SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Snabba analysen – så tyckte jag om Frölunda–Växjö 1–2

Frölunda föll 1–2 hemma mot Växjö på torsdagen efter en riktigt svag insats. Men Max Friberg verkade i alla fall må hyggligt bra, tog en sväng till sjukhuset mest för säkerhets skull om jag förstod det hela rätt. Han hade en, vad det verkade,  lugnande SMS-kontakt med Växjös Sebastian Strandberg.
 Här får ni snabba analysen. Fredag morgon har ni en krönika att sätta tänderna i.

28 Kommentarer

  1. Varför alltid detta svaga spel inför sin hemma publik vill ha bättre resultat så vi kan fira segern

  2. Försöker komma på en enda spelare som kan få godkänt men kommer inte på någon ett riktigt bottennapp återigen inför fulla läktare !

  3. Utsålt……….. nån som är förvånad över insatsen????,
    Kanske nu man spelar på sin normala nivå.!?
    Ställer frågan igen…. VEM SKA GÖRA MÅLEN???????????????
    Är det denna ambition vi ska vara nöjda med??? Här vi inte högre krav ?

    • Lugnt, Sjöström har ny center på gång, nygammal skåpmat. Erik Borg… En typisk Sjöström värvning och sådan spelartyp som Rönnberg älskar, åka skridskor åka skridskor, jaga puck.. M

  4. Skiter i matchen, den visar bara hur dåliga frölunda kan vara.

    Bara att Friberg klarar sig utan nåt allvarligt typ hjärnskakning.

    Positivt, 2 nya år med Folin.

    Dessutom tror jag 39 gjort sitt i frölunda.

  5. In med Ruohomaa och Ivar Stenberg på lördag. Vila Hasa eller Nässén, de tillför inte mycket

  6. En domarinsats som var under all kritik. Bedrift av Växjö att haka och hålla fast utan att åka ut. Frölunda får två utvisningar för hakning och hade Växjö minst 5 situationer som var liknande

  7. Helt otroligt att inte Rouhomaa platsar i detta mediokra lag han är iaf en tänkande spelare till skillnad från alla huvetunderarmenspelare .

  8. Man gör det så himla komplicerat mot ett lag man inte har nycklarna till. Inte ett enda höstlöv knäpptes från blå med lite trafik….

    • De tror att de är bättre än vad de i själva verket är. Att de kan spela ut motståndarna på hemmaplan och då vill göra saker och ting snyggt. Klapp, klapp spel – men vi har inte spelsystemet för det. Det är tuta och kör, nöta ner motståndarna som gäller. Hela vägen in i kaklet.

  9. Tyvärr otroligt trött på detta nu. Finns ingen glädje i att gå till Scandinavium å se detta lag . Tyvärr är det nog detta mediokra lag på sin normala nivå.
    Trodde faktiskt vi kunde kräva mer.

    • Hur många utav samtliga som var där idag tror du lämnade Scandinavium med en ryck på axlarna som att: Äh, vem bryr sig, nya tag nästa match”?

      • Exakt, alla är bara helt likgiltiga. Eftersom alla vet att Sjöström inte kommer plocka in något innan 15/2 så kan vi därmed stänga ner säsongen redan nu.

        • Så långt vill jag inte sträcka mig som att vi kan stänga ner säsongen, men mycket av den glädjen jag kände tidigare (många år sedan å andra sidan), den finns inte där nu. På Anderssons dagar med Kallio och Johnson var jag van vid fullt drag, rena korsdraget första 10, där det bara var att spänna fast sig och åka med. Då var det enormt bra underhållning! Man ska aldrig jämföra då det alltid är nya trupper, men visst var det en annan hockey då, det går inte att sticka under stolen med. Det var en ren fröjd att se Frölunda spela.

          Idag är det ett helt annat tänk, både vad gäller värvningar och kravställning men även sportsligt. De vill vinna, men det säger alla. Visar det dock inte på alls samma sätt utåt som förr, med ett par eller flera ”håll käften” värvningar som ett exempel. Sedan är det inget fel på spelarna, utan det är det numera förlegade spelsystemet som Roger har. Att jaga, jaga och jaga och försöka stressa fram misstag hos motståndarna som på så vis ska ge målchanser – för när väl pucken erövras då är kraften slut och det blir svaga skott, sämre passningar osv. Orken tryter helt enkelt och det är fan inte lätt att försöka vara kreativ då, det ska man ha klart för sig.

          Vill tillbaka till ett spelsystem där vi vinner matcher på att vi spelar bättre än motståndarna med ett fint, rörligt och kreativt anfallsspel. Där även snabba spelvändningar är ett sylvasst drag att ta till. Det är offensiv hockey folk vill se, hellre vinst med 5-2 än 2-1 eller 1-0.

          Hoppas verkligen att Robban får styra om spelsystemet, det är ett måste om vi ska hänga med framåt. A och O skulle jag säga.

          • Tyvärr, går inte att jämföra dagens Frölunda mot förr. Även publiken är numera iskall, de följer lagets prestation. En svag klack försöker höras i den tråkiga arenan, övrig publik knäpptyst och jublar mest när det är kisscam

            • Som jag skrev, går inte att jämföra men det är ändå lite roligt när man gör det för att skillnaden är enorm. Skulle vi få se ett lag som sprudlar av spelglädje, då kan nog alla skriva upp att det skulle vara roligare att gå på matcherna. Sedan om det blir förlust, det är en annan sak, men underhållningsvärdet skulle öka. Det pratade alltid Roger om förr, vi är i underhållningsbranschen… Verkar dock vara nedlagt sedan många år.

          • Jag håller med till 100%! Addera därtill en obefintlig och obegriplig coachning av laget, så blir det inte bättre än igår…

      • Dvs att publiken är lika likgiltiga som spelarna. De ser inte ut att bry sig speciellt mycket

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15