SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Mycket behöver bli bättre, men det talar också för en bättre formkurva

► Inte så många positiva överraskningar i Frölunda så här långt. Fler negativa. Framför allt större. Ändå är man ett topp 6-lag. Tänk så bra det kan bli när …
► Eller: tänk om det inte blir bättre?
► Tänk själva, föreslår jag. Men läs först.

Lasse Johansson kan bättre, Petteri Lindbohm också, Jere Innala värvades mer som målskytt, Ryan Lasch och PP1 har inte övertygad, Anthony Greco (till höger med Jacob Nilsson) borde trots sin mål kunna få till ännu mer. Foto: MIKAEL KREUTZ

Frölunda är SHL:s sjätte bästa lag med en fjärdedel av serien spelad. Överraskande sett till det som brustit, eller i alla fall inte levt upp till förväntningarna.
Mycket kan, och måste, bli bättre – vilket förstås gäller andra lag också.
Men det intressanta: kanske har Frölunda en bättre formkurva den här vintern?

KIKA PÅ TABELLEN (poängsnitt) till höger, Frölunda är sexa med 1,61 efter 13 spelade matcher. Så här dags förra hösten var man trea med 2,08.

Klubbens supportrar minns säkert hur Frölunda de senaste åren börjat bra för att sedan tappa fart. Möjligt att de slipper se något liknande igen.

Frölunda har, med 13 av 52 omgångar avverkade, satt sig i en position där man snittat 1,61 utan att ens vara nära att få motorn att gå på alla cylindrar. Det är förstås bra. Tyder på något slags grundkapacitet. Kan man sedan öka längs vägen, då borde Frölunda ha möjlighet att göra ett bra slutspel i vår.

Kan man inte öka, tja … då lär Roger Rönnbergs gäng i gengäld bli förbiåkt av många.

Så jämnt är det i SHL. Så svårt är det att förutspå saker och ting.

Men det är lite imponerande att Frölunda ändå är sexa givet hur många negativa överraskningar det finns. Än så länge, i alla fall. Inför kvällens bortamatch mot HV71, här lite att fundera på, saker/spelare där många säkert hoppats på mer:

1. Power play.
Procenten 16,67 är näst sämst i ligan. Tre insläppta varav ett i 5/3. Ofta för långsamt och kladdigt, för dålig attack. I alla fall från det som blivit PP1 (trots allt som sades om att ha två formationer som konkurrerade). Bättre på slutet, absolut, men långt ifrån så att vi kritiker känner oss övertygade.
Att Frölunda är så pass bra med efter 13 matcher, trots att det finns så oerhört mycket mer att önska av PP-spelet (PP2 har bättre attack men får färre chanser), det är det som imponerar mest, det är det som förvånar mest.
Var och en räknar ut att en kvalitetshöjning för Ryan Lasch & Co (kanske när Andreas Borgman är tillbaka, kanske har PP1 då i alla fall ett ordentligt skotthot), det kan betyda mycket. Fler mål, bättre matchbilder, större självförtroende. Men jag tror ingen ska förutsätta att PP-spelet bara ska lossna så där. Fortfarande känns det lite för lätt att försvara sig mot PP1:s sätt att spela, alltså med Lasch som står rätt still i sin tekningscirkel och vill svinga trollspöet, däremot aldrig skjuta.
Får Frölunda till det på bättre vis här växer laget. Om inte, tja … ni förstår.

2. Målvaktsspelet.
Lasse Johansson kom hem för att dominera. Det har han inte gjort. Och det vet han. Lasse talade nyligen ärligt om att det varit svårare än förväntat att ställa om från KHL till SHL, att han har ett jobb att göra. Lyckas han, dessutom med fortsatt fin uppbackning av Frederik Dichow, då är det värt ett antal sköna extrapoäng för Frölunda. Det är ju det om man har en målvakt som tar det han ska och ibland lite till. Sådant skapar bra matchbilder, skänker trygghet.
Om Lasse Johansson inte växer, om det visar sig att vi övervärderat KHL som liga, då är Johansson & Dichow fortsatt ett bra par – men inte alls så mycket uppgradering som Frölunda räknade med.

3. Petteri Lindbohm.
Värvad som en absolut toppback, har inte alls varit det. Möjligt att det bara tar tid, möjligt att det är precis som med Oliver Lauridsen (dansken skulle först försöka vara en dåtida Frölundaback, behandla pucken i tid och otid, blev sedan tillsagd att spela enkelt, fysiskt, lämna över pucken till andra). Lindbohm har nu fått order om att spela på sina styrkor, vara en defensiv pjäs först och främst, och växer finländaren med detta – då är det bra för Frölunda. Om inte, då undrar jag hur det blir med speltiden när Andreas Borgman snart är tillbaka.

4. Box play.
Sakta men säkert tar sig Frölunda uppåt här. Bra jobb mot Brynäs, till exempel. 72,73 (elva i SHL) bör dock kunna bli bättre.

5. Anthony Greco & Jere Innala.
Båda plockades in som spetsforwards som skulle möta ett behov, sätta puckar i mål. Anthony Greco har faktiskt nätat sex gånger, lätt att glömma det, han har absolut en bra trend, men ingen kan påstå att amerikanen fullt ut motsvarat förväntningarna. Än. Jere Innala var tänkt att casha in på alla magiska Ryan Lasch-passningar, det har det inte blivit mycket av, däremot är ju Innala alldeles förträfflig som puckbärare, puckvinnare, puckskyddare och chansskapare. Finländaren i en annan omgivning, där han och Lasch inte vill göra lite samma sak, så …
Finns här hopp? Absolut. Linus Nässén har tänt Jacob Nilsson, en tänd Nilsson kanske kan få Greco mer avslappnad, sluta tänka så mycket, ta tag i puckuschlingen och bara köra, skapa kaos, lite som mot Brynäs. Innala med Lasch, jag vet inte, men jag har ju haft fel för. Har jag hört.

Se där en femling saker där jag nog hade förväntat mig mer. Men här är ju den intressanta poängen:

Frölunda är överraskande bra så här långt ändå.

Får man bara utväxling på de flesta av de fem punkterna ovan så bör det kunna bli en rolig säsong.

”Bara”, för det är ju inte så enkelt. Vilket torde ha framgått vid det här laget.

Nå, oaktat femlingen så lyfter Frölunda förstås när Andreas Borgman är tillbaka och i form.

## En ledande back, den offensiva katalysator som Frölunda skriker efter.

## En Theodor Lennström med fysik, låt vara kanske inte fullt ut matchande ex-frölundaitens PP-egenskaper.

Om Borgman någorlunda snabbt hittar tillbaka till sedvanlig klass, om han matchas med en defensivt trygg back (Christian Folin) och kan ta sina risker, då ska detta självfallet ha en avsevärd betydelse för Frölundas kvalitet. Även i PP, givet att det nu saknas en PP-back värd namnet.

Viss varningsflagg, dock. Ett halvår utan hockey – då ska underverk inte krävas, i alla fall inte omedelbart.

Borgman är på gång, det kunde ni läsa i texten ovan, och det var nästan locket på från Frölunda när det handlade om datum för comeback (19/11 annars sagt). Fem matcher kvar före uppehållet, jag skulle bli förvånad om Borgman inte spelar i nästa vecka. Givet hur bra han sett ut på träningarna i röd (ej tacklingsbar) tröja, jag skulle faktiskt inte bli chockad om Borgman testade sig fram redan i veckan.

Förvånad? Ja. Chockad? Nej.

En sak till som talar för ett bättre Frölunda ju längre säsongen går, eller snarare en spelare till: Pontus Johansson.

Han har enormt stor offensiv uppsida, vi såg drömmålet mot Färjestad, här finns stora kvalitéer vad gäller att sätta igång spelet från egen zon – men den unge (21) stockholmaren fattar också en del felbeslut, har att lära i defensiven, behöver bli stadigare, tryggare.

Jag trodde massor på Pontus, det gör jag fortfarande, men det har tagit lite tid, och i PP stämmer det inte riktigt i samspelet med Ryan Lasch, alldeles för få skott från 25:ans klubba.

Med Pontus känner jag att det mest är en fråga om när, han har för mycket i sig för att att det inte ska bli bra, men kanske har ansvaret blivit lite för stort i Borgmans frånvaro. En mognare, jämnare, snäppet bättre och stabilare Pontus Johansson kommer betyda bra saker för Frölunda.

***

Positiva överraskningar? Jodå, visst finns de.

1. Joel Lundqvist.

2. Jan Mursak.

3. Anders Grönlund.

Jag skulle vilja säga att dessa tre har synnerligen stor del i att Frölunda trots allt är sexa, har snittat 1,61 poäng och i dag åker till Jönköping i dag med rätt stor tillförsikt.

***

Ni minns väl att ni, prenumeranter på rakapuckar.com, har en fin deal på Glenn Ullevi:

Tio procents rabatt på notan, säg bara koden KÅLLESEUM 1971.

På Glenn Ullevi kan ni se Frölundas bortamatcher, ladda upp inför hemmamatcherna, besöka när som helst för annan sport, spännande quiz eller bara njuta av god mat och dito dryck.

 

23 Kommentarer

  1. Förlust mot HV71 så är man inget topp6lag längre.
    Shl är rekordjämn och det är underbart för oss hockeyälskare.

  2. Frölunda har tagit en del poäng trots stundtals uselt spel.
    Kan lova gott.
    Om laget klarar av att höja prestationsnivån.
    Och ha en högre lägstanivå.
    Få ordning på spelet utan puck, dvs sätta defensiven bättre. Släppa till färre klara målchanser.
    Är för enkelt att göra mål på Frölunda. Det är min känsla. Och den har jag haft några säsonger nu.
    Framåt skapas chanser så där är jag inte alls orolig, målen lär trilla in.
    Pp kommer bli bättre och kommer nå upp till ok nivå med tiden.

    Borgman är efterlängtad.

  3. Lite kuriosa.

    Många har haft synpunkter på Lasch bristande skottvilja så gör han 2 mål mot Brynäs och allt är förlåtet.

    Dock kan man notera att målen kom till när Lasch ”passade/sköt” längs målet och studsade på olika personer in i mål.

    Spännande vad som kan hända.

    Nu slår vi HV så lugnar det ner sig..

  4. Av dom fem punkterna du nämner så hade det förmodligen räckt att en punkt fungerat för att frölunda skulle ha legat högre upp och det är pp. Så det är jävligt starkt att ligga i toppen med tanke på att en del saker inte fungerar. Visst, två torsk och man tappar några platser. Samtidigt, två vinster och man går upp några steg. Snacka om en jämn liga.

    • Men samtidigt så jobbar alla andra lag med att få ihop sitt spel. Alla lag kommer att bli bättre. Det är inte bara vi som har problem i spelet så det blir lite fel att säga att vi hade varit i toppen om bara pp hade fungerat.
      Det som oroar, som vanligt, är att vi har samma problem som tidigare år.

      • Jo, så är det. Men samtidigt har andra lag haft ett bättre pp, bättre bp och bättre målvaktsspel än vad Frölunda haft hittills. Givetvis kommer andra lag också höja sig men det gäller Frölunda också. Hoppas jag.

  5. Håller med om analyserna -men kan prognosen bli så mkt högre, vilka spelare som än kommer in eller hur mycket individerna än höjer sig-så länge det kommer såna totalt avslagna perioder som vi såg igen förra veckan? Att Roger skäms i rutan är förståeligt men så får det bara inte se ut.

  6. Som upplagt för ännu ett nytt bottennapp ikväll tyvärr….
    Frölunda kommer förmodligen stärkta efter två raka vinster där man fått lite utdelning i pp-spelet mycket tackvare att flera av de tänkta poängplockarna börjat leverera mer.
    Tyvärr har Frölunda en tendens att inte riktigt ta matcher mot ”sämre” lag på fullt allvar när det gått bra i några matcher vill jag anse…
    Första målet extra viktigt annars kan det bli problem…

    • Jag undrar om det handlar om att ta på allvar eller att de har väldigt svårt att få till det mot lag som spelar snålt och desperat. Frölundas bästa matcher brukar ju vara mot lag som gärna spelar anfallshockey. Håller tummarna att Frölunda är med från start idag.

  7. Ja hybrisen brukar ju slå till.Frölunda gjorde riktigt bra insats mot Luleå och vann,besegrade sedan Skellefteå borta och då trodde Frölunda efter det att
    SM-Guldet var bärgat så gott som. Sen kom hemma matchen mot Färjestad,
    Lördag och fullsatt i Scandinavium och rejält magplask.
    Nu senast hölt Frölunda på tappa 3 poäng mot Brynäs,men lyckades vinna till slut.
    Och ikväll möter man ett krisande Hv71, som upplagt för att Frölunda tror det blir en lätt match..
    Tänk om Rönnberg kunde erkänna att han har fel och sära på Lasch och Innala med,men det lär aldrig ske….

    • Hybris vet jag inte. Kanske mer än känsla av att laget inte vet att det egentligen är ett gnuggarlag. Det känns som om spelarna, efter några vinster, får känslan att spelet nu sitter och vi kan lira ut motståndarna. Men det misslyckas ju såklart. Varje gång. Och så är vi tillbaka på ruta ett där Roger pratar om det hårda jobbet.

  8. Som sagt, fler frågetecken än utropstecken så långt! Vi behöver upp rejält!
    Ser centersidan som vårt största problem då vi saknar både 1e och 2e center. Vi har ljusa stunder.men ibland känns kvaliteten på laget för tunn. Samma typ av lagbygge som vi är vana vid!

  9. Bortamatch mot HV. Finns inget lag som så effektivt tar fram det bästa hos HV som Frölunda. Ser man HV mot Frölunda och jämför HV mot något annat lag framträder bilden av två helt olika HV. Mot oss, fartiga och ihopsittande medans mot andra lag, sega och utspridda. Kommer att bli tufft idag. Jag har inte hunnit titta på någon repris av Brynäsmatchen, men det som förbluffade mig var med vilken fart vi kom genom mittzon mot Brynäs. Passningarna var precisa och till och nedlägges var synkroniserade. Utan att ha sett reprisen så misstänker jag att det berodde på att Brynäs inte satte nog hård press på våra backar. Nu hoppas jag att Lasse kan få hålla sin första nolla för säsongen i kväll.

    • Delar bilden mot Brynäs. Men de satte ingen press alls på våra backar. Ställde upp i 1-3-1 för styrspel men lyckades inte täppa till mittzonen så bra.

  10. Håller med om allt förutom Grönlunds betydelse. Visst har han gjort bra saker men inte alltid i jobbet framför egen målvakt. Sen in på markeringar, halvhjärtade skottäckningsförsök som enbart skymmer sikten. Har vid några tillfällen, när han inte borde, varit fysiskt ivägen för målvakten som pga detta inte kunnat byta position. Å andra sidan ser han ju pigg ut och om han skulle kunna fatta kloka beslut lite snabbare så blir det säkert bra.

  11. Pontus Johansson har väldigt mycket att bevisa, i egen zon en katastrof.
    I anfallszon ingen lysande stjärna heller,han vågar ju aldrig skjuta i powerplay och dåligt passningspel i anfallszon.

  12. Lasse Johansson lär växa allt mer ju längre säsongen lider, för att vara som bäst när det gäller som mest framåt vårkanten. Samma resa som Joel Lassinantti gjorde förra säsongen, efter att ha kommit hem från KHL, då han i inledningen av säsongen hade svaga siffror, ofta överglänst av Jesper Wallstedt, för att i slutet av säsongen tillhöra topp 3 av ligans målvakter, om inte bäst.

  13. Håller med om analysen. Men det är ff en lagsport och på individnivå finns det alltid lite mer att få ut av samtliga även om vi leder serien. Åtminstone att de presterar på en jämn nivå under en match. Det har varit vårt problem. 30min har räckt ibland vilket är riktigt bra. Då finns det potential.
    Sen måste vi coacha rätt med spelarna vid rätt tidpunkt som visar ”gritten” och inte bara på tröjnamnet. Den har kostat oss en del poäng anser jag. Särskilt i OT.
    Det finns lite rädsla att vädra juniorerna i matcherna. Vi har en spelarstil som många andra lag dvs kräver mycket skridskoåkning och hög press.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Långa bollar utan Bengt – tio från Frölunda om Sverige och VM

► Bryr sig Frölundas hockeyspelare om VM? ► I så fall – hur tror de att det går...

En vecka kvar, sedan är NHL-hotet borta: ”Inget som de flaggat för”

► NHL-risken gällande Patrik Puistola och Tobias Normann. Den där ”toppcentern”? ► Så här är läget, snack med...
Senast kommenterat

Sant, de har väl det gamla storlaget Öster? Kanske ett innebandylag också.

Av Karl Forsberg
2026-06-11 00:32

Inte riktigt rätt spelartyp. Frölunda behöver någon med mer rydlig offensiv uppsida.

Av Henrik Leman
2026-06-10 21:17

Någon säger att SAIK o Växjö har bättre verksamhet. Det skulle jag vilja ha definierat. Inte för att skribenten har fel, för det vet jag ju inte. Om det är A-lagsverksamheten som menas är det ju en sak, om det är HELA verksamheten från U och uppåt, då TROR jag att Frölunda är bäst. Men, det är olika...

Av lgk
2026-06-10 20:32

Det bästa laget vinner alltid guld. Vi hade det klart bästa laget 2005 och 2016. Det var inte små marginaler som gjorde att vi vann.
Saik och Växjö är bättre på att få ihop riktigt bra lag som vinner de tajta matcherna. De har hårdhet med också riktigt spets.
Vi faller på att alla ska producera....

Av Sventon
2026-06-10 18:12

Han vill lira i finska ligan!

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Det handlar ju om att vinna guld, där är inte Skelleftå så bra.

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Varför gick inte Frölunda på puustinen?
Han kommer bli väldigt bra för Luleå tror jag

Av Hampus Olofsson
2026-06-10 17:32

Bra finska nyförvärv Luleå hittat.

Av nissejiteg
2026-06-10 16:32

Enig med dig, Claes. Vi har stagnerat litegrann, men tror fortfarande att vi är bäst på att utveckla osv. Det är Skellefteå, tyvärr. Spelar knappt något roll vilken spelare de värvar, spelaren blir bättre och inte bara lite bättre utan mycket bättre. Se bara på backen Grahn från Södertälje, som han ...

Av Jojje
2026-06-10 14:53

Karl Forsberg Växjö har defentivt konkurrens från fotbollen i sin region.

Av kilberg28
2026-06-10 14:17

Spontant kan man ju ändock säga att Frölunda HC är det bästa svenska ishockeylaget i CHL-sammanhanget.

Av EDWARD 51
2026-06-10 14:08

Uppföljningar här kan komma i sensommar/höst. Inte nu i sommar.

Av Henrik Leman
2026-06-10 14:01

Jag tycker Evertssons styrka är att få till lagbyggen som är anpassade efter Växjös spelmodell. Han värvar ju sällan de allra största namnen men lyckas ändå alltid få till en helhet som är extremt svårslagen och som i slutändan hittar ett sätt att vinna.

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:50

Man kan se det på lite andra sätt också hur klubbar går in med lägre spelarbudget för att sedan spetsa till i slutet av serien och för ett slutspel samt föreningar som kämpar för att stanna kvar hur de värvar in spelare under året.

🏒 SHL – värvningar under säsong per lag (2013–2026)
Lag \ Säsong...

Av mike
2026-06-10 13:49

Intressant sammanställning som jag tycker visar att Frölunda över tid har en hög lägstanivå, men skulle behöva bli ytterligare något spetsigare för att nå en en högre högstanivå som gör att man på allvar kan utmana om SM-guldet.

Leman, om du träffar Sjöström så får du gärna fråga honom om vad han...

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:47

Henrik Evertsson har förstås varit en avgörande person för Växjö. De har ju heller aldrig haft SAIK:s talangfabrik och fyllt på den vägen i någon större utsträckning.

Av HenrikM
2026-06-10 13:14

Intressant då Skellefteå eller för den delen Växjö aldrig har dyraste truppen. Ofta långt ifrån.
Duktiga tränare, bra och kloka lagbyggen.

Av HenrikM
2026-06-10 13:02

Bekräftar min bild över hur det ser ut.
Tyvärr har SAIK och Växjö en bättre verksamhet än vad Frölunda har.
Rögle och Luleå är där och nosar efter dem.
Frölunda är bra men inte bäst utan det blir en kvarts-/ semifinal.

Tror Frölunda måste lämna lite av det gamla bakom sig och våga testa n...

Av Claes Olsson
2026-06-10 12:17

Intressant, kul läsning , men ganska förväntat.

Det riktgt intressanta är vad Skellefteå och Växjö gör annorlunda, vilka är deras framgångsfaktorer?

Jag förstår att det inte är lika matematiskt enkelt att räkna ut. Men det skulle vara väldigt intressant läsning om du kunde gräva fram några fö...

Av Karl Forsberg
2026-06-10 11:56

Mer en som kan gnugga reklam...
Skämt å sido. Det motsatta är de ute efter.

Av Jojje
2026-06-10 10:45