► Han är hemma igen sedan några veckor, kungen av Fribourg. Roger Rönnberg, alltså. ► Det kommer mer med honom på sajten i helgen, här bara en försmak, hans snabba tankar om Frölundas säsong. Roger Rönnberg kritiserar inte sitt gamla lag efter den säsong som blev ett misslyckande, istället påminner han om de små marginalerna: […]
SMÅTT OCH GOTT
Rönnberg: ”All den turen vi hade i Fribourg jobbade ju emot Frölunda”
Delta i diskussionen?
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Senaste nytt
Senast kommenterat

Man blir alltid glad av att ”höra” Roger! Tack för ännu en text med hög kvalitet.
Kul att du gillade. Tack för så fina ord.
Roger är för mig en ikon i Frölundas historia. Alltid intressant att höra hans tankar. Precis som det alltid är intressant att läsa dina artiklar Henrik!
Ja hans tid i Frölunda går inte obemärkt förbi. Är den tränare som betytt mest. Framför allt har han värnat om juniorerna under sin tid i klubben. Hoppas han kommer tillbaks i nån form.
Ja Roger med sitt driv är en given GM för Frölunda i framtiden!
Ja STM, det hade verkligen varit något! Klart roggan ska tillbaka hem så småningom.
In med Roger så snart det går. Kan ersätta Sjöström.
Denna Norrlands grabb RR är verkligen också en innerlig göteborgare på en o samma gång.
Han följer tydligen sitt tidigare klubblag med fortsatt stor lidelse.
På något vis, så tror jag också att han efterhand kommer komma tillbaka till Frölunda i en eller annan form.
* Italien – blir det lite ”O Sole Mio” hockey i kväll tro? 😉
Detta:
Första matchen hemma där de (i slutet) hade pucken på mållinjen i två minuter …
Det är något som slagit mig flera gånger. Just där kan i princip hela serien avgjorts.
Det är som jag brukar säga om starten på en lång ”serielunk”, säg att du torskar 7 av 10. Det blir väldigt jobbigt att ta sig ur det på hela säsongen, det liksom biter sig fast.
Tror det är viktigare än man tror. Man hör ofta, det har bara gått 10 matcher, 15 matcher m.m.
Men tror det har väldigt mycket större betydelse än man tror, speciellt om man förlorar mycket.
Precis så, Christian. Precis så. Det är grymt jobbigt när det börjar illa. Kommer du ihåg att jag nämnde i en text (eller två) vad jag sa i samspråk med Mats Grauers efter kvartsfinal 1? Något i stil med: ”Det var den här matchen ni hade behövt vinna.”
Jag kommer ihåg och det är en känsla som inte försvinner från mitt huvud 🙂
Det är så små detaljer som ibland kan vara helt avgörande. Man skall ju komma ihåg att hockeyspelare också är människor med tankar, funderingar och saker man inte riktigt kan skaka av sig
Roger skulle aldrig kritisera Robban, detsamma gäller för Robban att kritisera Roger. Man hade väl inte ”otur” de sista 20+ omgångarna…
Jag tycker att det var svagt ledarskap som förlorade den förra säsongen.
Jag hade inte varit lika orolig om det bara var oflyt i kvarten. Nu hade laget enorma problem sen årskiftet, inte bara oflyt i avgörande situationer i kvarten..
Man får oftast det flyt man förtjänar, Frölunda förtjänade tyvärr inte flyt då dom spelat dåligt under lång tid och att tro att dom helt plötsligt skall börja prestera i ett slutspel var ju inte så troligt
Håller helt med.
Absolut. De sista 16 omgångarna i grundserien, med blott fyra segrar, har ju inte på minsta vis med otur att göra. Det tror jag heller ingen anser, måste jag säga.
Fast ”flytet” handlar ju om att Frölunda faktiskt presterade i slutspelet – men utdelningen kom inte pga otur (inlindat i dåligt anfallsspel, bra försvar av motståndare etc). Det tycker jag är viktigt att lyfta – hade kunnat vara ännu bättre förstås, men prestationen för att vinna kvartsfinalen var helt klart där.
Frölunda gick in i slutspelet som ett ”förlorande lag”. Det gjorde att de var extremt, mentalt sköra. Minsta motstuds gjorde kollektivet sämre.
Man kan analysera enskilda mål och situationer, men helhetsbilden är ändå att man tappade allt spel/självförtroende under de avslutande 16 omgångarna. Detta har Leman skrivit innan..
Spelmässigt lyfte man sig i slutspelet, men självförtroendet fanns aldrig riktigt där, det syntes i många avslut. Dessutom föll man ihop totalt från och till.
Guldet förlorades inte mot Luleå, det förlorades efter jul. Även om man hade slagit ut Luleå hade det, tror jag, varit nästan omöjligt att slå Skellefteå. Man måste ta sig en funderare…
Det positiva är att vi har fler målskyttar nästa säsong. Med en toppcenter in och Niederbach tillbaka innan fönstret stänger så blir det bra 😉
PG, bra klartänkt av Dig.
Tänkte ungf. detsamma; bara för att Frölunda lyckades med att ta andra platsen i grundserien – så var det ingen garanti för en fortsatt lyckosamhet i slutspelet.
* Med tanke på vad de tidigare hade presterat i slutfasen av grundserien.
Skönt att det ordnar sig med sajten. Skulle inte sluta prenumerera även om problemen fortsätter. Du skirver alltid intressanta saker och för våra frågor vidare till spelare/ledare. Från frölundas håll är det tyst.