SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Speciell semifinal för Högberg – här är nyckeln för Frölunda

► Det här måste Frölunda lyckas med för att ha chansen mot Skellefteå.
► Här läser ni om vad och laddar upp inför semifinal 1. Nedsläpp 15.15, direkt i TV4.

Linus Högberg gick till final med Skellefteå i fjol, nu vill han slå ut laget – i Frölundas dress. Hur mycket tror ni hans PP-enhet får spela?

Nyckeln för Frölunda i semifinalserien: disciplinen.
Skellefteås power play är hypereffektivt. Speciellt mot Frölunda.
För Linus Högberg blir det här extra kul, den skicklige backen var i SM-final med just Skellefteå i fjol.

HAN KOM HEM från en sejour i Nordamerika (Philadelphia Flyers organisation) förra vintern, Linus Högberg. Hamnade i Skellefteå, blev en viktig del av laget, var med om gå till SM-final (där Växjö blev för svårt).

Om Högberg ser fram emot Frölundas stundande semifinalserie? Klart han gör.

– Det kommer bli speciellt, hade en rolig stund i slutet med Skellefteå förra året. Max Lindholm, en av mina bättre kompisar, lirar där. Lite andra kompisar också. Så … det ska bli speciellt – men roligt. Robban (Ohlsson) och Roger (Rönnberg) också. Samma fartfyllda hockey. Det kommer bli underhållande, tror jag.

En sak är klar, åtminstone om man ser till historien: Frölunda behöver ha maximal disciplin, ta så få utvisningar som det någonsin går.

– Deras mål mot oss kom väl främst i PP; ruskigt bra, sa Högberg och tänkte efter.

Inget fel på stockholmarens minne. Skellefteå gjorde nio mål på Frölunda i grundseriens fyra möten – sju av dessa i numerära överlägen. Att Frölunda ändå vann tre av matcherna understryker det faktum att man ska vara försiktig med statistik, men en kik på vad Skellefteå gjorde mot Linköping i kvartsfinalserien underbygger resonemanget om Frölundas disciplin.

## Fyra (av 13) mål med eller två man mer.

## PP-procenten: 44,44.

Släng in att Frölundas box play inte varit fenomenalt, varken i grundserien eller så här långt i slutspelet, och … tja, ni fattar, va?

Frölunda behöver spela mycket fem mot fem.

Gärna också slipa på det egna power play-spelet.

– Jag tycker special teams är det vi hade behövt göra lite bättre, både i box play och power play, kunna vara skarpare. Vi har några förbättringsåtgärder där vi verkligen vill ta tag i, sa Roger Rönnberg på fredagen.

Insikten finns. Nu väntar vi på utförandet.

Så här sa förresten Rönnberg om semifinalmotståndet:

– Skellefteå är ett spelande lag. När de får spela hockey är de väldigt bra, när de inte får spela hockey är de inte lika bra. Ganska tydligt under senaste årens slutspel när de kommer in i problem, se hur Färjestad spelade mot dem för två år sedan och så vidare. Spelande lag brukar gilla tid och yta, sämre när det är tätt och hårt. Inget nytt under solen där.

Om hur LHC störde Skellefteå:

–  De använde sitt eget spel med pucken, sina spelvändningar, sedan kanske inte (Anthony) Greco tog betalt för alla lägen han skapade. De var väldigt tydliga med hur de spelade försvarsspel, stängde ytor.

***

Dubbelvolleymålet som avgjorde för Rögle mot Växjö var bland det mest spektakulära jag sett. Simon Ryfors till Adam Tambellini. Cirkus målskott.  Vilken bra match vi fick se, för övrigt. Hög kvalitet. Rögle är på riktigt. Växjö växte in, nära avgöra (Robert Rosén). Högintressant fortsättning.

***

Några fler tankar inför semifinalserien mellan Skellefteå och Frölunda:

* Linus Söderström var monsterbra för Skellefteå mot Linköping, målvaktsmatchen mot Lasse Johansson blir spännande att följa. Hur mycket orkar Lasse, förresten? Borde inte Frans Tuohimaa stå en av de två första matcherna i Norrland?

* Linköping var väl så bra som Skellefteå i flera av (de fyra) matcherna, tre gick alltså till förlängning, med lite bättre effektivitet (det var ju den där Söderström) så hade  kvartsfinalserien blivit längre. Så … hur bra är Skellefteå – egentligen? Nu mot ett något bättre motstånd.

* Skellefteås rörliga offensiv kommer ställa tuffa frågor, samtidigt är inte defensiven lika hopkrupen och tajt som Leksands. Vad betyder detta för Frölunda? Fixar man att stå emot, kan man såra lättare, kommer en (mot slutet frustrerad) artist som Malte Strömwall lättare till nu?

* Spelar Pär Lindholm redan i dag för Skellefteå? Sannolikt. Jonathan Pudas, här verkar det dröja ett tag till (men vem vet i slutspelstider). Ingen Pudas, det är ett avbräck för Skellefteå, tvivelsutan.

* Släpper Frölunda in Tom Nilsson från start? Vill till att foten (?) är närmast hundaprocentig då, annars finns det inget skäl att flytta på Albin Sundin. Men en hel Nilsson ska förstås lira.

* Jag gissar att när Frölunda får sitt första PP, då är det ändå Henrik Tömmernes, Malte Strömwall, Mikael Ruohomaa, Jayden Halbgewachs och Max Friberg som ställer upp för tekning. I min värld bör PP2 med Linus Högberg, Linus Öberg, David Edstrom, Jere Innala och Erik Thorell få stort förtroende. Det är slutspel, handlar om att vinna här och nu, inte spela igång folk. Sådant kan man pyssla med i grundserien.

* Lite kul det här att Roger Rönnberg har 3–0 på Robert Ohlsson i inbördes slutspelsmöten. Lite kul. Man ska inte göra allt för stor sak av den här matchen i matchen. Det är åtta år sedan Ohlsson lämnade Frölunda.

* Andreas Johnson gjorde comeback i den fjärde kvartsfinalen för Skellefteå. Han gjorde mål direkt, det viktiga 1–0. Det blir förstås intressant att se Johnson mot sitt gamla lag. Men störste stjärnan är nummer 24: Oscar Lindbergs. Kanske ligans bäste forward.

* Känner att vi kanske inte skrev nog om Erik Thorells klassmål mot Leksand i match 7. Han är en X-faktor med sin utsökta skridskoåkning och teknik. Kan Noah Hasa och Linus Öberg bistå, då är detta en spännande kedja.

Erik Thorell. Foto: FRÖLUNDA (skärmdump)

* Till sist, jag tror inte att Frölunda är speciellt slitet av sju Leksandsmatcher, de mot Färjestad i fjol var både mentalt och fysiskt tuffare – ändå var det inte orken som fällde avgörandet mot Växjö.
– Ska det inte vara heller efter en hel sommar med ”Pärra” (Edlund, fystränaren), skojade Linus Högberg.
Så pass bra som Frölunda såg ut från och med match 4 och framåt mot Leksand ska det bli riktigt intressant att se laget mot Skellefteå. Serien känns vidöppen på förhand.

***

***

Frölundas J20 slogs ut av Skellefteå på fredagskvällen. 1–3, 0–2 i matcher. J18 (kvartsfinal) tar emot Färjestad, måste vinna, föll 3–6 borta.

 

36 Kommentarer

  1. Absolut läge att spela Tuohimaa idag. Spännande ska det bli. Känns som från och med idag är en ren bonus med tanke på hur lite det var som skiljde i kvarten.
    Återigen TACK för alla texter Henrik!

  2. Skellefteå kommer nog att ramla lätt i eftermiddag för och få några powerplay.

  3. Håller med dig Leman, så få utvisningar som möjligt. Minns nån match i höstas där saik fick några pp och gjorde väl mål på allt.

  4. Jag tror Frölundas chans att sno en match är idag Lasse Johansson står idag . Blir det vinst idag står Tuohimaa på måndag är min killgissning 🙂

  5. Lasse idag och Frasse på måndag vore klokaste valet.
    Hoppas Klingberg fortsatt är 13:e forward.
    Tack Leman för alla bra texter!
    Ha en bra lördag alla – nu kör vi för vinst idag!

    • Håller med, först Lasse men sen Frasse!
      Sen en fundering, varför ska det nödvändigtvis vara Sundin som ska flytta på sig när Nilsson är tillbaka? I min bok så går Sundin för både PJ och Heens med det spel han visat upp, speciellt den sistnämnde hade ingen bra kväll senast!

      • ”går Sundin före” skulle det stå!
        Henrik Leman: Möjlighet att redigera/ta bort sina inlägg står högt på önskelistan när ni utvecklar sidan framåt!

        • Hej Johan. Ingen kritik, mer en tanke: Det är väl bättre att anstränga sig med rättstavning från början och skriva sådant som man kan stå för, hellre än att lägga energi i efterhand på att korrigera och eventuellt radera? Blir trevligare för läsarna dessutom.

        • PJ har ju tagit jättesteg den här säsongen! Han kommer att var ännu bättre nästa säsong, jag tro att det är en förlust att han försvinner.
          Heens däremot som varit en oerhört positiv överraskning har haft svårt i slutspelet.

  6. Håller med om målvakterna. Lemans texter är så bra i såväl med som motgång. Sakliga och tänkvärda

  7. Tror Frölunda har nytta av att man har mer ”spring i benen” än Skellefteå som inte matchat på ett tag.
    Bra läge att sno en match idag.
    Bara att hoppas att inte Skellefteå får fördelen längre fram att de fick färre matcher i sin kvart.

    • Gäller att göra som Rögle mot FBK, gå hårt på i de första matcherna så att Skellefteå inte får chansen att resa sig igen sen!

  8. Mest intresserad om Malte, Edstrom, Friberg kan producera & visa upp det fina spelet man hade de två sista matcherna i grundserien.
    Skellefteå kommer passa Frölunda bättre än vad Leksand gjorde och tror Leksand kommer vara bästa motståndet även efter denna semifinalen. Så pass högt upp tycker jag Leksand spelade i kvarten.

  9. Leman: Du skriver: ” annars finns det inget skäl att flytta på Albin Sundin. Men en hel Nilsson ska förstås lira”. Håller med om att Nilsson ska spela, men varför på Sundins bekostnad?
    Jag tycker den sistnämnde borde gå före både PJ & Heens sett till hans mogna spel!

    • Håller med. Sundin har sett bättre och bättre ut, mer bekväm det senaste. PJ blandar och ger, är allmänt svag i närkampsspelet och Heens har haft det väldigt tufft.

  10. Lät inte bröderna Johnsson andas när de är på isen.
    Ligg på dom hårt hela tiden, på gränsen.

  11. Hoppas dom går ut hårt idag, tackla hårt o mycke ryck sönder spelet för saik. Och tuffa framför båda målen.

  12. En fråga bara hur kan jag betala när jag bor i Norge och har blivit av med svenskt bank id?

  13. Håller helt med Dig Leman om att PP2 nu bör vara första valet. Naturligtvis skulle jag säga.

  14. Så himla intressant att ta del av Lemans ”försnack”, djuplodande och förnuftigt. Värt varenda peng.
    När det gäller Frölundas möjlighet att slå ut Skellefteå så tror jag de är riktigt stora. Att slå Leksand var en stor prövning som lyfte laget och har nog gett Skellefteå lite skakiga knän. Frölunda vill ingen möta just nu, maskinen Frölunda är tung att möta.
    En undran vad gäller Klingberg, lider han av nån dold skada? Lyckas ju inte med något just nu..

  15. Om powerplay 1 återigen startar i Frölundas första powerplay i matchen, då är det totalt fel
    Pp2 mycket rappare och rakare spel.
    Kommer snabbare till avslut.
    Pp drar bara ner tempot, passar runt pucken tills helvetet fryser till is. Nej pp2 skall ha mest istid idag i powerplay

  16. Ni kan gnälla hur mycket ni vill på
    Malte,
    Men faktum är att han ligger bakom 90% av allt VF har offensivt.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Långa bollar utan Bengt – tio från Frölunda om Sverige och VM

► Bryr sig Frölundas hockeyspelare om VM? ► I så fall – hur tror de att det går...

En vecka kvar, sedan är NHL-hotet borta: ”Inget som de flaggat för”

► NHL-risken gällande Patrik Puistola och Tobias Normann. Den där ”toppcentern”? ► Så här är läget, snack med...
Senast kommenterat

Sant, de har väl det gamla storlaget Öster? Kanske ett innebandylag också.

Av Karl Forsberg
2026-06-11 00:32

Inte riktigt rätt spelartyp. Frölunda behöver någon med mer rydlig offensiv uppsida.

Av Henrik Leman
2026-06-10 21:17

Någon säger att SAIK o Växjö har bättre verksamhet. Det skulle jag vilja ha definierat. Inte för att skribenten har fel, för det vet jag ju inte. Om det är A-lagsverksamheten som menas är det ju en sak, om det är HELA verksamheten från U och uppåt, då TROR jag att Frölunda är bäst. Men, det är olika...

Av lgk
2026-06-10 20:32

Det bästa laget vinner alltid guld. Vi hade det klart bästa laget 2005 och 2016. Det var inte små marginaler som gjorde att vi vann.
Saik och Växjö är bättre på att få ihop riktigt bra lag som vinner de tajta matcherna. De har hårdhet med också riktigt spets.
Vi faller på att alla ska producera....

Av Sventon
2026-06-10 18:12

Han vill lira i finska ligan!

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Det handlar ju om att vinna guld, där är inte Skelleftå så bra.

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Varför gick inte Frölunda på puustinen?
Han kommer bli väldigt bra för Luleå tror jag

Av Hampus Olofsson
2026-06-10 17:32

Bra finska nyförvärv Luleå hittat.

Av nissejiteg
2026-06-10 16:32

Enig med dig, Claes. Vi har stagnerat litegrann, men tror fortfarande att vi är bäst på att utveckla osv. Det är Skellefteå, tyvärr. Spelar knappt något roll vilken spelare de värvar, spelaren blir bättre och inte bara lite bättre utan mycket bättre. Se bara på backen Grahn från Södertälje, som han ...

Av Jojje
2026-06-10 14:53

Karl Forsberg Växjö har defentivt konkurrens från fotbollen i sin region.

Av kilberg28
2026-06-10 14:17

Spontant kan man ju ändock säga att Frölunda HC är det bästa svenska ishockeylaget i CHL-sammanhanget.

Av EDWARD 51
2026-06-10 14:08

Uppföljningar här kan komma i sensommar/höst. Inte nu i sommar.

Av Henrik Leman
2026-06-10 14:01

Jag tycker Evertssons styrka är att få till lagbyggen som är anpassade efter Växjös spelmodell. Han värvar ju sällan de allra största namnen men lyckas ändå alltid få till en helhet som är extremt svårslagen och som i slutändan hittar ett sätt att vinna.

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:50

Man kan se det på lite andra sätt också hur klubbar går in med lägre spelarbudget för att sedan spetsa till i slutet av serien och för ett slutspel samt föreningar som kämpar för att stanna kvar hur de värvar in spelare under året.

🏒 SHL – värvningar under säsong per lag (2013–2026)
Lag \ Säsong...

Av mike
2026-06-10 13:49

Intressant sammanställning som jag tycker visar att Frölunda över tid har en hög lägstanivå, men skulle behöva bli ytterligare något spetsigare för att nå en en högre högstanivå som gör att man på allvar kan utmana om SM-guldet.

Leman, om du träffar Sjöström så får du gärna fråga honom om vad han...

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:47

Henrik Evertsson har förstås varit en avgörande person för Växjö. De har ju heller aldrig haft SAIK:s talangfabrik och fyllt på den vägen i någon större utsträckning.

Av HenrikM
2026-06-10 13:14

Intressant då Skellefteå eller för den delen Växjö aldrig har dyraste truppen. Ofta långt ifrån.
Duktiga tränare, bra och kloka lagbyggen.

Av HenrikM
2026-06-10 13:02

Bekräftar min bild över hur det ser ut.
Tyvärr har SAIK och Växjö en bättre verksamhet än vad Frölunda har.
Rögle och Luleå är där och nosar efter dem.
Frölunda är bra men inte bäst utan det blir en kvarts-/ semifinal.

Tror Frölunda måste lämna lite av det gamla bakom sig och våga testa n...

Av Claes Olsson
2026-06-10 12:17

Intressant, kul läsning , men ganska förväntat.

Det riktgt intressanta är vad Skellefteå och Växjö gör annorlunda, vilka är deras framgångsfaktorer?

Jag förstår att det inte är lika matematiskt enkelt att räkna ut. Men det skulle vara väldigt intressant läsning om du kunde gräva fram några fö...

Av Karl Forsberg
2026-06-10 11:56

Mer en som kan gnugga reklam...
Skämt å sido. Det motsatta är de ute efter.

Av Jojje
2026-06-10 10:45