torsdag, 26 januari, 2023
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • Tyck och tipsa
  • RSS-flöde
  • Logga in
  • Registrera

Inga produkter i varukorgen.

RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

”Det är vad det är”, sa Mursak – som gärna stannar i Frölunda

av Henrik Leman
2 månader sedan
A A
85

► Två matchers avstängning för Jan Mursak. ”Det är vad det är”, konstaterade han. Men – intressant framtidsbesked.
► TILLAGT 16.35: Andreas Borgmans straff på fyra matcher består efter att Riksidrottsnämnden, Rin, tittat på det.

Detta är en låst artikel. Välkommen att bli prenumerant. Redan betalande läsare? Logga in för att fortsätta.

Logga in

Månadsbetala

För endast 69 kronor per månad får du tillgång till allt material på rakapuckar.com
Klicka här

Köp artikel

För 19 kronor får du rätt att låsa upp en valfri artikel.
Klicka här
Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg
Frölundas starka defensiv eller Timrås fräcka offensiv – vinnaren i den matchen blir ...? Foto: C MORE (skärmdump)

Det här ska bli spännande – vinner defensiven eller offensiven i kväll?

Kommentarer 85

  1. Markzman74 says:
    2 månader sedan

    Jag tycker att det är förjävligt att spelare skall bli avstängda för sånt här, avstängningar skall användas för att försöka stävja beteende inte på det sättet som det används nu.
    Något jag tycker man borde stänga av spelare för är däremot filmningar och även spelförstörande element så som crosschecking.

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Ja, jag är som jag skrev också av den åsikten, att hockeyn generellt skulle vara mer restriktiv med avstängningar, mer använda dessa vid upprepade förseelser av samma slag. Jag tror matchstraff (ibland även böter) är nog som avskräckningsmetod, om du förstår vad jag menar.

      • Gunnar Lyngsaa says:
        2 månader sedan

        Håller helt med. Men jag undrar över en annan sak. I klippet ovan ser man tydligt att en Luleåspelare sätter klubban o knävecket på Tom Nilsson som håller på att ramla. Spelet är i detta läget inte avblåst. Utvisning eller ej?

      • GöranA says:
        2 månader sedan

        Håller med, shl är inne på en felaktig väg när deras dn är inne och petar i fel saker.
        Men det blir väl så med gamla avdankade domare i dn, som tror sig tycka att de har på sig den randiga tröjan fortfarande.
        Avstängningar till höger och vänster i shl, som inte skulle leda till straff i någon annan liga.
        Beivra filmingar och dylikt. Innan sådant beteende får fäste i shl. Men det är redan försent kanske?

  2. Per says:
    2 månader sedan

    Att svensk hockey har vänt 180 grader gällande tacklingar har jag helt missat.
    Jag har inte alls insett att det numera anses smart att inte ta emot en tackling utan att försöka undvika tacklingen. Denna ändrade syn har gjort att alla tacklingar potentiellt blir farliga, vårdslösa och har stor skaderisk då inget ansvar alls läggs på den som väljer att försöka undvika en tackling istället för att ta emot den.
    Kommer Folin våga spela som tidigare när det kan ge 4-5 matchers avstängning? Hur kommer slutspelet att se ut? Kliniskt fritt från tacklingar men fullt av hakningar, slashing och Crosschecking?
    Jag kommer aldrig sluta att förundras över varför svensk hockey alltid styrs av inkompetenta personer. Nepotismen och svågerpolitiken inom svensk hockey är förödande.

    • Persson says:
      2 månader sedan

      +1 och tråkigt att även en oberoende journalist inte vågar kritisera detta. OK Little blev skadad men hade han inte fegat ur och svängt hade det inte hänt. Ta tacklingen! Lite samma med Komarek som dessutom uppstod rekordfort från de döda och kunde spela vidare. Inga tre dagar behövdes där inte.

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Som jag förgäves försöker förklara:
        En spelare har all rätt att försöka undvika en tackling.
        Ansvaret ligger på den som tacklar att inte ta i med mer fart/kraft än att denne kan undvika träffa motståndarens knä.
        Detta gäller även när Frölundas spelare tacklar. :)
        Sedan: all respekt för att ni vill förändra reglerna, att det ska krävas eget ansvar här, att en spelare inte får vara hal som en ål och försöka finta sig förbi den som tacklar. Fullt tillåtet att ha den åsikten, självfallet.

        • Per says:
          2 månader sedan

          Återigen, alla tacklingar blir farliga om den tacklade försöker hoppa undan i sista sekund. Alla tacklingar riskerar att bli knätacklingar om den tacklade hoppar undan i sista sekund. Det är fysiskt omöjligt att svänga undan i hockey utan att outa ditt knä vid en kraftig och snabb sväng.
          En sådan här game-changer hockeyn nu infört måste diskuteras mer noga. Det känns som om man smugit igenom den, helt utan diskussion.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Du kan ju inte på fullaste allvar mena att det Komarek gör är något nytt? Han vill attackera, undvika att tacklas, fastna, istället ta sig förbi sin motståndare. Skulle det förr ha varit förbjudet? Menar du att Ryan Lasch, om han varit i Komareks situation, inte skulle ha gjort exakt likadant?
            Så här har offensiva spelare gjort i alla tider. Man vill finta, ta sig förbi. Upp till den tacklande att tajma, ej träffa knä.

          • Per says:
            2 månader sedan

            Du kan väl på fullaste allvar inte förstå att det är riskabelt att försöka undvika en tackling? Hade du spelat hockey hade du kanske förstått bättre.

          • Jacob says:
            2 månader sedan

            Herregud Per, du kan omöjligt ha spelat denna sporten själv. Dina kommentarer är… hopplösa.

        • pupule says:
          2 månader sedan

          Att någon försöker undvika en tackling och skadar sig just därför, pga att man sätter sig i en sämre position, borde rimligtvis tas med i beräkningen när man utdömer ett straff. Nu gör man inte det, vilket är helt jävla ofattbart. Precis som i tidigare fall, där man rätt ordentligt diskuterat eget ansvar när det gäller huvudtacklingar, där spelaren varit låg eller satt sig själv i en dålig sits genom att vara just låg, eller att sträcka sig framåt efter puck, där har straffskalan minskats. Nu när mani diskuterat knätacklingar är det som att eget ansvar är helt bortblåst, vilket i min mening är direkt felaktigt.

          • Per says:
            2 månader sedan

            Håller med, att shl helt ändrat synsätt borde man ha varit tydlig med. Det förändrar ju hela idrotten. Kommer man våga tackla när det kan leda till 4-5 matchers avstängning?

          • Jacob says:
            2 månader sedan

            Tackla: JA. Knätackla: NEJ.

        • Persson says:
          2 månader sedan

          Förstärkningen då? ignoreras av alla journalister. Borde ju bli avstängning och böter för det också!?

          • Conta says:
            2 månader sedan

            Ja skådespelarit inom ishockey borde kritiseraa mycket mer. Både av journalister och cmores kommentatorer.

        • Jimmie Lämsä says:
          2 månader sedan

          Men när har mottagaren ansvar menar du då? Det är ju alltid ett förbaskat liv över att mottagaren har ett ansvar? Men det gäller alltså inte längre?
          Speciellt om det gäller tacklingar mot huvudet, man åker runt med cigg i munnen.. Frånvändningar runt sarg, då helt plötsligt har man ansvar? Mycket märkligt.

          • Henrik Leman says:
            2 månader sedan

            Se mitt svar i ämnet nedan.

    • Danne says:
      2 månader sedan

      Bra resonerat. Var inne på samma sak igår i en annan tråd.

      Ansvaret ligger numera helt och hållet på den som utför det fysiska spelet. Kommer bli som fotbollen, där folk fuskar sig till fördelar tyvärr.

      Under alla mina år som aktiv spelare och tränare minns jag inte ens att det diskuterades avstängningar för liknande situationer.

      Denna nämnd och dess beslut gynnar inte utvecklingen för svensk hockey. En utveckling som sakta stagnerar och gjort så några år.

      Får inte ens tackla numera förrän spelarna får skäggväxt.

    • Manne says:
      2 månader sedan

      Nej, Per! Du ska till varje pris försöka undvika en tackling. Det blir absolut bäst för samtliga inblandade. Det vet du väl att det är så, glasklart :)

      • Per says:
        2 månader sedan

        Självklart. Man ska göra som på allmänhetens åkning, finta lite, gunga lite, och en bandysväng och leka kung. Och skulle man råka ut för en tackling när man är lite sådär skön, då blir det 5 matcher. Minst.

    • Philip Lindberg says:
      2 månader sedan

      Vid sargen kan jag tycka att man bör skydda sig och ta tacklingen. Men alla som spelat någon kontaktsport vet att om man möts på öppen plan att instinkten är att försöka ta sig förbi, med eller utan puck i behåll. Så det har inte så mycket att göra att man är feg utan att man är på väg åt ett håll och vill framåt.

    • Jacob says:
      2 månader sedan

      Men snälla du, Little gör en riktningsförändring och istället för att fortsätta förbi honom så kapar Borgman Littles båda knän. Går ju inte skylla på att Little viker av, Borgman totalmissar tacklingen han har tänkt utföra.

  3. Daniel Holmstrand says:
    2 månader sedan

    Förtroendet för disciplinnämnden är totalt noll. Sitter och killgissar? Är det inte hockeyspelare som sitter i nämnden?
    Komareks uppträdande trodde jag att benet var av. Sen spelar han nästa byte!
    När vi ser bild för bild så är det inget som är fult. Hem och träna på dessa situationer och filma till knätacklingar. Sätt det i system!
    Nämnden kan fara åt….

  4. Andy says:
    2 månader sedan

    En väldigt märklig sak är att det tidigare med huvudskador diskuterats flitigt, bl à hör inne av HL, angående att du som tar emot en tackling vid sargen har ett eget ansvar och måste ha uppsikt när du ser en motståndare komma i full fart, inte vända dig en halv meter från sargen så du åker in med huvudet före när du får tacklingen. Men du har väl all ”rätt” att inte ha uppsikt och du får väl vända dig hur du vill innan en tackling. Det är ju din ”rätt”. Så vad är skillnaden mot att hoppa ifrån en tackling mot att ha uppsikt vid sargen och ta emot en tackling på rätt sätt? Varför gäller eget ansvar vid det ena men inte det andra?

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Stor, stor skillnad på en forward som försöker finta, glida förbi en attackerande, tacklingsglad motståndare och en spelare som vet att han har en motståndare i ryggen och ändå vänder rumpan till och låter sig tacklas in i sargen.
      Stor, stor skillnad på en forward som försöker finta, glida förbi en attackerande, tacklingsglad motståndare och en spelare som ser en motståndare komma men ändå sänker huvudet alternativt åker omkring med huvudet så lågt att inget annat finns att tackla.

      • Per says:
        2 månader sedan

        Stor skillnad på en skicklig spelare som inte släpar sina ben efter sig och en klantig spelare som är för långsam.

        • Jacob says:
          2 månader sedan

          Håller med. Förutsatt att du menar att Borgman är den klantiga och långsamma i det här fallet. Hade han varit snabbare och smartare hade han undvikit avstängning för otillåten tackling.

      • Andy says:
        2 månader sedan

        Håller inte med. I båda fallen så sätter man sig ofta i skiten och skapar en riskfylld situation. Finns ett eget ansvar i båda fallen.

      • Daniel Holmstrand says:
        2 månader sedan

        En knätackling, enligt mina erfarenheter, är när någon gör en riktningsförändring i en missad kroppstackling. Fäller ut benet eller gör en vändning så benet/knäet åker ut. Varken Mursak eller Borgman gör detta enligt de bild för bild (slowmotion) som jag kört i olika vinklar och i 3D. Däremot så gör motståndaren det i båda fallen. Det är motståndaren i dessa fall som är problemet. Hade det varit ett uns av rörelse från Borgman/Mursak knä/ben så ska inte 4 matcher och 30 000 i böter räcka.

        • Per says:
          2 månader sedan

          Exakt. Jag kollade också bild för bild och det är den tacklade spelaren som outar sitt knä genom att kraftigt svänga undan. Det är inte Borgman eller Mursak som fäller ut sitt knä.
          Denna nya tolkning av knätackling är borde lyfts fram mycket tydligare.

          • Daniel Holmstrand says:
            2 månader sedan

            👍

          • Jacob says:
            2 månader sedan

            De klipper benen på sin respektive motståndare. Menar ni att ni inte ser detta!? Otroligt i så fall.

      • Johan Carlander says:
        2 månader sedan

        Leman: Håller med om att det är stor skillnad på dessa fallen, men jag tycker inte det är så svart eller vitt.

        Vitsen med tacklingar är ju att offensiva spelare inte ska kunna göra vad de vill ostört, vill de ha pucken så är de lovligt byte för att bli tacklade (juste)!

        Självklart ska de få svänga undan, men om de felbedömer och gör det för sent så tycker jag att de är delvis ansvariga om det då blir en bentackling.

        Men om den tacklande spelaren ändrar riktning och/eller fäller ut benet för att träffa den andra spelaren så är det ett solklart fall av knätackling som bör rendera i både matchstraff samt en avstängning!

        • Daniel Holmstrand says:
          2 månader sedan

          Precis!

  5. Benji says:
    2 månader sedan

    Varför kollar ingen på Komareks förstärkning? Från nästan död till spel i nästa byte! Shimmenin gör allt för att få det till en huvudtackling men när inte domaren är med så mår han toppen. Vill vi ha det som i fotbollen så är dom på rätt väg…

    • Henrik Leman says:
      2 månader sedan

      Ja, som jag skrev i går, Shinnimins beteende där var sorgligt att se. Rent jäkla sorgligt.
      Vad gäller Komarek bör nog alla visa ett uns av ödmjukhet inför det faktum att det initialt kan göra jäkligt ont att bli träffad knä mot knä. Sedan kan smärtan passera.
      Men som jag var inne på i texten, det kan ju lite grand skvallra om att skaderisken här inte var gigantiskt.
      Nå, det är vad det är … :)

      • Rikard S says:
        2 månader sedan

        Har domare möjlighet att “för spelarens bästa” skicka denne från isen? Hade varit ett intressant vapen mot förstärkningar och även spelare som spelar med hjärnskakningar.
        Att veta om man ligger kvar så kan man få gå ut i omklädningsrummet för att ses över resten av perioden/matchen.

        • Gunnar Lyngsaa says:
          2 månader sedan

          Det vore något!!

          • Johan Carlander says:
            2 månader sedan

            Verkligen en intressant tanke!

  6. HenrikM says:
    2 månader sedan

    Angående Mursak gissar jag att Frölunda redan har klart med 2-3 forwards.
    För om vi utgår från att Joel slutar, Jacob Nilsson inte får förlängt., Loui knappast trolig, Greco ännu stort frågetecken så är det 4-5 luckor som sk fyllas. Plus lite osäkerhet kring Lasu
    Klingberg kanske fyller en av luckorna.
    Dower Nilsson ska ges ny chans.
    Otto Stenberg? Ludwig Persson?
    Rimligen vågar väl inte Sjöström chansa och släppa Mursak om det inte finns klart med riktigt bra ersättare.
    Med detta sagt: kan de landa in Mursak på 150 – 180 000/mån och ettårskontrkt ser jag gärna att han fortsätter. Men lönen bör ner och kort avtal, han fyller trots allt snart 35.

  7. STM says:
    2 månader sedan

    Än en gång PINSAMT av DN! Med denna konstiga dom hade de ju lika gärna kunnat ge Komarek 5 matcher avstängning för förstärkning. Sånt här som gör att hockeyintresset svalnar. Fy f**!

    • Conta says:
      2 månader sedan

      Fuleå klarar sig alltid undan, Komarek borde givetvis stängas av för skådespeleri.

  8. STM says:
    2 månader sedan

    Pratas ofta om Mursaks insats i år. MEN han har varit konsekvent grym (och viktig) i flera år nu. Klart han ska ha förlängt. Men ge ett år med möjlighet till option och typ 180.000 i månadslön.

    • Danne says:
      2 månader sedan

      Håller med! Myrdal är den spelare som håller högst jämn nivå, trots att han ibland fått spela med betonghänder som medspelare (nåja, ni förstår).
      Tror att kedjan nu, när han kommer tillbaka, kommer ställa till det för motståndarna i vinter. En solklar 1a kedja och skall då behandlas som det. Med istid, förtroende och spela sitt egna spel.

      • Per says:
        2 månader sedan

        Två år till. Det vore optimalt.

  9. Manne says:
    2 månader sedan

    Tycker nog fortfarande att smällen tar mer mot Komareks lär och inte knä. Sedan, om Komarek hade valt att ta emot “tacklingen” från Mursak så hade det inte blivit någonting utav det.
    Nu förflyttar han sig och det blir mer olyckligt än att Mursak på något vis är ful i situationen.

    Snart har vi nog inga tacklingar alls, då allt ansvar verkar ligga på den som ska tackla. Inte någonting på den som ska ta emot.

    • Kjelle says:
      2 månader sedan

      Blir lite ironiskt då damhockeyn precis tillåtit tacklingar….. 😂😂😂

  10. Henrik Leman says:
    2 månader sedan

    BESKED OM BORGMAN: Riksidrottsnämnden förkortar inte straffet men förändrar så det blir korrekt, CHL-kvarten mot Skellefteå inkluderas så att Borgman kan spela 8/12 mot Oskarshamn i SHL.

    • Gunnar Lyngsaa says:
      2 månader sedan

      Tycker nog att det var ett väntat beslut.

      • Henrik Leman says:
        2 månader sedan

        Ja.

    • GöranA says:
      2 månader sedan

      Väntat.

    • Herr Lakers says:
      2 månader sedan

      En tävlingsmatch till en träningsmatch. Bra byte.
      Men det viktiga är inte antalet matcher utan att spelarna får ett straff.

  11. Marcus Gustavsson says:
    2 månader sedan

    Asså Per, nu är ju reglerna som dom är. En spelare har all rätt att försöka undvika att bli träffad. Dags att släppa det och gå vidare nu😅 undrar om du hade diskuterat detta lika vilt om det var en Frölundaspelare som blev skadad och spelaren i motståndarlaget blev avstängd 4 matcher.

    • pupule says:
      2 månader sedan

      Varsågod; direkt ur regelboken:

      Eftersom tacklingar är en naturlig del av spelet måste domaren ha god kunskap om vilken typ av tacklingar som utförs på ett onödigt våldsamt sätt. Ansvaret för den
      spelare som utför en tackling är stort. Den tacklande spelaren måste respektera
      tacklingsmottagaren och om tacklingen utdelas på en spelare som inte är beredd
      måste tacklingen anpassas därefter. Samtidigt måste den spelare som tar emot
      tacklingen ansvara för att inte sätta sig själv i en skaderiskerande situation precis
      innan tacklingen utförs.

      • Per says:
        2 månader sedan

        Otroligt att DN helt lägger regelboken åt sidan. Skrattretande med så inkompetenta personer.

      • Per says:
        2 månader sedan

        ”Samtidigt måste den spelare som tar emot
        tacklingen ansvara för att inte sätta sig själv i en skaderiskerande situation precis
        innan tacklingen utförs.”
        I rest my case.

        • RobertR says:
          2 månader sedan

          Undra vad Leman har att säga om detta?

          • Per says:
            2 månader sedan

            Ingenting, verkar det som.

        • Johan Carlander says:
          2 månader sedan

          +1

        • Nicke VF says:
          2 månader sedan

          + 1 på den.

      • Persson says:
        2 månader sedan

        Tack Pupule. Hoppas det sjunker in hos flera här. Riktigt konstigt att driva på med att det är helt korrekt med matchstraff!

        • Björn says:
          2 månader sedan

          Varför har man en regelbok om den inte följs?
          De du paste pupule är tvärt emot vad de står för DN.
          De säger ju att allt ansvar ligger på Borgman, helt sjukt är detta.
          Spelare kommer ju spela på detta för få viktiga spelare avstängda, de är sjukt farlig väg att gå!!

    • Kjelle says:
      2 månader sedan

      Kanske dags för Frölundas spelare att också spela död på isen…..

      • Conta says:
        2 månader sedan

        Ja Lasch är ju i varje match ok att misshandla utan att det blir utvisning ens. Så Ladsch ska kasta sig ner på isen och spela död vid minsta kontakt av motspelare hädanefter. Så vill ju domarna, Disciplinnämnden och experterna på Cmore tydligen ha det.
        Med alla ojusteheter på isen så upprepar jag:
        DET ÄR INTE VAD SOM GÖRS PÅ ISEN SOM SPELAR ROLL, UTAN VEM SOM GÖR DET.
        Hade Lasch kastat sig död som Komarek gjorde igår så hade det slagits upp stort i både Expressen och Aftonbladet. Cmores experter hade fördömt det å det grövsta…

        • Conny-Hasse says:
          2 månader sedan

          Precis Stockholms maffian i cmore!

  12. Robert Lang says:
    2 månader sedan

    Jag är ej rätt man att döma, men undrar vad är skillnaden mellan Borgmans/Mursaks avstängning och Skelleftes Pär Lindholm som crosschecking motståndare som träffar Joel Persson i halsen. Borgman 5 matcher Mursak 2 matcher Joel Persson 2 matcher. Kan inte förstå Joel´s straff. Kan gå så illa så att det kan kallas eller är brottsligt. Jag kan inte få detta att gå ihop. Är det någon som kan förklara för mig !

    • Kjelle says:
      2 månader sedan

      DN kastar tärning och Dömmer efter resultatet……

  13. Kjelle says:
    2 månader sedan

    Varför inte göra som fotbollen. Första 5 munters utvisningen motsvarar gult kort. Andra 5 minuters utvisningen avstängning. Dom gör ju ingen skillnad på förseelser utan bara antalet gula kort.

  14. ChristerH says:
    2 månader sedan

    Jag säger det igen, jag såg axel mot axel. Det börjar bli dags att kalibrera vad som är utvisning, matchstraff avstängning osv. Jag tycker nog att Per Lindholms crosscheck var mer avsiktlig än det Mursak och Borgman gjorde.

    Min slutsats, jag förstår inte vad Domarna och DN håller på med och då tappar jag intresset för ligan.

  15. David Skogerstrand says:
    2 månader sedan

    Skrattretande att RIN inte går vidare. Känns som om de missar mycket sådant när Frölunda åker på smälllar från andra spelare. Tycker båda situationerna är olyckliga och som högst ska vara 2 matcher men främst bara matchstraff då spelarna som blir tacklade förvärar genom att hoppa undan.

  16. Conta says:
    2 månader sedan

    Crosshecking mot halsen mycket farligt.
    Kan gå mycket mycket illa.
    Konsekvent bedömning???!

  17. 18 says:
    2 månader sedan

    Beklämmande och sorgligt beteende från DN. Finns inget, jag menar verkligen inget förtroende kvar för den sorgliga samlingen längre. Byt ut hela nämnden. Gör om gör rätt. De är en sorglig skamfläck för hela hockeykulturen i Sverige. Fy fan rent ut sagt hur man väljer att besudla fysiskt försvarsspel med denna typen av fjantiga avstängningar. Det är för väl att iskrigaren Börje slapp se den här degenereringen.

  18. Filur says:
    2 månader sedan

    Att förlänga med Mursak borde vara en no brainer. En av Frölundas mest framstående spelare. Jobbar otroligt hårt för att vara en importspelare. Laglojal, tempostark och kan nog användas i alla situationer oavsett matchbild.

    Vad det gäller Mursaks knätackling tycker jag som dig Leman, borde stannat vid matchstraff och ingen fortsatt avstängning.

    Men det har varit en del liknande situationer i SHL nu på kort varsel. Kanske blir så när vissa spelare vill tackla medans andra inte vill ta emot. Jag tror tyvärr vi kommer se fler såna situationer med tanke på hur fort det går där ute.

  19. Richard says:
    2 månader sedan

    Kanske lika bra att lägga ned alla tacklingar om man inte vågar ta emot dem. Jag är oerhört bitter på avstängningen av Borgman.

  20. Philip Lindberg says:
    2 månader sedan

    Ser gärna en förlängning av Mursak men problemet är att lönestrukturen verkar skev i Frölunda. 3:e/4:e-linespelarna tjänar för bra. Vet att allt skall rulla sosse-rättvist men blir svårt att hitta spets om Lasu/Rosseli/Mursak m.fl. tjänar för bra.

    • Rikard S says:
      2 månader sedan

      Mursak skulle väl ändå kunna centra en andra kedja?

    • STM says:
      2 månader sedan

      Håller med i stort men man bör betänka att klubbhjärta och lojalitet också ska vägas in. Tycker alla de tre du nämner påvisar det stort och då kan jag faktiskt tycka att lönekuvettet ska öka med åren.

      • STM says:
        2 månader sedan

        Lönekuvertet*

        • Pacholik says:
          2 månader sedan

          STM, då hade Lundqvist lön liggat på 500 tkr :)

      • Philip Lindberg says:
        2 månader sedan

        Personligen handlar det om kulturbärare för mig. Det kan vara på eller av isen. De är givetvis viktiga men det finns också en brytpunkt där värdet av vad de presterar är vad som räknas och inte gamla meriter.

        T.ex. Anders Grönlund kan ha världens största klubbhjärta, men anledningen till att jag tycker han är en bra utfyllnadsback i Frölunda är för hans låga lön sett till utfallet. Han borde vara ett SHL-lags sämsta back, men ändå värd det.

        Lasu är en mycket bra PK-spelare för en 3:e/4:e-kedja, som inte riktigt har den konsekventa spelstilen som fungerar kväll efter kväll utan mer som en humör/energispelare. Alla vet hur mycket han brinner för Frölunda men inte till vilket pris som helst.

        Frölunda behöver hitta en ny kärntrupp som kommer finnas i laget över tid.
        Den gamla har gått i stå lite och upplevs lite fat & happy. Vem är det som leder framtidens Frölunda? Är det Lasu, eller kanske Folin? Folin är iaf en individ jag hade gått i krig med som alltid står upp för laget och sig själv. Lasu har inte riktigt vuxit ut som den ledare man trodde han skulle vara, utan att för den sakens skull veta vad som sägs i omklädningsrummet. För mig är Folin en bra arvtagare till Joel iaf.

        Att Mursak skulle kunna centra en andrakedja, ja han har varit bra i år men han är ingen ledande center i SHL längre. Han säger ju själv att han mer är en hårt jobbande grinder numera vilket hans poängproduktion också speglar.

        Sitter ju såklart inte på sanningen men väl mina egna åsikter ;-)

        • Björn says:
          2 månader sedan

          Philip: Tom har precis lika låg lön som Grönlund, då vet ja inte om Örebro ger han något pågrund av de som hände!!

  21. Bogdanovic says:
    2 månader sedan

    Bedrövligt, nästan värt att bara försöka filma då jag definitivt sett andra lag göra minst lika fula tacklingar och inte ens få 2 minuter för det. Shinnimin behöver bara böta 5k (“bara” för en hockeyspelare som tjänar säkert minst 150-200k i månaden) medans Borgman åkte på 5x den boten för sin tackling, kan acceptera matchstraff men inte avstänging på den nivå eller bot. Nästan som om Domarna vill göra om SHL till Allsvenskan med detta, fy….

  22. PG says:
    2 månader sedan

    Pinsamma lotterinänndem. Nu måste ju alla tacklingar där spelaren filmar och ligger och lipar ge minst 5 min plus minst 2 matchers avstängning.

    Man undrar ju hur dom skall agera om det sker en riktig bentackling, då är ju minimum 5 matcher direkt.

    Så pinsamt dåligt, enda anledningen till avstängning är för att skydda domarna som trots videobedömning bara dömer på motspelarens filmning

    Jag har fullständigt tappat förtroendet för shl och disciplinnämnden

  23. Björn says:
    2 månader sedan

    Västerås spela i Östersund i går hyfsad nära till Sundsvall, perfekt läge låna LDN sätta han som center mellan Greco & Innala.
    Så slipper de ändra i kedjorna!!

SENASTE NYTT

Hockey

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

26 januari, 2023
Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.
Hockey

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

25 januari, 2023
Hockey

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

25 januari, 2023
Talande leenden hos Anders Burström och Roger Rönnberg efter att Andreas Borgman knäckt koden i power play. Foto: C MORE (skärmdump)
Hockey

Se på fan, det gick – men nu blir det nu intressant att se om …

25 januari, 2023
Hockey

Frölunda vände – då kunde Stenberg njuta lite extra av debutmålet

24 januari, 2023

Social Media

  • 2 442 fans
  • 1 668 följare
  • 280 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
4h 1618554771056779264

Läs och tyck.

#twittpuck #frolundahc #sektion84 #goagubbar

Image for twitter card

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

► I väntan på ännu en hockeykväll med Frölunda, låt mig bara testa två saker med er: ► Nya policyn angående

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
6h 1618532144850309120

ICYMI

rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)
https://t.co/BSxdiywB7b
#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
21h 1618309146914488322

Kvällsläsning om framtidsmän i Frölunda. Framtidsmän, förresten – de är redan med. :)

#twittpuck #frolundahc #shl #hovashc #friskasker

Image for twitter card

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

► I tisdags nätade Otto Stenberg, 17, för Frölunda – Sander Wold, 18, SHL-debuterade. Mot Skellefteå är det dags för

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

I väntan på hockeyn i Skellefteå, två frågor där ni kan ha åsikter

av Henrik Leman
26 januari, 2023
69

Sander Wold och David Edstrom, två Frölundajuniorer ni får stifta bekantskap med här.

Träffa en ”intensiv och härlig norrman”, och så killen som jämförs med Landeskog

av Henrik Leman
25 januari, 2023
31

Fotfel, men Borgman kör på: ”Hade varit roligare att ha honom 100 procent”

av Henrik Leman
25 januari, 2023
29

MEST KOMMENTERAT

Inget innehåll tillgänligt
  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

  • Logga in
  • Registrera dig
  • Cart
Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Prenumerera
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord? Registrera dig

Registrera nytt konto

Fyll i formuläret för att registrera

Alla fält är obligatoriska Logga in

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna artikel?
Upplåsningar kvar : 0
Är du säker på att du vill avsluta din prenumeration?