SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Snabba analysen – så tyckte jag om Frölunda–Leksand 4–2

► Frölunda 4–2-vann kvartsfinal 2 hemma mot  Leksand  på söndagen. 1–1 totalt nu.
► Här får ni snabba analysen. Alltid upplåst. Mer senare på sajten.

LYSSNA GÄRNA TILL mina tankar om Frölundas 4–2 mot Leksand i den andra SM-kvartsfinalen inför ett utsålt Scandinavium. Häng med så kommer det mer här på sajten – men då bara för betalande läsare.

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

Det kostar endast 2,30 kr/dag att ta del av texterna med på rakapuckar.com – om du inte redan är prenumerant så klickar du med fördel här.

***

Frölunda saknade sjuke Pontus Johansson. Filip Hasas nacke gör honom fortfarande ospelbar.

I övrigt:

Noah Dower Nilsson har opererat även andra axeln, säsongen över. Gustav Rydahl har spelat klart för säsongen (men ryggoperationen gick bra, smärtan i benet är borta).  Mats Rosseli Olsens situation är fortsatt mörk.

Leksand var utan knäskadade centern Marek Hrivik.

***

Så startade Frölunda.
Kedjor:
12 Max Friberg–39 Mikael Ruohomaa–88 Malte Strömwall
21 Jere Innala–75 David Edstrom–67 Jayden Halbgewachs
17 Isac Born–31 Nicklas Lasu–48 Carl Klingberg
88 Erik Thorell–32 Noah Hasa–22 Linus Nässén
18 Linus Öberg

Backar:
7 Henrik Tömmernes–3 Albin Sundin
26 Isac Heens–2 Christian Folin
33 Linus Högberg–43 Tom Nilsson
46 Kristian Kostadinski

Målvakt:
1 Lasse Johansson (50 Frans Tuohimaa)

Så startade Leksand.
Kedjor:
15 Max Veronneau–28 Justin Kloos–44 Carter Ashton
34 Peter Cehlarik–22 Lukas Vejdemo–25 Lucas Elvenes
11 Martin Karlsson–13 Jon Knuts–16 Felix Unger Sörum
14 Oskar Lang–12 Kalle Östman–7 Mikael Karlberg
9 Patrik Zackrisson

Backar:
37 Anton Lindholm–8 Matt Caito
38 Olle Alsing–33 Eddie Larsson
26 Patrik Norén–6 Alexander Lundqvist
10 Anton Johansson

Målvakt:
40 Mantas Armalis (30 Daniel Rosengren)

Målen:
1–0 (4.06) Max Friberg 5/4 (Tömmernes, Strömwall)

2–0 (23.16) Tom Nilsson (Thorell, Tömmernes)

2–1 (25.25) Lukas Vejdemo (A Johansson, Alsing)

2–2 (53.05) Peter Cehlarik (Elvenes)

3–2 (54.12) Mikael Ruohomaa (Strömwall, Friberg)

4–2 (59.44) Linus Nässén, tom kasse (Ruohomaa)

 

47 Kommentarer

  1. Ralph Douglas Charles ”Challe” Berglund är har väldigt svårt att dölja sin bitterhet i intervjun och degraderar till högstadiet.

  2. Frölunda måste måste spela bättre bakåt och vara starkare framför mål.
    Sen låt Klingberg vara extra spelare nu, han gör intemycket rätt.

  3. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Klacken är på tok för dålig. Menar inte bara ljudmässigt utan timing-mässigt.. ”Sittplats ställ er upp” sen hinner alla sätta sig igen innan någon ramsa drar igång

  4. Me; ändå befriande med en SHL tränare som inte bara står och säger – längre anfall, lägga ner djupt, trafik på målet och upp i tävling….

  5. Friberg, Nässe, Thorell och Strömwall bäst ikväll.

    Lasse hygglig. Vill se Frasse stå i Dalarna.

      • Nej, Strömwall var nära flera gånger i PP och skapar fortsatt lite. Fin assist till 3-2. Han skapar.

        • Strömwall var väl helt ok idag, hotar ständigt. Thorell däremot är tillbaka i formen före sin skada.

    • Haha Sanne man inser ju att du bara driver med oss nu? Så Ruohomaa anser du inte platsa i den kategorin? Och Lasse endast hygglig? Han räddar ju laget från förlust! Du får se om matchen och ta på glasögonen😎

    • Malte anonym idag men helt ok att vara det ibland. Värre för spelare som Klingberg som inte synts till sedan september. Känns som att det finns betydligt mer att ta av i Frölunda. Kanske blir bättre och bättre. Leksand är bra och har en del spets men tycker Frölunda borde kunna städa av Leksand ändå. Inte enkelt men typ 4-2 i matcher. Det är inte Växjö man möter.

  6. Hahah, gött med lite hets från tränarna eller? Så jäkla grått annars när dem snackar, Challe och DIF har väl inte glömt säsongen 2019.

    • Håller helt med! Älskar Challe, han är härlig. Han och Roger har ju en bra kemi, alltid trevligt och positivt mellan dom två. Minns ju för många år sedan när Challe och galne-Gunnar va experter. Challe pratade ju alltid väldigt väl om Frölunda så han blev uppskattad av fansen. Vid nån studiosändning så skanderade ju Goa Gubbar Challes namn när dom stod framför klacken. Däremot va ju Gunnar Johansson alltid negativ mot Frölunda så dom kunde ju inte ha bordet med experterna nära goa gubbar för då blev han utbuad🤣🤣

      • På presskonferensenerna ser det tvivelsutan ut som att Challe är kär i Roger. Beundrande blickar en masse.

        Tillåter mig tvivla på att Challe är god nog att träna Frölunda den dagen Roger säger adjö, men möjligen är organisationen av annan åsikt.

      • Precis så👍
        När FHC bärgade guldet via en förlust å fyra raka på FBK, så lät ju Gunnar som om det var tur vid varje vinstmatch😂😂

      • Challe verkar oerhört trevlig och bra kille. Tycker han ofta sa positivt om Frölunda som expert. Legend.

  7. Åååå sååå skööön seger! En väldigt jämn match där vi var tillbaka tryckta i 2:a perioden. När leksand kvitterade blev jag väldigt orolig att vi skulle torska igen men vi tog en nödvändig seger!
    Frölunda alltid ❤️💚❤️

  8. Nu är pressen på Leksand och nu skall dom spela 2 matcher hemma så att dom kan komma till Göteborg på lördag med 3-1 i matcher.
    Jag tror det blir svårt för dom att lyckas med det., Frölunda tar minst en av dessa matcher.

  9. Det blir en annan match i Leksand, då måste dom driva spelet mer och Frölunda kan spela med hög press och kontra när dom får chansen, men Frölunda måste bli mer fysiska i närkamperna annar kommet det inte funka! Få bort Leksand forward och störa i mitt zon så dom inte kan upp farten! Stäng ner mittzon så vinner ni minst 1 match i Leksand!

    • Om Frölunda både skall pressa högt och kontra vill det till att rekrytera 20 Duracellkaniner.

  10. Just!
    Bortaspelet brukar vara lite enklare och rakare från FHC, kan bli intressant i Leksand😊

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Brynäs med 90 miljoner i partner- och sponsorintäkter - nästan dubbelt mot Frölunda.

Av HenrikM
2026-06-18 16:12

Undrar vad Djurgården betalar i hyra för Hovet? Gissar långt under Got Events pris

Av HenrikM
2026-06-18 15:21

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35