SMÅTT OCH GOTT
2026-06-04 21:41
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-04 21:41 | Raymonds kapten vill bort 1

Spretigt och mjäkigt eller åter synkat, rejält och bra – vem vet med Frölunda …?

► Har Frölunda kvar tryggheten i Scandinavium? Det är nog bäst, det. Annars riskerar det mentala tillståndet att bli ännu värre.
► Synnerligen ovisst och spännande när HV71 kommer på besök.

Nicklas Lasu försökte ge svar på vari Frölundas bekymmer består och vad som behöver göras.

Det förvånar mig att Frölunda är så spretigt, så mjäkigt, så känsligt för motgångar på bortaplan.
Lördag eftermiddag, hemma mot HV71, blir det intressant att se hur laget uppträder.
Negativt påverkat av två förluster?
Positivt påverkat av Scandinavium.
Jag – som inte har en aning om vilket av alternativen som är mest troligt – sökte svar hos Nicklas Lasu och Roger Rönnberg, bedöm själva hur lyckat det blev.

JAG SVÄVAR FORTFARANDE i ovisshet vad gäller vart Frölunda 23/24 tar vägen. Men en sak vet jag:

Ett lag där tilltänkta spetsspelare som till exempel Gustav Rydahl, Malte Strömwall och Linus Öberg ännu inte är i närheten av att maxprestera och där Jere Innala kommer saknas en tid behöver en defensiv grund att stå på.

Borta har den (inte alltid men för ofta) inte funnits alls.

Hemma? Absolut, helt annan trygghet.

Kanske är det som både Roger Rönnberg och Nicklas Lasu var inne på, jag undrade (och gör det väl fortfarande) varför inte 18 tränings- och tävlingsmatcher ska vara nog för att nya spelare ska kunna uppträda som enhet, inte minst under press i egen zon, svaren blev från tränaren och assisterande kaptenen:

– Hur bra spelade vi mot Skellefteå i en av de sista omgångarna i fjol? Den var ännu sämre. Eller jag och min fru som har varit tillsammans i över 30 år, vi har fortfarande dåliga dagar. Det är inte rätlinjigt (ett lags utveckling). Jag förstår att fans tycker ”Nu borde det sitta”, men … en relation … det är klart man har dåliga dagar. Vi hade en dålig dag i går, vi hade en dålig dag i Ö-vik, fastslog Rönnberg.

– Generellt nu, vi jobbar på saker i början på säsongen och så blir det fler och fler grejor. Det blir naturligt att man tappar fokus eller man tappar något som suttit och så får man gå tillbaka dit. Två steg framåt, ett steg bakåt, sa Lasu.

Dåliga dagar snarare än ett lag där spelarna ännu inte lärt sig att läsa varandra, fungera tillsammans? Naturligt med ett steg tillbaka så länge det är fler framåt?

Så kan det vara, och … visst, skulle Frölunda göra första målet mot HV71, hitta hemmatrygghet, hemmasjälvförtroende, då kanske det ser bra ut även i Linköping på torsdag, och vem vet – i så fall är kanske Modo- och Skellefteåmatcherna glömda och begravda framåt nyåret.

Det kan också vara så att spelarnas osäkerhet bara förstärks när André Petersson trycker in 1–0 till HV efter fem minuter den här lördagseftermiddagen – vips, så kan Frölundahösten bli mycket jobbigare.

Vi vet så lite. Vi har så svårt att förutse saker i den här ultrajämna ligan. Men – inget snack om Frölundas spelare väldigt snabbt behöver snacka ihop sig om vad som gäller, sluta att med autobahnshastighet gå från synkat, rejält och bra till spretigt, mjukt och dåligt. Kanske allra viktigast – laget måste klara sina dåliga perioder, inte spela fast sig, lätta på trycket, inte föda motståndaren.

Lasu sa:

– Generellt, andra perioden (Modo, Skellefteå), perioder där vi inte för spelet, så är vi för mjäkiga, vi är för små. Vinna närkamper, absolut. Men också beslutsfattandet med pucken i själva situationen, att det är tveksamheter. Där måste vi kunna bryta av tidigare.Vi vill ha så många minuter som möjligt där vi för spelet, men under 60 minuter så är det alltid någon period där det andra laget tar initiativet – och vi måste kunna bryta av det tidigare. Vi kommer ha sämre perioder, men vi får inte klappa igenom.  Just att vända tillbaka matchbilden – det ska gå nästa byte. Det ska inte gå tio minuter. Man sitter i båset och så är det tio minuter som bara svischat förbi.

** Spela enklare, lyfta ut pucken under press – knappast förbjudet?
– Man kan absolut spela enklare. Samtidigt vill ju alla (spela), så det är en fin linje. Viljan finns där, det tvivlar jag inte alls på, mer beslutsfattandet och snacket med varandra som kommer göra att vi kommer bli bättre.

Roger Rönnberg svarade, när jag påtalade just det Nicklas Lasu var inne på, att hans spelare blir så passiva, så ”blöta”, så ängsliga när motståndarna har momentum:

– Jag ser exakt samma sak, och det är ju något som styrs av tillstånd. Tillståndet kan förändras från ett byte till ett annat. Om vi hade tagit hand om fem mot tre-läget (mot Skellefteå) och gjort mål så kanske det hade räckt för att hitta modet, styrkan, tydligheten, att i de situationer där vi var små och ömkliga hade vi blivit starka och tydliga.

Roger Rönnberg och assisterande tränaren Anders Burström.

Man landar där. I det mentala tillståndet. Bräckligt självförtroende. I alla fall på bortaplan. Rönnberg sa på sedvanligt målande vis:

– Vi klarar inte riktigt av att styra tillståndet under matcherna. Jag tar körkortsexemplet, jag hade haft körkort länge innan jag flyttade till Göteborg men jag höll ändå på att krocka med varenda spårvagn. Lite grand där vi är, vi har tränat bra, vi klarar när tillståndet är bra, när vi är där så gör vi bra saker, men vi är alldeles för känsliga just nu när det tar emot.

Hemma vände Frölunda mot Örebro senast, man gjorde det även mot Leksand tidigt på säsongen – trots power play-mål emot. Så det är alldeles för enkelt att fastslå saker som ”mentalt svagt lag.”  Lik förbaskat, inte minst när Jere Innala är borta och spetsen individuellt inte är sylvass, så behöver Frölunda ta steg vad gäller den där defensiva grunden, bli ett tryggare lag oavsett var i Sverige matcherna spelas.

Lasu om att det är upp till bevis för spelarna själva:

– Absolut. Vi har ett gemensamt ansvar där bollen ligger på vår planhalva. Tränarna tillsammans med oss sätter ett spel, hur vi vill se ut, sedan när pucken släpps är det upp till oss att utföra detta.

Rönnberg med ett intressant citat apropå spelarnas ansvar:

– En av våra viktigaste värderingar är att göra varandra bättre, jag tycker att så fort vi tappar vikten av den värderingen, att verkligen komma hit varje dag för att göra varandra bättre, i vårt spel, hela tiden göra kompisen bättre – då blir det fan så mycket sämre.

HV71 – snart med centern Nick Shore i laget – kommer till Göteborg stärkt av 4–0-segern hemma mot Rögle. Borta är man dock lika svagt som Frölunda, till och med lite sämre, noll poäng på fyra matcher.

Kanske vänder det för HV i dag?

Kanske får Frölunda till det?

Kanske … äh, det ska fan vara såväl teaterdirektör som tippare av SHL.

Framåt 17.30-tiden den här oktoberlördagen vet vi mer.

***

Ni har väl inte missat? Hoppas den här stunden verkligen blir tyst och fin, inte som när Peter Gustavsson och Kjell-Rune Milton skulle hedras.

***

Snart vet vi kanske mer även om Hanna Olsson. En tung skada på lagkaptenen vore blytung för Frölunda, lägg därtill att Andrea Dalen verkar bli borta en tid. Låt oss inte måla fan på väggen, men det såg verkligen inte bra ut när Olsson leddes av isen tidigt under förlustmatchen mot Luleå. Ni läser mer nedan.

***

Vanvett. Fullständigt jäkla vanvett.

 

64 Kommentarer

      • Många har försökt men förändringar är inte goa gubbars starka sida. Goa Gubbar är tyvärr en extremt undermålig supporterklubb för ett av Sveriges största hockeylag. Dom har ju inte ens bemödat sig att byta ut sina flaggor med indianen på. Känns väldigt oseriöst från en ”officiell” supporterklubb. Det är verkligen synd hur S84 har blivit behandlade av både goa gubbar och Frölunda för sådana tifon och sådan stämning dom kan piska upp klarar inte goa gubbar av

    • Skiter fullständigt i om ”klacken” är dålig bara laget är bra….

      Liksom det man betalar för……

  1. Det vanliga dravlet och pinsamma jämförelser med bilkörningoch giftemål.
    För helvete, det räcker att laget kämpar och gör sitt bästa så är det ingen som klagar.
    Om nu spelet inte funkar, då får de väl spela hårdare. Folin, varför åker han runt som en mysgubbe på isen och är snäll framför kassen?
    De ser ut som om de inte bryr sig ens.
    Nej, något är fel

    • Ja, det börjar bli riktigt pinsamt med alla ursäkter och förklaringar på att vi år efter år misslyckas med att sätta ett vägvinnande spel.
      Det är dags för styrelsen att identifiera de verkliga problemen och vidta nödvändiga och självklara åtgärder.

    • Håller med, Rogers uttalande visar på en människa som inte är i dålig balans. Rena struntpratet. Låter mer och mer som en politiker som inte vill se problemen. Och framförallt inte har förmågan att lösa problemen.

      • Bra jämförelse med en politiker, precis samma stuk. Man ställer en fråga och man får svar på något helt annat 🙂

  2. Många spelare som kommer till Frölunda efter riktigt bra säsonger i andra klubbar tappar i prestation och ser rätt mediokra ut. Flera tom riktigt usla.
    Varför ?
    Tränar Frölunda på fel sätt ?
    Har frölunda fel spelsystem ?
    Eller är tränarna helt enkelt för begränsade ?
    Eftersom så många spelare blir sämre när de kommer till Frölunda är iallafall jag övertygad om att felet inte ligger hos spelarna. Huvudorsaken sitter i tränarrummet.

  3. Efter denna intervjun är jag riktigt orolig…Summa summarium, Roger och hans vänner har inte en aning om varför laget underpresterar eller vad de ska göra åt saken. Lasu låter nästan hjärntvättad av Rogers hemmasnickrade version av mänsklig psykologi. Det enkla svaret är att vi saknar ett strukturerat försvarsspel (och har gjort det i fyra säsonger), vilket resulterar i förvirring, långsamhet och att spelarna blir obestämda Isin ageranden.

    Orolig 2: HV har en dålig bortatrend…Alla lag verkar bryta sina dåliga trender mot oss.

    • Innala saknas för mycket i detta lagbygget. Att andra ska kliva fram vilka är det då? Strömwall kan inte göra allt själv som han gör just nu. Hans medspelare måste bidra för att Malte ska kunna göra sina mål.

  4. Kör man över en linjeman på det viset så förtjänar man en avstängning.
    Köper inte alls snacket om att Albin inte ser när linjemannen glider ut i sitt område. Det är SHL spelare vi pratar om, inte juniorer med periskop sikt.

    Han kör över benen från sidan och skaderisken är stor. Det är ingen krock, det är en enkelriktad överkörning.
    Tre matcher är däremot en eller två för mycket.

    Och vad har en ursäkt med saken att göra? Ska man slippa en avstängning för att man ber om ursäkt eller visar ånger, vilket trams.

    • Står dessutom klart och tydligt i reglerna att uppsåtet inte spelar någon roll. Tröttsamt att twittergänget måste ut och försöka vinna sympati för ingenting

        • Självklart med avstängning om man medvetet väljer att inte väja för en domare.
          Obegripligt att twitter-svansen vill fria. Har alla helt tappat respekten för regelverk???

    • Såg film i Expressen på när Albin kör på domaren. Han hade fri sikt flera meter bakom domaren och kunde lätt svängt undan. Möjligen räknade han med att bara ”stryka” förbi och missbedömde, men jag bedömer det som avsiktligt. Hade det varit mot en spelare hade det blivit utvisning.
      Vilket som, väldigt vårdslöst.

      • Och efter träffen så finns ingen ånger, inte ens en blick bakåt ”är du okej”.

        Löjligt att ens försvara en sådan händelse. Twitterdrevet skämmer åter igen ut sig.

        • Den linjemannen skall inte få finnas på en rink igen! Vad fan har han tre meter från sargen att göra. Hans enda uppgift är att stå vid blålinjen VID SARGEN och drömma offside!!!

  5. Ett första steg att få igång Strömwall kan ju vara att sätta honom i en vettig omgivning. Så jävla ovärdigt en sån klasspelare just nu.

  6. Har Frölunda gjort något mål senaste åren 2mot1 läge? Känns inte så, hur kan alla andra lag vara vassa på de och Frölunda kan inte ens slå en vettig pass i 2mot läge.

  7. Tror Borgström hade varit bra center för oss.
    Om Shore blir klar för HV bryter man med Tikka som har (tre års kontrakt eller Borgström?

  8. Det diskuteras om frölunda vara eller inte vara varje säsong, i år har laget varit jäkligt svajigt redan i början för en gångs skull.

    Titta på Rögle som jag anser har en grym trupp, men just nu lite back skador, tror det diskuteras en del där också!
    Men samtidigt i frölundas fall har det försvunnit mycket rutin och faktiskt mycket klass!
    Vad vi än säger så saknas faktiskt Mursak, Loui, Greco, och Joel mer än jag trodde.

    Och min tidigare känsla har jag inte känt att någon värvning mer än Tömmernes givit mig mycket bra vibbar!
    Visst mycket kan hända framigenom som blir bra men också mardrömmar, för i ärlighetens namn är våra nya värvningar tills nu i fiasko nivå faktiskt.

    Det finns ingen spelare som lyser av dessa, och giganten Tömmernes är ett stort exempel hur ängsligt och tafat det ser ut i egen zon.

    Förlust idag mot HV71 och sedan Linköping och färjestad borta och 0 poäng där!
    Då kan Rönnberg boys vara ett rigtigt krislag!
    Och detta trots Sjöström/Rönnbergs på pappret så kallade stjärvärvningar som jag personligen inte varit speciellt impat av när dom värvades som toppspelare!

    Man kan också fråga sig varför dom inte gick in stenhårt och direkt på en bra center för att komplettera Rydahl när vår centersida vad och är Shl svagaste!
    Lasu, Borg, Edstrom? Herregud!

  9. Friberg sa i tv under matchen ”Dålig inställning” undrar varför det skall vara ok att ha så dålig attityd och ändå blir det inga konsekvenser???? Man sitter inte ihop….
    Har sagt det tidigare. VARFÖR tar sjöström bara in gubbar som man måste lära spelet hockey? ?? Hör väldigt sällan andra coacher skylla på att ” man sitter inte ihop” är det något speciellt som gör att det är extra svårt att komma in i frölunda?
    Sen att skylla på att ”alla har dåliga dagar” köpet inte det. Jag måste nog fan göra mitt bästa även när jag står i en lerig schakt i spöregn…. det är inte alltid roligt. Men försöka får man ändå.

    Det kanske är så att den där mentala coachen gör mer skada än nytta.? !!
    Sen håller jag med angående våra så kallade stjärnvärvningar.. INGEN som kan få godkänt.

  10. Den bistra sanningen vänner är att man vinner inget Sm guld med denna truppen!
    Snarare att man kanske klarar ett kval!
    Överskattat är bara förnamnet på året upplaga!

  11. Vill inte vara negativ, men tror det blir förlust idag.
    Under de senaste åren har Frölunda haft oerhört svårt mot bottenlagen.
    Att möta Frölunda brukar vara som”första hjälpen” för dem.

  12. Som vanligt åker man ner till Scandinavium med en dålig känsla. HV med bara bortaförluster, givetvis skall det väl vara mot oss den trenden bryts…

  13. I många klubbar finns spelare från ”översta hyllan”, spetsvärvningar som presterat helt i klass med dem i Frölunda. Har ju inte tillgång till de klubbarnas ”diskussionsforum” men gissar att kritiken är lika stor där. Jag behåller min förhoppning om att Frölunda blir minst topp 6 och går ganska långt i slutspelet.

    Dock är jag förvånad över att de inte har kompetensen att GÖRA det som exempelvis Lasu sa i Lemans intervju. Det vill säga att ändra TILLSTÅNDET direkt och inte låta 10 minuter passera i tron att ”det” löser sig. Att ändra tillstånd är en central del i arbetet med att träna den mentala apparaten. Kanske går det för bra i förstaperioderna? Känslan (och därmed tillståndet) att ”det här tar vi ju” smyger sig på. Därför vore det intressant – att som annan skribent här på siten skrev – att fråga ”Vad snackar Ni om i pausen mellan första och andra-perioden”. Med förhoppningsvis ärliga svar och inte efterkonstruktioner.

    Förhärskande matchbild mot HV i Scandinavium brukar vara; Hårt HV-tryck i 2-3 byten, sedan tokdominans av Frölunda, dock utan mål. Sedan vispar HV in matchens första mål när man minst anar det…….

    Hoppas att Frölundaspelarna tar med sig känslan från de 200 – 300 skott man avlossade i slutet av träningen igår. Några riktiga ”mörsare” 🙂

  14. Har studerat Albin Lundins pååkning av linjeman och måste säga att det är kul hur ”expertflöjeln” vill styra och ställa OCH återigen har fel.
    Pååkningen var långt ifrån snygg! Kunde undvikas hur lätt som helst (ser ut som han får hjärnsläpp och tror det är en motståndare). För den är högst medveten och han vänder inte ens på huvudet efter för att ”kolla” smällen.
    Nej ful rent ut sagt och han borde vara tyst och glad över att den bara blev tre matcher. Sanny och co. gör sig bara till åtlöje när de uttrycker annat!
    Hoppas Frölunda är på tå idag. Som många skriver verkar ju många lag ha trendbrott mot just oss och HV ska vi ju bara ta 7 dagar i veckan oavsett!!!

    • Du vet vad linjemannens uppgift är? Den är inte att befinna sig 2-3 meter in på isen under spelets gång! Ingen spelare skall behöva förvänta sig en linjeman ”mitt i planen” när spelet pågår. Den mannen måste får en reprimand!

      Så nej det är inte spelarens fel….

  15. Tycker kanske det ska vara en match på albin Lundin han fäller trots allt domaren och det finns en skaderisk eftersom dom inte verkar se varandra
    Men 3 matcher tycker ja inte det är ett väldigt hårt straff och det gör ju inte så domare disciplinnämnden och spelare/tränare kommer varandra närmare utan snarare tvärtemot.

    • Vad har linjemannen där att göra när spelet pågår? När det är avblåst kan idioten göra piruetter i mittcirkeln om han så önskar….. men när spelet pågår skall han stå vid sargen!

  16. Ok. Så du menat alltså att han siktar på Domaren, eller?
    Varför detta, och vad skulle vinsten med det vara?

    Dom flesta incidenter kring Domarna är i samband med avblåsningar, adrenaöinet flödar, spelare vill snacka etc etc

    • Det handlar om bristande respekt, precis som vid en tackling mot huvudet eller en tackling i ryggen. Skaderisk när man inte kan försvara sig.

      Hur ska linjedomaren försvara sig? Spelaren är den som ska ha uppsikt, linjedomaren kan inte titta bakåt ifrån spelet för att se om Albin är ute efter att köra över honom. Allt ansvar ligger hos spelaren.

      • Linjemannen skall stå vid sargen när spelet är igång! När det är avblåst kan han utföra konståkning om han vill!

        En spelare behöver inte förvänta sig att en linjemannen skall befinna sig där!

  17. Det är skillnad att prata om relation i förhållande och i ett lag. I förhållandet har man inte mängder av fans m.m som kräver bättre spel. Det som är speciellt att spela i Frölunda som är en storklubb precis om Barca, NY, Real Madrid är att kraven är större än i en liten förening som hv, Oskarshamn, modo. Alla lag ska göra bästa matchen när de möter Frölunda. Tjatat om detta i alla år. Spelarna själva säger det i bortalaget. Även om det tar tid att bygga ett lag jag vet jag är lärare men i en förening som Frölunda, sjunker moralen och psyket snabbare när förluster kommer. Klart hittar man nyckel så kanske det blir bra, det är därför det är bråttom för hamnar man i botten träsket så är vf låst där. Tidigare år har vi haft CHL att bygga självförtroende men inte i år

  18. Nja. De här Rönnbergska analyserna har vevats på samma sätt nu sedan guldåret. Trött på att höra karbonkopiorna 🤷‍♂️ Sedan som någon annan skrev…Är det verkligen det optimala alternativet att ha Friberg som lagkapten?

  19. Jag tror att man kastat om träningsupplägget i år då man inte har CHL att ta hänsyn till. Misstänker att man kört ganska hårt i gymmet mellan MODO och SAIK matchen. Idag blir det fullfartsfest mot ett HV som kommer att få det jobbigt med ett frustande hemmalag.

  20. Nej, på pappret har vi inget guldlag men absolut ska vi vara med och slåss om en topp 6-plats.
    Men en dundermiss att inte säkra centersidan långt tidigare.
    Sanny Lindström skriver i Expressen att han talat med agenter och sportchefer och spelarmarknaden är ”stendöd”.
    Det är svårt att locka spelare från AHL då de i regel tjänar betydligt mer där än i SHL även om de erbjuds kanonlön med svenska mått mätt.
    Sanny menar att en del svenska sportchefer missbedömt detta, och att de borde lärt sig av hur det såg ut under förra säsongen-
    Så landar Nubben in Nick Shore i HV får det sägas vara bra jobbat.
    Och Frölunda får jobba med den centeruppsättning de har…

    • Varför bygger man inte ett guldlag som har chans vinna? Ej förmåga hitta rätt spelare? Snålhet? Prioriterar utveckla till NHL och ej lika viktigt vinna som Växjö , Färjestad?

  21. Är lite kluven, med betoning på lite, det är väl klart att man ska analysera varför saker inte funkar men tycker att det här lutar mot att försöka spå i minikeso som en jävla Freud köpt på Wish, och snudd på leta ursäkter. Varje individ slår sin gubbe för sällan, varje gubbe får stopp i spelet för sällan, varje gubbe tacklas för lite (kolla NHL för referens), varje gubbe är för långsam i sina beslut, speciellt en viss backstjärna. Varje gubbe hoppas att någon annan tar tag i det.

    Sträck på ryggen, fem man i bild, överbelasta taktiskt bakåt, minimera tid i mittzon, sluta med att endast använda det där det där bedrövliga droppet vid PP-spel, skjut tysta skott, sluta krama klubban, sluta vara lipsillar. Sätt poäng på detaljer. U-sväng istället för propp, 500kr till lagkassan.

  22. Det värsta är ju att detta är ett allt för ofta återkommande problem. Prestationen i matcherna, alltså. Visst kan man göra en dålig insats då och då, men det är oroväckande hur ofta man faller tillbaks i gamla synder. I matchen senast så var det frekvent hur många tog den enkla vägen istället för att gå insidan trots att det fanns uppenbara lägen att göra så, vilket får snacket om det nya, raka Frölunda att framstå som rena lögner. Det är för mesigt, för ”runt” och med alldeles för lite sisu. Kanske informera spelarna att man får tacklas?

  23. Ett ständigt gnäll oavsett vad. När Frölunda tappar formen i slutet av serien är det skit. När inte allt sitter efter tio omgångar är det skit.

    Enligt mig är hela grundserien ett experiment där man jobbar fram något som skall duga i slutspelet.

    Nej vi tog inte SM-guld förra säsongen, men vi eliminerade regerande svenska mästarna och gav blivande mästarna en tuff match i semifinalen. Mer än vad man kan säga om finalisten Skellefteå.

    Kraven hos väldigt många här inne är fullständigt orimliga. Inga lag radar upp guld. Det var bara fyra år sedan vi tog guld. Perspektiv skulle inte skada, men bara en ocean av negationer.

    Brynäs tog guld som föjdes av game 7 och sudden death mot HV. Nu spelar de i Hockeyallsvenskan.

    Otroligt tröttsamt med alla dessa gnällspikar. Speciellt då de flesta jublade inför säsongens nyförvärv.

    • Vet inte om jag håller med att man pressade Växjö direkt, Man var helt chanslösa och Växjö rätt överlägsna i det mesta. Mot Färjestad gjorde man det bra.

      • Tycker det var jämna matcher och Frölunda var lite ineffektiva var bättre än Växjö i sista matchen som tyvärr sluta i torsk i sudden när Lasse släppte en billig mellan benen.

        • När Växjö ville och det behövdes kunde man trycka på gasen framåt. Helt annan nivå i både defensiven och forwards. Luleå pressade Växjö. Skellefteå ännu mer chanslösa än Frölunda konstigt nog. Hade Frölunda kommit lite högre upp i tabellen hade man kunnat spela final mot Växjö. Man hade nog ändå torskat tror jag. För trubbiga framåt. Släng in Malte och nån till i förra säsongens lag å det hade kunnat bli guld. Märkligt en ledning ej kan se det.

    • Man måste kunna ställa vissa krav på ett lag med ständiga guldambitioner som själva ser sig som en ständig guldkandidat!
      Det är Frölunda själva som målat upp dessa sinnessjukt orimliga förväntningarna där man överskattat sig själva gång på gång på gång!

      ”Allt annat än guld är ett misslyckande”
      Så givetvis svårt att vara nöjd med de förutsättningarna…

  24. En blåsig dag som denna – så kan mycket väl FHC bli blåst i Scandinavium. Men behöver inte vara Einstein för att konstatera att storleken vikt längd mm inte är FHC starka sida – är man minst, lättast och mest impotent i PP i SHL?
    Tillhör de som i alla år sagt att juniorverksamheten är mycket bra i FHC, men förmågan att värva spelare är antagligen bland de sämsta. Måste det vara så? Nej naturligtvis inte – man är en av de mest ekonomiskt starka klubbarna – utan att riktigt förtjäna det. Enorm uppslutning på hela VG regionen där man är ensam – när lilla Småland har 3 lag i SHL?
    Dessutom bänkar de Småland oss ordentligt på SM guld de senaste decennierna. Alla kan väl inte bli dåliga bara för det flyttar till GBG?

  25. Sätter 500 sek på att Roger säger upp sig före jul, troligen låga odds på den men ändå..

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Långa bollar utan Bengt – tio från Frölunda om Sverige och VM

► Bryr sig Frölundas hockeyspelare om VM? ► I så fall – hur tror de att det går...

En vecka kvar, sedan är NHL-hotet borta: ”Inget som de flaggat för”

► NHL-risken gällande Patrik Puistola och Tobias Normann. Den där ”toppcentern”? ► Så här är läget, snack med...

Morning Mailbag 260608 – ni ställer frågorna, jag försöker ge svaren

► Säsongens sista frågestund, tiden börjar rinna ut för Morning Mailbag. ► Men, har ni fortfarande något –...
Senast kommenterat

Ja, jag talar för mig själv, vem annars? Vad hockeyspelare tycker om fotboll, vilken mat man gillar bäst, vilken film man gillar bäst etc etc…kan inte bli mer ointressant. Men det finns ju supportar som dyrkar spelarna på alla plan och tycker sådant här är intressant., som du tydligen.

Av HL
2026-06-09 21:18

Kul artikel, ju!

Av HenrikM
2026-06-09 21:15

Tala för dig själv, HL. Jag tycker det var en kul artikel i en tid när det inte finns så mycket annat att rapportera kring Frölunda.

Av Kalle Kula
2026-06-09 21:09

Inte då, Sverige är ruggigt bra. Brasilien blir en munsbit...

Av Jojje
2026-06-09 18:36

Förlust mot både Nederländerna och Japan. Det är vad jag tror.

Av Jojje
2026-06-09 18:34

Allmänintresset för hur intresserade Frölundas hockeyspelare är av fotboll i allmänhet och VM i synnerhet måste vara otroligt lågt.

Av HL
2026-06-09 16:32

La in den för några timmar sedan. Kommer inte åt varför det där händer, försöker kolla papperskorgen flera gånger per dag, nu var ju tyvärr upptagen en stund på dagen.

Av Henrik Leman
2026-06-09 15:22

Sant. Bodde i Stockholm vid EM -92. Vi diskuterade redan då att vi skulle ha ett grymt lag -94. Rätt ålder på spelarna mm.

Av Morgan Magnusson
2026-06-09 14:57

0-0 mot Tunisien och sen två förluster så är VM äventyret över för svensk del och då kan man börja njuta av fotbollen som spelas utan att vara irriterad. 😉

Av STM
2026-06-09 14:33

Jo men tar man sig vidare från gruppen som tvåa då får man möta Brasilien i 16 delsfinalen. Då blir man förnedrad. Så jag hoppas man vinner gruppen då blir det en lite enklare väg.

Av kilberg28
2026-06-09 14:12

Tunisien är definitivt inte bättre, så varför skulle man inte kunna ta sig vidare från gruppen?

Av Dr. Dengroth
2026-06-09 13:12

Vad sades det om sommaren 1994 när svenska fotbollslandslaget blev bronsmedaljörer.
Jo, att Sverige påmindes om att vara en bananrepublik.
Varför det och vilka var ingredienserna för att kallas för något sådant.
För det första dålig ekonomi (statsfinanser) samt varmt väder (det var nämligen värm...

Av EDWARD 51
2026-06-09 12:54

De tar sig inte vidare från guppen, helt enkelt för att de andra lagen är bättre.

Av Jojje
2026-06-09 12:16

Jag är sen på pucken här, men vår gode Ohlsson glömde en sak i sin utförliga analys. Hur agerade han och övriga tränare i båset sista halvan av säsongen? Såg man ett jävlaranamma, känslor och engagemang när allt plötslugt gick emot? Nej, tränartrojkan stod handallen, uppgiven och närmast apatisk. Na...

Av akezata
2026-06-09 11:49

Bäst i SHL på det.

Av Jojje
2026-06-09 11:20

Eller hans broder Göte Borg 😁

Av Jojje
2026-06-09 11:18

Har ingenting med det att göra.

Av Jojje
2026-06-09 11:18

Nu försvann min kommentar? :)

Av Christian
2026-06-09 10:57

Jag tror inte man vågar vänta allt för länge ändå.
Tror att Sjöström &Co är väl medvetna om att en toppcenter MÅSTE in. De är ju också väldigt tydliga med det.

Tror det kommer bli, för oss, en tämligen okänd center. Gissar på en nordamerikan. Som blir klar nån gång i mitten juli. Efter draft...

Av Christian
2026-06-09 10:56

Så svårt är det väl inte? Som sportchef kan man inte riskera att sätta ett dåligt lag på isen. Du kan inte chansa. Gå på det du vet. Och om det dyker upp något bättre senare är vi i en sådan position att vi kan ta den med.

Av Sventon
2026-06-09 10:52