► God morgon. Vågar man tro att ni har lite på hjärtat i dag? ► Morning Mailbag. Välkomna.
EFTER ATT FRÖLUNDA förlorat en match brukar det vara som mest drag här inne. Vi får väl se hur det blir i dag.
0–2 mot Malmö fick många att glömma att Frölunda före det tagit åtta av tolv poäng.
Kan vara något att betänka, få lag i jämna, tajta SHL är bra nog att sätta ihop långa vinstsviter. Frölunda är inte ett av dem, i den mån det nu ens visar sig finnas något.
Om ni är frågvisa, har tankar/synpunkter men inte har läst helgens texter, får jag föreslå att ni gör det först?
Tio tankar, bland annat om desperation även i båset, gamla vanor och lördagar
► Tio tankar dagen efter att Frölunda kört fast hemma mot Malmö. ► Förvånande? Nej. Alarmerande? Nej. Tankeväckande? Ja, det borde det vara. Vi har sett det förut. Och vi lär se det igen. Att Frölunda behöver kämpa för sina mål, alltså. 0–2 mot Malmö ska inte överdramatiseras, men som vanligt finns det saker med […]
ANNONS
Följetongen om Loui, hockeyns motsvarighet till Sir Väs-storyn
► Följetongen om Loui Eriksson, den känns som hockeyns motsvarighet till kungskobran på Skansen. ► Sir Väs är infångad. Vem fångar in Loui? Kan det bli Frölunda ändå, trots allt? Jag får tips om att Frölunda ska ha svängt i frågan om Loui Eriksson. Snarare så att dörren aldrig riktigt varit stängd. Fortsatt osäkert om den […]
Rönnberg gillade inte domarnivån när Frölunda blev nollat av Malmö
► Efter att Malmö nollat Frölunda i Scandinavium (2–0) var Roger Rönnberg kritisk mot domarna som han tyckte tillät alldeles för mycket framför Malmös mål. ► Max Friberg var mer kritisk till sin egen och lagets prestation. Känslan var att Frölunda kunde ha spelat i 60 minuter till utan att få hål på Malmös keeper […]
ANNONS
I veckan väntar ytterligare tre hemmamatcher för Frölunda, schemat detta:
Tisdag: Växjö Torsdag: HV71 Lördag: Skellefteå
ANNONS
***
Kort från NHL:
Såg ni att Arvid Söderblom startade för Chicago mot Buffalo (3–4, förlängning) natten till söndag? Arvid tog 41 av 45 skott, en av dem höll högsta klass, och göteborgaren fick mycket beröm efter matchen.
Andreas Johnsson kallades upp av New Jersey när stjärnan Ondrej Palat gick sönder, men mest som en säkerhetsåtgärd. Johnsson spelade inte mot Columbus i går kväll.
► God morgon. Vågar man tro att ni har lite på hjärtat i dag? ► Morning Mailbag. Välkomna.
EFTER ATT FRÖLUNDA förlorat en match brukar det vara som mest drag här inne. Vi får väl se hur det blir i dag.
0–2 mot Malmö fick många att glömma att Frölunda före det tagit åtta av tolv poäng.
Kan vara något att betänka, få lag i jämna, tajta SHL är bra nog att sätta ihop långa vinstsviter. Frölunda är inte ett av dem, i den mån det nu ens visar sig finnas något.
Om ni är frågvisa, har tankar/synpunkter men inte har läst helgens texter, får jag föreslå att ni gör det först?
Tio tankar, bland annat om desperation även i båset, gamla vanor och lördagar
► Tio tankar dagen efter att Frölunda kört fast hemma mot Malmö. ► Förvånande? Nej. Alarmerande? Nej. Tankeväckande? Ja, det borde det vara. Vi har sett det förut. Och vi lär se det igen. Att Frölunda behöver kämpa för sina mål, alltså. 0–2 mot Malmö ska inte överdramatiseras, men som vanligt finns det saker med […]
ANNONS
Följetongen om Loui, hockeyns motsvarighet till Sir Väs-storyn
► Följetongen om Loui Eriksson, den känns som hockeyns motsvarighet till kungskobran på Skansen. ► Sir Väs är infångad. Vem fångar in Loui? Kan det bli Frölunda ändå, trots allt? Jag får tips om att Frölunda ska ha svängt i frågan om Loui Eriksson. Snarare så att dörren aldrig riktigt varit stängd. Fortsatt osäkert om den […]
Rönnberg gillade inte domarnivån när Frölunda blev nollat av Malmö
► Efter att Malmö nollat Frölunda i Scandinavium (2–0) var Roger Rönnberg kritisk mot domarna som han tyckte tillät alldeles för mycket framför Malmös mål. ► Max Friberg var mer kritisk till sin egen och lagets prestation. Känslan var att Frölunda kunde ha spelat i 60 minuter till utan att få hål på Malmös keeper […]
ANNONS
I veckan väntar ytterligare tre hemmamatcher för Frölunda, schemat detta:
Tisdag: Växjö Torsdag: HV71 Lördag: Skellefteå
ANNONS
***
Kort från NHL:
Såg ni att Arvid Söderblom startade för Chicago mot Buffalo (3–4, förlängning) natten till söndag? Arvid tog 41 av 45 skott, en av dem höll högsta klass, och göteborgaren fick mycket beröm efter matchen.
Andreas Johnsson kallades upp av New Jersey när stjärnan Ondrej Palat gick sönder, men mest som en säkerhetsåtgärd. Johnsson spelade inte mot Columbus i går kväll.
► God morgon. Vågar man tro att ni har lite på hjärtat i dag? ► Morning Mailbag. Välkomna.
EFTER ATT FRÖLUNDA förlorat en match brukar det vara som mest drag här inne. Vi får väl se hur det blir i dag.
0–2 mot Malmö fick många att glömma att Frölunda före det tagit åtta av tolv poäng.
Kan vara något att betänka, få lag i jämna, tajta SHL är bra nog att sätta ihop långa vinstsviter. Frölunda är inte ett av dem, i den mån det nu ens visar sig finnas något.
Om ni är frågvisa, har tankar/synpunkter men inte har läst helgens texter, får jag föreslå att ni gör det först?
Tio tankar, bland annat om desperation även i båset, gamla vanor och lördagar
► Tio tankar dagen efter att Frölunda kört fast hemma mot Malmö. ► Förvånande? Nej. Alarmerande? Nej. Tankeväckande? Ja, det borde det vara. Vi har sett det förut. Och vi lär se det igen. Att Frölunda behöver kämpa för sina mål, alltså. 0–2 mot Malmö ska inte överdramatiseras, men som vanligt finns det saker med […]
ANNONS
Följetongen om Loui, hockeyns motsvarighet till Sir Väs-storyn
► Följetongen om Loui Eriksson, den känns som hockeyns motsvarighet till kungskobran på Skansen. ► Sir Väs är infångad. Vem fångar in Loui? Kan det bli Frölunda ändå, trots allt? Jag får tips om att Frölunda ska ha svängt i frågan om Loui Eriksson. Snarare så att dörren aldrig riktigt varit stängd. Fortsatt osäkert om den […]
Rönnberg gillade inte domarnivån när Frölunda blev nollat av Malmö
► Efter att Malmö nollat Frölunda i Scandinavium (2–0) var Roger Rönnberg kritisk mot domarna som han tyckte tillät alldeles för mycket framför Malmös mål. ► Max Friberg var mer kritisk till sin egen och lagets prestation. Känslan var att Frölunda kunde ha spelat i 60 minuter till utan att få hål på Malmös keeper […]
ANNONS
I veckan väntar ytterligare tre hemmamatcher för Frölunda, schemat detta:
Tisdag: Växjö Torsdag: HV71 Lördag: Skellefteå
ANNONS
***
Kort från NHL:
Såg ni att Arvid Söderblom startade för Chicago mot Buffalo (3–4, förlängning) natten till söndag? Arvid tog 41 av 45 skott, en av dem höll högsta klass, och göteborgaren fick mycket beröm efter matchen.
Andreas Johnsson kallades upp av New Jersey när stjärnan Ondrej Palat gick sönder, men mest som en säkerhetsåtgärd. Johnsson spelade inte mot Columbus i går kväll.
► God morgon. Vågar man tro att ni har lite på hjärtat i dag? ► Morning Mailbag. Välkomna.
EFTER ATT FRÖLUNDA förlorat en match brukar det vara som mest drag här inne. Vi får väl se hur det blir i dag.
0–2 mot Malmö fick många att glömma att Frölunda före det tagit åtta av tolv poäng.
Kan vara något att betänka, få lag i jämna, tajta SHL är bra nog att sätta ihop långa vinstsviter. Frölunda är inte ett av dem, i den mån det nu ens visar sig finnas något.
Om ni är frågvisa, har tankar/synpunkter men inte har läst helgens texter, får jag föreslå att ni gör det först?
Tio tankar, bland annat om desperation även i båset, gamla vanor och lördagar
► Tio tankar dagen efter att Frölunda kört fast hemma mot Malmö. ► Förvånande? Nej. Alarmerande? Nej. Tankeväckande? Ja, det borde det vara. Vi har sett det förut. Och vi lär se det igen. Att Frölunda behöver kämpa för sina mål, alltså. 0–2 mot Malmö ska inte överdramatiseras, men som vanligt finns det saker med […]
ANNONS
Följetongen om Loui, hockeyns motsvarighet till Sir Väs-storyn
► Följetongen om Loui Eriksson, den känns som hockeyns motsvarighet till kungskobran på Skansen. ► Sir Väs är infångad. Vem fångar in Loui? Kan det bli Frölunda ändå, trots allt? Jag får tips om att Frölunda ska ha svängt i frågan om Loui Eriksson. Snarare så att dörren aldrig riktigt varit stängd. Fortsatt osäkert om den […]
Rönnberg gillade inte domarnivån när Frölunda blev nollat av Malmö
► Efter att Malmö nollat Frölunda i Scandinavium (2–0) var Roger Rönnberg kritisk mot domarna som han tyckte tillät alldeles för mycket framför Malmös mål. ► Max Friberg var mer kritisk till sin egen och lagets prestation. Känslan var att Frölunda kunde ha spelat i 60 minuter till utan att få hål på Malmös keeper […]
ANNONS
I veckan väntar ytterligare tre hemmamatcher för Frölunda, schemat detta:
Tisdag: Växjö Torsdag: HV71 Lördag: Skellefteå
ANNONS
***
Kort från NHL:
Såg ni att Arvid Söderblom startade för Chicago mot Buffalo (3–4, förlängning) natten till söndag? Arvid tog 41 av 45 skott, en av dem höll högsta klass, och göteborgaren fick mycket beröm efter matchen.
Andreas Johnsson kallades upp av New Jersey när stjärnan Ondrej Palat gick sönder, men mest som en säkerhetsåtgärd. Johnsson spelade inte mot Columbus i går kväll.
Har du koll på Linus Weissbach? Kan han vara en återvändare?
Spelar väl i AHL men jag vet inte hur nära NHL han är.
Linus gick på college, fick chansen att skriva kontrakt med Buffalo, spelar i AHL, det stämmer. NHL är möjligen en bit bort. Är min gissning. Hur bra han är, vad han vill, om Frölunda är intresserat, jag har ingen uppfattning där, faktiskt.
Linus och min son är bästa kompisar och jag träffar ofta Linus, en jättehärlig kille vid sidan av isen. Jag följer han i AHL och vet att han gjorde mål i lördags.
Jag tycker vi måste ha högre krav på en back som Lindbohm, troligtvis vår bäst betalda back! Ok han har tagit något steg men oceaner från att vara den gigant han värvats som,den som inget lag kan säga nej till… Jag tycker ex. Grönlund är jämförbar för en mindre peng. Så långt den värvning som känns klart svagast. Riktigt svag i närkampsspelet och väldigt dålig skridskoåkning! Tror du Frölunda bryter detta kontrakt?
Håller med om att kraven/förväntningarna var högre, håller med om jämförelsen med Grönlund. Men Lindbohm har tagit steg sedan Frölunda ställde krav, sett betydligt bättre ut som mer defensivt fokuserad back, så … nej, jag ser inte Frölunda bryta kontraktet.
Han har bäst underliggande statistik tillsammans med Filip Johansson så sådan katastrof tycker jag ej.
Verkligen ingen ”katastrof”, och framför allt: klara steg framåt i tydligare roll.
Vilken underliggande statistik syftar du på i detta fallet?
Gällande PJ hur länge ska de låta PJ har så mycket istid? Han har bra bra uppsida, men han är slarvig speciellt i defensiv zon. Tycker man kunde använt mera av Hasa som jag tycker förtjänar mer speltid. Tror du några frölunda spelare tas ut av Hallam nu när hans första landslagstrupp utses i veckan? När tror du besked landar i var Loui hamnar? Hur länge har Sundström tålamod att vänta in ny klubb? Han borde la vilja lira i ny klubb snart lite märkligt..
Jag tror lika mkt som RR & Co på PJ, ser ändå att denne har det jobbigt nu, att han just inte får fram offensiv för att väga upp de defensiva bristerna, så jag hade satt honom en match eller två, förklarat för killen att detta bara är för hans skull, hur stark tro på honom är, att det bara är ett litet steg tillbaka för att större steg framåt sedan ska kunna tas. Andas. Vila. Slappna av. Träna bra. Kom tillbaka.
Frölunda tänker annorlunda.
Friberg är väl given i Hallams landslag, antar jag. Skulle inte bli chockad om Filip Johanssons namn fanns med i diskussionen.
Loui-besked tror jag kommer hyggligt snart, men inte så snart som jag trodde för några dagar sedan. Sundström … han är tydligen iskall där han sitter, så … man ska aldrig säga aldrig, plötsligt händer det, men känslan är att det kan dröja.
Vad ska Frölunda göra med Radan Lenc? Jag tycker att han är oerhört blek, sticker inte ut i någon del av spelet. Har tyvärr kontrakt ett år till men den dagen vi ser att vi slipper kval (om vi gör det) måste det vara bättre att spela in en junior inför kommande säsong och be Lenc leta ny klubb.
Snittistid på drygt 13 min visar väl att tränarna ser samma sak.
Eller finns det en potential att få ut om han får en annan omgivning?
Så dålig tycker jag verkligen inte att Lenc är. En av de bättre i flera matcher. Jag hade gärna sett en sådan spelar i kombo med Lasch, eller Innala. Men nu ska ju de nötas ihop, så…
Vad är problemet med khlmålvaktosar. Lasse, Lindbäck mfl. Är det en svacka eller är SHL en hockey de inte klarar av. Att allt går snabbare. Lite anmärkningsvärt är det.
Ja, och det var lite samma med Enroth när han kom hem. KHL är striktare, mer uppstyrt, i SHL – beskriver målvakterna – kan det hända mer oväntade saker, större offensiv skicklighet hos fler spelare, man behöver vara beredd på avslut från fler ställen på isen, t.ex.
Men nu har ju Lasse J sett allt bättre och tryggare ut. Det samma gäller väl Lindbäck av vad jag förstår.
Är ju många som skriker efter värvningar men efter varje säsong så hör man från ledningen i VF att ”vi har analyserat och nu vet vi vilka spelartyper vi behöver få in tills nästa säsong”. Detta upprepar ju sig och man värvar men spelet och lagets framgångar förblir dem samma. Så frågan blir är man dåliga på att analyser var det brustit? Är man dåliga på att värva? Ligger problemet på ”ledningen” inte på analyser eller värvningar?
Man trodde Innala skulle leverera ihop med Lasch.
Man trodde Greco skulle leverera, såg Nilsson som en bra partner.
På förhand kändes det bra för Frölunda, på förhand kändes det som luckor som fylldes, men än så länge har det inte riktigt fått önskad effekt.
Spännande att följa fortsättningen.
Varför skriver VF alltid så långa kontrakt med oprövade kort? Kolla Radan, Lindbohm, etc.Nej, kortare kontrakt, med option tack!
Anledningen är helt enkelt att det ofta är spelarens marknad. Ej långt kontrakt, då väljer han annan klubb.
Hade varit intressant att få svar på varför Born försvann ur laget? Rönnberg var ju förälskad? För ett lag som skriker efter ngn som kan bryta mönstret är det svårt att begripa.
Tror J20 som börjat så bra vill gärna ha sina bästa spelare i truppen, nu när Linus kom tillbaks så är de nog lättare att få behålla sina spelare i J20.
Så kan det vara, kanske bättre för Borns utveckling också. Men A-laget har stort behov av ngn som vågar (och kan) bryta mönster.
Frölunda har full forwardsbesättning nu, Liam DN extra, och klubben jobbar ju inte med konkurrens som medel för att hålla spelare på tå. Så även om Born var bra, även om även Rönnberg tyckte det, så blir det J20 för honom.
Över tid behöver det iofs inte vara fel.
Hade varit intressant att få reda på vad som ligger bakom brytningen med Sundström. Är det enbart sportsliga skäl eller finns det en schism som ngn här inne har antytt? Sundström lär väl inte säga ngt så länge han är avlönad av Frölunda dock och klubben har lämnat sin förklaring. Finns det inga välgrundade rykten?
Ja, Frölunda är arbetsgivare och det lär nog tyvärr innebära att Sundström har belagts med munkavle. Så det fungerar i det civila
Själva grejen i i sig, att parterna bröt, är ju inte konstigare än att när Sundström inte ens tog plats i laget förra säsongen, med den lönen han hade (har), då kände ledningen att det var bättre att säga tack och adjö, skiljas, att båda parter gick vidare med sina liv.
Det förutspådde jag innan det skedde, verkligen inte bara jag, så själva grejen i sig, att man inte vill ha en 300 000-kronorsgubbe på läktaren – den är ju inte konstig.
Sedan kan man ju fundera på varför det blev så.
Var det bara Sundström som inte spelade bra nog?
Var det Frölunda som inte gav nog med självförtroende, inte spelade honom i en ledande roll med samma trygghet som andre spelare?
Var det en blandning?
Tyngde kraven på Sundström, brast det i kommunikationen mellan spelare/tränare, blev det jobbig situation när saker inte alls blev vad de flesta trodde, hoppades på? Sannolikt så, ja.
Sundström blev besviken, nu tränar han på för egen maskin, vad jag hör så han har inget emot att Frölunda får fortsätta betala fullt, och han sa nej till HV71 nyss, en deal som befriat Frölunda från typ hälften av lönen.
Vill han spela hockey? Säkert.
Hur länge kan han vänta? Bara han själv vet.
Det har antytts att man bör intervjua Jens Olsson för att få lite bättre koll på vad som egentligen hände…
Varför tror du Frölunda har så svårt att ha spelare framför kassen som skymmer, stör, styr och slår in returer? De är nog sämst i SHL på det. Det är ju bara kolla på antalet ”skitmål” frölunda gör, vilket är väldigt få. Vi föredrar stenhårt skott i magen på en målvakt med sikt.
Beror det på spelarna, eller spelsystemet? Det är väldigt oroväckande för det borde vara hyffsat lätt att rätta till med en stallorder, ”stå där!”. Men de har kanske något mål på Stena-svängar i hörnen istället, eller bök vid långsidan.
Jag håller med helt obegripligt att man inte alltid har någon famför mål.
Jag tycker ofta det ser ut så att en spelare placerar sig framför mål men så är det kamp längs sargen och då lämnar spelaren för att hjälpa spelaren vid sargen, sen blir det ofta kontring.
Visst det är nog rätt tufft och obehagligt att parkera framför mål men det är väl det dom har betalt för ?
Sen kan det ju hänga ihop med att vi just nu inte har någon som är tillräckligt vass på att skjuta från blålinjen.
Det är väldigt märkligt, jag håller med, eftersom detta är något det tjatas om år efter år. Naturligtvis har det inget med spelsystemet att göra, finns inget system i världen som säger att ”Nej, vi ska inte göra de svårt för målvaken”, inte heller att ”Vi ska spela i hörnen”, det handlar om att ha skicklighet och attityd nog för att ta sig in på mål.
Just det Max F berörde i lördags har jag reflekterat över, hur sällan Frölunda får igenom skott, har folk som skymmer, därmed ökar oddsen för ”skitmål.”
Jag är tyvärr orolig för att detta är en oönskad bieffekt av vårt spelsystem. Alltför ofta tar vi sikte på sarghörnen när vi går in i anfallszonen. Sen snurrar vi runt lite. Alla hinner inta sina positioner och våra små forwards får det jäkligt svårt att då ta sig in på mål.
Spelsystemet handlar förstås inte om att spela i sarghörnen, det vill inget lag, men SHL är stentuff liga, svårt att ta sig in på mål. Jag håller med dig om att Frölundas forwards lite för ofta vänder ut mot sargen, upp mot blå och spelar hem till back snarare än försöka bryta in på mål, men det är ju mer en bieffekt av att spelsystemet är ”vårda puck.” Man tar lite för få chanser, man kastar in för få puckar på mål för att skapa kaos, försöker istället vårda pucken, passa sig loss, hitta öppningar, och är man inte alltid skicklig nog; när det går lite för långsamt, när motståndet får tid att ställa upp, då blir det svårt.
Det blev det mot Malmö.
Samtidigt åtta av tolv poäng på de fyra föregående matcherna. Så … det går upp och ner för alla lag i den här ligan.
Sist när det gick till straffar undrade jag varför Greco inte fick lägga någon. Vet du hur man tänker angående det?
Tyckte du inte det gick bra nog med Nilsson? 😉 Skämt åsido, ingen aning, Lasch tycks alltid given av ngn anledning, minns inte vem mer som la.
Friberg la en. Lasch staff sönderläst sedan hedenhös.
Lasch som straffläggare…..? Han är pricksäker med klubban, inget snack. Bara det att han lägger i princip alla straffar mellan benen på målvakten. Hur svårt är det å läsa en sådan kille?
Jag förvånas att Lasch så ofta får chansen, har ingen statistik, men minns rätt få mål. Kanske ett sätt att lyfta hans självförtroende en bit till?
Lite sent idag men det var så dimmigt på Bromma att de knappt vill släppa iväg oss från Landvetter.
Vilka 3 saker har överraskat dig så här långt av årets SHL säsong?
Oj, tuff fråga. Om jag får ta tre saker ur skallen så:
Örebro. Bättre än jag trodde.
Frölundas PP. Sämre än jag trodde möjligt.
Skellefteås försvarsspel. Lite sämre prestationer än jag trodde.
jag tänkte att jag kör SHL denna månaden (även att det inte är den 1a förrän imorgon). Du har ju beskrivit rätt bra i ett antal artiklar Frölundas problem.
Örebro är jag överraskad av samt att Rögle inte får igång sakerna än.
Ja, Rögle kunde jag ha nämnt. Det är också en minusvariant, absolut. Du ser, jag är inte bra på sådant här, glömmer alltid saker …
Enkelt att glömma, fast kom ihåg Raka Puckar är en grym sajt.
Alltid läsvärd och många tänkvärda kommentarer.
HV´s start är lite förvånande också kanske?
Mja, inte så värst, tycker jag.
Hej Henrik,
Hur löst tror du Rönnberg hänger på en skala 1-10? Tror du ledningen har en plan B för att ersätta Roger?
Han låter så fruktansvärt uppgiven just nu i alla intervjuer och vet inte hur pressad han själv känner sig. Har varit på tre lördagsmatcher iår och dom har förlorat alla tre. (Leksand / Färjestad / Malmö)
Ja, tell me why I don’t like Saturdays, som jag skrev i går. 😉
Han sitter stensäkert.
Det ser jag inte några lördagsförluster förändra.
Hej
Tankar så här på måndagen efter förlusten mot Malmö
Jag räknar inte med att någon har facit men varför börjar vi allltid med att släppa in första målet ( 12 av 15 matcher) ?
Det känns inte bara som en slump. Aggressiviteten? Från start.
Laget känns inte helt synkat.
Bästa kedjan som jag tycker förlägger spelet i motståndarzonen är Lasus kedja med Lenc och Mursak. Är det en styrka eller svaghets tecken egentligen?
När det gäller målvaktsspelet är jag inte orolig, tycker Lasse varit riktig bra de senaste matcherna. Bra tvåa i Dichow också.
Sen undrar jag ibland om Rönnbergs tjurighet. Är den positiv över tid? Utvecklingen sista 3-4 åren kontra de första åren är rätt så markant egentligen. Utvecklingen har stannat av, svårt för yngre, värvningarna har inte direkt rosat marknaden (finns undantag).
Till sist när Robban Ohlson och Johan Lundskog var hjälptränare med fokus på anfallsspelet. Så upplevde jag VF som ett vassare, spetsigare lag.
Tack för bra sajt // Roberto
Första målet: Svårt svara på, även i matcher där Frölunda kommit ut hårt, rejält, aggressivt har man släppt in första målet, så … svårt att riktigt hitta en tydlig förklaring här. Blandning av dåliga starter och slump.
Lasu, Lenc och Mursak är bra ibland, ibland någon annan. Problemet är väl så här långt att ingen kedja är tillräckligt bra tillräckligt ofta, i alla fall inte för att få fans att drömma om guld. Men det kanske kommer. Eller inte. Jag är ju ingen fan av 81 + 21 ihop, t.ex.
MV-spelet har jag aldrg sett som ngt Frölunda behöver oroa sig för över tid.
Tjurige RR: Jag gillar ju folk som inre är vindflöjlar, som står för ngt, men det är klart att det kan gå för långt ibland. Bra eller dåligt? Jättesvårt att svara på. Förlåt.
Utveckling: Inte jättestor, nej. På en del håll bra, på en del inte. Man kan fundera, absolut.
Tränarna: Robban och Lundskog var skickliga tränare, tvivelsutan, men man får också se spelarmaterialet då. Hade Frölundas spel varit bättre i dag med Lundskog? Kanske. Men det är långt ifrån säkert. Viktigast kanske att han var en stark röst, en man med stor integritet, en som kanske utmanade RR något mer än vad som är fallet i dag.
Tack för att du läser. 🙂
Jag tror att ett svar på varför vi så ofta släpper in första målet, är att vi helt enkelt har så oerhört svårt att göra mål själva. Sett till chanser i de flesta matcherna, borde vi haft ledning med ett normalt målskytte.
Ligger förstås en del i det.
Varför vågar inte domarna erkänna att dom tar fel beslut?
Jag tänker på utvisningen i lördags när Lasch får 2 min för tripping fast han inte var närheten av Malmö spelaren.
Malmö spelaren tappar skäret och ramlar.
Dock ska domaren ha en eloge för klart och tydligt berätta varför han godkände Malmös 0-2 mål.
Utvisningen på Lasch var alldlees.galen. Mdn misstag.händer, domare kan inte ändra slg, säga ”Oj, det blev fel” och ta tbx utv.
Varför kan han inte ändra sig? Prestige?
Domarna får inte ta tillbaka en tvåminutersutvisning. De har regler att förhålla sig till. Däremot, om de tar en femma, då kan de kika på TV-monitorn, ta ner den till en tvåa.
Vad tror du om Hallams första trupp? Kommer han ta med klippor som Folin för att klara att bygga från en stark deffensiv? var ett bra tag sedan det var så intressant med liten landslagsturneringen.
Blir intressant att se om det blir en kopia av Växjös spel.
Folin och Friberg är garanterade från VF.
Inte om man vill bygga ett snabbt och rörligt spel.
Vad betyder garanterade. Att du tycker de är giva eller hockeyförbundet har kolla med Frölunda?
Fribeeg räkmar jag med. Kanske Folin.också. Men ärligt talat, vem brur sig om detta hittepålandslag?
*bryr
Det vet jag inte. Resultat är mindre viktigt men ny tränare och spel är intressant. Till skillnad från kalleankaturneringen CHL är ju de bästa SHL har att erbjuda med samt lite framtidsnamnen.
Enbart för att Hallam styr nu som du tycker att det är intressant. Du svänger löjligt mycket i dina åsikter.
Blir extra intressant men har beskrivit rutigare att jag håller lite koll på landslagsturneringen även mellan stora turneringar. Du hittar jag bara på en massa som du skriver här. Svårt att tro på dig.
Förstår inte vad CHL har med något att göra. Nå, folk får givetvis tycka om precis vad de vill. Fakta är dock att hockeyn inte har några riktiga landslag annat än undantagsvis.
Tre kronor är lika intressant som fotbollslaget i en januariturnering i t ex Malaga…..
Har kollat med Sam, Friberg kommer spela i en fjärdekedja.
Bara Joel som är given från Frölunda.
Nu måste jag följa träningen.
Henrik och gärna andra vana kommentatorer här inne… efter lördagens match kan i alla fall inte jag annat än att undra över vart SHL är på väg med sin produkt. Här kommer 9500 personer till Scandinavium för lördagsunderhållning. Varje biljett kostat närmare 400 SEK i snitt. Lägg till parkering, lite snacks, rent av ett par pilsner och man landar kanske på 600-700 per person. Vad får man för dessa pengar? Ett halvdött Scandinavium och 2 mål. En orgie i fasthållningar, interference och hakningar. Inga klara målchanser. Gnugg och kamp. Kan förvisso vara kul för oss som är genom-inbitna fans att studera men inget som lockar nya följare av sporten. Lördagsmatcherna är sportens skyltfönster. Att då tillåta en Malmö att spela så utstuderat genomcyniskt under 60 minuter utan att domarna tar för klara regelöverträdelser på en lördagsmatiné förefaller mig helt orimligt. Hur många förstagångsbesökare från i lördags tror ni brinner för att komma tillbaks? Skulle det finnas verktyg i Frölundas låda att bryta upp Malmös köttvägg? Kanske, men hade vi haft de verktygen hade vi saknat verktygen som gör att vi kan matcha SAIKS speed eller Brynäs styrspel. Jag tycker visserligen att Frölunda saknar och har under lång tid saknat verktygen att öppna upp ett lag som spelar som Malmö, men jag frågar mig är det verkligen den typen av hockey som skall spelas? Återigen, vart är SHL på väg med sin produkt? Vad tycker ni? Jag är gruvligt besviken på att inte Frölunda får med sig minst en 5-6 utvisningar i lördags. Sen om det gett något med vårt erbarmliga PP är en annan sak. Men att få fara på bortaplan och förstöra för en annan klubbs publikunderlag tycker jag är en farlig väg för SHL att gå. Man gör klokt i att veta vilken hand som föder en.
Jag bor i Stockholm och har tidigare år åkt ner med hela familjen för att kolla på match några gånger varje säsong. Det kostar ca 10 000kr varje gång.
Nu har jag inte åkte på flera år pga det, enligt mig, bristande underhållningsvärdet i vårt spel. Visst spelar domarnas nivåer in men det hade spelat mindre roll om jag tex kände att vi kunde stå upp mot fbk hemma varje gång vi möter dem. För mig känns det oerhört jobbigt att se hur vi lever på att jobba häcken av oss.
Jag tillhör dem som fortfarande drömmer om Kallio, Andersson och Johnson. Fy fan vad jag saknar deras spel. Sådant som nu tex fbk ägnar sig åt. T.o.m. Oskarshamn spelar roligare hockey vi. Det säger väl allt.
Bulan hade rätt när han sa att vi spelar som ett bottenlag.
Priset är en sak men jag tror att hockeyn sköter sig själv. är du ett bättre lag så vinner du guld. Fasthållningar, utvisningar hakningar kan du aldrig vinna guld på. Så diskussionen kommer ofta upp när laget är dåligt.
En intressant tanke kan bara Växjö och Frölunda som jag har lite koll på. De senaste åren har de vunnit massor och publiken har vant sig och muttrar och visar sig på publiksiffrorna. Hockey är lite svalare.
Om vi spanar in Färjestad efter sin senaste guld period så hade de också vikande publiksiffror innan de för några år sedan började få ett uppsving igen och med guldet nu och ett bra lag denna säsong fyller de sin arena ofta. Tror inte det har så mycket med hockeyn att göra utan snarare att intresset går i cykler.
18: Det här med vilken hockey ”vi” vill ha i SHL är en stor fråga, en som är mycket större, mer allmängiltig än om Frölunda förlorar mot Malmö för att man inte kommer in på mål.
Den pucken tror jag vi får ta en annan gång.
Minska antalet utespelare till fyra i vardera laget kanske skulle vara något…… 😜
Åh, herregud … ännu mer is, ännu färre närkamper … suck. 🙂
Är 100 % säker på att Folin blir uttagen till Hallams första trupp.
Dom gillade varandra i Växjö.
Kan mycket väl vara så.
Herregud kedjorna på träning!!
67-20-12
51-31-9
21-72-81
46-22-28
75
Hur i helvete kan de fortsätta med Lasch , Purre, innala
De är så fruktansvärt värdelösa ihop!!
Var inte den ganska bra mot Växjö senast i göteborg.
Frölunda med lite nytt/nygammalt:
67-20-12
51-31-9
21-72-81
46-22-28
75
Spelar ingen roll längre. Blandar man skit med skit så får man skit.
Vi ser ett lag som får svårt att behålla sin shl-plats till nästa år träna.
+1
Känns som jag var rätt på det som ifrågasatte Lenc 🙂
Men oavsett ska han ju platsa på 12 forwards. Bra corsi, men kommer sällan till lägen, få skott på mål.
Men kanske skadekänning? Eller på väg bort, och Loui in? För Dower Nilsson, utifrån vad han visat, kan omöjligen gå före.
Ja, märkligt, Lenc har varit mycket bättre än LDN hittills, däremot gör han väl ingen större skillnad, mål bidrar han sällan med. Kanske pvg bort som du säger. Tror det är bra i så fall.
Vad är det du tycker att Lenc gör sämre än andra i truppen? Enligt mig är han bland de starkaste i laget på att täcka puck, vinna tillbaka lösa puckar och skapa tryck i anfallszon. Sedan har inte poängproduktionen varit som förväntat, men inte obefintlig.
Att LDN skulle gå före är för mig helt ofattbart, måste vara något annat än prestationen på isen som spelar in. Lenc hade varit perfekt ihop med Greco. LDN har tillfört mycket lite, trots bra omgivning och oceaner av förtroende.
Haha det är ju skrattretande… Man håller kvar Innala – Lasch… sen Lenc som extraforward, bra förlängning med 2 år där Sjöström.
Och Greco fortsätter man spela med junisar och de som nyss rehabbat. Fingertoppskänsla deluxe!
Sant, Frölundas riktiga problem.
Sportchefer och tränare som inte håller måttet. Har gemensamt byggt en trupp som är obalanserad under flera år. Lägg därtill ett spelsystem som truppen inte klarar av att spela. Då blir ju succén given.
Står säkert i Innalas kontrakt att han ska spela med Lasch, vem vet?
Man måste ju nästan fråga sig om spelet ser helt annorlunda ut när man står upp i avbytarbåset? 🙂 Om en hel publik ser en och samma sak och RR en annan. Upplever man spelet så annorlunda när man står där i avbytarbåset då? Enda logiska jag kan komma att tänka på då han ej rubbar Lasch kedjan.. Kan även vara någon magisk vetskap (som bara RR besitter) att efter 30 omgångar, DÅ kommer de dominera, eller så är han helt enkelt inte riktigt med i matchen bara..
Roade mig med att göra en liten matchup spelare för spelare!
Inte tagit hänsyn till hur dom håller klubban men någorlunda spelartyp! Döm och jämför själva om ni vill.
Målvakter:
1-Johansson – 90-Tomkins
80-Dichow – 35-Hildeby
Backar:
2-Folin – 23-Pokka
5-Johansson – 26-Nyström
6-Hasa – 8-Berglund
15-Grönlund – 52-Tornberg
18-Nordsäter – 28-Göransson
25-Johansson – 7-Bergqvist
40-Lindbohn – 55-Lindrot/Westin
43-Nilsson – 6-Wikstrand
74-Borgman – 81-Lennström
Centrar:
20-Lundqvist – 59-Johansson
72-Carlsson – 14-Ejdsell
39-Lasu – 18-Elie
22-Nässen – 20-Westfält
Forwards:
9-Mursak – 79-Lundh
12-Friberg – 22-Åslund
21-innala – 13-Viksten
23-Greco – 11-Nygård
46-Dover Nilsson – 31-Jakobsson
51-Roselli Olsson – 4-Lawner
67-Nilsson – 41-björklund
75-Lenc – 34-Lindqvist
81-Lasch – 10-Nilsson
2 starka lag tycker jag.
Vilka dueller vinner ni? Och vilka vinner vi?
FBK vinner alla. FHC slår inte ens damlaget som dom nu spelar……
Kommer texter senare under dagen, bl.a. om det ni diskuterar ovan. Tror ni får era frågor/funderingar adresserade där.
Förkärleken till Lasch-Carlsson-Innla är märklig.
Har inte tillgång till den mer avancerade statistiken men noterar att dessa tre har – utöver NIlsson och Greco – sämst corsi av lagets forwards. Vilket bekräftar det vi sett, de får sällan tryck i anfallszonen.
I spel fem mot fem har de gjort lika många mål tillsammans som Greco själv (6).
Som sagt: märkligt.
Roger ändrar ju sällan där det behöver ändras, för är det något han bestämt sig för, då kör man vidare på det in absurdum. Istället får vi lite alibi-ändringar i andra kedjor, som på förhand ser ut som ett skämt.
Det finns inte ens låtsas-statistik för att motivera en fortsättning för 81-72-21.
”Det har gått så otroligt uselt hittills att statistiskt sett måste det vända”.
Tror du Loui kommer in snart ?
Jag tror inget. Lite som jag skrev i en krönika i går, omöjligt att veta. Men dagens förändringar spädde väl lite på ryktet om att Frölunda tänkt om. Om nu rykten kan ”späs på”, det kan de kanske inte, men du förstår vad jag menar. 🙂
Låt han börja att spela, och med sådan rutin så är det väl en framtida ledare också.
Ett upprop in med Loui.
Ett rykte på stan säger att Sjöström och Loui inte är så goda vänner sedan back in the days. Men kanske får Sjöström svälja pillret och ta in honom snart ändå.
Svårt att ta sådana rykten på allvar. Beslutet att göra bu eller bä är sportsligt.
Det går inte att kommentera detta inlägg
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.
Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics
11 månader
Denna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional
11 månader
Cookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others
11 månader
Denna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 månader
Denna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 månader
Denna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy
11 månader
Cookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Har du koll på Linus Weissbach? Kan han vara en återvändare?
Spelar väl i AHL men jag vet inte hur nära NHL han är.
Linus gick på college, fick chansen att skriva kontrakt med Buffalo, spelar i AHL, det stämmer. NHL är möjligen en bit bort. Är min gissning. Hur bra han är, vad han vill, om Frölunda är intresserat, jag har ingen uppfattning där, faktiskt.
Linus och min son är bästa kompisar och jag träffar ofta Linus, en jättehärlig kille vid sidan av isen. Jag följer han i AHL och vet att han gjorde mål i lördags.
Jag tycker vi måste ha högre krav på en back som Lindbohm, troligtvis vår bäst betalda back! Ok han har tagit något steg men oceaner från att vara den gigant han värvats som,den som inget lag kan säga nej till… Jag tycker ex. Grönlund är jämförbar för en mindre peng. Så långt den värvning som känns klart svagast. Riktigt svag i närkampsspelet och väldigt dålig skridskoåkning! Tror du Frölunda bryter detta kontrakt?
Håller med om att kraven/förväntningarna var högre, håller med om jämförelsen med Grönlund. Men Lindbohm har tagit steg sedan Frölunda ställde krav, sett betydligt bättre ut som mer defensivt fokuserad back, så … nej, jag ser inte Frölunda bryta kontraktet.
Han har bäst underliggande statistik tillsammans med Filip Johansson så sådan katastrof tycker jag ej.
Verkligen ingen ”katastrof”, och framför allt: klara steg framåt i tydligare roll.
Vilken underliggande statistik syftar du på i detta fallet?
Gällande PJ hur länge ska de låta PJ har så mycket istid? Han har bra bra uppsida, men han är slarvig speciellt i defensiv zon. Tycker man kunde använt mera av Hasa som jag tycker förtjänar mer speltid. Tror du några frölunda spelare tas ut av Hallam nu när hans första landslagstrupp utses i veckan? När tror du besked landar i var Loui hamnar? Hur länge har Sundström tålamod att vänta in ny klubb? Han borde la vilja lira i ny klubb snart lite märkligt..
Jag tror lika mkt som RR & Co på PJ, ser ändå att denne har det jobbigt nu, att han just inte får fram offensiv för att väga upp de defensiva bristerna, så jag hade satt honom en match eller två, förklarat för killen att detta bara är för hans skull, hur stark tro på honom är, att det bara är ett litet steg tillbaka för att större steg framåt sedan ska kunna tas. Andas. Vila. Slappna av. Träna bra. Kom tillbaka.
Frölunda tänker annorlunda.
Friberg är väl given i Hallams landslag, antar jag. Skulle inte bli chockad om Filip Johanssons namn fanns med i diskussionen.
Loui-besked tror jag kommer hyggligt snart, men inte så snart som jag trodde för några dagar sedan. Sundström … han är tydligen iskall där han sitter, så … man ska aldrig säga aldrig, plötsligt händer det, men känslan är att det kan dröja.
Vad ska Frölunda göra med Radan Lenc? Jag tycker att han är oerhört blek, sticker inte ut i någon del av spelet. Har tyvärr kontrakt ett år till men den dagen vi ser att vi slipper kval (om vi gör det) måste det vara bättre att spela in en junior inför kommande säsong och be Lenc leta ny klubb.
Snittistid på drygt 13 min visar väl att tränarna ser samma sak.
Eller finns det en potential att få ut om han får en annan omgivning?
Så dålig tycker jag verkligen inte att Lenc är. En av de bättre i flera matcher. Jag hade gärna sett en sådan spelar i kombo med Lasch, eller Innala. Men nu ska ju de nötas ihop, så…
Vad är problemet med khlmålvaktosar. Lasse, Lindbäck mfl. Är det en svacka eller är SHL en hockey de inte klarar av. Att allt går snabbare. Lite anmärkningsvärt är det.
Ja, och det var lite samma med Enroth när han kom hem. KHL är striktare, mer uppstyrt, i SHL – beskriver målvakterna – kan det hända mer oväntade saker, större offensiv skicklighet hos fler spelare, man behöver vara beredd på avslut från fler ställen på isen, t.ex.
Men nu har ju Lasse J sett allt bättre och tryggare ut. Det samma gäller väl Lindbäck av vad jag förstår.
Är ju många som skriker efter värvningar men efter varje säsong så hör man från ledningen i VF att ”vi har analyserat och nu vet vi vilka spelartyper vi behöver få in tills nästa säsong”. Detta upprepar ju sig och man värvar men spelet och lagets framgångar förblir dem samma. Så frågan blir är man dåliga på att analyser var det brustit? Är man dåliga på att värva? Ligger problemet på ”ledningen” inte på analyser eller värvningar?
Man trodde Innala skulle leverera ihop med Lasch.
Man trodde Greco skulle leverera, såg Nilsson som en bra partner.
På förhand kändes det bra för Frölunda, på förhand kändes det som luckor som fylldes, men än så länge har det inte riktigt fått önskad effekt.
Spännande att följa fortsättningen.
Varför skriver VF alltid så långa kontrakt med oprövade kort? Kolla Radan, Lindbohm, etc.Nej, kortare kontrakt, med option tack!
Anledningen är helt enkelt att det ofta är spelarens marknad. Ej långt kontrakt, då väljer han annan klubb.
Hade varit intressant att få svar på varför Born försvann ur laget? Rönnberg var ju förälskad? För ett lag som skriker efter ngn som kan bryta mönstret är det svårt att begripa.
Tror J20 som börjat så bra vill gärna ha sina bästa spelare i truppen, nu när Linus kom tillbaks så är de nog lättare att få behålla sina spelare i J20.
Så kan det vara, kanske bättre för Borns utveckling också. Men A-laget har stort behov av ngn som vågar (och kan) bryta mönster.
Frölunda har full forwardsbesättning nu, Liam DN extra, och klubben jobbar ju inte med konkurrens som medel för att hålla spelare på tå. Så även om Born var bra, även om även Rönnberg tyckte det, så blir det J20 för honom.
Över tid behöver det iofs inte vara fel.
Hade varit intressant att få reda på vad som ligger bakom brytningen med Sundström. Är det enbart sportsliga skäl eller finns det en schism som ngn här inne har antytt? Sundström lär väl inte säga ngt så länge han är avlönad av Frölunda dock och klubben har lämnat sin förklaring. Finns det inga välgrundade rykten?
Ja, Frölunda är arbetsgivare och det lär nog tyvärr innebära att Sundström har belagts med munkavle. Så det fungerar i det civila
Själva grejen i i sig, att parterna bröt, är ju inte konstigare än att när Sundström inte ens tog plats i laget förra säsongen, med den lönen han hade (har), då kände ledningen att det var bättre att säga tack och adjö, skiljas, att båda parter gick vidare med sina liv.
Det förutspådde jag innan det skedde, verkligen inte bara jag, så själva grejen i sig, att man inte vill ha en 300 000-kronorsgubbe på läktaren – den är ju inte konstig.
Sedan kan man ju fundera på varför det blev så.
Var det bara Sundström som inte spelade bra nog?
Var det Frölunda som inte gav nog med självförtroende, inte spelade honom i en ledande roll med samma trygghet som andre spelare?
Var det en blandning?
Tyngde kraven på Sundström, brast det i kommunikationen mellan spelare/tränare, blev det jobbig situation när saker inte alls blev vad de flesta trodde, hoppades på? Sannolikt så, ja.
Sundström blev besviken, nu tränar han på för egen maskin, vad jag hör så han har inget emot att Frölunda får fortsätta betala fullt, och han sa nej till HV71 nyss, en deal som befriat Frölunda från typ hälften av lönen.
Vill han spela hockey? Säkert.
Hur länge kan han vänta? Bara han själv vet.
Det har antytts att man bör intervjua Jens Olsson för att få lite bättre koll på vad som egentligen hände…
Varför tror du Frölunda har så svårt att ha spelare framför kassen som skymmer, stör, styr och slår in returer? De är nog sämst i SHL på det. Det är ju bara kolla på antalet ”skitmål” frölunda gör, vilket är väldigt få. Vi föredrar stenhårt skott i magen på en målvakt med sikt.
Beror det på spelarna, eller spelsystemet? Det är väldigt oroväckande för det borde vara hyffsat lätt att rätta till med en stallorder, ”stå där!”. Men de har kanske något mål på Stena-svängar i hörnen istället, eller bök vid långsidan.
Jag håller med helt obegripligt att man inte alltid har någon famför mål.
Jag tycker ofta det ser ut så att en spelare placerar sig framför mål men så är det kamp längs sargen och då lämnar spelaren för att hjälpa spelaren vid sargen, sen blir det ofta kontring.
Visst det är nog rätt tufft och obehagligt att parkera framför mål men det är väl det dom har betalt för ?
Sen kan det ju hänga ihop med att vi just nu inte har någon som är tillräckligt vass på att skjuta från blålinjen.
Det är väldigt märkligt, jag håller med, eftersom detta är något det tjatas om år efter år. Naturligtvis har det inget med spelsystemet att göra, finns inget system i världen som säger att ”Nej, vi ska inte göra de svårt för målvaken”, inte heller att ”Vi ska spela i hörnen”, det handlar om att ha skicklighet och attityd nog för att ta sig in på mål.
Just det Max F berörde i lördags har jag reflekterat över, hur sällan Frölunda får igenom skott, har folk som skymmer, därmed ökar oddsen för ”skitmål.”
Jag är tyvärr orolig för att detta är en oönskad bieffekt av vårt spelsystem. Alltför ofta tar vi sikte på sarghörnen när vi går in i anfallszonen. Sen snurrar vi runt lite. Alla hinner inta sina positioner och våra små forwards får det jäkligt svårt att då ta sig in på mål.
Spelsystemet handlar förstås inte om att spela i sarghörnen, det vill inget lag, men SHL är stentuff liga, svårt att ta sig in på mål. Jag håller med dig om att Frölundas forwards lite för ofta vänder ut mot sargen, upp mot blå och spelar hem till back snarare än försöka bryta in på mål, men det är ju mer en bieffekt av att spelsystemet är ”vårda puck.” Man tar lite för få chanser, man kastar in för få puckar på mål för att skapa kaos, försöker istället vårda pucken, passa sig loss, hitta öppningar, och är man inte alltid skicklig nog; när det går lite för långsamt, när motståndet får tid att ställa upp, då blir det svårt.
Det blev det mot Malmö.
Samtidigt åtta av tolv poäng på de fyra föregående matcherna. Så … det går upp och ner för alla lag i den här ligan.
Sist när det gick till straffar undrade jag varför Greco inte fick lägga någon. Vet du hur man tänker angående det?
Tyckte du inte det gick bra nog med Nilsson? 😉 Skämt åsido, ingen aning, Lasch tycks alltid given av ngn anledning, minns inte vem mer som la.
Friberg la en. Lasch staff sönderläst sedan hedenhös.
Lasch som straffläggare…..? Han är pricksäker med klubban, inget snack. Bara det att han lägger i princip alla straffar mellan benen på målvakten. Hur svårt är det å läsa en sådan kille?
Jag förvånas att Lasch så ofta får chansen, har ingen statistik, men minns rätt få mål. Kanske ett sätt att lyfta hans självförtroende en bit till?
Lite sent idag men det var så dimmigt på Bromma att de knappt vill släppa iväg oss från Landvetter.
Vilka 3 saker har överraskat dig så här långt av årets SHL säsong?
Oj, tuff fråga. Om jag får ta tre saker ur skallen så:
Örebro. Bättre än jag trodde.
Frölundas PP. Sämre än jag trodde möjligt.
Skellefteås försvarsspel. Lite sämre prestationer än jag trodde.
jag tänkte att jag kör SHL denna månaden (även att det inte är den 1a förrän imorgon). Du har ju beskrivit rätt bra i ett antal artiklar Frölundas problem.
Örebro är jag överraskad av samt att Rögle inte får igång sakerna än.
Ja, Rögle kunde jag ha nämnt. Det är också en minusvariant, absolut. Du ser, jag är inte bra på sådant här, glömmer alltid saker …
Enkelt att glömma, fast kom ihåg Raka Puckar är en grym sajt.
Alltid läsvärd och många tänkvärda kommentarer.
HV´s start är lite förvånande också kanske?
Mja, inte så värst, tycker jag.
Hej Henrik,
Hur löst tror du Rönnberg hänger på en skala 1-10? Tror du ledningen har en plan B för att ersätta Roger?
Han låter så fruktansvärt uppgiven just nu i alla intervjuer och vet inte hur pressad han själv känner sig. Har varit på tre lördagsmatcher iår och dom har förlorat alla tre. (Leksand / Färjestad / Malmö)
Ja, tell me why I don’t like Saturdays, som jag skrev i går. 😉
Han sitter stensäkert.
Det ser jag inte några lördagsförluster förändra.
Hej
Tankar så här på måndagen efter förlusten mot Malmö
Jag räknar inte med att någon har facit men varför börjar vi allltid med att släppa in första målet ( 12 av 15 matcher) ?
Det känns inte bara som en slump. Aggressiviteten? Från start.
Laget känns inte helt synkat.
Bästa kedjan som jag tycker förlägger spelet i motståndarzonen är Lasus kedja med Lenc och Mursak. Är det en styrka eller svaghets tecken egentligen?
När det gäller målvaktsspelet är jag inte orolig, tycker Lasse varit riktig bra de senaste matcherna. Bra tvåa i Dichow också.
Sen undrar jag ibland om Rönnbergs tjurighet. Är den positiv över tid? Utvecklingen sista 3-4 åren kontra de första åren är rätt så markant egentligen. Utvecklingen har stannat av, svårt för yngre, värvningarna har inte direkt rosat marknaden (finns undantag).
Till sist när Robban Ohlson och Johan Lundskog var hjälptränare med fokus på anfallsspelet. Så upplevde jag VF som ett vassare, spetsigare lag.
Tack för bra sajt // Roberto
Första målet: Svårt svara på, även i matcher där Frölunda kommit ut hårt, rejält, aggressivt har man släppt in första målet, så … svårt att riktigt hitta en tydlig förklaring här. Blandning av dåliga starter och slump.
Lasu, Lenc och Mursak är bra ibland, ibland någon annan. Problemet är väl så här långt att ingen kedja är tillräckligt bra tillräckligt ofta, i alla fall inte för att få fans att drömma om guld. Men det kanske kommer. Eller inte. Jag är ju ingen fan av 81 + 21 ihop, t.ex.
MV-spelet har jag aldrg sett som ngt Frölunda behöver oroa sig för över tid.
Tjurige RR: Jag gillar ju folk som inre är vindflöjlar, som står för ngt, men det är klart att det kan gå för långt ibland. Bra eller dåligt? Jättesvårt att svara på. Förlåt.
Utveckling: Inte jättestor, nej. På en del håll bra, på en del inte. Man kan fundera, absolut.
Tränarna: Robban och Lundskog var skickliga tränare, tvivelsutan, men man får också se spelarmaterialet då. Hade Frölundas spel varit bättre i dag med Lundskog? Kanske. Men det är långt ifrån säkert. Viktigast kanske att han var en stark röst, en man med stor integritet, en som kanske utmanade RR något mer än vad som är fallet i dag.
Tack för att du läser. 🙂
Jag tror att ett svar på varför vi så ofta släpper in första målet, är att vi helt enkelt har så oerhört svårt att göra mål själva. Sett till chanser i de flesta matcherna, borde vi haft ledning med ett normalt målskytte.
Ligger förstås en del i det.
Varför vågar inte domarna erkänna att dom tar fel beslut?
Jag tänker på utvisningen i lördags när Lasch får 2 min för tripping fast han inte var närheten av Malmö spelaren.
Malmö spelaren tappar skäret och ramlar.
Dock ska domaren ha en eloge för klart och tydligt berätta varför han godkände Malmös 0-2 mål.
Utvisningen på Lasch var alldlees.galen. Mdn misstag.händer, domare kan inte ändra slg, säga ”Oj, det blev fel” och ta tbx utv.
Varför kan han inte ändra sig? Prestige?
Domarna får inte ta tillbaka en tvåminutersutvisning. De har regler att förhålla sig till. Däremot, om de tar en femma, då kan de kika på TV-monitorn, ta ner den till en tvåa.
Vad tror du om Hallams första trupp? Kommer han ta med klippor som Folin för att klara att bygga från en stark deffensiv? var ett bra tag sedan det var så intressant med liten landslagsturneringen.
Blir intressant att se om det blir en kopia av Växjös spel.
Folin och Friberg är garanterade från VF.
Inte om man vill bygga ett snabbt och rörligt spel.
Vad betyder garanterade. Att du tycker de är giva eller hockeyförbundet har kolla med Frölunda?
Fribeeg räkmar jag med. Kanske Folin.också. Men ärligt talat, vem brur sig om detta hittepålandslag?
*bryr
Det vet jag inte. Resultat är mindre viktigt men ny tränare och spel är intressant. Till skillnad från kalleankaturneringen CHL är ju de bästa SHL har att erbjuda med samt lite framtidsnamnen.
Enbart för att Hallam styr nu som du tycker att det är intressant. Du svänger löjligt mycket i dina åsikter.
Blir extra intressant men har beskrivit rutigare att jag håller lite koll på landslagsturneringen även mellan stora turneringar. Du hittar jag bara på en massa som du skriver här. Svårt att tro på dig.
Förstår inte vad CHL har med något att göra. Nå, folk får givetvis tycka om precis vad de vill. Fakta är dock att hockeyn inte har några riktiga landslag annat än undantagsvis.
Tre kronor är lika intressant som fotbollslaget i en januariturnering i t ex Malaga…..
Har kollat med Sam, Friberg kommer spela i en fjärdekedja.
Bara Joel som är given från Frölunda.
Nu måste jag följa träningen.
Henrik och gärna andra vana kommentatorer här inne… efter lördagens match kan i alla fall inte jag annat än att undra över vart SHL är på väg med sin produkt. Här kommer 9500 personer till Scandinavium för lördagsunderhållning. Varje biljett kostat närmare 400 SEK i snitt. Lägg till parkering, lite snacks, rent av ett par pilsner och man landar kanske på 600-700 per person. Vad får man för dessa pengar? Ett halvdött Scandinavium och 2 mål. En orgie i fasthållningar, interference och hakningar. Inga klara målchanser. Gnugg och kamp. Kan förvisso vara kul för oss som är genom-inbitna fans att studera men inget som lockar nya följare av sporten. Lördagsmatcherna är sportens skyltfönster. Att då tillåta en Malmö att spela så utstuderat genomcyniskt under 60 minuter utan att domarna tar för klara regelöverträdelser på en lördagsmatiné förefaller mig helt orimligt. Hur många förstagångsbesökare från i lördags tror ni brinner för att komma tillbaks? Skulle det finnas verktyg i Frölundas låda att bryta upp Malmös köttvägg? Kanske, men hade vi haft de verktygen hade vi saknat verktygen som gör att vi kan matcha SAIKS speed eller Brynäs styrspel. Jag tycker visserligen att Frölunda saknar och har under lång tid saknat verktygen att öppna upp ett lag som spelar som Malmö, men jag frågar mig är det verkligen den typen av hockey som skall spelas? Återigen, vart är SHL på väg med sin produkt? Vad tycker ni? Jag är gruvligt besviken på att inte Frölunda får med sig minst en 5-6 utvisningar i lördags. Sen om det gett något med vårt erbarmliga PP är en annan sak. Men att få fara på bortaplan och förstöra för en annan klubbs publikunderlag tycker jag är en farlig väg för SHL att gå. Man gör klokt i att veta vilken hand som föder en.
Jag bor i Stockholm och har tidigare år åkt ner med hela familjen för att kolla på match några gånger varje säsong. Det kostar ca 10 000kr varje gång.
Nu har jag inte åkte på flera år pga det, enligt mig, bristande underhållningsvärdet i vårt spel. Visst spelar domarnas nivåer in men det hade spelat mindre roll om jag tex kände att vi kunde stå upp mot fbk hemma varje gång vi möter dem. För mig känns det oerhört jobbigt att se hur vi lever på att jobba häcken av oss.
Jag tillhör dem som fortfarande drömmer om Kallio, Andersson och Johnson. Fy fan vad jag saknar deras spel. Sådant som nu tex fbk ägnar sig åt. T.o.m. Oskarshamn spelar roligare hockey vi. Det säger väl allt.
Bulan hade rätt när han sa att vi spelar som ett bottenlag.
Priset är en sak men jag tror att hockeyn sköter sig själv. är du ett bättre lag så vinner du guld. Fasthållningar, utvisningar hakningar kan du aldrig vinna guld på. Så diskussionen kommer ofta upp när laget är dåligt.
En intressant tanke kan bara Växjö och Frölunda som jag har lite koll på. De senaste åren har de vunnit massor och publiken har vant sig och muttrar och visar sig på publiksiffrorna. Hockey är lite svalare.
Om vi spanar in Färjestad efter sin senaste guld period så hade de också vikande publiksiffror innan de för några år sedan började få ett uppsving igen och med guldet nu och ett bra lag denna säsong fyller de sin arena ofta. Tror inte det har så mycket med hockeyn att göra utan snarare att intresset går i cykler.
18: Det här med vilken hockey ”vi” vill ha i SHL är en stor fråga, en som är mycket större, mer allmängiltig än om Frölunda förlorar mot Malmö för att man inte kommer in på mål.
Den pucken tror jag vi får ta en annan gång.
Minska antalet utespelare till fyra i vardera laget kanske skulle vara något…… 😜
Åh, herregud … ännu mer is, ännu färre närkamper … suck. 🙂
Är 100 % säker på att Folin blir uttagen till Hallams första trupp.
Dom gillade varandra i Växjö.
Kan mycket väl vara så.
Herregud kedjorna på träning!!
67-20-12
51-31-9
21-72-81
46-22-28
75
Hur i helvete kan de fortsätta med Lasch , Purre, innala
De är så fruktansvärt värdelösa ihop!!
Var inte den ganska bra mot Växjö senast i göteborg.
Frölunda med lite nytt/nygammalt:
67-20-12
51-31-9
21-72-81
46-22-28
75
Spelar ingen roll längre. Blandar man skit med skit så får man skit.
Vi ser ett lag som får svårt att behålla sin shl-plats till nästa år träna.
+1
Känns som jag var rätt på det som ifrågasatte Lenc 🙂
Men oavsett ska han ju platsa på 12 forwards. Bra corsi, men kommer sällan till lägen, få skott på mål.
Men kanske skadekänning? Eller på väg bort, och Loui in? För Dower Nilsson, utifrån vad han visat, kan omöjligen gå före.
Ja, märkligt, Lenc har varit mycket bättre än LDN hittills, däremot gör han väl ingen större skillnad, mål bidrar han sällan med. Kanske pvg bort som du säger. Tror det är bra i så fall.
Vad är det du tycker att Lenc gör sämre än andra i truppen? Enligt mig är han bland de starkaste i laget på att täcka puck, vinna tillbaka lösa puckar och skapa tryck i anfallszon. Sedan har inte poängproduktionen varit som förväntat, men inte obefintlig.
Att LDN skulle gå före är för mig helt ofattbart, måste vara något annat än prestationen på isen som spelar in. Lenc hade varit perfekt ihop med Greco. LDN har tillfört mycket lite, trots bra omgivning och oceaner av förtroende.
Haha det är ju skrattretande… Man håller kvar Innala – Lasch… sen Lenc som extraforward, bra förlängning med 2 år där Sjöström.
Och Greco fortsätter man spela med junisar och de som nyss rehabbat. Fingertoppskänsla deluxe!
Sant, Frölundas riktiga problem.
Sportchefer och tränare som inte håller måttet. Har gemensamt byggt en trupp som är obalanserad under flera år. Lägg därtill ett spelsystem som truppen inte klarar av att spela. Då blir ju succén given.
Står säkert i Innalas kontrakt att han ska spela med Lasch, vem vet?
Man måste ju nästan fråga sig om spelet ser helt annorlunda ut när man står upp i avbytarbåset? 🙂 Om en hel publik ser en och samma sak och RR en annan. Upplever man spelet så annorlunda när man står där i avbytarbåset då? Enda logiska jag kan komma att tänka på då han ej rubbar Lasch kedjan.. Kan även vara någon magisk vetskap (som bara RR besitter) att efter 30 omgångar, DÅ kommer de dominera, eller så är han helt enkelt inte riktigt med i matchen bara..
Roade mig med att göra en liten matchup spelare för spelare!
Inte tagit hänsyn till hur dom håller klubban men någorlunda spelartyp! Döm och jämför själva om ni vill.
Målvakter:
1-Johansson – 90-Tomkins
80-Dichow – 35-Hildeby
Backar:
2-Folin – 23-Pokka
5-Johansson – 26-Nyström
6-Hasa – 8-Berglund
15-Grönlund – 52-Tornberg
18-Nordsäter – 28-Göransson
25-Johansson – 7-Bergqvist
40-Lindbohn – 55-Lindrot/Westin
43-Nilsson – 6-Wikstrand
74-Borgman – 81-Lennström
Centrar:
20-Lundqvist – 59-Johansson
72-Carlsson – 14-Ejdsell
39-Lasu – 18-Elie
22-Nässen – 20-Westfält
Forwards:
9-Mursak – 79-Lundh
12-Friberg – 22-Åslund
21-innala – 13-Viksten
23-Greco – 11-Nygård
46-Dover Nilsson – 31-Jakobsson
51-Roselli Olsson – 4-Lawner
67-Nilsson – 41-björklund
75-Lenc – 34-Lindqvist
81-Lasch – 10-Nilsson
2 starka lag tycker jag.
Vilka dueller vinner ni? Och vilka vinner vi?
FBK vinner alla. FHC slår inte ens damlaget som dom nu spelar……
Kommer texter senare under dagen, bl.a. om det ni diskuterar ovan. Tror ni får era frågor/funderingar adresserade där.
Förkärleken till Lasch-Carlsson-Innla är märklig.
Har inte tillgång till den mer avancerade statistiken men noterar att dessa tre har – utöver NIlsson och Greco – sämst corsi av lagets forwards. Vilket bekräftar det vi sett, de får sällan tryck i anfallszonen.
I spel fem mot fem har de gjort lika många mål tillsammans som Greco själv (6).
Som sagt: märkligt.
Roger ändrar ju sällan där det behöver ändras, för är det något han bestämt sig för, då kör man vidare på det in absurdum. Istället får vi lite alibi-ändringar i andra kedjor, som på förhand ser ut som ett skämt.
Det finns inte ens låtsas-statistik för att motivera en fortsättning för 81-72-21.
”Det har gått så otroligt uselt hittills att statistiskt sett måste det vända”.
Tror du Loui kommer in snart ?
Jag tror inget. Lite som jag skrev i en krönika i går, omöjligt att veta. Men dagens förändringar spädde väl lite på ryktet om att Frölunda tänkt om. Om nu rykten kan ”späs på”, det kan de kanske inte, men du förstår vad jag menar. 🙂
Låt han börja att spela, och med sådan rutin så är det väl en framtida ledare också.
Ett upprop in med Loui.
Ett rykte på stan säger att Sjöström och Loui inte är så goda vänner sedan back in the days. Men kanske får Sjöström svälja pillret och ta in honom snart ändå.
Svårt att ta sådana rykten på allvar. Beslutet att göra bu eller bä är sportsligt.