► Denna annandag påsk – äntligen dags för en frågestund igen. Förlåt att det dröjt.
► Morning Mailbag. Häng med – fråga och tyck till. Välkomna.
FRÖLUNDAS BÅDA SENIORLAG är utslagna, damerna föll i finalen mot Brynäs, stod trots allt för en bra säsong, däremot satte herrarnas oerhört svaga match 6 mot Luleå (2–4 i kvartsfinalserien) närmast en fiaskostämpel på säsongen. Åtminstone avslutningen av den.
Sex segrar på de 22 avslutande matcherna. Detta av ett lag som på papperet var det bästa Frölunda haft på ett tag, sannolikt bara Skellefteå som kunde matcha i SHL. Märkligt. Mycket märkligt. Väcker frågor som måste ställas inom organisationen.
Men – låt det bli en läxa för alla som tror att fräcka namn och laguppställningar på papper är det som skapar framgång. Lag vinner titlar. Välfungerande grupper.
I veckan får vi i media träffa en del spelare och ledare, lite som i NHL med så kallade exit interviews. Det var faktiskt mitt förslag, snyggt av Frölunda att nappa, jag tycker det blir bättre svar när alla inblandade fått lite distans till ett säsongsslut. Inte minst ett jobbigt sådant. På söndagen såg jag Fredrik Sjöström, Robert Ohlsson och Nicklas Lasu i Frölundaborg, alla verkade en smula tagna. Förståeligt. Det var en rejäl smäll på käften uppe i Luleå på torsdagskvällen. Smack! Sämst när det gällde.
Rögle vände 0–3 till 4–3 mot Färjestad. Coolt. Nu har det även hänt i Sverige.
Svensk hockeyhistoria skriven i Catena Arena.
Med Dan Tangnes i båset är ett lag aldrig slaget.
2022 med Zug – 0-3 blev 4-3 mot ZSC Lions (final).
2026 med Rögle – 0-3 blev 4-3 mot Färjestad (kvartsfinal).
Skellefteå–Luleå, Växjö–Rögle nu. En norr-SF, en söder-SF. Miljövänligt.— Henrik Leman (@henrikleman) April 5, 2026
Jag skakar på huvudet när det i TV4:s studio dras paralleller mellan Färjestads 0-4-fiasko mot Rögle 2024 och 3-0 till 3-4 nu.
2024: F seriesegrare, pissade bort match 1&2 hemma, 0-4 till slut.
2026: Jämn serie, två bra lag, små marginaler, bara att vinsterna kom i sjok.— Henrik Leman (@henrikleman) April 5, 2026
U20 kvitterade till 1–1 mot Örebro (semifinal), Max Westergård ingår i en superkedja med Bosse Meijer och Liam Elofsson. Läs gärna texten nedan om ni missat, handlar även lite om Frölundas seniorer kommande säsong. Framför allt forwardssidan. Och ja, jag ska försöka glömma pappa Puistola (Pasi) och skriva sonens namn istället (Patrik).
Henrik Tömmernes och Filip Cederqvist talade jag med redan på långfredagen, ni har säkert sett, men om inte …
För er som undrar vad som gäller här på sajten hade jag texten nedan på påskafton.
Okej, välkomna att ställa frågor och tycka till. Hoppas ni alla får en fin avslutning på påsken.
***
Den här texten är gratis. För inte missa något om Frölunda, KLICKA HÄR för att prenumerera. Det kostar inte mer än 69 kronor per månad, mindre än ett glas gott på restaurangen.














Funderar på i vilken utsträckning de andra hittade nyckeln mot Frölunda, blev ”lättlästa”, eller tappade man helt det som fanns och vad hände egentligen i CHL-finalen, oj då var man verkligen taggade motsatsen mot sista matchen, helt orkeslösa
Nej, att något skulle ha med ”lättläst” att göra, att Frölunda inte skulle ha varit ”taggat” match 6 … bara nej. Men tron fanns inte, man hade kört fast, som kollektiv var man inte på en bra plats. Som Tömmernes var inne på, känslan var att de behövde skjuta hundra skott för att göra ett mål. Den känslan förlamar.
Valder:
Tror lite såhär. Av någon anledning började Frölunda tappa självförtroende, fick lite spelare skadade, började förlora. Man tog sig inte riktigt ur det.
Lättlästa, nja, men något lästa absolut. När man kör ett spel och ihop med nån sorts kollektiv förlamning.
Motståndarna vet ungefär hur man skall bete sig, ja då är man läst?
Dock tror jag den största anledning var nån typ av kollektiv förlamning, med en dålig känsla i truppen, alltså som Tömmen säger när man tänker att man måste skjuta 100 skott för att göra mål. Då blir det tufft.
Sedan viftade man till i några matcher, t.e.x CHL finalen.
Ja, om man inte kan komma ur sitt ”vi vill spela, passa, lira”, inte riktigt förmår ”crash the net” för att bryta ner, då blir det lättare för motståndare att försvara sig. Det är självfallet korrekt.
Tyckte att Folin kändes blek i slutspelet hade han känning av någon skada?
Som jag förstått det – nej. Åtminstone inget dramatiskt. Men folk kan förstås glida på sanningen … Låt oss se om något framkommer.
När spelet inte är perfekt, så borde vf slänga puckar på mål och kämpa, kriga in puckarna eller?
Det behöv väl ingen formtopp för att kämpa spela enkelt?
Korrekt, Tommy. Såväl i 5/5 som 5/4. Men det här laget lyckades inte ta sig ut den mentala låsningen, hur mycket det än snackades om det. Vi såg det stundtals, rätt snabbt dock tillbaka i vilja utnyttja sin spelskicklighet, lira, spela bort motståndare. Allt annat än bra. Ett stort problem.
👍
Ett förslag för siten under uppehållet hade varit att ha rabatterat pris mot att man binder sig i ett år typ. Inte att siten i sig är så dyr, men för att undvika prenumeration seras under månadens utan hockey
Mm, kanske det. Kan bolla det med Unseald vid tillfälle.
Behövs ingen rabatt, däremot årsprenumeration hade jag tagit omgående om det fanns 🙂
Christian, det är mest eftersom det direkt efter avslutad säsong var mycket negativa ”ingen idé att följa hockeyn efter att frölunda åkt ut” kommentarer. Är det inget läsartapp ska man ju såklart inte kompensera.
Känslan är att Frölunda efter nyår hamnade i gamla (o)vanor när de mötte lag som backade hem. Som Luleå i kvartsfinalen, även om det kanske inte var Luleås tanke.
Jag kände att det – faktiskt – blev för mycket spel i anfallszon mot ett defensivt tajt lag. Krävdes otroligt mycket jobb för att skapa något som liknande en riktigt vass chans.
Under hösten skapades framgången av snabba uppspel, vi kom i fina ingångar i offensiv zon, skapade ofta A-chanser.
Blev Frölunda sönderlästa? Eller är det så enkelt att när serien satt sig, lagen fått ordning, var det svårare att få framgång med den typen av hockey?
I princip, vill jag hävda, är det här med ”sönderläst” ett hittepåord. Ett lag måste alltid kunna ha olika varianter av spel. Har alltid olika varianter av spel. Men det gäller att klara att plocka fram dem. Ha kvalitén. Vara på rätt mental plats. Givet att Frölunda ofta var spelmässigt drivande fick man mycket tid i Luleås zon, svårt att göra mål på samlat försvar. Den match (nummer 2) när Luleå gick högre upp – då dödade Frölunda motståndet. Det misstaget gjorde inte Luleå om. Mot ett så starkt försvarsspel hade ett svagt avslutande Frölunda behövt kasta in ännu fler puckar på mål, skapa ännu mer trafik, men man förmådde inte detta.
Ville gärna ”lira.”
Små marginaler i tre OT.
För svaga avslut.
Förlorade målvaktsmatcher i KF1 och KF4.
That’s it, ungefär.
Hur rankar du forwardstalangerna Liam Elofsson, Westergårdh och Bosse Meijer? Kan de vara SHL-redo kommande säsong? Kan det bli aktuellt med utlåning till HA?
Jag har sett dem för lite, men av det jag sett och vet så är Meijer här och nu den klart största talangen. Rankas högt inför 2027-draften. Har potential att bli en stjärna.
Westergård har inte samma verktygslåda men farten, energin, kraften, jag tycker absolut han ska vara med och bråka om en plats i Frölundas SHL-lag kommande säsong.
Elofsson är lite ”sen” i utvecklingen, kom till Frölunda först denna säsong, alltså ej från start av hockeygym. Tagit stora steg. Spännande att följa. Ge honom ännu ett år i U20.
Vad gäller Meijer, vore säkert bra med mer U20-hockey även i hans fall, spela stora minuter, vara stjärna, växa. Åtminstone till att börja med kommande höst. Han fyller inte 18 förrän i december. Viktigt att inte ha för bråttom.
Försvann min kommentar? 🙂
Inne nu. 🙂
Varför vågar man inte bänka spelare under säsongen för när man inte håller mått som i fotbollen?
Om vi tar Folin som exempel så har han inte varit vår hårda spelare i defensiven, inte hängt med i motståndarnas högre tempo i spelet sista delen i säsongen.
Sedan har vi en målvakt som inte varit bra sista delen på säsongen är det värt att honom kvar nästa säsong?
Många spelare har sett trötta ut sista delen av säsongen, när man kört CHL och SHL parallellt, kändes som att truppen var för liten för detta äventyr, då SHL kräver så mycket mer noggrannhet för att vinna matcher.
Om vi tittar 12,40 och dom har haft för dålig produktion under hela säsongen. Jag vet inte om 12 skall fortsätta med C på bröstet. Han har varit ett steg efter hela säsongen.
Jag vet inte, vågar hockeyn inte bänka spelare? Det har jag faktiskt inre reflekterat över. Det finns en kultur som säger att man inte kan gå runt på folk, utnyttja stor trupp, som i fotbollen, men att man inte vågar bänka – det stämmer inte. Born bänkades, Weissbach bänkades.
Tycker kanske inte Folin varit så dålig som ibland har skrivits här inne, men … visst, jag tyckte också att han stundtals inte spelade på topp andra halvan av säsongen. Men det var det många som inte gjorde.
Lasse Johansson blev passerad av Tobias Normann, så långt är jag med, däremot var han inte dålig. Inte på topp spelande, inte ensamt räddande ett lag, men inte dålig. Frölunda som lag tappade, efter 22/1, förmågan att spela upp sina målvakter, skydda ytan framför dem, blocka skott med dödsförakt.
Nej, truppen var inte för liten, detta för att – som jag påpekade ovan – hockeyn inte använder sig av möjligheten att gå runt på folk. Dessutom såg jag inte fysisk trötthet p.g.a. CHL, när det gick som sämst var CHL i princip över. Mentalt snarare än fysiskt.
12 var jättebra de två första säsongerna som kapten. Menat du att han just år tre skulle ha känt av hur betungande det var? Kom igen … 🙂
Tycker Friberg var en av de bästa uiCHL-finalen och slutspelet. Han växte en nivå när det blev tajtare och mer fysiskt.
Ja, tycker också att Max avslutade säsongen helt okej.
Håller med, Henrik. I det iofs väldigt korta slutspelet var Friberg en av de bättre, inte bara för att konkurrensen var blek utan för att han och kedjan spelade bra. Men tveksam till Friberg som kapten, han kanske är utmärkt inom gruppen men utåt står han ofta i intervjuer och gör Bagdad-Bob uttalanden.
Vad gäller Lasse undrar jag om hans mer aggressiva spelstil passar sämre när som Leman säger, laget tappat förmågan att spela upp målvakterna och skydda ytor?
Det sistnämnda – absolut. Vad gäller Friberg, min fundering är fortfarande varför hans kaptensskap år 3 skulle ha blivit ett problem? Att jag alltid såg Lasu som Joels givne efterträdare, det är en annan femma.
Det som saknades mest den här säsongen var fysiska spelare. Folin svek ju något oerhört, ingen motståndare fruktade honom alls. Ser man på Luleå så hade de sina spelare som spelar fysiskt hela tiden och det är den viktigaste faktorn i ett slutspel.
Varför bygger Frölunda lag utan fysiska spelare, det borde ledningen förstå.
Dvs de måste värva in några större spelare, vi kan bevisligen inte bara ha flugviktare som bara skall åka massa skridskor.
Hej, Jan. Nej, det där stämmer inte riktigt, hockeyn fungerar inte så längre, inte ens i NHL, den har gått från stora och starka till snabba och rörliga. På intet sätt förlorade Frölunda serien mot Luleå för att motståndarlaget förfogade över fler centimeter och kilon. Däremot behöver du kunna tävla hårt, gå in i dueller, plus att ha mental styrka när det blåser emot. När det blåste emot för mycket hade Frölunda inte den sistnämnda varan.
Jag är oavsett övertygad om att det saknades kilon
Det får du vara. 😉 Men matcherna gav ju tydligt bevis på att det inte var där som Frölunda brast.
Till redaktörn och Jan.
Luleå slog ut oss för att de knuffade bort oss från sitt slott, men vi knuffade inte ut dem från vårt slott.
Oavsett om det var pågrund av brist på kilon, eller om det var mentalt.
Förlorade gjorde vi för att vi var fysiskt svagare.
Nej. Inte fysiskt svagare. Det var inte kilon som gjorde att Frölunda förlorade. Det hade inte hjälpt om alla spelare vägde +2 kilo. Sorry, vad ni än tror. Men – Frölunda hade behövt ”krascha kassen” bättre när lirandet inte gav resultat. Det är dock en attitydsgrej.
Jag håller med herr redaktör, när jag skrev mentalt var det attityd jag syftade på.
Kilon i sig hjälper inte om man inte har attityden att använda dem.
Små spelare tekniska spelare kan vara hårda i spelet.
Stora spelare kan vara svaga i närkamper.
Likväl blev vi bortknuffade från Luleås målområde och förmådde inte att själva knuffa undan Luleå från vårt eget.
Det var orsaken till förlusten hoppas jag att alla som såg matcherna kan vara överens om.
Att*
Frölunda behöver investera i center, finns det någon spets som har ett kontrakt som utgår, finns det någon center som det kan köpa loss?
Det finns centrar, det finns vingar, du kan lita på att Frölunda på papperet ännu en gång kommer ha ett bra lag. Sedan får vi som om klubben kan få ut mer av det nästa säsong.
En lärdom är att det INTE var bra för Frölunda att få Luleå. Engsund, Nurmi, Shinnimin.. Vi har inte ens den spelartypen. Jag skrattade högt när det ansågs bra att vi fick Luleå…
Ingen utveckling på laget – varför?
Målvakterna blev sämre – varför?
Lagkaptenen- vad är hans ansvar?
Coachningen – Kasta om i laget i omg 52…?
Spelare som signade kontrakt med andra klubbar gick ner sig
Stommen i laget är passé- vad ska man göra åt det?
7 säsonger utan final – vad krävs för förändringar i ledningen på sportsliga grunder?
Angående stjärnor, jag tror vi har tillräckligt med goa gubbar i laget för att gruppen skall hantera en eller två skolkade centrar med stort ego.
Skillade centrar skulle det stå
Hej!
Det gick utmärkt att spela mot den spelartypen i CHL-finalen, några matcher under säsongen, plus att Frölunda rent spelmässigt spelade bort Luleå – med dessa herrar – i några kvartsfinalen. Man föll på att avsluten var för svaga, förlorade målvaktsmatcher i match 1 och 4.
Sedan:
a) Ja, det är knäckfrågan, hur kunde det gå så snett efter 22/1, varför hittade laget aldrig tillbaka på konsekvent basis?
b) Enkelt. För att försvarsspelet blev det, för att målvakterna inte spelades upp på samma sätt.
c) Svårt för oss att veta utanför. Störst vikt har han i omklädningsrummet. På isen visade Friberg alltid vägen med sina bitar, hårt arbete, blockade skott, enormt jobb i PK. Svårt lägga någon skuld här, tycker jag.
d) Ja, det dröjde under den tunga perioden innan ändringar kom. Här tror jag Robert O hanterat situationen annorlunda om han kunnat resa tillbaka i tiden.
e) Nej. Det stämmer inte. Inte alls. Finns ingen sådan korrelation.
f) Är den det? Vilka är passé? Men nya spelare kommer in. Gruppen ser annorlunda ut kommande säsong.
g) Att gå till final är brutalt svårt, omöjligt att säga vad exakt för förändringar som krävs. Den som sitter på sådana sanningar hade nog fått jobb omedelbums.
h) Jag ser inte varför man ska leta efter just centrar med stora egon. Jag räknar med att Frölunda tar in så bra spelare som man kan.
F. Lasu, Folin, Friberg, Lasse och snart Tömmernes. Även Högberg. För mig är det här en stor röd flagga!
H. Självklart letar man inte efter spelare med stora egon. Men eftersom du, i din egen diskussion ovan, säger att gruppdynamiken är viktigare än spelare, så tror jag att gruppdynamiken klarar av olika karaktärer och laget gynnas av spets.
F. Skulle dessa spelare ha gått ner sig så mycket? Ej medhåll. T.ex. var ju Tömmernes på hög nivå i slutspelet. Friberg höjde sig, Lasu alltid bra.
H. Visst gynnas lag av spets rent generellt. Men det finns ju inget likhetstecken mellan spets och ha stort ego. Även superskickliga spelare kan jobba hem, vara bra lagkamrater. Ta McDavid t.ex. Jag förstår inte riktigt din poäng häör.
Rylander sa i nån pod. ”Inte för att jag brukar följa honom” Det krävs en Haveriutredning av utomstående! Det kan jag nog hålla med om.
Denna säsongen vaskade man de lux.
Man pratar om att en stomme är viktigt i laget. Tycker nog att även vår stomme vek ner sig.
VEM ska man luta sig tillbaka mot? Friberg? Tömmernes? Folin?
Lasse? Lasu?
Lasu undantagen till viss del annars INGEN som kunnat bryta den dåliga trenden efter nyår
Man pratar om att ” vi har en GRYM grupp” tvek….
Nä denna gång KRÄVS det verkligen att det ställs ”och svaras” på väldigt kritiska frågor.
Har man en övertro? Vi ska vara ledande klubb i hela Europa…. vi ska ställa upp i allt…… Vi är ju lååååångt ifrån att ens vara bäst i Sverige. Har väldigt svårt att släppa denna besvikelse.
Robert stod efter matchen ” Effort hos grabbarna är han stolt över” ok??
Hej.
Ja, det var vi nog många som skrev och tyckte med olika ordval. Jag skrev t.ex. detta:
När Frölunda nu är ute ur slutspelet 2026 behöver de riktigt tuffa frågorna ställas inom klubben:
”Hur kunde vi falla ihop så efter 22:e januari?
Hur kunde vi vara så bleka i sista matchen mot Luleå (0–1)?
Hur kunde vi slarva bort ett sådant gyllene läge med ett så bra lag?”
Naturligtvis oacceptabelt, och obegripligt, att ett på papperet så bra lag vann sex av de 22 senaste matcherna, slarvade bort ett bra läge. Här krävs brutalt tuff genomlysning.
Svårt, dock, tycker jag att lägga skulden på enskilda individer. Tömmernes var stundtals grymt bra, Lasu och Max jobbade häcken av sig, problemet fanns inte där. Kollektivt.
Förstår verkligen att du har svårt att släppa besvikelsen. Det har spelare och ledare också. Sättet Frölunda på kändes onödigt.
Tack för ett lika bra jobb som alltid!
Känslan efter uttåget i denna kvartfinal är att Frölunda slarvade bort en möjlighet att gå långt, när laget (i vart fall utåt) inte var lika stört av skador som tidigare år.
Min känsla är att Frölunda haft slut på energi i slutet av säsongen, under fem av de senaste sex åren och inte orkat/lyckats tävla hela vägen in i slutet på säsongen. Vet du om detta är något som Frölunda kommer att kika på?
Noterar också att du skrev lag vinner titlar, välfungerande grupper. Betyder detta att Frölunda inte var en välfungerande grupp, eller övertolkar jag vad du skriver?
Hej. Tack för snälla ord.
Ja, medhåll. Så som Frölunda avslutade säsongen slarvade man verkligen bort ett bra läge.
Energin … ja, i sista matchen dog laget i period 2 och 3. Man orkade inte lyfta från fler motgångar var känslan. Vi har sett det tidigare. Något att se över, absolut.
Bevisligen fungerade ju inte gruppen eftersom man aldrig riktigt hämtade sig efter att nedgången startade 22/1. Ett så bra lag på papperet borde få ut mer av sin kapacitet.
Färjestads problem med torsk i fyra kvartsfinaler kommer på något sätt att sminka över Frölundas förlusteri två kvartar och fyra semifinaler på sex år.
Hur kan två resursstarka och ofta hyllade klubbar misslyckas så? Är det något med självbilden eller förmågan att bygga en spelartrupp för framgång?
Vad gör man i t ex Växjö och Skellefteå som man inte lyckas med i Göteborg och Karlstad.
Problemet är väl inte bara själva innehållet i spelartruppen utan man får säkert hitta svaret högre upp på kontorsnivå.
Är organisationen runt laget den rätta? Har man kört fast i försöken att bygga trupper för den riktigt tunga trafiken i ett slutspel?
Många frågor här och man får hoppas att de ställs både i Göteborg och Karlstad nu när gigantiska fiaskon än en gång ska analyseras.
Ja, det är goda frågor, Åke, svårt att på rak arm slänga fram svar. Bevisligen har ju både Skellefteå och Växjö lyckats bättre de senaste åren. Dock har det, envisas jag med, absolut inget med att inte klara den ”tunga trafiken” att göra. Färjestad hade rätt tungt lag, fyllde på med Filip Roos och Gabriel Carlsson. Det hade ingen effekt. Hockeyn annorlunda i dag. Fart, skicklighet – och mental styrka. Detta är viktigt.
Håller med, hockeyn är annorlunda i dag. Men visst är det märkligt att Frölunda och Färjestad kör fast så här gång på gång i slutspelet.
Har man gått vilse i organisationen runt de här lagen? Är det här man ska hitta felen?
Ja, man undrar.
I Frölundads fall är det märkligt att tre coacher under den svåra svackan efter nyår inte hittade någon nyckel till förändting. Allt rullade bara på och formen inför slutspelet var inte optimal.
Ja. Delar verkligen bilden. Det hela är mycket märkligt.
Tror du Färjestads målvakter blir kvar. Back och målvaktssidan har varit riktigt dåligt i ett framtungt FBK.
Larvi…ursäkta…Larmi kan väl inte få bli kvar. Vilken dålig PR han gör både för dem och SHL. Som igår fattar man ju varför folk skriker filmare. Syns att han spelade över och ville spela över men medicinska teamet bad honom gå av (inte av skaderisk utan att det hade sett riktigt dåligt ut). Han gjorde sig själv en otjänst i går. Skönt de plockade av honom och det sved nog för honom själv. Hoppas aldrig vi ser honom i SHL igen!
Hur ska domarna få ordning på ligan? Nivån har varit ruggigt dålig i år. Hakningar tillåts men inte hårt spel.
Frölunda kommer nog få ett ännu slagkraftigare lag nästa säsong. Känslan är att de börjar lära sig…I år sjönk importerna rejält när nya klubbar var klara. Kanske satsa på folk som blir kvar. Betala mer och skriva bort outs till NL?
Hej.
Tror inte Färjestad skeppar Larmi. Åtminstone inte av anledningen du lyfter. Om man inte gillat detta hade Larmi aldrig värvats. Dessutom – hårt att skriva att han filmade i går. Det såg äkta ut. Däremot, bra bedömt av domarna. Så klart ingen utvisning på Sundsvik.
Domarna kan inte få ordning på ligan. Bara ligan kan få ordning. Domarna följer order (snällt mot hakningar, crosscheckingar). Men visst tillåts fysiskt spel?
Nej, importerna sjönk verkligen inte när nya klubbar var klar. Egli, t.ex., han blev bättre. Så … sorry, nej – detta stöämmer inte på något vis. Vad gäller ”outs” – Innala, Ruotsalainen och Egli hade alla utgående kontrakt. Två ville tjäna mer pengar, en ville hem (och även få bättre betalt). Den situationen kommer svensk hockey aldrig kunna lösa.
Tycker säsongens roligaste är att se Noah Hasa tecka. Kan ni se vem han har tagit efter ifrån? 😉
Övrigt, lite orolig att Robbans hockey inte kommer ge så mycket andrum till juniorerna. Roger är ganska frikostig med att våga spela dom yngre och ge chanser. Tyckte den här säsongen från Robban var att hela tiden spela de ”bästa” laget. Blir intressant att följa nästa säsong, men bara en observation
Intressant reflektion. Det med juniorer. Känner du inte att när RR lyfte fram juniorer så var det för att laget var skadedrabbat och behövde dem? Så agerade väl även RO? Ingen av tränarna vilar ju medvetet seniorer för att slänga in en junior.
Kanske är subjektiv från mig. Men tycker att Roger har vågat ge flera chansen under säsongen även om man har haft fullt lag, inte hela matcher men några byten här och där under säsongen. Kanske var mer skadedrabbat lag tidigare. Men t.ex. Max hade jag sett mer av, Kongsbak har 2 matcher men ser inte istiden, Meijer kanske är för ung fortfarande
Vi får se nästa säsong hur det blir
Teka*
Jag tycker faktiskt att Max W fick sina chanser i höstas. Han tog dem inte. Sedan, hur man jobbade med honom utanför, det har jag förstås ingen koll på. Men rent generellt ser jag inte att RO är mer negativ till att spela unga talanger än RR.
Ja det fick han, men det är här jag kanske har fel.Enligt mig tycker jag att Max skapade väldigt mycket, blev hela tiden farligt när han var på isen. Att han blir utanför laget efter det, är för mig, ett mysterium. Fick aldrig chansen att spela med personer som gör poäng. Kolla sista matchen mot Luleå, skapade något direkt. Han gjorde samma sak under grundserien.
3p på 11 matcher med Ivar och Ruohomaa under Rönnberg. Tycker det speglar lite vad jag menar, men som sagt inte gjort någon större analys än lite det jag observa under säsongen
Blir intressant att se om Max kan ta steg nästa säsong. Skrev om honom i går.
Frölunda går för att vinna allt man ställer upp i. Frågan är hur många supportrar som tror att vi har en realistisk chans till SM-guld nästa säsong. Visst, vi är ”bara” supportrar, men jag tror att Frölunda har ett trovärdighetsproblem här.
Därför är det viktigt att man är öppen med analysen av vad som gick snett den här säsongen och visar hur man förändrar till nästa. Men som någon skrev ovan; Robban tycker att det var en bra effort av spelarna.
Varför skulle Frölunda inte ha en realistisk chans på SM-guld nästa säsong? Bara en nyfiken fråga från min sidan.
Sedan … nu minns inte jag Roberts citat om ”effort”, men jag gissar han syftade på att hans spelar verkligen ville och gjorde allt de förmådde. Så var det ju också. Ingen som inte gav allt. Men i match 6 tog mentala bränslet slut, vi såg ett ängsligt, närmast paralyserat, lag i period 2 och 3.
Det är en bra fråga. Enormt svår att svara på .
Om man inte har tagit sig till final på x antal år så minskar optimismen. Den är baserad på organisationens förmåga att bygga ett lag som är bäst i Sverige under ett slutspel.
Det handlar också om hur man analyserar den gångna säsongen och hur kraftiga åtgärder man sätter in för att förbättra svagheterna.
Sen tror jag att Robban kommer få det enormt tufft om vi startar nästa säsong dåligt.
Okej. Jag förstår dina synpunkter. 👍 Mm, en dålig start nästa säsong skapar press.
Kan man få en rating av spelarna som kommer och om de ytterligare spelarplatserna vi är behov av?
Betyg på spelarna? Ja, det kanske jag ska slänga ur mig. 🙂 Vad gäller nästa års trupp, hade så sent som i går detta i samband med texten om U20 och Max Westergård.
Centrar:
NY, ”toppspelare.”
Jacob Peterson
Noah Hasa
Nicklas Lasu
Ytterforwards:
Patrik Puistola–Samuel Fagemo
Max Lindholm–Liam Dower Nilsson
Filip Cederqvist–Max Friberg
Erik Thorell–Max Westergård
NY–NY, kanske ännu en NY
Här kan man tänka sig två renodlade centrar in, kan också bli en ”toppcenter” och sedan en eller två allround-forwards, typ som Arttu Ruotsalainen. Plus att lovande juniorer lär vara med och hugga.
Frölundas”januaridipp” har ju blivit ett stående inslag. Vad tror du är den stora anledningen till detta? Årets lag måste ha stått för någon form av rekord i poängskillnad mellan höst och vår? För många brunkare säger vissa och laget tar omvägar in mot mål. Rykten har ju florerat om oro i truppen av något slag men aldrig något som har haft någon tung bäring.
Jag vet inte, januaridipp, är det inte rätt mycket en myt? I år var det ju till exempel först sent i januari, sedan februari och framåt. Olika säsonger lever nog olika liv.
Men ja … genomklappningen, såväl i spel som mål,
”För många brunkare” är lika respektlöst som dumt. Om något så var ju Frölundas problem att man ville ”lira” sig fram till allt, överspela, slå en extra passning eller två, allt tog för lång tid. Man fixade inte en enklare hockey när den behövdes, lägga puckar på mål, vinna kamper framför kassarna.
Jag kan inte komma runt det faktum att när Weiss yppar i media att det inte råder harmoni- just då startade Frölundas ras! Kan inte vara en tillfällighet.
Men han syftade inte på dålig harmoni som i att folk inte gillade varandra, det var att alla inte gick omkring och var harmoniska utan ville mer.
Sedan fick de inte till det.
Men det är en annan femma.
Vad tror du om Thorell inför kommande säsong? Han har hög skadefrånvaro under sin tid i Frölunda och trots vad som borde vara fräsch kropp tillförde han ingenting i slutspelet. Kommer han att bli kvar?
Ser inte att kontraktet ska brytas, nej. Ingen dyr spelare., Men det är bara min känsla. Vet inget i ärendet.
Funderar på om inte Färjestad och Frölunda lider av samma sak. En stark kärngrupp som varit i föreningen ett tag. Bra hockeyspelare är det men de har passerat sin topp.
Hur duktiga de än är så förmår det inte på samma sätt pressa sig längre.
Rätt naturligt när det gäller idrottsmän att man förr eller senare passerar topp.
Sen finns det ju fler orsaker men kanske är detta en?
Det vete fasen om det är en orsak. Men respekt för åsikten.
Upprepar en fråga som jag skrev i ”U20-tråden”: Hur är statusen på Niederbach? Leman, du skriver att han är i NHL nästa säsong, många kommentarer resonerar i termer av; OM han försvinner. Min egen reflektion är; ”Vem och varför vill värva honom till NHL”? Gillar honom, duktig, hade en fin höstsäsong MEN, därefter??
Sisådär 15 organisationer (kanske fler) har visat intresse. Handlar mer om vilken TN ska välja.
Ojojoj, blir spännande att se vilken organisation som ”vinner”!
Boston låg långt framme, hörde jag. Men det kan självfallet vara fel.
Tjena Henrik!
Tack för en otroligt bra sida. Vilket jobb du gör! 🙂
Angående Frölunda. Saknas det inte lite tyngd i truppen?. Tänker på hur tight ett slutspel blir där spelet framför mål blir än viktigare än i grundserien. Bra spelare har vi men att känslan är att vi blir lite lättare i området där dom flesta matcher avgörs
Hej, Henke. Tack för snälla ord. Nej, det är absolut inte min bild, tyngd saknas inte, sådan hade Frölunda. Inte det som premieras på samna vis i dag, hockeyn annorlunda.
Mentala styrkan, dock.
Att hämta sig från lång svacka.
Att klara av motgångar under matchserien mot Luleå.
Henrik. Va tror du, kommer man mörka ifall man spelat ”halvskadade” spelare nu på slutet? Nu menar jag inte X antal blåmärken…. Ta Folin, Lindholm för att nämna några.
Bra fråga. Jag vet faktiskt inte om det var så många stora grejor. Att flera spelare hade skavanker hör till vanligheterna under slutspel.
Jag är ju som en del här är inne på den mentala biten vilket ledde till en kollektiv kollaps när förlusterna började ticka in. Tror inte alls på att spelartyperna var fel eller att Robban är en dålig tränare. Jag lutar snarare åt att det gick för bra under hösten man hade ett lag som krigade framför egen kasse och motståndarens vann lösa puckar fick spelvändningar och gjorde mål på det mesta. Media målade upp Frölunda som oslagbara och någonstans där trodde man själva på det och glömde bort vad som gjort dem så framgångsrika, det stenhårda jobbet. Man hade ju matcher där man lekte hockey på ett avslappnat sätt med fina kombinationer bra PP m.m. När det tog stopp så fanns inte dem mentala verktygen i lådan för att hindra fallet man var lamslagna. Här undrar jag om man inte gick vilse från tränarstaben?
Något var det som gjorde att man inte tog sig ur nedgången, inte fick gruppen att hitta rätt. Spelarna har ett ansvar, men absolut faller mycket på tränarstaben,
I en jämn liga som SHL så blir det mentala allt viktigare och allt oftare det som skiljer vinnare från förlorare. Vad tror du om att ta in en mental coach på heltid och som alltid finns med runt laget likt exempelvis physio? Om du får möjlighet så får du gärna fråga Sjöström hur han ser på det.
Det finns mental tränare. Om man kan arbeta med med detta, det är en fråga som absolut ska tas upp.
Har du hört något mer om backsidan nu när det bekräftats att Milosevic ansluter? Hittar inga rapporter om någon back som ryktas vara påväg bort
Nej, inte som jag hört.
Ingen fråga. Mest bara lite personliga funderingar..
Man har ju vuxit upp med mantrat ”Det svåraste som finns är att leda en hockeymatch med 3-0 efter första perioden”.
Svårigheten med detta är ju om motståndarna gör 2 snabba i nästkommande period blir det svårt att i samma match åter luta sig framåt igen när man börjat ställa sig mer på raka ben.
Vill nog efter den här säsongen lägga till ett uppgraderat mantra: ”Det svårast som finns är att leda en serie med 15 poäng när halva säsongen återstår”.
Det blev kanske inte raka ben. Men någonstans satte sig alla ryggdunkningar på fel sätt i psyket när det väl blev dags att börja luta sig framåt igen.
Tänker på stackars Weissbach som efter lång frånvaro kom in i en värld fylld av glass och ballonger i höstas.
Han var nog den som hade svårast att komma in i det när det väl gällde.
Psykologi är oerhört komplext och även intressant.
Men en mindre re-build är nog alltid det bästa inför varje säsong tror jag. Ett lag mår nog bäst av att växa ihop över tid och i Frölundas fall verkar det bli en lagom dos av den varan till nästa säsong.
Examinationen är som sagts tidigare på våren.
Intressanta tankar. Det sistnämnda stämmer verkligen.
Varför det blev som det blev med just den här säsongen för Frölunda, tycker jag att det har belyst från alla hörn och vrår av många olika här på sajten (även du själv inkl. Henrik) – på ett mycket bra sätt.
Har därför själv inte någon vidunderlig förklaring – men dock ett fortfarande svävande mysterium inom mig.
* Här kommer nu iaf min ”lilla hemlighet”, sparad från den 16/3 och vad jag trodde från dags datum skulle ske och vad jag lovade att efterhand avslöja (”vad än månde bliva”).
Och den var, att FHC faktiskt skulle gå till final mot SAIK – men trots allt ändå bli utslagna där.
Visserligen inte positivt – men i varje fall klart bättre än vad som nu i stället tog form.
Säg så här, Edward, om Frölunda haft medstuds i en eller två förlängningar, gått till semifinal mot Växjö, det hade mycket väl kunnat bli final då. Större är inte skillnaden mellan succé och fiasko.
Hej, en sak jag är mkt fundersam kring inom modern idrott är fett-hetsen. Att man skall ha låg fettprocent och , okej, att väga 102 kilo kanske inte är smartness men att folk som har en lång säsong måste vara magra vid säsongsstarten. Är det verkligen så bra näringsfysiologiskt? VF tappar ofta på våren numera. Är träningupplägget idealt då? Någon som kan detta ? Vänligen !
Alt att H L tar bollen och intervjuar någon som kan detta.
Och jag syftar på sporter med långa säsonger.
Hälsar PPP
Måste spelare vara magra vid starten? Förlåt men … detta har jag missat.
Vilket slags tänkande kommer Sjöström att ha när han rekryterar en center? En längre och starkare typ eller en mer spelklar typ? Går det ens att gissa? Om jag var tvungen att välja mellan Nils Aman och Lukas Vejdemo skulle jag välja den förra. Skellefteå anses vara den största slutspelsfavoriten och man skulle hålla med om det. Om man tittar på deras centeruppställning kan man se att Frölunda må ha bättre kanter, men centern är viktigare eftersom han kontrollerar och organiserar spelet för hela femman.
Varför välja när de helt klart borde kunna få båda!?Pengar finns!
Tänkandet är inte svårt – man hugger på så så bra spelare man kan, anpassat laget efter spelartyper.
Om Vejdemo skulle vilja till Frölunda (ingen aning) så är han förstås intressant.
Skulle Åman vilja komma hem till Sverige (ingen aning) så är han intressant.
En eller två hänger på lagbygget i stort, vilka fler nya som ska in, kostnad, plats m.m.
Jag skulle tro man går för två bra centrar och flyttar ut Hasa på en vinge (som ett mycket bra centeralternativ vid skada).
Man går för det bästa man kan få. Skulle två bra centrar (som man vill ha) vara möjliga att få, dessutom få plats ekonomiskt, då går man för det. Är det en center men sedan kanske en-två skickliga ”både och”-spelare som är möjliga att värva, då går man för det.
Utbudet styr. Är du med?
Men helt klart behöver Frölunda få in minst två som KAN spela center.
Gillar inte hur det sett ut senaste åren när Frölunda åkt ut. Känns som att dom alltid viker ner sig mentalt? För man hör ju alltid att Frölunda är så bra tränade under Pär Edlund, men känns som soppatorsk i slutet av varje säsong. Börjar bli ett tydligt mönster som jag inte gillar. Vi hade greppet mot Luleå men sista perioden är ju helt bedrövlig i match 6. Förra året hade vi greppet återigen mot Luleå, men efter Omarks kvittering med en minut kvar i match 4 så kunde man inte återhämta sig, Luleå vann match 5 och 6 av bara farten och Frölunda såg tröttkört ut. För två år sedan lyckas man få till en game 7 mot Skellefteå i semin men i den är man totalt chanslös, såg ut precis som sista perioden mot Luleå i torsdags. Så är ju aldrig spänning till sista minuten när man åkt ut, alltid soppatorsk på nåt sätt, så trött på det!
Förstår ditt resonemang. Det är intressant och har mycket i sig. Det är verkligen något att se över.
Jag tror att det grundar sig mycket i en skev självbild och jag tror att Färjestad har råkat ut för samma sak. Man spelar för en ”storklubb” med ”vinnarkultur”. Man har ”de bästa spelarna” osv. Och någonstans gissar jag att detta omedvetet tar udden av spelarnas vilja att kämpa och offra sig. Inte så att spelarna inte kämpar men jag tror att desperationen som gör att t.ex Bodö Glimt kunde gå långt i CL är svår att uppbringa i ett sådant narrativ. Det går utmärkt så länge det saknas motgångar, vilket vi såg under hösten, men när det går emot blir det påtagligt. Det är skillnad på ”Vi vinner om vi bara gör det vi ska för vi är bättre egentligen” och ”Vi kan vinna om vi bara tror på det och kämpar!”
Jag köper inte det där, spelare som inte vill, spelare som inte kämpar. Varken i Färjestad eller Frölunda. Däremot, när man tillåts ha pucken och driva spelet så mycket som Frölunda mot Luleå, lätt att man fastnar i att spela på utsida, vill spela snyggt på ofarliga ytor istället för att attackera och ta kampen framför buren, göra det smutsiga målen.
Nej, det är jag som uttrycker mig lite slarvigt. Jag tror att det noll medvetet av spelarna. De gör så gott de kan. Däremot är det jag försöker säga att det kanske är så att när en ”skickliga” spelare i en ”storklubb” kämpar så handlar det om att hitta sitt spel i första hand, eftersom man vet att man då är bättre medan mer klassiskt kämpande lag är mer benägna att hänfalla åt maxåkningar och skottäckningar etc. Jag tyckte att det var lätt att se det mot Luleå. Jag har ju naturligtvis noll belägg för detta utan det är bara en teori.
Förstår. Gott argumenterat.
Måste in med en center med rätt tydlig profil – är min känsla. Någon offensiv som ska ha som ansvar att kunna skapa offensivt på en konstant (nåväl, så när som går) basis. Min åsikt som bygger rätt mycket på att det blir svårare att göra mål i slutspel överlag och då får allt som oftast så kallade ”tvåvägs-spelare” det lite tuffare att göra det lilla extra – och då behövs det lilla extra i själva spelaren. Vejdemo och liknande centrar är grymma och behövs i ett lag. Det är stommen och den man kan luta sig mot kväll efter kväll match efter match med stabilt spel. En klassiskt svensk spelare. Sedan finns det andra centrar, som typ Henrik Borgström, Spacek, Kuokkanen, Tomasek, mf som har det lilla extra. Självklart kan många av dem leverera bra tvåvägsspel medan flera är svaga bakåt, men de har något extra åtminstone och kan ta ett offensivt ansvar. Man kunde argumentera för att Niederbach hade kunnat passa in där, men knappt.
Henrik Borgström vore självklart en handen i handsken spelare och det var nära redan för några år sedan när det stod mellan Färjestad, HV och Frölunda och där det blev HV. Sett att han har kontrakt, tyvärr.
Jag får hoppas på annan spelare av liknande profil – och jag kommer bli ruskigt besviken om det blir en Vejdemo/Åman då jag inte tycker att avsaknaden av sådana spelare är vårt problem – snarare vår styrka.
Med all respekt för dltt genomtänkta resonemang, finns få SHL-klubbar som skulle tacka nej om Nils Åman vill hem.
Nå, vi får se vart det tar vägen
Självklart inte och jag förstår att man knappt kan tacka nej och det är helt okej, då får man kompensera det genom ännu mer offensivt vinklade yttrar. Men i en drömvärld för att bygga ett optimalt lag hade man nog velat få in en mer ”Borgström”-typ, tror jag.
Åman är poängbäst i Abbotsford, Vancouvers farmarlag: 6+32 på 54 matcher. Så man ska verkligen inte vifta bort hans offensiv. Skicklig spelare.
Nå, jag har inte grävt i huruvida han är på väg hem eller inte. Låt oss återkomma skulle det vara så.
Ja, och Arttu Ruotsalainen har lyckats göra hyggligt med poäng också. Det är inte min poäng och det förbiser du. Åman är primärt en stabil tvåvägscenter som i AHL med bra vingar kan producera poäng, absolut. Men han är inte den spelaren med det lilla extra offensivt som kan bära ett offensivt ansvar. Stor skillnad. Enorm faktiskt.
Okej. Du missförstår mig, jag förbiser inget, jag konstaterar bara att Åman har utvecklats till en bra spelare som ingen av oss på förhand kan fastslå ”skulle ha det lilla extra” eller ”skulle inte ha det lilla extra.”
Åman vore en skicklig toppcenter för alla lag i SHL, åtminstone en som lag på förhand skulle värva som en sådan.
All respekt för att du skulle vilja ha en annan typ i ditt favoritlag.
Sa det innan säsongen. Färjestad ut i kvartsfinal…
Däremot hade jag Frölunda – Skellefteå i final. Det gick åt fanders. Nu vinner Skellefteå.
Serien Skellefteå-Luleå blir grymt kul att följa
Skrev det i gårdagens inlägg att du och jag Jojje skrivit hela säsongen om att FBK återigen inte skulle ta sig förbi kvarten. Gravt överskattat lag.
Tråden från i förrgår var det.*
Många har nog frågat i princip samma fråga men åren efter senare sm guldet 2019 har väl Frölunda haft sina smått berömda dippar kring jul / januari (har ingen statestik utan mer en känsla) denna säsong bör vara lagets längsta dipp?
Jag tror att andra topp 4 lag inte har haft några långvariga dippar? Kan FHC lära något av de andra topplagen?
Och jag vidhåller att det där rätt mycket är en myt. Men jag har heller inte grävt. Dessutom, i år var ju januari rätt bra. Dippen kom sent men framför allt februari.
Ok men det är väl ingen myt att Frölunda brukar ha en dipp i ungefär perioden jul , nyår, januari till och med RR skämtade om det i klubbland podden
Var ju mer så i början av RR:s sejour, när Frölunda var så bra, låg etta, tvåa, trea, tränade ner sig för att komma formtoppat till slutspel.
Tror du att Sjöström skulle annullera Petersons kontrakt om han kunde? Tror du han är nöjd med utfallet?
Det tror jag verkligen inte han skulle. Peterson är en bra spelare som av någon anledning får väldigt mycket kritik här inne.
Håller med om att han är en bra spelare. Men du tror inte man kan plocka hem en spelare från en högre hylla för 270k/mån?
Har han 270? Ingen aning. Men om man hittar en center som är ännu bättre så behöver ju inte Peterson lämna för den sakens skull. Peterson i en an annan omgivning i höst tror jag kan betyda att flera kritiker tänker om lite. Friberg hade det svårt offensivt, Weissbach kom aldrig rätt. Svår att spela med. Sedan blev Linje 200 rätt spännande.
Håller helt med. Tänker väl mer att Sjöström kanske hoppades att Peterson skulle blomma ut ganska långt mycket mer än vad han har gjorthittils. Får hoppas att det släpper för honom ännu mer i höst och att han blir den han är värvad för att vara
Finns det någon uppdatering kring Hasa?
Hört rykten om att det var en multipelfraktur…
Finns det någon mer info och hur är det med honom?
Sorry, detta har jag inte hunnit med att kolla.
Blir man kvar på sjukhuset i Luleå när det egna laget flög hem är det nog något komplicerat tror jag.
Bara att hålla tummarna att det blir bra.
Mja, det var ju mer för att frakturen behövde åtgärdas. Måste ju i sig inte betyda att frakturen också är svår.
Hoppas det..
Se inslaget på tv4 där följer man Hasa hemifrån skadad när Frölunda åker ut, dubbla frakturerna vad jag förstod de som
Frölunda säsong tog slut och detta är tyvärr fiasko med tanken hur andra delen av säsongen såg ut, har svårt att ta in hur så många bra spelare på pappret kan gå ner sig så och underprestera så mycket, det är en gåta som blir svåra att utreda!
När man sedan ser ett Rögle som spela en slutspels hockey man bara älskar, ja då blir man ännu mera bedrövad hur frölunda sätt ut mot Luleå!
Tror också Rögle kan utman Skellefteå om SM guldet, ser inte att dom förlorar nu mot Växjö!
Spännande att se om Rögle orkar, om vändningen gav en kick. Intressant serie även den. Men Skellefteå–Luleå – mums! 🙂
Mer en reflektion/åsikt: det är något som inte stämmer beträffande ledarskapet inom och runt omkring gruppen. Ett ledarskap som inte förmår skapa förståelse och en mental plats för vad som krävs, hur och att det omsätts i praktiken.
Okej. Respekt för den.
Snart kan ni läsa om Christian Folin. Rätt uppriktigt snack.
👍🏻
https://rakapuckar.com/folin-om-tuffa-sasongen-det-har-varit-nagot-som-plagat-mig/
👍
Nu tackar jag för mig vad gäller frågor. Kul att ni var så många som ville vara med. Tack för vettiga frågor och så god ton. Trevlig kväll!
Detsamma
Detsamma och tack för att du kör dessa frågestunder!