► Tio tankar efter Frölundas mörka kväll i Karlstad där Jacob Nilsson skada var värre än förlusten.
► Dags för Frölunda att ta hjälp, fantasifulla Färjestad, märkta man och inget Ikea – lite av vad ni bjuds på i dag.
Om Ryan Lasch kan komma tillbaka (och vara bra), då har Frölunda i alla fall tio seniorforwards.
I det läget återstår ett antal andra problem. Som skräckfilmen kallad ”Power play without power.”
Frölunda skriker efter hjälp. Ring Jonas Johnson, ring Tomi Kallio, ring Johan Lundskog – läget är desperat.
DET FINNS FÖRSTÅS en liten, liten chans att skadan på Jacob Nilsson inte är så svår som det såg ut (och lät) på lördagskvällen, men det är knappast läge för vare sig Nilsson själv eller Frölundas fans att hålla andan. Visst, det behöver inte vara fullt så illa som förra säsongen, kanske klarade sig korsbandet, kanske inte, men alldeles oavsett:
1. Det är förbaskat synd om Jacob Nilsson.
2. Han lär inte spela hockey på ett tag – och det är synd för Frölunda.
Ville Pokka, knätackling = matchstraff 🦵❌ pic.twitter.com/LVX67A7Vpj
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) January 28, 2023
Okej, som traditionen påbjuder, här söndagskrönikan i form av tio tankar.
1. Svälj stoltheten – ta in hjälp utifrån.
Frölundas power play är inte svagt, inte uselt – det är att haveri. Under ”den goda perioden”, alltså efter novemberuppehållet, är procentsatsen 8,33. Åtta komma frickin’ trettiotre! Före målet mot Örebro hade Frölunda spelat nästan 49 minuter i SHL och 22 minuter i CHL utan mål, den nya sviten är redan uppe på 14.56.
Visst, Frölunda har inte spetsiga forwards som till exempel Skellefteå, Färjestad, Oskarshamn, man ska inte förvänta sig några 30 procent – men att det är så här monumentalt uselt, det är faktiskt både anmärkningsvärt och närmast obegripligt.
Roger Rönnberg och Anders Burström har haft 39 omgångar på sig men misslyckats. Det är nu dags att ta hjälp utifrån – spelarna skriker efter det, skriker som besatta. I den mån Rönnberg & Co är för stolta för detta (det vet jag inget om) så bör den sportsliga ledningen agera.
Vad jag vet är Jonas Johnson ledig – ring honom.
Kolla med TPS Åbo om Tomi Kallio kan komma loss.
Kanske allra bäst, flyg in Johan Lundskog, han som rätt nyligen fick sparken av Bern. Den goe gotlänningen går dessutom bra ihop med Ryan Lasch, bara en sådan sak.
Efter fyra insläppta mot Färjestad, efter tamt agerande i egen zon, så tycker ni kanske jag börjar i fel ände, men så är det inte. Ni såg det uppe i Karlstad, ni har sett det andra vintrar, när PP havererar tappar spelarna självförtroende, det blir ringar på vattnet, a slippery slope, välj vilken liknelse ni vill.
PP vinner matcher, PP bygger tro, PP skapar trygghet, en känsla typ ”Vi kan.” Som Färjestad, inget mål på tre försök, men det gav momentum snarare än tog. I går kväll var ju Frölunda bra och i högsta grad med i matchen till dess att man släppte in ett billigt 1–2 efter andra power play-misslyckandet. Här svängde matchen. Så viktigt är det.
Nå, Frölunda har inte råd att kasta bort resten av säsongen vad gäller PP. Det är dags att agera nu. Jag förstår om inte tränarstaben vill eller håller med mig. Respekt för det. I så fall behöver sportchefen Fredrik Sjöström och/eller klubbdirektören Christian Lechtaler visa att de är överordnade.
(UPPDATERAT med förtydligande om sådant behövdes:
Nej – ingenstans skriver jag att någon ska sparkas. Däremot föreslår jag att Frölunda ringer till exempel Lundskog för att lösa PP-gåtan, i alla fall gör ett försök med ny energi in i gruppen. Alltså – in med en extra resurs, tillför något när det behövs.)
2. Undrens tid är inte förbi.
Jag ”bettar” lika sparsamt som jag dricker alkohol, en femtilapp här, en femtilapp där, mest för att det är kul. I vanliga fall kanske jag får in en trippel då och då – men i höst har SHL varit rena himmelriket för spelbolagen. Så jämnt att inte en enda match går att förutse. Jag trodde säsongen var körd för mig. Inte en vinst sedan i september. Men – i går kom den. Fick nästan nypa mig i armen. Undrar om den ska påminna om Frölundas PP, ett enstaka glädjeämne?
3. Sjukt tufft läge.
Om det är så illa med Jacob Nilsson som förväntat, om det dröjer innan Ryan Laschs knä håller, då har Frölunda nio friska seniorforwards. Jag antar att Otto Stenberg får gå in på Nilssons plats och så får Linus Nässén centra Isac Born och Sander Wold … eller kanske David Edstrom. När Lasch är tillbaka (ingen vet riktigt när det blir) kan jag se honom ta plats med Nicklas Lasu och Mats Rosseli Olsen, eller kanske med Joel Lundqvist och Patrik Carlsson – i det läget Loui Eriksson med Lasu & Co.
Man har sett offensivt spetsigare lag, det har man.
Känslan är att Jan Mursaks kedja måste överträffa sig själv, fortsätta skapa – men producera betydligt mer.
Det blir, som jag var inne på i går, en kamp för att behålla topp 6-platsen.
4. Vad hände här då?
Ni läste kanske lördagstexten om att Frölunda ville ha fem man i bild och allt det där, hur tyckte ni det föll ut i Karlstad? Jaså, inte så bra, nähä. Skämt åsido, Färjestad är ett förbaskat bra lag (mer nedan), men så här svagt ska inte Frölunda behöva uppträda i egen zon. Kommer ni ihåg den goda perioden, det var stopp i spelet, när det inte gick så var det rejält och hårt framför Lasse Johansson, backarna plockade klubbar, forwards hjälpte till, fem man gjorde det väldigt svårt för motståndarna att göra mål.
Nu? Nu är det ideliga skott och trafik-mål för motståndarna, nu får Lasse Johansson inte alls samma hjälp (i går hade han dessutom otur, tappade klubban före Theodor Lennströms 3–1).
Vad sa? Christian Folin saknas? Ja, tacka tusan för det, lagets bäste back, men han spelade inte varje byte förut. Hockey är en lagsport, det måste gå att begära av övriga mer här.
Roger Rönnberg berättade i fredags att han visat film för spelarna från Karlstadbesöket i december, för att få dem att förstå. Tydligen hjälpte det inte alls. Man kan lugnt säga att Rönnbergs ledarskap nu testas, för … om inte Frölunda kan hitta tillbaka till en tajtare defensiv där ”ettan” sätter press, synkar med övriga laget – då blir det många virriga stunder resten av säsongen.
Skräckfilmsvisning snarare än något annat.
5. Fantasifulla Färjestad.
Det är så roligt att se Färjestad spela hockey, rörligt och lekfullt, det är som att spelarna släpper loss, har förbaskat roligt på isen, vågar ta spur of the moment-initiativ – utan att tumma på det defensiva jobbet. Här måste tränaren Tomas Mitell ha gjort ett bra jobb för att bygga den tryggheten, för att få ut max av sina spelare.
Nilsson serverar en flippmacka till Lennström och då blir det jubel i Karlstad 🥪 🚨 #FBKFHC #SHL #twittpuck #ishockey #svsshl pic.twitter.com/HiH0SJFEkO
— SHL.se (@SHLse) January 28, 2023
Linus Johanssons och Victor Ejdsells toppkedjor hade gott stäm och sårade Frölunda på ett fint sätt, men såg ni hur bra veteranen Patrik Lundh ledde Lucas Forsell och Eric Engstrand? Forsell 2+0, Engstrand 0+2. Den sistnämnde, den förre Frölundajunioren, såg ut som en annan spelare än i Malmö.
Mitell gör något bra, den saken är klar.
Remi Elies långtidsskada är tung, Henrik Björklund och hjärnskakningen är en oviss historia, Per Åslunds problem har jag sämre koll på, och det är klart att man skulle behöva få tillbaka några här, men hej, Växjö och Skellefteå – se upp med Färjestad, säger jag. Det finns ett slags grundtrygghet i lagets uppträdande som är imponerande, orsaken till att man tagit så många poäng trots alla skador.
Tomas Mitell, som sagt var. Mariestads Bois-fostrad likt Tommy Samuelsson. Den ene har det just nu lite roligare än den andre.
6. Finsk finess?
Timrås Kimmo Kapanen har bra koll på sina landsmän ute i hockeyvärlden, bra utväxling på under säsongen-värvningen.
* Joonas Lyytinen – back som kom in och gav stadga när Joey LaLeggia drog till HV71. Lyytinen stod inte ut i HIFK men har varit väldigt nyttig i Timrå.
* Axel Rindell – back som inte ens platsade i AHL med Toronto Marlies, lirade i ECHL, flyttade hem till Europa och har sett bra ut i Timrå. 2+1 i går mot LHC.
* Panu Mieho – kom från Ilves, gjort två mål på fem matcher.
Med den träffsäkerheten från Kapanens sida borde det vara stor chans att ”gamle” (34) Olli Palola gör succé, trots att han knappt platsat i HIFK hemma i Finland.
7. Märkta män.
Det syns att både Andreas Borgman (framför allt foten) och Joel Lundqvist (knäet) spelar skadade. De har inget val. Kanske blir det ändå bättre. Men visst syns det.
8. Inget Ikea.
Ideligen läser jag om ”Nu måste Frölunda värva, minst två spelare!” eller ”Varför gör du inget, Sjöström?” Förståelig frustration för den som är supporter, men alla måste förstå följande:
Det finns ingen hylla på vilken det sitter skickliga hockeyspelare som väntar på att knytas upp bara de får rätt peng för besväret. Inte ens en Ikeahylla så sportcheferna kan montera ihop spelarna själva. Marknaden är toktunn. Men visst, låt mig upprepa från i går:
Om Fredrik Sjöström letade forwards med ljus och lykta förut så måste det nu vara dags för stora strålkastaren.
Sedan fascineras jag av att det fortfarande finns de som tror att Johan Sundström skulle vara ett alternativ. Skilsmässan är ju så slutgiltig att dörren är låst med femtielva hänglås och nycklarna sänkta i Marianergraven. Plus detta: killen har inte spelat hockey sedan april!
9. Dum krock.
På lördag inleder Frölundas damer sitt kvalande mot SDHL, nedsläpp 16.00 i Frölundaborg, motståndare det som sannolikt är tuffaste division I-konkurrenten: Färjestad. 18.00 spelar herrarna borta mot Timrå. Jag vet, det finns andra evenemang i Frölundaborg, men hade det inte gått att starta matchen 15.00 så hemmafansen hunnit hem till TV-apparaterna?
10. Juniorer på G.
Frölundas J20 öppnade top 10-serien med tre förluster i rad, har sedan dess fyra segrar i rad, senast två on the road i helgen: 4–3 i Örebro, 6–3 i Stockholm mot Djurgården. Mot Örebro spelade Albin Sundin, mot Djurgården på lördagen saknades både han och Otto Stenberg. Och Isac Born, förstås.
Det har varit lite knapert med framgång på juniorsidan ett tag, bra för Frölunda om talangerna kan mäta sig med de bästa lagen i landet, även om huvudmålet självfallet är att fostra bra seniorer snarare än att vinna JSM-guld. Men visst, går det att kombinera, så …
***
Jag tänkte ta ledigt resten av dagen (även jag har sådana behov), vi snackar vidare måndag morgon/förmiddag, sedan är det Frölundamatcher mot Oskarshamn, Örebro och Timrå i veckan.
Tack för att ni läser – ha en fin söndag!
***
Det bör förstås bli ett antal matchers avstängning för Ville Pokka.
Anmälan till Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd – Ville Pokka.https://t.co/rVN3CqtAYF
— SHL.se (@SHLse) January 29, 2023
Tror säsongen är körd de låsningar som finns i ledningen kommer inte lösas med nuvarande kompisgäng ! Det blir nog bara till att överleva på ett någorlunda värdigt sätt och börja om från början till till nästa säsong . Vilka som ska ut lr in har nog styrelsen klart för sig och har dom inte det DÅ är Frölunda illa ute på riktigt ! Själv har jag börjat vårrustningen av båten så nu skiter jag i det här för i år tack för mig .
Känner precis samma – har stängt av tv eller inte gått på match ett stort antal ggr i år. Det är sorgligt att se och ännu sorgligare att det får fortsätta.
Var på plats, fem minuter men man mer, läge att möjligen göra lite match av det på slutet, men bland det sämsta jag sett, inte gnällt om det förut, men nu börjar man undra.
Det värsta är att allting kommer rulla på precis som vanligt. Burström försöker ju vrida på varenda sten som finns! Nä detta är ett STORT fiasko att man inte lyckas bättre efter så här lång tid.
Egentligen är det fantastiskt att läsa alla kommentarer på sociala medier. Om att Rönnberg och Sjöström ska ”sparkas”, trots att laget ligger fyra. Tror säkert nämnda Herrar, jobbar med förändringar men som sagt det är halt på isen,,,,,
Ligger? Vi låg 4. Snart är vi på play-in.
Man måste vinna matcher för att ligga kvar i toppen, med dessa insatser blir det inte många poäng till. Ser man inte det, då har man nog problem med verklighetsuppfattningen
Vi ligger fortfarande fyra
Återkom nästa söndag efter tre nya förluster…
Även fast man är positiv måste du väl se hur spelet ser ut och inse att vi är påväg rakt ner till våran stammis 7e plats iår igen!
Förnekelse brukar det kallas.
Att vi ligger fyra nu har ingenting med vad som händer med framtiden att göra. Allting är färskvara. Vi måste spela bättre för att vinna matcher och gör vi inte det så är vi snart utanför topp 6. Örebro, Timrå och Oskarshamn närmast bakom vinner matcher och dessa tre lag möter vi på bortais kommande vecka.
Ta in hjälp utifrån. Har frölunda provat PP1 utan Joel? varför är det tabu. Bort med Joel och testa sedan kan de ta mer hjälp men först måste de våga det omöjliga.
Du har verkligen fastnat i vinkelvolten! 😛
Att du bara orkar..
Det testade de i början av säsongen, ju.
Hahaha, Herr Fakers. Håll dig till ditt lag för sjutton.
Förlåt att jag skrattar lite nu; jag har följt raka puckar i snart 3-4 år o du har nu skrivit samma sak i 3 år när du ska kommentera ”lakers”. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta; men nivån på kommenteringen här inne är ibland så låg att jag tror knappt det är sant.
Sen att många av er klagar på Frölundas spel; ni har väl noterat att vi har lash, friberg, pontus johansson, greco, folin med flera skadade………………………. o ändå slog vi örebro hemma o ligger trots allt på fjärde plats.
Vi är enormt skadeskjutna just nu; vänta bara till våra tongivande spelare kommer tillbaka så blir Frölunda livsfarliga i ett slutspel. Just nu består ju nästan halva laget av juniorer; så lugnar ner er lite.
Nu får ni fan börja höja nivån här inne. Ha det gött nu alla
Problemet är ju inte Joel i PP utan den som har pucken..
1. det går för långsamt.
2. passningarna saknar kvalité
3. man hamnar nere i hörnen och bakom mål även i PP
4. Innan skulle allt gå genom Lasch nu lite mer variation
5. Skymningarna kommer allt för sällan.
6. Man ligger för långt ifrån varandra så passningarna blir svåra
7. Då självförtroende och skills saknas blir ingångarna i PP svåra vilket blir en dålig spiral
Joels position mitt i zonen eller framför mål erbjuder det klassiska alternativet men ändrar inte faktum att det är bland annat ovan punkter som ställer till det.
Joel kanske kunde bli bättre på punkt 5 och 6 men så mycket mer är inte hans fel.
Herr L! Kanske skall do testa att ta bort alla ur PP1. Det är ju inget där som fungerar! Så varför bara Joel? Nu har hatobjektet Lasch inte varit med i två matcher ändå är det uruselt!
Bra tankar, tack för dessa och en bra krönika igår.
Utöver lagbygget så är det största problemet tränarna, om det beror på oförmåga, envishet eller prestige är strunt samma för man ser ju inte ens ett embryo till nytänk eller lösningar!
Trenden har ju varit nedåtgående i flera år nu så det är verkligen dags för ett omtag på tränarsidan, tacka av Roger för allt bra (och det är mycket) han gjort för klubben och gå vidare med ny tränartrojka (Johan Lundeskog?). Skit samma om det kostar mycket att köpa loss Roger, alternativkostnaden är värre!
Det behöver nog inte kosta så mycket, Roger har ju lovat att han går om någon rör hans assisterande….
Jag gillar hur du tänker! 👌
Att det behöver ageras NU var ju årets understatement! Det hade behövts för länge, länge sedan! Nu är vi visserligen oturligt skadedrabbat men det har t.ex Färjestad varit också utan nämnvärd dipp. Jag är inte för sparkade tränare hit och dit bara för att det går dåligt men nu har det nog nått vägs ände va? Tycker Roger är grym men det här går nog tyvärr inte att vända. Någon behöver komma in med nya ögon och vara orädd i sina beslut. Någon som inte är kompis med allt och alla. Jaja. Vi får vara glada att vi inte åker ur och hoppas på stora förändringar till nästa säsong!
Måste byta ut en del tränare dom får inte ordning på något. Roger kan löpa sitt kontrakt ut men man behöver ändra man kan inte vara nöjd med plats sju i år igen. Ny målvaktstränare behövs med när fick Frölunda fram en talang där? Tyvärr är laget för långsamt. Jacob N är ett exempel på hur segt det är, han tillför inget spelar som om han är skadad och vill bara ha ett jobb. Sedan kan inte alla bli och vara som Friberg det är idag Frölunda s mall.
Inte alls dumt förslag att försöka ta in dessa tre namnen du nämner, bara Kallios närvaro borde ge så mycket energi.
O gärna Ronnie också…
Dags för ledar trojkan att släppa stoltheten nu o inse vart laget e på väg…. All ny energi borde tas emot med öppna armar o speciellt från tre kultur spelare som har ikon status
Inte ALLA tre. 🙂 Det var tre olika förslag.
Ha ha ok … men fan vet om det inte varit bra att ha alla dessa, bara som närvarande o ge en ny energi till gruppen 🙂
Är det så att ytterligare några spelare nu missar (nästan) hela säsongen så kan jag känna att det är lite att göra det bästa av det som gäller. Finns liksom ingen mening att försöka plocka in 2-3 gubbar för att rädda topp 6 osv. Kommer mest troligt inte bli något guldrace ändå. Ser då hellre att man håller i slantarna, låter juniorerna spela och så byter vi fokus helt till nästa säsong, då det behöver se lite annorlunda ut både här och där.
Instämmer helt.
Tack för tankar i söndagsläsningsformat. Alltid bra sammanfattning av tillståndet. Lider med Jacob Nilsson. Håller tummarna… Kan ju i värsta fall vara karriären som gick. Nu är det kämpigt, nu sållas agnarna från vetet… eller hur det skall uttryckas. På tisdag, i Oskarshamn, behövs en försvarsbarriär liknande den vid slaget i Brömsebro! Jag ska sitta på läktaren och göra vad jag kan… Som smålänning kan jag njuta av Oskarshamns offensiv… men jag vill se den stoppas på tisdag. Under har hänt förr. Jesus lär ha gått på vatten… Fan trot.
Har sagt de länge sen Johan Landeskog fick gå från Bern.
Ta bort Burström o ersätt med Johan Landeskog, det är första steget just nu. Johan kunde spela anfallshockey, inte lika bra som Robban men så otroligt mycket bättre än Stråhle, Burströms.
Gör Johan ett bra jobb, då kan man diskutera ta bort Roger o sätta Johan som huvudcoach nästa säsong.
Tyvärr tror jag RR har en sån äcklig jävla stolthet att han aldrig skulle ringa Lundskog, speciellt när det o kap handlar om att få behöva plocka bort en av sina bästa vänner.
Bara en stark känsla jag har
Tobias: Tror tyvärr också detta, men då gäller de att styrelsen tar tag i detta, supporter visar missnöje med banderoller osv. Så det syns!
Lundskog*
Varför kan inte Frölunda som klubb agera i tränarfrågan.
Spelarna kan ju omöjligtsvis var nöjda när de presterar bajs match efter match.
Hur kan man offra hela säsongen när man tydligt ser att allt är ett förfall
För att ingen spelare vågar utrycka sig. Se på Sundström. Vågade säga vad han tyckte och det gick som det gick.
Eh, vet du att det är så?
Johan hade ju en ursvag säsong och Frölunda valde att bryta. Hade man förmodligen inte gjort om killen haft 120/mån men med 300/mån måste det gå att begära mer.
OM anledningen var att Sundström hade en ursvag säsong…..
Då lär stora delar av dagens lag försvinna…..
Haha- ja då får dom sparka i stort sett allt
Vågar man inte peta Joel,lasu o lasch? 31-51 är rena 4 line-gubbar
Ett skämt att Sundström inte fick ngn plats. Gjorde inte sämre än greco,innala,mursak,lasch,rosse,lasu.
Solklart att han uttryckt sig mot RR eller övrig ledning
Tycker att Rogers spelmodell kväver spelare som Sundström, så det skulle inte förvåna mig om han uttryckte missnöje och hamnade i frysboxen p.g.a. detta!
De enda spelare som får något slags offensiv frihet och får utvecklas i Frölunda är vissa backar. Bland forwards har man med undantag från Elmer Söderblom inte sett någon nämnvärd utveckling (bara stagnation) på någon på flera år nu, för de ska in i systemet och lära sig spela Rönnberg-hockey!
Jag är YTTERST tveksam till att det finns någon med stake nog att agera, det blir några ryggdunkningar vid fikapausen, så rullar vi på som vanligt.
Tror inte för ett ögonblick att det skulle hjälpa med värvningar i detta läge, tränartrojkan är det ABSOLUT största sänket för detta lag. NÅGON säg mig vad brunkare Burström tillfört?????? Kan inte påminna mig om något.
Tack iallafall Henrik.
Ljusglimtar att läsa i detta Frölundamörker.
PS. En liten fråga…. OM jag säger OM man nu skulle välja att bryta med Burström, och då Roger väljer att gå, vad blir läget då? Ingen lön, säger upp sig själv.
Hur här det egentligen med Frölundas fysik i år? Tidigare år har vi sett ett lag som tränat till max och som bara trummat på. När andra lagen börjat baxna ju längre matcherna gått ju mer har vårt lag orkat.
I år är vi helt slut redan i andra perioden (var så redan från starten i höstas) och ibland hittar vi lite energi och ljus i tredje. MEN laget ser betydligt sämre tränade ut (tyckte man såg tendenser redan i fjol). Minns för några år sedan när de körde stenhårt även i januari och februari. Spelarna var på gränsen till nedtränade. De klagade över den hårda träningen – men den gav resultat!
Hör inte ens pratet om deras hårda träning längre…misstänker det inte existerar längre!? Någon som vet?
Synd. För då vi var som bäst och kunde äta upp lag över tid. Vår bensin tar ju som sagt oftast slut redan i minut 20 nu.
Sen ang. Färjestad. Ja visst se de fantasifulla och kreativa ut då och då. Men själv har jag förra matchen på näthinnan. Då var de helt utspelade av Malmö! Närmare 10-0 än 4-1 i den matchen. Som sagt SHL är jämn i år.
Hade dock hellre sett de vann i torsdags och inte var så fyllda av revanschlusta i går…
Bristen på fysik syns ju oxå på spelet utefter sargerna o framför båda målen, otroligt svagt.
Håller med här! Även HV såg fantastiskt bra ut mot oss för att sedan vara värdelösa igen.
För oss som följer laget varje match såg ju tydligt att HV inte var bra, de mötte ett pinsamt uselt lag som för kvällen även hade ställt en dansk i kassen som kastade in 3-4 puckar.
HV är svindåliga, men just nu är Frölunda betydligt sämre…
Följer också alla matcher (plus en hel del matcher andra lag emellan). Antingen live, på TV live eller kollar de i efterhand.
Kicka Burström nu, om det så krävs att man kickar Roger. De har fått flera år nu men lyckas inte få till ett offensivt spel, låt dem gå.
Om 81 kommer tillbaka snart så kommer han inte tillföra nått. Att stå still med pucken så skapar du inget i SHL som fått in mer spelare som håller högre kvalitet. Tittar vi på dom lag som har ett PP som funkar är det farten som avgör. Den fart FBK hade igår sågade sönder Frölunda totalt. Bara att se hur många gånger FBK spelade bort 20,72,21 samma sak hände i Sollefteå och Jönköping. Tittar vi på dom tre kommande borta matcherna så kommer Frölunda inte vara i närheten av att plocka poäng. Topp 6 kommer man inte klara.
Att sitta på matchen igår och inte se RR agera utan bara låta matchen rulla på. Tittar man på FBK tränar och ser hur ofta han tar timeout och påverkar spelet varje match.
FBK har också massa spelare skadade men där agerar man och tar in andra spelare som inte är super stars. Och bara se att dom spelarna levererar och Frölunda gör inget som vanligt. Känns väldigt tydligt att Sjöström och Rönnbergs tid är över i Frölunda.
Jag tror fortsatt på Rönnberg.
Han är en vinnartyp. Flera guld till Frölunda och JVM (som ingen varit i närheten sedan dess).
Uppskattad bland spelare, annars hade inte killar som Max Friberg med flera skrivit långa avtal.
Men: spelarmaterialet vi har är inte bra nog. Jag tippade laget sjua och där nånstans kommer de att hamna. Och då var ändå framför allt Greco klart sämre än jag trodde.
Och: Rönnberg och Sjöström bör byta ut de assisterande. Tror Rönnberg – likt många tränare – är beroende av rätt stab runt sig. Rönnberg kanske inte är den store taktikern, då behöver en sådan in in staben. Att Burström inte är det har nog visat sig med all tydlighet. Det saknas verkligen kreativitet i det offensiva spelet och PP, och det är Burströms ansvar. Samtidigt svårt att trolla med det spelarmaterial vi har. Många som har peakat, spetsen är inte spets osv.
Och sen alla ni som skriker om att förlänga Mursak:
Ja, han hör till Frölundas bästa forwards men vad säger det? Killen är 35 år, har en hög lön, och har svarat för typ 17 – 18 poäng denna säsong.
Vi måste självklart ha in något bättre på hans position.
HenrikM: Tror på din idé att ta in Simon Hjalmarsson om man tar inte Johan Lundskog, Simon gjorde bra säsonger med Johan som anfallsstränare.
Hur ska man få tag på Simon Hjalmarsson?
Han har ju kontrakt över 24/25 med Vasa Sport.
Ditt resonemang bygger på Rönnberg som ngn slags frälsarfigur, han har gjort det jättebra, inget snack om det, men det finns nog andra tränare som är vinnartyper och som skulle kunna lyckas i Frölunda.
Om du anser att staben runt RR är det som brister så slår det ju mot RR som själv valt ut personerna runt omkring sig. Ser han inte bristerna hos assisterande är det ju fel på Rogers omdöme. Samma invändning gäller spelarmaterialet, Roger har väl varit med på ett hörn och valt ut dessa?
Nej, Roger har varit på samma plats för länge, den åldrande truppen som har peakat beror på att Roger inte klarat att ta farväl av de som tidigare gav honom framgång.
Mitt resonemang bygger delvis på att det är chanslöst att Rönnberg får gå, eller väljer att sluta.
Och – tror han fortfarande kan vara en vinnare.
Självklart har han ett ansvar för rekryteringar av spelare och assisterande.
Men att byta i staben runt Rönnberg ser jag som enda vägen framåt.
Det kan kanske vara lättare för ledningen att sparka en assisterande än att sparka Rönnberg, ja. Däremot kommer Rönnberg fortsatt vara problemet i och med att det är han som bestämmer.
Grundproblemet är att han har varit för länge på samma position och har stagnerat vad gäller idéer och sitter fast i de band han har med sin kärntrupp.
Ta bort honom från Frölunda och sätt honom med en ny grupp så kommer det säkert att hända grejor, då tvingas han utmana sig själv och hitta nya lösningar. Tror det hade varit det bästa för Roger personligen, om han vill utvecklas, då hade han säkert kunna bli en vinnare igen.
Ja Roger är grundproblemet i tränarstaben.
Glöm inte heller att det var han som hit sin kompis Anders Burström.
Burström som har sett till att PP har ruttnat inifrån.
Nä det finns en väldigt enkel lösning.
Entlediga hela tränarstaben.
Burström har haft brister med offensiven i över 3 år nu.
Näslund har inte sett till att defensiven blir bra. Visst man sprattlar till några matcher och sedan är man tillbaka.
Martin har inte lyckats med någon målvakt sedan Lasse var här senast.
Nej det finns bättre tränare och vi har dessutom en som har lyckats i Frölunda tidigare ute på marknaden i Johan Lundskog.
Roger har sagt att om någon av hans polare får sparken så slutar han.
Perfekt – tre flugor i en smäll. Mao så välter man första brickan (Burström) så faller resten. Nu kommer det knappast att hända. Här kör vi hellre skiten i botten än agerar. Alla ser ju att tränartrion har kört fullkomligt fast och kan inte förändra ett tillstånd i gruppen än mindre rita upp ett vettigt PP utan man låter spelarna själva försöka. K.O.M.E.D.I.
I vilken annan klubb som helst hade huvuden rullat för länge sedan. Jag hoppas bara att vi är kvar i högsta serien när Rönnbergs kontrakt löper ut.
Så låt Rönnberg gå då. Sista fem åren har det ju varit bedrövligt.
Vill inte ledningen i Frölunda mer än att ha Sveriges tråkigaste publik, Sveriges tråkigaste spel och Sveriges äldsta, tröttaste lag?
Håller med i mycket men Fribergs långa kontrakt är undantaget. De övriga (likt Lasch, Carlsson, Rosseli, Nilssons förlängning efter 5-6 matcher mm) är ju en stor del av problemet! Man binder upp för dyra botten-6 och misslyckas med topp-6.
Problemet med Roger är att han tappat nyfikenheten, viljan att förändra och ställa krav.
När han kom var han en fantastisk ledare. Nu snarare en blind diktator som vägrar att inse vart hans värld är på väg.
Hans kärntrupp har missat generationsväxlingen och stoltheten och oviljan att förändras har tagit Frölunda från den ledande positionen i Hockeysverige till ett blivande mittenlag om det fortsätter. Är det ambitionen? Är det där klubben vill vara?
Han och Grauers är nog de två största anledningarna till att man fick ordning på laget en gång i tiden men nu behöver man göra om den. Är han rätt man, ja då måste han börja förändras, ta obekväma beslut och skapa en miljö där utveckling sker inte stagnation.
+1
Röde Roger var en vinnare för 4 år sedan- snacka om att leva i det förgångna. Karln är slut- ut med honom
Leman – tror du verkligen på din punkt 1? RR har ju ställt ultimatum att han går om en ass får gå. (Såklart kan FHC köra ut även RR men det kommer inte att ske i detta läge, tror jag).
Jag har inte föreslagit att någon ska gå. Står ingenstans i texten. Däremot skrev jag om att ta in hjälp för att lösa PP-gåtan.
Att ta in utomstående kan inte ses på annat sätt än:
*RR tar in utomstående = RR misskrediterar Burström – samma ass han säger sig lämna skulle denne få gå = ej sannolikt
*Sjöström tar in utomstående = Sjöström misskrediterar RR och därtill går över huvudet på honom – något du själv påpekat inte är FHCs modell = ej sannolikt
Det var precis detta jag skrev om för en tid sen. Man har med sin ledning/organisation satt sig i en rävsax.
Hur tänker du kring detta?
Jag tror självfallet det är fullt möjligt för en organisation att ta in en extra resurs när det är krisläge. Och det får man verkligen kalla PP-situationen.
Så har skett i en rad klubbar före Frölunda.
Att detta skulle behöva vara något problem köper jag inte alls.
OM, jättestort ”om” eftersom jag nog inte ser det hända, men OM Frölundas ledning skulle tycka som jag är det förstås bara för Rönnberg och Burström att gilla läget, medge att ”Okej, vi har kört fast, för klubbens bästa behövs något nytt.”
Detta är ju i sig ingen sågning av vare sig R eller B. Men ibland krävs åtgärder. Inte svårare än så.
Förlåt, men så funkar det inte i ledarskap, i synnerhet inte när man (a) ser RRs ultimatum och (b) RRs och Sjöströms relation.
Att ta in en ny psykolog eller annan roll som inte konkurrerar/ersätter tränartrojkan har man däremot handlingsfrihet till.
Sen vore det såklart bra att ta in utomstående men det är en annan femma.
Vad skulle det hjälpa att ta in en ny kraft. Problemet är att det är total brist på kompetens på isen! Skjuter som krattor, träffar knappt mål, träffar man mål så är det mitt i magen eller på benskydden!
Nä den ände som skulle kunna fixa detta är Harry Potter men han är inte tillgänglig….. 😜
Topp 6 är nog bara att glömma.
Play-in blir det.
Tippade Frölunda som 7:a innan säsongen men tror inte det tipset håller längre. 8-9 plats kan det bli.
Många faktorer spelar in.
Säsongen känns redan körd.
Men till nästa år, får man önska sig drastiska ändringar ?
Där det behövs.
I den sportsliga ledningen. Ut med sportchefer, alla tränare. Satsa på en ny era. Med nya framgångar.
För det är bara att konstatera att den gamla sportsliga ledningen kört fast. Har gjort sitt. Nya sportchefer och nya tränare, då kan vi börja se ljusare på framtiden. Men vågar styrelsen?
Vågar gm ?
Återstår att se.
Ja FBK är bra men alla lag som möter Frölunda just nu ser it som mästare.
Christian Lechtaler borde börja planera för en utrensning , det är en rejäl underdrift att påstå att dom inköpta spelarna levererar, hur många år har vi eftersökt spets?
Borgman fick fem matcher. Pokkas avsevärt fulare, mindre än fem är en skandal. Ska vara 10 matcher på en sån kan jag tycka.
Den här säsongen är i princip körd nu. Sjöström måste få in något men det är knapert på marknaden. Laget måste ställa om till att spela en extrem defensiv igen och försöka vinna matcher med 1-0 eller 2-1 osv.
Tankar inför nästa säsong.
Tystheten från styrelsen och GM är total.
Och har varit så under lång tid.
Det kan betyda två saker.
Att man sitter nöjd.
Eller.
Förändringsarbete pågår.
Man kan bara hoppas.
Sannolikheten att det är det förstnämnda är extremt stor i förhållande till andra alternativ.
De senaste säsongerna visar ju inte på någon vidare sjukdomsinsikt utan snarare ett osvikligt förtroende och brist på kravställan.
Ta hjälp utifrån? Roger? När grisar flyger.
Roger prioriterar enl följande:
1 Roger
2 Roger
3 Roger
4 Kompisarna Burström och Näsan
5 Andra kompisar i föreningen
6 Spelarnas välmående
7 Frölundas statistik
8 Frölundas prestationer
9 Frölundas resultat
Därför blir det aldrig någon hjälp utifrån, oavsett hur välbehövlig eller självklar det vore.
Måste va rätt desperat innan man börjar vilja värva in lirare som slutat för tio år sedan. Johnson Kallio mfl,
Det var ju inte som spelare dessa skulle tas in utan som tränare/rådgivare 😀
Hej, baba. Får jag föreslå att du läser texten innan du kommenterar? Allt blir så mycket lättare då. Tack. Ha en fin söndag.
I och för sig en bra idé Baba. Är övertygad om att dom skulle lyckats bättre även på isen…… 😜
Att värva nu känns inte direkt vettigt, inofficiellt borde man ge upp säsongen nu och ta bort all press på spelare, passa på att pusha juniorer, låter dichow spela helt enkelt se resten av säsongen som en försäsong
Sen borde man givetvis sparka hela tränarstaben och möjligtvis även sportchefen annars blir nog resultatet samma nästa år.
Men styrelsen är nog för feg för detta, nepotismen genomsyrar hela föreningen.
Leman, du nämner 39 omgångar men glöm inte att PP va uselt redan efter nyår förra säsongen. Vi går nu mot ett fullt kalenderår med uselt PP.
True that!
Helt riktigt, det är nu över ett år med uselt PP. Obegripligt att man inte löst det, antingen saknas idéer eller så finns helt enkelt inte rätt spelarmaterial i föreningen.
Tror det är en kombination, vi har ont om spelskicklighet/smartness. Saknar en bra vänsterskytt. Saknar en bra PP-back – vi har kört med orutinerade Pontus Johansson stor del av säsongen, sen en matchotränad och halvskadad Borgman.
Men tränarna har också ett ansvar. Varför har de inte ens försökt testa en ny uppställning vid sidan av ”paraplyet”? Varför vågar de inte sätta Stenberg på den position Jacob Nilsson, Innala och Purre haft så förtvivlat svårt? Vad är de rädda för? Det kan ju knappast bli sämre?
Resultatet kan inte bli sämre om man ger andra chansen, nej. De flesta hade så klart provat andra uppställningar, bytt personal, om man så tydligt kört fast.
Tyvärr tror jag problemet ligger i truppen, man har inte den offensiva skicklighet som krävs, både kreativitet och målskytte saknas. Ser man hur laget är byggt så är det till stor del ett lag som lever på att man kämpar ner motståndarna snarare än spelar ut dem. Den strukturen på laget har man haft länge nu, kanske därför som PP varit svagt under lång tid, undantaget är väl hösten för lite över ett år sedan.
Problemet med pp har vi haft i tre år. Sedan Lasch lämnade. Efter ett år av problem gjorde vi en analys som mynnade ut i slutsatsen att Lasch skulle köpas tillbaka. Det höll i ett halvår, mycket tack vare Spacek, sedan blev det uselt igen.
Om vi inte gör korrekt analys med korrekta slutsatser kommer det usla pp vara kvar så länge Burström och Roger är kvar.
Tänk vilken dröm det hade varit att ha Robban och Pierre nu. Men vettiga personer med stark röst (Pierre) jagar vi bort från föreningen. Här skall vi ha ja-sägare och nicke-dockor. Som upplagt för problem. Det tog ett tag – men nu är vi där.
Ja, konsekvent arbete genom att sparka kritiker och rekrytera kompisar och släktingar garanterar är en garant för totalt haveri. Det vet alla med minsta lilla kunskap om organisationsteori.
Ja helt rätt. Hade en chef en gång som sa; ”Om det finns en till som har samma åsikt som jag får en av oss gå…. och det är inte jag”. Hans åsikt var att om man omger sig med enbart ja-sägare så riskerar man att köra i diket!
Purpule: har sagt det tidigare, här i norr är vi tacksamma för både Robert och Pierre.
Men nog går VF in på topp 6 i grundserien, absolut så. Och i slutspel kan precis allt hända, och har också gjort det .
Upp med hakan GBG. Sedan håller jag med majoriteten: en tränare/ stab kan definitivt sitta för länge och det gäller både hockeylag och näringsliv. Nya kvastar sopar inte alltid bäst, men de sopar.
PP har ju inte bara varit dåligt denna säsongen. Utan det har ju varit klappkasst sedan januari 2022, och förutom hösten 21 även varit dåligt 20-21 också. När ska någon våga ställa dessa jobbiga frågor till ledarna? Varje gång jag ser en intervju med Roger eller burström så pratas det bara om att det varit dåligt denna säsongen? Problemet är ju tyvärr större än så?
Under Burströms ledning har pp rasat ihop helt.
Men ”rör-inte-min-kompis” mentaliteten i Frölunda gör att han får vara kvar.
Rent horribelt.
Frölunda kallar sig en ” professionell ishockeyförening” på sin hemsida. Är det då inte på tiden att börja agera professionellt ?
Varför sådant hysch-hysch om Lasch skada? Ingen uttalar sig, eller vilar Lasch upp dig?
Apropå Sundström…det hela handlar främst om vilka otroliga misstag ledning begått under senaste året. Man ger också bort typ fem miljoner under en säsong på ingenting och Leman verkar tycker det är naturligt. Det är verkligen fascinerande😀.
Man kan förvänta sig mer kritiska artiklar i media om Frölunda, gäller särskilt GP. Ingen granskande journalistik där inte…
Ludwig Persson?
Är han utlånad för gott till Karlskoga?
Eller går det att kalla hem honom ?
Vet inte men ingen större poängsuccé i Karlskoga. Tror dock han är en bättre spelare än ex Isac Born och Sander Wold som lär bli ordinarie nu.
Nej han kan inte kallas hem, utan är på Lån säsongen ut
Åker Karlskoga ut fort, då kan man ha användning av Ludde.
Står om Grauers på Sportbladet nu för den som vill läsa.
Bara det vanliga pladdret, gubben vågar inte göra ett skit. Litar inte på den karlns omdöme efter brakfiaskot med klubbmärket
Just funderar jag på om Roger Rönnberg kommer få ett lika värdigt avslut som Sam Hallam fick i Växjö?
Risken är väl stor att om han sitter kvar tiden ur och det fortsätter som det har gjort de senaste säsongerna så kommer han bli utbuad och allmänt hatad.
Skulle han sluta självmant nu istället så skulle han kunna avsluta med värdighet.
Varthän håller Frölundas mentala coach Susanne Pettersson till?
Är hon fortfarande kvar i dess organisation?
Hon är mental coach för damerna.
Där gör hon ju ingen nytta.. dom krossar ju allt i sin väg
Ja, det kan man verkligen undra varför hon håller hus just där nu.
Jaså!
Hon fick inte vara kvar hos herrarna, kontraktet löper ut efter denna säsongen så då blev de damerna.
Gjorde väl ingen skillnad förra säsongen så en fullständig onödigt utgift……
Efter borgman-exit, ytterligare en säsong när man inte tänker på att lasch behöver en intelligent snopet bredvid sig, när nyförvärvet alla underpresterat (utom Lasse) så är jag tyvärr mkt negativ till avslutet på denna säsong.
Känns vemodigt.
Frölunda borde vara SHLs Rangers – laget alla vill spela i. Störst publiksiffror, trevlig och stor stad, bra jobbmöjligheter för flickvänner och fruar, bra ekonomi. Ändå misslyckas vi attrahera de bästa.
Sorgligt.
Snopet-> sniper
Så här var det 2014.
https://www.expressen.se/gt/sport/frolunda-popularast-det-ar-ingen-slump/
Intressant, undrar vilken status Frölunda har idag i Hockeysverige?
Frölunda är turkey med stuffing men där någon glömde att köpa kalkonen och står där med bara massor med stuffing.
Nu är jag hård men låt oss vara ärliga. Frölunda har 5 spelare som håller en hög SHL klass (Lasse, Folin, Borgman, Friberg och Mursak) där 3 är skadade. Resten är mer eller mindre stuffing och en och annan som egentligen inte är bra nog ens som stuffing. Säger som några andra varit inne på. Skit i att värva nu när den inte finns något att värva. Kör mee ungdomarna. Satsa istället ordentligt på nästa säsong. Uteslut inte att offra både heliga och oheliga kor. RRs facit senaste tre säsonger (7,7,4) och sannolikt även årets mest sannolika utgång (troligen 7-8 plats) är inte bra nog för fortsättning. Inom idrott är gamla meriter inte värda mycket. Ett proffesionellt företag måste utkräva ansvar av sina anställda. Här är det många som underpresterar rejält.
Ja att gamla meriter inte är värt något ser man på Luleå. Serieseger och final i fjol nu utanför slutspel……
Hög tid att värdera om säsongen och sätta nya mål. Nu handlar det om att bromsa raset. Börja spela hårt, defensivt, smart. Backarna måste bli bättre framför eget mål. Sen försöka lösa Powerplay gåtan så man iaf kan peta in en puck då och då. Gärna med en ny röst i ledarstaben.
Sen får man blicka lite mot nästa säsong. Lära sig av misstagen i spelarvärvningar och att man behållit för många ur den trubbiga stommen från senare säsonger. Jag hade övervägt att bryta med både Lasch och Purre…
Kanske bättre att försöka ”spränga in juniorerna” i kedjorna istället för att ha en juniorkedja som knappt får spela?
”Lära sig av misstagen ” är ju något man har sysslat med i fyra år nu. Det har inte gått alls. Det går inte att få till stånd några förändringar med Rönnberg vid rodret.
Det glädjer mig att fler och fler börjar inse att det inte går att klamra sig fast vid det förflutna. Sen bör det rensas ut i ledningen med. Dom har agerat omdömeslöst som inte har stoppat förfallet tidigare.
Pokka stängs av två matcher. Obegripligt när man jämför med Borgmans.
Jävla lotterinämnden i farten igen ja.. Borgman 5, Pokka 2. Tycker egentligen inte att någon av dom är medvetet eller jättefula egentligen, mer oflyt att de händer. Men klart de ska vara avstängning. 3 matcher för båda vore kanske rimligt?
Säsongen 19/20 – året efter guldet – kom vi trea i PP-ligan. Knappt 25 procent.
Lasch, Rakshani, Joel och Sinom Hjalmarsson spelade mest och gjorde flest poäng. Brandon Gormley den back som jag tror spelade mest.
Året efter anslöt Anders Burström.
Då kom vi sist i PP-ligan med 18,79.
Analysen: Lasch saknades och togs tillbaka till säsongen 20/21. Då slutade vi sexa i PP-ligan med 24,40 men efter nyår var siffrorna usla, däremot var vi bra på hösten med Lasch, Joel, Spacek, Jens Olsson och i viss mån Elmer.
Herregud pokka får två matcher avstängning, är detta ett hävla skämt eller??
Jävla*
Chokladhjulet stannade på två. Inget att göra åt det.
Tombolanämnden presenterar sig. Lägg ner SHL istället. Fan komiskt hur inkonsekvent det är.
Säsongen 19/20 – året efter guldet – kom vi trea i PP-ligan. Knappt 25 procent.
Lasch, Rakshani, Joel och Sinom Hjalmarsson spelade mest och gjorde flest poäng. Brandon Gormley den back som jag tror spelade mest.
Året efter anslöt Anders Burström.
Då kom vi sist i PP-ligan med knappt 19.
Analysen resulterade i att Lasch saknades och togs tillbaka till säsongen 20/21. Då slutade vi på sjätte plats i PP-ligan med 24,40 men efter nyår var siffrorna usla, däremot var vi bra på hösten med Lasch, Joel, Spacek, Jens Olsson och i viss mån Elmer.
Var det inte 21/22 som höstens PP var hysteriskt bra för att under våren kollapsa helt?
Trenden har ju förresten under flera säsonger varit bättre resultat på hösten och sämre på våren, vet du om det är samma trend för PP?
Stämmer, jag skrev fel där
Hur är de ens möjligt att Frölunda får tyngst avstängningar varje gång?? Häxjakt på Frölunda spelare eller?
2 matcher för Pokka
Är som vanligt vilken typ av förseelse på isen som sker, utan vem som utför den
Hade Pokka spelat i Frölunda så hade avstängningen varit 10 matcher
Jävla mygel disciplinnämnden.
Så jävla ruttet
Henrik.
Du som är journalist, kan inte du försöka få tag på någon i disciplinnämnden och kolla vad det är dom bedömmer egentligen.
Nyckelfaktorer
Ville Pokka leder tacklingen med sitt knä mot motspelaren knä i en situation med hög rörelseenergi.
Stor skaderisk.
Avstäningen bedöms motsvara två (2) matcher
Nyckelfaktorer Borgman
Tacklingen utdelas med kraft, är vårdslös och medför stor skaderisk.
Avstängningen bedöms motsvara fyra (4) matcher.
Jag tycker ju båda situationerna är lika de, och förstår inte hur straffet för Pojkar motsvarar 2 matcher mindre.
4 matcher på Borgman, 2 matcher för Pokka? Hur ska allvarligt talat vi supportrar ta det seriöst? Att alla lag är lika inför bedömningarna? Det är ju faktiskt ett skämt, de är ju de enda vi alla kan konstatera, att ett lag som Frölunda bestraffas något fruktansvärt mycket hårdare av situationsrum och DN än något annat lag. Börjar ju bli snudd på parodi hur vissa lag bedöms kontra andra.
+1
Leman fnyser ju alltid åt åsikten att DN är ett skämt och behandlar lag olika. Här har vi ju ett klockrent exempel, hade det varit en Frölundaspelare hade det blivit 4-5 matcher direkt
Skandal. Domen mot pokka är inget annat än en stor skandal.
Kanske för många med färjestads anknytning som är med och beslutar ?
Jämfört med Borgmans 5 matcher är denna dom ett hån.
DN är ett gäng korrupta människor, helt uppenbart återigen
Mursaks “bentackling” är alltså lika illa som den igår. Vilket jävla skämt pajasnämnden är!
De är en extremt bra liknelse, hur dom kan få samma påföljd. Där snackar vi skillnad i fart, utförande, precis allting! Ja jösses, att de sitter folk i dom här nämnderna med sympatier hos föreningar kan vi ju lätt konstatera
Ja, mycket märkligt. Vad vill dp bevisa med detta, att de är de som är experter och minsann kan göra en korrekt bedömning oavsett vad resten av hockeysverige tycker. Visst är det flera faktorer att ta hänsyn till men det är knappast rocket science. Det här får dp att i bästa fall framstå som idioter, i sämsta fall som…
Ja, mycket märkligt. Vad vill dn bevisa med detta, att de är de som är experter och minsann kan göra en korrekt bedömning oavsett vad resten av hockeysverige tycker. Visst är det flera faktorer att ta hänsyn till men det är knappast rocket science. Det här får dn att i bästa fall framstå som idioter, i sämsta fall som…
Jag gnäller sällan på domare eller några nämnder men detta är faktiskt väldigt konstigt. Rätta mig om jag har fel men mursak har låg fart och träffar väl inte enbart knä, samma var det väl med borgmans tackling. Pokkas tackling är ren knä mot knä. Borgman fick 4 matcher, mursaks tackling gav 2, hur kan denna ge 2 matcher? Jag anser att denna är mer ”karriärförstörande” och borde straffas hårdare. Har vi inte en läsare här som är domare? Han/hon kanske kan förklara bättre.
SHL är ett skämt. Vem kan ta dom genomruttna svinen i disciplinnämnden på allvar? Lägg ner….
Hahahah SHL sicket skämt. Hade inte Ryssland varit som dem är så hade jag nästan tyckt att vi borde gått med i KHL istället när dem erbjöd oss och FBK chansen 😄
En annan sak vad har hänt med Hasa senaste matcherna, otroligt loj, tappar bort spelare, tappar pucken. Jävligt mycket misstag som man verkligen inte sett innan.
Trodde han skulle ta ännu större kliv när Folin & PJ skada sig. Men känner att det har blivit tvärtom.
Tänk ett varv till…
Polka får 2 matcher, helt sjukt i jämförelse med Bergmans 5. Den som påstår att DN inte medvetet förfördelar Frölunda får tänka om.
Alla ser att detta är en mycket värre knätackling vs den Borgman fick 5 matcher för, DN skriver själva att det enda som träffar är knät så 5 matcher är ju minimum men borde rendera 10 matcher då den är mycket värre.
Så pinsamt, uruselt och ren inkompetens från DN
Äntligen börjar fler personer inse att disciplinnämnden är ett skämt, även domarkåren är ett skämt
Stort mygel inom shl.
Uppdrag Granskning skulle kunna göra en hel säsong om mygel inom shl.
Vågar man hoppas på 2 piäng under kommande veckans 3 matcher?
En oavgjord match och en turilg vinst i sudden?Blir nog max 2 poäng med en stor gnutta tur…
Är Nick Schilkey ny version av Lasch när han var som mest dominant i SHL?
Frågan är hur hans prestation hade varit i SHL?
Älskar att se Lövens nordamerikaner i HA (vilken just nu är mycket roligare att se på än shl), tror dock att Shilkey hade fått svårt med tempot i shl. Hans lagkamrat Fourtier tror jag har en större chans med sin fart och fina spelsinne både framåt och bakåt.
Frågan är om dom inte bara måste ta in kroppar nu, riskerar att slita rejält på vissa spelare annars och dra på ännu mer skador.
Angående DN och domare så vill jag helst inte klaga och hålla på men detta gör mig både irriterad och fundersam när de blir 2 matcher. Förbannat underligt rent ut sagt
jag behöver en kommentar om lån
”Den som är satt i skuld är inte fri”.
https://twitter.com/swehockeygifs/status/1619425264156692480 – Rätt bra tryck på den ramsan haha 🙂 oh vi hatar AIK.
Jag brukar inte kommentera men blir så fundersam.
Är hierarkin och stoltheten så stor när det går så fantastiskt dåligt i powerplay. Match efter match är mursaks kedja bäst. Får mest tryck o skapar mest med mest fart. Mursak kan ju åka flera varv i anfallszon ibland.
Men jag kan inte förstå varför man inte kör den kedjan i powerplay??!
Inte en gång utan det är samma om o om o om igen som knappt kommer in i zon. O varför det droppet mellan backarna varenda gång. 😂
O sen ner med pucken i hörnet. Inte många andra lag som gör så. Lägger pucken på mål istället.
Tack för superbra sida.
Är ju inte konstigt när Rönnberg är coach, konstant namncoachning. Övertro på att Joel och Filip Johansson mfl ska glänsa i powerplay.
Tjurskalligheten kommer göra att vi slutar yyp 7 eller 8a och åker ut i kvartsfinal.
Alla är nöjda, bara vända på lire nya stenar och lite nya läxor. Rönnberg kontrakt till 2025.så nytt SM guld ksn vi glömma tills 2026.
Kul va???
Bit ihop, gå i ide till 2025. Finns inget annat.
Jaha då blir det Stefan Warg som blir vårat nyförvärv iår då……..
Klar för Prag?
Rogerout: Haha nää du, han klar för Sparta Prag.
Oj bra då kan jag andas ut 👍 iofs då kanske vi blir utan nyförvärv helt men 😆
Kan inte låta bli att undra hur det låter i styrelserummet nu. Klasskillnad mot SAIK och FBK i veckan. Och då var FBK visserligen påhittiga men långt ifrån felfria. Vad krävs egentligen för att minst byta assisterande? Kval kommer det ju inte bli i år men lallar man vidare som nu vid en plats 7-8? Då är kvalrisken överhängande 23/24. Superintressant.
Styrelsen består till största delen av Grauers gossar. De lyder Grauers.
All min respekt för Grauers försvann i samband med framtagandet av nya loggan och hur det sköttes av FHC och dess styrelse, så fruktansvärt dåligt, mörkrädd blev man.
”ni kan applådera nu”, sicken tomte.
Han är högst ansvarig för parodin som pågår, klarar han inte av att fatta dom riktiga obekväma beslut som behövs fattas bör han ställa sin plats till förfogande.
”Han är högst ansvarig för parodin” haha, jag läste Pandemin. Tänkte för mig själv att det visste jag redan
Ja styr består av fega handlingsförlamade individer. Alla är ju kompisar med Rönnberg.
Ingen vågar kritisera, gäller att nicka p huvudet vid rätt tillfälle. Annars går man miste om saft och bulle utdelningen och missar utflykten till golfbanan.
Känns väldigt hopplöst att gå in i en ny vecka med tre bortamatcher. Jag har inget hopp om att vi kommer ta några fler poäng innan landslagsuppehållet:(
0-3p under nästa vecka..
Någon som tycker Loui Eriksson vart bra?
Nej men då ska ni veta hur totalt genomkass Jere Innala varit, killen är spelat nästan dubbelt så många matcher som Loui och står på samma antal mål 6st.
Tänk alla PP minuter och all istid som endast resulterat i 6mål. En större målsumpare och flopp värvning får man leta efter läääääänge!
Skönt att han har kontrakt nästa säsong med, OMFG!
Ptja, Greco ligger på 97e plats i totala poängligan. 79e plats av alla forwards i SHL.
Innala ligger förövrigt på 77e totalt och 62a av alla forwards.
Nog kan dom kallas floppvärvningar båda två.
Frölunda har alltså en spelare med bland topp 60 i poängligan med Max Friberg på 43e plats.
EN(!) spelare topp 60! När hände det senast?
Båda är floppar. Tänker mer på att Innala haft mer istid samt mer PP tid än Greco.
Håller med dig helt ska tilläggas. 🙂
Intressant även med extern rådgivare, visst kan det vara en ny sten att vända på även om man hittar samma silverfiskar under den, förlåt liknelsen. Rätt ofta får man förväntade svar men sagda av en ny röst?
En coach till coacherna. För att vända runt och ge energi i PP. Och så kanske det går bättre ett tag. Fast de underliggande problemen lär finnas kvar, strukturellt. En dag försvinner konsulten och vid nästa motgång står man där och har skapat mer osäkerhet för om det befintliga ledarskapet kan hantera det den gången, när de inte kunde det förra gången… spiralen går neråt och förtroenden urholkas. Då måste man ändå byta och det har bara kostat tid och pengar.
Hua, två matcher på Pukka alltså. Hur bra som helst från tombolanämnden. Det är inte hårt, det är inte fult, han kommer inte sent in i situationen osv. Nej, en solklar tackling som blev olycklig.
Lägg ner eländet. Bedrövligt hanterat, fullständigt!
Borgman fick fler för sin, som var otroligt ful. Helt obegripligt att inte Borgman stängdes av för resten av säsongen. Åh, det fulaste jag sett på en ishockeyrink.
Haha, jösses. Ridå!
Spam
Roger mfl sitter alldeles för säkra… Hemskt och säga men hoppas faktiskt att Frölunda torskar kommande 3 matcherna vilket dem även högst troligt lär göra (ev vinst mot Örebro igen dock) för då lär dem vara utanför topp 6 och då kanske högre uppsatta börjar fundera på allvar över situationen…
Hela den cirkusen kommer ju fortsätta så länge man kommer undan med att tillräckligt många andra lag på något vänster lyckas ännu sämre och fortsätter ligga efter Frölunda i tabellen totalt sett..
Inte ens om Frölunda förlorar samtliga kvarvarande matcher den här säsongen, lär styrelsen agera. Nej styrelsen sitter som ett gäng fågelholkar. Alla är rädda om sin lilla sittpinne och vågar inte yttra någon kritik.
Alla är ju kompisar, man kan ju inte vara kritisk mot en kompis??? Kompisen kan ju bli ledsen i ögat. Nej bättre att bara nicka med huvudet och invänta nästa saft och bulle utdelning
10 000 € räcker inte ens till en halvbra forward. Sluta ödsla vår tid.
Lite inside. Jag känner en junior som är målvakt i Frölunda s organisation och han är inte bäst det vet han själv men säger samtidigt att skall du komma någonstans i klubben måste du känna rätt folk!!!! Jag har haft denna känslan ett tag då jag har haft lite insyn och många är less på detta. Både spelare å föräldrar. Om man är förvånad över pp i Frölunda borde man börja titta på vad man tar in för spelare och hur man använder dem. Jag har sett alla pressträffar från Frölunda s hemma matcher och journalister måste verkligen vara ett kompis gäng med Roger, inte en ända jobbig fråga trots man har bra läge å anledning. Det kanske är likadant här
Jag läser alltid Rakapuckar och där har det ställts många kritiska frågor till Rönnberg, Sjöström och Grauers. Tror inte presskonferenser, en allmän skådeplats där tränarna inte alltid är i balans och har förmåga till djupare analyser, är rätt plats för reportrar vill gå på djupet.
Hm,.. amazing post ,.. just keep the good work on!