► Frågestunder kör vi ett tag till. Ännu en i dag – det är ju måndag.
► Morning Mailbag. Häng med – fråga och tyck till. Välkomna.
FÖRST, EFTERSOM DET påverkar alla här inne: strulet med webbsajten.
Kan bara beklaga detta. Verkligen.
Webmaster-Per löste snyggt problemet med segheten, fortfarande är det så att vi inte riktigt vet vad som orsakade det hela, ett tillägg vi köpte gjorde åtminstone sajten drägligt snabb igen. Gott så. Men – i samband med att WordPress gjorde en automatisk uppdatering så återkom det här problemet med att redan inloggade prenumeranter kan mötas av beskedet att de behöver köpa texten de vill läsa.
Så ska det inte vara.
Så har det nu blivit igen.
För några få, men få är alldeles för många i det här fallet.
Vi och Unseald, företaget som ligger bakom betalningslösningen på sajten, jobbar på att lösa detta, men jag skulle ljuga om jag att det fanns en säker väg framåt.
Det hjälper ofta att logga ur och in, men:
Så här ska det inte vara.
Jag ska ha ett möte med Unseald denna måndag, låt oss se vad det leder till.
Okej, vad vill ni prata om i dag?
Samuel Fagemo – kraven på honom?
Frölundas val att bara ta in en toppcenter?
VM-hockeyn, den slappa svenska insatsen mot Norge? Det ”räcker” med seger mot Slovakien för att gå till kvartsfinal – fixar Lucas Raymond & Co det?
Intervjun med Roger Rönnberg, kanske något som slog er?
Annat intressant ni funderat över?
Dra iväg det ni har, jag svarar under förmiddagen/dagen. Tack för att ni läser, tack för att ni är med.
För den som missat, läsning nedan.
"Gråtande vuxna män" – Rönnberg om pappan och sonen han inte glömt
► I går fick ni ett smakprov, Roger Rönnberg gav sina tankar om Frölunda 25/26. I dag: gråtande vuxna män, vad en ettåring i Fribourg ska leva för, glädje snarare än stolthet, skillnaderna som märktes mellan Fribourg-Gottéron och Frölunda. Och mycket annat, förstås. ► Lång lördagsläsning. Välkomna att sätta tänderna i den. Guldmakaren Roger Rönnberg har redan börjat blicka mot nästa säsong med Fribourg–Gottéron: – En stor utmaning internt att snabbt hitta drivkrafterna framåt. En sak har etsat sig fast i minnet, från firandet där Rönnberg och spelarna överöstes med kärlek – mötet med en pappa och dennes ettåring. VM PÅGÅR […]
Rönnberg: ”All den turen vi hade i Fribourg jobbade ju emot Frölunda”
► Han är hemma igen sedan några veckor, kungen av Fribourg. Roger Rönnberg, alltså. ► Det kommer mer med honom på sajten i helgen, här bara en försmak, hans snabba tankar om Frölundas säsong. Roger Rönnberg kritiserar inte sitt gamla lag efter den säsong som blev ett misslyckande, istället påminner han om de små marginalerna: – All den turen vi hade i Fribourg, vinna de här overtimes, jobbade ju emot Frölunda. Det är inte svårare än så. I SISÅDÄR TVÅ veckor har han varit hemma, Roger Rönnberg, tagit sig tid att landa efter det smått hysteriska firandet nere i västra Schweiz. […]
Därför jagar Frölunda bara en center, inte två – Sjöström förklarar
► Därför går Frölunda bara efter en center. ► Sportchefen Fredrik Sjöström berättar. Många SHL-klubbar är på centerjakt. Marknaden har styrt Frölunda till beslutet att jaga bara en. Istället värvades ytterforwarden Oskar Olausson. – Ett aktivt val, säger Fredrik Sjöström. NU NÄR DET är officiellt med Samuel Fagemo, må detta nedan bli en upprepning för trogna läsare – men ibland kan det vara bra med övertydlighet. Frölunda har i dagsläget tre centrar: Jacob Peterson Nicklas Lasu Noah Hasa Mr X ska in, då är trion en kvartett, så börjar Frölunda säsongen 26/27. Många supportrar har varit, säkert även är, av åsikten […]
Frölundas Fagemoglädje: ”Han kommer hem i sina bästa år"
► Inte bara är Samuel Fagemo hemma, tillbaka i Frölunda. ► Det finns ytterligare något för klubb och supportrar att glädjas åt. Samuel Fagemo ger Frölunda sina bästa år. Stannar till 2029. Ingen klausul. Frölundas sportchef Fredrik Sjöström: – Han ville verkligen komma hem. Det uppskattar jag. KÄNT SEDAN LÄNGE, nu också officiellt sedan Winnipeg Jets givit sitt godkännande till Frölunda att gå ut med övergången, den som Expressen avslöjade i vintras: Samuel Fagemo – tillbaka i Frölunda. Kontraktet skrivet till 2029, han stannar också så länge, enligt vad rakapuckar.com erfar finns ingen Schweizklausul. – Det kan jag inte kommentera, det […]
40 Kommentarer
Godmorgon,
Tror du att Frölunda kommer att testa Bosse Meijer som center redan tidigt under säsongen? Om någon av ordinarie centrar skulle vara borta, vilken forward tror du mest lämpar sig för att vikariera isf?
Hej! Meijer är så ung än att … jag kan känna att det borde dröja ett tag. Nå, det tyckte jag ju med Stenberg i fjol också. Vem vet hur det kan bli i någon träningsmatch med många borta. Detta sagt, Meijer är en ung jättetalang ska spela mycket hockey i stor roll – alltså U20 – för att utvecklas så mycket som möjligt. Upp tidigt i A för att överleva tjänar ingen på. Men visst kan han testas, på träningar, kanske någon match. Är han redan bra nog kan han gå ner i U20, spela massor, finnas till hands skulle centerbehov uppstå.
Liam Dower Nilsson kan spela center, Patrik Puistola vikarierade i Örebro,.
Jag gillar frölunda trupp så här långt och med en center med kvalitet så tycker jag det ser intressant ut!
Gillar också att 3 juniorer får nu chansen att slå sig in i laget underifrån!
Min känsla är att Dower Nilsson kommer att aspirera på en center roll i Robbans tankar!
Sedan är min känsla att Fagemo kommer att ge frölunda en ny dimension framåt utan några stora ampassnings problem från NHL, gillade honom jäkligt mycket tidigare när han kom fram, en spelare med skills och ett grymt skott!
Så min känsla är att truppen är lika bra om inte bättre och samtidigt kännslan att blandning av spelare ger lite skellefteå vibbar med junior som kommer underifrån och vill in!
Hej! Du tror att Liam DN kommer spela center istället för vinge? Ja, vem vet, allt är möjligt. Men det är inte därför killen är värvad, det bör man betänka. Det är för den offensiva spetsen som nog kommer lite bättre fram om LDN spelar vinge.
Juniorer är kul, absolut. Givet att Frölunda går in i säsongen med bara 14 forwards, och Max Lindholm skadad, är det närmast nödvändigt att Max Westergård och Mads Kongsbak Klyvö verkligen tar chansen.
God morgon! Gällande inloggningen så strular det via min telefon. Varit i kontakt med Unseald och gjort som de sagt, men funkar ej ändå. DOCK så är jag en data-människa och där funkar det klockrent, så inga stora problem. Detta kan såklart inte du göra något åt, men bara som info.
Att få hem Fagemo känns underbart. Uppmanar alla att gå in på Youtube och kolla klipp på honom. Inte minst från sm-guld-året 2019. Grymma mål!
Här kommer vi få spets!
Att FHC endast riktar in sig på en center är fine för mig. Förutsatt att det då verkligen blir en toppcenter. Sedan skulle jag önska en YF med naturlig målnäsa. Jag tror ju inte Sjöström blundar och inte skulle hugga på en sådan om det skulle dyka upp. Eller vad tror du? känner man att – Nej, nu är det stopp.
Gällande VM, så tror jag absolut 3 kronor kan både ta sig till kvarten och även vinna en sådan mot Schweiz/ Finland. Men då känner jag att Hallam måste bli mer aktiv och framförallt spela laget mycket mera. Ge mycket istid som ska ha det . På backsidan ser jag gärna att Ekman-Larsson, Ekholm och Albert ha massor istid. Följt av Jacobsson. Tror E-L hade ca 22 min mot Norge. Måste upp mot 25 -27 min på honom bland annat.
Kedjemässigt ska enligt mig Raymond-Björck-Ivar matchas in varannat byte mer ofta. Detta från 1a perren, inte bara sista 6-8 minuterna av matchen. Hur ofta är lite avgörande hur mycket pp som det blir i matchen, så klart. Men var inte rädd att göra det från 1a typ 2 tillfällen med tek i anfallszon.
Vad tycker du om mina tankar gällande speltiden på backar/forwards, HL?
Hej! Har du testat detta mobilt och ÄNDÅ inte fått det att fungera?
1. Gå till https://sub.unseald.com/portal/subscriptions och logga in.
2. Logga ut igen.
3. Gå tillbaka till rakapuckar.com, om du fortfarande är inloggad – logga ut.
4. Logga sedan in på rakapuckar.com igen.
Se nästa kommentar för fler svar …
Fagemo har spets framför allt i skottet, i målskyttet. Det bör kunna betyda något om omställningen tar viss tid även för honom. Mål ger självförtroende o.s.v. Självfallet är detta en fin värvning, handlar nog mest om hur mycket tid det tar.
Vad gäller hugga på fler spelare än en toppcenter … klart att varje SHL-sportchef går med öppna ögon. Skulle det (t.ex.) under hösten visa sig att … jodå, trots tidigare besked vill XX till Sverige, han har just klubben YY högt på listan och skulle göra den bättre, finns det då ekonomi så säger ju inte en sportchef blankt nej.
Är du med?
Och ekonomin, den har ju Frölunda.
Men här och nu, utgångsplanen, den är att starta med 14 forwards, alltså nuvarande 13 plus ”toppcentern.”
Ja, det är mycket möjligt du har rätt, att ska Sverige ha någon VM-chans behöver toppkedjan matchas ännu hårdare. Jag tycker redan den får en del extrabyten, men kanske behövs ännu fler.
Jag tror också det behövs göras om i övriga tre. Oerhört värdefullt skulle Frondell vara hel. Kanske spetsa en kedja, testa honom som center.
Men – primärt måste attityden vara en helt annan.
Frölunda har fått fram väldigt få spelare som Fagemo, som har målskytte som specialitet. Är det ibland för mycket fokus på att bli en komplett spelare? Ibland räcker det att vara jättebra på en sak och hyfsad på annat, se Ovechkin. Gör vi i Sverige fel här?
Vad är dina förväntningar på Fagemo? Hur bör PP spela med Fagemo i laget?
Vad tror du om Olausson? Vad ska han bidra med främst?
Ser Frölunda LDN som en poängspelare eller för en plats längre ner i hierarkin?
Vegas 3-0 i matcher mot Colorado. Den såg man inte komma?
Bra jobbat med webben! Vet att det kan vara frustrerande med IT.
Hej!
1. Det är en bred fråga, lätt att ”veta” saker hemma i soffan, men traditionellt så har väl svenska spelare ofta varit bra på rent lagmässiga saker om det lite slarviga uttrycket tillåts.
Dock ser jag ingen motsättning mellan att ha en spetskvalité (t.ex. målskytte, förnämligt passningsspel) och vara förhållandevis komplett, alltså även kunna stoppa en motståndare.
Leo Carlsson är inte bara en offensiv spelare.
Lucas Raymond är inte bara en offensiv spelare.
Daniel Alfredsson var inte bara en offensiv spelare.
Bara som exempel. Men visst kan det ligga något i ditt resonemang. Det är en stor fråga, dock.
2. Fagemo ska förstås stå i sin tekningscirkel och ha bössan laddad. Det ger en extra dimension till ett lag som tidigt var väldigt vänstervridet i PP, saknade skotthot från båda cirklarna. Exakt vilka som spelar med honom får vi se, jag förutsätter det kommer finnas två bra PP-femmor även 26/27.
3. Rejält forwardsspel, använda storlek och skott, ta initiativ, skapa, ”ställa frågor.”
4. LDN är värvad för sin offensiva spets. Om kedjan han spelar i för kvällen av supportrar kallas 1 eller 3 spelar mindre roll. Bra skott, likt Fagemo ett PP-vapen.
5. Nej. Det gjorde man inte.:) Makar borta i match 1 och 2 betydde en del – men Vegas saknade Stone. Nå, Colorado har varit spelmässigt rätt bra i alla matcherna, ändå ”hittat sätt att förlora.” Det förvånar.
6. Ja. Mycket frustrerande. Tacket skickas till Per.
Fortfarande lite förvånad över att alla verkar se Fagemo som en slags frälsare. Han hade en bra säsong i SHL innan han åkte över var ingen stjärna. Nu skall han var den som bär Frölunda till guld? VF behöver mer än någonsin sitta ihop som ett lag och jobba stenhårt för att ta guld. Laget som Robban förfogar över är på pappret sämre än förra säsongens och dessutom har vi tre spelare som inte haft en hel säsong på stor is på länge. Ge laget en säsong sen kan vi prata om eventuellt guld. Gällande Tre Kronor så är det ju som svensk idrott i allmänhet man tappar mot alla nationer, titta på Sveriges tredje största publiksport Speedway i fredags var det jvm där kom Sverige näst sist med bara Ukraina efter sig. Återväxten där är illa i en sport där vi har tagit många världsmästerskap.
Hej!
Alla får naturligtvis ha vilka förväntningar man vill, men … tror man Fagemo ska vara en gyllene frälsare så är det lite Sundström-risk över allting. Fagemo är en vass PP-spelare, har ett förnämligt skott, älskar att göra mål, älskar Frölunda, kommer spela med passion, så att det är en bra värvning – inte tu tal om saken.
Jag känner dock att Fagemo måste ges tid att komma in i svensk hockey igen, förväntningarna bör vara rimliga. Tycker jag. Igen: alla får självfallet tro och känna som de vill.
Huruvida Frölunda är sämre än förra säsongen är irrelevant, laget tävlar ju inte mot förra säsongens motståndares utan kommande säsongs. Dessutom kan spelare utvecklas. Det glöms ofta bort. Om Frölunda kan undvika en genomklappning likt förra säsongen (lättare om man inte är så förbaskat bra på hösten …), om man kan gå in i ett slutspel med bättre självförtroende, ha fler studsar med sig i kvarten, inte en människa bryr sig då om hur laget på papperet är jämfört med tidigare upplagor.
Vad gäller återväxten inom hockey är den fantastisk, Sverige producerar årligen mycket skickliga hockeyspelare, fler än någon annan nation om man även väger in landets storlek. Problemet är att man i såväl OS som 4 Nations och VM inte kunnat maxa prestationen som lag betraktat. Kanske för att vad Sverige inte får fram är ledartyper med mörka ögon, sådana som drar loket, inte bara är superba när någon annan gör det.
Han gjorde 43 mål på 50 matcher sin bästa säsong i AHL. Det är väl ingen annan svensk eller få andra som har lyckats med det? Vad det betyder i SHL får vi se. Vi har länge saknat en naturlig målskytt, Innala och Ruotsalainen var ju stundtals mycket bra men ändå inte riktigt naturliga målskyttar på samma sätt. Mål skapar momentum. Nåt extra mål i PP mot Luleå så hade man säkerligen vunnit den serien som ett exempel.
Omöjligt att sia om guld nu. Skellefteå är den stora favoriten på förhand och alla andra får jaga. Handlar ju om att prestera i slutet av säsongen. Upp till bevis för både Robban, ledarstaben och spelarna.
Som jag varit inne på i flera svar – just Fagemos spets som målskytt, primärt i PP men även i övrigt, är mycket viktigt att få in för Frölunda. Kan ge såväl lag som individ lite momentum.
Visst ska flera lag fortfarande värva ett par spelare till för att stå med ”färdiga trupper när serien börjar. Dock lite sjukt hur intakta Skellefteå verkar se ut att bli utifrån det guldlaget som vann i våras.
Kanske faller bort nån, typ Johansson (NHL kontrakt) men annars ser det oförskämt bra ut för dem, i synnerhet efter ett just vunnit guld.
Luleå & Rögle utmanar närmast,. Frölunda kommer utmana om seriesegern men är inte alls lika övertygad om att det går bättre sedan i slutspelet än de senast föregående säsongerna.
Ska bli så jäkla kul att ha Samuel Fagemo i Frölunda igen. En spelare som lyser så mycket av glädje och energi i Frölunda och som verkligen blir glad av att göra mål. Jag tycker att just glädjen gör oerhört mycket. Gör man ett mål, så blir man glad. Jacob Peterson’s likgiltiga beteende vid mål sänker min egna känsla ganska mycket. Nu har vi fått in en glad målspruta (nå, förhoppningsvis) som älskar Frölunda och som kommer verkligen att köra på. Stjärnor som kör på är något extra – alltid. Förhoppningsvis stannar han länge och blir en av de stora. 🙂
Med hur han ska användas i PP så är det ju rätt givet. I ena cirklen med ett direktskottshot. Däremot tycker jag att PP:t kritiserats lite för mycket. Jag gillar det vänstervridna PPt och tyckte att det gav rätt mycket. Visst, det är inget direktskottshot, men det tycker jag är överskattat och riskerar att bli lite mer statiskt. Har man en spelare som kan spela i den positionen på hög nivå (Lindholm, Stenberg) så fungerar det galant, var man inte topp i ligan i den spelformen…? Det öppnas upp mängder med alternativ och du kommer in och får bättre vinklar iom att det är svårare för försvarare att nå pucken. Älskar när forwarden kommer i sin båge och har alternativen att skjuta med grymt bra skymning, förlänga till bumper för direktskott, över till andra sidan för direktskott eller ner till förlängd.
Personligen hade jag haft ett sånt PP alla dagar i veckan över att där samtliga har klubborna innåt i banan. Där gillade jag verkligen Robban.
Såg eller hörde nyligen statistik i en podd där man kan se att färre mål görs av direkskott i PP från cirklarna. Inget jag kan garantera stämmer, men det stämmer åtminstone med min känsla. Tage Thompson-bomben eller Ovechkin-målen blir färre. Handledskotten med skymning vanligare. Lucas Raymond ett bra exempel i Detroit på sin off-wing, Ivar Stenberg likaså.
Glädjen som Fagemo visar ska ska verkligen inte underskattas. Den passionen, den smittar lätt av sig. Viktigt – tror jag – för supportrarna.
Vad gäller PP så kan man förstås lyckas med vänstervridet som dubbla skotthot, viktigast kommer alltid vara rörelse, attackmentalitet. Men får jag välja … vore jag tränare hade jag absolut velat ha dubbla skotthot i en av de två PP-uppställningarna.
Ingen frälsare på något vis, Fagemo. En mycket bra spelare och kommer växa med tiden. Dock ska man ha klart för sig att sträckan kan bli långt, så att tro att killen ska börja göra mål match efter match i inledningen, då är man lite snett ute. Ge honom tid så kommer det bli bra, men det är laget Frölunda som ska göra det, inte Fagemo själv. Många pusselbitar som måste hamna rätt…
Hörde intervju med Fagemo och han sätter stor press på sig själv att vara just en målskytt det är han värvad för 30 mål någonstans bör han göra enligt han själv 😊.
Ja som Roger sa i intervjun, otroligt små marginaler i slutspelet. Men någonstans studsar det inte Frölundas väg tur förtjänar man och något klickar inte i. Jag räknar med en till Centern innan transfer fönstret stänger Jan 2027 om det hackar under hösten.
Inget mer, nej. Och Normann säger väl samma som tidigare, att han är intresserad om det kommer en bra chans. Men han vill inte hamna bakom ett top prospect i AHL, det ska vara rimlig chans att få en NHL-chans.
Det låter som att han lämnar.
Annars brukar de säga typ ”i nuläget ser jag ut att bli kvar” eller liknande.
Han är nog förlorad
Viktigt att värva en ny etta, om det går. Inte en chansning till backup till Lasse
Nej, nu övertolkar ni. Lätt att som supporter bli övernegativ:
Om budet är bra, möjligheten är rätt, då är Normann förstås intresserad.
Så har det låtit hela tiden.
Nu är Haukeland nummer 1 för Norge i VM. Det ökar inte Normanns chanser. Betyder inte alls att de inte finns, men de ökar inte.
Jag läste också det som att han pratar med NHL klubbar, hoppas Leman har rätt i att vi övertolkar men jag fick verkligen känslan att han har anbud från andra sidan Atlanten att ta ställning till efter VM..
Det finns intresse. Absolut. Rena förhandlingar – nej. Intresse – absolut.
Inget nytt.
Det kan helt klart bli något av detta. Det behöver inte bli det. Chansen/risken hade varit ännu större om Normann varit etta i Norges VM-lag.
Var detta som fick mig att undra.. Från GPs intervju med Normann:
”Du kan skriva ett NHL-kontrakt – och spela av första året i Frölunda?
– Det finns säkert många möjligheter, men jag har inte satt mig in i det så noga. Jag har fullt fokus på vad jag ska göra här. Till att börja med, säger Tobias Normann.”
Normann, just nu tvåa i Norges VM-lag, kan absolut få en NHL-deal. Omöjligt är det inte. Men absolut inget i hans citat säger att något är närmare än förut.
Där försvann ännu en bra center från marknaden.
HV har gjort klart med Noah Philps som gjorde 17 matcher i NHL gångna säsongen. Detta enligt Expressen.
Tror verkligen att man inte får ha för höga förväntningar kring denna MR X som fortfarande ska värvas in.
Man lär till 95% sannolikhet bli besviken sett till vad som faktiskt kan bli aktuellt på allvar…
Man tänker och hoppas på en typ ”Tomasek/Lindberg” men får i slutändan en Thorell istället som enligt Sjöström och Co var från ”översta hyllan”…
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna
Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.
Framför allt ska man nog se att rätt många miljoner investerades. Inte så dumt, kan jag känna, när egna kapitalet är så maffigt. Sedan även de uteblivna semifinalerna. Säg tre sådana och vinsten kanske gått upp med ... nu höftar jag ... fem miljoner.
Känns ändå surt med bara 3 miljoner. Med en ökning på biljettpriset för säsongskort och fulla hus. Klart man kan med detta också räkna in att truppen i år var rätt dyr och en del gick till den.
De mindre klubbarna, där hade SHL-klubbarna nog kunnat matcha totalen om man verkligen velat. Alltså om man betänker högre levnadskostnaderna i Schweiz, att spelarens fru/flickvän kanske har jobb i Sverige men inte i Schweiz, skolavgifter m.m.
500 K i Sverige, trots våra skatter, hade i några fall k...
Godmorgon,
Tror du att Frölunda kommer att testa Bosse Meijer som center redan tidigt under säsongen? Om någon av ordinarie centrar skulle vara borta, vilken forward tror du mest lämpar sig för att vikariera isf?
Hej! Meijer är så ung än att … jag kan känna att det borde dröja ett tag. Nå, det tyckte jag ju med Stenberg i fjol också. Vem vet hur det kan bli i någon träningsmatch med många borta. Detta sagt, Meijer är en ung jättetalang ska spela mycket hockey i stor roll – alltså U20 – för att utvecklas så mycket som möjligt. Upp tidigt i A för att överleva tjänar ingen på. Men visst kan han testas, på träningar, kanske någon match. Är han redan bra nog kan han gå ner i U20, spela massor, finnas till hands skulle centerbehov uppstå.
Liam Dower Nilsson kan spela center, Patrik Puistola vikarierade i Örebro,.
Jag gillar frölunda trupp så här långt och med en center med kvalitet så tycker jag det ser intressant ut!
Gillar också att 3 juniorer får nu chansen att slå sig in i laget underifrån!
Min känsla är att Dower Nilsson kommer att aspirera på en center roll i Robbans tankar!
Sedan är min känsla att Fagemo kommer att ge frölunda en ny dimension framåt utan några stora ampassnings problem från NHL, gillade honom jäkligt mycket tidigare när han kom fram, en spelare med skills och ett grymt skott!
Så min känsla är att truppen är lika bra om inte bättre och samtidigt kännslan att blandning av spelare ger lite skellefteå vibbar med junior som kommer underifrån och vill in!
Hej! Du tror att Liam DN kommer spela center istället för vinge? Ja, vem vet, allt är möjligt. Men det är inte därför killen är värvad, det bör man betänka. Det är för den offensiva spetsen som nog kommer lite bättre fram om LDN spelar vinge.
Juniorer är kul, absolut. Givet att Frölunda går in i säsongen med bara 14 forwards, och Max Lindholm skadad, är det närmast nödvändigt att Max Westergård och Mads Kongsbak Klyvö verkligen tar chansen.
God morgon! Gällande inloggningen så strular det via min telefon. Varit i kontakt med Unseald och gjort som de sagt, men funkar ej ändå. DOCK så är jag en data-människa och där funkar det klockrent, så inga stora problem. Detta kan såklart inte du göra något åt, men bara som info.
Att få hem Fagemo känns underbart. Uppmanar alla att gå in på Youtube och kolla klipp på honom. Inte minst från sm-guld-året 2019. Grymma mål!
Här kommer vi få spets!
Att FHC endast riktar in sig på en center är fine för mig. Förutsatt att det då verkligen blir en toppcenter. Sedan skulle jag önska en YF med naturlig målnäsa. Jag tror ju inte Sjöström blundar och inte skulle hugga på en sådan om det skulle dyka upp. Eller vad tror du? känner man att – Nej, nu är det stopp.
Gällande VM, så tror jag absolut 3 kronor kan både ta sig till kvarten och även vinna en sådan mot Schweiz/ Finland. Men då känner jag att Hallam måste bli mer aktiv och framförallt spela laget mycket mera. Ge mycket istid som ska ha det . På backsidan ser jag gärna att Ekman-Larsson, Ekholm och Albert ha massor istid. Följt av Jacobsson. Tror E-L hade ca 22 min mot Norge. Måste upp mot 25 -27 min på honom bland annat.
Kedjemässigt ska enligt mig Raymond-Björck-Ivar matchas in varannat byte mer ofta. Detta från 1a perren, inte bara sista 6-8 minuterna av matchen. Hur ofta är lite avgörande hur mycket pp som det blir i matchen, så klart. Men var inte rädd att göra det från 1a typ 2 tillfällen med tek i anfallszon.
Vad tycker du om mina tankar gällande speltiden på backar/forwards, HL?
Hej! Har du testat detta mobilt och ÄNDÅ inte fått det att fungera?
1. Gå till https://sub.unseald.com/portal/subscriptions och logga in.
2. Logga ut igen.
3. Gå tillbaka till rakapuckar.com, om du fortfarande är inloggad – logga ut.
4. Logga sedan in på rakapuckar.com igen.
Se nästa kommentar för fler svar …
Fagemo har spets framför allt i skottet, i målskyttet. Det bör kunna betyda något om omställningen tar viss tid även för honom. Mål ger självförtroende o.s.v. Självfallet är detta en fin värvning, handlar nog mest om hur mycket tid det tar.
Vad gäller hugga på fler spelare än en toppcenter … klart att varje SHL-sportchef går med öppna ögon. Skulle det (t.ex.) under hösten visa sig att … jodå, trots tidigare besked vill XX till Sverige, han har just klubben YY högt på listan och skulle göra den bättre, finns det då ekonomi så säger ju inte en sportchef blankt nej.
Är du med?
Och ekonomin, den har ju Frölunda.
Men här och nu, utgångsplanen, den är att starta med 14 forwards, alltså nuvarande 13 plus ”toppcentern.”
Ja, det är mycket möjligt du har rätt, att ska Sverige ha någon VM-chans behöver toppkedjan matchas ännu hårdare. Jag tycker redan den får en del extrabyten, men kanske behövs ännu fler.
Jag tror också det behövs göras om i övriga tre. Oerhört värdefullt skulle Frondell vara hel. Kanske spetsa en kedja, testa honom som center.
Men – primärt måste attityden vara en helt annan.
Frölunda har fått fram väldigt få spelare som Fagemo, som har målskytte som specialitet. Är det ibland för mycket fokus på att bli en komplett spelare? Ibland räcker det att vara jättebra på en sak och hyfsad på annat, se Ovechkin. Gör vi i Sverige fel här?
Vad är dina förväntningar på Fagemo? Hur bör PP spela med Fagemo i laget?
Vad tror du om Olausson? Vad ska han bidra med främst?
Ser Frölunda LDN som en poängspelare eller för en plats längre ner i hierarkin?
Vegas 3-0 i matcher mot Colorado. Den såg man inte komma?
Bra jobbat med webben! Vet att det kan vara frustrerande med IT.
Svensk hockey får numera fram väldigt få ”målskyttar”.
Hej!
1. Det är en bred fråga, lätt att ”veta” saker hemma i soffan, men traditionellt så har väl svenska spelare ofta varit bra på rent lagmässiga saker om det lite slarviga uttrycket tillåts.
Dock ser jag ingen motsättning mellan att ha en spetskvalité (t.ex. målskytte, förnämligt passningsspel) och vara förhållandevis komplett, alltså även kunna stoppa en motståndare.
Leo Carlsson är inte bara en offensiv spelare.
Lucas Raymond är inte bara en offensiv spelare.
Daniel Alfredsson var inte bara en offensiv spelare.
Bara som exempel. Men visst kan det ligga något i ditt resonemang. Det är en stor fråga, dock.
2. Fagemo ska förstås stå i sin tekningscirkel och ha bössan laddad. Det ger en extra dimension till ett lag som tidigt var väldigt vänstervridet i PP, saknade skotthot från båda cirklarna. Exakt vilka som spelar med honom får vi se, jag förutsätter det kommer finnas två bra PP-femmor även 26/27.
3. Rejält forwardsspel, använda storlek och skott, ta initiativ, skapa, ”ställa frågor.”
4. LDN är värvad för sin offensiva spets. Om kedjan han spelar i för kvällen av supportrar kallas 1 eller 3 spelar mindre roll. Bra skott, likt Fagemo ett PP-vapen.
5. Nej. Det gjorde man inte.:) Makar borta i match 1 och 2 betydde en del – men Vegas saknade Stone. Nå, Colorado har varit spelmässigt rätt bra i alla matcherna, ändå ”hittat sätt att förlora.” Det förvånar.
6. Ja. Mycket frustrerande. Tacket skickas till Per.
Fortfarande lite förvånad över att alla verkar se Fagemo som en slags frälsare. Han hade en bra säsong i SHL innan han åkte över var ingen stjärna. Nu skall han var den som bär Frölunda till guld? VF behöver mer än någonsin sitta ihop som ett lag och jobba stenhårt för att ta guld. Laget som Robban förfogar över är på pappret sämre än förra säsongens och dessutom har vi tre spelare som inte haft en hel säsong på stor is på länge. Ge laget en säsong sen kan vi prata om eventuellt guld. Gällande Tre Kronor så är det ju som svensk idrott i allmänhet man tappar mot alla nationer, titta på Sveriges tredje största publiksport Speedway i fredags var det jvm där kom Sverige näst sist med bara Ukraina efter sig. Återväxten där är illa i en sport där vi har tagit många världsmästerskap.
Hej!
Alla får naturligtvis ha vilka förväntningar man vill, men … tror man Fagemo ska vara en gyllene frälsare så är det lite Sundström-risk över allting. Fagemo är en vass PP-spelare, har ett förnämligt skott, älskar att göra mål, älskar Frölunda, kommer spela med passion, så att det är en bra värvning – inte tu tal om saken.
Jag känner dock att Fagemo måste ges tid att komma in i svensk hockey igen, förväntningarna bör vara rimliga. Tycker jag. Igen: alla får självfallet tro och känna som de vill.
Huruvida Frölunda är sämre än förra säsongen är irrelevant, laget tävlar ju inte mot förra säsongens motståndares utan kommande säsongs. Dessutom kan spelare utvecklas. Det glöms ofta bort. Om Frölunda kan undvika en genomklappning likt förra säsongen (lättare om man inte är så förbaskat bra på hösten …), om man kan gå in i ett slutspel med bättre självförtroende, ha fler studsar med sig i kvarten, inte en människa bryr sig då om hur laget på papperet är jämfört med tidigare upplagor.
Vad gäller återväxten inom hockey är den fantastisk, Sverige producerar årligen mycket skickliga hockeyspelare, fler än någon annan nation om man även väger in landets storlek. Problemet är att man i såväl OS som 4 Nations och VM inte kunnat maxa prestationen som lag betraktat. Kanske för att vad Sverige inte får fram är ledartyper med mörka ögon, sådana som drar loket, inte bara är superba när någon annan gör det.
Han gjorde 43 mål på 50 matcher sin bästa säsong i AHL. Det är väl ingen annan svensk eller få andra som har lyckats med det? Vad det betyder i SHL får vi se. Vi har länge saknat en naturlig målskytt, Innala och Ruotsalainen var ju stundtals mycket bra men ändå inte riktigt naturliga målskyttar på samma sätt. Mål skapar momentum. Nåt extra mål i PP mot Luleå så hade man säkerligen vunnit den serien som ett exempel.
Omöjligt att sia om guld nu. Skellefteå är den stora favoriten på förhand och alla andra får jaga. Handlar ju om att prestera i slutet av säsongen. Upp till bevis för både Robban, ledarstaben och spelarna.
Som jag varit inne på i flera svar – just Fagemos spets som målskytt, primärt i PP men även i övrigt, är mycket viktigt att få in för Frölunda. Kan ge såväl lag som individ lite momentum.
Visst ska flera lag fortfarande värva ett par spelare till för att stå med ”färdiga trupper när serien börjar. Dock lite sjukt hur intakta Skellefteå verkar se ut att bli utifrån det guldlaget som vann i våras.
Kanske faller bort nån, typ Johansson (NHL kontrakt) men annars ser det oförskämt bra ut för dem, i synnerhet efter ett just vunnit guld.
Luleå & Rögle utmanar närmast,. Frölunda kommer utmana om seriesegern men är inte alls lika övertygad om att det går bättre sedan i slutspelet än de senast föregående säsongerna.
Ska bli så jäkla kul att ha Samuel Fagemo i Frölunda igen. En spelare som lyser så mycket av glädje och energi i Frölunda och som verkligen blir glad av att göra mål. Jag tycker att just glädjen gör oerhört mycket. Gör man ett mål, så blir man glad. Jacob Peterson’s likgiltiga beteende vid mål sänker min egna känsla ganska mycket. Nu har vi fått in en glad målspruta (nå, förhoppningsvis) som älskar Frölunda och som kommer verkligen att köra på. Stjärnor som kör på är något extra – alltid. Förhoppningsvis stannar han länge och blir en av de stora. 🙂
Med hur han ska användas i PP så är det ju rätt givet. I ena cirklen med ett direktskottshot. Däremot tycker jag att PP:t kritiserats lite för mycket. Jag gillar det vänstervridna PPt och tyckte att det gav rätt mycket. Visst, det är inget direktskottshot, men det tycker jag är överskattat och riskerar att bli lite mer statiskt. Har man en spelare som kan spela i den positionen på hög nivå (Lindholm, Stenberg) så fungerar det galant, var man inte topp i ligan i den spelformen…? Det öppnas upp mängder med alternativ och du kommer in och får bättre vinklar iom att det är svårare för försvarare att nå pucken. Älskar när forwarden kommer i sin båge och har alternativen att skjuta med grymt bra skymning, förlänga till bumper för direktskott, över till andra sidan för direktskott eller ner till förlängd.
Personligen hade jag haft ett sånt PP alla dagar i veckan över att där samtliga har klubborna innåt i banan. Där gillade jag verkligen Robban.
Såg eller hörde nyligen statistik i en podd där man kan se att färre mål görs av direkskott i PP från cirklarna. Inget jag kan garantera stämmer, men det stämmer åtminstone med min känsla. Tage Thompson-bomben eller Ovechkin-målen blir färre. Handledskotten med skymning vanligare. Lucas Raymond ett bra exempel i Detroit på sin off-wing, Ivar Stenberg likaså.
Glädjen som Fagemo visar ska ska verkligen inte underskattas. Den passionen, den smittar lätt av sig. Viktigt – tror jag – för supportrarna.
Vad gäller PP så kan man förstås lyckas med vänstervridet som dubbla skotthot, viktigast kommer alltid vara rörelse, attackmentalitet. Men får jag välja … vore jag tränare hade jag absolut velat ha dubbla skotthot i en av de två PP-uppställningarna.
Ingen frälsare på något vis, Fagemo. En mycket bra spelare och kommer växa med tiden. Dock ska man ha klart för sig att sträckan kan bli långt, så att tro att killen ska börja göra mål match efter match i inledningen, då är man lite snett ute. Ge honom tid så kommer det bli bra, men det är laget Frölunda som ska göra det, inte Fagemo själv. Många pusselbitar som måste hamna rätt…
Klokt resonemang.
Hörde intervju med Fagemo och han sätter stor press på sig själv att vara just en målskytt det är han värvad för 30 mål någonstans bör han göra enligt han själv 😊.
Ja som Roger sa i intervjun, otroligt små marginaler i slutspelet. Men någonstans studsar det inte Frölundas väg tur förtjänar man och något klickar inte i. Jag räknar med en till Centern innan transfer fönstret stänger Jan 2027 om det hackar under hösten.
Lätt att snacka. 😉 Men klart att Fagemo ska tro på sig själv. Sedan tror jag han är smart nog att begripa att det kan behövas lite tid.
Ju mer man läser och hör Normann kommentera, känns det som att det är stor risk att han lämnar.
Det vore, naturligtvis, väldigt jobbigt. Har du hört något mer, Leman?
Vad har Normann sagt?
Inget mer, nej. Och Normann säger väl samma som tidigare, att han är intresserad om det kommer en bra chans. Men han vill inte hamna bakom ett top prospect i AHL, det ska vara rimlig chans att få en NHL-chans.
Jag menar på inget sätt att Leman inte har nyheten. Jag bara läser mellan raderna i GPs artikel:
– Flera klubbar visar intresse
– Normann konstaterar att han ”får se efter VM”
För mig låter det oroväckande. Men kan ha helt fel.
Det låter som att han lämnar.
Annars brukar de säga typ ”i nuläget ser jag ut att bli kvar” eller liknande.
Han är nog förlorad
Viktigt att värva en ny etta, om det går. Inte en chansning till backup till Lasse
Nej, nu övertolkar ni. Lätt att som supporter bli övernegativ:
Om budet är bra, möjligheten är rätt, då är Normann förstås intresserad.
Så har det låtit hela tiden.
Nu är Haukeland nummer 1 för Norge i VM. Det ökar inte Normanns chanser. Betyder inte alls att de inte finns, men de ökar inte.
Jag läste också det som att han pratar med NHL klubbar, hoppas Leman har rätt i att vi övertolkar men jag fick verkligen känslan att han har anbud från andra sidan Atlanten att ta ställning till efter VM..
Det finns intresse. Absolut. Rena förhandlingar – nej. Intresse – absolut.
Inget nytt.
Det kan helt klart bli något av detta. Det behöver inte bli det. Chansen/risken hade varit ännu större om Normann varit etta i Norges VM-lag.
Var detta som fick mig att undra.. Från GPs intervju med Normann:
”Du kan skriva ett NHL-kontrakt – och spela av första året i Frölunda?
– Det finns säkert många möjligheter, men jag har inte satt mig in i det så noga. Jag har fullt fokus på vad jag ska göra här. Till att börja med, säger Tobias Normann.”
Skönt att han inte stod i Norges segermatch mot Tjeckien idag…
Det övergår mitt förstånd hur ett sådant citat kan övertolkas, måste jag säga.
Läs Rylanders post på X för en timma sedan. Han menar att Normann är förlorad. Man kan tolka på olika sätt.
Normann, just nu tvåa i Norges VM-lag, kan absolut få en NHL-deal. Omöjligt är det inte. Men absolut inget i hans citat säger att något är närmare än förut.
Rylander chansar, noll journalistik på honom. Mer supporter får man leta länge efter
Där försvann ännu en bra center från marknaden.
HV har gjort klart med Noah Philps som gjorde 17 matcher i NHL gångna säsongen. Detta enligt Expressen.
Tror verkligen att man inte får ha för höga förväntningar kring denna MR X som fortfarande ska värvas in.
Man lär till 95% sannolikhet bli besviken sett till vad som faktiskt kan bli aktuellt på allvar…
Man tänker och hoppas på en typ ”Tomasek/Lindberg” men får i slutändan en Thorell istället som enligt Sjöström och Co var från ”översta hyllan”…
Philp, ska det vara. Hans bror spelade i FBK senaste säsongen