SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Ärligt talat, SHL – måste det vara matchstraff för det som tänder publiken?

► Frölunda tappade 1–0 till 1–2 mot Luleå. Det var väl inte hela världen.
► Matchen tappade Olli Nikupeteri och Filip Hasa redan i första perioden. Det var värre.

Fajten mellan Olli Nikupeteri och Filip Hasa. Foto: C MORE (skärdump)

Vad är det SHL vill ge sina fans egentligen? Inte är det passion, hetta, intensitet och kontrollerad ilska i alla fall.
Fan, ärligt talat. Det måste räcka med fem minuter för en liten fajt som tänder en hel arena.
Frölunda? Tja, en poäng mot Luleå den här kvällen var väl rätt okej.

–––––
Glöm inte den fina dealen som Glenn Ullevi erbjuder er prenumeranter:
Tio procents rabatt på notan.
Varje gång, oavsett om Frölunda spelar eller inte.
Koden: KALLIOS KLUBBA
.
–––––

SENT I FÖRSTA perioden rök Frölundabacken Filip Hasa och Luleåanfallaren Olli Nikupeteri ihop. Hasa startade med sådana där crosscheckingar som hockeyn (av någon märklig anledning) tillåter framför mål, Nikupeteri svarade upp – sedan var fajten i gång.

Inte alls brutal. Varade ett tag, men nej – inte brutal. Båda vevade, Nikupeteri träffade bäst, Hasa brottades mest, inga handskar av, det var mycket frustration, mycket irritation, som skulle ut.

Ni vet domslutet: matchstraff.

Jag tycker det är tråkigt, onödigt.

Helt enligt regelboken, inte ett spår av kritik mot domarna som gjorde helt rätt, men ärligt talat:

Vad är det för produkt SHL vill sälja in hos sina supportrar? Fans älskar när det rinner över hos två spelare, det må anses primitivt, alla behöver inte hålla med mig, men jag önskar verkligen att SHL kunde ha gått all-in när regelboken skulle ”harmoniseras” med NHL:s för några år sedan.

Det är förbjudet med minsta lilla slagsmål.

Det ska vara förbjudet.

Men – det kunde väl, som i NHL, räcka med fem minuters utvisning?

När det inte är värre än Nikupeteri vs Hasa, alltså. Peter Holland den där gången, helt annan sak, det han utsatte Fredrik Styrman för var ren misshandel. Men de här små gruffen … jag får inte in i min skalle att det måste vara så här.

I ungdoms- och juniormatcher – visst.

Generellt i regelboken – absolut.

När vuxna män, professionella seniorer, ”tappar det” för ett ögonblick, i SHL eller allsvenskan – varför, varför, varför måste de visas ut för hela matchen?

”Signalvärdet”, brukar det talas om. Dåliga exempel för unga.

a) De blir ju utvisade, spelarna. Bara att jag tycker fem minuter är nog.

b) Det är oändligt mycket värre våld på TV och nätet varje dag, långt från den ärliga fajt vi såg mellan Nikupeteri och Hasa.

Publiken älskade hettan, passionen, fick se sitt lilla gladiatorspel för en stund. Man må tycka vad man vill – men det säljer biljetter. Så länge det inte är brutalare än den här tisdagskvällen, jag önskar verkligen att SHL tog ett initiativ och gjorde en förändring till nästa säsong.

Som det nu är går det bra att pick a fight med en spelare man vill ha bort i motståndarlaget. ”Denne kan väl vägra att slåss?” Lättare sagt än gjort. Dumt. Och farligt. Se hur det gick för Fredrik Styrman.

Matchen? Tja, Frölunda försökte försvara sig till seger, Roger Rönnberg medgav för C More att det var taktiken – och i 50.34 höll den. 031-laget red på Joel Lundqvists 1–0 (omställning), sedan sköt Jonas Berglund 1–1, ett tröttkört Frölunda höll ut resten av ordinarie tid, sköts ut så det visslade om det (4–16 i tredje, 18–34 totalt), föll på att Frederik Dichow släppte ett inte otagbart Pontus Själin-skott i förlängningen.

Såga dansken? Herregud, nej – han var alldeles utmärkt. Liksom Frölundas tajta försvarsspel, sättet att krypa ihop, skydda Dichow, låta Luleå virvla runt med fart men inte skapa så där massor med vasst.

En farlig taktik. Om Anthony Greco utnyttjat friläget för 2–0 just före 1–1 hade den varit klokt vald, eller om trycket mot Joel Lassinantti sista sex, sju minuterna givit resultat.

Men låt oss också vara ärliga: Luleå kunde ha gjort 1–1 långt före 51:a minuten, det förvånade mig lite att Frölunda stundtals hade så svårt att få tidiga stopp i egen zon.

Bäst här var nästan ungdomskedjan.

Nå, en poäng på bortaplan, i ett läge med så mycket folk borta, det är kanske inte så pjåkigt.

Omstridd utvisning i förlängningen, jag tyckte Filip Johansson hann sätta ett ben i båset, Frölunda åkte ändå för för många spelare, stod emot Luleås tredje PP-chans – men just efteråt orkade inte Dichow mer.

Det behövde han inte skämmas för. Alls.

Lite bättre offensiv skärpa och Frölunda hade stängt matchen, trots Luleås skottdominans, men efter 13 mål på två matcher borde man kanske ha sett det här komma?

***

Det står game misconductOlli Nikupeteri och Filip Hasa. Game. Om de ändå anmäls och stängs av tror jag att jag skriker högt här hemma.

***

Målen:
0–1 (8.16) Joel Lundqvist (Nässén, Eriksson)
* Snabb omställning tre mot två, Loui Eriksson sökte Linus Nässéns klubblad, ingen träff, Joel Lassinanttis retur gick istället rätt ut till kapten Lundqvist som kunde peta in ledningsmålet.

1–1 (50.24) Jonas Berglund (Olausson, Brännström)
* Frölunda läste fel, Berglund fri med Frederik Dichow, fick ner dansken och lyfte upp pucken ur liten vinkel. Ursnyggt.

2–1 (63.59) Pontus Själin (Shinnimin, Andersson)
* Skott utifrån, ett som Frederik Dichow – efter alla fina räddningar – kanske hade velat ha tillbaka.

 

42 Kommentarer

  1. Kan inte se tjusningen med brottning under hockeymatch, sen antal minuter eller så för det ingen uppfattning, herr Leman brukar ha bra omdöme och vara nyanserad, men I detta, nej.

    • Du får gärna ha en annan uppfattning men det blir fånigt när du skriver att jag ”brukar vara nyanserad.”
      Är det något med den här texten så är det väl att jag verkligen nyanserar det här med ”fighting”?
      Du får gärna tycka helt annorlunda. Bara kul. Men bara för att andra inte tycker som du så är texter inte onyanserade. Tänk gärna på det.

      • Håller helt och fullt med valder i denna fråga. Fullständigt obegripligt att det finns intressenter till denna sport som tycker att detta tillhör och tillför.

          • Rätt intressant att ni som anser detta inte tillhör hockey. Ett lätt gruff som detta var ger matchstraff. Medans en crosschecking i ryggen eller magen två minuter. Vad är värst detta eller crosschecking? Jag håller helt med Leman i denna fråga…..

  2. Det värsta är ju att Luleå byter bort sin sämsta forward och vi blir av med Hasa. Snacka om smart byte för Luleå

    • Rönnberg i GP:
      – Det kan vara en smart taktik av motståndarna om de ser att vi har några gubbar borta – att försöka få med sig någon ut! Om man man spelar i en fjärdekedja som deras spelare gör så får man säga att det är lite smart gjort av dem …

  3. Låt spelarna göra upp, sitta 5 minuter och sen spela vidare… matchstraff för sånt här… löjligt. Publiken skall få se de bästa spelarna spela.

  4. Behåller de handskarna på, ge dem en enkel 5:a och låt dem spela vidare.
    Slängs handskar skall det vara matchstraff och avstängning.
    Enkelt.
    Sen är det upprörande att domarna skall ha så jäkla svårt att se vem som startar ett bråk, den skall givetvis ha mer minuter

    • Hade de plockat Hasa för alla crosscheckingar så hade situationen aldrig uppkommit, det är ju all skit de låter passera som ofta leder till att det rinner över!

      Jag avskyr den tillåtande attityden mot spelförstörande moment och crosscheckingar, börja ta utvisningar för såna förseelser så kommer ni (SHL och domarna) nog slippa skita ner er så ofta för att några svingar lite!

  5. Bortsett från Joels mål, enda punkten i matchen man höjde på ögonbrynen. Givetvis skall dem ha 5 min utvisning men låt dem spela därefter. Bättre att man gör upp på det gamla hederliga visar (Vi snackar återigen om 2st fullvuxna elitidrottare, inte 2st femåringar), än att man tar ut sin frustration i fula tacklingar. Löjligt med att inte låta dem spela därefter.

  6. Enig om ”slagsmåls”-biten. Tänker dock att det blir en bedömningsfråga då (game kontra fem minuter) ”hur” mycket slagsmål det är. En bedömning som domarna måste göra där och då, och jag misstänker att i 99 procent av fallen blir det ett jäkla liv med protester från publik, ledare och spelare. Det är ju inte alla gånger det är lika stor skillnad som mellan denna fight och exempelvis Peter Hollands agerande.
    Så jag kan tänka mig att en tänkbar anledning till att regelboken säger vad den säger är för att underlätta för domarna. Jag menar inte att det är så…bara en spontan tanke på dina ord.
    Sen kan man ju alltid argumentera för eller emot att det är domarens jobb att kunna göra den bedömningen, men det är inte dit jag vill komma.
    Önskar som sagt också att man kan hitta en väg att undvika matchstraff för en sådan sak som inte bara tänder publiken utan även spelarna.

  7. Nu måste Carlsson bänkas framöver när folk börjar komma tillbaka. Längesedan man såg en så trött, passiv och likblek spelare.

  8. Håller helt med Leman här, detta är fjantigt.

    Håller även med Leman om Scandinavium. Men vad kan man förvänta sig av politiker egentligen? Korkade såväl på lokal- som riksplanet, med vissa undantag. Ofta lågutbildade, arbetsskygga snackepellar.

  9. Man kan väl tycka vad man vill om ”fighting”. Själv tycker jag det räcker med 5 min. sedan är man spelbar. Den här situationen är ju mer lite kramkalas som borde stannat vid 2 min. för roughing. Men det här med att läsa situationer är ju tyvärr inte SHL-domarnas starka sida.

    • Domarna gör rätt. Det är i så fall regeln som behöver ändras. Jag tyckte jag var tydlig med det.

  10. Kramkalas…hade räckt med en 2:à var för roughing. SHL vacklar om sin identitet då de inte kan bestämma sig vad de vill vara….ska de vara ”samhällsuppfostrare” som ligger så väl i tiden eller ska det vara underhållning? Jag är i alla fall lite trött på att betala för en produkt som jag tycker sänker kvaliteten men höjer priserna.

  11. Kommer ännu en text i morgon bitti. Överambitiöst, kanske. Men ni betalar ju. God natt, ni som är vakna.

  12. Jag håller med dig helt och fullt om den lilla tuppfäktningen. Men är det inte märkligt att det just mot Luleå uppstår så många tveksamma domslut och och missade utvisningar.

  13. Jag tycker dubbelmoralen lyser igenom. Domarna låter ofta slagsmålen pågå en stund för att sedan skicka spelarna till omklädningsrummet. Om nu fighting är så farligt att det skall rendera i matchstraff så kan man tycka att domarna skall gå in omedelbart och bryta.

  14. 2 minuter hade räckt! Måste framhäva mer känslor i spelet, det är delvis därför publiken är där!

  15. Nej, detta är inget matchstraff. Slåss man utan handskar är det en annan sak.

    Han inte kommentera Scandinavium igår men hur kan man ens tänka sig att skicka Frölunda till Frölundaborg under 2-3 år som enkelt kan bli fler?
    Märklig tanke.

  16. Håller med Leman här. Lite brottning, några lätta boxar med handskar är absolut inget som skadar spelare, utan ger energi till en annars tråkig match. Lite puls, nerv och laddning till matchen. Vet att spelarna själva inte tycker smågruff är något att bry sig om och något som ingår i spelet så att säga.

    Däremot är det betydligt värre med crosscheckingar framför mål, tacklingar in i sarg, hakningar mm. Det om något kan skada spelare. Lite box med handskar på är inte värre än att kramas efter mål.

    Matchen i sig var ingen höjdare. Skitspel från båda lagen, där tyvärr Luleå styrde största delen. Men, 1 poäng är inte kattpiss. Liket lever helt klart!
    Hoppas verkligen inte Roger splittrar på juniorkedjan nu, som faktiskt gett lagen den energi som behövts.

  17. Tycker inte det ska bli avstängning även om man kastar handskarna, det där gruffet med handskar på ser ut som någon gladiatorövning på TV4. Kan tycka att en femma, eventuellt matchstraff är ok där, men som sagt, utan avstängning. Crosscheckar du någon så det gör ont eller på en skada så förtjänar man en högerkrok, det är sedan gammalt.

  18. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other users like its helped me. Good job.

  19. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15