topp. Men David Rautio matchade Johan Gustafsson hela vägen.

Totalt sett en insats som gav mersmark, som bör fredagsskicka Frölunda till Dalarna med återställt självförtroende.

Mer fredag morgon med mina fem bästa, bara snabbt:

Chay Genoway – vilken höjning. Svag, slarvig i början – men växte enormt och avslutade starkt.

Joel Mustonen unnade jag göra mål. Han gjorde det mesta rätt utom just det.

Men matchens hemmaspelare var förstås Johan Gustafsson. Vilken insats.

***

Brynästränaren Magnus Sundquist höll sig lugn på presskonferensen, berättade att det var den bakre domaren som såg David Rautio-trippingen som aldrig fanns.

– Den andre ville ha goaltender interference.

Sundquist poängterade att generellt var domarna bra, och så han inte så mycket mer i ärendet. Gott så. Det fanns ju inget att göra.

Det blev helfel. Men det blir ju det ibland.

***

Att det stod 0–0 efter två perioder hade vi målvakterna David Rautio och Johan Gustafsson att tacka för.

Eller skylla på.

Välj själva.

Lagen turades om att träffa rätt med sin forechecking, Frölunda farligaste vid lite längre anfall, Brynäs vassast i omställningsspelet.

Tre jättelägen där Rautio rånade Frölunda:

Simon Hjalmarssons närskott på Jacob Moverares inspel.

Joel Lundqvists direktskott i power play.

Samuel Fagemos närskott på Ryan Laschs inspel.

Patrik Carlsson hade några vassa lägen, han var också inblandad i matchens läckraste anfall där pucken gick som på ett snöre mellan ”Purre” och Simon Hjalmarsson innan Sebastian Stålberg bara skulle stöta in den i tom kasse.

Marcus Erssons klubba räddade Rautio här.

Frölundas Johan Gustafsson räddade stort när Chay Genoway bjöd Robert Kousal på fritt läge, han var ute som en fotbollsmålvakt när Emil Forslund var på väg mot ett friläge, och i slutet av andra perioden tog han på sig rånarluvan två gånger om när Brynäs ställde om och anföll två mot.

Varken Jesper Jensen eller Jesper Boqvist kunde rå på ”JG.”

Inte i den tredje perioden heller – där det var Brynäs som skapade de två heta chanserna.

Jesper Boqvist tidigt, Emil Forslund (som kopplade på raketmotorerna) i ett sent Frölunda-PP.

JG räddade Frölunda från ännu en hemmaförlust i slutminuterna när han stoppade Forslund.

***

Jag, som är rättvisejunkie, tyckte det var väldigt skönt att Brynäs inte gjorde mål på sitt power play i slutet av första perioden.

Joel Lundqvist åkte ut för en armbågstackling när han tacklade med armen efter sidan.

Så kan det gå …

Jag hade verkligen önskat att den galna utvisningen på David Rautio i förlängningen inte heller hade gett mål, men man kan väl inte få allt, antar jag.

***

Jesper Jensen var majestätiskt bra långa stunder för Brynäs. For in i sargen på ett otäckt sätt i slutet av andra perioden men var tillbaka när den tredje började.

Namnen Boqvist stod också ut hos mig.

***

Gustav Lindström var inblandad men skuldfri i Jensensituationen, jag tyckte det var korrekt att Frölundabacken inte heller straffades när en låg Robert Kousal kom farande och Lindström bröstade upp sig, däremot var det given utvisning för tacklingen i ryggen på Nicklas Danielsson tidigt i matchen.

Den typ av tacklingar jag inte vill se.

Tyvärr höll inte domarna med.

***

## Fakta

1–0 (62.05) Patrik Carlsson (Lundqvist, Lasch)
* Fint kombinationsspel, Carlsson vid bortre stolpen.

 

Så spelade Frölunda

Kedjor:
51 Mats Rosseli Olsen–20 Joel Lundqvist–81 Ryan Lasch
11 Samuel Fagemo–7 Pathrik Westerholm–49 Rhett Rakhshani
59 Simon Hjalmarsson–72 Patrik Carlsson–17 Sebastian Stålberg
9 Tim Söderlund–40 Joel Mustonen–12 Max Friberg
27 Ponthus Westerholm

Backar:
56 Jonathan Sigalet–10 Gustav Lindström
5 Chay Genoway–15 Anders Grönlund
8 Viktor Ekbom–18 Mattias Nörstebö
3 Jacob Moverare

Målvakt: 
37 Johan Gustafsson (33 Johan Mattsson)

Så startar Brynäs

Kedjor:
90 Jesper Boqvist–11 Joel Kellman–74 Nicklas Danielsson
72 Joachim Rohdin–40 Jesper Jensen–71 Robert Kousal
19 Ludvig Nilsson–44 Jacob Blomqvist–14 Johan Alcén
27 Emil Forslund–12 Samuel Asklöf–79 Daniel Mannberg

Backar:
13 Ryan Gunderson–15 Simon Bertilsson
9 Niclas Andersén–8 Victor Söderström
10 Marcus Ersson–5 Lukas Kilström
4 Niclas Lundgren

Målvakt:
35 David Rautio (25 Tobias Forsgren)

***

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Brynäs med 90 miljoner i partner- och sponsorintäkter - nästan dubbelt mot Frölunda.

Av HenrikM
2026-06-18 16:12

Undrar vad Djurgården betalar i hyra för Hovet? Gissar långt under Got Events pris

Av HenrikM
2026-06-18 15:21

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35