SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Snabba analysen – så tyckte jag om Linköping–Frölunda 3–4

 Frölunda vände 1–3 till 4-3 borta mot Linköping, första framgången i en förlängning den här säsongen.
 Här får ni snabba analysen. Alltid upplåst. Mer senare på sajten.

LYSSNA GÄRNA TILL mina tankar om Frölundas 4–3 mot Linköping den här lördagen. Häng med så kommer det givetvis mer. Men då bara för prenumeranter.

 

***

Målen:

1–0 (2.28) Linus Hultström (Matteau)
* Skott från blå med massor med vita och blå framför Frederik Dichow som inte såg något.

2–0 (6.37) Broc Little (Ekberg, Rattie)
* Nog för att Little är liten, men han fick smyga upp alldeles fri vid bortre stolpen och stöta in tvåan bakom ryggen på Tom Nilsson.

2–1 (8.01) Jere Innala (Lasch)
* Innala stod upp, bröt på offensiv blå, växelspelade med Ryan Lasch, LHC:s tur att stirra puck, tom kasse för finländaren.

3–1 (16.22) Christoffer Ehn 4/5 (Törnqvist, Nyberg)
* Ännu ett insläppt mål i PP, Frölunda klarade den första spelvändningen, misslyckades sedan med att vara hetast på den lösa pucken framför Dichow trots att man var övertaligt. En liggande Henrik Törnqvist fick fram pucken till ex-frölundaiten Ehn.

3–2 (45.14) Anthony Greco (Nilsson, P Johansson)
* Linus Nässéns forecheck låg bakom målet, snabbt passningsspel av Pontus Johansson och Jacob Nilsson gav Greco tom bur.

3–3 (50.30) Jacob Nilsson 5/4 (P Johansson, Lasch)
* Nilsson sköt rappt i innerribban, videokoll visade att det var mål. Prickskytte.

3–4 (60.17) Joel Lundqvist 4/3 (Lasch, Nilsson)
* Jacob Nilsson tog in pucken i zon bra, släppte till Ryan Lasch som hittade Joel Lundqvist på kontoret.  Tacksamt med 4/3-spel, Radan Lenc sköt efter slutsignal, Jesper Pettersson blev förbannad, crosscheckade och åkte ut. Kostsamt för LHC.

***

Så här lät Roger Rönnberg efter period 1.

 

40 Kommentarer

  1. Lasch såg mer spelsugen ut idag än på länge. Kung Joel gör vad han ska, tacklar och sätter puckar. Folin, Mursak, Friberg, Innala, Nilsson och Grönlund var bra. Men var är de andra? Purre hade kunnat hänga ett par men fortsätter att missa stort eller skjuta i magen. 2 poäng är underkänt mot Linköping.

  2. Viktiga poäng av gubbar som kom igång idag. Lasch, Nilsson, Greco och Innala! Härligt!!!
    Tror detta var en mentalt viktig övertidsseger.

  3. Stark vändning. Kul för J Nilsson ffa. Men den här vinsten är som att ta en Alvedon vid en infektion. Man sänker febern men problemet kvarstår. Således viktigt att visa sjukdomsinsikt. Frölunda måste börja leta 1-2 spetsvärvningar av absoluta toppklass om man har ambitioner att utmana om guldet på allvar.

      • Det vore en bra back att få in. Skeppa iväg Lindbohm samtidigt, vi behöver inte honom.

        Sedan behöver vi verkligen få ordning på försvarsspelet. Det håller inte med misstag som knappt sker på juniornivå. Sätter ner energin i laget.

        • Han ligger nog inte högt i kurs hos RR med sin inledning, när han uttala sig så om en spelare som han aldrig gjort förut.

  4. En hel del hävdade att Lindbohm är för bra för att säga nej till. Vad baserade man det på?
    Grönlund är ju bättre.

    • Han ser dålig tränad ut, undra hur han hade sett ut om han hade haft sommar träningen med Frölunda, Per?.

      • Det stämmer. Men jag tycker även att han tar många tveksamma beslut. Och han kan ju knappt åka skridskor.

        • Tycker de flesta backarna spelar ett spel inte de behärskar. Filip, Pontus, Grönlund ibland gör sina åkningar & är högst upp i plan.

          • Petteri har inte levt upp till förväntningarna. Men om blir kvar så får han spela i tredje backpar eller som sjundeback. Han kan behövas när det väl hettar till. In med en back till som är på en hög nivå. Som några nämnt, man behöver nog öppna plånboken. Jag är inte för att man spenderar pengar hur som helst men just nu tror jag att man måste. Sen måste det in en forward av klass. Och givetvis måste Roger låta spelarna släppa loss.

  5. Idag var jag mer negativ än vanligt och för det ber jag om ursäkt. Jag brukar kunna hålla mig från att kritisera men efter första perioden så kunde jag inte hålla mig. Då var jag kritisk mot vissa spelare.

      • Tack för snälla ord. Jag försöker vara optimistisk och positiv för det är såååå lite som skiljer från att vi ska ligga på top-3 och där vi ligger just nu. Ett pp som fungerat bättre i början och Frölunda hade haft minst 4 poäng till.

  6. Lindbohm är ju tyvärr inte bra i någon del av spelet. Tar ofta felbeslut i egen zon. Är inte tillräckligt rejäl i det fysiska spelet, trots sin storlek. Förlorar ofta kanpmoment. Dålig skridskoåkning. Obefintlig offensiv. Att det här har varit en NHL- samt VM-back är helt otroligt.

  7. Skeppa iväg Lindbohm. Som sagt, sämre än vad Lynch var. Vi vill spela med fart, men värvar en back som knappt kan åka skridskor.

    Är man så svag på skridskorna då ska man inte vara längst fram av samtliga spelare i egna laget, utan då får man hålla sig ”hemma” och göra ett gediget defensivt arbete.

      • Visst är Lindbohm usel, men han när faktiskt inte Pardy-nivå. Pardy måste ha varit den sämsta värvningen i Sverige någonsin, oavsett sport. Den mannen var sämre på skridskorna än min avlinda farmor.

  8. Personen som är lagets problem har inte skridskor på sig. Han står och gestikulerar utanför isen.
    På tränarpositionen ska klubben öppna plånboken för att nyförvärva. Det hade gett en välbehövlig push.

  9. pp som vanligt uruselt och samma typ av spel som är på dagisnivå…man kan verkligen undra vad tränare och spelare pratar när dom tränar när absolut inget ändras som dom hela tiden säger dom skall göra..sedan ser våra målvakter otroligt osäkra ut och vi släpper som vanligt in märkliga mål som vi själva aldrig får..ännu en säsong är det så..vi behöver få in loui och det nu..sedan har dom sagt dom skall skjuta mer men inte fan gör dom det..andra lag pangar på och det är ett måste..är som om frölunda ger sig fan på att hitta spelare som vill hålla i pucken så länge som möjligt och inte kan träffa en ladugårdsdörr ens..vi måste skjuta mkt och fortare och ha mer verktyg i lådan…det går inte bygga ett hus med enbart en såg

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51