SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Borgman om svensk hockey: ”Det blir så jävla hårt på den som utför tacklingen”

► Det skulle handla om Andreas Borgman och dennes lördagscomeback för Frölunda mot Färjestad.
►Det handlade istället mest om svensk hockey, tacklares och mottagares ansvar. Lyssna själva.

Andreas Borgman mötte media efter Frölundas fredagsträning, dagen före comebacken i kvartsfinal 5 mot Färjestad.

Andreas Borgman har inte glömt sin avstängning och de dryga böterna på nästan 40 000 kronor.
Han gillar inte var svensk hockey är.
Borgman, dagen före comebacken, tog Christian Folin som positivt exempel – och lyfte Victor Ejdsell.

–––––
Glöm inte den fina dealen som Glenn Ullevi erbjuder er prenumeranter:
Tio procents rabatt på notan.
Varje gång, oavsett om Frölunda spelar eller inte.
Koden: KALLIOS KLUBBA
.
–––––

DEN SOM VILL kan lyssna till sju minuter med Andreas Borgman här.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

Frölundabacken – som två gånger om i vinter varit avstängd för bentacklingar – hade gott om åsikter som han fick ur sig i ett samtal med GP:s Fredrik Janlind och övertecknad.

Borgman berättade först att han försökt släppa det (avstängningen), att det ska bli kul att vara med igen (Färjestad–Frölunda, kvartsfinal 5, TV4, nedsläpp 15.15), men det tog inte lång tid innan vi kom in på hans spelstil, var svensk hockey är, var den borde vara.

– Jag tycker jag är en schyst spelare, gör inga fula grejor medvetet. Jag vill spela fysiskt, det har jag gjort i hela mina karriär, så mycket som jag tacklat så är det nästan aldrig något som är fult, sa Borgman.

Han stängdes av i tre matcher för sin bentackling på Victor Edjsell i kvartsfinal 1. Nu är han tillbaka. Men situationen är långt ifrån glömd.

– Det känns inte som det finns någon objektiv bedömning, sa Borgman och underströk för femtielfte gången det här med både tacklares och tacklingsmottagarens ansvar:

– Det blir så jävla hårt på den som utför tacklingen istället för att titta på mottagaren också. Så är det inte i USA och Kanada. Helt annan kultur. Se på (Christian) Folin, han kunde åkt på en smäll i går, men han vet om, han tacklas, han är beredd på att få en tackling. Jag tror aldrig du kommer få se ”Fålle” … även om han ramlar så är han beredd. Det är där vi måste hamna.

Borgman öste på med Peter Forsberg som positivt exempel, hann med att diskutera filmningar och förstärkningar ett tag innan han landade i sin specifika tackling på Victor Ejdsell. Denne fick beröm och tummen upp i Borgmans bok:

– Ejdsell, han är den som är minst brydd, han känns som en som både smäller på och tar smällar, blev själv avstängd. Jag känner att jag har mina ben under mig, han är ganska bred, svårt att träffa kroppen om han är bred, svårt att träffa någon som svänger undan. Skönt att det inte var något mer än en lårkaka. Ibland blir det bara fel, men jag tycker absolut att jag blev straffad hårt. Om jag fått bestämma hade jag inte suttit tre matcher och betalat pengar (39 531 kr) som jag kanske behövt till annat.

Det var som att trycka på en knapp så talade Borgman den här fredagen. Om ni inte tryckt på knappen än, scrolla uppåt och gör det samma.

Själva hockeyn, då? Tja, i läge 2–2 behöver Frölunda vinna en bortamatch för att slå ut Färjestad, nedan har ni snack i ärendet med Max Friberg och Roger Rönnberg och icke-besked om Jere Innala.

Andreas Borgman (när vi väl snackade kvartsfinalhockey) sa efter att ha sett tre och en halv match från sidan:

– Supertuffa matcher, rolig hockey. Spelar ingen roll om man hejar på Färjestad eller Frölunda, jag tror man kan se att det är jäkligt rolig hockey att kolla på. Det ser rätt bra ut för oss, spelarna ser starka ut.

I Värmlands Folkblad sa Färjestadskaptenen Linus Johansson att man ska ”köra över” Frölunda.

– Det får stå för honom, sa Borgman och drog sig in mot omklädningsrummet.

Ja, det får ju det. Lördag kväll ser vi om Johansson fick rätt eller om Borgman får en lyckligare hemresa än förra gången han var i Karlstad.

***

Färjestad ser ut att vara utan Theodor Lennström även i den femte kvartsfinalen. Remi Elie är ett matchdagsbeslut.

***

När HockeyNews.se är på besök och Henrik Sjöberg plockar fram videokameran händer något hos spelarna. Loui Eriksson ville förvissa sig om att Sjöbergs kamera fick med tunneln på Joel Lundqvist, Nicklas Lasu fixade frillan noga innan han lät sig intervjuas.

***

 

33 Kommentarer

  1. Låt mig få jinxa!
    Andreas Borgman kommer borga för att Frölunda tar sig vidare till en semifinal.
    Han kommer vara het (spelsugen) som en vulkan. Han vill säkerligen revanschera sig och få uppleva ett fortsatt svenskt slutspel med sitt nuvarande tillhörande lag innan han drar vidare.
    Men ändock, hålla sig rätt på mattan – så kan det bli riktigt bra med honom i Frölunda laget till sist.
    * ”Fålle” – faktiskt ett litet rart smeknamn för Folin. 😉

    • Ja, håller han sig inte rätt på mattan blir ju övriga matta och laget kanske schack matt!

      • Haha … Där fick Du ihop det hela riktigt bra – Fredrik.
        Ja, det gäller verkligen att han håller sig i schack. 😉

  2. Om spelare, som vi sett flera gånger i vinter, inte vill ta tacklingen utan i stället försöka hoppa undan så brukar benen eller benet bli kvar i tacklarens väg och vips, bentackling! Skall detta läggas enbart på tacklarens ansvar, jag tycker inte det. Väljer man att försöka hoppa undan då tar man också risken att bli tacklad fel. Vi vill ha sjyssta tacklingar i svensk hockey.
    Trevlig helg alla!

    • Håller helt med, tycker att det måste ligga ett större ansvar på mottagaren rent generellt. Är man puckförande så är man tacklingsbar, punkt!

      Visst får man hoppa undan, men gör man detta med fel timing så utsätter man både sig själv och motspelaren för högre risker jämfört med om man hade tagit emot tacklingen.

      Gäller att bryta denna utveckling om vi inte vill se fotboll på is!

      Tack för bra intervju och dito texter Leman!

  3. Kolla Timashov och det matchstraffet mot Westerholm igår. Säger allt om SHL. Timashov är aldrig beredd och står o tittar på pucken med ryggen emot. Alltså puckförande spelare!

    Vad tror han att han spelar ishockey ensam på isen. Att det inte finns en spelare i rygg eller som snart är ikapp. Hur kan han vara så loj i kroppen och inte beredd. Hur kan han inte vända upp snabbare eller ha koll på sin omgivning?

    Nej han kör huvudet ner och ryggen mot och kör kortet ”nu är jag inte tacklingsbar”. Det här visar hela problemet i SHL! Hade det varit i NHL så hade han aldrig stått där på isen med den inställningen att jag är inte beredd eller tacklingsbar just nu.. punkt fakta!

    Svensk hockey måste bestämma sig och att bara säga att allt är bra o jada jada kommer inte förbättra denna snart fotbollsliga kommande säsong.

    Tack

    • Håller med fullständigt. Det där är knappt ens 2 minuter men Timashov spelar som om det vore hockeybockey. Domarna kan inte bara döma på om spelare åker i backen. Krävs mycket bättre spelkänsla där. Ett bra exempel på det var igår när en domare rättade till målet som var ur position istället för att blåsa av. Hade kostat Frölunda ett mål annars. Domare ska synas så lite som möjligt och inte vara pompösa, auktoritära personer som ska visa vem som bestämmer. Tyvärr drar väl yrket till sig såna personer precis som ordningsvakter, poliser, militärer, etc.

  4. Gott snack med Borgman både igår på Cmore och här idag.
    Saknar överlag kommentarer från domare, domarbas och DN.
    Tänk om tex Cmore hade tagit en studiodebatt med dessa, sina experter och några spelare.
    Vilken hockey vill vi ha?
    Visst det går snabbt men när det gäller om någon spelare eventuellt har stört målisen kan man titta på repriser länge och väl.
    Spelarnas egna ansvar i detta är stort, se Timashov igår. Suck är bara min tanke.
    Nu är du gott produktiv Leman. En fantastisk tid för oss som gillar Frölunda och hockey i allmänhet. Sicken bevakning vi får, tack.

    • +1 intressant inlägg Claes, varför kommenterar inte domarbasen sin syn på situationer i Cmore studion. Själv hoppas jag att vi kan komma tillbaka till hur domarnivån var i början på 2000 talet.
      Min personliga åsikt är att domarnas nivå i SHL på vad som ska räknas som utvisning och straffskala är det största hotet mot svensk hockey. Det är domarnas nivå som leder till att det är lönsamt att filma, samtidigt som både spelarna och publiken blir bestulna på kampen i sporten.

  5. En som ofta tar emot tacklingar med offensiv tackling är Purre. Sätter nästan alltid emot i sargdueller, likt foppa

  6. Säger som jag sagt tidigare, ta bort regeln att tackling I ryggen ger högre straff… Då kanske vi slipper alla som väljer att spela hockey med ansiktet mot publiken!!!!

    • Men Rögle enormt imponerande.
      Och ryker Skellefteå här får vi väl konstatera att den här inne så hyllade Robert Ohlsson måste ifrågasättas. Sämst när det gäller, för andra säsongen i rad. Om de nu ryker, de kan ju vända.

    • Tja… dom kan avgöra och gå till semifinal på söndag. Får ju ändå sägas vara ganska ok. Trots allt.

  7. Helt godkänt för Cooper i Växjö att Cross-checka Luleåspelarare då man redan har en två:a på Cooper…. våga ta 4min!!

  8. Tror inte heller att tacklingarna blivit hårdare eller fulare på senare år utan problemet ligger i att inte alla vet hur man tar emot en tackling. Man ser inte upp ute på isen. Man är inte beredd på att en tackling kan komma.
    Men tacklaren straffas stenhårt.
    Detta är redan ett stort problem inom svensk ishockey. Och värre blir det. Om inget görs. T ex bör bedömningarna ändras radikalt. T ex skyll dig själv om du ”tittar puck” eller vänder ”ryggen till”.

  9. Hockeyn är på väg att bli nån ”holiday on ice. Allmänhetens åkning. Nån jävla basket. Fast på is.

  10. Med tanke på lönestruktur och hierarki får vi hoppas att vi från och med morgondagens match ser ett tydligt trendbrott där Lasch dominerar i proportion till vad han han betalt för. Eller vad säger du Kjelle?

    • Så länge ledningen är nöjd så har jag inget att tillägga i den frågan! Kan man betala 300 tusen i månaden till en som inte spelar så kan man nog göra det till en som spelar! Men du är tydligen helt ok med att sätta 300 tusen på läktaren i ett år…..

  11. Mycket pratat om 81 o med all rätt, han skall ha krav.
    Men samtidigt får man ju tänka att det är en människa med enormt höga krav på dig själv antagligen. O när det inte funkar o han vet produktions skörden från hans klubba tidigare år så kommer ju psyket in.
    Han e ju som en vanlig knegare som mår piss ibland o då presterar man ju inte o bara går o grubblar o inte vill göra ngt.
    Ryan e säkert en envis jävel men jag kan tycka det är tjänstefel av tränarstaben att inte ta han åt sidan för några matcher så han får samla hjärnan o slippa kraven. Som en vanlig arbetare, talar man om för chefen man inte mår bra så avlastas man (om det är en vettig chef) o får vila…

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Långa bollar utan Bengt – tio från Frölunda om Sverige och VM

► Bryr sig Frölundas hockeyspelare om VM? ► I så fall – hur tror de att det går...

En vecka kvar, sedan är NHL-hotet borta: ”Inget som de flaggat för”

► NHL-risken gällande Patrik Puistola och Tobias Normann. Den där ”toppcentern”? ► Så här är läget, snack med...
Senast kommenterat

Sant, de har väl det gamla storlaget Öster? Kanske ett innebandylag också.

Av Karl Forsberg
2026-06-11 00:32

Inte riktigt rätt spelartyp. Frölunda behöver någon med mer rydlig offensiv uppsida.

Av Henrik Leman
2026-06-10 21:17

Någon säger att SAIK o Växjö har bättre verksamhet. Det skulle jag vilja ha definierat. Inte för att skribenten har fel, för det vet jag ju inte. Om det är A-lagsverksamheten som menas är det ju en sak, om det är HELA verksamheten från U och uppåt, då TROR jag att Frölunda är bäst. Men, det är olika...

Av lgk
2026-06-10 20:32

Det bästa laget vinner alltid guld. Vi hade det klart bästa laget 2005 och 2016. Det var inte små marginaler som gjorde att vi vann.
Saik och Växjö är bättre på att få ihop riktigt bra lag som vinner de tajta matcherna. De har hårdhet med också riktigt spets.
Vi faller på att alla ska producera....

Av Sventon
2026-06-10 18:12

Han vill lira i finska ligan!

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Det handlar ju om att vinna guld, där är inte Skelleftå så bra.

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Varför gick inte Frölunda på puustinen?
Han kommer bli väldigt bra för Luleå tror jag

Av Hampus Olofsson
2026-06-10 17:32

Bra finska nyförvärv Luleå hittat.

Av nissejiteg
2026-06-10 16:32

Enig med dig, Claes. Vi har stagnerat litegrann, men tror fortfarande att vi är bäst på att utveckla osv. Det är Skellefteå, tyvärr. Spelar knappt något roll vilken spelare de värvar, spelaren blir bättre och inte bara lite bättre utan mycket bättre. Se bara på backen Grahn från Södertälje, som han ...

Av Jojje
2026-06-10 14:53

Karl Forsberg Växjö har defentivt konkurrens från fotbollen i sin region.

Av kilberg28
2026-06-10 14:17

Spontant kan man ju ändock säga att Frölunda HC är det bästa svenska ishockeylaget i CHL-sammanhanget.

Av EDWARD 51
2026-06-10 14:08

Uppföljningar här kan komma i sensommar/höst. Inte nu i sommar.

Av Henrik Leman
2026-06-10 14:01

Jag tycker Evertssons styrka är att få till lagbyggen som är anpassade efter Växjös spelmodell. Han värvar ju sällan de allra största namnen men lyckas ändå alltid få till en helhet som är extremt svårslagen och som i slutändan hittar ett sätt att vinna.

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:50

Man kan se det på lite andra sätt också hur klubbar går in med lägre spelarbudget för att sedan spetsa till i slutet av serien och för ett slutspel samt föreningar som kämpar för att stanna kvar hur de värvar in spelare under året.

🏒 SHL – värvningar under säsong per lag (2013–2026)
Lag \ Säsong...

Av mike
2026-06-10 13:49

Intressant sammanställning som jag tycker visar att Frölunda över tid har en hög lägstanivå, men skulle behöva bli ytterligare något spetsigare för att nå en en högre högstanivå som gör att man på allvar kan utmana om SM-guldet.

Leman, om du träffar Sjöström så får du gärna fråga honom om vad han...

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:47

Henrik Evertsson har förstås varit en avgörande person för Växjö. De har ju heller aldrig haft SAIK:s talangfabrik och fyllt på den vägen i någon större utsträckning.

Av HenrikM
2026-06-10 13:14

Intressant då Skellefteå eller för den delen Växjö aldrig har dyraste truppen. Ofta långt ifrån.
Duktiga tränare, bra och kloka lagbyggen.

Av HenrikM
2026-06-10 13:02

Bekräftar min bild över hur det ser ut.
Tyvärr har SAIK och Växjö en bättre verksamhet än vad Frölunda har.
Rögle och Luleå är där och nosar efter dem.
Frölunda är bra men inte bäst utan det blir en kvarts-/ semifinal.

Tror Frölunda måste lämna lite av det gamla bakom sig och våga testa n...

Av Claes Olsson
2026-06-10 12:17

Intressant, kul läsning , men ganska förväntat.

Det riktgt intressanta är vad Skellefteå och Växjö gör annorlunda, vilka är deras framgångsfaktorer?

Jag förstår att det inte är lika matematiskt enkelt att räkna ut. Men det skulle vara väldigt intressant läsning om du kunde gräva fram några fö...

Av Karl Forsberg
2026-06-10 11:56

Mer en som kan gnugga reklam...
Skämt å sido. Det motsatta är de ute efter.

Av Jojje
2026-06-10 10:45