Sverige–Italien i hockey-VM en fredagskväll var ungefär lika upphetsande som man kunde förvänta sig. Inte alls, alltså. Men:
a) Sverige gjorde jobbet, vann 3–0 (skotten 34–12).
b) Ivar Stenberg fick göra sina första VM-mål i ett A-landslag.
– Det var skönt, jag har haft lite lägen så det var på tiden, sa Stenberg till Viaplay.
Inte minst det andra var vackert, precis som vid 2–0 (power play) var Lucas Raymond och Viggo Björck inblandade. Se själva nedan.
TVÅMÅLSSKYTTEN IVAR STENBERG 💫
📺 Sverige-Italien på Viaplay och Viaplay Sport pic.twitter.com/JoddDDnA0F
— Viaplay Hockey (@ViaplayHockeySE) May 22, 2026
Även 1–0 gjordes av en före detta Frölundaspelare, Calle Grundström vände på en femöring och sköt rappt.
Magnus Hellberg hade inte mycket att göra, dock fick Italien två, tre rätt goda chanser – då var Hellberg alert. Bra insats. Tog tolv skott. Höll nollan. Som Arvid Söderblom mot Slovenien.
Italien (SHL-bekantingen Damian Clara målvakt) i all ära, men det här var ett motstånd som varken gav eller sa speciellt mycket om Tre Kronor. Intressantare på lördagskvällen (20.20), då blir det betydligt tuffare mot rätt fräcka Norge.
Håll koll på Tinus Luc Koblar, grabben som bytt Leksand mot Rögle och kan visa sig vara en av SHL:s smartaste värvningar. Norge nöp en poäng av Kanada på torsdagen, har besegrat Italien och Slovenien (2×4–0) och var mycket nära att ta poäng av av Slovakien (1–2). Mot Kanada stod Tobias Normann. Mot Sverige också, eller är det dags för Henrik Haukeland?
Det kommer krävas mycket mer av Sverige mot Norge än mot Italien och Slovenien. Mycket mer. Svenskt favoritskap, absolut – men den här matchen blir åtminstone lite intressant att titta på i ett spänningsavseende. Ivar Stenberg & Co behöver ju vinna för att inte hamna i trubbel vad gäller att nå kvartsfinal. En match återstår sedan, Slovakien på tisdag.
Michael Brandsegg Nygård förstärker förresten Norge nu när Detroit Red Wings farmarlag Grand Rapids Griffins slagits ut ur AHL-slutspelet, dock hinner den förre Skellefteåanfallaren inte anlända i tid till Sverigematchen.

Ska kolla Koblar. Är så insnöad på Tre Kronor.
Gissar att Sjöström försökte på Koblar. Billig center med stark utvecklingskurva. Hamnar i NHL senast nästa säsong
Det gjorde han. Och måååånga andra. 🙂