SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Platt fall igen, Frölunda räcker inte till i Spengler Cup – men det är inte SHL

Det är ingen bra PR för svensk klubblagshockey som Frölunda gjort hittills i Spengler Cup.
Men – behöver supportrar vara oroliga? Inte än, i alla fall. Stor skillnad på nyårshockey i Davos och SHL.

Davos 4–1-besegrade Max Lindroths Frölunda. Foto: YOUTUBE (SPENGLERCUP.CH)

0–4 mot Team Canada. 1–4 mot Davos. De här bleka Spengler Cup-insatserna har verkligen visat följande:
Frölunda modell 23/24 behöver vara maximalt påslaget med närmast hundraprocentig defensiv för att vinna matcher.
Semesterhockey passar inte det här laget.
En annan sak: givet vem som är Mario Kempes agent ska det bli intressant att se hur svårt det blir att hitta ny arbetsgivare.  

HEMMA I SVERIGE sitter säkert supportrar och svär, suckar djupt och undrar var ”spelidén” är eller varför många spelare presterar så lite. De, vars hjärtan slår och bankar för Frölunda, känner ängslan inför framtiden.

Sett till hur det sett ut i Spengler Cup – jösses, jag kan verkligen förstå dem.

Ser det likadant ut i SHL, då är Frölunda illa ute.

Men jag tror inte att det gör det.

Inte så här illa i alla fall.

Spengler Cup är Davos turnering, det är lite av säsongens höjdpunkt. För Frölunda … äh, jag vet inte, men mot Davos på onsdagskvällen tyckte jag det var tydligt att det var ett hemmalag som brann för uppgiften, ett bortalag som mest flammade till några gånger.

Är det så svårt att förstå? Nej, jag tycker kanske inte det. Medan Frölunda utåt har snackat om en turnering att vinna så har jag alltid känt att det här är några hockeymatcher i väntan på SHL plus en skön famiijevecka i Alperna.

## Kul om det går bra på isen.

## Inte hela världen om det inte gör det.

Frölunda modell 23/24 är offensivt begränsat, inte nära att matcha Davos rent skicklighetsmässigt, speciellt inte med Gustav Rydahl (låret, ”dag för dag”) och de tre JVM-killarna David Edstrom, Isac Born och Otto Stenberg frånvarande.

Ni vet vad som krävs för att Frölunda ska vinna i SHL (det syntes tydligt under bortamatcher för en tid sedan):

a) Maximal disciplin, tajt försvarsspel, släppa till få lägen.

b) Aggressivitet, vunna kamper (inte minst framför målen), styrka över pucken.

c) Attackpsyke, ta pucken mot motståndarmålet, gå hårt in, göra det mesta av chanserna.

Mot Davos (1–4), där insatsen som jag förstod ändå var klart bättre än mot Team Canada (0–4), såg jag …

## … knappt en Frölundaspelare ta raka vägen mot mål och ställa tuffa frågor till försvararna, man nöjde sig oftast med att båga av, hålla i pucken i ofarliga ytor, se om något kul liksom hände av sig själv.
Om så  – bra (Erik Borgs 1–2).
Om inte – nähä.

## … få närkampssituationer där en Frölundaspelare verkligen bestämde sig för att vara starkast. Många tapp, däremot.

## … ytterst sällan en skott & trafik-mentalitet.

## …nästan aldrig Frölunda få till en forecheck värd namnet.

Ni förstår ju själva då. Det var ett slags semesterhockey, en match i en turnering som må vara anrik, men inte är det SHL, inte.

Ser det spelmässigt klart bättre ut den fjärde januari borta mot Färjestad är det väl inte en människa som bryr sig om hur Frölunda såg ut i Spengler Cup i slutet av 2023, även om insatserna förstås inte är någon bra PR för svensk hockey.

Skulle det däremot se lika illa ut i Karlstad, skulle det se lika illa ut i Malmö två dagar senare – då är det fara å färde för Frölunda. Det jag såg mot Davos, det var påvert.

***

Ni har säkert läst om Mario Kempe och Luleå, den underpresterande centern vantrivs i Norrbotten, vill bort, tränar inte längre med laget och parterna förhandlar nu om något slags utköp.

Det kan ta sin tid. Och – synnerligen tveksamt om Kempe sedan hittar ny klubb i Sverige. Min gissning är att han behöver söka sig utomlands. Kempes agent är nämligen den ökände Aljosa Pilko, han som glatt skickar spelare till Ryssland och gör affärer med KHL-klubbar som hade Putin aldrig invaderat Ukraina. Jag vet att flera SHL-sportchefer tidigare sagt nej till Pilko Players; ibland är det kris (som när Luleå värvade Kempe), då får moralen ge vika, men jag tror inte SHL-klubbarna står i kö den här gången, så mycket kan jag säga.

***

Gustav Rydahl har ännu inte spelat i Spengler Cup, kallas ”dag för dag” av Frölunda. Hans lår sparas till viktigare matcher. Givetvis klokt. Det kommer ju sådana. I SHL. Men det är klart, helst hade Frölunda redan haft sin tilltänkte förstacenter igång och i toppslag.

***

Klart nu att Frölunda, sist i sin grupp, spelar ”kvartsfinal” 15.10 på fredagseftermiddagen. Det kan bli ett möte med Michael Spaceks Ambri-Piotta. Det kan även bli KalPa (med Filip Westerlund) eller Pardubice, bara att vänta och se. KalPa och Pardubice möts på torsdagen.

***

Malte Strömwall försökte verkligen mot Davos, tyckte jag. Henrik Tömmernes också. Jayden Halbgewachs syntes ibland. Men den totala laginsatsen – för svag.

***

Det var en fröjd att se Davos förstakedja med med Dennis Rasmussen (2+0), Matej Stransky (0+1) och Henrik Haapala (0+1). Klas Dahlbeck hade en bra kväll med 1+1.

***

***

Albin Grewe har en del att jobba på vad gäller impulskontroll.

 

112 Kommentarer

  1. God fortsättning Leman! Nej, du har rätt i att vi supportrar inte behöver vara oroliga över prestationen nere I Davos, däremot behöver vi vara oroliga över lagets prestation överlag-. Och över tid! Vad sägs om snart 5 år? Utan förändring och anpassning.

    Tycker det är förminskande av supporterskapet att försöka tona ner prestationerna och inte ta allvarligt på hur det faktiskt ser ut, spelmässigt, och det faktum att Frölunda inte utvecklar spelare och spelet längre, utan trummar på i samma mönster.
    Truppen ÄR tillräckligt bra för att slåss i toppen. Ledare och speliden, not so much.

    Vad Burström tillför har jag fortfarande inte fått klarhet i. Känns bara som en nickedocka till Roger. Kan någon nämna en enda sak i offensiven som blivit bättre sen Burström kom in och tog över ansvaret? Nämn en forward som tagit steg i utvecklingen? Nämn en forward som gör skillnad i offensiven i sina byten, som agerar och spelar på instinkt och gör skillnad?

    Jag skämdes igår. Jag skämdes för hur spelarna agerade, hur laget satt ihop, hur man försökte spela en märklig hockey och framförallt skämdes jag över hur kommentatorerna nästintill hånade Frölundas sätt att spela på.

    Med den svansföring Frölunda som klubb och lag haft genom åren, är det inte klädsamt att åka ner till Davis och uppträda med lättja och ignorans. För försöka vinna matcher och göra mål, det höll man sig ifrån. Som vanligt lite puckar in mot målet bara och hoppas på studs, styrning eller retur. Eller tur, helt enkelt.

    Nej. Vi får ytterligare en säsong vaskad. När brister tålamodet hos supportrar och ledning? Är ovärdigt en storklubb som frölunda med sina resurser och faciliteter. MIssad semi -finalspel kommer i år sina kassan ytterligare.

    • Max Friberg, Samuel Fagemo, Elmer Söderblom, Linus Nässén, David Edstrom och Isac Born är exempel på forwards som haft en bra utveckling i Frölunda under den perioden! Generellt tycker jag att spelare som kommer upp ur egna leden har en bra utveckling i A-laget. Det är spelare utifrån som ofta misslyckas.

    • Sina kassan?
      När gjorde man an förlust? Kassan ökat för varje år till skillnad från många andra klubbar

  2. Precis- FEM år 5 år har Sjöström och Rönnberg fått hållas.
    Kravbilden verkar vara obefintlig, tror inte detta hade fått fortsätta i någon annan förening.
    Hela styrelsen måste rensas ut med, det har varit ständiga felbeslut, minns bara klubbmärket som ett i raden av fiaskon.
    Oerhört tragiskt hur föreningen har förstörts. Men som jag har sagt tidigare, så länge folk betalar och stöttar så ges stollarna mandat att fortsätta med nedmonteringen

  3. Har inte sett en endaste match med Frölunda i Spengler Cup.
    Men efter att ha läst detta reportage och ytterligare föregående kommentarer – så är det ju inte som att man sitter härhemma och joddlar precis över Frölundas prestation hittilldags i Davos. 😉

    • Du har inte missat något Edward51. Ett obefintligt anfallspel med lite ”chanshockey” där man oftast håller till längs sarg. Stillastående spel i mittzon där man, som vanligt, söker röd för att duuuumpa puck ner djuuupt.
      Motståndarna har enkelt manövrerat ut Frölunda och spelat en helt annan, underhållande, hockey. Med fart genom mittzon, söka mål fortast möjligast.

      Då har man mött ett hopplock av överskottsspelare från nedersta hylla av Canadensare, som fått 1-2 träningar tillsammans och som inte spelat ihop sig eller tränat på några spelmoment eller system. Ändå borde siffrorna blivit betydligt större än dom blev.
      Gårdagens match var bara ett haveri och ett under att man faktiskt fick till ett mål. En puck som slogs ner och man gick på retur. Kul, men fortsatt svårt att göra mål på eget spel eller prestation.

      Jag hatar verkligen Burströms ”hoppas på hockey”. Jag önskar verkligen att Frölunda missar slutspel så polletten någon gång kan falla ner.

      • Tack Danne för Din säkerligen helt rätta beskrivning.
        Fy kattsingen – tydligen, rena rama ”förnedringshockeyn”.

  4. En förändring kommer krävas, den 4/1 blir det garanterat förlust uppe i Karlstad och då kommer det vara långt upp till topp 6 i tabellen. Men någon förändring kommer inte komma, utan vi rullar bara på som tidigare.
    Med ett anfallsspel där vi knappt kommer till avslut och lyckas få iväg 15-20 skott maximalt. Med få mål framåt krävs det att Lasse står på huvudet om någon som helst poängchans skall finnas

  5. Tycker nog man kan vara bekymrad.
    Blir ju totalt överkörda av motståndet i två matcher.
    Inga viktiga poäng men ser ju ut som ett lag från Hockeyettan.

  6. Jag håller inte med dig i ditt resonemang av flera anledningar. Spelet ser exakt ut som det gör i SHL minus en pytteliten gnutta energi, det är inte natt och dag. Detta är vårat grundspel. Extremt ineffektiva och en massa tid och energi ska ligga bakom varje mål. Det är dessutom en stor portion losermentalitet att åka till en internationell turnering, som blir som ett skyltfönster för både klubben och SHL och knappt bry sig om matcherna. Speciellt att efteråt säga något i stil med att det inte är så viktigt, åk inte dit då! Kanske har man glömt föräldrarna hemma som knyter skridskorna, som det ser ut.

    Därför är jag genuint orolig, för om inte varje spelare kämpar runt 110% och gör noll misstag över 60 minuter så förlorar vi oftast. Det är ett VÄRDELÖST spelsystem, speciellt över tid, som kräver den typen av insats.

    Hade jag varit VD för SHL hade jag ringt RR och undrat vad de sysslar med, sluta skämma ut svensk hockey.

    Stor jävla applåd till de nordamerikanska kommentatorerna som gång på gång nämner elefanten i rummet.

  7. Alla dessa ursäkter.
    Begriper man det minsta om hockey så inser man att Frölunda har enorma problem. Det handlar inte om två förluster. Det handlar om att vi varit totalt chanslösa i två matcher och helt saknar eget spel och förmåga att skapa målchanser. Och då har det varit i många år utan att Lechtaler agerat.
    Årets säsong handlar om att fixa nytt kontrakt. Gör vi det får vi vara glada.

    • Instämmer efter att kollat på matcherna en till två perioder, för att sedan kolla JVM eller gå å lägga sig.
      Man skäms att man håller på VF i dessa matcher ute i Europa.
      Som tidigare nämnts så är kommentatorernas analys knivskarp gällande vad som saknas & brister
      Det är inga världsmästare man möter utan lite ditt & datt spelare som finns i ligan/ligorna
      Med en 3:e smäll på fredag så kan man undra varför, de ens åkte till denna CUP, men utan is i GBG så går det inte att träna som kanske skulle behövas eller mental coachning? Men hoppet är det sista som ger med sig, så man håller tummarna inför nästa match eller nästa eller….

    • Tidigare under Rönnberg har man, åtminstone i CHL där man möter lag som spelar annorlunda hockey, klarat sig fint genom att man haft både disciplin och skicklighet. Denna säsong saknas skicklighet i laget och då har man bara disciplin att luta sig mot. Det kräver så klart mycket mer av laget, man får slita väldigt hårt för varje mål framåt samtidigt som man måste vara täta bakåt.

      Lagbygget är verkligen inte lyckat, det borde få konsekvenser för ansvariga.

  8. Vilken lyckad resa. Jaja, man fick åtminstone lite mysigt samkväm i gruppen och Sjöström fick byta semestermiljö, från hängmattan i Göteborg till några dagar i Alperna. Detta var ju trots allt huvudsyftet med resan. Dessutom känns det skönt att ha en tidsplan för när Thorell är tillbaka. Ni hör ju, de positiva beskeden senaste veckan bara radar upp sig.

    • Ja, och tror det här med en till center är överskattat. Det ser vi klart och tydligt att det inte behövs

    • Nu var ju detta alternativet då det inte finns någonstans att träna eller spela under denna period på grund av JVM

  9. Resan är förmodligen viktigare för gruppen än att det ska genereras någon fantom-hockey.

    SHL är fortfarande prio ett, och jag hoppas på att vi får se ett lag som sitter bättre ihop efter jul.

  10. Man kunde lika gärna tagit en promenad i Slottskogen och en god middag med lite god dryck resultatet hade blivit ungefär det samma 😉

  11. Det är inte nu spektaklet vi ser på isen i alplandet började, det har faktiskt från och till varit vardagsmat i flera säsonger nu!
    Vad är problemet? Spelarna? Man kan undra om det är så enkelt att dömma spelarna rakt av, Nej tyvärr stavas huvudproblemet Rönnberg med bihang i båset!
    Med en ishockey som är så förlegad och en röst som är så uttjatad styr han med järnhand och det övriga är allvarligt förtryckta och är bara nöjda att vara del av frölundas tränarstab.
    Att inte herr Rönnberg kan titta sig i spegelen och erkänna för sig själv att han håller på att sänka hela föreningen och skulle avgått frivilligt när Joel tackade för sig förra säsongen.
    Han har kört fast, och det är allvarligt när en tränare inte får ut mer konstruktivt av denna trupp han har till förfogand, och ännu värre ett spelsystem som många tydligen i laget har svårt att förankrad.
    Snälla Rönnberg!! Om du värnar om Frölunda så avgå omgående och ta med dig dina kollegor till något nytt roligt!
    Du har gjort mycket för Frölunda genom åren, men allt har ett slut och detta skulle varit senast förra säsongen.

  12. Patetiskt. En klubb med stora resurser och bra träningsmöjligheter förnedrar sig för femte året i rad, helt utan åtgärder.

    Vi ska göra en rebuild. Vi sparkar ut Mursak, Purre, Loui med flera och så tar vi in Klingberg, Öberg och Thorell. Jävlar, det kommer att bli skillnad. Inte. Snarare sämre. Med Roger bakom rodret med övriga två bakom sig, samt med Sjöström som sportchef så kommer det aldrig bli bättre. Dessa herrar måste bort från föreningen.

    Mer välgörenhet än elitverksamhet. Det är inte bra. Någonstans…

    Inse problemen, innan det är för sent.

    • Medan Öberg på förhand såg ut som en intressant värvning var Klingberg en klassisk blåvittvärvning. Nedåtgående produktion, kommer hem för att spela av de sista åren. Thorell hittade man för att man inte fick tag i nåt annat. De två senare är ju väldigt märkliga värvningar när man pratar om rebuild, bägge har framtiden bakom sig.

  13. Ställer man upp i en turnering, så spelar man för att vinna och inte minst för klubbens ära. Det jag har sett nu i två matcher är inget mindre än total katastrof…
    Finns det inga som helst krav i Frölunda? Att utse Max till lagkapten var ett misstag. Han är så oerhört mycket svalare sedan han fick den utnämningen och det passar inte hans sätt att spela hockey.

    Frölundas tankar om kontinuitet har övergått i stagnation. Ingen utvecklas och inte heller vårt spel. Det mesta känns sönderläst och uttjatat.

    Undrar hur det här påverkar spelarnas självförtroende???

    • Ändå har Friberg gjort 5!!! poäng mer än 2an i Frölunda, det visar ganska rejält hur mycket spelarna underpresterar. Vad det beror på? Troligen spelsystem osv… Eftersom det händer år efter år.

  14. Tror inte VF (Roger) såg detta som en semesterresa. Tanken var nog att göra en ”2019” – vinna och som i ett trollslag få allt på plats. Den tänkta injektionen blev istället ytterligare ett sänke för självförtroendet och det är ett rejält stukat lag med tydligt avslöjade brister som ska ta sig an FBK borta den 4 januari. Jag vill knappast se den matchen.

  15. Alltid farligt att kritisera utan inblick men anfalls- och pp-spelet de senaste säsongerna borde vara skäl till att bryta med Burström efter denna säsong. Få in nya ideer i tränarstaben. Det sker som många påpekat ingen utveckling i spelet eller av enskilda spelare – tyvärr tvärtom, många får inte ut sin kapacitet.

  16. Märkligt hur mycket av kommentarerna runt VF här stämmer in på hur det ser ut i HV71 och lite av Svensk hockey i stort! Det saknas nytänkande hur man ska spela, och man kommer ingenvart när spelet fastnar. Det är samma ledare i klubbarna, dom flyttat bara runt, men kommer det fram några nya? Som jag ser så är det väl rätt stillastående på den punkten!

  17. Är Frölunda ett guldlag som skulle kunna vinna shl och gå hela vägen med exempelvis Mitell? Tveksamt väl? Centersidan är ju rätt svag och vissa forwards håller ju inte. Laget kan nog nå topp6 med nuvarande tränare. Det är att man är trött på mittenplaceringar år efter år med alla fina resurser man har.

  18. God fortsättning Leman och övriga läsare🎅

    Detta var en klockren analys av läget samt att jag även delar stora delar av premenumeranter här på sajten!
    Vill bara betona att jag tycker det är sorgligt att Frölunda säger att man ska tävla för o vinna i allt man ställer upp och sen ser det ut såhär…det skapar ingen direkt trovärdighet tyvärr.
    Jag hoppas att det nya året ger oss en helt annan attityd i vårt spel och att vi går mer direkt på mål och får fler skott i slottet!

  19. Ja, det finns verkligen att jobba på.
    Tycker RR var tydlig innan denna trip att de åker för att vinna.

    Vi kommer inte flyga denna säsongen tyvärr oavsett värvning av center (och ev. fler)
    Denna truppen ihop med RR, hjälptränare, Sjöström m.fl fungerar helt enkelt inte.

    Spelare stagnerar fullständigt när de kommer till Frölunda.
    Ta spelare som t.e.x Strömwall, Lindroth, Öberg som borde kunna ta nästa steg i karriären. Men det stannar istället av eller kanske t.o.m går bakåt.
    Att spelare som Tömmernes, Klingberg inte går framåt var ju trots allt väntat.
    Men man hade ju hoppats på att de inte gick bakåt.

    Om man tittar på truppen just precis nu så kan jag se 5 spelare som i dagsläget inte platsar i SHL, Klingberg, Öberg, Thorell, Stenberg och Brodecki (visst inlånad, men ser inte syftet med inlåningen)
    När man till det lägger spelare som också markant underpresterar i Tömmernes, Rydahl, Strömwall och Innala som alla är tänkta toppspelare och PP spelare, ja då blir det svårt att spela offensivt.

    Jag har svårt att tänka mig att alla dessa spelare plötsligt blivit så mycket sämre utan det ligger mer bakom.
    RR skyllde i början på att de inte kommit in i Frölundas sätt att spela, nu har de kommit in i det och då ser det ut såhär. Ja, är det verkligen spelarnas fel då….

  20. Tar de med detta spelet hem mot FBK kan vi börja se neråt i tabellen. Herregud vad dåligt det är.

  21. Hahaha… Utvärderar gör vi EFTER säsongen brukar det heta….. I helvete man gör. Har sett lika illa ut alldeles för länge nu å inte FAN gör man ett skit åt saken.
    Nä här skall det gullas på utan de minsta krav på prestation. Roger står alltid och försvarar ” Det är mitt jobb att få laget att prestera bättre” Har han lyckats med det? NÄÄÄÄÄ det har han inte. Vad bör man göra då? Jo har man nån djävla självinsikt så tar man ett kliv åt sidan. Annars borde det ju finnas en styrelse som tar det beslutet.
    Det ABSOLUT sämsta med detta är ju att Roger gör djävligt dålig reklam inför sin framtida arbetsgivare.

    Ska man vara orolig säger Henrik. JA det ska man. När ett lag som underpresterat å de grövsta i Shl. Ja då tycker iallafall jag att nån djävla stolthet kan man ju visa. Vi har en lååååååång radda med ”stjärnvärvningar” som floppat totalt.
    Vad kunde man gjort i en sån här turnering? Jo släppt loss och haft roligt på isen, nä ser mest ut som bakfulla föredettingar.
    VARFÖR slösa pengar på en samkvämsresa när INGEN visar att man ens vill vara där.
    Pessimistisk????? Ja det kan man nog påstå. Och det grundar sig inte på bara dessa två djupdykningar.

    Som någon skrev innan. Kanske dax att börja ställa lite obekväma frågor till Lechthaler också!!! Han gömmer sig i bakgrunden

  22. Sluta mobba Frölundas ledning!

    De gör ett gott jobb. Så även spelarna som besegrat serieledarna två av två. Vilka andra lag har den statistiken mot FBK.

  23. Det som jag tycker är mest oroande är att våra forwards inte lyckas att göra mål……..
    Om inte jag har räknat fel så har forwards bara gjort 1!! Mål på 3 matcher ( senaste SHL-matchen + 2 i Spengler).
    Och det var intressant att höra de engelsk-talande kommentatorerna igår……”Frölunda refuses to go to the net”………

  24. Orkar inte skriva något, men försöker Frölunda kopiera Växjö utan avsaknad av offensiv spets?
    Blir totalt mellanmjölk.
    Kommentatorna var inte nådiga och spot on.
    Dock, i ett slutspel om vi kommer dit, tror jag vi har ett helt annat lag på isen. Denna upplaga behöver extra tändvätska ser det ut som.

      • Precis, för endast Frölunda i SHL har en slutspelsknapp.

        Eller vad är det som gör att detta lag skulle funka så fint i slutspel? Är det viljan att alltid gå på mål? De många individuellt skickliga forwards som på egen hand kan avgöra matcher?

  25. ”Vi skall vara en toppklubb i Europa.”
    Där var man för ett antal år sedan, men om man vill behålla den platsen så måste man hänga med i utvecklingen, kanske tom leda den, och inte köra på i samma hjulspår och tro att man inte blir omkörd, vilket är precis det som har hänt. Man måste vara förändringsbenägen och ta steg framåt, inte stagnera i ett sätt som är förlegat och som inte längre skördar särskilt stora framgångar.

  26. Men återigen, de kan inte säga att de inte har koll lagen i Europa. De är det shl lag med mest erfarenhet från CHL samt att spelare hat spelat I ligan. Offensivt är det blekt. Man orkar inte eller vill inte. Till och med Lasse såg blek ut. Trodde vf skulle göra bättre ifrån sig med tanke på motstånd och isrink. Man skämmer inte bara ut sig utan även raderar all respekt från de år Man var bra I Europa. Spelarna får en resa gratis och ren lyx och sedan kastar bort det.

  27. Det där med många nya spelare som behöver tid kan vi väl glömma nu va? Blir patetiskt. Kanada hade ett lag som knappt hälsat på varandra och spela ut Frölunda. Kraven är så låga numera att man ser det som en jätteprestation hålla nollan mot Växjö och vinna över Färjestad. Frölunda ska ju vara som Växjö och Färjestad i prestation inte ett bottenlag.

  28. Efter att beskådat dessa två matcher så frågar jag mig. Är juniorerna som nu spelar i JVM så betydelsefulla att spelet havererar när dom är borta? I så fall är ju helt klart lönebilden i Frölunda totalt fel…… 😜😜

    • Kjelle – det är nog tyvärr så att junisarna och de yngre Hasa Nässen mfl är de som håller FHC flytande.

  29. Det har släppts ytterligare biljetter till JVM-finalen. Ifall någon har missat att köpa tidigare så finns nu chansen.

  30. Är mäkta förvånad (nej), vart har alla dom så kallade riktiga fansen tagit vägen??
    Dom som när Frölunda vunnit en enstaka match skriker högt och hyllar Rönnberg och Sjöström, och talar om för alla oss som vågar kritisera Rönnberg med bihang att vi är idioter
    Märkligt, märkligt…. Tysta Fans???

    • Sist dom yttrade sig va väl när vi vände mot ett totalt odugligt hv! Det va väl för övrigt senaste gången vi spelade bra två hela perioder?!
      Skulle älska om shl bjöd in amerikanska kommentatorer som fick göra en hel shl-vecka, alla lagen. Som det ser ut idag så vet ju alla ”experter” hur lagen spelar och ser och berättar inte felen som dom olika lagen gör! Jag hoppas verkligen Roger gör sin läxa och lyssnar på senaste matchen i efterhand för fan va jenkarna har rätt i Frölundas totalt usla meningslösa kämpa i sargerna spel!

      • Du tror att SHL-lagen skulle göra sig tillgängliga för media om de blev brutalt sågade som av jänkarna? I Spengler Cup handlar det om tre matcher och sen drar kommentatorerna tillbaka till staterna.

  31. Det finns dock en klubb som har värre problem än Frölunda. Rögle ligger under med 3-1 mot Oskarshamn. Kan bli rejält svettigt i norra Skåne.

  32. Otto Stenberg tre mål mot Tyskland. Visst, mot juniorer, men bland de bästa i världen.
    Bra för Stenbergs självförtroende.
    Dåligt för Frölunda då risken för att St Louis plockar över honom till nästa säsong ökar – och det är nog då killen får sitt stora genombrott.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07

Önskar dig en glad midsommar och en skön sommar ! Prenumerationen rullar på som vanligt.

Av ToreL
2026-06-16 19:34