SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

SHL 18/19 – koll på Skellefteå och Mora

► Hockeyhösten närmar sig. Jag fortsätter att kika lite på lagen i SHL.
► Hur starka är trupperna?
► Det här är min bedömning.
► Här Skellefteå och Mora.

VI GÅR NU in på de sista sex lagen i miniserien ”SHL-kollen”; ni som följt med vet vilka lag vi avhandlat.

Brynäs och Timrå
Linköping och Rögle
Färjestad och Luleå
HV71 och Örebro

Lag nummer nio och tio som vi ska ta en titt på är Skellefteå och Mora.

Det handlar alltså inte om att tippa SHL i juli (fånigt), bara om att ge en bild av hur trupperna står sig för tillfället, ha något att utgå ifrån när serien kickar igång i september.

Jag har delat i de 14 lagen i tre kategorier:

1. Bör vara topplag

2. Kan bli bra.

3. Lär få kämpa på undre halvan.

Mer exakt än så behöver man inte vara, tycker jag.

Först ut i dag:

* SKELLEFTEÅ

## Kategori: 2. Kan bli bra.

## Nytt: Mantas Armalis, mv, Dinamo Riga, Petter Granberg, b, Milwaukee (AHL), Patrik Norén, b, Leksand, Juhamatti Aaltonen, f, Bern, Robin Alvarez, f, Malmö, Edwin Hedberg, f, Rögle, Mathis Olimb, f, Linköping, Tommy Samuelsson, tränare.

## Målvakter: Spännande att se var Mantas Armalis står, inte mer än 24 matcher i AHL 16/17, tolv i KHL 17/18, grundkapacitet finns, men är han redo för en roll som etta? Kanske Gustaf Lindvall som kniper spaden?

Notabel förlust: Joni Ortio, Vitiaz Podolsk.

## Backar: Skellefteå gick bet på Niclas Burström (Växjö) men fick i gengäld tillbaka Petter Granberg efter dennes AHL-tid. Patrik Norén kommer från Leksand och erbjuder ett rejält, enkelt spel.

Jonathan Pudas och Emil Djuse och Johan Alm är kvalitet rakt igenom, låt vara på lite olika sätt, Filip Berglund har en fin formkurva och Fredrik Lindgren har nog lite SHL-hockey kvar i kroppen. Det är väl inte så dumt, det här?

Notabla förluster: Mark Katic, Mannheim, Anton Öhman, Malmö.

## Forwards: Jag räknar till sju spelare ut, sju som spelade mer eller mindre stora minuter förra säsongen, det betyder att även Skellefteå har en till stora delar ny offensiv i vinter.

Bort med de som bara var så där, bort med de som såg mer istid och större roller i andra klubbar, adjö till stjärnan Pär Lindholm (Toronto) – in med:

* Mathis Olimb (ex Frölunda, ex LHC), det är han som ska försöka se till så att Lindholm inte saknas så värst mycket.

* Robin Alvarez – vill sätta fart på sin karriär igen efter en halvdassig säsong i Malmö.

* Juhamatti Aaltonen – vill visa att han är mer än den glidande lyxlirare han ofta såg ut som i Rögle.

* Edwin Hedberg (också Rögle) – kommer med en önskan om att ta sin karriär till en högre, mer stabil platå.

* 18-åringarna Jonatan Berggren och Albin Eriksson – vill visa varför de båda draftades i andra rundan i somras.

Blir det bingo här? Tja, kanske inte fullt ut, men det är nog ett måste att flertalet av lirarna ovan lyckas prestera bra, ofta och mycket.

Joakim Lindström och Oscar Möller är storstjärnor som är kvar, Linus Lindström har potential att nå långt, men de behöver hjälp. Av de nya, men även av en sådan som Bud Holloway som väl kan mer än han visade förra säsongen – eller?

Ah, och så grejen med stort G: efter att ha tagit adjö av Skellefteå så chockade Jimmie Ericsson, 38, nyligen med att trots allt förlänga med klubben från ”schtaan.” Plötsligt kände han det förtroende som tidigare saknats.

Några tusenlappar till i plånboken, kanske?

Hur visar en klubb annars att man tror på en spelare?

Jimmies rutin, hans ledaregenskaper, blir oerhört viktiga, tro inget annat.

Men nog vill sportchefen Mikael Lindgren ha in ytterligare någon forward? Känns tunt. En center, va?

Notabla förluster: Henrik Hetta, Malmö, Pär Lindholm, Toronto, Sebastian Ohlsson, Timrå, Jesper Olofsson, Färjestad, Pontus Petterström, Tim Söderlund, Frölunda, Matt Anderson, Rögle.

## Mina tankar: Jag är full av osäkerhet här, men först till det som jag känner mig rätt säker på: Tommy Samuelsson in som tränare, det ger Bert Robertsson och Stefan Klockare chansen att ta ett litet steg tillbaka ur rampljuset; Skellefteå har åter en tränartrio – och det här tror jag är riktigt bra och betydelsefull.

I övrigt kan det gå lite hur som helst. Flipp eller flopp. Backsidan är trygg och innehållande rätt bra klass, men:

Målvaktsspelet? Mathis Olimb – snurrigt eller precis vad doktorn ordinerade? Juhamatti Aaltonen –  gör han Mikael Lindgren geni- eller dumförklarad?

Med mera, med mera. Jag har fler frågor, men jag tror att jag väntar in svaren.

Kan absolut bli bra, detta. Kan också hacka.

Undrar förresten om Joakim Lindström och Oscar Möller ska fortsätta ihop eller om Tommy Samuelsson särar på dem nu när superkedjan ändå är spräckt?

Lek med formationer här, som vanligt utan vetskap om hur det resoneras, bara så att ni ska se och få en bild:

Joakim Lindström–Mathis Olimb–Oscar Möller
Robin Alvarez–Adam Pettersson–Juhamatti Aaltonen
Edwin Hedberg–Linus Lindström–Bud Holloway
Jonatan Berggren–Andreas Wingerli–Jimmie Ericsson
Albin Eriksson

***

Alright, vi drar till Dalarnas (vila i frid, Jan Simons) och tar oss an:

* MORA

## Kategori: 3. Lär få kämpa på undre halvan.

## Nytt: Marek Daloga, b, Sparta Prag, Kevin Gagné, b, Rögle, Adam Masuhr, b, Severstal Tjerepovets, Michael Keränen, f, Genève-Servette.

## Målvakter: Christian Engstrand stod i hela 41 matcher förra vintern, bara Johannes Jönsson (Karlskrona) och Eero Kilpeläinen (Örebro) var värre med 42. Tungt ansvar på Engstrand även i vinter, han måste storspela. Unge talangen Isak Wallin, 20, backar upp.

Notabel förlust: Mattias Pettersson, Björklöven.

## Backar: Här har Mora knutit upp rätt bra folk, Marek Daloga spelade VM för Slovakien, Kevin Gagné är tillbaka efter sejouren i Rögle, och så är veteranen Adam Masuhr (en gång Andersson) tillbaka efter sju år i finska Liiga och två i ryska KHL.

Erlend Lesund, veteranen Tomas Skogs, Daniel Grillfors, Viktor Amnér … jodå, det är väl okej, detta. Kanske inte mer. Men okej.

Gamle backbjässen Mats Lusth som tränare från start nu – hans defensiva kunnande kan bli viktigt.

Notabla förluster: Keaton Ellerby, Marcus Fagerudd, Södertälje, Brandon Gormley, Steven Seigo.

## Forwards: Inte nog med att Jacob Nilsson sent blev NHL-klar och att David Kase drog till samma liga, värvningen av VM-spelaren Martin Bakos (Slovakien) gick i stöpet när han hux flux kontrakterades av Boston.

Ende spelaren in är finske Michael Keränen, hans stats skvallrar om rätt goda kvalitéer, och det kan nog behövas att han visar det.

Mora fick i alla fall förlängt med Andrew Rowe, sedan är ju Matt Bailey kvar – liksom en väldigt massa andra forwards som alla gjorde ett hårt, bra jobb förra vintern och kanske kan addera några fler poäng nu.

Notabla förluster: Jason Akeson, Kristian Jakobsson, Modo, David Kase, Philadelphia, Jacob Lagacé, Jacob Nilsson, Chicago.

## Mina tankar: Det går inte att komma ifrån att det här bygget ser väldigt, väldigt tunt ut för tillfället. På papperet det sämsta i SHL som jag ser det, snarast allsvenskt än SHL-mässigt.

Men papper är en sak. Is en annan.

Mora under Mats Lusth kanske visar en skön ”en för alla, alla för en”-attityd, en spelare som Mathias Bromé tar månne ytterligare ett kliv framåt i karriären, drar med sig andra, och så kanske Anders Forsberg, den gamle tränare  (Skellefteå, Modo) som nu är sportsligt ansvarig, hittar en eller annan förstärkning under säsongen.

Just nu ser det dock jobbigt ut. Det gör faktiskt det.

Formationer som Mora möjligen skulle kunna använda:

Matt Bailey–Michael Keränen–Mathias Bromé
John Persson–Andrew Rowe–Sebastian Hartmann
Emil Bejmo–Michael Haga–Emil Aronsson
Alexander Hilmersson–Robin Johansson–Oskar Svanlund
Matej Galbavy, Adam Edström

***

I morgon lördag kommer två nya lag – häng med då. Möjligen kan det dröja en stund på dagen, den texten är inte färdigskriven …

Vilka som är kvar? Frölunda, Växjö, Djurgården och Malmö.

***

Glöm inte att följa rakapuckar.com på Instagram. Klicka här för att komma till sajtens konto.

***

Dela gärna texten på sociala medier om ni gillade den. Knappar för detta finns nedan.

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Brynäs med 90 miljoner i partner- och sponsorintäkter - nästan dubbelt mot Frölunda.

Av HenrikM
2026-06-18 16:12

Undrar vad Djurgården betalar i hyra för Hovet? Gissar långt under Got Events pris

Av HenrikM
2026-06-18 15:21

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35