► Ett Rögle med matchform var klart bättre än Frölunda som inte spelat på tre veckor. Hattrick av Ted Brithén. 5–3 Rögle i första CHL-semin. Inget att säga om.
► Tråkigt avslut, Dennis Everberg knätacklade Jens Olsson som lämnade isen.
► Mer senare på rakapuckar.com
SNABBA ANALYSEN
Matchen.
Första perioden.
Mål:
0–1 (18.38) Johan Sundström 5/4 (Lundqvist, Carlsson)
* Skottpass, Sundström nätade på andra returen sedan Lundqvist stoppats. Bra PP-mål, två man hårt på kassen, smart spel av Patrik Carlsson på Joel Lundqvists klubba. PP2 fick komma in tidigt, Lundqvist och Mattias Norlinder blev kvar.
## Nästan bara Rögle i första perioden. Hemmalaget är kvickast, hetast, mest synkat och tajmat. Frölunda ser lite tveksamt och passivt ut, ringrostigt, som förväntat efter tre veckor utan matchspel.
Ändå leder Frölunda, Johan Sundström med en PP-retur i ett numerärt överläge som Elmer Söderblom fixade, men nog var utvisningen en smula billig?
Talande för perioden: Rögle skapade två heta kvitteringschanser på den lilla tid som återstod efter Sundströms 1–0. Helt annat bett i Rögles spel, alla ligger nära varandra, erbjuder spelalternativ. Återstår att se om Frölunda hittar in i matchen allt mer ju längre den går.
Matt Tomkins, som så ofta, Frölundas bästa. Flera vassa räddningar.
Andra perioden.
Mål:
1–1 (30.32) Ted Brithén (Stål Lyrenäs, Larsson)
* Filip Johansson och Andreas Borgman hamnade i trubbel bakom mål, Frölunda blev lite pucktittare, det slutade med att Brithén fick fritt läge framför det samma – och så var kvitteringen ett faktum.
2–1 (34.18) Samuel Johannesson (Sjögren, Jonsson)
* Högt skott från en bit ut, mycket folk framför Matt Tomkins, ändå en puck kanadensaren kanske ville haft tillbaka.
## Något bättre Frölunda den här perioden, lite mer synkat, lite mer inne i matchtempot, några fler långa anfall, men det är fortsatt Rögle som är det lite skickligare laget, tycker jag.
Målen dock något slumpartade.
Vid 1–1 borde Filip Johansson och Andreas Borgman ha löst det bättre bakom mål, plus att övriga i Frölunda blev passiva.
Vid 1–2 var annars storspelande Matt Tomkins initialt något skymd, men den där pucken tror jag han tar nio av tio.
Rögle är bättre, som förväntat, man är mer inne i matchandet, Frölunda famlar, gör en del bra, en del mindre bra. Ungefär som Andreas Borgman i debuten. Inte heller det på minsta vis förvånande. Killen kommer bli viktig. Tveklöst.
Älskar att se Ted Brithéns Röglekedja. Och noterade ni hur Adam Tambellini liksom bara ”exploderade” och så när sköt 3–1?
Tredje perioden.
Mål:
3–1 (41.26) Ted Brithén (Stål Lyrenäs)
* Filip Johansson alldeles för tam i duellen med Brithén framför mål, Rögleveteranen vevade in en backhand med ryggen mot mål. Fick lite höjd på den. Starkt.
4–1 (45.05) Leon Bristedt
* Andreas Borgman passade galet, Bristedt tackade, fintade, skaffade en öppning mellan Matt Tomkins ben och la in pucken där.
4–2 (46.29) Nicklas Lasu (Lasch, Rosseli Olsen)
* Rosseli Olsen läste spelet bra, bröt en ”rim”, Lasch hittade in till Lasu som sköt knästående, fick höjd på en wobblande puck.
4–3 (48.41) Ryan Lasch (Sundström)
* Mitt i en tung Röglepress tjuvade Lasch, skaffade sig ett friläge, det vakna passet från Johan Sundström – avslutet rakt upp i krysset. Wow!
5–3 (49.47) Ted Brithén (Everberg, Bristedt)
* Christian Folin letade Max Friberg, fick inte ut pucken, Rögle högg, Brithén före Folin på returen. Hattrick nu för Brithén.
***
FAKTA INFÖR MATCHEN Rögle–Frölunda.
Vad: CHL, semifinal 1 (retur 11/1, Frölundaborg).
Var/när: Catena Arena/19.00.
TV: SVT2, 18.50.
Gruppspelet, Rögle:
Imponerade när man vann på 14 poäng, trots tuffa motståndare som Red Bull München och Zug.
Slutspelet:
Åttondelsfinal, ZSC Lions:
4–3 (b), 3–1 (h),
Kvartsfinal, Sparta Prag:
5–2 (b), 1–3 (h)
Gruppspelet, Frölunda:
Vann, tog 14 av 18 poäng, hade sex poängs marginal ner till trean Helsingfors IFK, de två avslutande segrarna mot just det finländska laget avgjorde.
Slutspelet:
Åttondelsfinal, Mannheim:
10–1 (b), 4–1 (h),
Kvartsfinal, Leksand:
5–2 (b), 3–3 (h)
Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.
Så startar Rögle
Kedjor:
18 Dennis Everberg–91 Adam Tambellini–67 Leon Bristedt
27 Linus Sjödin–12 Brady Ferguson–28 Anton Bentgsson
61 Ludvig Larsson–90 Ted Brithén–40 Oskar Stål Lyrenäs
17 Philip Granath–11 Mattias Sjögren–29 Tyler Kelleher
24 Marco Kasper
Saknas: Adam Edström
Backar:
54 William Wallinder–58 Ryan McKiernan
86 Eric Gelinas–16 Lukas Ekestål Jonsson
22 Samuel Jonsson–8 Samuel Johannesson
6 Tony Sund
Saknas: Erlend Lesund.
Målvakt:
65 Christoffer Rifalk (70 Calle Clang)
Så startar Frölunda.
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–81 Ryan Lasch
72 Patrik Carlsson–43 Michael Spacek–12 Max Friberg
25 Elmer Söderblom–28 Johan Sundström–22 Linus Nässén
27 Theodor Niederbach
Saknas. Jacob Nilsson (långtidsskadad).
Backar:
6 Mattias Norlinder–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–5 Filip Johansson
10 Jens Olsson–16 Stefan Elliott
8 Viktor Ekbom
Saknas: Simon Edvinsson.
Målvakt:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin)
Inför matchen:
## Själva CHL-semifinalen i sig är givetvis högintressant, men frågan är om inte Frölundas tillskott drar till sig allra störst intresse hos supportrarna.
Nye backen: Andreas Borgman.
Nygamle backen: Mattias Norlinder.
Båda bör förstås ges tid, de har omställningar att göra, men likväl spännande att kika på dessa båda herrar.
Ingen Simon Edvinsson i kväll, han är sjuk, därmed får Mattias Norlinder spela med Christian Folin.
Edvinsson har covid, det bekräftade sportchefen Fredrik Sjöström via SMS, återstår att se nu om det stannar med Edvinsson eller om det sprider sig i laget.
## I texten nedan resonerade Johan Sundström dels om sin egen prestation, dels om Frölundas stora problem med Rögle den senaste tiden.
Tolv Frölundaförluster på de 14 senaste. Talande siffror. Bortsett från slutspelsdebaclet förra året så har flera matcher varit jämna, men Rögle har med sin vassa offensiva spets oftast hittat vägen till framgång.
Håll i kväll koll på hur enkelt Rögle alltid spelar i egen zon för att undvika att sättas under press, man spelar brett, slår pucken i rundeln, har inga problem med X antal icings i rad. För Frölunda är det här en nyckel, att få till pressen, att inte gå för hårt när den inte lyckas utan istället ta hem laget, hitta sätt att komma åt Rögles avlastare längs sargerna.
Vad som talar för Rögle? Att man gillar motståndet.
Vad som talar för Frölunda? Att man gillar CHL.
## Ni vet att laget som tagit flest poäng under turneringens gång har en bra chans att få arrangera finalen (spelas 1/3), som till exempel Frölunda mot Red Bull München 2019. Men det är ingen självklarhet, en klubb behöver ansöka, CHL har rätt att säga ja eller nej. Tappara, med sin nya och fräcka arena, har redan lämnat in en ansökan.
Räknar jag rätt är poängställningen denna inför semifinalspelet:
Frölunda 14+10 = 24
Rögle 14+9 = 23
Tappara 13+8 = 21
Red Bull München 12+8 = 20
## Frölunda har inte spelat match sedan den 14:e december, det är tre veckor sedan, Rögle matchade däremot 26:e, 28:e och 30:e december. Det bör förstås märkas i kväll. På något sätt.
Frölundas tränare Roger Rönnberg:
– Rimligt är att man aldrig kan använda något sådant som ursäkt i elitidrott, det är alltid att gilla läget, det brukar vi vara bra på. Jag tycker vi tränat väldigt bra matchsimulering, sett till att få kampa mycket på träningarna, övningar med närkamper, många repetioner, så jag tror att rent fysiskt, tekniskt, taktiskt, allt det … det är det mentala, att dra på sig matchstället, det är det som inte går att riktigt träna sig till. Samtidigt finns hunger, suget, nyfikenheten där, så det kanske väger upp.
## Den som har missat, Frölunda spelar både torsdag och lördag i SHL, trots covid i Malmö och Djurgården.
Torsdag: Luleå (14.00), Scandinavium.
Lördag: Örebro (15.15), Scandinavium.
Många flyttade matcher, senast har smittan slagit till i Timrå. Uppdaterat spelschema för SHL här.
## Frölunda har haft Jacob Nilsson borta nästan hela säsongen, Rögle saknar Erlend Lesund och Adam Edström en tid framöver.
I Frölunda är Theodor Niederbach tillbaka från den avbrutna JVM-turneringen, för Rögle är Calle Clang och Marco Kasper hemma.
***
Den andra semifinalen är coronainställd, tyska myndigheterna har satt stopp efter smitta i Red Bull München. Återstår att se hur CHL löser detta. Men det är långt till finalen (1(3), nog bör detta gå att lösa.
The Semi-Finals First Game matchup between Red Bull Munich and Tappara Tampere, scheduled for Tuesday evening, has been cancelled as the German authorities have put the entire Munich team into quarantine as a precautionary measure.https://t.co/Zi39XQtzKw#ChampionsGoBeyond pic.twitter.com/QQ8jtbnB0V
— Champions Hockey League (@championshockey) January 4, 2022
***
De SHL-lag som får skador på OS-spelare har rätt att ersätta dessa, trots att transferdeadline är 15/2. Ni läser mer här.
***
Hinner Frölunda Inte Längre Indians före? https://t.co/O5ytgKkQPF
— Henrik Leman (@henrikleman) January 4, 2022
***
Lasse Johansson håller stilen.
KHL Best Players of December 2021:
🇸🇪 Lars Johansson (SKA)
🇺🇸 Steven Kampfer (AKB)
🇷🇺 Andrei Kuzmenko (SKA)
🇷🇺 Arseny Gritsyuk (AVG) pic.twitter.com/rTgLMvyD00— KHL (@khl_eng) January 3, 2022
***
Det här var lite kul i går.
Haha. Sportnytts ”påa” till snacket med Simon Edvinsson nyss, speakerrösten berättade att Frölundabacken var hemma igen från JVM, ”besviken, jetlaggad – men spelsugen.”
Kände av någon anledning igen den formuleringen. Tihi.
Kan jag skicka räkning, @SVTDusan ? ;o) pic.twitter.com/EHtZ99Ro9Q— Henrik Leman (@henrikleman) January 3, 2022
Är jag dum i huvudet, blind eller har jag missat nåt? Vart är Grönlund? Får han vila idag eller huh?
Nio backar. En borta (Edvinsson), åtta kvar, då måste en sitta på läktaren.
Sedan vet jag inte om även Grönlund är krasslig/har någon skavank likt Edvinsson, men rent allmänt – Frölunda är många backar nu.
Ja, men först och främst att han och hans nära mår bra. Ibland märker man inget. Ibland däckad i feber och ibland en slang in i halsen…
Svar till Björn i en annan tråd.
Brukar va svårt att få passningar till att sitta på bladet vid så lång bortavaro från matcher, när motståndaren har matchat hela tiden blir det två ”olika värdar.”
Kanske extra viktigt då att spela mycket enkelt på denna bortamatch och få med sig ett bra resultat till hemmais, där det skall avgöras, lite mer måstematch för Rögle som nog inte vill åka till Götet med minusmål i bagaget, pressen på Ängelholmarna.
LA TILL i texten, Simon Edvinsson är covidsmittad – därför som han inte spelar i kväll.
Verkligen inte bra att han är covid smittad, hoppas det inte sprider sig i truppen nu!!
Tolv på fjorton alltså? Inga roliga soffror. Tur att det är träningsmatch. Håller på Frölunda ikväll. Tyvärr får man ju inte höra Grönlunda, Grönlunda låten ikväll när han är på läktaren. Mem kanske lika bra det när motstpndarna är gröna.
Nej, det är ingen träningsmatch i kväll, inte för lagen, det är semifinal i CHL. Fullt blås, full laddning för spelarna.
Däremot säkert som en träningsmatch för en del supportrar.
Det är just den diskrepansen som är intressant, som jag belyst tidigare.
Ja, måste kännas stort för spelarna att spela semifinal när motståndarna var helt skadeskjutna fram till nu samt att det är mer publik på en Östermatch än en smifinal. Meb hur som hoppas jag att lagen struntar i att försvara och försöker vinna på att fuska mest i defensiven och bra offensiva prestationer efter som det är mindre allvar ån på torsdag.
Expert-Jimmie på Svenska spels kommentar : Spiketta ! på Powerplay.
Får hoppas spelarna i VF läst påhoppet.
Ser verkligen fram emot den här matchen. Kommer bli slutspelskaraktär. Ära och rätt mycket pengar på spel.
En seger i CHL ger slantar som kompenserar en del för publiktappet,
Viktigt att besegra Rögle i något som gäller så mycket mer än SHL-lunken.
Oroande med Simon Edvinsson. Rimligen fler smittade i laget om han hunnit träna / träffa gruppen?
Edvinssons corona! Då blir det säkert en redaktion på andra spelare för skiten smittar nästan som kräksjukan!
Frågan om det blir några matcher i Shl dom kommande veckorna! Bedrövligt tråkigt, känns som hockey säsongen blev lite halv död nu, och känns lite avslaget med all skit, corona och OS turnering i hockey som är lika ointressant som att läsa vad Herr Lakers skriver här inne!
Hoppas verkligen inte att Edvinsson har träffat laget. Dom vet ju att Edvinsson precis har lämnat en kompis som är sjuk i covid. Då tar man inte risken.
Han har ju tränat med laget sen han kom hem. Så mer än träffat sina lagkamrater har han gjort.
Då kommer vi ha fler smittade innan veckan är över…
Vilket innebär inställda matcher torsdag och lördag. I så fall.
Pelle Nyström, vilken legend. Nästan som Joel!
Edvinsson var väl tänkt att spela idag och har rimligen tränat med laget.
Tycker det är jätte konstig att JVM spelarna var med på träningarna så snabbt efter att de kom hem. Man borde väntat åtminstone några fler dagar eftersom de har träffat Coronasjuka människor bara dagar tidigare.
Hittar inte matchen på SVTplay.
Bara jag som inte gör det?
https://www.svtplay.se/video/33537106/ishockey-champions-hockey-league/ishockey-champions-hockey-league-4-jan-18-00?id=8vyQXDJ
Tack. Sitter i Spanien och har tidigare kunnat se allt på SVTplay via Appletv men nu går det inte…
Är det bara jag, men förstår inte din tweet om Washington, HL? Men kan heller inte twitter och dess retorik… men vad missade jag?
Tror VF vinner ikväll. Eller förlorar. Pucken är rund, typ….
Hoppas vi får se ett bra anfallspel ikväll…orkar inte med sargspel och jaga.
Det e bara att Dunka dit Frölunda som vanligt
Borgman har ju redan tagit mer initiativ som samtliga back i frölunda. Kommer bli nyttig för offensiven.
Frölunda ser små ut
Gröngölingarna ser ut att ha cement i byxorna.
Oj, kan redan nu konstatera att vi är några nummer för små. Rögle äger spelplanen, sätter nivån och tempot och vi kommer få jaga och förlita oss på special teams.
Jösses vad dom utmanövrerar oss. I synnerhet i mittzon. Våra uppspel och anfallspel har liksom motståndarna läst sig in på.
Jag hade fokuserat på snabba spelvändningar ikväll. försöka ha en 3a som ligger och nosar lite vid blå och som kan sticka mellan backarna snabbt. Nog det enda som kan hota Rögle. Tyvärr
Ser inte bra ut.
Vi har inte spelat på tre veckor. Ge det nån period.
Synd att vi tappade Granath till Rögle. Stor talang. Redan lika bra som typ Mursak…
Elliott ser än mer tacklingsovillig ut än vanligt idag.
Elliot har inte börjat bra. Han blir allt för ofta fast i egen zon. Suck.
VF har som vanligt inga uppspel bara dumpa och köra. Snälla RR se på Rögle och lär. Rögle är mycket starkare i varje närkamp, ringer när som helst
De kommer ju inte loss. Rögle har böttre backcheck så frölunda måste dumpa när de kommer mot backarna. De borde ta hem pucken istället och komma samlat.
Jasså?
Vi har ETT sätt att anfalla på…sök röd, lägg ner pucken djupt och låt andra jaga… så fruktansvärt enformigt och har inte fungerat på flera säsonger och kommer inte fungera i år heller.
Varje gång så vinner nästan motståndaren pucken. Jag börjar på riktigt undra vad det är för fel på Roger och hans tjurighet? Eller är han så oförmögen att förändra något som uppenbarligen inte fungerar?
Tycker inte Rögle är speciellt imponerande. De har hemmaplan och har matchat senaste veckorna till skillnad från oss. Det här tar vi.
Vill se en open ice på Bristedt nu!
Norlinder är helt vilsen hittils!!
Stora problem i uppspelsfasen!!
Klasskillnad.
FröLunda har 0 skott på mål efter 13 minuter
stämmer inte lasu och sundström skjutit mitt på magplattan
Har vi haft något skott på mål?
bra anfall av Frölunda
Riktigt bra byte av Joel. Tre tacklingar och sedan otur vid avslutet. Precis sp han ska spela inte framför mål eller i pp.
hann inte skriva klart mitt nedan men helt ok byte där 🙂
Elliot håller inte SHL-klass. Hoppas verkligen HV löser ut honom till sig. Hur är det möjligt att man förlorar nästan varje närkamp. Här vill man ju se Lasu, Lundqvist, Folin m.fl. tackla i varje läge för att vinna lite momentum. De verkar snarare lite rädda och duttar med klubborna. Ta och ge lite smärta är medicinen
Blir inte många mål för os 5 mot 5 idag, hoppas PP är på hugget!
Noooooorlinder för i helvete pojk….
Jaaaaaaaaaaaaa
såja sundström
Lemans intervju hjälpte till 🙂
Äntligen Sundström!
Bra aktion av elmer som gav PP.
Bra PP!
Bra uppspel av Borgman till en åkande sönderblom med fart
Härligt för Sundström!
SÅ JA!!!!! fan va gött!
Typiskt på en felaktig utvisning
Nja.. ganska bra ryggsäck där på Söderblom så den är nog ganska solklar
Är Tomkins klar för Färjestad?
Nej!!
Det kan han väl vara? Hur vet vi det?
Nej inte om han har massa KHL erbjudande och NHL intresse.
Tror aldrig han skulle skriva på ett kontrakt när han har sånt intresse runt kring sig.
Det beror väl på hur ett ev kontrakt med Färjestad ser ut? Källgren hade ju tex kontrakt med Frölunda men drog till NHL, sannolikt innan han ens träffat laget i Gbg.
Med tanke på hans värde just nu vore det oerhört korkat att skriva på för ett bottenlag i SHL.
Så han kan ju få ett envägskontrakt i NHL eller ett superkontrakt i KHL, så han lär avvakta. Vore mycket dumt annars
Nej, han har ju bud från typ KHL, lär säkert få ett bud från NHL. Schweiz kanske?
Han lär förhoppningsvis inte hamna i Färjestad. Och lär ha fått bud från fler shl-lag.
0-1 efter den perioden får mam bara nöjd med.
inte helt rättvist 🙂
Kämpa på med stavningen!
Kul! Som sagt, special teams kan bli vår räddning ikväll…. Ledning känns riktigt gött, men spelet blir inte bättre för det.
Roger måste fan göra något…nu är det lika kul att titta på Frölunda som att se en frys avfrostas. Tyvärr varit så några säsonger.
Men, segrar är viktigast och det som räknas när allt summeras.
Frölunda spelar smart. Ingen tokforecheck eller meningslöst söka tacklingar-spel.
Rögle är ju ett tokdefensivt lag som inte vill gå fram för hårt, de vill ligga på kontring.
Rögle skapar ju ytterst lite med tanke på hemmaplan och matchtempo.
Ser du inte matchen?
Vilket lag anfaller
Indianerna hade inget innan den felaktiga utvisningen.
PP var bra för Frölunda
I stort Hockey 2015 mot Hockey 2022
En väntat första där man visste att Frölunda skulle vara tröga efter ett långt uppehåll. Tycker ändå att vi spelar upp oss i slutet på perioden. Borgman kommer bli riktigt bra nör han fått spela några matcher, man ser att det finns kvalite där och styrka. Skönt för Sundström att han fick sätta dit den, hoppas det vänder för honom.
SCROLLA UPP för snabba tankar om period 1.
Svårt för Nils Ekman sedan han körde över Henke.
Löjligt, jag vet. Men så är det.
+1
Har Tyskland ändrat sina bestämmelser kring karantän och Covid på sistone? För visst hade väl Frölundas förra motståndare ett större antal borta pga Covid? Nu ställer man in en match pga ett fall i München?
Ja, dom hade väl 6-7 man borta i covid. Minns ej vad laget heter men dom var väl från Tyskland.
Kanske är riggat för Frölunda?
Var ju även lag som fick lämna wo med covid i chl. Oklart vad som gäller.
Borgmans propp på Evenberg paaang
everberg*
Bara att ge igen på den religiöse Vaccinmotståndaren
känns orimligare att vara religiös än vaccinmotståndare men kombinationen haha
Norlinder alltså!!!!
uppspelen är så ofantligt dåliga av han
Var nr 5 och 74 som var inne!
syfta inte på målet
OK 🙂
Jaa Rättvist
1-1 Britta
Ena laget hinner inte med
Jahaja
Synd, långsamt av Filip vid den situationen men samtidigt snyggt framspelad av Rögle.
Precis. Snabbare till puck för att passa den eller så låser man den bakom mål.
Får hoppas vi får ett PP snart igen så vi kan ta ledningen igen…
Vila 5 nu.
Undrar hur många som sitter och låtsas att det här är en shlmatch. Minst 99% skulle kag tro.
underläge.. nu påminner det mer om en SHL-match mot Rögle
Snyggt patenterat. Snyggt.
Betydligt mer kamp, tydligt att detta är så mycket viktigare än en slapp SHL.-match i halvtomt Vida.
Möjligen tror Mursak att det är en träningsfajt, inte sett till honom?
Jaa
Rättvist
2-1 S Johannesson
Vad är de för uppspel Norlinder, så jävla onödigt!!!
Fyfan va dåliga vi är i 5mot5!
Oj… då,får vi hoppas på ännu fler PP så vi kan få göra lite mål…
För vinna matchen i spel 5-5 kan vi glömma. I de flesta matcherna, tyvärr.
Vilken defensiv…
Har börjat titta nu. Vilket ofattbart uselt passningsspel vi har…antingen för långt framför eller bakom medspelarna…En sådan passning kostade oss precis ett mål i baken
Ja Rögle behöver inte ens vara bra…….
Skapar alldeles för lite framåt. Måste värva!
Rögle är ett lag som spelar hockey, VF spelar dump and chase. Vi kommer aldrig rå på dom med denna brunnar hockey. Usch.
Håller med. Sett likadant ut nu några säsonger. Man chockade motståndarna för några år sedan, men har sen inte ändrat sitt sätt att anfalla på och alla vet hur VF spelar.
Kommer ALDRIG spela final i år. Aldrig! Krävs att Roger ändrar spelmodell så de skickliga spelarna får mer utrymme och möjlighet att vara lite mer ”fria” på isen och agera istället för att följa mallen.
Tycker så jäkla synd om Sunken, Mursak mfl… fruktansvärt att behöva bytas in, jaga och knappt röra pucken i bytena.
När dom väl har pucken viker alla av, står stilla eller söker sarg. Inget kreativt att göra alls ön att slå ner den eller slå till en spelare som inte hotar…
Tänk om vi bara haft 50% av Rögles sniperkvalitet
Oväntat att Purre prickar magplattan rakt framifrån i slottet…
Mm. Tänkte precis samma sak. Målvakten ser ju inget. Lite högre upp och det är mål.
Elmers lina har väl varit inne på båda målen bakåt?
Elmers kassa felpassning skapade en vändning i mittzon och sedan var det 2-1…!
Vår hockey är så jävla trist att kolla på.
Ja…
Ja. Fruktansvärt tråkig. Tyvärr. Älskar Frölunda som förening, men känner inget längre för spelet. Tyvärr.
Dags för ett Rögle PP snart tycker jag
Dags att gå tillbaka till grunderna.
Tackla och vinna närkamper samt att ta pucken på mål snabbt (likt söderblom vid utv.)
Lasu? Rosselli? Folin? vart är det fysiska spelet?
Haha bara chl pöjkar.. jävla clownen turneringen 🤮🤮
Lundqvist?
Retroaktiv utdelning. Rögle trummar på
Sorry men Frölunda kan träna ihjäl sig, men med nästa bara Bunkare i laget så ser det ut så här, helt odugliga framåt!
Nej Rögle är tyvärr en klass bättre!
Måste in mycket spets annat kan dom glömma allt som glimmar i år!
Men du måste förstår att det inte skulle hjälpa med två ”snipers” in i laget eller 2 st Lash” till… vi skulle självklart öka på effektiviteten i PP, men problemet är inte spelarna i sig, utan HUR Roger vill att spelarna skall spela.
Spelmodellen gynnar inte skickligare spelare. Det måste väl alla förstå och se?
+1
Helt jävla sorgliga forwards Frölunda har. Rögle har släppt in 11 mål på tre sista SHL matcherna. Målvakten har varit rena durkslaget men mot Frölunda inga problem.
Men men köp en back till!!!!
Borgman har nog varit bättre på träning vad det verkar.
Ser inte vass ut idag än så länge
Alla som tycker att Lasch behöver mer offensiva lagkamrater, antingen har ni tokrätt (anfall är bästa försvar) för defensivt ser den linan inget vidare ut alls.
Nästan unikt att en sådan stjärna som Lasch kan få ut så lite spel 5 mot 5, men med de svaga kedjekamraterna är det inte så konstigt alls. Helt obegripligt sammansatt kedja
Vi kommer vara chanslösa i en kvart om vi inte får till ett offensivt spel. Vi får in nån slumppuck men det räcker inte. Vi är för dåliga. Det håller inte att bara dumpa och jaga och jobba.
Det ligger väl mycket i det du säger. Problemet är att Frölunda behöver jobba stenhårt för att ens skapa chanser i 5/5, i det avseendet ser det likadant ut som förra året. Skillnaden Jämfört med förra året är målvaktsspelet, backsidan är bättre och PP har växlat upp. Men det räcker inte för att göra mål i 5/5. För många dyra forwards som inte gör skillnad.
Folin
https://twitter.com/swehockeygifs/status/1478431882236862472
Sa de precis att tomkins är klar fôr Färjestad?
Han går på rykterna att Färjetsad gett han jätte bra kontrakt.
Öhh. Då är man väl inte klar
Dom pratar om att det är så jämt men det är ju bara för Frölunda åker och åker och ibland skjuter ett skott på mål medans så fort Rögle är i zoon blir det farligt direkt!
Tomkins klar för FBK?! Vart har dom fått infon ifrån?
Jaha nu är tydligen Tomkins klar för Färjestad nästa säsong.
Tomkins klar för FBK enl SVT.,, fan man spyr
Dusan säger de för han hört rykten, han har inte stenkoll den grabben
Riktigt svag faktiskt av nr 5 nör Rögle gör 1-1.
SCROLLA UPP för tankar om period 2.
Ser ut som att elmer och nässen skymmer tomkins vid 2-1.
Lite. Ingen jättetavla. Men den går rätt mitt i mål. Oftast tar Tomkins de pucken.
Ser att ni talar om Matt Tomkins här. Jag har ingen aning om det blir Färjestad eller annan klubb för kanadensaren kommande säsong, men att han inte blir kvar i Frölunda, det vet ni ju. Lasse Johansson är klar på ett flerårskontrakt.
Ni shit Sherlock.
Ja det här ser ut att bli som vanligt mot Rögle, det känns ju som att Frölunda är minst ett par nummer för små.
Nej det blir nog inga vinster mot Rögle denna säsongen, förmodligen max 7:a I tabellen och inget CHL nästa säsong.
Frölunda snurrar längs sarg, går inte rakt och tar jobbet framför mål. Man verkar inte riktigt ha tillåtelse att spela rakt och enkelt, utan skall ”bryta ner” motståndaren och ”trötta ut dom” genom att låsa sargen och försöka få in någon slumppuck.
Nästan som man tror att Roger anammat fotbollens ”bollinnehav” och slår sig för bröstet över all märklig statistik som inte genererar Sm guld…
För mig är det väldigt enkelt. Släpp sarg -dumphockeyn, släpp lite på bromsarna och VÅGA gå framåt för att vinna!
Roger är livrädd för att hans spelare skulle rusa mot mål med 3 man, för då öppnar dom sig för spelvändningar.
Klokt! Av nisse angånde OS.
Hur många spelare har Växjö som försvinner till os?
Spelar väl ingen roll. Vad jag tycker om china, covid eller att jag vill ha spelarna i Växjö har inget med saken att göra.
Nu har ju Växjö Tomkins, Koivisto(var med förra os) skadade annars hade de varit aktuella mem nu är det kanske tveksamt beroende på om de hinner tillbaka. Holmberg kan vara aktuell.
Kalnins ska det var. Hade ju gärna haft Tomkins.
Sedan Reider så max 4 spelare.
Snackar ju bara skit konstant
Ja, men med potentiellt 5 spelare borta under en längre tid. Då måste man ju i så fall flytta på SHL-omgångar.
Nja min arbetsgivare hade nog inte gillat att släppa iväg mig på andra uppdrag. I det här fallet så finns det ju ett avtal men man måste ju förstå de som representerar arbetsgivaren också.
Kan ju bli kostsamma poängtapp för lagen som får släppa spelare. Ingen är nog rädd för smittan som dödar 0,1% av de som drabbas men det är ju ekonomiska och sportsliga faktorer som är i spel.
Ägarna i NHL hade ju liknande argument. Skillnaden är ju att de inte har något avtal som reglerar rörligheten.
Jag fattar inte hur han kan sitta i tv och uttrycka sig så, man hoppas nästan att smittan tar sig in i Frölunda nu så att spelarna är smittade lagom till OS så att dom inte kan åka.
OS blir ju en jävla b turnering så det är ju inte så mycket att missa.
Nisse är bra korkad i huvudet. Han säger själv att varken Frölunda eller Rögle vinner guld om de blir av med de fem gubbarna som det spekulerades om i studion. Min fråga till Nisse är då? Vem är arbetsgivare, vem betalar spelarnas löner? Antingen pausar man Shl under hela is fram tills dess att spelarna är tillbaka eller så tar hockeyförbundet spelarnas lönekostnader för hela säsonge (ja hela, eftersom det påverkar hela utgången i shl).
Vem fan bryr sig om ett OS som kommer hålla lägre klass än ett vanligt VM, där faktiskt en del NHL spelare kommer.
Kom igen nu Frölunda. Vi ska inte förlora denna match!
Nisse Ekmans dravel i paus var.. Ja, vad säger man? Han har ju trots allt vunnit INGENTING av värde, varken som spelare eller ledare, så Roger tar säkert hans expertutlåtande på största allvar.
Du hördebkanske vad Folin sa? Han lät sugen och det kan man förstå fick guldsmak i OS och har nu kanske chans på osmedelj. Svårt att säga nej till den utmaningen.
Vad ska Folin säga? Han säger ju bara floskler.
Jobba med stavningen istället.
Ekman är helt rubbad.
Fy fan alltid gillat Ekman men han e ju sjuk i huvudet! Kul med Lasch corona sjuk i Kina … karantän i minst tre veckor …
Han e ju skadad Ekman
Fyfan vad kassa vi är.
Nr 5 igen. Fan vad dålig han är i defensiven.
Filip har verkligen inte en bra dag…
Borgman? Känns sådär eller?
Bättre på träning…
Fy fan vilken gris Nisse Ekman är. Han gillar inte Frölunda, det kan väl inte undgå någon
Vilken klasskillnad det är lagen emellan!
Vi såg bra ut en stund pga ett PP… känns det igen? Det som räddar Roger denna säsong, att vi har ett riktigt bra PP. Men sen då?
Vi är lååååångt ifrån Rögle i uppspel, rörelse, anfallsglädje mm, frölundaspelarna ser mer ut som robotar, där varje byte är sig likt. In, jaga puck, slå iväg puck och hoppas på tur.
Fruktansvärt.
Ja, precis som det varit sedan torsken mot mif i kvarten. Då slutade vi spela och började gnugga.
Japp. Man skulle ”vända på alla stenar” och kom fram till att defensiven och muskler var nyckeln till framgång… har gått sådär efter det…
Lasch o co fortsätter släppa till chanser. Är det inte lika bra att spela Lasch enbart i PP, i 5/5 fyller han ingen funktion i nuvarande sällskap.
Vi är totalt ofarliga.
Klasskillnad på coachningen. Frölunda har mycket att lära. Chl är över.
Tack o lov
Norlinder seriöst varför skulle vi ta tillbaks han???
såg kanske fel var Filip?
Var väl Borgman och Filip återigen…
Filip var inne men borgman hade inte kommit in
Ingen har saknat honom, ändå går man tydligen med på att ge honom en plats på 6 när det finns 9 backar tillgängliga. Obegripligt.
Lika nochalant som tidigare. En säkerhetsrisk
4-1 mot 30 åringarna
Snygg pass han fick från oss.
Dock rättvist. De är klasser bättre än oss.
Borgman imponerar stort. Jesus kristus
Han och nr 5 har gett bort matchen idag. Inte sett så uselt backspel sedan säsongens premiär.
Har du missat Grönlund/Elliot 🙂
Glöm det jag skrev. Att vi inte ska förlora denna match.
Kan bli mycket mer…
Verkar som det blir mer.. 😀
Måste vara en dröm för Rögle att spela mot Frölunda dom vet ju att dom kommer vinna varje match. Man kan ju bara hoppas att Frölunda inte möter Rögle om dom skulle lyckas ta sig till slutspel i år.
RUSKA OM I KEDJORNA! Hur svårt ska det vara?!
Herrejöklar!!! Kolla skillnaden i forechecken!!!
Var TRE Röglespelare som med fart pressade vid förlängda mållinjen vid målet nu som Bristedt gjorde. TRE!!!
Hade tre spelare gjort samma sak i Frölunda hade dom blivit utskällda av Roger.
Hahaha parodi! Johansson, borgman är väl inne på alla 4?!
Kanske inte spelar så stor roll att vi kan tappa 5-6 spelare till os, så fort det blir slutspel så är det ju slutspelat för våran del!
Skönt att detta bara är en träningsmatch, hoppas bara att det blir bättre på torsdag.
Ja på torsdag börjar allvaret, då måste det se bättre ut
Rögle är bättre än Frölunda. I år igen. Inget snack.
Matchovanan avgör.
Bra Lasu, handlar om att skaffa ok utgångsläge för returen.
Du menar på allvar att skillnaden handlar om matchovanan?
Herrejösses….
Så vi har varit matchovana vid de 13 förlusterna mot Rögle på 15 senaste matcherna?
Rögle håller minst en klass högre nivå i allt förutom PP. Går inte att ducka för det. Hur mycket supporter man än är.
Kan garantera dig och sätta en stor summa pengar på att vi inte spelar final i år.
Oj, Lash igen. Hade vi spelar i Allsvenskan utan Lasch? Han ligger bakom ALLT i laget. Allt!
Vi har torska senaste 50 matcherna mot rbk. Borde man inte ha lärt sig av matcherna man torskar? Borde man inte ändra sitt spelsätt efter alla dessa matcher? Spela ultradefensivt, spela ultraoffemsivt, spela bara fysiskt och massa stök och bök.
Skicka innan jag var klar. Det jag menade med inlägget är att man borde ändra något. Spela en fysisk match med massa slagsmål. Gör något annat än det man gjort senaste 50 matcherna.
Haha är verkligen ingen idé att kolla när Frölunda möter Rögle, spelat på liknande sätt hur länge som helst, slutar likadant varje gång, men inte ändrar man något för det. Tragisk coaching.
5 o 74 har ingen bra kväll ihop……
FY FAN. då har man haft nästintill en månad
Att förbereda sig på denna match, men nej då….
Bergman tydligen mer sugen på att anfalla än att försvara.
Va fan är detta
5 förlorar alla närkamper.
jaaa 4-3 lasch
Wow! Yes!
Överkörda… varför kan inte VF spela sarg ut?? Varför måste alla backar vända vrida och tappa puck? Ut med pucken enkelt någon enda gång alla vet att ligga hårt på våra backar och Filip Johansson är väl inne på alla bakåt?
Gött mos!!!!
Viktiga mål
Löjligt orättvist. Men sjukt kul!
Våra snipers har vaknat.
backspelet är sååå jävla dåligt
Backspelet kommer vara kasst tills Borgman och Norlinder kommer igång. Inte så konstigt när man gör om i backparen som Frölunda nu gör. I Norlinders fall är det det kanske mer en fråga om han kommer igång, snarare än när.
Hahaha vilken pojkhockey!
För helvetet ut med pucken hur jävla svårt är det?????
Skitslarvigt försvarsspel !?!?
Stark backsida, jo tjena.
Inte ikväll iallafall.
Bra träningsmatch. Hattrick. Fokus på att släppa ytor bakåt 😀
Håll dig till ditt lilla Fakers istället.
Asså folin är ju helt under isen han med!
Alla backar är fan så under isen!!
Kul för Tomkins att han får så mycket hjälp av backarna.
Rekorduselt försvarsspel
Vi har precis kommit in i matchen igen och då slarvar folin av alla. Synd. Kom igen Frölunda. Sluta ge bort enkla mål.
Fy fan vad svårt backarna har att spela ut pucken… sluta för fan att vända varje gång
5 och 6 är så sjukt dåliga i defensiven. Fattar inte alla hyllningar av dem. Man vinner inga guld med backar som ständigt bjuder på mål.
Förlängda med 5 vad händer ju som alltid börjar spela skit slappt och kasst
Alla hyllar 5 utom jag. Jag tycker han är för dålig i defensiven.
Vi har två nya backar tydligen. Bergman och Norlin. Vilka är detta? Aldrig hört talas om dessa herrar hos oss…
PK-tv är uselt. Inte en siffra rätt.
Dax för Roger och co att packa trunken!!
I egen zon så ska vi vara väldigt konstruktiva och spela kreativt, jättebra, men när man väl hämtat upp ett 4-1 så är det dumt att bjuda på ett mål direkt efter. Synd. Där hade vi chansen att skaka rbk.
Märks att Frölunda inte spelat match på ett bra tag. Och att rögle är ”inne i det”.
På tempot. På passningar och samspel. Försvarsspelet uselt.
Vi spelade ännu sämre mot bif. Då vi var inne i det.
Tycker du att Frölunda spelar jämnt med Rögle de sista 14 matcherna (mot Rögle)
Vi var bättre än Rögle senast i lilla kulan i Ängelholm, men förlorade ändå.
?
Stäng av everberg för knätackling på torsdag 😉
Är det bara jag som tycker att domarna är helt osynliga? Med andra ord väldigt bra.
De har väl bara missat 7-8 solklara utvisningar hittills
Ok. Inte så farligt då.
Ett eller två mål vänder vi hemma. Tre kan också gå.
Filip vad gör han denna matchen, aldrig sett något värre!!!
Björn, tyvärr så är dom flesta backarna under isen ikväll.
5 är så sjukt kass!
Mursaks och Spaceks kedjor totalt osynliga. Det måste hända något där.
Ja, ändra spelsystem så dom får lite mer ”frihet” och spelar mer efter sina egenskaper. Just nu är dom som vilka 4e linespelare som helst i SHL.
Laget spelar inte för att vinna, utan för att inte förlora.
Jösses… 3 frilägen nu på bara någon minut… ett under att det bara står 5-3… speglar långt ifrån prestation och chanser…
Men 5-3 idag sett till spelet är ett fall framåt iaf.
Fattar inte varför man spelar 74. Han är ju riktigt svag. Ge honom lite tid så han kommer in i det.
Ser väl ut ungefär som i slutspelet i våras. Rögle är bättre på det mesta. Bättre fart, passningar som sitter och förmåga att göra mål…
Rögle är helt enkelt bättre än Frölunda
Haha domarn är ju t.o.m. sämre än oss!
Sant. Två felaktiga utvisningar.
Men Roger hade bara åsikter om den ena.
Jag tänker mer på de tre han släppte sekvensen innan Lasch åkte ut.
herregud domarn???
Lasch får ju klubba i ansiktet o hakning osv
sen åker lasch ut???
Haha. I ansiktet? Lasch försöker tyvärr filma till sig en utvisning.
Haha. Sicka domare. Först inte sett något alls, sen tar de den på Lasch. Penibelt uselt
Kalle Anka domare!
Vem dömer egentligen?
Fågelholken.
Har aldrig hört Nisse snacka så jävla mycket skit någon gång!
Han avskyr Frölunda
Nils Ekman, den mannen är ju inte riktigt riktig. Förstår att man kan tycka att Lasch ska ut, men att blunda för allt innan?
Har ni redan glömt utvisningen i första när feölunda gjorde mål?
Du menar när Söderblom som var fri stördes? Är du på riktigt
Du är en sån jävla idiot. Kan du inte bara hålla käft? Måste du pissa på oss och Frölunda hela tiden?
Gå och lâgg dig Per.
Haha helt plötsligt börjar de blåsa för allt VI gör.
Nisse kanske ska skrika efter utvisning nu också?! Lr ska han bara hålla käften nu?
fy fan vad fullt, det ska vara svtäsning på everberg!!!
avstängning*
Fult.
Konstigt. Varför tog han en solklar bentackling?
Solklar bentackling på icke puckförande spelare, ska vara matchstraff!
Nej, inte på rögles spelare. Du såg väl vad de fick göra i försvaret under hela matchen idag.
Domarna verkar ha tappat matchen
Men herregud Nisse!!! Helt jävla din i huvudet denna gång! Vart är chriss?!
Nisse Ekman förstörde hela denna matchen, hur kan han vara så jävla dum i huvudet???
Rögle älskar att spela mot oss. Rena julafton varje gång och de skapar målchanser varje gång de har pucken
Everberg med en huvudtackling och en bentackling idag. Stabilt! Hoppas Jensa är OK.
Kass framåt och om möjligt sämre bakåt!
Hur fan kan dom tycka det är en bra match? Var ju bara ett lag på banan och dom gjorde heller ingen bra match. Men vem får godkänt idag? Inte ens Friberg är godkänd gräslig insatts. Hatten av för en riktigt bra coach Abbot
Tur man slipper tv nästa tisdag och kan se matchen live.
Att vara irriterad över insatsen och dessutom tvingas lyssna på svt:s pajas uppställning så blir det för mycket. Sicka stolpskott
Såg ut som knässkada på jensa, han kunde inte stödja på benet och åkte direkt ut.
Här hade Frölunda chansen innan nästa vecka då sannolikt flera kommer vara borta i Covid. Trist att det är den ”starka” backsidan som ger bort det idag. Men så är det väl när man har 2 i princip nya på ordinarie 6.
Lol, nivån på det här stället när man låter det uppenbara trollet Herr Lakers få härja fritt. Pinsamt.
+1
Med 5, 6 och 74 i sådan här form lär vi inte vinna särskilt många matcher.
Det är sorgligt att bevittna förfallet de senaste åren. Är det en ny sjundeplats som gäller?
Dom saknar edvinsson!
Tråkig avslutning, som man absolut kan ha synpunkter på. Men totalt sett en match lik många av de senaste matcherna.
Blekt Frölunda, sanningen är nog att Rögle var klasser bättre. Odiskutabel seger för Ängelholmslaget.
Nisse Ekman måste haft bättre dagar på arbetet
Kommenterar matchen som om TV-publiken aldrig sett en hockey match tidigare.
Detta kan ha varit bland de sämsta insatserna från ett domarteam i chl.
Utvisningen på Lasch? Obegriplig. Det kunde och borde varit tre (3!!!) Utvisningar på Rögle i samma situation. Men nej de tar Lasch när klubban fastnar under honom.
Sedan är det en helt solklar bentackling från Everberg på Olsson som inte är puckförare och inte är tacklingsbar över huvud taget. Solklart matchstraff och avstängning alla dagar i veckan.
Blåser du inte för klara utvisningar så straffar det sig i slutändan.
De missade mängder med solklara utvisningar åt bägge hållen under hela matchen. På slutet blev det därför riktig parodi
RR spelar exakt så som Abbot vill i andra och tredje. Ta ett en sida ur Hallams spelbok, backa hem och låt Rögle föra spelet så kommer vi vinna.
Mm. Tänkte också på det när vi tar ledningen. Vi borde ha backat hem och gjort det trång i mittzon.
Bästa spelare i RBK Filip & Borgman. Uselt backspel i Frölunda
Om CHL spelas över 6 perioder innebär det då att alla utvisningar ligger kvar till nästa match?
Nej.
Jag börjar med disclaimern: RBK är bra.
Nu till klagandet. Jag är urless på att Frölunda förlorar mot RBK. Visst är de bra men statistiken mot RBK är kraftigt avvikande. Frölunda möter andra bra men inte mot något annat lag har man så dålig statistik, och varje match är en karbonpapperskopia på tidigare matcher. Frölunda börjar ok men förlorar matchen till slut på exakt samma sätt. Trubbiga Frölunda satsar på sina urtråkiga långa anfall där varje spelares ryggmärgsreflex är att etablera spel i offensiv zon, medan RBK har en killermentalitet där det handlar om att så snabbt som möjligt komma till avslut. På så sätt orkar RBK jaga hem vid omställning medan Frölunda stångar sig blodiga mot samlat försvar och orkar inte ta hemjobbet vid motkontringar. RBK satsat på ett antal spelare med spetskompetens, medan Frölunda har satsat på 4 jämna kedjor.
RR har gjort mkt gott för Frölunda men han bör rannsaka sig själv och ifrågasätta lagets strategi. Han bör ställa några tuffa frågor till sig själv. Varför spelar man så trubbigt? Varför underpresterar så många spelare? Är laget korrekt komponerat? Tror tyvärr att mycket talar för ett liknande avslut som på föregående säsong. Slutspel, men inte bland topp tre samt ut i kvarten.
Detta vänder vi i Göteborg.
Inget snack.
Ja bjuder vi inte på alla målen som idag, så vinner vi
Borgman och Johansson prestation idag. Sämsta jag sett på 20 år. Trodde Grönlund och Elliott var dåliga men detta var löjligt.
Ja, herregud sicken debut för Borgman. Saknar nästan Grönlund…
HL, tänkte på ditt snack efter matchen och tänk om det är just matchen i nästa vecka man slår rbk och går vidare? Nån jäkla gång ska vi slå skåningarna.
Nisse Ekman trollar nästan lika mycket som Herr Lakers
Frölunda kommer aldrig att vinna mot Rögle så länge som Roger är coach, jag tror att dem kommer ha det längsta ”winningstreak” av något annat lag i raka vinster mot Frölunda.
Just nu är det 8 raka vinster, hur många tippar ni på att det kommer bli till sist, jag tror på minst 20 raka.
Rögle är inte lika bra längre, de har ju klara svagheter numera. Idag vinner vi om man inte ger bort 3 av målen. Horribelt försvarsspel av Filip och Borgman.
Garanterat seger nästa tisdag!
Vi vinner både i chl i nästa vecka och i shl kort efter. Vänta och se..😀
Förstår inte var Roger och Fredrik ser i Filip J samt Norlinder……
Filip har väl tagit stora steg detta år. Norlinder däremot var svag defensivt förra sädongen, inledde denna säsong med en riktig plattmatch och sedan vet vi inte hur han utvecklats.
Det komiska i Frölunda är när man signat en spelare, då plötsligt spelar de skit kasst, lojt tamt osv.
Känner ingen detta så väl!!
Syftar på Filip denna matchen!!
Haha. Då ligger felet hos dig om du inte kan se vad Norlinder/Filip är bra på. Norlinder är ruggigt bra i PP och i hela offensiven. Startar spel på ett sätt väldigt få backar gör i SHL. Hade han inte haft något att jobba på (defensiven) hade han inte varit i SHL.
Borgman -2
Norlinder -2
Folin -2
Filip inne på 3-4 baklänges mål
Folin & Norlinder inne på 2 mål
Filip & Borgman inne på 3 mål (Borgman får ta på sig 1 mål, annars är de bedrövligt kasst av Filip på bägge målen!!
Inte så konstigt att försvaret havererade – Folin med ny partner, Borgmans första match på 6 veckor. Lite typiskt med Edvinsson och covid efter JVM, att det mer eller mindre blir avgörande.
Sluta klaga på Borgman efter 1 match! P Johansson var ju ute och cyklade på flertalet mål bak och såg ruskigt virrig ut! Sedan är det faktiskt så att Frölunda saknar Edvinsson något grymt! Nästan enda spelaren som kan bara köra ner i anfallszon med lätthet. Kan tycka att många fler borde klara det men ruskigt besviken på Mursak och Friberg idag som exempel. Med med sagt, 1 månad utan match märks såklart och dom kommer bli bättre vilket såklart är ett måste för åker vi ut mot Rögle får kanske tränarna fundera på justeringar igen!
Det kommer ett covid-utbrott i Frölunda i morgon tror jag. Så många som var bleka och ovänner med pucken idag. Folin, Friberg, Putte, Sundström, Mursak spelare som normalt har en väldigt hög lägstanivå stod inte att känna igen idag.
#18 Är för de inte spelat match på 3 veckor, då fungerar inte timingen, passningarna, positionsspelet osv.
Tror inte de var bleka för de var (sjuka)
Vi får se…
Jag var lite mer kritisk mot spelare än jag brukar vara. Ber om ursäkt om jag var allt får kritisk. Blir bara så arg när vi har chansen mot rbk och då slarvar vi. Självklart ska det märkas nör ett lag inte har spelat på 3-4 veckor. Det hade kanske inte hjälpt även om vi var i spel men idag så märktes det tyvärr. T o m folin var lite under isen.
Man blir frustrerad, helt förståeligt. Men som jag skrev ovan, Folin med ny partner, Borgmans första match, saknaden av Edvinsson. Satt och var skogstokig över hönsgården defensivt, men det var ju faktiskt inte så konstigt. Två mål kan man lätt vända, men det kräver en bättre insats på hemmaplan med fram för allt, mindre bjudningar.
Ja, men blir jäkligt frustrerad. Slutar man bjuda rbk på mål och får gå på ledning lite mer så kan det gå. Det var väldigt enkla mål Rögle fick göra idag. Sen om det är för att dom stressar oss till det eller om det är annat, det vet jag ej.
Har lite bitter eftersmak att se en sådan son till gentlemannen och teknikern Paul Andersson. Oavsett vad Olsson gjorde innan var det ju en knätackning för att skada. Usch
Hoppas han klarade sitt knä.
Sett till matchen är det fullt rättvist. Vårt långa lag hade det jobbig idag. Vi hängde inte ihop som lag. Det blev väldigt jobbigt för backarna som tog felbeslut och Rögle spelade sig fast i vår försvarszon.
Jobbig debut för Borgman (fick för många minuter?) Var han inne på 4 mål?Norlinder klarade sig bättre.
Många bra i Rögle idag men krulltotten vill jag helst inte se nästa match.
Folin & Norlinder inne på 2 mål
Filip & Borgman inne på 3 mål
Är inte en del av problemet, hur Frölunda ser ut idag, att man gärna skriver långa kontrakt med spelare som sedan inte visar sig kunna prestera i RRs system och/eller är på karriärens utförsbacke? Tänk Mursak t.ex., två svaga säsonger i Schweiz, vad gjorde att man satsade stort där? MRO blixtrar till mer sällan nu än förr. Det skiljer väldigt lite, ett bättre PP och bättre målvaktsspel, från förra säsongen.
Instämmer till fullo. Mursak är en superflopp och klubben måste försöka.bryta det avtalet inför nästa säsong, MRO är en högst ordinär SHL-spelare.
Rögle hittade två billiga spelare i Mora (Ludvig Larsson och Stål Lyrenäs) som båda är bättre än Mursak och MRO.
Att vi än så länge är lite bättre än förra säsongen kan vi tacka Lasch/PP och Tomkins för.
Dagens match bevisar att:
1. Rögle är fortfarande ett bättre hockeylag
2. Det är svårt att spela med tre nykomponerade backpar.
Rönnbergs spelsystem är dött!
Inse att det sätt Frölunda spelar på idag inte är hållbart längre. Finns det ingen i föreningen som inser detta. Tack för denna tid Roger! Nu behövs en ny röst, ett annat ledarskap och framförallt en matchcoach. Jag och många med mig vill se en annan hockey än den som totalstagnerat de senaste säsongerna. NEJ vi supportrar vill inte höra mer om ”att lära sig läxan”, ”vända på alla stenar”, ”ingen förstakedjor”, ”bli bättre i specialteams” etc. Gör det ända rätta, hitta ett annat lag som du kan ”utveckla” Roger!