SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Detroit har en kärleksaffär med Frölunda – se själva …

► Fredrik Sjöström räknar med Simon Edvinsson i Frölunda kommande säsong.
► Liam Dower Nilsson draftades under lördagen. Naturligtvis av Detroit. Vad trodde ni …?
► Söndag eftermiddag/kväll träffar ni en av Scandinaviums största publikfavoriter. Håll koll här på sajten.

Både Simon Edvinsson och Liam Dower Nilsson har draftats av Detroit i helgen.

MAN KUNDE INTE göra mycket annat än att skratta, eller i alla fall småle, när Frölundas tvåvägscenter (U18-landslagskapten) Liam Dower Nilsson draftade i den femte rundan som nummer 134.

Det var förstås Detroit Red Wings som högg.

Klubben älskar sina svenskar sedan årtionden, scouten Håkan Andersson är förstås en stor anledning till det, lita på att han har GM Steve Yzermans öra. Och Håkan, berättade legendaren Kris Draper, var bestämd i sin uppfattning att Dower Nilsson är en tonåring att satsa på.

Simon Edvinsson i första rundan i går, kompisen Liam Dower Nilsson i den femte i dag, och ni som inte minns vad jag skrev i den här texten, så här är Frölundaläget i Detroit.

Dagens trupp:
Gustav Lindström
Lucas Raymond
 (åker över i höst)
Victor Brattström (åker över i höst)

I pipelinen:
Simon Edvinsson
Gustav Berglund (tillhör inte längre Frölunda)
Theodor Niederbach
Elmer Söderblom

Liam Dower Nilsson

Förre Frölundajunioren Hugo Gabrielson (nu i Västervik) valdes av Vancouver i sjätte rundan.  

***

Nå, detta med Frölunda Red Wings är lite kul ändå, tycker ni inte? Och det spelar roll, det tror jag. Om Lucas Raymond kan slå sig in, om ett tag kommer kanske Söderblom, Edvinsson … inte så att man måste ha göteborgare, svenskar, runt sig – men det skadar nog inte ändå vad gäller acklimatisering.

På lördagen fixade Detroit Red Wings den här bilden på de två kompisarna från Göteborg.

***

Jag skrev redan när första draftrundan var avklarad att det bör vara bra för Frölunda att just Detroit Red Wings valde Simon Edvinsson .

Red Wings har för vana att visa tålamod med sina ”prospects”, Färjestads backtalang Albert Johansson gör kommande säsong sin andra i rad på lån i Karlstad. Skulle det bli så att Simon Edvinsson skriver på ett kontrakt med Steve Yzermans anrika klubb så behöver Frölundas fans inte bli oroliga, ett kontrakt är inte samma sak som att man ska spela för NHL-klubben där och då.

– Jag har inte haft något samtal med Detroit än, Simon blev ju draftad i natt, men det troliga är att Simon blir kvar (i Frölunda), textade Frölundas sportchef Fredrik Sjöström till mig under lördagen.

Edvinsson sa om att väljas som nummer 6:

– Jag är riktigt glad just nu och kan knappt fatta det, vill bara tacka alla på vägen, familjen och Frölunda och många andra. Utan dem hade jag aldrig tagit mig dit där jag är i dag. Nu är det bara att låta detta sjunka in och sedan köra på igen.

Frölunda återsamlas andre augusti, redan åtta dagar senare är det dags för första träningsmatchen, Rögle i Kungsbacka. I början är Mattias Norlinder med, om alla backar är hela och friska är det åtta man som tränaren Roger Rönnberg kan gå runt på i tränings- och CHL-matcher.

Någon gång i september lämnar Norlinder för Montreal och Stanley Cup-finalistens träningsläger, sannolikt både rookie camp och main camp, och därefter får vi se om han återvänder (troligast). Jättetalangen Simon Edvinsson blir då en av sju backar i Frölunda och bör därför ges en bra chans att få vettigt med speltid och slussas in i vuxenhockeyn.

Minns att 18-åringen gjorde 14 matcher med Västerås i allsvenskan förra säsongen. SHL är ett snäpp upp, men jag är redan nyfiken på att se den här killen göra flera matcher i rad, få den trygghet som behövs för att växa.

För den som inte minns, Frölundas backar utöver Norlinder och Edvinsson:

Viktor Ekbom
Stefan Elliott
Christian Folin
Anders Grönlund
Filip Johansson
Jens Olsson

***

Draftade svenskar under lördagen:

Andra rundan:
45. Calgary – William Strömgren, fw, Rögle (ny från Modo).

Tredje rundan:
71. St Louis – Simon Robertsson, fw, Skellefteå.
72. Nashville – Anton Olsson, b, Malmö.
74. Ottawa – Oliver Johansson, fw, Timrå.

Fjärde rundan:
108. Chicago – Victor Stjerhborg, fw, Växjö
117. Boston – Philip Svedebäck, mv, Växjö

Femte rundan:
134. Detroit – Liam Dower Nilsson, fw, Frölunda
140. Vancouver – Jonathan Myrenberg, b, Linköping
149. Boston – Oscar Jellvik, fw, Djurgården.

Sjätte rundan:
161. Buffalo – William von Barnekow Löfberg, f, Malmö.
164. New Jersey – Viktor Hurtig, b, Västerås.
169. Vancouver – Hugo Gabrielson, b, Västervik (ny från Frölunda)
177. San Jose – Theo Jacobsson, fw, Modo.

Sjunde rundan:
201. Vancouver – Lucas Forsell, fw, Färjestad
207. Dallas – Albert Sjöberg, fw, Södertälje
219. Carolina – Joel Nyström, b, Färjestad
222. Vegas – Carl Lindbom, mv, Djurgården

***

När Buffalo Sabres trejdade Sam Reinhart till Florida Panthers var kanadensiske JVM-målvakten Devon Levi en del av betalningen. Än tuffare konkurrens för göteborgaren Erik Portillo i framtiden, alltså.

Levi, född -01, spelar universitetshockey för Northeastern University, Portillo, född -00, spelar för University of Michigan.

Kanske delar de på jobbet i Buffalo om några år.

***

Söndag är läsdag – eller hur? Visst är ni sugna på en rätt lång text om en av Frölundas absolut största supporterfavoriter?

Bra, då får ni ett gôtt reportage att sätta tänderna i.

Håll koll här på sajten, vi säger typ eftermiddag/kväll. Välkomna tillbaka!

***

 

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51