► Det var knappt ett slutsålt Scandinavium fattade vad som hände – men Frölunda gick alltså från 0–4 till 6–4 mot HV71.
► En stor anledning: publiken. Sa en matchvinnare.
Max Friberg (2+2) var en av de stora på isen, men efter den närmast bragdartade vändningen mot HV71 delade han med sig av berömmet:
a) Publiken.
b) Lasse Johansson.
– Jag är stolt över gänget att vi lyckades samla ihop oss så bra, sa Friberg.
DET VAR ETT sanslöst hockeydrama vi fick i Scandinavium, skulle behövas en hel bok för att gå igenom allt. Men i korthet:
## Frölunda under 0–4 efter 18.42. HV gjorde mål på nästan allt, Frölunda hade också chanser men missade, sjönk sedan i takt med motgångarna.
## Lasse Johansson ut efter fyra insläppta på sju skott – Frederik Dichow in.
## Frölunda gjorde 3–0 i andra perioden, två snabba PP-mål tände hoppet, hemmalaget växte, gästerna blev små.
## Frölunda gjorde 3–0 i tredje perioden.
## HV71 hade PP i läge 4–4 och 4–5, hade alltså alla chanser att komma tillbaka men Frölundas box play och danske Dichow stod för hjälteinsatser.
Häpnadsväckande hockeyhändelse.
Magisk matinématch.
– Det här är nog första gången, svarade Max Friberg fundersamt på klassiska frågan om han varit med om något liknande.
– Det finns säkert något längre tillbaka i tiden – men den här var skönast, får jag säga, log kaptenen.
Han var snabb med att hylla publiken, den som buade efter 20 minuter men stannade kvar – och belönades:
– De (supportrarna) är verkligen en stor anledning till att det går att göra sådana här saker.
Vad sa egentligen Frölundas spelare till varandra efter period 1? Hur skapades energi, en tro på att det gick?
– Lasse (Johansson) tog ett jättebra snack. Jag hörde det inte själv, var i C More-intervju, men förstod att det var visdomsord av den högre skolan, berättade Friberg.
Den utbytte förstekeepern deppade alltså inte, tog sitt ansvar, snackade om att nollställa – och se på fasen, det gick vägen.
– Han är en ledare, Lasse, tog snacket trots att han skulle sitta bakom en båsdörr. Det säger något, sa Friberg.
Han berättade om spelarnas mindset efter 20 minuter, inte primärt ”ut och vända” utan:
– Nollställa, ta ett byte, se vart det leder. Vi vill skapa bra beteenden över en hel säsong, onödigt skita bort två perioder på att slarva och chansa. Jag är stolt över gänget att vi lyckades samla ihop oss så bra. Sedan var det vår tur att få utdelning i andra.
HV tog en del dumma utvisningar, Frölunda använde PP för att göra match av det här:
1–4 (29.22) – Henrik Tömmernes spräckte sin målnolla i 5/3.
2–4 (30.40) – Max Friberg med en PP-retur sedan David Edstrom förarbetat fint.
– Jag tror vi trodde på det hela tiden, men …lång väg från 0–4. Men men någonstans efter 2–4, och vid 3–4, de (HV) såg trötta ut, då kände jag att vi fick slagläge, sa Friberg.
Han – matchens lirare så det visslade om det – släppte snyggt pucken till Malte Strömwall som pricksköt 3–4 (33.31), i tredje kvitterade Isac Heens (första målet) med ett lika fint skott, och när sedan Friberg styrde in 5–4 i PP (52.28) var det karnevalsstämning på läktarplats.
6–4 (57.11) och god natt för HV, det jobbade Isac Born och Gustav Rydahl fram för Linus Öberg.
– Ett bra exempel för hela gruppen, så här kan vi se ut om vi gör rätt grejor, spelar tillsammans. Det här kommer vi ha med oss en lång tid framöver, sa Friberg.
– Mycket lättare att jobba med ett lags förbättringsåtgärder när man vinner, sa tränaren Roger Rönnberg som också sa sig vara ”semiglad.”
Han älskade offensiven och vändningen.
Han såg också hur hans lag hamnade i trubbel.
– Alla behöver underordna sig och sätta laget först på defensiv planhalva, spela klart situationer, stanna i systemet, ha tålamod i spelet utan puck och när vi vinner pucken – oftare passa den till rätt spelare.
Missnöjd? Nej, så klart glad för tre poäng, det var en vändning han aldrig upplevt på SHL-nivå (det samma sa Anton Strålman till gästande media), men Rönnberg såg att allt inte var guld och gröna skogar.
– Knappt jag hann med att vara glad, skojade han och tillade:
– Mitt jobb som coach att inte flyga iväg. Vi behöver bli stabilare, svajar för mycket.
Ändå enormt imponerande det Frölunda gjorde. Man kom ut och gav det en chans i andra perioden, fick PP-utdelning, red på detta och spelade verkligen bättre. Och inte bara PP var en vinstfaktor – box play bidrog verkligen.
HV med power play i läge 4–4.
HV med power play i läge 4–5.
Frölunda stod emot, Isac Heens, Christian Folin och Max Friberg jättar – och Frederik Dichow kom in och höll nollan, fick äntligen vinna en match åt sitt lag.
Lätt att räkna ut värdet av den detaljen.
***
Gustav Rydahl gjorde sin bästa match. Stark, fick ut mer av sitt spel, belönades vid 6–4.
Erik Borg gjorde sin bästa match. Mer självförtroende, belönades vid 4–4.
***
Målen, en del riktigt fina – från båda lagen. Den här lördagen lär man inte glömma.
GALEN vändning av Frölunda! Från 0-4 till 5-4 🤯 pic.twitter.com/4Ho5feWb6F
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) October 14, 2023
Vilken upphämtning, Frölunda har kvitterat 😮 🔥 Hur slutar matchen? https://t.co/j79NM2X5tY pic.twitter.com/AdkYKGLcC4
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) October 14, 2023
Vad tycker du om inledningen av HV71? 😮 🔥 pic.twitter.com/G2Uy2TzxaQ
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) October 14, 2023
***
Göteborgaren Victor Brattström släppte sex puckar utan att vara dålig. Lasse Johansson släppte fyra – han var inte heller dålig.
***
Roger Rönnberg om jättevändningen: ”En kväll jag kommer komma ihåg tills jag lägger igen ögonen för sista gången” pic.twitter.com/c7HYF8UvkH
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) October 14, 2023
***
Målen:
0–1 (3.50) Henrik Borgström
0–2 (5.13) André Petersson (Strålman, Seppälä)
0–3 (9.59) Radan Lenc 5/4 (Brännström, Borgström)
0–4 (18.42) Oskar Stål Lyrenäs (Nättinen, Tedenby)
1–4 (29.22) Henrik Tömmernes 5/3 (Stenberg, Strömwall)
2–4 (30.40) Max Friberg 5/4 (Edström, Nässén)
3–4 (33.31) Malte Strömwall (Friberg, Tömmernes)
4–4 (44.46) Isac Heens (Borg, Friberg)
5–4 (52.28) Max Friberg 5/4 (Högberg, Öberg)
6–4 (57.11) Linus Öberg (Rydahl, Born)
Typ 6 mål i andra halvlek, om man ska jämföra med fotboll
36 gjorda mål framåt & mest pinsamma att det släppt in 32.
De måste ju inse vad problemet sitter? Näslund tack & hej, han måste bort.
Hur i helvete orkar du gnälla när Frölunda vänder 0-4 till 6-4?
Kan inte vara mycket i tillvaron som gör dig glad…
Gnälla säger bara att vi släppt in 32 mål och de måste bort illa kvickt om denna säsongen ska överleva. Det kan la vem som helst förstå?
Fast i kväll släpper vi hörnflaggan tycker jag.
+1
Ser man ett problem med att släppa fyra och göra sex är man definitionen av negativism. Speciellt då vi vänder 0-4.
Känns som du söker fel att anmärka på istället för ett vara glad över denna vändning dom gjorde. Trist att det finns individer i varje tråd som bara har negativt att komma med.
Frölunda kommer vinna sm-guld om de har målskillnad 6-4 varje match. Så länge det är plus i statistiken så spelar det väl ingen roll?
Försvars spel är när alla jobbar i försvar. 5 man försvara fem anfaller.
Johan, ser du aldrig möjligheten att göra något bättre, är du alltid nöjd? Hoppas du inte står i köket och lagar mat till familjen.
Jo, men det här är bara löjligt. Vänder man 0-4 till 6-4 har man gjort något väldigt bra. Unikt. Fattar man inte det är man korkad eller har sjuka krav. Det borde ha varit 6-0?
Klart man är glad men såg du första perioden? Där är problemet och firma Näslund/Burström måste bort.
Näslund har aldrig fått ordning på backarna i tiden i Frölunda och varför vi har en BP-specialist som styr vårat horribla PP är bortom mig.. Sparka Rogers kompissr och ta in kompetenta tränare innan vi hamnar i HA..
Äru närking ??
Haha sicken kommentar. Varför inte kicks alla målvakter och Head coach och han som glömmer spola isen i försvarszonen.
Vi är bäst i PP. När hände det senast?
Det var väl ett par år sen när Lasch stod på toppen… en höst hade man ett magiskt PP…
3 år sedan?
Sicken match😅😅….
Man vet aldrig var man har Frölunda…
Som vanligt finns det en enorm potential i laget – det gäller bara att få ut den… som idag.
Det krävdes att man satte sig i skiten 0-4 så drog orkanen igång.💥💥
Bra analys av Henrik L…som vanligt!👍
Galen match. HV gjorde mål på allt i första. Virrigt i försvaret, visst, men mer en 3-1 eller 3-2 period än 4-0. Jag gav nästan upp där men tänkte att får man in en puck eller två kan det ändå bli spännande.
Det finns ändå mer spets i laget än tidigare. Spelare som Tömmernes och Strömwall håller fortfarande på att varva upp men är ändå med i toppen av SHL:s poängliga. Innala var grym innan han gick sönder. Högberg med många assist också även om han har växlat i prestation. Rydahl visar idag att han är riktigt stark över pucken även om poängen inte trillar in. PP långt ifrån felfritt men ändå bra mycket bättre än de senaste åren. Får man bara ordning på defensiven framåt så ser det lovande ut. Förhoppningsvis en bra center in också.
Thorell? Behövs det inte en ersättare där?
Det behövs det verkligen!!
Man kan säga mycket, men inte att årets upplaga är förutsägbara.
Mycket har man sett i sina dar, men dagens match tar nog priset. Från att var fullständigt vansinnig och nära att åka hem till en euforisk glädje på kort tid. De 3 poängen var ju oerhört viktiga dessutom.
Vore intressant att höra med de som åkte hem efter första perioden, hur mycket kan man ångra sig liksom
Grabben ville hem efter första perioden. Han ville hem och spela fortnite istället. ”Dom suger” sa han. Mm, jag håller med tänkte jag säga. Istället sa jag att i hockey så kan allt hände. Kan dom få in ett mål så kommer hv bli lite nervösa. Och strax innan andra perioden började sa jag att det kommer stå 3-4 efter andra perioden. Och så blev det. Han frågade hur jag tror att tredje perioden kommer slut? Jag sa att det blev 6-4 i tom kasse. Nu blev det inte riktigt så men nästan. Blickarna jag fick när slutsignalen gick… Hahaha.
En makalös vändning av Frölunda. Jag tyckte att offensiven var bra i första. Skillnaden var ju att hv gjorde mål på allt kändes det som. Pp tog oss in i matchen, utan mål där så hade Frölunda inte vänt detta. Det tror jag inte. En otroligt viktig seger. Det är så jämnt i tabellen. Nu väntar några bortamatcher och jag hoppas man kan ta nån seger i veckan som kommer.
Glömde en sak. Publiken! Stämningen i tredje perioden när sittplats också sjöng med.. magiskt. Grymt bra stämning då. Tack publiken!
Hehe gött inlägg Daniel 👍🏻
Tack.
Daniel B
Helt underbart!
Haha! 💪
Poängligan i SHL top 30.
7. Friberg – 6 mål, 3 assist
12. Strömwall – 3 mål, 6 assist
14. Innala – 6 mål, 2 assist
21. Tömmernes – 1 mål, 7 assist
24. Högberg – 0 mål, 8 assist
27. Öberg – 4 mål, 3 assist
Ser bra ut Björn. Många spela som snittar strax under en poäng/match. Måste säga att Malte är en klasspelare. Vilket avslut idag. Tömmernes har gjort fler poäng än jag trodde. Skönt att pp är bra. Det kan vända en del matcher när det står och väger.
Det nya leverar faktiskt helt okej.
Problemet är ju backsspelet. Helt klart.
Dom nya levererar, absolut. Då ska man komma ihåg att Malte kom väl 2 veckor innan serien startade.
Spelet ut ur egen zon och tappade puckar i omställningar bör finns på förbättringskartan.
Tror nog att det handlar om det centrala spelet. Men det är upp till tränarna att klura ut. Jag tänker att det kan bli en bekostad av det vi ser i anfallszonen men kan ha fel.
Men det offensiva och det kreativa spelet plus avsluten är riktigt roligt att se. Topp SHL klass. Det är värt entrépengen
Jo, fast inte spetsvärvningen Thorell. Där måste Frölunda agera, samtidigt vore det att medge att man misslyckats med en värvning vilket sannolikt inte kommer ske.
Lampro, jag tycker faktiskt att Thorell är helt ok. Han är en smart spelare. Jag tror att han kommer bli bättre med tiden. Och nej, han är ingen spets likt Malte, Rydahl och gänget. Men han kommer bli en bra spelare.
Nää håller helt med om Thorell, är en helt galen värvning. Nu har han fått enormt mycket chanser att bevisa för klubben, men visat tvärtemot istället.
Smart spelare, jo, kanske? Men han kom in på en plats där vi kunde haft andra ”smarta” spelare. Mursak, Purre eller Loui hade gjort det minst lika bra, sannolikt bättre.
Daniel, Thorell kan säkert bli bättre med tiden men han kom in som sista spetsvärvning. Han kom inte in som en ersättare för exvis Purre. Har väl bara kontrakt säsongen ut, finns ingen anledning att vänta och hoppas att det ska bli lite bättre.
Är han tilltänkt som spets? Ser
Mer honom som en utfyllnad spelare med hög fart och intensitet. De har också ett värde. Han verkar dock behöva tid att anpassa sig till SHL liksom fler behöver i vårt lag
levererar*
Lampro, det håller jag med om. Purre hade man kunnat ha på Thorells plats men nu är han här och vi får ge honom tid. Jag tror att han bli bra med tiden. Sen får man se vilka han spelar med också.
Det handlar om Thorell själv och inte vilka han spelar med i dagsläget. Han kan börja med att åka skridskor och gå in i närkamperna.
Nu ser han mest rädd ut. Han famlar efter någonting, men vad? Kanske någon typ av form.
Han har fått sina chanser och det händer ingenting. Visst, man kan ha tålamod – men hur långt är ett snöre…
Han kostar en slant, garanterat. Försök få någon klubb att överta kontraktet, så kan vi plocka in något vassare, om möjligheten dyker upp. Tills dess så kan en junis ersätta och göra det bra. Thorell ska leverera poäng, det är han värvad för.
Manne, självklart spelar det roll vilka han spelar med. Och jag tror inte han ör värvad som spets. Frölunda och andra kan säga vad dom vill. Vi alla ser att det inte är spets. Men med det sagt så är det ingen dålig spelare.
Det blir väldigt fånigt att säga fullt hus (även om alla biljetter faktiskt är slutsålda) när något tusental stolar gapar tomma. SHL borde ha samma regler som fotbollen, dvs att man redovisar vad vändkorsen visar och inte hur många biljetter man sålt. VF måste skärpa sig här, jag skäms varje gång publiksiffran redovisas. Jag vill att min klubb ska vara untouchable och inte någon form av ondska likt BK Häcken. Skärpning nu på riktigt, VF.
Tror inte problemet är vf, utan biljettsystemet. Något som Grauers tog upp som ett stort problem med avtalet. VF vill byta men får inte.
Vändkorsen? Typ 1985?
12044 är hittepå siffra men är biljetterna slut så är dom.
Fast det där stämmer inte. Att dom sålt 12044 kanske stämmer (självklart skänkt bort 1000st), men man scannar ALLA biljetter vid ingång och vet således EXAKT hur många som befinner sig inne i arenan. Den siffran skall redovisas. Inte hur många biljetter man sålt/skänkt bort.
Thorell o Borg måste bort. Borg bjuder på mål, Thorell håller inte måttet i någon zon. Borg är ändå ok i anfallszon.
Samtidigt så bjöd ju firma #88 och #7 på 0-4. Ska dom med bort?
Märklig kommentar. Strömwall och Tömmernes har offensiva kvaliteter, vad har Thorell?
Absolut, men dom kostar oss mål bakåt med. Jag menar absolut inte att vi ska göra oss av med dom, men bägge två måste höja sig rejält. Ursprungskommentaren handlade ju om att Thorell och Borg bjuder på mål, vilket jag kan köpa men det finns även stjärnspelare som gör det samma som kommer undan kritik.
Ingen av dem kommer väl undan kritik? Bara att läsa igenom kommentarer i matchtråden. Skillnaden är att tex Strömwall är lagets (i Innalas frånvaro) bästa forward. Man får väl väga för- och nackdelar mot varandra? Thorell bidrar inte nånstans, är inte usel men hade kunnat ersättas av en junior utan att någon reagerat.
Det roliga var när Thorell i PP, helt sonika började leta efter mynt, kravlandes på alla fyra bakom mål.
Med facit i hand så kommer kanske Borgs indianare som startade raset vara det bästa som hänt laget i höst? Värdet av både läxan från 1:a och energin från vändningen kan vara hur högt som helst!
Oavsett så var det sammantaget en fantastisk match som Leman redan beskrivit så bra, grym stämning! 🙂
Är det inte uppenbart att Frölunda kommer plocka in ytterligare en back snart med tanke på att man lånade ut PJ vilket var HELT rätt beslut!
Bakåt är det ren katastrof vilket jag fruktade med en backsida som väger lätt och är tunn där majoriteten också spelar osäkert bakåt och har rejäla bekymmer i närkamps och markeringsspelet.
Framåt ser det trots allt bättre ut än förväntat!
Flera spelare som börjar komma igång och hitta mer rätt!
Som flera däremot redan lyft, Borg och Thorell håller inte den nivån man ska förvänta sig ifrån spelare på deras ”positioner”
Borg ska klara att agera 2,3e center och Thorell är ju värvad som en ”spets värvning” vilket inte alls stämmer i nuläget.
Julle, det beror mycket på om PJ gör det bra i Djurgården & vill förtsätta låna han efter de 5 matcherna som är sagt. Då kanske de blir prat om att släppa honom helt.
Ett lån för resten av säsongen, ja.
*vill fortsätta låna honom efter de 5 matcherna som är sagt.
Fantastisk vändning, oerhört viktiga poäng. Friberg rising to the occasion: 2+2. Dichow förvånansvärt trygg och stabil och PP relativt vasst. Såg mycket som var positivt under de två sista perioderna.
Men Borg är nog den sämsta centern som representerat Frölunda; skrattretande att tro att han är kapabel att leda kedjan med vår sniper. Thorell är bara direkt svag. 0 poäng på de här två matcherna han skulle ersätta vår poängkung i. Stenberg skulle flyttats upp istället, även om jag gillar kemin mellan honom och Edstrom.
Fast även om Borg ser usel ut nu så var han ju mer än okey förra säsongen så det finns ju en högre växel och idag gör han det ok förutom passen i 1:a!
Nu har man värvat Thorell i tron att han är en poängkung, att han inte funkar i den rollen kommer sannolikt utvärderas först efter säsongen när kontraktet löpt ut. Någon som vet vad Thorell kostar i månaden?
Har Frölunda sagt att det är en spetsvärvning? Vi alla ser att det inte är spets. Däremot tycker jag att han har potential att bli en bra spelare. Och nä, har ingen aning om vad han tjänar. Skulle bli förvånad om han ligger på 150.000-170.000.
Sjöströms har sagt att det är en spetsvärvning.
Han har lön som en toppspelare som ska leverera. Det är nog ingen högoddsare.
Manne, i så fall ligger han på runt 200.000 och det tror jag inte ett dugg på.
Inte en chans i världen, måste ligga runt 100, inte mer!
Vi behöver ett fungerande försvarsspel. Punkt. Det kommer inte fungera utan.
Under den här matchen så fick jag vibbar från en hemmamatch mot Leksand under ”dragkedjan” eran. Låg under med 4-0 har jag för mig och slutade med seger 5-4. Kahnberg kvitterade precis på slutsignalen, ett direktskott, efter vunnen tekning i högra tekningscirkeln, med utplockad målvakt. Då kokade Scandinavium, som idag. Gåshud!
Ja, men då var det bara ca fem minuter kvar av tredje när vändningen inleddes. Kahnberg avgjorde dessutom sedan straffläggningen. Makalös match!
Ha ha! Kommer ihåg mest för att min polare som håller på Leksand lämnade Kålleseum med ett flin åt vårt håll men när han satte sig i bilen satte på radion och då kvitterade Kahna å han trodde inte sina öron:) 🙂 🙂
Har ett minne från 1977 då Frölunda mötte Skellefteå med fule Hardy Nilsson i spetsen. Frölunda låg under med 0-4 och 1-5 men vann med 6-5. På den tiden tog Scandinavium in över 13000 och det var fullsatt. Det jublet när dom gjorde 6-5 blev ett hållfasthets test på takkonstruktionen…… 😜
👍😁😁
Den matchen minns man väl! 🙂
Jaha, Kjelle och STM – den matchen minns även jag när den nu här kommer upp på tal. Var själv där då också på plats.
Det var med gubbarna Finn Lundström, Ove Karlsson, Emil Meszaros bl.a. på den tiden. 🙂
👍👍😃
Har för mig att Lars-Erik Esbjörs gjorde 6-5 men är inte helt säker…..
Kjelle, där har Du också en annan härlig pjäs som var med i dåvarande Frölunda lag. Älskade Lars-Eriks höfttacklingar när han satte upp sin stora bak emot motståndarna. 😉
Det var, för mig, förvånansvärt få ur publiken som lämnade i första periodpausen. Skönt att publikens lojalitet betalade sig idag.
Begriper ej hur Frölunda kan vara så svaga defensivt. Vad händer? Man har ju bra backar och ska ju vara bättre denna säsong. Lindbohm var bra men Borgman var ju skadad och borta en del.
Det verkar som det behövs en defensiv pjäs trots att man har Folin och Tom. På papperet seriens bästa backsida?
Patrik, Näslund är fel coach för våra backar.
Spelar ingen roll vilka backar Frölunda värvar, kommer alltid se ut som en hönsgård i egen zon.
Borgman tyckte inte många var bra i egen zon.
Han har nu 13 poäng & +14 i Fribourg.
Så dåligt defensivt kan inte NL ligan vara jämförelse med SHL?
Korkad fråga kanske..
Men hur räknar man in 12044 när ganska många stolar/rader runt HV-klacken är tomma?
Antal sålda biljetter och inte personer som är på plats.
Undrar hur många det EGENTLIGEN går in i Scandinavium? Innan man bestämde 12 044 som den officiella siffran vid fullsatt så har jag sett att det förekom publiksiffror på uppåt 12 700.
I början var det ståplats på sektionerna S och P så då var det väl ca 14000 som togs in. Tre Kronor har nästan uppnått den siffran men huruvida Frölunda lyckats finns ingen statistik på, eller? Kanske kommer 12700 från den tiden?
sålda biljetter, tex säsongskort osv..
Några noteringar:
Strömwalls avslut. När hade vi senast en spelare i Frölunda med den typen av skott och avslut? Victor Olofsson.
Linus Nässén, tycker han tagit steg, möjligen måste han in i en centerroll?
Born, Thorell och Stenberg – tre av våra leftforwards – har det svårt. Skulle gärna se att man vågade ersätta Thorell med Stenberg i PP1.
Om MRO kommer tillbaka tar han en plats, det trodde jag nog inte inför säsongen.
Otto var ju inne istället för Thorell på Tömmernese 1-4 mål, droppade pucken till Tömmen.
Men kanske var för det var 5mot3, större ytor för Otto?
Absolut en fin vändning, som förhoppningsvis kan betyda en hel del.
Men så som 1:a perioden ser ut, så får det bara inte se ut. Ett bättre lag än HV på andra sidan och vi vänder inte denna matchen.
Det måste dock till något i centerjakten. Finns det verkligen ingenting att hitta i hela världen (utom Ryssland då) som skulle kunna Sjöström?
Det måste till en ledande 1:e Kedje center. Själv hade jag gärna sett en tvåvägscenter som vet hur man skapar framåt och som är en duktig tekare.