onsdag, 25 maj, 2022
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde
  • Logga in
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • I kr/dag
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
  • Hockey
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • I kr/dag
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
Inga resultat
Visa alla resultat
RAKAPUCKAR.COM
Inga resultat
Visa alla resultat

Dags att ändra, skapa ny energi – utan PP-hot är Frölunda kört

av Henrik Leman
4 månader sedan
A A
114

► Skarpt läge nu för offensivt begränsade Frölunda. Power play-hotet är i princip borta. Det måste återskapas. Blixtsnabbt.
► Utan ett fungerande PP är det stor risk att även den här säsongen går åt helsike.
► 
Till och med Roger Rönnberg tycks nu känna att gränsen är passerad.
► Jag tror det är något drastiskt på gång.

Besvikna Frölundaspelare efter semifinalförlusten mot Rögle på tisdagskvällen.

20 MINUTERS FRUKTLÖST spel i PP mot Luleå och Örebro. Ytterligare tio resultatlösa minuter när Frölunda 1–3-föll mot Rögle i CHL-semifinalen (4–8 totalt) på tisdagskvällen.

I sjätte försöket kom utdelningen. För att PP2 fick lite mer speltid, Filip Johansson sköt och Jan Mursak skymde.

Det är Ryan Lasch & Co i PP1 som ska bära Frölunda, så är den uttalade tanken, visad i såväl ord som handling av tränarstaben. Facit:

## Fenomenalt bra under början, låt oss säga stora delar av hösten.

## Sisådär från en bit in i november.

## Stundtals erbarmligt dåligt i de tre senaste matcherna.

ANNONS

Mürbecks Cykel & Hockey | Besök oss idag

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Mürbecks Cykel & Hockey | Besök oss idag

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Bryggdelar.se - Sveriges största urval av bryggdelar?

Plötsligt tycks Lasch och Michael Spacek ha tappat precis all kemi, det är som om de inte längre talade samma språk. Det samma gäller Jens Olsson, Elmer Söderblom och Joel Lundqvist – PP1-uppställningen är som ett enda stort Babels torn där språkförbistringen är total.

Så dåligt har det faktiskt sett ut.

Och det duger inte. Det duger inte alls.

För ett offensivt begränsat lag som Frölunda där för få spelare med regelbundenhet kan skjuta så bra att målvakter ställs på tuffa prov är power play den absoluta nyckeln till framgång.

Här krävs att ledningen agerar. Bestämt och rejält. Nu. Läget är skarpt. Finns ingen tid att förlora. Det är, som Lasse Winnerbäck sjunger, Varning för ras. Utan ett PP som hotar är det tveksamt om det ens blir en sjundeplats i SHL den här säsongen.

ANNONS

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Boka ett snabbare expressbud med PEX

Boka ett snabbare expressbud med PEX

Boka ett snabbare expressbud med PEX

SF Pontona - Proffs på flytande konstruktioner av stål

Roger Rönnbergs rep gällande förtroendet för Ryan Lasch och hans PP1-uppställning har varit enormt långt, när jag talade med Frölundatränaren efter Röglematchen förstod jag dock på honom att en gräns nog passerats. Ny energi krävs. Läge att bryta upp formationerna, kanske flytta på Lasch och Spacek, tänka brett och gränslöst.

– Absolut umgås jag med sådana tankar, medgav Rönnberg när jag frågade om det var läge att göra om.

– Vi måste sätta oss ner och diskutera tillsammans, det (PP) har varit dåligt en längre tid nu. Det stjäl energi när vi spelar som vi gör.

Anders Burström och Roger Rönnberg i Frölundas bås, assisterande tränare och tränare.

Precis så. Finns alltså två skäl till att Frölunda desperat måste jaga (och hitta) ett PP-spel värt namnet.

1. Det ger mål, bra matchbilder.

2. Det ger energi, självförtroende i fem mot fem-spelet som då kan se så där mål-inriktat ut som mot Örebro.

Röglematchen var ett utmärkt exempel. Bra offensiv i förstaperioden, här fanns fart, goda kombinationer och på mål-attityd. Frölunda spelade sig fram till ett antal goda chanser – men effektivitet, skicklighet i avgörande moment, det saknades.

ANNONS

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Fuktbehandling AB | kontroll av fukten med avfuktning och kyla på ett professionellt sätt.

Elite Prospects | Hockeyplayers, Stats and Transactions

En bit in i andra perioden, efter det där läckra klapp-klapp-spelet när Michael Spacek missade öppet mål, tog det slut. Alla misslyckade PP sög energi och kraft ur spelarna, de tappade tron, de tappade förståndet (gick tillbaka till de gamla synderna, det runda), och resten av matchen blev förhållandevis behaglig för häftigt defensivt starka Rögle.

Det är absolut ingen skam för Frölunda att åka ut i CHL-semifinal mot Sveriges för tillfället bästa hockeylag. Inte på minsta vis.

Det är däremot ett enormt problem att Göteborgslaget tappat bort den där nyckeln till framgång: power play-hotet.

Jag ser fram emot att följa hur Frölunda jobbar med det här, dock ej med egna ögon på onsdagen, klubben börjar nu stänga träningar av covidskäl.

Ett fungerande PP gör Frölunda till ett rätt bra hockeylag, topp 4-kvalitet.

Ett icke-fungerande och åttondelsfinal känns som max även den här säsongen.

Jag tror faktiskt inte det är svårare än så.

ANNONS

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

Ullevi - Glenn Sportsbar

Notera ”fungerande”; klart som fasen PP inte kan leverera på 40-procentig nivå, men det måste hota, ge snarare än ta energi, och bidra med ett antal mål.

***

Rögles sätt att försvara ytan framför eget mål, att göra det snudd på omöjligt för anfallare att ta sig in, och så viljan att hela tiden blocka skott, även i ledning med fyra mål – det är lätt att nicka väldigt gillande.

Släng in att man går med skärpa och kvalitet i omställningsspelet.

– Jag önskar Rögle lycka till i finalen. Jag är imponerad av det jobb tvillingarna (Chris & Cam Abbott) lagt ner, sa Roger Rönnberg.

Intressant att se hur det blir med den andra semifinalen, om Red Bull München kommer ur sin karantän, om det går att få till i alla fall en semifinalmatch mot Tappara.

Finalen är tänkt att spelas 1/3.

RAKAPUCKAR.COM | SWISH
Hej, gamla besökare!
Tack för att ni fortsätter betala för det arbete som ni ser resultatet av här inne. Sträck på er – det är ni som gör att sajten lever.
Hej, nya besökare!
Ni vet väl att journalistik kostar? Regelbundna läsare behöver bidra. 1kr/dag är minimiavgiften, det står förstås alla fritt att betala mer.
Tack för er förståelse.

Swish:
Bank:
0736-854501
SEB 5001 00 769-13

För er utomlands behövs:
IBAN:
Bic:
1950000000050010076913
ESSESESS
Den som vill kan läsa mer här.

***

För de av er som inte kan den bibliska historien, här förklaras i korthet Babels torn.

***

Jag tycker fortfarande att situationen (se den här) med Johan Sundström och Anton Bengtsson är olycklig snarare än att Sundström är slarvig och därför ska skuldbeläggas.

Bengtsson vill framåt, flyttar kroppen något just när Sundström ska passera – i det läget har Frölundaspelaren scannat av mittzonen och blickar vänster mot pucken.

Ska han behöva ta större säkerhetsavstånd? Jag tycker faktiskt inte det. Domarna delade för övrigt den bilden, liksom Håkan Loob som sa i SVT:

– Det är en oturlig kollision i mittzonen. Anton Bengtsson backar hemåt och vill ändra åkriktning framåt precis när Johan Sundström ska åka förbi honom.

Så här arg var Rögletränaren Cam Abbott efter situationen med Johan Sundström och Anton Bengtsson.

Upprepar från tidigare text: absolut viktigast är att Anton Bengtsson tycks må förhållandevis bra. Han kunde lämna sjukhuset och åkte hem till Skåne med resten av laget.

***

Ring så spelar vi? Hade jag haft mer tid så hade jag frågat Peter Nyberg vad det där telefonsamtalet gällde. Vi på medieläktaren förstod inget.

Dela på FacebookDela på TwitterMejla
Nästa inlägg
Niklas Rubin är tillbaka i träning efter sin lilla dust med omikronviruset. Foto (träningsbilden): FRÖLUNDA

Rubin tillbaka i Frölunda: "En säsong där det har grinat emot"

Kommentarer 114

  1. Johnny the rocker 🤘 says:
    4 månader sedan

    Samtalet gällde att det inte längre fanns ambulans påmålats då de kört iväg spelaren i Rögle. Då skulle de inte få spela vidare. Nu löste det sig tydligen snabbt.

    • Johnny the rocker 🤘 says:
      4 månader sedan

      På plats.

      • Henrik Leman says:
        4 månader sedan

        Ah – tack! Vi satt som fågelholkar. :)

        • JK says:
          4 månader sedan

          Detta är för mig ett exempel där arrangemanget på plats måste bli bättre! Samma sak med repriser och annan information, det måste förmedlas en bättre publikupplevelse på plats! Hur många gånger har man inte suttit som du skrev ”som fågelholkar” i arenan efter ett domslut/videogranskning/händelse, medans i TV går infon ut direkt och de förklaras vad som händer. Ge oss åtminstonde samma repriser på jumbotronen som kablas ut i TV!

  2. Ricky says:
    4 månader sedan

    Tycker nog att RR borde ändra spelet när vi möter Rögle. Skippa forecheckingen i anfalls zonen och stänga av i mittzon istället. Så har det sett ut när dom har förlorat sina matcher under säsongen mot andra motståndare. Vad tror du om det Hl? Tack för en otroligt bra och intressant sida!

    • Richard says:
      4 månader sedan

      Ricky. Helrätt. Har sett det också. Jag har just nu lite mörka tankar om vår förutsägbarhet. Vi måste anpassa oss efter motstånd ibland om vårt spel är dömt att misslyckas. Är inte detta en tränarfråga?
      Har Rönnberg kört fast i sin spelide när de andra lagen läst sönder oss. Detta är nu år två. Vi får se om vi bara tillfälligt hackar.
      Endast Ett PP räcker inte för guld. Det är väl våra ambitioner

  3. PP says:
    4 månader sedan

    Är det inte ett rejält underbetyg till Rönnberg att man inte har ett vasst anfallsspel nog till att hota i 5/5?
    Att enbart förlita sig på PP låter helt förkastligt. Sen peka finger åt Burström, Sjöström osv… ingen av dom som gör något på eget bevåg. Rönnberg är huvudansvarig och hans huvud måste rulla om man inte lyckas i slutspelet. Nu har vi tragglat i snart tre säsonger och rullar i samma hjulspår. Ett rejält underbetyg!!
    Sen kan man inte leva på gamla meriter, Rönnberg är för tillfället frånsprungen.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Det är fullkomligt obegripligt att vi helt saknar förmåga till att skapa ett vägvinnande spel. Och det är helt otroligt uselt att vi haft svårt i 5-5 sedan 2016 utan att Roger fått ordning på det.
      Jag fattar inte att han kommer undan kritik för det.

  4. Mackan says:
    4 månader sedan

    Det är bara att inse, Roger har 2 månader på sig nu att rädda sitt jobb. För detta är inte acceptabelt längre. Vi har 5 skitår nu i SHL och det glöms bort ibland eftersom alla CHL guld har sminkat över grisen till viss del. 2018 åkte vi ut mot Malmö i kvarten. 2019 va ju riktigt dåligt fram till CHL-finalen. Och sen två 7e platser på det. Vänd detta nu och gör en bra avslutning på säsongen, annars vill jag se en ny tränare nästa säsong. Hatar att säga detta för jag älskar Roger Rönnberg, men inte så mycket att 5 svaga säsonger i SHL är acceptabelt…..Vill inte tänka på stormen som blir om det blir förlust imorn mot Örebro och sen 10e raka mot Rögle på lördag….

    • Andreas says:
      4 månader sedan

      10e raka mot Rögle är nog rätt given, det kan bli vinst mot Örebro dock.
      Som sagt Frölunda kommer aldrig att kunna vinna mot Rögle så länge Roger är coach och envisas att spela samma spel och tro att man skall slå dem ???

    • Teddy says:
      4 månader sedan

      Ja det är lätt att glömma… 2019 tog Frölunda SM-guld. (Man vann sista matchen mot Djurgården i Globen). Dessutom vann man CHL. Så _så_ dålig säsong tycker jag nog inte att det var… Om inte det räcker, vad kräver du egentligen?

      • Per says:
        4 månader sedan

        Det året var vi ganska dåliga fram till finalen i chl. Efter den vinsten hamnade vi i ett rus och tog guldet.

      • Mackan says:
        4 månader sedan

        Ja Teddy Frölunda har gjort mycket bra, inget snack om saken. Men gör man tre dåliga säsonger i rad, låt oss säga att det blir tre raka 7e platser. Det tycker inte jag är OK för en klubb som Frölunda. Har man då haft en tränare som suttit i 8 år får man kanske inse att hans tid är över. Man måste se till nutid. 2019 va ett bra år resultatmässigt men det är 2022 nu. Det är ovanligt att en tränare sitter så länge som Roger gjort, ibland tar framgången slut och klubben måste börja om. Jag vill inte tro att det är så än, ja ger det säsongen ut, men du kan ju inte säga att du sett en positiv trend senaste tre åren? Du är ok men några skitår till antar ja?

        • Mackan says:
          4 månader sedan

          Och till Teddy igen: när det gäller 2019 va det en fantastisk säsong med tanke på 2 guld, säger inget om det. Men du missade min poäng för det va inte det jag menade. Jag pratar om det spelmässiga över tid. Och där va större delen av den säsongen inte OK. Sen att vi sprattlade till och tog 2 guld är såklart otroligt bra gjort.

  5. Ingemar B says:
    4 månader sedan

    Lagspel är kollektivt arbete. När maskinerna funkar och leveranserna sitter så är det kul att stämpla in på jobbet. Teamarbetet drar lagdelarna i rätt riktning. Det är lätt och roligt… och precis lika trist blir det när det inte fungerar. Delarna drar ner varandra. Går det tungt för spelare A så funkar inte samarbetet med spelare B och B:s leveranser blir försenade eller uteblir… Lagdelarna är människor! Elitidrottare, men människor.
    Negativa tankar är det mest problematiska tror jag.
    Det blir en negativ spiral och därmed lägre verkningsgrad.
    Verksamheten blir sårbar och riskerar att kollapsa, om inte ledningen agerar.
    Kraftfullt!!
    Min förhoppning är rejäla omstöpningar i laget.
    Nya sätt att tänka. Kreativiteten och arbetsglädjen måste få en chans att briljera.
    Kraften finns, det är ledningens jobb att se till att logistiken funkar så att leveranserna funkar och att det åter blir kul att gå till jobbet och det blir ännu roligare att jobba och synergieffekterna kommer.
    Måste också säga att jag älskar dina metaforer och liknelser… Babels torn… dessutom länkad! Det är folkbildning.

  6. Mattias says:
    4 månader sedan

    Tittade lite och jämförde de 10 första matcherna med de 10 senaste.
    Ungefär samma corsi och pdo. Faktiskt färre skott i skottsektorn i inledningen av serien än vad vi har nu.
    Det som skiljer:
    Skotteffektiviteten har gått ner, från 11,19% till 8,48%
    PP, fyra mål jämfört med 12 mål.
    Målvaktsspelet – 91,46% i räddningar 10 första matcherna, nu är vi nere på 89,20% och det är faktiskt alldeles för dåligt, du vinner sällan i SHL med under 90 i räddningsprocent.
    Så. precis som många befarade i inledningen, ett magiskt PP och målvaktsspel sminkade över ett spel som såg ut som förra säsongens.

    • Danne Real says:
      4 månader sedan

      Bra inlägg, exakt detta har jag försökt påtala en längre tid. Bara PP och målvaktsspelet i början som förmått vi fortfarande ligger kvar top 6. En konstgjord andning.

    • Henrik Leman says:
      4 månader sedan

      Ja, det är ju detta som ni och jag varit överens om sedan tidigt. Vi visste att (primärt) power play var nyckeln i höstas, att det inte skulle räcka över tid, därav femtielva texter av mig om att fem mot fem-offensiven måste utvecklas för att Frölunda skulle vara ett topplag.
      Målvaktsspelet har inte varit dåligt men mänskligt, stundtals ett tag i början var det omänskligt bra. Viktigt att Rubin kommer tillbaka så att Tomkins får matchvila och bra träningar.

      • JORO says:
        4 månader sedan

        Är det inte märkligt att bygga ett lag som ska vinna matcher genom PP? Vore det inte rimligare att bygga lag som vinner matcher i 5 mot 5?

  7. Danne Real says:
    4 månader sedan

    Att PP fungerar lite sämre är inget märkligt i sig, då motståndarna självklart anpassar sitt spel efter hur Frölunda använder Lasch. I början av säsongen inte lika mycket, men nu kan dom Lasch pass mot en statisk Joel framför mål.
    Där har Roger fallerat totalt. Som en idiot bara fortsätta, köra på i samma spår. Samma spelare, samma taktik.

    Mer skrämmande är att laget är så otroligt beroende av PP, precis som du säger HL. Är väl inget lag som kan vara framgångsrikt utan att vara i topp i olika spelsätt? Krävs ju många nycklar för att slå ut lag och gå vidare.

    Att som i år, förlita sig på storspel av målvakten och PP, var ju inte hållbart över tid, vilket vi var många som sa i höstas och nu visat att vi hade rätt. Även i år.

    Laget är inte tillräckligt bra, helt enkelt. I synnerhet inte sett till hur spelarmaterialet används, spelsystem eller coachning.
    Heller inte sett till resultaten/prestationen senaste 3 säsongerna.

    Vi måste bli mer ödmjuka. Jag tror, tyvärr, att Roger mfl har lite hybris och går runt och känner att hockeyeuropa avundsjukt tittar på VF och vill vara och göra som dom. Den tiden är förbi och verkligheten har kommit ikapp.

  8. Mattias says:
    4 månader sedan

    Kan det vara slitningar i gruppen? Om en spelare vägrar vaccinera sig är nog det inte så poppis bland övriga, rimligen. Om tränaren går ut och säger att han vill stoppa OS-deltagande är kanske inte det så poppis bland de OS-aktuella spelarna?
    Rena spekulationer, jag hoppas och tror att detta inte är något problem. Men det går inte att utesluta.

    • PP says:
      4 månader sedan

      Isåfall har det ju varit slitningar i tre år. Nej, Rönnberg har kört fast med en dåres envishet. All glädje med att se Frölunda är som bortblåst, det är otroligt ledsamt. Med undantag för efter CHL – SM 2019 så har föreningen varit på tillbakagång sen 2016.
      Någon måste vakna och ta sitt ansvar. Läs: Styrelsen

    • Danne Real says:
      4 månader sedan

      Tror jag inte.. i så fall har det varit det under flera säsonger, för denna säsong är nästan en karbonkopia av tidigare säsonger. Förutom ett bra PP i höstas.

      Tror mer på att Roger kört fast, är grinig och envis och har inte förmågan att förändra det vi såg behövdes redan för 3 år sedan.
      På det har han inte optimerat truppen och anpassat spelet till materielet, utan kör på med sina ”4 producerande kedjor” där ALLA skall göra jobbet.
      Mina vänner som håller på andra lag skrattar numera åt oss. Dom har väldigt många synpunkter på sakernas tillstånd och det dom driver mest med är Joel som får spela konstant. Som om han vore Foppa 1999.
      Joel är ofattbart dålig i spelet. Är det bara jag som tycker det här?

      • PP says:
        4 månader sedan

        Joel borde lägga av och bli en del av ledarteamet, ja framtidens. När kursändringen som måste komma görs. En framgångsrik förening förnyar sig och följer med tiden, har inga problem med att en tränare sitter 15 år men då måste man ha öppet sinne och vara öppen för att utvecklas, det kan man knappast beskylla RR för att vara. Hans envishet är en rejäl akilleshäl

  9. Leif says:
    4 månader sedan

    Har läst dina kommentarer farfar angående kollisionen mellan Sundström och Bengtsson tycker du är helt ute och cyklar. Det är en ren olyckshändelse om du tittar så ser du hur Sundström till och med viker ifrån Bengtsson lite innan dom krockar att sen påstå att Sundström är en spelare som åker omkring och delar ut fula tacklingar då har du nog gått över gränsen. Vill påminna dig om en spelare som ni hadde i fjol Seider som åkte omkring och delade ut tacklingar med både klubba och armbågar i huvudhöjd då jublade och applåderade ni i Ängelholm och inte gapade och skrek Abbot då. Och att domarna bara tillät hans fega tacklingar är ett under. Samma fega spelare hittar vi Luleå Tyrväinen som måste ta fart från halva plan och hoppa upp i ryggen på motståndarna i mitt huvud är det farligt spel och 2 minuter. Men då springer inte Bulan och skriker som en bandhund på domarna då väljer han att hålla käften. Nä farfar tänk efter lite innan du går ut och anklagar andra lags spelare.

    • Olle says:
      4 månader sedan

      Otroligt fega domare igår. Abotts skrik igår efter olyckan borde definitivt gett ett matchstraff. Hördes högst upp till andra sidan läktaren, domarna blundade

      • Tobias says:
        4 månader sedan

        Men i första anblick så ser det ju ut som en huvudtackling… Tror vilken tränare som helst skulle gjort som Abbot gjorde igår, speciellt när Bengtsson ligger med spasmer på isen.

        • Olle says:
          4 månader sedan

          Vilket hade medfört utvisning givetvis. Långt ifrån okej

  10. Nolte says:
    4 månader sedan

    Samma känsla som senaste säsongerna, att man kan glömma den här nu och blicka mot nästa istället. Inte för att man åkte ut mot Rögle i CHL utan för att alla sjukdomssymptom finns här nu sen början av December. Man har mycket puck, spenderar mycket tid i anfallszon men skapar nästan noll av värde och när man väl skapar något farligt så är avsluten enormt svaga. Och det som oroar åter igen är när man kollar på kontrakten och inser att i dom spelarna man skulle behöva byta ut har fortsatt kontrakt, även nästa säsong kommer Sundström, Lasu, MRO, Mursak, Nässen, Henriksson, Purre, Joel, Friberg att gnugga på och det lär inte bli något kreativt/påhittigt spel nästa säsong heller.

    • Mattias Wahlgren says:
      4 månader sedan

      Håller inte med dig. Frölunda åkte ur CHL, har inte spelat bra några matcher men betänk att med en seger i ”hängmatchen” leder man serien igen. Kan inte se minsta risk att det inte åtminstone skall bli kvartsfinal. Tror att chansen att gå långt är ganska stor i år

  11. Thomas says:
    4 månader sedan

    HL:
    Hur kan Frölundas spelare år efter år vara så mycket på att skjuta än de allra flesta andra lags spelare (om man ser lagen som enhet)? I alla fall är det ju så det upplevs och ser ut.
    Är det själva skottekniken som felar eller är det att vi har för få spelare som verkligen älskar att göra mål och därmed saknar kompromisslösheten att alltid leta mål? Eller sitter det mentalt..?

    Medveten att det inte finns några enkla svar, men blir bara så förundrad över att man kör fast år efter år. Skjuter verkligen Patrik Carlsson, Sundström, Mursak, Spacek (han skjuter ju visserligen aldrig…) så dåligt?
    Eller spelar laget för runt, är det brist på öppna lägen som saknas..?

    Vad har hänt med Mursak för övrigt, just nu känns han ju lika ofarlig offensivt som Kalle Henriksson. Han ser ju inte heller ut att ha det minsta roligt, vilket väl går hand i hand med hur hans spel ser ut. På förhand kändes det som en väldigt bra värvning men det har ju inte alls slagit väl ut, och denna säsongen har det ju känts som ett stort slöseri att en av de högsta lönerna läggs på honom.

  12. ABRIS says:
    4 månader sedan

    Dags att ändra!!!

    Det är försent nu, man har åkt ut CHL.
    Det som behövs är kunskap i hur man förnyar sig, matchcoching, maskinen fungerar när den har momentum.
    Så det ska bli väldigt intressant hur utvärderingen för detta fisako blir, det är inget fiasko att förlora mot Rögle, det är ett fiasko att inte göra sin bästa prestation när det behövs……..

  13. Herr Lakers says:
    4 månader sedan

    Har aldrig fattat varför inte Roger. Flyttat på Joel, testat något annan. Sagt till att allt spel inte ska gå vi rajjan. Som soffcoach har det ju varit lätt att se att det inte fungerar. Men det går att få igång igen om man bara är villig att testa något nytt.

    Hade sagt till gubbarna att bara spela runt punken något pp. skit i att skapa några lägen. Lägg två tre snabba passningar bakom mål mellan rajjan och Spacek. Upp på en back skott och in på mål. Gå mindre för instick och genomspel.

    sedan jämna ut istiden mycket mer. framförallt Joel, men även vissa andra har så väldigt hög istid match efter match. 17 minuter är max bland forwards och ett bra riktmärke inklusive PP.

    Frölunda borde kunna få igång pp1 igen som Leman skriver men 40 procent är ju inte rimligt.

  14. Per says:
    4 månader sedan

    Innevarande säsong är ju redan körd. Vi har tappat allt och ser ut att vara ett lag i ännu större panik än i kvarten mot rögle.
    Frågan är hur vi efter 6 säsonger med uselt spel i 5-5 ska lyckas få till det till kommande säsong. Klarar Roger det? Jag ställer mig mer och mer frågande till hans kompetens. Allt tyder ju på att det var Robbans förtjänst att vi hade en grym offensiv fram till 2016.
    Hur är det möjligt att ha ett så uselt passningsspel som vi har? Vi ser ju ut som ett veteranlag.

    • Kjelle says:
      4 månader sedan

      Men herre gud se vilka spelare vi hade 2016! Jämför det med dagens lag. Vem är ansvarig för detta jo Sjöström!! Säger som en NHL tränare sa ”spelar ingen roll hur bra tränaren är om det inte finns några hästar”…..

  15. #18 says:
    4 månader sedan

    Var det någon mer än jag reagerade på att domarna, när matchen var avgjord började blåsa för både hakningar och crosschecking framför mål. Alltså enligt regelboken. Däremot missade de helt den fega armbågen i nyllet på Borgman. Har sagt det förut och säger det igen… Rogers spelidé fungerar inte med dagens regeltolkningar. I början av säsongerna när domarna är hårdare funkar det. Nu när ytan framför mål är laglös funkar det inte. SHL vill inte ha offensiv hockey. Man vill ha ramstarka försvar, lite mål, stora starka spelare som inte behöver vara så snabba och mål helst bara på kontringar. Att anpassa lagets spel till det efter två raka sjundeplatser tycker jag borde vara målet för RR nu.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Ja, så är det. Dags att vi också inser det och anpassar spelet efter spelets regler.

    • Kjelle says:
      4 månader sedan

      Hur kan lag göra mål på Frölunda med dagens domarnivå? Beror det inte på naiviteten i Frölundas försvar och anfall? I försvaret far spelarna överallt i zonen och i anfallet så är man bakom mål eller grötar vid sargerna! Hur ofta kommer Frölunda 2-1 eller 3-2 mot mål? Hur ofta kommer motståndarna 2-1 eller 3-2 mot mål? Nej skyll inte på domarnivån utan det naiva Frölunda spelet!!

  16. Andreas B says:
    4 månader sedan

    Ser att det pratas om Robban som en nyckelfaktor. Han verkar grym, och ledarstaben funkade alldeles uppenbart bättre när han var med. Logiken haltar dock en aning. Om vi jämför oss med Rögle – hur gick det för Skellefteå mot RBK i fjolårets slutspel? Rögle spöade dem på samma sätt som de spöar VF. Hallam/VLH hittade en nyckel mot RBKs effektiva (men lika enkelspåriga som VFs) spelidé – ge över initiativet, låt RBK föra matchen. När RBK inte kan ”födas” av motståndarnas energi och fart, då rasar _deras_ idé. Rögle skjuter minst av alla lag i SHL, har jag för mig – och har ändå en spelidé som funkar pga osannolikt spetsiga när de ställer om.

    Jag är personligen evinnerligt trött på VFs variationsbefirade sätt att ta sig in i anfallszon. Men det finns sekvenser i de senaste matcherna där det sätt bättre ut.

    Jag är evinnerligt trött på matcher där VF har massa tid i anfallszon, men utan attack och utan förmåga/vilja att vinna ytan framför mål. Men det finns sekvenser i de senaste matcherna där det sett bättre ut.

    Jag är evinnerligt trött på den inaktiva matchcoachningen; spela heta spelare mer (varför i h-e fick inte Sundström mer tid mot Örebro, varför i h-e envisas med att ge PP1 fyrahundratusenmiljarder chanser när PP2 ser intressant ut och PP1 inte funkar ALLS etc). Men det finns sekvenser de senaste matcherna där man kunnat skönja en förändring.

    Tror det finns möjligheter. Vi har det lag vi har, och det laget skulle kunna funka. Inte för sopa banan med alla lag i ligan, som vissa guldskimrande år – men åtminstonde för att ha en chans på topp 4.

    • KLH says:
      4 månader sedan

      Tror ibland att RR missuppfattat sin roll som ledare. Han vill att alla skall må bra och skall få tusen chanser. Han skulle aldrig bänka Joel, Ryan eller Lasu om de varit kassa en tid.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Robban var i dif förra säsongen.

      • Andreas B says:
        4 månader sedan

        Haha det har du fan rätt i. Well, poängen kvarstår. För att slå lag som Rögle behöver man a) göra något drastiskt med gameplan eller b) spela efter egen gameplan bättre än de spelar sin. Typ som mot alla lag. Alt a tror jag är uteslutet, alt b har gått sådär de senaste tre säsongerna… Tror inte det avgörs med Robban eller inte Robban brevid Roger.

        • Per says:
          4 månader sedan

          Jag tror inte Robban är lika handlingsförlamad som Roger. Övertygad om att Robban aldrig förlorat 10 matcher på raken mot ett lag. Enligt mig är Robban en smartare tränare än Roger.

          • GöranA says:
            4 månader sedan

            Håller med. Robban är en mycket bra tränare.

  17. Mackan says:
    4 månader sedan

    Sen kan jag tycka även inledningen på säsongen inte va jättebra heller. Det va bara det att pp levererade då. I många matcher va vi utspelade men tog många grissegrar. Minns nån vecka där vi tog 9 poäng men va totalt utspelade i 2 matcher så poängutfallet va mycket mer än vi förtjänade. Jag minns när man satt i scandinavium mot Malmö den veckan (Fribergs hemska skada), det va total kross spelmässigt från Malmös sida. Dom körde över oss totalt och vann väl skotten med 42-15 eller nåt tror jag. Ändå vann vi med 1-0 eftersom Tomkins va helt överjävligt bra den matchen.

    • KLH says:
      4 månader sedan

      +1

    • Per says:
      4 månader sedan

      Många påpekade då att det var en styrka av laget att vinna matcher när man blir utspelade. Tänk då när spelet sitter! Då blir det ännu fler segrar.
      Vi var många som redan då oroade oss över att vi var beroende av ett pp och målvaktspel som var osannolikt bra men som naturligtvis inte alltid kan vara på en sådan hög nivå.

      • Mackan says:
        4 månader sedan

        Japp håller med!

      • Daniel B says:
        4 månader sedan

        Ja, jag skrev det. Att det är en styrka att vinna trots dåligt spel. I grunden är det ju det men jag vette fan alltså. Jag är besviken och arg just nu så jag tror att det är bäst att jag inte skriver något.

        • Per says:
          4 månader sedan

          Underförstått i detta resonemang var ju att det fanns en förhoppning i att spelet kunde förbättras. Din positiva inställning hedrar dig.
          Jag var mer negativ, såg inga tecken alls på att vi skulle kunna bryta mönstret vi haft i många år gällande spelet i 5-5.

  18. KLH says:
    4 månader sedan

    Det är med tungt hjärta som jag konstaterar att RR måste bort, då jag inte tror att han kan/vill ändra sitt synsätt på hur Frölunda skall spela. Det måste in nytt blod, ny taktik (dvs anpassa sin taktik efter motståndarna) och framför allt nytt pp.
    Sluta träna ”mest passningar vinner” och ”flest skott i magplattan” får en guldstjärna, ”flest varv runt målburen”, osv.
    Jag vill se mer av ”rakt på mål”, ”skym målvakten”, ”skjut när du får läge”, på träningarna. Som du tränar spelar du, fick jag lära mig i min ungdom.

  19. Bamse says:
    4 månader sedan

    Tänkte på en helt annan grej. Alla har sagt att det är maxtak på 500 Pers på evenemang. Men när man läser står det, läste detta för 5 min sen ”Nya åtgärder som kräver förordningar och därför kommer vidtas inom kort
    Deltagartak på 500 personer för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus”
    Inom kort så alltså kan dom ta in 4000 fortfarande? Eller är jag trög?

    • Henrik Leman says:
      4 månader sedan

      De väl så att nuvarande restriktioner skulle utvärderas efter 14 dagar, så i princip skulle ändring kunna komma då. Det tror jag ju inte, men vill man vara positiv så … efter nästa 14-dagarsperiod?

    • Niklas says:
      4 månader sedan

      Helt riktigt så länge den inte går igenom. Och äntligen börjar folk/politiker ifrågasätta dessa restriktioner som ändå inte verkar hjälpa.

      • Per says:
        4 månader sedan

        Visar det sig att sjukhusen inte blir överbelastade tror jag de släpper på snabbt. Denna gång tror jag de vill vara lite mer proaktiva eftersom många kritiserat att vi varit för saktfärdiga att sätta in restriktioner.
        Kom ihåg att oavsett vad regering och myndigheter gör så finns det kritiker. Gör vi inget kommer vård-folket gå i taket som förra gången. Och gör vi något kommer idrotten och kulturen gå i taket.

        • Daniel B says:
          4 månader sedan

          Per, så kan det vara. Och hellre att man tar det säkra före det osäkra om det går i dessa tider.

          • Per says:
            4 månader sedan

            Håller med. Vårdpersonal har det oerhört besvärligt och det finns inte utrymme för att chansa, tycker jag.

          • Kjelle says:
            4 månader sedan

            Eller så gör man som så….

            https://www.gp.se/sport/skarp-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner-1.63587543

          • Floyd says:
            4 månader sedan

            Väldigt intressant artikel Kjelle. Prof Magnus Gisslen överläkare på IKÖ och en av de mest kunniga om covid i Sverige som här är starkt kritisk till de nya publikrestriktionerna och istället trycker på fortsatt vaccinering och vaccinpass, då smittspridningen ändå är såpass utbredd nu att den inte går att stoppa (och det ffa är ovaccinerade som blir svårt sjuka och bör undvika publikevenemang) – tänkvärt!

  20. Peter says:
    4 månader sedan

    I ärlighetens namn ser spelet 5v5 exakt likadant ut nu som under hela hösten. Den skillnaden jag ser är att Lasch missar passningar och spelar med huvudet under armen.

    I övrigt är ju spelet precis som innan.

    Vi står och faller denna säsongen med Lasch. Spacek finns inget att anmärka på spelar lika bra nu som innan.

    Man kan prata om att vi behöver en vänsterskytt osv men det hjälper ju föga om passningarna är på grillorna.

  21. Tobias says:
    4 månader sedan

    Skall bli intressant att se hur många ton givande spelare Rögle tappar till OS, lär ju vara en 5-6 tunga spelare. Så fattar inte hur Abbot kan vara så positiv till detta spektakel nu när dom skall spela en final o kanske vinna sin första titel.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Abbots är gamla spelare och vet hur viktigt det är för spejare att få representera sitt land.

      • Kjelle says:
        4 månader sedan

        Spelar ingen roll när dom har överflöd på producerande spelare…..

  22. Tommy henningsson says:
    4 månader sedan

    Var är matchledarskapet i en semifinal?
    Jag såg den inte!!
    Semifinal, GÖR NÅGOT!!
    Tommy rad 33

  23. Niklas says:
    4 månader sedan

    Hej!
    Fråga till Leman
    1 varför tror du eller hör du varför inte idrotten , hockeyns ledning ifrågasätter de restriktioner som kommer varför förs ingen dialog eller förslag på åtgärder? Att ta in 3-4000 i en arena kan inte påverka smittspridningen som vi nu ändå har! Jämfört med handelsplatser där det är per / m2 varför görs inte mer?

    2. Håller med de måste göras något förlust mot Örebro och Rögle på Lördag så är vi tillbaka på exakt samma ställe där vi va förra säsongen man tappar nästan allt. Tittar man på 2019 va men också på väg att göra de men då fick man fart efter CHL vinsten. Hur kan man va så dominerade i höst pp visst att motståndare lär sig men de skall inte skilja såhär mycket . Varför tror du Frölunda e på väg i samma bana i år igen

    • Henrik Leman says:
      4 månader sedan

      1. Vi är inte Frankrike. Vi är ett land där ett folk följer lagar och regler till punkt och pricka. Vi är konflikträdda. På gott och ont.
      2. Även i år finns för få spelare som är bra på att göra mål. Det kan lösas med tokbra defensiv (som i början) eller tokbra PP (stora delar av hösten) som gör att spelövertaget ger resultat.
      När inget av detta finns blir det svårt.

      • Henrik says:
        4 månader sedan

        Om vi tittar på PP dom 15 senaste vi haft hur många skott har 20 tryckt iväg då???

  24. Herr Lakers says:
    4 månader sedan

    Samtidligt ligger laget med i toppen och gör de bara rätt saker så kommer de stanna där. Fattar inte att så många gräver ner sig efter en träningsmatch. Materialet finns och de är inte sämre än andra lag. Definitivt topptretrupp tillsammans med Färjestad och Luleå som börjat röra på sig.
    Sedan ligger Rögle, Växjö och Skellefteå lite bakom och lurar i vassen. Örebro presterar lite sämre än jag trodde med laget. Leksand känns för beroende av enstaka spelare.

    • Henrik Leman says:
      4 månader sedan

      Hade det varit en träningsmatch hade din kommentar haft en poäng. Du vet ju att det inte var så.
      Jag förstår faktiskt inte, herr Lakers, varför du ibland medvetet vill göra dig dummare än du är.
      Både för Rögle och Frölunda var det här en oerhört viktig match.
      Sedan skriver ju inte jag den här texten på grund av EN match, det är ju en trend som belyses, som reageras på. Nog vet du det.

      • Kalle says:
        4 månader sedan

        Kan man inte stänga ner IP-adresser? Samma som hände med ”sothöna”
        Börjar bli jävligt drygt att läsa alla dumma kommentarer ifrån herr Lakers nu!
        I början kunde jag stå ut men nu blir man mer å mer irriterad på dom totalt superkorkade inläggen som görs!
        Sen kanske någon annan går in och lånar namnet bara för att skriva dumma saker men då borde kanske du se de?!
        Mycket bra text iallafall, hoppas verkligen något händer nu inom laget!

      • Herr Lakers says:
        4 månader sedan

        Absolut. Ibland är man bara trött på det. Jag på chl, du på landslagsturneringar. Du skriver ju inte så positivt om OS eller andra landslagsturneringar. Tänk vilken dröm för många spelare att få representera sitt land. Det handlar om tycke och smak. Handlar inte om att vara dum utan mer vad man tycker.

  25. Christer says:
    4 månader sedan

    Hej Henrik och tack för dina många och bra texter!
    Jag håller inte riktigt med dig dock…:) Ett lag måste ha ett fungerade 5 mot 5 spel också. En ganska hög procent av antal gjorda mål, måste ske i denna spelform. Sedan kan man plussa på och emellanåt avgöra matcher med ett bra powerplay.

    Jag tror att våra brister är så mycket mer omfattande än ett havererat powerplay.
    Försvarsspelet: alldeles för krångligt och fjuttigt i egen zon. Dessutom släpper vi till många målchanser från slottet och den heta zonen. Måste snabbare och enklare ut ur egen zon.
    Anfallsspelet: alldeles för runt. Skotten måste komma tidigare och från bättre lägen. Sluta dumpa in pucken och jaga så förbannat. Byta sida, fler snabba avslut från backarna.
    Forechecking: ifall man inte får träff direkt, dra tillbaka laget och spela styrspel.
    Utveckling av spelare: fungerar ju inte alls. Många spelare som kommit till oss har ju de faktor blivit sämre. Alla ska in i ”strukturen” vilket verkar kväva dem totalt. Alla ser likadana ut. Hade spelarna inte haft nummer på tröjorna, hade jag emellanåt inte kunnat skilja spelarna åt. Alla gör och spelar på samma sätt!
    Coachningen: skulle kunna skriva en hel bok om detta sorgebarn. Har aldrig i hela mitt liv upplevt något så oerhört odugligt. Fel spelare vid fel tillfällen väldigt ofta. PP-formation som får förtroendet in absurdum. RR:s prestige och envishet kommer kosta oss väldigt mycket ifall han inte snabbt tänker om.

    Att möta Rögle: det finns ju ett facit hur man ska spela mot dem. Växjö levererade detta i finalserien förra säsongen. Stängde ner dem helt. Att höra RR säga i en intervju: ”Det såg ut precis som vanligt mot Rögle!” Det är väl hans förbannade jobb att förändra det…:(

  26. Per says:
    4 månader sedan

    Jag är väldigt tveksam till hur man tänker kring tränarna. Roger har ju sagt att det är viktigt med kontinuitet bland tränarna eftersom spelare kommer och går. Men det sista stämmer ju inte. Vi har ju samma stomme år efter år.
    Jag hade hellre sett att man var mer fokuserade på prestation än relation i tränarstaben. Risken med långa kontrakt för tränare är att de börjar tänka för mycket på att mysa i gruppen och för lite på att prestera. Alla vet att nytt blod ger energi. Ställer saker på ända. Nu har vi ett kompisgäng från Luleå. Som har det trevligt tillsammans. Och Roger har sagt att kickas nån ass tränare så sticker han också. Lojalitet före prestation och förening.
    Jag tror det är högst mänskligt att vilja ha mysigt på jobbet med ett gäng polare. Men fungerar det inom elitidrott?
    Jag kanske är helt snett ute såklart men jag är så frustrerad över att vi nu i sex säsonger stångas med samma problem. Obefintligt spel i 5-5 och till 100% beroende av Lasch i offensiven. Att vi tog tillbaka Lasch gav mig dubbla känslor. Naturligtvis blev jag glad eftersom Lasch är så grymt kul att kolla på. Men samtidigt blev jag orolig eftersom lösningen på det bristfälliga offensiva spelet var att köpa Lasch. Inte alls den slutsatsen man ville höra.

    • Mattias says:
      4 månader sedan

      Delar helt känslan kring Lasch.
      Ett försök att köpa sig ur ett problem, de ville ta sig ur Laschberoendet men det gick inte.

    • GöranA says:
      4 månader sedan

      Harmoni på en arbetsplats är grundläggande för goda resultat.
      Men, harmoni och spetskompetens i kombination är oslagbart.

      • Per says:
        4 månader sedan

        Håller med om harmoni. Det är viktigt. Men det är minst lika viktigt med prestation.

        • Philip Lindberg says:
          4 månader sedan

          Harmoni leder till bra prestation

          • Per says:
            4 månader sedan

            Inte hos oss. Jag tror det är en go stämning bland ledarna i Frölunda och att det varit så ganska länge. Har inte sett att det spillt över på prestation.

  27. GöranA says:
    4 månader sedan

    Har hela tiden hävdat att Lasch och Spacek SKALL driva var sitt pp. Det gjorde jag även när pp1 levererade.
    Spacek är för bra för att spela ”andrafiol” i ett pp.
    Dessutom, har man värvat in en back som Borgman skall han utnyttjas i pp1. Han har allt som en pp-back behöver. Ett bra skott bl a.

  28. Mikael says:
    4 månader sedan

    Minst två snipers behöver vi värva om vi vill ha någon så när chans att utmana om guldet. Vet inte om Frölunda tänker värva in något, eller om man kanske ser även denna säsong som en ”covid-säsong”, där det är bättre att hålla i stålarna?

  29. GöranA says:
    4 månader sedan

    Att Frölundas spelare, med några få undantag, är för veka både mentalt och fysiskt för att våga/ kunna ta sig in på mål är tydligt.
    Där kommer inte ske någon märkbar förändring bara för att några tränare säger åt spelarna att gå på mål.
    Modet, viljan och kunnandet saknas hos de flesta spelarna.
    Nä, ”rondellhockeyn” lär vi få leva med. Runt,runt i anfallszon. Det är bekvämast att spela så för forwards. Ger minst antal blåmärken. Att gå in framför mål och riskera att tappa pucken vågar inte forwards. Med några få undantag.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Vi har ju en spelmodell som gör att vi alltid möter ett samlat försvar. Jag tror alla lag med begränsat passningsspel får stora problem då eftersom du måste slå din gubbe.
      Vi behöver en annan spelidé så att vi kommer till snabba avslut i slottet. Som Rögle spelade igår.

  30. Allen says:
    4 månader sedan

    Tycker Mursak gjorde det man ska göra framför mål i PP innan Frölundas mål igår. Men varför står inte Joel framför mål som han gjort tidigare år och får några enkla mål på styrning likt Everberg. Nu hamnar han en bit från mål för att skjuta direkt på Lasch passningar som hela Europa läst av.. Tyvärr måste Joel bort från PP även om han kan vinna tekningarna..

  31. GöranA says:
    4 månader sedan

    Tränare byts med fördel ut på ett sansat sätt med god planering.
    Att sparka tränare till höger och vänster under säsong leder ingenvart.
    Speciellt inte hjälptränare.
    Huvudtränare byts ut när man har en, i teorin, bättre tränare klar för kontrakt.
    Att Roger behöver en vass match-coach vid sin sida är uppenbart.

    • Kjelle says:
      4 månader sedan

      Peter Andersson står ju och steker hamburgare han är ledig. Kanske dom här inne som skriker efter Rönnbergs avgång vill ha honom? Nej byt rätt person byt sportchef!!!

  32. GöranA says:
    4 månader sedan

    Att spela på enbart egen styrka är bra. Om man heter Manchester city, PSG eller Bayern München. Inte om man heter Frölunda.
    Då behöver man en taktik som bygger på kombinationen egen styrka och motståndarens svagheter. Om man vill nå framgång vill säga.
    Vill man nåt annat kan man spela hur man vill.

  33. Mikael says:
    4 månader sedan

    Man måste SNARAST komma till insikt att detta spelsystem gör fullt kapabla spelare oroliga, tröga och totalt skottovilliga. Att vi endast ska förlita oss på att Pp. Levererar är, som någon skrev Att sminka grisen.
    Nä det är nog dax att inse att vi passerat bäst före datumet för flera år sen.
    VÄGRAR Roger ändra sitt sätt som dom SKA spela på, ja då kanske han ska packa resväskan.
    Slutar man utvecklas, ja tack å hej.
    Kan inte direkt påstå att jag är jättebesviken på dom nya restriktionerna .

  34. pupule says:
    4 månader sedan

    Att uppgivet konstatera efter matchen att ”Det såg ut som det alltid gör mot Rögle” är rätt talande till varför Rönnberg inte längre skall ha sin tränarpost kvar. De nio orden säger så otroligt mycket.

    • Mattias says:
      4 månader sedan

      Måstre ju gå att spela som andra lag som slår Rögle? Obegripligt med nio raka torsk. De är bra, men inte så bra.

  35. Mattias says:
    4 månader sedan

    Och snart OS-uppehåll utan Spacek, motorn Friberg, Folin och kanske Tomkins. Mardröm.
    Synd med Elevenes, som ju sägs varit ”klar”. Kanske inte den store målskytten men snittade nästan en poäng sin första AHL-säsong och är i bra ålder (22)

    • Jonny Andersson says:
      4 månader sedan

      Elvenes togs av Anaheim igår. Alltså inte utkast från sitt kontrakt

  36. Frippe says:
    4 månader sedan

    Kan man ”hjälpa” ledartrion ” med att stötta Burström med offensiva ideér runt 5-5, & pp etc via en/ett ytterligare person/bollplank ? En dyr sniper måste väl gå att lösa ? Det är ju en fråga om pengar ”bara”.

  37. Filur says:
    4 månader sedan

    Rönnberg verkar tappa begreppet om vad ödmjukhet är.
    Att inte förändra och anpassa sitt spel efter en motståndare som mer eller mindre spelar ut Frölunda både defensivt och offensivt match efter match är allt annat än den ödmjukhet som Rönnberg pratar om. Det är motsatsen, högmod.
    Som coach MÅSTE Rönnberg lära sig att hitta motståndarnas svagheter och kunna spela på det.
    Att hela tiden säga att man ska spela sitt spel och förändra så lite som möjligt är långt ifrån den ödmjukheten han envist pratar om efter varje förlust. Det ÄR högmod och inget annat.

    • Per says:
      4 månader sedan

      Hela Sverige skrattar ju åt vårt sätt att spela mot Rögle. I match efter match efter match efter match. Måndag hela veckan.

      • Tobias M says:
        4 månader sedan

        Rogers mantra, vi ska spela vårt spel och motståndarna ska anpassa sig. Det borde noterats i ledningen att det hsr Rögle, och alla andra lag, gjort. Brynäs och Rögle har visat vägen. De andra behöver bara följa

  38. Henrik says:
    4 månader sedan

    När ska Roger sluta nöja sig med situationen att önska Abbots Rögle lycka till efter förlust på förlust och faktiskt vinna över dem för en gångs skull?

  39. Henrik says:
    4 månader sedan

    Man kan inte vinna CHL varje år. Synd att de inte vann detta år dock då prispengarna är så stora. Men jag tror ändå att Frölunda hade gått till final om de mött ett utländskt lag. De är så otroligt svårt för Rögle.

  40. Floyd says:
    4 månader sedan

    Känns ändå skönt att CHL är över i år och även nästa säsong. Fullt fokus nu istället på SHL som är det som engagerar och drar publik. Inga mer lördagsgenomklappningar i Scandinavium tack…(lär väl bli en till på lördag..men sen….)

    • Henrik says:
      4 månader sedan

      Varför skulle CHL vara över nästa säsong? Finns god chans att Frölunda kommer top 4.
      Sedan så kan man absolut tycka det är skönt att CHL är över, men hade varit mer rimligt om de typ åkte ut i gruppspelet. Hade de vunnit denna match så hade det ju bara varit en CHL match kvar ändå, så när de väl gått så här långt så hade jag inte haft problem med att de även gick till final

      • Floyd says:
        4 månader sedan

        Så är det förstås men tror du verkligen top 4 i år? Känns mer som 7e platsen är vikt för vf..men men hoppas kan man ju..,

    • Mackan says:
      4 månader sedan

      Vadå skönt att CHL är över så dom kan fokusera på shl? Du är medveten att vi var framme i semifinal va? Hade vi vunnit hade det bara återstått en finalmatch om 6 veckor. Det hade inte stört SHL överhuvudtaget. Bara löjligt att säga så. En finalmatch inför ett fullsatt scandinavium är nåt som spelarna hade älskat och det hade bara gett positiva effekter inför slutspurten av säsongen.

      • Kjelle says:
        4 månader sedan

        Fullsatt Scandinavium?? Har du missat att det Max får vara 500…..

  41. Mattias says:
    4 månader sedan

    Oerhört viktig match borta mot Örebro i morgon.
    Vill vi vara ett topp 4-lag så måste vi vinna en sådan match. Vill se oss åka till Örebro och spela tajt, disciplinerat, hårt framför eget mål. Inte bjuda på någonting.
    Ja, spela lite så i defensiven som Rögle, Växjö och Luleå så ofta gör.
    Då ger vi oss själva chansen att vinna.
    Inte en match till där vi har en massa puck i offensiv zon men där andra laget ändå har de vassaste chanserna och vinner.

  42. Nisse says:
    4 månader sedan

    Lite otydligt är det, men det blir 3500 på lördagens match iallafall. Det nya restriktionerna och 500 gäller från 19/1

  43. Alfred J says:
    4 månader sedan

    Tjenare Henrik!

    Skulle du kunna ta och fråga Sjöström om hur han ser på sitt lagbygge. Om det är en medveten taktik att gå på mer allround spelare än målskyttar.

  44. E23 says:
    4 månader sedan

    Boosta PP1.

    In med borgman.
    In med elmer framför målvakt.
    In med niederbach.
    I övrigt lasch och spacek.

    Vill inte splittra på spacek och lasch. Det är inte där problemet ligger enligt mig.

  45. E23 says:
    4 månader sedan

    Jag ser ju, som jag tjatat om i ett år nu, en extrem uppsida i niederbach. Så sjukt mycket hockey i honom, kan han ta ytterligare ett steg kan det bli ett slutspelsvapen.

  46. Robert Ström says:
    4 månader sedan

    Hela pp måste bytas ut..så länge lasch är med kommer spelet vara långsamt..vi måste ha helt andra varianter på uppspel..motståndarna står redan redå på varje grej..vi måste ha fart konstant i pp och spelare som kan skjuta och träffa mål…men vi köper ju inga spelare som kan skjuta och träffa mål…alla är ju skapta på samma vis..vi har inga spelare som kan speeda förbi på kanten eller göra något oväntat..se på andra lag som gör allt detta..rörelse fart olika varianter osv..varför var vi så bra..jo för att laget är totalt sönderläst och vi kan ännu en gång ej variera oss..detta kan dom andra lagen..för dom har spelare för det..så med andra ord för att få detta lag som är skapta ur någon robotfabrik att bli bättre är att bryta upp och göra om göra rätt..så för mig är detta en riktig bakläxa åt tränarna som inte fattar nått..jag sa detta redan tidigt i höstas att vi kommer bli sönderlästa innan jul..

    • Kjelle says:
      4 månader sedan

      Du menar som förra året när Lasch inte var med i laget? Ja det var ju verkligen en succé i PP……. 🤔🤔😏😏

      • Danne Real says:
        4 månader sedan

        Förra året var en katastrof, men nu ligger vi 6a i PP statistiken. Går sakta nedåt, precis som tabelläget och spelet.

        • Kjelle says:
          4 månader sedan

          För ett år sedan låg Frölunda sist i PP statistiken. Så sexa är en klar förbättring.

  47. Sittning Bull says:
    4 månader sedan

    Nu står vi här vid samma tidpunkt som förra året
    med liknande problem och fruktansvärt uddlösa.
    Vad ledde vårens utvädring till rent spelmässigt??
    Är de rätt väg att gå dvs att vara ett lag med 4 jämnstarka femmor??i stället för att gå för 2 producerande femmor och 2 checking kedjor??
    De känns som RR börjar ställas mot väggen om detta fortsätter och ingen lösning eller förändring sker..

  48. Johan says:
    4 månader sedan

    Åter ett felbyggt lagbygge där bristerna bara blivit tydligare och tydligare under resans gång.. Har saknats en offensivt bärande backpjäs, tyngd framför eget mål samt utpräglade målskyttar ända sen starten…
    Sen har dem fortfarande samma mentala problem som tidigare…
    Så fort det inte går 100 % blir det krampaktigt, slarvigt och osäkert och alltihop låser sig…
    Powerplayspelet och effektiviteten som var oförskämt bra I början av den här säsongen är ett skämt åter igen nu…. Försvarsspelet som också kändes väldigt stabilt är under all kritik på tok för ofta numera… Skrämmande hur enkelt motståndarna får komma igenom och får öppna lägen…

  49. Johan says:
    4 månader sedan

    Kommer säkert få mothugg men anser att Rönnbergs tid är förbi efter den här säsongen oavsett utgång.
    Går inte att leva på gamla meriter och anser att Rogers melodier sjunger på sista versen sen en tid tillbaka.
    Känns inte som saker förändrats alls de tre senaste säsongerna som sett ungefär likadana ut.
    Frölunda börjar starkt med en okej trupp på pappret men får samma problem där samma svagheter brottats gång på gång.
    Man blir sönderlästa, tappar ramarna i både offensiven och defensiven, effektivitet sjunker och det mesta blir uddlöst, krampaktigt och tveksamt…
    Roger och Co tycks fortfarande inte riktigt hittat något motmedel heller…

SENASTE NYTT

Han är mogen i snacket, rak och tydlig, Liam Dower Nilsson. I höst ska han in och ta plats i Frölunda.
Hockey

Dower Nilsson, 19, om att ta chansen i Frölunda: ”Jag backar inte”

24 maj, 2022
Spelar Simon Edvinsson JVM, eller har Detroit andra planer? Snack med förbundskaptenen Tomas Montén här. Foto: HOCKEYNEWS.SE (skärmdumpar)
Hockey

I augusti kommer ännu ett VM, men är alla stjärnorna med då?

23 maj, 2022
Två situationer jag jar funderingar om. Läs mer nedan.
Hockey

Här är två situationer som jag reagerade på – hade annan åsikt

23 maj, 2022
Hockey

Måndag morgon 220523 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

23 maj, 2022
Nya lirare i Frölunda säsongen 2022/2023. Foto: FRÖLUNDA HC/TWITTER
Hockey

Spännande – det handlar om hur man avslutar, inte inleder, säsongen

22 maj, 2022

Social Media

  • 2 383 fans
  • 1 521 följare
  • 251 följare
  • 1 858 följare

RAKAPUCKAR.COM PÅ TWITTER

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
14h 1529119740341497859

I dag Liam Dower Nilsson, 19.
I morgon Joel Ratkovic Berndtsson, 18.
Ni får lära känna anfallsjuniorerna som vill slå sig in i Frölundas SHL-lag kommande säsong.

#twittpuck #frolundahc #shl #lgrw

Image for twitter card

Dower Nilsson, 19, om att ta chansen i Frölunda: ”Jag backar inte”

► Frölundas dörr för lovande forwards är mer öppen än vanligt kommande säsong. ► Detroitdraftade Liam Dower Nilsson, 19, är

rakapuckar.com

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
22h 1529003244730687488

ICYMI

rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1

Snackade lite JVM med Tomas Montén. Handlar bland annat om Simon Edvinsson.
https://t.co/7qD3YiZFpU
#twittpuck #LGRW #frolundahc #worldjuniors

rakapuckarpunk1 avatar; rakapuckarpunktcom @rakapuckarpunk1 ·
23 maj 1528748296696696834

Snackade lite JVM med Tomas Montén. Handlar bland annat om Simon Edvinsson.

#twittpuck #LGRW #frolundahc #worldjuniors

Image for twitter card

I augusti kommer ännu ett VM, men är alla stjärnorna med då?

► Mitt uppe i Finlands-VM påminner jag om ett hett – junior-VM i augusti. ► Får Tomas Montén loss en

rakapuckar.com

RAKAPUCKAR.COM

Med fötterna i Göteborg – med näsa för hockey. Stort fokus på Frölunda, men mer därtill. Matchtexter, intervjuer, krönikor.
Redaktör: henrik.leman@gmail.com

SENASTE NYTT

Han är mogen i snacket, rak och tydlig, Liam Dower Nilsson. I höst ska han in och ta plats i Frölunda.

Dower Nilsson, 19, om att ta chansen i Frölunda: ”Jag backar inte”

av Henrik Leman
24 maj, 2022
2

Spelar Simon Edvinsson JVM, eller har Detroit andra planer? Snack med förbundskaptenen Tomas Montén här. Foto: HOCKEYNEWS.SE (skärmdumpar)

I augusti kommer ännu ett VM, men är alla stjärnorna med då?

av Henrik Leman
23 maj, 2022
2

Två situationer jag jar funderingar om. Läs mer nedan.

Här är två situationer som jag reagerade på – hade annan åsikt

av Henrik Leman
23 maj, 2022
6

MEST KOMMENTERAT

Måndag morgon 220523 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

av Henrik Leman
23 maj, 2022
56

Nya lirare i Frölunda säsongen 2022/2023. Foto: FRÖLUNDA HC/TWITTER

Spännande – det handlar om hur man avslutar, inte inleder, säsongen

av Henrik Leman
22 maj, 2022
43

Sportchefen Kim Martin och anfallsstjärnan Hanna Olsson i samband med starten på träningslägret.

Positivt med tacklingar inom damhockeyn: ”Mer underhållande”

av Henrik Leman
20 maj, 2022
41

  • Cookies
  • Copyright
  • Privacy
  • Om sajten

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Inga resultat
Visa alla resultat
  • Hem
  • Hockey
  • Podd
  • Samarbetsartiklar
  • Arkiv
  • I kr/dag
  • Tyck och tipsa
  • Synas här
  • Docs
    • Cookies
    • Copyright
    • Privacy
    • Om sajten
  • RSS-flöde

© 2017 - 2021 RAKAPUCKAR.COM - Alla rättigheter förbehållna | Copyright.

Välkommen tillbaks!

Logga in till ditt konto

Glömt ditt lösenord?

Återfå ditt lösenord

Var vänlig och ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Logga in
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök.

Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du att ALLA cookies används.
CookieinställningarAcceptera
Manage consent

Översikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera.

Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke.Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din sajtupplevelse.
Nödvändiga
Alltid aktiverad
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checbox-analytics11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analytiska".
cookielawinfo-checbox-functional11 månaderCookien ställs in av GDPR-cookiens samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella".
cookielawinfo-checbox-others11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Övriga".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändiga".
cookielawinfo-checkbox-performance11 månaderDenna cookie ställs in av plugin-programmet GDPR Cookie Consent. Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda".
viewed_cookie_policy11 månaderCookien ställs in av plugin-programmet plugin för GDPR-cookie och används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Inga personuppgifter lagras i denna cookie.
Funktionella
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in återkopplingar och andra funktioner från tredje part.
Prestanda
Prestandacookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Analytiska
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.
Annons
Annonscookies används för att förse besökare med relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Övriga
Övriga cookies är de som analyseras och som ännu inte har klassificerats i en kategori.
SPARA OCH ACCEPTERA