SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Underhållning till Max när HV71 avgjorde i förlängning

► Jan Mursaks 3+1 var inte nog för att ge Frölunda segern mot HV71.
► Max Wärn lite oväntad hjälte för gästerna:
► 4–4 i tredje perioden, sedan avgjorde finländaren i förlängningen.
► Härlig hockeymatch mellan två jämna lag, men det här nya arrangemanget gick jag inte riktigt igång på. Vad tyckte ni?

FRÖLUNDA–HV71 4–5 (förlängning): Det tog bara 1.13 för Max Wärn att skjuta två poäng till HV71, Frölunda fick nöja sig med en.

Långa stunder härlig hockey där det svängde än hit, än dit. Frölunda vände 0–1, 1–2, 2–3 till 4–3 men tappade sedan till 4–5.

HV behövde kanske poängen lite, lite mer? Spelade lite enklare, lite rakare i egen zon, Frölunda hostade upp pucken några gånger, hade i gengäld lite mer sprakande offensiv och kunde nog satt några puckar till bakom Felix Sandström.

Men – HV71 kunde också fått mer utdelning. Johan Gustafsson släppte fem, men räddade också bra ett antal gånger.

Frölunda gjorde tre mål i PP, det var ett skönt besked för Roger Rönnbergs gäng. Men det värderades inte helt rätt alla gånger, Rönnberg var inne på det efteråt, men samtidigt, jag vill inte gnälla:

Det här var en utsökt hockeymatch som kunde gått lite hur som helst.

Lite bättre defensiv vaksamhet av Frölunda i en del situationer så …

Men det har vi ju pratat om länge.

Nå, tre PP-mål, man ska kanske vinna en sådan här match då? Å andra sidan, lagets viktigaste spelare var inte med, Frölunda fann ett spel utan honom. Inte så pjåkigt det heller.

***

60 härliga hockeyminuter gav oss 4–4 sedan HV71 legat på hårdast på slutet.

Frölunda var i underläge tre gånger, vände 2–3 till 4–3 via Victor Olofssons och Jan Mursaks PP-mål.

Två höga HV-klubbor kostade.

Men i tredje perioden trampade Max Wärn in på kassen när Kristoffer Gunnarsson (kanske var det Adam Almquist, det gick fort, hann inte se repris) tappade balansen och satte 4–4 mellan benen på Johan Gustafsson – som sedan räddade poäng med bra räddningar mot slutet av ordinarie tid.

Wärn avgjorde alltså sedan på övertid.

***

Jan Mursak 3+1. Fantastisk match av matchens profil. Jösses, så värdefull han är.

David Ullström: 1+2. Utsökt match av honom också.

Simon Hjalmarsson. Grymt bra skymning vid 3–3, läckert pass vid 4–3, superbt jobb matchen igenom.

Pierre Engvall: härlig fart, bra initiativ.

***

Rasmus Dahlin hade två finfina raider där han dock vägrade skjuta utan istället försökte åka in med pucken i mål.

Det gick förstås inte.

Hoppas Rasmus fick en klapp på axeln efteråt, med ett väldigt gott råd av den här typen:

”Även om du har femtielva verktyg i lådan är det inte fel att skjuta ibland.”

***

* Matchens äntligen: Victor Olofsson hade bränt två mycket bra lägen när han PP-sköt 3–3 i andra perioden – men här ska Simon Hjalmarsson ha stor credd för sitt skymningsarbete.

* Matchens passning: Kevin Stenlunds fantastiska ”på yta”-lobb enligt fotbollsmodell, pucken gick över Mattias Nörstebö, David Ullström bröt in framför Johan Gustafsson och sköt 3–2 för HV.

* Matchens räddning: Marc Zanetti som plockade Victor Olofssons skott när när HV-målvakten Felix Sandström var satt ur spel. Målet var öppet, 2–1 inräknat – men Zanetti ville annat.

* Matchens miss: Samme Zanetti missade att ta ner en puck så att Jan Mursak smet förbi och sköt 2–2.

***

Fantastisk underhållning redan från start, lagen gjorde var sitt snyggt PP-mål, båda där pucken gick snabbt och yta skapades vid bortre stolpen.

Jan Mursaks gav 1–1 för Frölunda.

Victor Ejdsells 2–1 för HV71.

Erik Brännström öppnade målskyttet med en skott i Johan Gustafssons plockhandsskryss, Mursak avslutade det med ett rappt skott vid Felix Sandströms första stolpe sedan pucken studsat rätt för honom när HV-backen Marc Zanetti missade.

Det var gott om chanser i första perioden, det var full fart, det var rent njutbart att se de här 20 minuterna.

***

Jag har ju fullt upp att bedöma hockeyn, ni har bättre koll på, och tid för, arrangemanget än jag, men var inte volymen väldigt hög?

Och det är väl en sak, men framför allt reagerade jag på detta:

Lite för ofta gick det igång dränkande musik när Goa Gubbar och Sektion 84 satte fart och försökte matcha HV:s tillresta supportrar.

En så fantastisk inramning, slutsålt, hemma- och bortafans – var det verkligen tvunget att göra om detta till något slags raveparty?

Lite bubble ball (heter det så?) i paus kan väl vara kul, och vill folk dansa i dance cam har jag verkligen inga problem med det, men var det så många fler repriser som det sagts på förhand?

Nå – massor med kiss cam, folk tycks älska det, och de är verkligen inte fel att göra åskådare, tvärtom.

Ni vet mer än jag, mitt fokus är väldigt mycket match och rätt lite evenemang, men det var ju inte så att jag gick hem lyrisk direkt.

Och den som bär ansvar för att elorgeln försvann vet faktiskt inte hur man arrangerar en hockeymatch …

För mig är hockey och elorgel, inte en lördagskväll ute på någon högljudd klubb – men så är heller inte arrangemanget till för mig som inte betalar.

Det gör ni. Era åsikter betyder något.

***

Frölunda tog det säkra före det osäkra med Mats Rosseli Olsen, dock inga hjärnskakningssymptom som jag förstod det.

Adam Pardy har drabbats av halsfluss, därför ersatte Kristoffer Gunnarsson.

HV71 har sina långtidsskadade backar sedan länge, Alexander Ytterell, Kristofer Berglund och Dylan Reeser. Topi Jaakola ännu inte redo för spel, kanske inte blir det mer heller den här säsongen.

***

## Fakta:

0–1 (8.34) Erik Brännström (Ullström, Tedenby)
* Bra skott som en oskymd Johan Gustafsson kanske borde ha haft?

1–1 (9.20) Jan Mursak 5/4 (Grundström, Hjalmarsson)
* Vaket sidledspass av Carl Grundström icke uppställt PP-spel, Mursak högg snabbt.

1–2 (12.00) Victor Ejdsell 5/4 (Ullström, Sweatt)
* Liknande PP-mål, Ejdsell fritt skottläge vid bortre, något hjälpa v att Jonathan Sigalet tappat klubban.-

2–2 (18.48) Jan Mursak (Donovan)
* HV-backen Marc Zanetti missade att ta ner en lång puck från Matt Donovan, Mursak hann före, sköt rappt vid första stolpen.

2–3 (25.16) David Ullström (Stenlund)
* Underbart lobbpass på yta av Kevin Stenlund, Ullström bröt in på mål, gick runt Gustafsson och satte pucken i nät.

3–3 (37.41) Victor Olofsson 5/4 (Donovan, Mursak)
* Skott som smet in tack vare Simon Hjalmarssons utsökta skymningsjobb.

4–3 (44.49) Jan Mursak 5/4 (Hjalmarsson, Donovan)
* Utsökt bakom ryggen-pass av Hjalmarsson och Mursak sköt sitt tredje mål för kvällen.

4–4 (53.52) Max Wärn (Brännström)
* Wärn bröt in från höger, just som Frölunda klarat ett box play, och hittade femte hålet på Gustafsson.

4–5 (61.13) Max Wärn (Elliott, Engvall)
* Långt pass av OS-backen till Wärn och mål.

Så spelade Frölunda
Kedjor:

Victor Olofsson–Joel Lundqvist– Max Friberg
Simon Hjalmarsson–Jan Mursak–Carl Grundström
Sebastian Stålberg–Pathrik Westerholm–Ponthus Westerholm
Joel Mustonen–Christoffer Ehn–Pontus Widerström
Jesper Emanuelsson

Backpar:
Adam Almquist–Rasmus Dahlin
Jonathan Sigalet–John Nyberg
Mattias Nörstebö–Matt Donovan
Kristoffer Gunnarsson

Målvakt: 
Johan Gustafsson (Johan Mattsson)

HV71
Kedjor:

Bill Sweatt–Kevin Stenlund–David Ullström
Mattias Tedenby–Anton Bengtsson–Robin Figren
Victor Ejdsell–David Gustafsson–Pierre Engvall
Oscar Sundh–Max Wärn–Martin Thörnberg
Sebastian Wännström

Backar:
Christoffer Persson–Stefan Elliott
Fredrik Styrman–Lawrence Pilut
Marc Zanetti–Erik Brännström
Tom Hedberg

Målvakt: 
Felix Sandström (Linus Söderström)

 

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07