SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Rönnberg och Frölunda har en del saker man behöver fundera över

Tre segrar och en förlust på fyra tuffa CHL-matcher, inget facit att gnälla på.
Borta mot Mountfield (3–5) kändes det lite tomt i Frölundas tank – men den lär säkert fyllas på till SHL-premiären (Timrå, 17/9).
Det finns dock en del saker att fundera över. Låt oss snabbt kika på dem.

Roger Rönnberg pratar med sina Frölundaspelare under matchen mot Mountfield. Foto: VIAPLAY (skärmdump)

MED POSITIVA GLASÖGON tror jag Frölunda och lagets supportrar kan – och jag rekommenderar det – tänka så här.

1. Två segrar mot Eisbären Berlin, en seger och en förlust mot Mountfield, räcker med att besegra Grenoble två gånger (oktober) så är CHL-avancemanget fixat, kanske behövs inte ens det. Okej start ändå, va? Svårt att kräva hundraprocentig perfektion. Speciellt när man är ute på resa i Europa, i rätt ogästvänlig miljö.

2. I flera år har formkurvan varit ”Upp som en sol, ner som en pannkaka.” Något överdrivet, men ni förstår, va? Frölunda modell 22/23 har en del att jobba med, saknar dessutom stjärnbacken Andreas Borgman till (typ) november. Sett till hur det har varit de senaste vintrarna är den här säsongsstarten inget att oroas över, snarare kanske det är bra med något att bygga vidare på för att bli som bäst när det gäller som mest.

Men – det där bygget, det kan förstås studeras med intresse, här några saker jag funderar över just nu.

## Formsvaga spelare.

Jacob Nilsson övertygar inte, Anthony Greco gör det verkligen inte. Förklaringar finns i båda fallen, långtidsskada respektive Sverige-anpassning, men lik förbaskat händer här rätt lite. En del positiva tendenser i Nilssons fall, ytterst få i Grecos.

Ska de verkligen spela ihop? En hel kedja försvinner ju.

Om inte – var ska då då in? Är inte risken att kemin i en annan fungerande kedja rubbas?

Va? Alla kedjor är kassa? Äh, mot Mountfield den här lördagen, ja. Men inte tidigare. Absolut inte. Joel Lundqvists har varit bäst, Patrik Carlssons och Nicklas Lasus just efter. Tre bra enheter på olika vis.

Här finns verkligen något för Roger Rönnberg & Co att fundera över. Jag ser liksom inte alls att Nilsson och Greco gör varandra bättre.

## Power play.

Inte bra. Så har jag uttryckt mig milt. Jag vet, två mål på sex försök mot Mountfield, men Jere Innalas 1–0 kom i 5/3-spel, Max Fribergs 2–4 var en egen prestation.

När Patrik Carlsson var frisk såg Joel Lundqvists PP-enhet med Friberg, Pontus Johansson och Radan Lenc riktigt spännande ut. Utan ”Purre” – stort kvalitetstapp. Med 72:an tillbaka – sannolikt kvalitetslyft igen. Viktigt, i så fall.

Ryan Laschs enhet med Innala, Nilsson, Greco och Filip Johansson har stora problem, vinner för få kamper, får ingen trygghet, har svårt att ställa upp – och väl då så går det gärna för långsamt med Laschletande efter perfektion.

Är det kanske läge att byta ut Greco i väntan på att amerikanen ska hitta rätt? Om han nu gör det. Spela Jan Mursak istället, starkare på pucken, bra form. Kan vara ett alternativ. Är det förresten givet att Nilsson ska ha rollen framför mål? Och så vidare.

Det är bra med förtroende, med kontinuitet, och jag torgför ingen bestämd uppfattning att Roger Rönnberg ska låta kvasten gå, så att säga. Absolut inte. Men power play är en viktig spelform. Då kanske man i alla fall får … tja, fundera lite. Mest så.

***

Lördagsmatchen i Tjeckien, ja. Det syntes tidigt att Frölunda inte var riktigt ”på”, kanske spelade den långa bussresan genom Europa roll, kanske inte. Offensiven var svag men defensiven stark, i läge 1–0 hade Frölunda ändå hygglig koll.

Sedan spelade Filip Johansson fel (1–1, 28.29) – och då rasade allt på något vis. Ovaksamhet efter ett svagt PP, lite kollaps och noll-koll hockey efter det, många tappade närkamper, och i tredje perioden styrde Lasse Johansson oturligt in tjeckernas fjärde målpuck i egen kasse.

God natt. I princip.

Det såg inte vackert ut. Får inte bli en vana.

Behöver fans rasa? Nej, jag tycker inte det. Inte alls. Så bra är inte det här Frölunda att man vinner varje match.

Men det finns alltså några saker att grunna på, därav raderna ovan.

Intressant avslutning, Frölunda körde ju taktiken ”full fart framåt”, fick mål från Max Friberg och Petteri Lindbohm, och i läge 3–4 var man före Mountfield i interna tabellen (4–2 hemma).

Jag trodde man skulle stanna där.

Istället gick Frölunda modigt för 4–4, släppte in femman i tom kasse, och nu – om inte jag har alldeles fel – så är Mountfield före skulle båda lagen hamna på samma poäng (fler gjorda mål i en av matcherna).

Nå, det spelar kanske mindre roll, det avgör i så fall bara vem som blir etta eller tvåa, och då ska Mountfield göra som Frölunda, gå fullt mot Eisbären Berlin. Långt ifrån säkert.

Viktigast: Frölunda behöver bara dubbelbesegra Grenoble i oktober för att gå till slutspel. Allt annat är förstås fiasko.

***

Söndag eftermiddag blir det Frölunda dam mot Färjestad. 5–3 Frölunda på lördagen i Karlstad.

***

En vecka kvar till SHL-premiären, en busfräck sådan mot Jonathan Dahléns Timrå. Är Frölunda ett topp 4-lag, ett topp 6-lag? Och vad ska vi tro om de andra lagen?

Åh, det kommer mer i veckan, jag lovar.

***

***

Målen:

0–1 (15.51) Jere Innala 5/3 (Lasch, Johansson)
* Sidledspass och direktskott. Pang. Bra läge för Anthony Greco före – och även efter i nästa, resultatlösa, 5/3-spel. Assistenten även då: Lasch, så klart.

1–1 (28.29) Radek Smolenak (Lalancette)
* Filip Johansson spelade fel på väg ut ur egen zon, stod upp, försökte reparera, istället högg Mountfield och veteranen Smolenak sköt pucken högt i Lasse Johanssons plockhandskryss. Eminent skymninsarbete av Lalancette.

2–1 (33.51) Nikita Sjtjerbak (Lev)
* Just efter ännu ett mycket svagt power play av Frölunda kom tjeckernas ledningsmål, dålig uppmärksamhet, tjeckiskt två mot en-läge – och prickskytte just under ribban.

3–1 (34.29) Kevin Klima (Blain)
* Passivt rakt igenom av Frölunda som tycktes skakat, förlorade närkamper, och Klima fick alldeles för mycket tid framför Lasse Johansson trots att både Petteri Lindbohm och Christian Folin fanns i närheten.

4–1 (46.48) Radek Smolenak (Lalancette, Sjtjerbak)
* Skott ur dålig vinkel som Lasse Johansson styrde in själv.

4–2 (55.46)  Max Friberg 5/4 (Dower Nilsson, P Johansson)
* Friberg tog pucken in på mål från bakom förlängda mållinjen, tryckte in den, överraskade målvakten Ruzicka.

4–3 (58.18) Petteri Lindbohm 6/5 (F Johansson)
* Skott från blå, ett höstlöv, som smet in.

5–3 (58.54) Kevin Klima 5/6
* Pontus Johansson drällde lite med pucken, under hård press, Klima kunde sätta 5–3 i tom kasse.

***

Vi kommer allt närmare det här med att rakapuckar.com ska bli betalsajt på vanligt vis, alltså betalning i förväg, pengar som dras månadsvis och inloggning på sajten, kan dock inte ge er ett datum än – men det är nära. Till dess gäller det gamla vanliga.

 

45 Kommentarer

  1. Som jag sagt från dag ett: pp1 saknar den stabila framför kassen. Uttjatat med ”evenberg-typ” men herregud vad den pondusen saknas. Vad snittar pp1 på – 75 kg? Joel har sina brister, men muskler och pondus är inte några av dem. Därmed inte sagt att han ska tillbaka till pp1, men hans spelartyp.

  2. Jag är väldigt nyfiken på Dahlen i år. Jag tror han kan göra vad Silfverberg och Pettersson gjorde, dvs bära i stort sett ett helt lag. Med det sagt är Timrå som helhet sämre än vad både Brynäs och Växjö var, så det räcker kanske inte hela vägen ändå, men likväl väldigt spännande!

  3. Jag hade velat se ett test med följande kedjor:
    Lash – Carlsson – Nilsson
    Greco – Mursak – Innala
    Lenc – Lundquist – Friberg
    MRO – Lasu – Dower Nilsson/Ratkovic

  4. Snittåldern i Frölunda är 28,4 år med ordinarie laguppställning enligt Viasport. Det borde oroa många ….

    • Det är väl en snittålder som skulle kunna kallas för en ishockeyspelares prime..? Varför skulle det oroa menar du?

        • U> Vad har du för källa till påståendet? Vems statistik? Frågar för att jag är nyfiken och vill lära mig mer.

          James Brander har forskat på ämnet:

          Using NHL data for the 1997-1998 through 2011-2012 seasons, we examine the effect of age on scoring performance and plus-minus for NHL skaters (non-goalies) and on save percentage for goaltenders. We emphasize fixed-effects regression methods that estimate a representative age-performance trajectory. We also use a method based on the best performances over time, a method based on the age distribution of NHL players, and a ”naïve” specification that does not correct for selection bias. In addition we estimate individual age-performance relationships to obtain a distribution of peak ages. All methods provide similar results (with small but understandable differences) except the naïve specification, which yields implausible results, indicating that correcting for selection bias is very important. Our best estimate of the scoring peak age is between 27 and 28 for forwards and between 28 and 29 for defencemen. Both forwards and defencemen exhibit near-peak performance over a wide range, going from about 24 to 32 and 24 to 34, respectively. Goaltenders display little systematic performance variation over most of the age range from the early 20s to late 30s.

  5. Har redan sagt det men säger det igen, Frölundas nuvarande trupp väger alldeles för lätt framåt!
    Lätta, småväxta forwards som kommer få extrema problem att vinna kamperna runt motståndarburen i tättare, tuffare matchen där resultat blir uddlöst snurrande på utsidan och skott långt utifrån utan chans på returtagning…
    Bakåt visades åter tendensen till att bli riktigt osäkert och misstag börjar komma direkt när man inte får spelet att stämma i allmänhet likt tidigare säsonger….
    Powerplayspelet känns ruskigt blekt också!
    PP1 känns statiskt och spelar för krångligt och allt för beroende av att Lasch klarar att sätta upp spelet..

  6. Känns onödigt att vi har kastat bort en hel försäsong på ett helt meningslöst PP1-projekt. Det har varit tydligt redan från start att det aldrig skulle kunna funka med en högerskjutande back på point, men ändå har vi envisats med att stånga oss blodiga.

    Nu har nio matcher gått och vi står här inför premiären med en helt impotent förstaformation i spelformen. Dessutom med ett än mer sargat självförtroende; kan inte säga att jag är toksäker på en trepoängare på lördag. PP kommer bli viktigt — och just premiärmotståndets sådana hyser jag stor respekt för.

  7. Vad skall man säga, tycker Frölunda fick ut 0 idag! Orolig? Ja faktiskt tycker som vanligt laget ser lite borta ut när motståndet checkar och spelar hårt och grisigt, då har Frölunda inga lösningar som varit dom sista säsongerna!
    Nr 28 är rent sakt riktigt dålig, visst det är en omställning! Men han visat 0 i dom matcherna han spelat!
    Han kommer från NHL och inte hockey allsvenskan! Nej tro inte på denna värvning tyvärr!

  8. Grenoble? Nu snackar vi tävlingsmatch. Dock har ju Grenoble vunnit något så de förtjänar att spela CHL till skillnad från Frölunda. Men bättre skulle det vara om grenoble fick kvala för att vara ett av åtta lag eller direktkvalificerade till 16 lag.

  9. Obegripligt att Filip J, Jacob N och Greco fått fortsätta i PP 1 så länge. Det ser ju katastrofalt ut.
    Jag var tveksam till förlängningarna av Lenc och Nilsson. De får gärna motbevisa mig.
    Nervös över att vi är nya HV71. Ett dyrt, lite ålderstiget och felbyggt lag.

  10. Och åter: en toppcenter med storlek måste in. Jag vet att det inte är aktuellt men jag vet också att jag har rätt.

  11. Ja, jösses. Samma problem. Samma tränare. Nästan samma spelidé men andra spelare.
    Ska man tro på samma resultat också?

    • Risk vi är sämre i år då så många lag blivit bättre? Tycker inte minst många lag värvat fler ”säkra” kort än Frölunda.

  12. MArdröm att ha Timrå hemma i premiären. Känns som 2-4.
    De spelar tajt defensivt men kommer komma i en massa spelvändningar. All press på oss. Usch.
    Deras två offensiva kedjor klasser bättre än våra motsvarande.

  13. Kan vi inte alla bara vara överens om att aldrig kommentera en viss fan tillhörande en annan förening här (ALLA vet vem jag menar)! Så trött på att han får uppmärksamhet. Energitjuv.

    • Sagt det så många gånger. Sunt förnuft egentligen. Finns ingen som helst anledning att lägga energi på någon som ligger på klar trollvarning. Han suktar ju bara efter uppmärksamhet och drar ut på diskussioner medvetet. Tyvärr så är det alldeles för många som inte klarar det utan nappar på minsta lilla. Det klassiska gäller fortfarande: matar du inte trollen – så dör dem.

  14. Säger det igen. Det kommer bli flera kvällar denna säsong där laget inte är redo att ta kampen, sticka in nosen osv för att vinna. Både hemma och borta kommer det bli så.

    I ett slutspel sedan, hur blir det där? Tätare och lite ”grisigare”. Vi saknar tyngden i det offensiva spelet. Oj, vi skulle behöva ett par Bergenheim typer.

  15. Som en del säger ovan saknar man en redig PP-back, en kille som drämmer in puckarna. Man får
    hoppas att Borgman kan göra jobbet.. om inte? Vem?

  16. Folin-Lindbohm +4 i CHL, bäst efter fyra matcher.
    Lasch (8) och Friberg (6) i poängtopp. Friberg flest mål (4).
    Jere Innala 2+2 – klart godkänd.
    Jacob Nilsson ser helt ok ut i statsen: 2 mål, 1 ass och +2.
    Grönlund och Purre sämst plus/minus med sina -2.

  17. Såg någon statistik efter 2 perioder
    Tjeckerna hade nästan 22% mål/ antal skott.
    Bra Tjecker/ okoncentrerat försvarspel !

  18. Jag tror (hoppas) att detta var ett tillfälligt återfall i gamla synder; kladd i egen zon, svagt närkampsspelet och sist men inte minst SVAGA AVSLUT. Det senare såg man dessvärre också i de två senaste matcherna. Igår missade man öppet mål 2-3 ggr, träffprocent i magplattan, närmare 90. Det är för lite ”djävlar anamma” när chanser ges (undantag Max)
    2 ggr Johansson-kladd (Filip igen!) sabbade en hel del. Jag är inte överens med Leman om att Pontus-kladdet berodde på att han var hårt pressad, han köpte sig ingen tid och avslutade med ett sanslöst bakom-ryggen-pass. Hade den pucken inte tagit i ramen, nära stolpen hade det blivit SJÄLVMÅL!
    Avslutningsvis är väl en bussresa på c:a 40 mil, dagen innan match något man bör klara av? Eller?

    • Även jag är tveksam till Filip. Han har alltid slarvat med pucken i uppspelen och tyvärr verkar han inte kunna upphöra med det. Det blir dyrt om han ska bjuda på mål i var och varannan match.

  19. En bra center måste in. Dels för att vi är otroligt tunna framåt generellt, och dels för att vi i nuläget har två tredjecentrar och två fjärdecentrar på SHL-nivå.

  20. Håller med om allt. Hittills har PP1 visat det jag var orolig för. Finns inte muskler att vinna tillbaka puckar. Tomkasse målet var ju ren indianare från backen även om den stutsar på motspelare. Spelet var trubbigt. Finns mycket att jobba på. Just nu ser allt ut som att vf blir mittenlag när de har ett lag för toppskiktet

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07

Önskar dig en glad midsommar och en skön sommar ! Prenumerationen rullar på som vanligt.

Av ToreL
2026-06-16 19:34