► Vi kör förstås en frågestund i dag. Det är ju måndag.
► Morning Mailbag. Häng med – fråga och tyck till. Välkomna.

MED EN KRÅNGLANDE rygg vet jag inte riktigt hur jag sover (dessa rader skrivs på söndagskvällen) så ännu en gång skickar jag med följande hälsning:
Svar kommer – men inte nödvändigtvis direkt på morgonen.
Nå, det finns säkert lite att diskutera i dag.
Oskar Olausson, intressant ytterforward som Expressen avslöjade är på gång till Frölunda. Text nedan.
Här är ännu en AHL-forward som ser ut att välja Frölunda
► Frölunda värvar inte bara Samuel Fagemo från AHL. ► En annan forward är också på gång. Spännande värvning Frölunda ser ut att göra enligt Expressen: Oskar Olausson, 23, en tidigare JVM-anfallare som vill hem för att starta om. Han kommer närmast från Iowa Wild, Minnesotas farmarlag. SOM ALLTID NÄR svenskar vill återvända efter en tid i farmarligan AHL är många SHL-klubbar intresserade, speciellt när det handlar om en kille som en gång gick i första rundan av NHL-draften. Så är det med Oskar Olausson, Colorado Avalanche tog honom som nummer 28 2021. Expressens ”transfergurus”, Johan Svensson och Mattias Persson, […]
LÄS MER
Linus Weissbach, som väntat inte kvar i Frölunda. Kortis nedan.
Adjö till Weissbach var väntat
I väntan på att Samuel Fagemo och Oskar Olausson (båda övergångarna avslöjade av Expressen) ska presenteras tog Frölunda på söndagen adjö av Linus Weissbach. – Linus är en bra kille och hockeyspelare men vi har valt att gå en annan väg, vi vill bygga vår offensiv annorlunda. Ett tufft beslut eftersom Linus är en egen kille, säger sportchefen Fredrik Sjöström till klubbens webbsajt. Här gissar jag att inte någon av er blev förvånad. Göteborgaren hade svårt att komma tillbaka efter axeloperationen för ett år sedan, kändes aldrig som en del av Frölundas lagbygge 26/27, det ”fanns en dialog”, men det […]
LÄS MER
Patrik Puistola, den blivande Frölundaanfallaren, hade show i Ängelholm när Finland gjorde 5–1 på Sverige. Den minnesgode visste redan att viss NHL-risk/chans finns. Kortis nedan.
Skön söndag för Puistola
Den som gjorde annat på söndagen missade kanske Patrik Puistolas stora show när Finland 5–1-slog Sverige i en annars sömnig Beijer Hockey Games-match. Sverige hade varken geist, försvarsspel eller målvaktsspel, det förtar dock inte vad den blivande Frölundaanfallaren gjorde. 2–1 var artisteri. 3–1 var ett rappt skott. Passningen till Lenni Hämeenahos 4–1 var fin. Kika nedan den som vill. pic.twitter.com/3wUsNk1B6z — Andreas Härnvi (@harnvi) May 10, 2026 Behöver Frölundas supportrar nu bli oroliga för att Patrik Puistola, 25, ska dra till NHL innan han ens satt sin fot i Göteborg? Nej, inte mer än före den här söndagsmatchen. Puistolas 2+1 […]
LÄS MER
Sam Hallam presenterar den svenska VM-truppen 11.00 denna måndag. Det blir kanske några rader om det, direkt eller senare i veckan. Jag har lite åsikter hur ett ”VM” borde behandlas nu när det finns ett riktigt sådant – World Cup, precis som i fotboll – vart fjärde år samt OS.
Om ni inte hängde med i förra veckan, speciellt ni som inte prenumererar, så valde Theodor Niederbach Washington Capitals, Christian Folin och Noah Hasa berättade om sina ingrepp.
Precis som när Innala drog – det handlar om att jaga drömmen
► Theodor Niederbach – lyckas han i NHL? ► Rasmus Dahlin – är han bäst i NHL? Vi visste sedan länge att. Nu vet vi också var. Theodor Niederbach valde Washington Capitals. Rasmus Dahlin – han kan väljas till NHL:s bäste back. I DEN HÄR texten för en tid sedan kunde ni läsa om hur Theodor Niederbach resonerade, att han hade valt bort Frölunda, att han – föga förvånande – ville ta chansen att testa sig själv i NHL. – Det beslutet fattade jag ganska snabbt, kommer möjligheten (NHL) så vill man ta den. Det lockar, så klart, det kan […]
LÄS MER
Tidigare ingrepp den här gången ger Folin fördelar: ”Vara lite smartare"
► Fyra Frölundaherrar har tvingats till ingrepp. Max Lindholm har ni redan läst om, i två texter träffar ni två andra. ► Först ut: Christian Folin. I fjol var det en kamp mot klockan för Christian Folin – och det blev inte riktigt bra. I år gjordes knäingreppet tidigare. Gott om tid nu för viktig träning. – Nu kan man skynda lite mer långsamt, vara lite smartare, säger Frölundabacken. FÖRSTA VECKAN I maj är redan tredje veckan efter Christian Folins andra knäingrepp på knappt ett år. Helt andra förutsättningar nu vad gäller träning och förberedelser inför nästa säsong. – Nu […]
LÄS MER
Dubbla frakturer men Hasa är optimist: ”Låter värre än det är"
► Fyra Frölundaherrar har tvingats till ingrepp. Max Lindholm och Christian Folin har ni redan läst om, här respektive här. ► I dag: Noah Hasa. Två frakturer och så några ledband som är av. – Det låter värre än det är, säger Noah Hasa optimistiskt. Han räknar med att vara tillbaka redan när Frölunda går på is i augusti. NI MINNS SÄKERT hur det hände, en av kvartsfinalerna uppe i Luleå, Frölundaanfallaren Noah Hasa tacklades av Pontus Andreasson, fick denne över sig – men då var skadan redan skedd. – Det har inget att göra med att han landar på […]
LÄS MER
Får du känslan att Olausson är tänkt som center eller vinge?
Hej, Gustav. Jag skrev om det i texten i går.
https://rakapuckar.com/har-ar-annu-en-ahl-forward-som-ser-ut-att-valja-frolunda/
Eftersom Olausson spelat nästan bara vinge, eftersom det är som sådan han har sina styrkor, är det svårt att se honom som ”den där centervärvningen” – men vem vet vad Frölunda ser för potential längre fram i tiden.
Är Olausson avsedd som ytter eller tror du man skolar om honom till center?
Vilken nivå tycker du Puistola håller jämfört med exempelvis Innala?
Hur skulle första PP kunna se ut (med alla friska/hela)?
Hur ska Friberg få till en bättre säsong och hitta sin offensiv igen?
Hur ska Frölunda kunna deltaga i både SHL, CHL och Spengler och ändå prestera i slutspelet?
Är Perra fortfarande rätt man att leda fysen? Det känns ibland som att det är väldigt mycket fokus på styrka.
Vad kan man göra för att bättre formtoppa till slutspelet?
Hej.
1. Se svaret till Gustav ovan. Tillagt: nog för att det är svårt att hitta centrar, men jag tror knappast Frölunda nöjer sig med en kille man kan ”skola om.”
2. Oj, svårt att säga, av någon anledning är han ofta lite mer framträdande i Suomis landslag, då har han ändå lirat mycket med Kossila och Karlkvist i Örebro. Får mig att fundera lite. Men … ungefär likvärdig, skulle jag säga. Kanske med potential att bli bättre?
3. Den passar jag på, kommer ju in fler spelare, säkert någon med trolig PP-roll. Tanken är ju att ha två bra enheter. Men i en kan säkert Fagemo och Puistola stå på var sin sida, kanske med JP som jumper, Cederqvist djupt och Tömmernes på blå. Men … viktigt med två bra PP-enheter. Allra viktigast: med Fagemo in får Frölunda en högerskytt i åtminstone en av dem.
4. Han hade inte så dålig säsong, men visst … inte samma offensiva leverans. Delvis för att Frölunda hade ett offensivt bättre lag än tidigare, Friberg därför snäppet lägre i hierarkin. Spontant vet jag inte om det finns en knappt att trycka på så att detta förändras.
5. Tiotusenkronorsfrågan, det. Använda mycket folk, ha tur med skador. Spelschemat blir lite mer komprimerat än vanligt.
6. Även han utvecklas, numera är ju programmen utvecklade efter individerna, inte samma för alla.
7. Det där är ju en omöjlig fråga för mig att besvara. Dessutom – Frölunda fick ju faktiskt ett slags formtopp i i slutspel i våras. Jämfört med det haveri som var de 16 avslutande grundserieomgångarna så var ju spelet i kvartsfinalen mycket bättre. Man kunde bara inte ta betalt (mot bra motståndare). Till slut, period 2 och 3 i match 6, fanns inte mentala orken.
God morgon och krya på ryggen!
Jag kan erkänna att jag inte vet så mkt av Olausson.
Något du (eller andra härinne) vet om fördelar och eventuella svagheter?
Jag har kollat några klipp på Youtube nu och måste säga att det jag ser där så är han klart intressant. Klippen har varit när han sp3lat i hv, ssk och i ahl.
Gemensamt för alla dessa klipp är att han känns säker med puck, har ett bra skott och gör många mål i yttre delen av skottsektorn, vilket fhc verkligen behöver. Gemensamt är oxå att han verkar spela mkt pp där han stårnsom skytt i högra tekningscirkeln. Där gör han oxå en hel del mål. Känns klart intressant!
Men som sagt , bara ca 15 min youtubeklipp så gärna input om honom 😀.
Hej. Tack för tanken!
Olausson är ju en spännande spelare så till vida att han draftades i runda 1 av en anledning. Bra med pucken, bra skott, bra på att driva pucken framåt. Kommer säkert användas som vänsterskytt i en av PP-enheterna. Svagheten är den vanliga när du kommer från en tid i AHL, när du inte lyckats uppfylla din dröm (NHL) – du ska ställa om mentalt, du ska ställa om till våra bandyliknade rinkar, till ett nytt lag, till en nytt spel, till en ny liga. Sådant tar gärna tid. Fråga Samuel Johannesson.
Hur skulle du själv tänka kring lagbygget – och hur tror du Sjöström tänker – givet Lindholms frånvaro och rimligen stor osäkerhet kring när Hasa faktiskt kan vara tillbaka på normal nivå? Fylla ut med juniorer?
Jag skulle tro det kommer in två spelare till. Men vem vet, det blir kanske bara en, den där centern. Jag gissar ju bara. Noah Hasa tror jag inte det är någon fara med vad gäller början av säsongen, det är Max Lindholm som kommer saknas, men behövs det då matchas in folk, då tror jag en sådan som Liam Elofsson får vara med och leka. Men … skadefritt, lågt räknat, alltså med en center in och Lindholm borta, finns ju 13 forwards. Elofsson. Bosse Meijer, kanske andra, de kan väl användas i CHL och på försäsongen.
I dagsläget är vi tunnare än förra säsongen…
Så är det givetvis. Det är ju bara elfte maj. Dessutom – förra säsongens trupp var på papperet en av de vassaste som Frölunda haft på ett bra tag.
Kommer bli svagare kommande säsong tror jag.
Kanske blir det så.
Jag håller inte med om Friberg. Hans problem var inte bara offensivt som poäng utan att han allt för ofta var osynlig på isen. Möjligt att det blev lite bättre mot slutet, men stora delar av säsongen absolut inte samma spelare som tidigare år. Kan acceptera att en spelare som Friberg inte gör massa poäng men då måste han ha en annan uppsida vilket jag inte tycker att han visade, lägg därpå till att han är absolut bedrövlig i intervjuer vilket inte funkar när man har ett C på tröjan.
Hans intervjuer lämnar jag därhän, självfallet upp till alla att ha åsikter här, man har rätt att tycka bu eller bä om Max som kapten. Men att han var osynlig på isen håller jag inte alls med om. Ja, om man bara ser till flashiga offensiva spel, men ser man till annat i hockey, spelet i PK, det hårda jobbet, förmågan att spela bra defensiv hockey, så var Friberg inte alls dålig,
Jag tror mycket av kritiken bottnar i att Friberg inte syntes så mycket framåt, alltså i poängproduktionen, som tidigare. Då ska man minnas att han inte spelade i en av de två toppkedjorna.
Han var riktigt bra när det gällde som mest: CHL-finalen och kvartsfinalerna mot Luleå. Han höjde sig, andra vek ner sig.
Håller med HenrikM. Bäst i matcher där det gällde något.
Men är han rätt person att bära C på bröstet? Känns som att han inte riktigt kan gå i bräschen framåt… och inte får må sig laget. Och om man är Kapten så skall man producera mer framåt.
Oavsett. Går inte att vara så svag sett till kapaciteteni grundserien .
Kapaciteten*
Jag kan inte se någon annan i dagens trupp som skulle vara ett bättre val än Friberg. Lasu och Folin må säga fräcka saker som en del supportrar uppskattar. Men de lyckas ju inte heller bidra till att få med sig laget i motgång och saknar delvis också Fribergs förmåga att ändå komma till jobbet och göra sitt jobb varje dag.
Tömmen
Att vara kapten har absolut inget att göra med att ”producera”, alltså mål/assist. Bara så att det står klart. Sedan har alla sin fulla rätt att vilja se en annan lagkapten ändå. All respekt för åsikten.
Magkänslan är ändå god för egen del. Förra säsongen visade att det var ett lag som kunde spela riktigt bra hockey bortsett från när man föll igenom isen totalt. Toppen var hög helt enkelt. Och Fagemo, Olausson, Puistola och Dower Nilsson känns som intressanta pusselbitar.
Det vore kul att få se flertalet juniorer få chansen i CHL och Spengler, dels för att ge dem mer istid generellt, och dels för att avlasta seniorlaget. Eller ser man på de två turneringarna som ”för viktiga” och behöver mestadels seniorer, tro?
Risken är nog det sistnämnda, åtminstone med CHL. Spengler, däremot, där kommer Frölunda säkert matcha en del juniorer, dessutom får man ju låna in spelare från NL. En turnering mest på skoj, Frölunda är där för att göra reklam för klubbmärket.
Klart nu. Enligt Frölunda.
Ja, jag räknade med att det officiella beskedet skulle komma snart givet att Expressen jagat fram det.
Bra PR dag 1.
Officiellt dag 2.
Tar en liten paus, behöver jobba med annat. Återkommer självfallet.
Om jag har räknat rätt så lämnar 6 st vassa forwards. Lindholm kan bli borta ett tag och viss osäkerhet på Hasa. Thorell lär inte spela 52 omgångar heller.
Behöver man inte värva fler än 5 forwards?
Vilka, ur förra årets trupp, tror du kommer att ta steg nästa säsong?
Håller med dig. Thorell kommer vara ur spel, känns ganska solklart. Spelar han samtliga grundseriematcher, då får man dra i kulramen ☺️
Ytterligare två ska in, Fagemo är en av dem. Du kan läsa mer här.
https://rakapuckar.com/tydligt-besked-sa-blir-frolundas-centersida-kommande-sasong/
Om vi bara ser till forwards tror jag Jacob Peterson kommer synas mer och få ut mer, jag tror Erik Thorell (om handleden nu håller) kommer vara nyttig. Till exempel. Men framför allt är det ju många nya spelare som blir intressanta att följa, om det blir fågel, fisk eller mitt emellan.
Jag har en fundering kring oförmågan att bryta svackan i grundserien under våren. Den största förändringen förra säsongen var ju på ledarsidan. Roger ut, Robban in ,ar det uppenbara. Men Martin Sandgren var helt ny, inte bara för FHC, utan även i SHL. Dessutom fick Näslund en ny roll.
Jag tänker att de fick en fantastisk start på säsongen, och då är det smekmånad deluxe. Sedan, när motgångarna började och ledarteamet behövde styra upp spelet, så var de inte helt samkörda. Kanske uppstod en osäkerhet i rollerna som påverkade beslutsförmågan/tydligheten?
Det är såklart bara en hypotes. Men hur ser du på att ledarteamet var omgjort/nytt – några signaler här som du snappat upp? (Även analytikern Dahlin var väl för övrigt ny?)
Inget jag reflekterat över som en orsak. Betyder inte att jag säger att du har fel, men … kanske inget jag tror spelade roll här.,
Är Kim helt klar med sitt lagbygge? Vad är status angående Holopainen? Får vi något längre snack med Kim som småningom?
Ska försöka.
Text ute som kan intressera – om Frölundas centersida 26/27.
https://rakapuckar.com/tydligt-besked-sa-blir-frolundas-centersida-kommande-sasong/
Hur skulle du ranka de spelarna som ändå haft något rykte till Frölunda? Tänker på Åhman, Gustafsson, Skog, Lettieri och någon du kanske vet?
Tänker då främst som center.
Det är klart, skulle det ligga någon sanning i att en sådan som Lettieri verkligen vill till Sverige så är det klart att han rankas högt. Samtidigt har han aldrig spelat utanför Nordamerika, inte alltid det går smärtfritt då. Nils Åman tror jag varit bingo för en SHL-klubb att få hem, men undrar om inte han blir kvar där borta.
Oksanen hade jag gärna sett som center
Oksanen? Vem tänker du på då? Ville i Frölunda U20? Inte först i kön därifrån, dessutom spelade han mest vinge.
Är väl ingen vild gissning att han syftar på Ahti Oksanen, som levererat tidigare i SHL. Tyvärr har ju denne förlängt med Lausanne. Annars håller jag med om att han vore ett bra alternativ.
Aha, okej, sorry, visste inte att Ahti Oksanen varit på tapeten. Han har ju, som du skriver, kontrakt med Lausanne. Hade räknat bort honom sedan länge, därför som jag inte kopplade. Tack för ditt klargörande. Schyst!👏
Ahti som var i Oskarshamn, Klubbland diskuterade honom lite också
Jag förstår nu vem du menade. Förlåt mig. Men eftersom Oksanen har kontrakt med Lausanne så är det alltså inte aktuellt. Det vet nog GP också.