SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda rasade ihop i Växjö – direkt oroväckande

► Frölunda rasade ihop fullständigt i Växjö – 3–3 blev 3–7 i sista perioden.
► Försvarsspelet? Horribelt.

VÄXJÖ–FRÖLUNDA 7–3: Elias Petterssons (3+2, matchens gigant) matchavgörande 4–3 tidigt i tredje perioden var logiskt och helt typiskt för den här matchen.

Frölunda hade koll i egen zon, borde åtminstone ha kunnat låsa pucken, men misslyckades, hux flux kunde Pettersson enkelt skrinna in och slå första spiken i Frölundas kista.

Frölundas defensiv den här kvällen: horribel.

Stundtals helt osynkat, spelare som inte visste vem som skulle ta pucken, sätta press, och så en fullständig ovilja att spela enkelt, lätta på trycket.

Lägg därtill att Johan Gustafssons målvaktsspel var lite ihåligt så förstår ni varför det gick som det gick …

Förresten: en jäkla massa två mot en- och tre mot två-situationer emot också, inte bara desperata läget 3–5, 3–6, 3–7.

Raset i tredje perioden var direkt oroväckande, Frölunda var ett lag närmast i upplösning, utan kapten, utan härförare. Roger Rönnberg, tränaren, måste ha fått hur mycket som helst att fundera över – hans lag fungerar helt enkelt inte; 3–11 på två matcher.

Ändå gjorde Frölunda en hel del bra i 40 minuter, offensiven rätt spetsig emellanåt, en hel del chanser, bättre aggressivitet, 0–1 blev 2–1, 2–3 blev 3–3, och det fanns absolut lägen för mer.

Det var en match som Frölunda helt såg ut att tappa taget om i första perioden men tog sig in i – och inför tredje perioden hade vi ett 3–3-drama.

Rena rama vilda västern-hockeyn stundtals.

Chanser i parti och minut, och så misstag på det.

Två lag som turades om att sätta press.

Två lag som turades om att hamna i svårigheter.

Frölunda hade nog högst toppar, men garanterat lägst dalar, och till slut var det alltså logiskt att Växjö sprang iväg.

Frölunda var knappt med i tredje perioden, Växjö sprang iväg med mål från Pontus Netterberg, Robert Rosén och Liam Reddox.

Växjö: stabilare, smartare, bättre – och med bättre målvakt.

Frölunda: otryggt, osäkert, pendlar mellan rätt högt och alldeles för lågt, alldeles för lågt.

Det är inte kris sent i oktober. Men det är en jäkla jobbig sits.

***

Mats Rossel Olsen försvann ur matchen i mellanakten, tacklad i sidan av Daniel Rahimi. Joel Lundqvist tekade mindre än vanligt, oklart varför.

***

Johan Gustafsson släppte en svag retur vid Växjös 2–2 (Robert Rosén, PP) och släppte ett skott rakt igenom sig vid 3–2 (Elias Pettersson, PP).

Dessutom såg inte Robert Roséns 6–3 otagbart ut.

Som om inte ”JG” var nog kritiserad ändå.

Johan Mattsson låg sjuk kvar hemma i Göteborg, Gustafsson tog inte chansen att sätta press på honom om förstaspaden.

… men plocken på Elias Petterssons skott som kunde ha betytt 7–3 var läcker.

***

PP-spelet resulterade för Frölunda efter nio försök utan mål.

Ponthus Westerholms 1–1 (hans första i Frölundas tröja, skottpasset av Lias Andersson var delikat) var som ett PP-mål eftersom Daniel Rahimi just kommit in på isen, och Victor Olofssons 2–1 kom efter riktigt snyggt spel av den första enheten.

***

Frölundas mentala kollaps efter Elias Petterssons tidiga straffmål (1–0, 3.57) var hemsk.

Växjö bodde i princip i Frölundas zon i tio minuter.

Varför? Jo, Frölunda vägrade spela enkelt, spelade fast sig, blev stillastående, puckförare som hade chansen att lätta på trycket passade istället svårt till just en stillastående gubbe, och … det var ett haveri.

Det var fullständigt brist på hockeyförstånd.

Till och med Frölunda får ju, speciellt efter insläppt mål, spela sarg ut, få pucken ur egen zon, lyfta upp laget, hämta andan, komma tillbaka utan att bjuda på mer.

Spelare som Matt Donovan, Carl Grundström, Sebastian Stålberg gjorde istället sitt bästa för att Växjös tryck skulle bestå, och det var nära att ringa vid flera tillfällen.

Mental kollaps? Ja, för det här är ju inga dumma spelare, men efter ett insläppt mål var tankeförmågan allt annat än på topp, det var ideliga missförstånd mellan spelare som stod på hälarna.

Växjö är ett bra lag. Onödigt att göra det bättre.

Men – bra agerat framför målvakten Johan Gustafsson. Inget insläppt andra mål, ett par, tre anfall istället, och när Daniel Rahimi åkte ut fick Frölunda chansen att hitta in i matchen.

1–1 av Ponthus Westerholm, nytt läge för Westerholm (på Christoffer Ehns fina förarbete), och kollapsen följdes verkligen av en stark resning där Frölunda gick upp i ledning, tappade men kom tillbaka – fram till tredje periodens ras.

Snacka om att hockey är en mental sport …

***

## Fakta

1–0 (3.57) Elias Pettersson, straff
* Rasmus Dahlin stötte tamt i mittzonen, Adam Almquist tvingades haka Martin Lundberg.

1–1 (14.09) Ponthus Westerholm (Andersson, Donovan)
** PP-mål fast ändå inte, Daniel Rahimi hade just kommit in på isen när Lias Andersson snyggt skottpassade.

1–2 (22.05) Victor Olofsson 5/4 (Lasch, Friberg)
* Snyggt PP-spel, brett pass av Lasch.

2–2 (30.12) Robert Rosén 5/4 (Pettersson, Persson)
* Retur av Johan Gustafsson, Sebastian Stålberg handpassade fram Rosén.

3–2 (36.41) Elias Pettersson 5/4 (Persson, Rosén)
* Skott rakt igenom Johan Gustafsson.

3–3 (37.45) Carl Grundström (Lasch)
* Joel Lundqvist stressade Linus Högberg till ett felpass, Lasch högg, Grundström målade.

4–3 (43.05) Elias Pettersson
* Tamt Frölunda i egen zon, Pettersson fick fritt spår och satte pucken säkert.

5–3 (52.08) Pontus Netterberg (Bohm)
* En klubblös Jonathan Sigalet fick inte iväg pucken, kunde sedan inte ta duellen med Netterberg framför mål.

6–3 (52.55) Robert Rosén
* Frölunda tappade puck, Växjö ställde om, Rosén satte sitt andra, lite för lätt.

7–3 (58.43) Liam Reddox (Fröberg, Brodecki)
* Friläge och mål

***

Så spelade Växjö

Målvakt: 

Viktor Fasth (Viktor Andrén)

Backar:

Eric Martinsson–Arvid Lundberg

Joel Persson–Daniel Rahimi

Ben Youds–Linus Högberg

Peter Andersson–Oliver Bohm

Kedjor:

Elias Pettersson–Robert Rosén–Tuomas Kiiskinen

Andrew Calof–Brendan Shinnimin–Martin Lundberg

Adam Brodecki–Linus Fröberg–Liam Reddox

Pontus Netterberg–Nils Carnbäck–Jonas Röndbjerg

Frölunda:

Målvakt:

Johan Gustafsson (Arvid Söderblom)

Backar:

Rasmus Dahlin–Adam Almquist

Matt Donovan–John Nyberg
Mattias Nörstebö–Jonathan Sigalet
Kristoffer Gunnarsson

Kedjor:

Ryan Lasch–Joel Lundqvist–Mats Rosseli Olsen

Max Friberg–Lias Andersson–Victor Olofsson

Sebastian Stålberg–Simon Hjalmarsson–Carl Grundström

Ponthus Westerholm–Christoffer Ehn–Pontus Widerström

Oliwer Fjellström

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07