Intressant besked från det internationella hockeyförbundets (IIHF) disciplinkommitté. Man underkänner IIHF:s verkställande kommittés beslut att fortsätta utesluta ryska och belarusiska landslag av säkerhetsskäl.
Det är nämligen så IIHF gjort för att hålla Ryssland och Belarus borta, man har använt argumentet ”säkerhetsskäl.” Det ryska hockeyförbundet och landets sportministerium har protesterat. Nu, skriver ryska hockeyförbundet, har IIHF:s disciplinkommitté gått på den ryska linjen, man anser inte att det finns skäl för utestängning av just ”säkerhetsskäl.”
IIHF:s ledning har ännu inte kommenterat sin disciplinkommittés utslag, man ska dock minnas att det här inte alls per automatik betyder att Ryssland och Belarus nu är välkomna i framtida landslagsturneringar. Men just argumentet ”säkerhetsskäl” tycks inte hålla.
Frågan är om detta ändå öppnar för något eller om IIHF snabbt kommer tillbaka med beslut baserat på andra skäl.
Så här motiverade IIHF i januari sitt beslut att fortsätta utestänga Ryssland och Belarus:
”Following its latest meeting and based on a detailed risk assessment, the IIHF Council believes it is not yet safe to reintegrate the Russian and Belarusian National and Club Teams to its championships for the 2026-2027 season as the current security conditions do not allow the necessary requirements for the organization of tournaments guaranteeing the safety of all.”
Vad gäller herrarnas och damernas U18-VM samt dam-VM har IIHF beslutat att Belarus nu får vara med igen.


Hoppas verkligen att de släpps in i värmen.
INTE ska det vara!!!