SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Westergårds mål är seniorhockey i Frölunda, finns det plats?

Han väntar på att slå igenom på seniornivå, Max Westergård. Kommer han kunna göra det i Frölunda?
Nu väntar dock junior-VM.

30 Kommentarer

  1. Det finns mycket potential i Max men konkurrensen är tuff. Beror ju också på hur länge han stannar. Kanske svårt lova en plats om han bara stannar en säsong.

  2. Lurigt läge för Westergård. Han har definitivt talang och potential att kunna konkurrera ut någon av de seniora forwardsen i topptre-kedjorna. Men samtidigt så är det långt ifrån givet att han lyckas med det och istället hamnar i en karusell av SHL-, J20-spel och utlåningar. Vilket skulle kunna bli karriärhämmande och då kanske det i slutändan är bättre att gå till ett lag där chansen till regelbunden speltid i en offensiv kedja är större.

  3. Brutal konkurrens och som du skriver…Fagemo. Helt övertygad att han vänder hem!
    Men hade varit kul och spännande med Max kvar. Han ser väl Ivars utveckling så förstår honom verkligen att han vill vara kvar i Frölunda i första hand.

  4. Han måste leverera mer om han ska vara kvar i truppen.
    Något annat, Brynäs hämtar in ännu en skådespelare till nästa säsong.namnbyte på klubben till Hollywood Divers?

  5. Max är en tydlig kanditat att vara kvar. Bara hoppas att parterna kommer överens. FHC behöver väl ha en 14-15 st i grunden, så konkurrensen som idag bibehålls. Blir skador varje år som drar åt ett håll och sen finns det säkert yngre som bankar på….eller någon stekt sparv från NHL?

    • Max har redan gällande rookiekontrakt. Handlar om att han ska de en vettig möjlighet till spel. Känns svårt,måste jag säga.

      • Jag vet att han har rookiekontrakt. Däremot FHC plan är viktig. Det har under många år visat sig vara klokt av FHC att de nya kommer underifrån – ibland borta ett tag – men sen återvänder de.

  6. Liam Dower Nlsson har spelat center senaste tiden i Björlöven, och gjort det riktigt bra.
    Kan nog sluta som center i Frölunda för det blir allt mer sannolikt att Niederbach får chansen i Nordamerika.
    Oavsett trångt om plats framåt…

    • Liam har endast spelat center för de haft skador på sin center sida. När han producerade som bäst var vinge med Tellström, Lundin.

      • Stämmer som Björn skriver. Därav att jag poängterade just detta i texten. Liam DN primärt vinge. Sedan är det aldrig fel att behärska fler positioner. 🙂
        Vad gäller NHL finns det alltid risk/chans med bra spelare, lite tidigt att räkna in Niederbach som NHL-spelare, precis som det är tidigt att räkna in Fagemo som hemvändare, kan bli sena beslut, Frölunda behöva jobba med stor trupp och sedan skära. Som i höst.

  7. Verka luta åt Samuel Johannesson som ersätter för Egli, Sjöström och West är där borta nu och träffat honom.

    • Dragkamp med Rögle, vad det verkar. 🙂 Sedan får vi se om Johannesson är fast beslutet att komma hem. Förståeligt att Frölunda går efter honom. Men … Egli kommer saknas.

  8. Skulle bli väldigt förvånad om Innala och Routsalinen stannar. Dom borde ju få bra erbjudande från Schweiz. Tror nog tyvärr det blir minst tre som försvinner nästa säsong.

  9. Tyvärr är inte Westergård inne på 13 forwards som det ser ut nu. De gånger han fått chansen har det inte blivit någon succé. Bättre låna ut honom till en allsvensk klubb, för Wahlberg blev det ju bingo

  10. Nu skadade Mads Kongsbak Klyvö rankades högre än Westergård (fjärde respektive femte rundan) i draften.
    Säger verkligen inte allt men Westergård är inte alls samma talang som Stenberg.
    Och som någon påpekade: stannar max en säsong.
    Värt att tänka på om det ska göras plats.

  11. Jag har ärligt talat aldrig sett storheten hos Westergård. Han kommer vara borta efter nästa säsong ändå, så satsa hellre på en sådan som Born som kommer göra ett minst lika bra jobb i flera säsonger.

    • Westergård är en stor talang – Du får titta lite noggrannare på hans passningar i fart och spelförståelse defensivt.

      • Jag håller med dig! Dessutom är han modig, vågar skära in på mål och väldigt stark för sin ålder/storlek. Men jag har också förståelse för de som inte håller med om grabbens kvaliteter. Dessa är svåra att upptäcka med den begränsade istid han har/har haft. Själv har jag ju förmånen att se honom och alla andra på de många träningar jag försöker se.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15