► Scandinavium har i veckan blivit hockeyarenan där det mest galna kan inträffa. Fredagsfesten – fenomenal! Stämningen – superb!
► Åh, det hade varit kul om vi fått se ännu en match i gamla Kålleseum mellan Frölunda och Skellefteå (helst sju totalt). Men … jag undrar, jag.
Frölunda var brutalt nära att vinna den helt hysteriska fjärde semifinalen.
Segern hade kommit med bragdstämpel.
Den hade betytt 2–2 och momentum.
Nu, 1–3 … jag kikar i kristallkulan och får en rätt tydlig bild av Skellefteå–Rögle i SM-final.
ÄVEN MORGONEN EFTER sitter jag och famlar efter de rätta bokstavskombinationerna, vet inte hur jag ska klä den här matchen i ord. 13-målsorgien var så galen, så osannolik att Tage Danielssons magiska monolog om Harrisburg poppar upp i min skalle.
## Fem (!) upphämtningar av Frölunda, den sista när det var ”Nä, men … nu går det väl ändå inte längre?”-läge.
## Christian Folin med hårt skott i eget (!) mål.
## Sen Frölundakvttering så att Folin inte blev syndabock.
## 13 (!) mål, till slut 7–6 Skellefteå – och självfallet med Public Enemy No. 1 som matchhjälte. Andreas Johnson, alltså.
Hände detta verkligen? Och bara två dagar efter Gustaf Lindvalls fotbollsräddning som bara den var på Harrisburgnivå. Det vi fått uppleva i Scandinavium under de senaste dagarna, det tar vi med oss för resten av våra liv.
Fredagsfajten, ni såg säkert själva – nästan allt gick ju in.
I alla fall för Skellefteå.
Frölunda (vars offensiv höll högre klass än jag sett på väldigt länge) hade det inte lika lätt, tvingades slita hårdare, men eldkraften för kvällen, den var enormt mäktig. Såg ni Roger Rönnbergs hänsynslösa coachning av M3-kedjan plus Jere Innala? Det kändes som att de lirarna var inne hela tiden. Och så fort de var det – då var det målchans.
––––––––––
Den här texten är gratis. För att inte missa något om Frölunda, det kostar blott 69 kronor/månad att prenumerera – klicka här.
––––––––––
Här är händelsen som för mig är ett klockrent exempel på hur små marginalerna var.
## Halvannan minut kvar av ordinarie tid, Frölunda har just 6–6-kvitterat, Tom Nilsson dribblar som vore han Peter Forsberg, fri med Gustaf Lindvall gör han så när 7–6.
## Precis efteråt crosscheckas Nilsson sent av Oscar Lindberg, far in i sargen, skadas, kommer inte till spel i förlängningen.
## Nilsson saknas enormt när Frölunda tvingas till två box play mot Skellefteås sensationellt skarpa power play – som till slut resulterar (Andreas Johnson, så klart, vem annars?).
Mer skilde inte.
Löjligt lite.
Kunde man ha tänkt sig en utvisning på Oscar Lindberg?
Det kunde man absolut.
Kunde det ha förändrat utgången, av semifinal 4 såväl som hela serien?
Det kunde det absolut.
Små marginaler i slutspelshockey? Jag kastar fram vad björnarna gör i skogen och hur Dolly sover, tror det räcker som svar.
Nå, Frölunda skapade chanser även i förlängningen, det fanns en ”snart sitter den”-känsla över den busfräcka offensiven – men också en aning om att ”ges skickliga Skellefteå ett lillfinger så är det god natt för hemmaspelarna, för hemmapubliken.”
Ni vet hur det slutade. Frågan är om det även var början på slutet på Frölundas 23/24-säsong. Jag tror nog det. Två jättejämna lag, båda med stora kvalitéer, minimala marginaler i varje match, att ett av dem ska vinna tre i rad mot det andra … sorry, jag ser det inte hända. Men oj, jag hade gillat om Frölunda orkade ladda om och ta serien tillbaka till Scandinavium. I den arenan skapas ju ren magi för tillfället. Vad månde vi inte få se på tisdag?
Om nu Frölunda kan vinna söndagsfajten i Västerbotten. Klart att det går. Men det blir enormt svårt. Här och nu känner jag att den galna fredagsfajten blev avgörande, det var den som Roger Rönnbergs gäng skulle/borde ha vunnit. Frölunda gav upp för lätta mål, skapade ändå nog för att vinna – men lyckades inte.
Tio poäng för moralen, viljan, kampen som imponerade enormt på mig.
Det räckte bara inte mot en jäkla spetsig motståndare.
***
Oscar Lindberg anmäldes inte för sin slew foot-liknande förseelse i match 1 mot Mikael Ruohomaa. Max Friberg kom undan i match 3 när han satsade hårt och träffade huvudet på Pär Lindholm. Således bara logiskt att nämnde Lindberg inte verkar anmälas för sin sena crosschecking på Tom Nilsson (08.30 har inget kommunicerats i ärendet, sådant brukar läggas ut 08.00).
Jag gillar slutspelstänket så till vida att vi ser betydligt färre anmälningar, jag tycker som bekant de varit hysteriskt många i grundserien, matchstraffen likaså, och är långt mer bekväm med vad som nu tycks gälla. Detta sagt – det Oscar Lindberg gjorde mot Tom Nilsson, det var respektlöst mot en spelare i utsatt position, det var stor risk för skada. Nilsson blev ändå liggande en kort stund, domarna hade chansen att videokolla om någon av de fyra bara hittat den där ”femman på armen” – men det gjorde de aldrig.
Jag tyckte det var märkligt, det måste jag säga.
Jag tyckte det var väldigt märkligt.
***
Herregud, vilket genombrott vi ser Albin Sundin, 19, få i det här slutspelet.
Visst, det är en klen tröst en sådan här dag, för honom själv, för Frölunda, för supportrarna, men det måste ändå fastslås:
Vilket.
Jäkla.
Genombrott.
Utropstecken.
Jag skriver det inte för det där debutmålet (5–6), jag skriver det för Albins sätt att gå rakt in i ett stentufft SHL-slutspel och närmast utan att blinka spela hockey som vore han tio år äldre. Först nu står det klart för mig exakt hur jäkla bra den här killen är. Kanske behövde han själv förstå det också? Odraftad – men NHL-klubbarnas representanter ser vad vi ser, tro inget annat.
Hatten av för Roger Rönnberg och tränarteamet som inte tog den lätta vägen och satte en junior som sjundeback. Rönnberg, Fredrik Sjöström och Andreas West (sportcheferna), jag tror nog de tänkt sig allsvenskt utlån på Sundin kommande säsong. Hur ett sådant beslut nu ska kunna motiveras, det är mer än jag begriper.
På läktaren i går satt pappa Ronnie och mamma Maria. Sannolikt förbaskat stolta.
***
Inför förlängningen stod jag ett tag med TV4:s Petter Rönnqvist. Vi var ense om att bortsett från Mikael Ruohomaas 6–6-mål (som Gustaf Lindvall skulle ha haft, men vem kunde tro att finländaren skulle skjuta när han valt bort det alternativet hela matchen?) så var det inga målvaktstavlor. Visst, en bra dag nyper Lasse Johansson någon mer puck – men över lag var det bra mål. En offensiv fest där spetsen var vass.
Andreas Johnsons avgörande skott, det syntes hur besviken Lasse var, men som han slitit i dubbla numerära underlägen, som han räddat puckar – till slut orkar en målvakt inte längre. Det bör man förstå.
Andreas Johnson avgör i förlängningen och löser matchboll till Skellefteå 😱✅ pic.twitter.com/MmpUtFzYST
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) April 12, 2024
***
Tycker det är tragiskt att det är olika bedömningar i grundserien och slutspel. Förstår verkligen inte det alls. Är Tom nu borta från några matcher visar det ju bara att det är ok att gå ut och spela fult. Tror ingen spelare med vilje vill skada en annan, men sådant blir ju resultatet. Jag är helt med dig om att det pågår en avstängningshysteri i SHL, men det ända sättet att komma bort från det är ju att se till att de situationer som skall rendera i en avstängning gör det, och sånt som inte skall leda till avstängning inte gör det. Nu blir det bara fel åt båda hållen. Two wrong dosent make a right.
Jag vägrar att ge upp hoppet. Hoppas och tror Frölunda kan vända på detta. Skulle vilja att dom vilade Born nästa match och fick in Otto där i stället.
Jag tror inte ens man behöver gå så långt som till avstängningar, rycker ligan upp sig och följer regelboken konsekvent och ser till at domarna tar utvisningar enligt regelboken så skall man nog få fason på det. Troligtvis tappar man en säsong som kommer bli fullständigt sönderblåst men menar man allvar med att man vill komma till rätta med det så är nog enda vägen att se till att spelarna börjar respektera regelboken och sin motspelare. Tyvärr lär ingen vara intresserad av att förstöra en säsong spelmässigt för att få ordning på ligan, man är i underhållningsbranschen och man vill sälja sin produkt och då är det sportsliga sekundärt
+1000
Ja hade dom hållit rätt nivå hade inte ens Tom Nilsson spelat den här matchen efter den vårdslösa bentackling mot Max Lindholm. Men är man enögd förstår jag det är svårt att se helheten.
Ja om man ska fortsätta spåret på enögda spåret, här kommer info.
Skellefteå kör över Lasse medvetet två gånger, hade kunnat bli matchstraff för båda, eftersom det sker avsiktligt.
Sedan får Granskog eller vad han nu heter spela efter egen regelbok, han får crosschecka, slita, hugga, dra, släpa utan att det blir något.
Men om någon som Folin leker lite med tex Sandberg, så tar man båda, så Frölunda skulle behöva ha Skellefteås rabatthäfte.
Snäll matchserien och bra domarnivå!
Och Oskar Lindberg hade inte kunnat vara med och avgöra match 2 i sudden för han hade också suttit på läktaren.
Jag håller med, de är anmälningshysteri i SHL, men de förtar ju inte att man bör anmäla sådana situationer där spelare faktiskt agerar för att skada. Många huvudtacklingar som anmälts är pga mottagande spelare som agerar extremt dåligt och inte någonstans gör sig beredda på en tackling etc. Men dom här två sakerna som Lindberg gör finns ju inget förmildrande i? Ingen mottagande spelare som kan agera annorlunda etc, här är två smällar, där utdelaren står helt för ansvaret till konsekvenserna. Det är en crosschecking, långt efter Tom skjutit sitt skott, en meter från sargen, rakt i ryggen och mottagande spelare kan aldrig förvänta sig en sådan aktion. Nej jag tycker forfarande att de är märkligt att Oskar Lindberg på något mirakulöst sätt lyckats undkomma dessa saker av randiga och situationsrum… Mycket märkligt.
Det skall bli väldigt intressant att se OM Frölunda skulle på söndag göra en liknande sak mot Skellefteå. Slipper dom då utvisning och anmälan. 🙄🤷♂️
I de 2 första matcherna i Skellefteå, kom ju Frölunda undan med det mesta. Lasus armbåge i huvudet, flera ben-tacklingar bl a. Jag försvarar inte Oskar Lindbergs crosschecking, men man måste se åt båda håll. Tom Nilsson är även en spelare som inte spelar den renaste formen av ishockey heller.
Om det är på väg att rinna iväg på söndag hoppas jag frölunda sätter några spelare i Skellefteå på skadelistan och ger Rögle lite handikapp, även om jag tror att Rögle kommer krossa dom oavsett.
Andreas kristiansen: bland det värsta jag sett på Sveriges bästa hockeyblogg. Att önska någon annan människa skador borde rendera en block. Skämmes
Det Oskarsvinet gjorde så jag hoppas också på detta.Andreas får se upp.
Stora Norrland? Du har ingen kommentar till Lindboms agerande i match ett och fyra? Är det ok att han skadar andra människor? Vi hade en sån gubbe i Frölunda en gång Oscar Englund han fick respass till Luleå. Kanske det är acceptabelt i Norrland….. vad vet jag.
Jag tror han menar att det är värre att skriva något ord jämfört med att med fysiskt våld skada någon annan. Lapp-logik.
Lindbom? Englund?
Att hoppas att Rögle skulle vinna mot Skellefteå, om saik tar Frölunda är ju rent trams. Det är ju exakt samma sak som att säga dessto offensivare hockey dessto sämre.
Själva hockeyn saknar nog betydelse här…Allt ont önskas SAik ..alltid ..oavsett
Ja dags att sätta några SAIK-spelare på skadelistan nu! Vi spelar för snällt. AJ till läkaren i morgon tack!
Ja, det gäller att skada dem nu när domarna tillåter att de skadar våra spelare. Vi kan inte stå där med mössan i hand och accepterar att de skador våra spelare utan konsekvenser.
Paybacktime ala-finalerna 96 stuk.Ska tydligen vara några riktiga mesar till fans Skellefteås från några Lulåesupportrar jag känner.
Oroa dig inte domarna kommer inta acceptera att Frölunda gör så! Samma regler gäller inte röda tröjor.
Blev Jayden bänkad eller skadad? Spelade väldigt lite, 0755.
Bänken var ju kass
Ursäkta svordomarna men helvete vilken jävla match! Vilken stämning! Samtidigt är denna förlust den tyngsta jag varit med om. Jag kan inte minnas att jag har varit med om något värre. Sättet man kommer tillbaka på gång på gång, varje gång Frölunda kvitterade så tänkte man; ”nu gör vi nästa”, istället blir det ett mål i röva.
Sen till skadan på Tom. I detta fall så kan man inte säga att det går fort i hockey. Tom har avslutat, situationen är ”död”, domaren står några meter bort och ser det, (jag sitter i kurvan så jag ser hur domaren har sin position) och så blir det inget. Konstigt att nån oftast har en ”femma” på armen när det är grundserie.. Nä, här måste jag faktiskt säga att det är otroligt dåligt av domarna. Det kostade oss förmodligen matchen. Ska tillägga att förutom den situationen så gör dom det bra. Dom vågade ta utvisningar i slutet på matchen och i sudden och det får man ger dom.
Både Rögle och Skellefteå har väldigt mycket stolpe in. Både i spelet och med domarnas insatser. Det går inte att komma ifrån.
Det blir extremt svårt att vinna tre i rad men tycker Frölunda tar andelar i varje match. Men Skellefteå har effektiviteten.
Edstrom hade jätteläge att avgöra men satte den i magen, tyvärr.
Lindberg som är en skicklig spelare är väldigt oslipad i vissa moment. Har gjort en hel del fula grejer. Att fyra domare missar en cross checking på en oskyddad spelare, det är för dåligt! Ofta brukar de ju hitta på att de har en femma på armen. Kunde de gjort här med. Man kan ju nu för tiden ta bort ett straff om det skulle vara så. Med bättre domslut hade det minst stått 2-2 i den här serien. Tror helt klart Frölunda hade utbytt 5 min PP som det såg ut igår.
Albin går från klarhet till klarhet! Kul att han fick näta också! Nästa säsongs backsida ser väldigt bra ut. Tyvärr lite för många skador på Rydahl, Hasa och Tom för att kunna utmana ännu mer.
Skulle förvåna mig enormt mycket om inte Rögle tar guld nu. Det blir en glädjens dag i så fall att se bröderna Johnson hänga läpp. Enormt respektlöst beteende från Ante igår och allmänt. Duktig på hockey men verkar vara tomt i bollen.
Skadeglädje är den bästa glädjen….
Knarkare,vida känt.
En fråga vad exakt ser du med nästa års nackskada som är bättre?
Tömmenes
Nilsson
Flodin
Högberg
Hasa
Heens
Ev Sundin
Pluss då Schweizaren Egil.
Med tanke på Tömmenes och Klingberg som har/hade svårigheter att byta NL mot SHL, trotts uppfödda med Svensk hockey, hur skall det då gå för Egil? 😱
BACK hur f-n kan ett autokorrelation byta till nackskada 🤬
Lasse hade ingen av sina bättre kvällar men under slutspelet har han ju nästan på egen hand stulit några matcher. Tycker det känns farligt när han går väldigt långt ut för att skära av skottvinkel….ett pass i sidled så är det i princip öppet mål.
Tror Jonas skämdes o det grövsta över sin sons firande, vilket man kan se på bilderna. Förmodar Jonas satt bredvid Ronnie o en massa andra Frölunda legendarer o att då beskåda hans beteende på isen e ju så pinsamt o respektlöst
Instämmer
Vem?
Jonas Johnson, legendar i FHC, pappa till Johnson-bröderna i SAIK.
När de medvetet håller den extrema nivån att inte ens lyfta armen på situationen med Tom är det helt sjukt att sedan leta efter en ”too many players on ice” i en förlängning, där spelaren snabbt inser sitt misstag och inte påverkar spelet alls. Det är här momentum i förlängningen svänger till Skellefteås fördel. Ingen taktkänsla alls. Visst på pappret är det utvisning, men kan svära på att det fanns liknande bytessituationer under matchen även i andra båset som inte resulterar i något. Och som sagt om nivån i övrigt är hellre fria än fälla, som den solklara ”puck out” de valde att släppa vid 5 mot 4 spel i period 1. I övrigt torskar vi årtusendets match på grund av galet mycket slarv i egen zon.
Ja fingertoppskänsla har de ju inte
Avgörande domarmisstag när Tom skickas in i sargen och ffa att bästa backen i vf medvetet skadas gör att serien tog slut. Hoppas Rögle kör över detta osympatiska lag med AJ i spetsen rejält i finalen!
Bägge situationerna med Lindberg är riktigt farliga och skall givetvis anmälas. Det är två riktigt fula grejer. Det är ju direkt pinsamt att du blir avstängd tre matcher om du krockar med domaren, men det är fritt fram att köra en slew foot samt att crosschecka en spelare två meter från sargen så att han okontrollerat rasar in i densamma, dessutom långt efter att situationen före är överspelad. Domarna borde fan bli anmälda.
Håller med om det du skriver om att en knuff mot en domare renderar tre matchers avstängning och förmodligen blir Lindberg friad för den farliga crosscheckingen på Tom.
De inkonsekventa, inkompetenta domarna fick tillslut avgöra en semifinal
Står och letar för många man på isen där är begåvat
Letar? Dom är ju fem på plan, när den sjätte spelaren åker ut mot mittplan, var ju inte ens ett byte.
Överfallet mot Tom var minst lika regelvidrigt. Men där släppte man det. Trots att det ledde till skada.
Deltar aldrig i spelet!
+1
Oavsett hur små marginaler det än var igår så var det denna matchen Frölunda var tvungna att ta.
Vinna 3 raka nu varav 2 i Skellefteå känns inte realistiskt.
Känns som man med gott samvete kan se finalen av Mästarnas Mästare kl 20.00 på söndag i stället.
Vilket nog är nödvändigt. Eftersom samtliga tabloider kommer att skriva vem som vann drygt 1 timme senare.
Om man inte pausar streamingen och kollar resten efteråt.
Tunga beslut att ta..😬
Å andra sidan visade matchen igår något vi inte sett på länge. Plötsligt har vi en vilja, ett jävlaranamma och offensiv att tala om. Det känns faktiskt inte omöjligt att ta nästa match med vetskapen att ”vi kan om vi vill”, och om vi gör det blir det en till drabbning i ett revanschsuget Kålleseum. Visst på förhand är det långsökt att vinna tre raka, men det ska spelas match för match och det är inte skrivet i sten att Skellefteå ska ha studsarna med sig när det står i väger i alla matcher framåt. Sju raka får räcka.
Så försöker jag också tänka..
Ja har vi inte varit i denna situationen tidigare att i princip inget har talat för att det skulle gå, jag minns nån serie mot Luleå där dom hade gått upp i 3-1 i matcher och i stort sett dominerat men Frölunda vände till 4-3, det har väl även skett mot Skellefteå tidigare.
Skillnaden har varit i dessa serier bla den du nämner samt mot Saik 2017 och Linköping 2006 så har spelodeningen för Frölunda varit hemma borta hemma i match 5 6 och 7.Stor skillnad men hoppas hoppas det kan gå.
Om inte annat kan man ju sitta och kolla hur många matchstraff Lindbohm skall klara sig från på söndag….
Försökte svara innan men det blev nog inte godkänt pga länk till hockeynews (källan). Men det har iaf hänt 5 ggr och i tre av dessa har FHC vänt 1-3, en gång har vi tappat!
2006 Frölunda mot Linköping, SM-semifinal.
2009 HV71 mot Timrå, SM-kvartsfinal.
2010 Linköping mot Frölunda, SM-kvartsfinal.
2015 Frölunda mot Luleå, SM-kvartsfinal.
2017 Frölunda mot Skellefteå, SM-kvartsfinal.
Alla mina svar försvinner, men FHC har vänt 1-3 totalt 3 ggr, så om något lag ska fixa det så är det vi!
Känner till detta. Men då hade i.a.f jag lite små förhoppningar om att så skulle kunna ske.
Det har jag inte nu.
Oskar Lindberg körde även på Lasse när han sätter ut sin skridskor och fäller honom, får göra allt utan åka på en enda utvisning.
Tycker det är för svagt att låta spelare köra på målvakten. Är 4 pååkning av Lasse på 2 matcher, helt otroligt.
Max Friberg tacklas i huvudet, en armbåge av tredjegubben Elias Salomonsson.
Det släpper man helt också, fattar verkligen inte nivån.
Det är nästan omöjligt att slå Skellefteå med den typen av anfalls hockey. Det är ju Skellefteås dna,inget annat lag har kunnat konkurrera med dom de senaste 15 åren
Domarna kommer aldrig tillåta oss att ta en seger till. Det är ju glasklart.
Efter vi vänt alla stenar vill jag att burström lämnar och vi får in en tränare som bevisligen kan sätta ett vägvinnande spel.
Sedan vill jag se en handfull riktigt vassa (och därmed dyra) offensiva spelare in i truppen till kommande säsong. Det håller inte att hålla igen på pengarna eller betala dyrt för sådana som Klingberg, Thorell, Öberg.
Sjöström kommer väl vara kvar men det måste vara hans absolut sista chans att bygga ett välbalanserat lag som på riktigt är med och kämpar om guld.
Med våra resurser och förutsättningar är det inte godkänt att inte ens varit nära att spela final på fem år.
Till nästa säsong är väl de flesta platser redan besatta, ser svagare ut än i år.
Tänkte på MRs respektfulla sätt mot sina tidigare lagkamrater och fans i leksand. Han är en stor idrottsman. Hatten av för honom.
Jämför sedan med Quisling. En direkt motsats. Visserligen är han ju inte den vassaste kniven i lådan men hans agerande är nog det mest respektlösa jag någonsin sett på en idrottsarena.
Detta är respekt!
Folk sa att Jonas Johnson såg sur ut.
– Nej, det var jag inte. Men man behöver inte kasta det i ansiktet på folk.
Är det någon som vet varför man struntar i regelboken i slutspel? Varför vill man att grisspel ska gynnas?
Det är ju bra med en högre tolerans i slutspelet. Hockeyn håller ju på att bli en sport för kärringar
Slutspelshockey är ett varumärke som vårdas ömt, kan du få upp känslorna lite extra är det fler som bryr sig och det blir mer buzz. Buzz säljer och därför tillåts mer skit i slutspelet. Slutspelsserien mot Luleå ”säljer” ju fortfarande sporten.
Googla finalserien 96 och första träffen du får upp är SHL som lite stolt kallar det ett gladiatorspel, hade någon kommit ihåg den serien om det inte var för att allt släpptes? Vem kommer ihåg hur domarnivån var 2012 tex.
Bra kämpat frölunda men tyvärr räcker det inte till i långa loppet, frölunda har denna säsongen igen för dålig spets och hot, vi har 4 spelare som kan hota riktigt bra., men resten är tyvärr inte på samma nivå.
Och när Rydahl skadad och Hasa skadad och med sanningen framför ögonen att se spelare som klingberg, Borg, Öberg med fler inte vara i zonen är det faktiskt overkligt att frölunda spelar semifinal överhuvudtaget.
Mycket troligt att det är över på söndags kvällen, och då måste Rönnbergs och Sjöström sätta sig ner och ta flera obekväma beslut, för denna trupp var alldeles för ojämn.
Spelare som Edstrom, Born, är okay men inte mer, och Nässen är alldeles för anonym! sedan en rad nyförvärv som har varit helt misslyckade hela säsongen. Förväntar mig att Borg, Thorell, Jayden, Ruohomaa, Strömvall, P, Johansson försvinner till nästa säsongen! Skulle inte gråta om frölunda sa adjö till Klingberg och Nässen också, men det kommer aldrig hända troligtvis.
L .Öberg är ung och har mer att ta fram garanterat, känner att han kan utvecklas och bli bättre i rätt omgivning! Men känslan här är att han åker före klingberg om dom nu vill köpa ut några spelare!
Sedan är man väl inte så imponerad av nyförvärven som planeras in nästa säsong från Djurgården och Ahl.
Frölunda måste ha in 2 klass centrar och forwards som kan hota och göra mål, annars blir det högst semifinal igen!
Håller helt med din bedömning. En enskild match kan vara ologisk men inte en hel matchserie/serie. Frölunda har för få kvalitetspelare och för många fyllnadsspelare/stuffing (bredd kallas det om man ska använda en snällare term).
Problemet är att spetsen har varit för tunn och trubbig när det gäller som mest och bredden har varit rund. Ta en spelare som Klingberg, han tillför så otroligt lite. Eller spelare som Nässen och Lasu, två spelare jag gillar och som brukar höja sig ett par snäpp i slutspel, men det har de inte gjort i år.
Sedan är det andra ingredienser som saknats, styrka framför målen. Titta bara hur aggressiva SAIK är framför båda målen. SAIK marker tydligt framför eget mål och hugger framför frölundas dito vilket resulterat i ett par av deras mål.
PP har varit svag, Lasse har haft ett par svaga matcher, samma kan sägas om Malte och Friberg. De sistnämnd var bra igår men hållit en lägre lägstanivå än vi är vana vid.
Man kan även ifrågasätta vissa coachingbeslut. Jag hade gärna sett Öberg och Borg få lite mer matchtid. Deras lite gruffigare spel hade nog gett mer välbehövlig energi till skillnad från tex Klingbergs apatiska spel. Lasse borde kanske inte matchats så hårt eller så borde han bytts ut tidigare när han svajat.
Bär emot att säga men 4a i serien och ut i semi är vad som kan förväntas av detta lag. Bättre än så är man inte. Sjöström (och RR) har tyvärr misslyckats ännu en säsong med att sätta ihop ett lag med reell chans att gå hela vägen.
Känns lagom sjukt med allt hot och hat mot vissa spelare. Uppmuntran och en önskan om att spelare ska skada sig osv.
Det är väl ändå inga dagisbarn som håller till här, lite högre nivå hade man kunnat önska sig på kommentarerna.
Det handlar om att vinna. Saik skadar medvetet våra spelare utan konsekvenser. Då måste vi göra exakt detsamma om vi vill vinna. Det är så domarna vill ha det.
Och du tror att domarna släpper det om Frölunda spelar så? 😂😂😂
SHL gör ju bort ligan totalt. Så pinsamt!!! Man kan inte under säsongen ta avstängning efter avstängning och basunera ut hur hög skaderisken är i fallen och bla. bla. bla. och sen börjar slutspelet och då finns ingen skaderisk längre! Pinsamt är ordet!
Men ska bli skönt nästa säsong för då kan vi ju inte se en avstängning i serien heller. För detta måste ju vara den nya nivån då!? Skaderisken ändras ju inte om du åker på en skada i oktober kontra i april!!!
Sen håller jag med om Lasse. Inga tavlor. Bara väldigt snygga mål (med mycket trafik framför varje mål) dock väldigt svagt försvarssoel i går! Lasse var grym. Stod på huvudet. Dock hjälpte inte det i går.
PJ borde vi skänka bort till Skellefteå innan morgondagen. Vet inte när vi skådade en så svag back i Scandinavium sist!?
Hur kunde man låta PJ och Heens gå före Lindroth? Kan ha avgjort hela säsongen
Ja PJ är som sagt den svagaste back vi haft i Frölunda på år och dar. Fattar inte vad folk ser i honom. Ja finns lite offensiv i honom MEN han är ju likförbannat en back och som sådan bedrövligt usel! Så skönt vi blir av med honom efter säsongen!
Offensiven är för skral för att väga upp alla enorma brister i defensiven. Håller inte SHL-nivå. Allsvenskan känns mer lämplig för Herr Johansson. Gav ju bort bla ett mål igår.
Ger mig f-n på att han gör en kanonsäsong i Skellefteå nästa säsong. Bra förstapass, blick för spelet men lite defensiva brister. Och han har blivit bättre där.
Ytterst tveksam. Blir en säsong i SAIK sen blir det HA för grabben. Gravt överskattad spelare.
Vi vänder detta! Sett likadant ut de gånger vi vänt 1-3 underlägen förr. Först vinna i morgon, sen hemåt med ny energi! Sen tar vi det sista på dåliga nerver hos bröderna xxx!
Frågan är hur det är med Tom. Utan honom vänder vi aldrig detta.
Vet inte om man ska spela Born, gjort väldigt mycket misstag när han tok rushar på spelarna och blir helt bortgjord. Det har renderat i väldigt mycket mål bakåt dessutom. Nästa match gäller de minimera alla misstag.
Medhåll. Har gått från en av våra bästa i +/- (grundserien), till en av de sämre i +/- (slutspelet). Tycker att han har det tufft. Gör ofta ganska bra saker men misslyckas ofta med det sista. Väger lite lätt.
Tycker de ska ge Stenberg chansen istället. Han kan ju göra mål och spela fram, det kan inte Born.
HA-slutspelet trots allt tufft.
Spelare som Born och Nässén är nyttiga i en del avseenden men de hade varit energiska brunkare även i HA, finns för lite av spelskicklighet och skills i dem. Tycker jag.
En utvilad Lasse i form tar 1 eller 2 av puckarna.
Vinner man på Söndag blir de i alla fall en match till i Scandinavium och de e dom faktiskt värda efter varit nära att sno match 2 där uppe, nära igår osv osv.
Sen måste dom ta Toms crosschecking de e faktiskt bedrövligt .
Jag har läst lite kommentarer nu och jag ser att många inte tror på Frölunda. Roger och många i hans gäng har vart med om detta tidigare och man såg vilja igår av att vinna matchen, om grabbarna visar den viljan och spelar med samma offensiva mindset så tror jag väldigt mycket på Frölunda. Skellefteå har ju också vunnit 3 matcher men både tur och skicklighet. Vad säger att Frölunda inte kan vinna 3 tilll nu också? Skellefteå är ju kända att tappa ledningar detta slutspel och om vi spelar våra kort rätt kan de slappna av och tror att de är en lätt match.
Så länge Frölunda spelar sin hockey med tålamod, har bra defensiv, fortsätter på sin vilja i anfallszon och spelar med lugn så som sagt så tror jag väldigt mycket på dem.
Att det är svårt att stänga en serie visade ju Frölunda prov på i kvarten mot FBK i fjol.
Skellefteå tycker jag känns jäkligt resoluta.
Klart att de kan darra på manschetten när det nu skall till. Men jag har svårt att tro det.
DEN eventuella faktorn + att Frölunda har ALLT att vinna är vad förhoppningarna får stå till.
Undrar dessutom om man inte skall ställa Frasse i kassen i morrn..
Förtydligande: Avsåg att Frölunda förlorade match 6 i nämnd kvartsfinal.
Kan hålla med dig fast jag tycker vi var väldigt bestämda i anfallsspelet. Dessa matcher har vart jätte jämna men jag tycker Frölunda har vart bäst (mestadels av tiden, några perioder har Skellefteå dominerat) Att komma tillbaka 6 gånger är inte något som händer varje dag.
Folin med ett självmål till och med. Har en känsla att han kommer vara ute och storspela för revansch.
Jag tycker denna serien kommer vara upp till viljan. Om Frölunda nu skulle verkligen spela för varandra och vilja vända ser jag alla möjligheter som helst. Skellefteå kan komma ut och storspela med vilja att stänga denna serien och gå till final. Båda viljorna är jätte starka. Upp det bevis till den som vill det mest.
Jag hade förväntat mig betydligt mer av Tömmernes i offensiv zon. Han borde ha gjort ett antal mål hittills i slutspelet. Dessutom lämnat hans passningar en hel del att önska. Stor missräkning
Jag tycker han är väldigt bra, inte minst i defensiven.
Men har peakat, rimligen.
Jag tycker också att han är stabil defensivt. Men tycker det är märkligt att ingen nämner att han producerar väldigt lite framåt.
Bara hänga upp denna i omklädningsrummet
Frölunda vände 1–3 i matcher till 4–3 i kvartsfinalserien mot Skellefteå. Victor Olofsson avgjorde med 3–2 i den avgörande matchens förlängning. – Det svartnade lite där, säger Olofsson om känslan efter målet. Victor Olofssons mål efter 9.52 i fjärde perioden satte punkt för en kvartsfinal att minnas.
Vi vänder detta, finns inget annat.
Tom behövs, vad är hans status, någon som vet..?
Förmodligen några ägg kvar att måla med familjen..
Såg ut som en fotskada när han åkte av och då är det säkert samma fot det ryktades om när han inte spelade de sista matcherna mot Leksand.
Jasså äggmålning igen, hmmm
Stog han över en match senast, lr hur var det..?
2-3.. Kommer inte ihåg.
Så många 🤔, var det verkligen så..?
Var väl två det var då Sundin kom in.
Satt och kände innan matchen vi vinner idag. Efter varje saik mål kände jag vi gör ett till. Summeringen efter matchen var att åter igen hittar vi sätta att släppa in mål. Slarv mål, Folin är jätte olycklig men snyggt mål men Pontus J tabbe bakom mål är slarv i pressat läge. 2-1 målet ingen framför mål när 2 saik spelare står och vaktar. Denna serie kommer jag minnas som slarvens serie från Frölunda. Till nästa säsong får man ta in utöver den bak det pratas om starkare backar som kan vinna närkamper framför mål. Kanske en nordamerikan.
Backsidan nästa är är klar:
Tömmernes-Hasa
Folin-Egli
Högberg-Nilsson
Heens-Sundin
Ja skillnaden från 2016 och 2019 är att vi inte har en Lauridsen eller Printz. Dom rensade rätt bra framför målet.
Ett exempel vid Skellefteås 2-1 mål får en spelare åka mellan Tömmenes och Sundin in framför Lasse och oattackerad slå in pucken!
Saknar sådana slutspelsspelare. Fick även in en viktig pjäs i Crabb som var magisk i slutspelet. I övrigt så var det ju klart mer skicklighet (blandat med dessa karaktärer) i dessa trupper. Bättre komponerade lag kontra idag.
Det bortdömda målet förbryllar mig. Spark självklart. Pucken tar på målvakt. Är det inte självmål då?
Borde vara det men med dom domarna så kan man inte räkna med logik…..
Mål vid sparkrörelse godkänns endast om pucken sedan tar på någon annan utespelares Klubba innan den går in. Tar pucken på någons kropp eller målvakten innan den går in gäller ej målet. Står ganska klart och tydligt i regelboken.
En rätt dum regel, borde ju vara mål oavsett, så länge pucken går i mål och inte målvakten är störd.
Frölunda har hopp om Tom Nilsson till match 5 mot Skellefteå enligt Roger Rönnberg.
Tack för uppdateringen!
👍🏻
🙌
Tack för uppdatering..!
Vi förlorar för att Lasse har en sämre dag. Tyvärr har han haft flera i slutspelet – det är inte godkänt. Mest rutin, högst lön.
Lasses räddningsprocent är svaga 98,64%. Med det är han nia i slutspelet.
Rifalk har 95,55
Linus Söderström 94,37
Filip Larsson 92,91
Jag vet att Lasse på nästan egen hand vunnit matcher åt oss. Han kan vara outstanding ibland. Men för att nå en final måste laget ha en målvakt som spelar bra i alla matcher. Lasse har haft 3-4 svajjiga insatser, i det stora hela är hans tid i Frölunda lite av en besvikelse.
Han blir 37 i sommar, har rimligen peakat, känslan är att han inte riktigt orkar med det täta matchandet.
98,64% får han väl vara nöjd med..?
🤣👍
Sorry, 89, inte 98…
Tror alla fattade. Haha. Lite kul felskrivning dock. Innebörden blev ju inte densamma.
Förstod. Kunde inte låta bli..🥰
Håller med här. Undrar egentligen hur mycket Lasse bestämmer kring målvaktsposten. Jag noterade i tredje perioden igår när Lasse gjorde en längre sväng upp mot blå och Rönnberg kommunicerade om han ville byta, Lasse ville inte. Det går inte att fråga en spelare den frågan, svaret kommer alltid vara ett nej. Nästa säsong behövs en Normann som ska matchas minst lika mycket som Lasse. Lasse kommer även nästa säsong ha en hög högstanivå men måste spelas betydligt mer sparsamt för orken finns inte där längre. Hoppas Tuohimaa står på söndag så får lasse spaden på tisdag och singla slant om torsdagen.
Lasse har fått jobba hårdast av alla målvakter. Vi har spelat flest matcher och har de sämsta backarna. Det påverkar såklart Lasses siffror. Hade Lasse spelat i bandyklybben hade han haft enorma siffror. De har ett helt annat defensivt spel samt riktigt bra backar.
Lasse är bra. Utan tvekan. Utan Lasse hade vi torskat snabbt i kvarten.
Då kom det igen från Roger. ”Det är inte underhållning vi håller på med”
Nä för då hade man spelat en attraktiv hockey.
Men det är ju inte att vinna heller för då hade de gjort allt för att göra just det. Då hade de ställt krav på sportchef och tränare och köpt tillräckligt bra spelare för att på allvar tävla om guldet!!!
I jämförelse med oss så spelar Växjö gladhockey, det säger väl allt om hur tråkiga Frölunda har blivit. Igår bra attack, men Max inte nöjd utan pratar om defensivt, spela med mer kontroll. Visst läckte det bakåt, men det här kontrollerade spelet som Frölunda vill ha är förbaskat tråkigt, och uppenbarligen inte heller allt för lyckosamt. Måtte Robban komma hit och ge oss glädjen tillbaks.
Kan nån kunnig förklara reglerna för spark för mig? Förstår att det ska dömas ej mål om en spark går på målvakt i mål. Gäller det oavsett om målvakten först stoppat den eller ej?
Gårdagens snackis resulterade ju i spark. Kollar man repriserna så har pucken högre hastighet när den går in i mål än vad den har när den lämnar sparksituationen. Verkar alltså som om Lindvall får stopp på den och sen gör en rörelse så den får ny fart??
Frågan är alltså om regeln ska avse ”valla in pucken” eller allt när ingen annan är på den där emellan….
Hade varit intressant att höra hur Rogers/Iversens tankar var kring matchandet av målvakterna inför slutspelet, samt varför klubben ens värvade Tuohimaa, att gå med två målvakter i ett slutspel har ju varit ett måste för att gå långt. Frasse har inte stått mycket mer än vad Dichow gjorde trots att killen vunnit matcher åt laget under slutdelen.
Kollade på presskonferensen efter matchen. Rena polarkylan mellan Roger och Robban har vänskapen fått sig en liten törn?
Ta inte detta som domarkritik, utan som uppriktiga frågeställningar, då vi säger att domare i Sverige håller en god nivå etc, vilket dom kanske gör utifrån dom direktiv som råder, vad vet jag. Men hur kan de komma sig att i 98 av 100 matcher så har alltid hemmalaget 1-3 pp mer, oavsett matchbild? Står de verkligen i regelboken att hakningar , fasthållningar, crosscheckingar, interference är tillåtet, eller varför skiter man fullständigt att blåsa för spelförstörande moment? Om ett lag haft 3 raka powerplay , varför får de andra laget alltid nästa powerplay oavsett hur spelbild och matchen ser ut? Varför letar man då powerplay till de andra laget var att jämna ut den statistiken?
Detta är uppriktiga frågor, är de så vi vill ha det i SHL?
Dessa frågor är generella , inte att Frölunda förfördelas etc, utan de är såhär de ser ut skulle jag säga i vilken arena man än kollar i, med självklara undantag, men dom är sjutton små.
Det blir sånt jävla hyckleri när det pratas om spelarsäkerhet under säsongen och sen skiter man helt i det när det är slutspel. Joel Lundqvist avstängning förra året blir bara märkligare och märkligare.
Tvivelsutan hockeyporr. Precis allt hände.
Surt att Frölunda inte får med sig en seger man så in i bänken förtjänade.
Angående att underhållningsvärdet skulle gå upp för att man släpper mer i slutspelet, hur går det ihop om man jämför med NHL som väl får anses vara den bästa ligan i världen även rent underhållsmässigt, där nivån är betydligt hårdare än vad vi till och med har under grundserien? Där har man tagit krafttag för att man faktiskt följer regelboken, och eftersom spelarna kan det nu så behövs det ändå inte blåsas sönder matcher.
Jag begriper inte heller varför en crosschecking, slashing eller holding skulle vara mer underhållande än att se kreativa forwards lura upp sega backar på läktaren. För mig är det tvärtom. Har aldrig varit intresserad av brottning.
Många frågor imorgon.
Vem står?
Vem gynnar mest av sena matchen 18:30
Vem tar Borns plats?
Spelar Jayden?
Spelar Tom?
Kommer Frölunda kunna visa lika fin offensivt imorgon?
offensiv*
Domarna kommer nog att avgöra även denna match, direkt eller indirekt.
Vissa skriver om spelare hit och spelare dit. Det handlar om vad man får ut av materialet, men framförallt hur man använder de spelare man har. Hur man bäst ska få ut så mycket som möjligt av varje individ.
Vi har i flera år spelat en hockey som inte passar alla, långt ifrån och då blir det som det blir. Alla kan inte åka och åka, jobba och jobba. Alla kan inte dribbla av tre man och lägga upp den i krysset. Felet är Roger och övriga som vill att alla ska se likadana ut. Det är ett problem nu och har varit tidigare.
När Robban kommer in tillsammans med Joel som en av sina assisterande, då tar en ny era över i föreningen och då bör det bli andra tider. Sjöström ska givetvis väck också, så är det bara.
Kan inte ha en sportchef som säger… Vi tittar. Vi har har haft koll på honom länge. Kommer passa bra hos oss osv. Behöver någon med mer pondus.
Blir en jäkligt märklig nivå när allt och alla ska videogranskas, anmälas och stängas av, i grundserien. Och sen är det slutspel och då skiter man i allt. Blev ju pinsamt igår. Lindberg ska ha matchstraff på Tom. Sen ska han ha minst 2 min när han sparkar omkull Lasse. Salmonsson borde väl absolut fått 5 och en anmälan för armbågen på Friberg? Nä, igår avgjorde verkligen domarna matchen och med det troligtvis säsongen för Frölunda. Oerhört bittert.