► Vad hände egentligen med Frölunda efter första landslagsuppehållet? Laget har aldrig sett så bra ut igen.
► Inför torsdagens match mot Brynäs i Gävle bjuds ni på en liten tillbakablick och Roger Rönnbergs tankar.
Siffrorna visar hur Frölunda tappat – skillnaden är remarkabel
Siffrorna visar hur Frölunda tappat – skillnaden är remarkabel
Siffrorna visar hur Frölunda tappat – skillnaden är remarkabel
Siffrorna visar hur Frölunda tappat – skillnaden är remarkabel
► Vad hände egentligen med Frölunda efter första landslagsuppehållet? Laget har aldrig sett så bra ut igen.
► Inför torsdagens match mot Brynäs i Gävle bjuds ni på en liten tillbakablick och Roger Rönnbergs tankar.
► Vad hände egentligen med Frölunda efter första landslagsuppehållet? Laget har aldrig sett så bra ut igen.
► Inför torsdagens match mot Brynäs i Gävle bjuds ni på en liten tillbakablick och Roger Rönnbergs tankar.
► Vad hände egentligen med Frölunda efter första landslagsuppehållet? Laget har aldrig sett så bra ut igen.
► Inför torsdagens match mot Brynäs i Gävle bjuds ni på en liten tillbakablick och Roger Rönnbergs tankar.
Delta i diskussionen?
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Burström tog över ansvaret igen för det blev för mycket för Roger att sköta allt själv. Svårare är det inte.
Vet vi att det är så? Har aldrig hört det kommunicerats?
Och stämmer det, vilken superspaning.
Det är vad jag hört och man ser det hur mycket ansvar Burström tar i båset nu för tiden, kolla powerplay o timeout vem som talar.
Också reagerat över att ”Burström” är mer aktiv igen. Det är så illa alltså. Varför går de inte tillbaka till stt RR sköter detta igen då? Du borde kolla och fråga detta Leman!
Ganska enkelt de andra lagen har höjr sig Frölunda ligger kvar på samma simsalabim resultaten uteblir !
+1! Har varit så i fyra fem säsonger nu…
Frölunda börjar ändå bra verkar ju hitta sitt spel relativt snabbt och tar trots klart sämre perioder ändå en hel del poäng under hösten/vintern för att sedan successivt mattas av när de andra lagen börjar hitta rätt…
Dock har Frölunda som jag poängterat tidigare en grundtrygghet/stabilitet och förmåga att ändå samla på sig tillräckligt med segrar/poäng för att aldrig på allvar vara/bli ett krisslag i bottensmeten.
Det är inget som förvånar, för det är så där det brukar se ut.
Vi inleder alltid säsongerna bra, sedan får vi en dipp när det börjar närma sig jul (hur länge den håller i sig brukar variera dock) och sedan börjar vi lyfta lite smått när grundserien går mot sitt slut, för att sedan när slutspelet börjar vara som bäst.
Precis så. Samma mönster varje år.
Enkelt.
Före uppehållet överpresterade laget och efter underpresterar laget. Snittet över hela säsongen börjar hamna runt 1,5 poäng per match.
Bättre är inte årets lag.
Fel. Det snackades om slutspelet tidigare här inne, då är laget som allra bäst. Byggt för slutspel. Götaplatsen väntade tydligen.
Lång väg dit. Mycket låååång.
Ingen skrev om Götaplatsen Jimpa, men spelet borde passa bättre i ett slutspel, vilket vi får se om det gör. Men eftersom du förlöjligar allt som skrivs känns det lönlöst att försöka ha en givande diskussion med dig.
Jo, jag läste om Götaplatsen.
Jag förlöjligar ingenting, men däremot finns det vissa som ska ifrågasätta precis allt. Det blir lite roligt.
Det jag menar är att det låååång väg till Götaplatsen. Inte bara att trycka på en knapp och sedan är vägen dit öppen…
Bör…..
Nej, det är fascinerande hur man har tappat spelet.
Det som var ramstarkt försvar, snabbat omställningar och gå på mål är ju som bortblåst.
Nu ger man gåvor i försvarsarbetet, letar passningar och hamnar i hörnen.
Men lite som Jojje skriver så har vi sett det innan, skall bli spännande att se om man får tag i det igen eller om vi backar in i slutspelet?
Håller med vad du skriver ovan Philip. Jag tycker man skall bedöma ledningen i klubben efter prestation ovh förutsättningar. Jag antar att Frölunda har en av de största spelarbudgetarna i ligan, har ett stort upptagningsområde utan konkurrens, ett näringsliv som stöttar med feta sponsorkontrakt och framför allt supportar som fyller ladan nästan varje match. Alltså, Frälunda har alla förutsättningar att leverera bättre än vad man gör. Hade VF varit ett börsnoterat bolag hade förändringar i ledningen gjorts för länge sedan. Detta med respekt för de som investerar tid, känslor och pengar i företaget.
Jag håller också med om att media ej utmanat och granskat klubbens resultat tillräckligt tufft. Jämför med GP (Laul) och artiklarna om Blåvitt som ju också underpresterat med goda förutsättningar map pengar och lojalitet från fansen.
Vi älskar vårat kära VF – men vi måste också kalla en spade för en spade. De sista årens resultat duger inte givet de goda förutsättningarna laget har förfogat över.
Tycker Leman är en av få reportrar som trycker på ömma punkter och förbättringsområden i konstruktiv anda. Jag tcker dock även Leman kan utmana och granska ledningen mer – inte gnäll men med krassa fakta.
Brynäs (b) och Växjö (h).
Extremt jämn serie, och i regel jämna matcher, men det sannolika utfallet här är noll poäng. Tror faktiskt att Växjö kommer att nå final. Länga haft starka siffror men problem med utdelningen. Nu har Evertsson åtgärdat det med Rosén, Sylvegård och Emil Larsson.
Avseende Frölunda och detta att det måste skjutas mer. Visst, ibland väljs lägen bort men för att göra mål i SHL krävs i regel riktigt bra lägen. Jag tycker vårt spel i offensiven ger för få bra lägen, och när vi väl når dit är kvalitén ofta för svag.
Lyfter inte laget snart så är det respass i kvarten. Men: de kan lyfta, finns kapacitet.
Ja Växjö är på gång, samtidigt rätt fascinerande att en marknad som är så tunn, ändå så får sportchefen hem förstärkningar, men inte vi😉
Fått in Jacob Peterson ändå?
Kan bara bero på att Växjö har mer tur..
Rosen om hade lagt ner hockey kom tillbaks.
Marcus Sylvegård som tillhör Växjö kommer hem för han lämnar AHL. Tycker du det är göra värvningar utifrån?
Rosén som*
Växjö har endast rättigheter för Marcus Sylvegård.
Dessutom ska Sylvegård till NL nästa säsong, så är ju bara som en dålig sminkning….
En spelare som stärker laget under innevarande säsong men som är klar för andra uppgifter till hösten är alltså att sminka över något? Då är Edstrom, Ruohomaa och alla andra i Frölunda som inte heller kommer spela nästa säsong att sminka över.
Men de har ju varit med hela vägen. Här handlar det ju om någon ska in i en grupp i begränsat antal veckor….jag ser skillnad på det!
Hade någon före säsongen sagt att vi skulle ligga 4 hade jag antagligen varit nöjd! Men som det sett ut är det under all kritik, tror dock att detta vänder. Jag är mer orolig föver att spelarna inte längre verkar lyssnar på Roger som låter mer som en papegoja än en SHL coach. Ständigt samma fraser och samma problem ändå lyckas han inte få spelarna med på tåget. Antigen saknas det talang eller motivation, båda lika illa.
Du tror han säger samma sak i media som till spelarna?
Inte överraskande på något vis, allt studsade rätt fram till första uppehållet och många matcher undrade man hur laget kom undan med seger, för spelet i sig va inte så mycket bättre då än nu. Och en trupp med total avsaknad av spets & målskyttar kan överraska korta perioder, men det håller aldrig över en hel säsong. Man ska vara otroligt glada över att man haft så bra målvaktsspel som man haft genomgående hela säsongen, visst att det såklart släppts några puckar dom säkert velat ha tillbaka, men kan inte minnas någon match den här säsongen där Lasse eller Tobias kostat poäng, snarare har dom vunnit flera poäng till laget. Hemsk tanke om Frölunda hade haft Färjestads burväktare i början av säsongen, hua.
Har tänkt som dig tidigare också. Jävlar då hade vi verkligen legat i botten…! Snacka om matchavgörande gällande målvakterna. Tänk om Färjestad hade haft Lasse + Normann!
I grunden är det dock inte Färjestads målvakter som är totalkassa. Laget har en usel defensiv. Målvakterna får ju ingen hjälp….
För övrigt ännu en mycket intressant text här på RP. Tack.
Tycker det är märkligt att Frölunda tappar spelet i princip vid varje höst landslagsuppehåll och sen inte spelar speciellt mycket bättre förren slutspelet drar igång.
Att begära att hålla en jämnare kvalitet tycker jag att supportrarna har rätt i.
Frölunda är en klubb med bra ekonomi, bra ungdomsverksamhet och dessutom en attraktiv stad att bo i. Så förutsättningarna att ha ett lag bland topp 4 är inte för överambitiöst tycker jag.
Färjestad mfl har en betydligt jämnare kvalité på spelet år från år. Dessutom har Brynäs gjort en oerhört stark säsong och värvat bra spelare och fått till en jämn bra kvalité i hela laget.
Men först hoppas jag att laget skärper till sig och vinner både i kväll och på lördag. Det hade suttit fint inför uppehållet. 😊
Sedan tycker jag det är ytterst märkligt att det inte finns en enda Brynäs spelare uttagen till landslaget???
Frölunda ❤️💚❤️
Upplever det som att Roger ofta är oemotsagd eller ifrågasatt kring sin spelidé, lagbygge och förmåga. Visst han har visat sig vara framgångsrik med flera titlar. Men de senaste åren har han lyft fram sig själv som lagets främsta stjärna och satsat på ett spel utan puck där 4 kedjor skall jobba ner motståndarna snarare än att slå dem på eget spel och skicklighet.
Sällan man hör honom kritiseras i media generellt. Hade det varit någon annan tränare hade de antagligen fått hårdare föjdfrågor och att han hade blivit hållit ansvarig för eviga svar om läxor och stenar som skall vändas på och att han inte förberett sitt lag. Är media rädda för Roger?
Han har ju kommunicerat att han inte vill ha mothugg genom att sparka frispråkiga assisterande tränare för att få in sådana som gör som han säger.
Som sagt, han har gjort mycket bra för föreningen men borde ha lämnat med förra kontraktet. Det har gått i stå i utvecklingen och han är inte nyfiken på att prova nya saker utan håller envist fast i sina övertygelser vilket till en gräns är något bra men nu har övergått till en envishet utan motstycke. Om man tror att Sjöström styr lagbygget så tror jag man har fel då Roger bestämmer vilka spelare han skall ha, så Sjöström är närmare en chefsscout än en GM om man frågar mig. Lite som att Lechtaler i egenskap av klubbschef inte styr klubben utan tar order från Grauers och styrelsen vilket egentligen motverkar den naturliga rollen en styrelse har.
Man har gjort mycket bra i Frölunda men oroar mig lite för hur det kommer se ut på längre sikt om det kommer styras av ryggdunkande människor som ser till att behålla befintliga maktstrukturer före att driva föreningen mot att återigen bli en toppklubb i Europa på alla plan.
Jag hoppas att det blir lite förändring framåt med Robban som tränare och att någon på allvar kan utmana Grauers så han kan ta ett steg tillbaka. Ingen kan nog underskatta deras betydelse för att Frölunda fortfarande existerar vilket var på håret en gång i tiden men det är dags för nya idéer och att man som klubb tar sikte på att vara bäst och attraktiv, för spelare, juniorer, sponsorer och sina fans. Det gör man genom en bra produkt, en klar och tydlig vision och en transparant organisation att utföra den.
Robban, du är efterlängtad!
Philip, tack för dina kloka synpunkter. Håller med dig om mycket, framförallt att det behövs lite förnyelse på tränarsidan. Och nästa säsong kommer det bli en nästan helt ny grupp. Ny head coach, ny assisterande, ny analytiker.
Det där med att tränare inte kritiseras i media, är det inte generellt? Det är väl bara tränare i direkta krislag som hamnar ifrågasätts, och du blir det mest spekulationer om tränarbyten.
Samtidigt, om laget pendlar mellan 1:a och 5:e plats i grundserien, och Frölunda är kända för att vara bra i slutspelet – hur mycket kritik är egentligen berättigad?
När det gäller utfallet i siffror, det som är vinkeln i Lemans artikel; man kan ju inte bortse från att det finns 13 motståndarlag som också är i olika faser av utveckling.
Angående Sjöström så håller jag med om känslan att han inte styr över Rönnberg. Men det vet vi inte. Hursomhelst så är jag inte helt emot det i så fall. Tänker att en kvalificerad huvudtränare som får förtroendet att jobba långsiktigt, faktiskt kan vara bra.
Jag är tvärtom tveksam till att sportchefen ska vara den som bestämmer allt från spelsystem till spelare. Det bör nog vara en grupp som jobbar ihop med det, så som det är i Frölunda.
Det jag verkligen uppskattar med Frölundas organisation är att man är så stabil i värderingar och arbetssätt. Det är aldrig rörigt som till exempel i HV, Linköping, Leksand, Rögle och nu även Skellefteå. Det tror jag till stor del är Grauers förtjänst.
Det kanske är generellt att tränare inte kritiseras i media om det inte är kris men jag tycker det är lite underligt baserat på Rogers uttalanden att ingen ställer följdfrågor och håller honom lite mer ansvarig för hans egen retorik i förhållande till prestationer och resultat.
Du säger att de pendlar mellan 1-5 i serien och bra i slutspelet? Är inte det en liten kvarleva från före pandemin när Frölunda låg i toppen, Roger var nyfiken och titlarna kom lite oftare.
2023-2024 4 Semifinal loss
Info
2022-2023 6 Semifinal loss
Info
2021-2022 4 Semifinal loss
Info
2020-2021 SHL 52 27 23 – 1 1 133 131 84 1.62 7 Quarterfinal loss
Info
2019-2020 SHL 52 25 21 – 4 2 154 126 85 1.63 7 Playoffs Cancelled
Info
2018-2019 SHL 52 24 16 – 8 4 152 134 92 1.77 3 Champion
2017-2018 SHL 52 25 15 – 7 5 159 137 94 1.81 3 Quarterfinal loss
Info
2016-2017 SHL 52 27 15 – 6 4 142 114 97 1.87 3 Semifinal loss
Info
2015-2016 SHL 52 30 15 – 7 0 169 112 104 2 2 Champion
Philip, Håller med om att det saknas titlar de senaste åren, och att spelet har stagnerat. Det är därför han lämnar. Därför ser jag också fram emot Robban m fl. Hoppas och tror att det blir ett lyft. Synd att det inte löste sig med honom inför den här säsongen.
Tabellplaceringen jag syftade på gäller denna säsong. Slutspelskaraktären baserade jag på att laget gått till semi de senaste tre åren och bl a slagit ut och spelat jämnt med guldfavoriterna/vinnarna trots sämre lag ”på papperet ”.
Jag menar att det inte är kört, men att det alltid finnas skäl till konstruktiv kritik. Och den stora sågningen av Roger/Frölunda anno 2025 kanske vi ska avvakta med tills säsongen är över?
Precis, man får bedöma säsongen efter slutspelet.
Sorry Karl, halva mitt inlägg försvann när jag höll på med att korta statistiken. Men jag håller med dig, om att säsongen inte är över osv. Men som du säger så har trenden varit negativ utan att det har blivit så ifrågasatt. Menar helt enkelt att det inte bara är den här säsongen utan över tid som Frölunda gått ner sig som förening. Man är inte ledande i Europa, man lockar inte till sig de bästa spelarna osv.
Visst har det blivit semifinal, men det har ofta varit på håret och med en hel del tur osv.
Vad jag hoppas är bara att Frölunda låter Robban sätta sitt spel och att lagbygget kan tas upp en nivå.
Tycker ändå Sjöström har gjort en hel del bra värvningar genom åren men det har inte alltid fallit väl ut av olika anledningar, kanske personliga, kanske spelsystemet kanske annat.
Nu hoppas vi på 3p idag
Tycker också ditt resonemang om vem som bör styra GM eller Tränare är intressant. Här finns det ganska mycket å ena sidan å andra sidan…
Tror att en delförklaring till den svaga utvecklingen efter 2019 är att man inte lyckats hitta en fullgod ersättare till Lundskog. Varken Stråhle eller Burström har ju, av olika skäl, varit speciellt lyckade i rollen som offensivansvariga.
Rönnberg ville ju inte ha ass.tränare med åsikter som inte stämde med hans egen. Utan ville ha marionetter som gör som han säger. Då minskar ju utbudet av kvalité
Har du källa på det?
nja.. vill minnas att han själv sagt det att han inte hade tid att dividera med sina assisterande utan vill ha någon som följer hans direktiv. Det kan ju såklart tolkas olika.
Precis som den här artikeln som är något ensidig men som ändå visar på en relationsbaserad rekrytering före en kunskapsbaserad:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/rA2yll/ronnberg-om-coachflykten-de-utvecklas-snabbt
Men såklart handlar det mycket om min subjektiva känsla
Vore högst dåligt av RR isåfall. Man vill bli utmanad i sina tankar som headcoach. Har självt varit med i en tränarstab i en annan sport på hög nivå och tycker vi fungerar som bäst när det är olikheter.
Inför säsongen sa jag att laget kan antingen vinna guld eller åka ur. Nu skulle jag säga guld tipset finns för materialet har visat vad de kan men som ändå laget visar nu så är det 4-0 förlust i kvarten. Jag har även alltid stått för även i det privata att göra saker på rätt sätt från början. Börjar man slarva så är det svårt att hitta tillbaka. Laget slarvar och kan inte hitta tillbaka till goda vanor
En annan förklaring….
Med Klingberg 2,06 poäng
Utan Klingberg 1,36 poäng
Kan det vara förklaring….. nej bara skojade. 😜😜
Haha, man ska inte underskatta en go jävla gubbe!
👍👍😜
Dags att friska upp frasen ”Lögn, förbannad lögn och statistik”…
Det gäller att göra mål och minimera misstagen! Senast hade Frölunda klart flest farliga lägen men oxå åtminstone ett misstag som ledde till mål. Mot Modo var det 3 misstag och ett i öppen kasse! Alldeles för mycket slarv och för krångligt i anfallszon och ändå oftast flest klara målchanser!
Som en av dem som ofta är kritiska till hur det ser ut osv och som ofta fått mothugg med saker som att ”vi ligger ju i toppen av tabellen”, vill jag, inte med någon form av nöjdhet konstatera att jag hade rätt. Nåväl man kan vinna matcher i den här ligan även om man inte spelar på topp, eller vise versa. Man måste kunna analysera det egna spelet utan att dra in tabellen och andra lags toppar och dalar som är högst delaktig i tabelläget. Vi hade en period där vi vann mycket matcher på kort tid, utan att ha så bra spel, men det var alltid någon puck extra som trillade in, på ett väldigt ofrölundainskt sätt, och sånt är inte hållbart på sikt.
Under flera ÅR har vi haft dålig effektivitet och kanske är det så vi ska spela, mala ner motståndarna och tillslut stånga in pucken, men nu äger vi ju inte ens spelet, utan har blivit någon form av defensiv maskin utan att ta vara på de chanser som bjuds.
Kan det vara så att en del bärande spelare med mycket speltid i Frölunda är slitna, somliga lirar ju även med diverse landslag under uppehållen? Exvis Friberg är stark men mår han verkligen bra av all speltid i Frölunda och sen landslag ovanpå det?
Hoppsan, min kommentar försvann 🤔
Håller med vad du skriver ovan Philip. Jag tycker man skall bedöma ledningen i klubben efter prestation ovh förutsättningar. Jag antar att Frölunda har en av de största spelarbudgetarna i ligan, har ett stort upptagningsområde utan konkurrens, ett näringsliv som stöttar med feta sponsorkontrakt och framför allt supportar som fyller ladan nästan varje match. Alltså, Frälunda har alla förutsättningar att leverera bättre än vad man gör. Hade VF varit ett börsnoterat bolag hade förändringar i ledningen gjorts för länge sedan. Detta med respekt för de som investerar tid, känslor och pengar i företaget.
Jag håller också med om att media ej utmanat och granskat klubbens resultat tillräckligt tufft. Jämför med GP (Laul) och artiklarna om Blåvitt som ju också underpresterat med goda förutsättningar map pengar och lojalitet från fansen.
Vi älskar vårat kära VF – men vi måste också kalla en spade för en spade. De sista årens resultat duger inte givet de goda förutsättningarna laget har förfogat över.
Tycker Leman är en av få reportrar som trycker på ömma punkter och förbättringsområden i konstruktiv anda. Jag tcker dock även Leman kan utmana och granska ledningen mer – inte gnäll men med krassa fakta.
Håller inte Leman så ansvarig här faktiskt, hans levebröd är ju Frölunda och bör ha en bra balans och relation utan att tumma förmycket journalistiken och det tycker jag han hanterar utmärkt.
Dock hade jag önskat att andra medier hade grävt lite djupare i en förening som har en ordförande som verkar bestämma istället för klubbchefen och där tränaren ofta går ut med oklara uttalanden och som försöker få det att handla om honom istället för laget och prestationen.
Är det inte gravt överskattat vad tränare säger i media? Mourinho tog all fokus. Det Roger säger till ”oss” säger han inte i ett omklädningsrum.
De flesta diskussioner i de här trådarna hänger ju på subjektiva och emotionella tankar och funderingar. Hade vi endast diskuterat fakta hade det mest handlat om saker ingen kan debattera kring som att det står 2-1 etc.
Det mesta är således gravt överskattat så du har inte fel.
Yes, förstår hur du tänker!