► Sorry, Frölunda, Leksand, Örebro och Djurgården – ni tar inte SM-guld i vinter.
► Timrå och Linköping – ni får det också brutalt svårt.
► Om man litar till statistiken, alltså. Och det behöver man förstås inte göra.
► Läs med ett leende – men kanske också visst intresse.
PREMIÄRLÖRDAG I SHL i går, och det var fyra lag som nollade på hemmaplan, alltså besegrades efter ordinarie tid.
## Frölunda (mot Brynäs, 2–4).
## Leksand (mot Malmö, 3–4).
## Örebro (mot Rögle, 2–3).
## Djurgården (mot Skellefteå, 2–5).
Här kan man ju anlägga en ”Vad då, då?”-attityd om man vill. En ynka match av 52, dessutom är grundserien ett slags långt rejs mot allvaret – slutspelet. Vad spelar då en inledande förlust för roll?
Tja, en hel del, i alla fall om litar till statistiken från förr.
Under 2000-talet, hur många blivande mästarlag tror ni inlett säsongen med att nolla i sin hemmaborg?
Tänk.
Fundera.
Gissa.
Här har ni svaret: inte ett enda. Inte en gång på 2000-talet har det hänt att det lag som framåt vårkanten tagit hem SM-bucklan inlett säsongen som Frölunda, Leksand, Örebro och Djurgården gjorde i går.
Ännu ett intressant faktum är detta:
Efter säsongen 2002/2003 är det bara ett enda lag som nollat över huvud taget i sin premiär och ändå tagit SM-guld, det var Modo 06/07, man inledde med 0–3 borta mot Timrå.
Lite ögonbrynshöjande är det ändå, eller hur?
Sedan kan man förstås invända (och jag som inte är den som sjunger statistikens lov i varje ögonblick gör gärna det) att SHL är jämnare är någonsin, det fantastiska C More-avtalet har gjort i princip alla lag konkurrenskraftiga, en premiärförlust i dag säger säkert inte lika mycket som för … tja, tio, 15 år sedan.
Naturligtvis är det inte så enkelt som att Frölunda, Leksand, Örebro och Djurgården redan nu kan glömma allt vad SM-guld heter, i alla fall inte beroende på vad som hände på lördagen. Verkligheten följer inte statistiken slaviskt.
Men historien säger oss ändå något. Att det blivande guldlaget nästan alltid börjar bra, i alla fall bra nog med att ta poäng.
Tre gånger de senaste 17 åren har det lag som sedermera ska komma att titulera sig mästare inlett seriespelet med att ”bara” nå oavgjort efter 60 minuter, sedan förlora i förlängningen: Växjö 20/21, Brynäs 11/12, Färjestad 08/09.
Om vi går tillbaka ännu längre, till det tidiga 2000-talet, så kan Frölundas supportrar finna hopp. Hösten 2002: 1–3 borta mot Malmö. Våren 2003: SM-guld.
Färjestad gjorde samma resa året före, hösttorsk mot Brynäs i Gävle – guld på våren.
Men inget av lagen nollade alltså på hemmaplan.
Frölunda, Leksand, Örebro och Djurgården – ni har en tuff resa att göra i vinter. Minst sagt stimulerande, kanske?
En kul detalj, förresten: I går lirade Växjö och Färjestad oavgjort efter ordinarie tid i Vida Arena, Färjestad vann efter straffläggning. Precis samma sak i fjol – då Växjö tog SM-guld fram på vårkanten. Se där kanske ett gott omen för Sam Hallam & Co.
***
Nedan 2000-talet i siffror.
2020/2021:
Mästare: Växjö. Match 1: Färjestad (h) 2–3 (straffar).
2019/2020:
Slutspelet coronainställt.
2018/2019:
Mästare: Frölunda. Match 1: Djurgården (h) 2–1.
2017/2018:
Mästare: Växjö. Match 1: Brynäs 4–3 (straffar)
2016/2017:
Mästare: HV71. Match 1: Linköping (b) 3–1.
2015/2016:
Mästare: Frölunda. Match 1: Rögle (h) 2–1.
2014/2015:
Mästare: Växjö. Match 1: HV71 (h) 2–0.
2013/2014:
Mästare: Skellefteå. Match 1: Frölunda (h) 3–2.
2012/2013:
Mästare: Skellefteå. Match 1: Modo (h) 5–1.
2011/2012:
Mästare: Brynäs. Match 1: Linköping (b) 2–3 (straffar).
2010/2011:
Mästare: Färjestad. Match 1: Skellefteå (b) 3–2.
2009/2010:
Mästare: HV71. Match 1: Djurgården (h) 7–6.
2008/2009:
Mästare: Färjestad. Match 1: Brynäs (b) 2–3 (förlängning).
2007/2008:
Mästare: HV71. Match 1: Frölunda (h) 6–5.
2006/2007:
Mästare: Modo. Match 1: Timrå (b) 0–3.
2005/2006:
Mästare: Färjestad. Match 1: Mora (b) 4–1.
2004/2005:
Mästare: Frölunda. Match 1: Linköping (h) 2–1.
2003/2004:
Mästare: HV71. Match 1: Brynäs (h) 2–0.
2002/2003.
Mästare: Frölunda. Match 1: Malmö (b) 1–3.
2001/2002:
Mästare: Färjestad. Match 1: Brynäs (b) 1–2.
2000/2001:
Mästare: Djurgården. Match 1: Timrå (b) 2–3 (förlängning).
Nu snodde ju min poäng om att Växjö kopierade sin inledning mot Färjestad och därför glider växjö med som 7-8 innan klättringen börjar efter jul och att guldet ska hem till de smålänska skogarna och Stortorget i Växjö. Bra där HL.
Tur då att statistik är till för att brytas..😀😀
Surt med förlust igår och jag läste i förra tråden att en del var kritiska mot norlinder. Visst, han missade vid 1-2 men ska man behöva tappa det helt pga det? Det visar ju i så fall på att något inte stämmer just nu.. Sen kan man diskutera om han borde ha spelat med tanke på att han åker imorgon och att han kanske inte hade fokus igår.. Lätt att vara efterklok.
Tyckte jag var tydlig med det i krönikan – det som verkligen borde oroa er supportrar är hur lätt Frölunda kan ”tappa det” och sedan är det kört, det finns ingen väg tillbaka. Självfallet kommer misstag att göras (som Norlinder vid 1–2), självfallet kommer puckar studsa fel (som vid 2–3), men man måste kunna ha mer mental styrka, kunna ta sig tillbaka.
Sedan kan man förlora ändå. Men i går var det ju kört efter 2–3, 2–4.
Ja, du var tydlig med det. Jag måste säga att jag är förvånad att man tappade det så. Man har ju ändå gjort en bra försäsong och bra start i chl.. hmm, hoppas man lär sig något av detta.
Delar den förvåningen. Att det inte hände något, att tränare & spelare saknade förmågan att förändra. Det var … en smula oroväckande för Frölunda, för er.
Jag tycker inte det var förvånande men samtidigt är det riktigt oroande eftersom kollapsen igår visar att Frölundas förmåga att undvika kollapser saknas. Analysen man gjorde efter alla kollapser i vår och åtgärderna man vidtagit har gett noll och nada. Den sportsliga ledningen i Frölunda saknar kompetens att vända detta. Inte en chans att denna primitiva hockey kommer att ge oss en plats på övre halvan. Vi kommer att få kämpa runt plats 10 och vara glada om vi slipper kvala.
Håller med. Efter 2-1 skulle de spelat lote smartare och tvingat Brynäs öppna upp sig och sedan gjort 4 snabba och vunnit 6-1
Här letas det verkligen i text efter text olika anledningar att skriva ner Frölunda. Så jävla trist. Redan kört, är liksom tydliga undertonen i flera artiklar här inne. Helt otroligt.
Skojar du? Uppfattade du texten som ett sätt att ”skriva ner (just) Frölunda?” Du måste väl ändå skämta med mig aprilo? ;o)
Det här var ju en småkul söndagstext som folk gör precis vad de vill med. Som jag skriver: inte fasen kan man här och nu slå fast att inget av de fyra förlorarlagen i texten (fyra, inte bara Frölunda) kan vinna SM-guld. Statistik är just statistik.
Samtidig t– det går inte att komma ifrån att siffrorna under 2000-talet är lite intressant.
Så – lighten up, man. 😉
Fredriksson, jag uppfattade inte texten om att Henrik skrev ner Frölunda. Han skrev lite om statistik och om tidigare vinnare. Borde bli en morot om inte annat för Frölunda att visa att så inte är fallet.
Fredriksson kanske tänker på kommentatorsfältet som av och till varit åt det lätt negativa hållet..
Du menar kommentarsfältet? 🙂
Ha, ja kommentarsfältet ska det förstås vara (kommentatorsfält… vad är det? Ett fält för kommentatorer kanske..;))
Ja, det kanske är så. Ett fält där alla kommentatorer runt om i Sverige samlas och snackar igenom detaljer.
Helt otroligt att det är så.
Men som sagt traditioner är till för att brytas, eller hur? 🙂
Som vanligt avvaktar jag 10 omgångar innan jag drar några slutsatser.
Sedan är det ju en resa över 52 omg så vi får väll se vad som kan hända. / Claes
Absolut är det ett sunt förhållningssätt. Som jag försökte förklara i kommentaren ovan, det här är ju mest en ”Det var som f*n”-text, sedan får man göra med den vad man vill. Och som jag skrev i texten, stimulerande för de fyra hemmaförlorarna att bryta trenden. 🙂
Växjö förlorade första matchen förra året mot Färjestad.
Ah i år var det att inte ta ett poäng, förra året var det väl förlust? Kunde inte återanvända det då Växjö förlorade första matchen (men tog poäng) förra säsongen.
Tror det har ett ganska lågt prediktivt värde om jag skall vara helt ärlig, du kan säkert hitta liknande fenomen i match 32, eller vecka 4 eller liknande. 20 händelser är inte särskilt statistiskt säkert.
Problemet är att inte Joel agerar som en kapten i båset, han måste visa lite attityd, ilska och visa att de inte är okej uppträda så här.
För Roger säger de är Joel som styr laget, tycker inte han lyckas med de de två sista säsongerna.
Hade gärna sett Folin ta över de där då jävlar hade de hänt saker.
Så här går det till i fakers ungdomssatsning.
https://shorturl.at/gjsAR
Är det inte så man gör i nästan alla föreningar som spelar i de högsta serierna i U16, j18 och j20? Det gör det inte ok. Tvärtom, det är en skam. Tyvärr är alltför många helt fokuserade på att barn och ungdomsidrott främst bedrivs för att skapa elitspelare. Inte för att ge barnen en jäkligt rolig fritid och ge dem bra relationer till fysisk rörelse.
Smp har kört en bra debatt där alla får komma till tals. Är en utslagning och det kan tyvärr vara i en tuff ålder.
En annan sak som oroar, är ju dom senaste årens brist på utveckling på spelare. Är ju en match och kan inte utvärderas efter den, men målvakterna har sällan fått någon utveckling under Martin. Tycker inte heller varken Filip eller Norrlinder ser bättre ut i år. Sen är det svårt att få lyft på det äldre gardet med, Lasu, Elliott, Grönlund, Carlsson, MRO, Jens Olssson och Joel, tyvärr… Hoppas verkligen innerligt att jag har fel längs säsongens gång. Men efter igår, (jag vet 1 match) ser jag knappt något lag som är sämre än Frölunda i år.. Hoppas RR hittar någon mirakelmedicinen med laget:)
Helt rätt sen har Frölunda alltid haft problem med backspelet under Näslunds tid som back ansavrig.
Samma problem hela tiden att backarna tappar sina positioner, förklena framför mål, uppspelen till forwards, tappar puck i kritiska lägen. Listan kan göras väldigt lång här.
*ansvarig
Helt enig med dig. Där bör man ju också se över. Eller vad har Burström tillfört anfallsspelet?
Burströms insatser är jag djupt orolig över. Dumpa och jaga. Det kommer inte räcka långt. Jämför med Rögle som vill lira hockey. Inte jobba hockey.
Ser man på det krasst så har det gått utför sedan Robban och Pär lämnade. Lundskog startade uselt men blev något bättre mot slutet. Stråhle var en katastrof, och Burström har inte levererat heller. Backspelet är en skugga av sitt forna jag med Näslund kontra Johansson. Utvecklingen på våra målvakter har inte heller haft önskad nivå. Så frågan är hur mycket man skall kika på lagbyggen kontra ledarsidan. Var ligger Frölundas problem?
pupule:
Ja är man backansvarig för Dallas Stars i NHL så har man verkligen gjort de bra och de bevisa Pär johansson i Frölunda, han lyckades med backspelet.
Frölunda skriver för långa kontrakt med ledarstaben.
Kristoffer Martin 2025
Kristofer Näslund 2024
Anders Burström 2023
Näslund var ass och ansvarade för defensiva spelet när vi vann guld våren 2019.
Roger har gett oss massor av titlar.
Så tror nog detta är kompetenta tränare. Men kanske varit för länge, jag vet inte. Lagbyggena har sett konstiga ut i ett par år: Sällan fynd i allsvenskan, överskott av centrar, tveksam åldersstruktur osv. Och det långa avtalet med målvaktstränaren förstår jag minst av.
Till nästa säsong har vi ett gäng ålderstigna forwards kvar men gissar att Niederbach, Henriksson, Elmer och kanske någon till lämnar.
Martin skulle lämnat för länge sedan, ändå förlängde man hans kontrakt till… Var det 2025?
Otroligt, med tanke på att utvecklingen på våra målvakter varit svag de senaste säsongerna. Minns när Andersen utvecklades enormt, likaså Lasse. Växte in i det mer och mer, samt blev bara bättre och bättre. Nu händer faktiskt inte mycket.
Björn du måste skämta? Om Folin hade varit kapten istället för Joel hade det hänt saker? Han hade sagt ifrån mer än vad du tror Joel gör? Herregud alltså vad folk letar fel….Står alltid bakom vår kapten Joel! Är det nån som svetsar gruppen samman och tar oss tillbaka så är det Joel.
Mackan du får tycka som du vill självklart.
Men tycker du Frölunda lyckas senast med Joel o Rönnberg?
Ser samma problem i tre år, laget faller som ett korthus och kan släppa in 3-4 mål på 2 minuter.
Vet att Joel är en grym kapten, men han har inte fått sitt lag o vända matcher senaste säsongerna.
De anser jag är en kaptens förtjänst att lyckas med sånt.
Robban tar över ett nytt lag. Många ledande spelare drar. Robban åker med sitt nya lag och slår dif borta. Rättvist dessutom. Och våra tränare har inte lyckats bygga ett vettigt spel på flera år. Vad är sannolikheten att de ska lyckas nu?
Sen att Rubin går ut och gnäller i media att han inte får hjälp och är otacksamt, blir de mycket bättre i ett lag då??
Är det någon som vet något om Max Friberg kraftiga blåtira?? Den syntes tydligt igår efter matchen!
Jag såg inte hela matchen igår. Men jag är fundersam varför vi inte skaffat en riktig toppmålvakt. Jag hoppas på en spelmässigt förbättring, snarast.
För Lasse ska komma hem nästa säsong.
Det är nog förklaringen!!
Spelar ingen roll vem vi ställer mellan stolparna när försvaret havererar.
Men snälla, Frölunda hade kontrakt med Källqvist som istället valde USA. Med tankespår vad han presterade för Växjö hade han väl lätt kunnat fylla rollen som förstemålvakt.
Och vad spelar det för roll? Man tar in Tomkins efter det? En målvakt som aldrig riktigt imponerat någonstans. Men det är ju klart, han är ett fysmonster, vilket får Roger och Sjöström att bli helt galen i honom….
Så Frölunda värvade Källgren innan han gjorde det riktigt bra i Växjö, sen väljer man någon målvakt som inte har imponerat. Skitbra.
Så kanske det är med målvaktsposten . Jag har noll och åter noll insyn. Det jag gillar med denna sidan, förutom Lemans snabba och bra texter. Är att det finns folk här som snappar upp rykten och ofta har rätt.
Elliot är ju en spelare som har mer att önska.. såg ngt på Frölundas youtube kanal där han sa att hans fru o hans lilla dotter kommer hit snart för att bo här … Kan vara en viktig detalj att ha med sig för en sån sak kan lyfta en människa enormt !
Tycker verkligen inte han var bra förra året o starten igår är ju allt annat än bra …
MEN den detaljen dom kommer kanske gör han lyfter enormt, för enl HV folk jag pratat med var han riktigt bra där.
Har väldigt svårt att tro att Elliot kommer lyfta.
Han har sitt bästa bajom sig, är vimsig i egen zon och en fara i annfallszon då han dräller med pucken för ofta.
Ser även helt oberörd ut vid baklänges mål.
250 000 per månad åt skogen, eller kanske 300 000. Finns bra backar i allsvenskan, sparade pengar kan läggas på en riktig sniper som sätter lägena han får. Behövs verkligen en målskytt till laget.
Sedan skrämmande att Rönnberg är så tjurskallig, vägrar ta timeout, byter inte målvakt. Bänka Norlinder för sent igår. Borde hellre bänkat Elliot, markera tydligt att namnet på ryggen inte betyder något. Men Rönnberg är för mycket namncoach. Joelnhur många lägen brände han i powerplay igår?
5 eller 6 skott rätt på målvakten.
Nej Jiel ska inte spela powerplay.
Vi får hoppas att den detaljen lyfter honom iallafall 🙂
Ja detta med time outerna är något som får mig skogstokig … E precis som det är ngn prestige det handlar om att INTE ta den !!
Det sades på presskonferensen att det är lite kosmetika, det där med timeouter, att det ska gå att lösa ändå. Men grejen är att de inte verkar kunna lösa det ändå, då borde en time-out kunna ge någonting åtminstone. Ny energi, nytt avstamp.
Vad ni missat vid 2-1 målet är att lagspelare ropar åt Norlider gågågågågå när han rundar målet för att ta fart ..vilket då visar sig helt galet..vi släpper precis som senaste säsongerna in mål så otroligt enkelt..motståndarna behöver bara några chanser så är det mål..vi missar helt markeringar då flera spelare går på samma gubbe i match efter match..Lasch envisas med att enbart hitta lunkan i mitten..alla lag stänger ju där..pp fortfarande långsamt…vi pratar säger dom om och om igen…med vadå säger jag…det räcker med att öka pucktempot och och ha rörelse och sedan direktskott så blir det mer chanser..att spelare på denna nivå kan vara så iqfiskmås är helt ofattbart..
Göra sig av med Elliot Byta mot Cody Carren?
Rögle försöker ju få tillbaka honom.
Kommer inte hända. Elliott blir kvar. De nosar inte ens på Kodie Curran.
Fast juniorer bär sällan lag. Spelare i 22-23 är mognare, ofta starkare än de flesta juniorer och kostar bara lite mer mot vad man kan få ut av dem för de har haft ett par år som senior. holmberg, källgren, karlström hardy ha, Sylvegård, Olle Lycksell och Hugo Gustavsson âr spelare som är vuxna men spelar billigt men levererar som förstalina. Det får mam väldigt sällan juniorer att göra. Antingen är dw för bra och försvinner wller för dåliga och vill hitta nya klubbar där de kan utvecklas.
Vad svamlar du om?
Varför skulle han lämna Anaheim när han precis har skrivit på för klubben?
Kodie Curran kan ni glömma kan jag lova!!
Precis, Björn! Inte en chans att han skulle spela hos oss. OM det mot förmodan skulle bli Sverige senare under säsongen, då är det Rögle som gäller.
Curran skulle troligen välja Rögle. Frölunda kan inte bara värva etablerat som spacek, lasch och Folin. De måste hitta billuga spelare och göra dem bra
Nja, vore tacksamt om vi kunde göra det men vi har inte samma behov som ex Växjö och FBK att hitta billiga fynd i allsvenskan.
Vi har vår akademi som ständigt levererar billiga talanger: Niederbach, Torgersson, Söderblom, Edvinsson, Nässén och snart Dower Nilssin och Ludwig Persson. Ser vi bakåt i tid är listan väldigt lång. En del invärvade, många från regionen. Flera av dem tyvärr i andra SHL-lag – ex Filip Roos i SAIK och Pontus Andreasson i Luleå.
I Växjö blir det världens grej när de får in en invärvad junior som Stjernborg att nå A-laget, i FBK är det en löjligt stor hype kring en Joel Nyström som inte är i närheten av Edvinssons talang., Och så vidare.
Provlemet med juniorer är ju att de sällan blir bärande spelare i ett lag. De har liksom svårt att kunna spela på en nivå som en förstakedja gör i shl. De går att få ut av spelare som är 21-23 för de är ofta starkare, mognare spelat swniorhockey ett par år. Frölundas juniorsida är bra och de får fram många bra där vilken är bra. Men några av dem måste kunna vara med och leda den här säsongen istället för att värva in En curran.
Nu är det ju tidigt på säsongen så mycket kommer hörändras i dynamiken i lagen. Mem första matchen gordes växjös mål av Forslund(Stjernborg), Gynge)Rosen, Hugo Gustavsson(Olle Lyckell). 2 av tre mål gjordes av gubbar på den nedre delen av löneligan i laget och många av de som var bäst var de minsta namnen.
Det lär inte hända. Kodie sitter på envägs så han lär stanna åtminstone fram till jul. Skulle det sen bli Sverige blir det Rögle. Han följer laget noga och är i kontakt med Chris regelbundet.
Frölundas mentala balans kommer bli Frölundas fall i år igen!
Om man har rehabiliterat förra årets härdsmältor och gått vidare som Rönnberg säger, då blir man väldigt förvånad hur det ser ut i period 2 och 3!
Hur kan detta hända om man gått vidare?
En engångsföreteelse? Tillåt mig tvivla när prestationen stavas kramp i motgång!
Helt enkelt otroligt att få uppleva det igen som mot Brynäs!
Total härdsmälta. Tror att vi kommer få se flera matcher där vi viker ner oss efter en ledning och tappar matchen helt. Tänk om detta händer mot tex Färjestad, då är det 2-8 i röva. Håller inte att spela så naivt, utan man måste kunna hålla skärpan en hel match.
Håller med i vad du skriver men just mot Färjestad så vinner vi oftast.
Det laget behöver mer än något annat är en framgång. EN spelare här och där kommer inte att kunna påverka tillräckligt mycket (om det inte är en fantastisk målvakt). Förra året var det ingen bra stämning i truppen, jag hoppas verkligen att man har svetsat ihop grabbarna bättre i år. Sen måste man försöka sätta ihop en ledande kedja. Problemet med en sån kedja är att där måste det finnas en naturlig målskytt som är i zonen…Friberg, Lasch + en sniper tror jag hade varit en bra lina.
第一借錢網擁有全台最多的借錢資訊。資訊最齊全,當舖業,信貸業,在第一借錢網裏一應俱全。
https://168cash.com.tw/
Game LIFE 遊戲情報
https://gamelife.tw/portal.php
點子數位科技有限公司
https://spot-digital.com.tw/